Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 23, views: 13.140 •

Will Wright, de man achter games als SimCity, The Sims en Spore, werkt aan HiveMind, een alternate reality game die gebruikmaakt van gegevens uit het leven van de speler uit verschillende bronnen. Wanneer de game af is, is niet bekend.

Will Wright licht in een interview zijn plannen met HiveMind toe, al blijft de opzet wat vaag. Het wordt een alternate reality game waarin gebruikgemaakt wordt van gegevens over de speler, die via het internet verzameld kunnen worden. Daaronder zijn ook gegevens die via de smartphone van de speler binnenkomen. Wright wil met zijn game de traditionele gameomgeving achter zich laten en de game situeren in de echte wereld. Hij wil op basis van de locatiegegevens van de speler een kaart van de wereld rondom de speler tekenen, met daarop niet alleen de locatie van de huidige gebouwen, maar ook over de historie van de plek. Verder wil hij bekenden van de speler in HiveMind betrekken.

HiveMind is niet zozeer een losstaande game, maar een 'een groep cross-platform-, cross-media- onlineapplicaties'. Wanneer de game op de markt komt, is niet bekend. In het interview laat Wright niet los wie de game maakt en ook niet welke uitgever het spel op de markt brengt. Wright werkte tot 2009 voor uitgever Electronic Arts, waarvoor hij het concept bedacht van The Sims en Spore. Na zijn vertrek bij EA begon Wright ontwikkelaar Stupid Fun Club, een joint venture met EA, dus waarschijnlijk maakt zijn nieuwe bedrijf de game en brengt EA hem op de markt.

Reacties (23)

Hopelijk wordt deze game iets langer dan 3,5u, want spore was kort en verder niet echt interessant..
Als je ook maar heel even het artikel leest moet je toch al wel de indruk krijgen dat dit geen gewoon spel wordt en al helemaal niks met Spore te maken heeft ;)
Spore werd ook geen normaal spel. Het zou de game industrie revolutioneren. In die zin is het één pot nat. Veel beloftes, inovatieve ideeen, maar totaal geen inhoud. Een kinderlijk simpel spel waar je na een dag al op uitgekeken bent.
dit is een arg, een alternate reality game,
geen computer spel dus, het is een heel ander fenomeen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alternate_reality_game

Valve doet hier reelmatig aan ook deed bungie dit een keer,
het begint meestal met berichten die eerst random lijken (keep it clean van bungie bijv)
die linken naar een gigantische verstopte puzzel, deze zal opgelost worden door duizenden puzzelaars met allerlei verschillende specialiteiten, van chirurg tot atoomfysicus. en de puzzels zijn dan ook extreem moeilijk, maar door samenwerking worden ze opgelost. geen digitale controls maar mensen die mogelijk zelf naar locaties moeten gaan en daar moeten zijn op een bepaald tijdstip voor de volgende hint.
(een hint kan leiden naar een telefooncel ergends in georgia die om 13.37 5 januari afgaat.)

nu doet will er nog wat extra stapjes bij door de smartphone te integreren in het concept, maar het is dus niet een traditionele videogame perse, geen avatar besturen maar een avontuur geroot in real life.
Verschil met die ARG's is dat het van één afzender komt naar iedereen. Althans, naar Amerika, want iemand uit Nederland zal niet naar een telefooncel in Georgia gaan. Ik ken verder het doel niet van de ARG's die jij noemde, ik ken het fenomeen van Lost en dat was voornamelijk om buzz te genereren en achtergrond informatie te geven.
Zoals jij de Valve ARG omschrijft lijkt het zelfs op een MMARG, maar ik denk niet dat er duizenden mensen met jowu persoonlijke ARG gaan bemoeien. Dus de interactie met medefans van iets is er niet, wat natuurlijk een belangrijke factor is voor het plezier.
Wat wordt dus het doel dan van je persoonlijke ARG? En moet ik onder mijn eigen naam spelen, of mag ik een willekeurige naam invullen, zodat ik alle gegevens van die persoon te zien krijg?

Kortom, ik kan me helemaal niks voorstellen bij een individuele ARG
En hiermee komt de matrix verrassend eng dichtbij. Ik vraag me ook in hoeverre privacy nog overeind kan blijven. We zullen er denk ik toch op een andere manier mee om moeten gaan. Al met al is dit in ieder geval wel erg vernieuwend!!!
Lijkt me wel meevallen met privacy. Die game doet niets anders dan gegevens gebruiken die toch al op internet staan om je gebruikservaring te personaliseren.
Privacy moet je aan denken voordat je een facebook/twitter/tweakers account opent.
Inderdaad, maar daar op voort bordurend vraag ik mij af hoe ik in zo'n spel zal staan. Ik heb een LinkedIn pagina, maar daar houd het wel mee op... Kortom, van mij hebben ze niet echt heel veel gegevens. Dus hoe zouden zie hier dan mee om moeten gaan?
Je hebt helemaal gelijk dat deze gegevens al beschikbaar zijn op internet.

Maar als je voor het spel ineens ook je locatie moet/kan opgeven, zodat je bepaalde opdrachten kan uitvoeren... of de app van het spel op je smartphone gaat andere gegevens van je bijhouden...

Ik denk dat de meeste mensen hier niet bij stil (willen) staan, de spelbeleving staat toch voorop.
En zelfs als de bedoelingen van het bedrijf hierachter helemaal goed zijn, dan is dit nog steeds een super gewild target voor hackers e.d.

en ja, ik weet dat dit eigenlijk crackers genoemd dienen te worden, maar taal ontwikkeld zich en inmiddels wordt de term hackers in het nieuws voornamelijk gebruikt voor crackers
Met wat geluk verandert dit spel effectief wel iets, namelijk het besef dat we verantwoordelijker moeten omgaan met persoonlijke gegevens (niet enkel van jezelf, maar ook van anderen).
Ik ben benieuwd, het concept achter spore vind ik geniaal maar de tijd dat je in fases zit gewoon niet uitgebalanceerd genoeg en de ruimte missies waren ronduit... saai na een tijdje. The sims (1) als jochie grijs gespeeld en ook zeker een enorm goede franchise idem voor simcity maar ik ben blijven hangen bij 2000 die was net uitgebreid genoeg. Ik ben in ieder geval weer benieuwd wat Mr. Wright ons gaat brengen.
Wright werkte tot 2009 voor uitgever Electronic Arts, waarvoor hij het concept bedacht van The Sims en Spore
Wright was de oprichter van Maxis, die later opgekocht werd door EA. Zo belandde hij bij EA. Bovendien is Wright eveneens de bedenker achter Simcity, dat mag er ook wel even bij.
Simcity is immers waar het simulatie genre mee begon.


Oud nieuws dit. Was al maanden terug bekend. Het gaat een social game worden, zoiets als wat je op facebook aantreft.
Er bestonden voor Simcity al een boel andere simulatiegames hoor.
Dat hij toevallig "Sim" in de naam van zijn spel stopte doet daar niks aan af.
Wat een kolder.
Ja er wordt iets gesimuleerd zij het extreem abstract.

Simulatie games begon met jetfighters en flightssim.
Space sims toen 3D beperkt was tot wire frame renderig
Dit zijn games gericht op een bepaalde doel groep uit de hardcore gamers.
Voornamlijk mannen met hoog nerd gehalte.
Niet lang geleden borde Nintendo de casual party en nongamers markt aan met de Wii.

Will wright deed eigenlijk zoiets maar dan meer de vrouwelijke gamers markt met society simulatie.

Spore deed dit niet.
Is eigenlijk een RtS zoals rise of nations maar ipv breed conflict periodes betrok het extreem breed de complete evolutie erbij.
En het probleem van spore is de multi fase gameplay.

Ik vond die evolutie deel juist tof.
Maar warfare deel speel ik liever JSF tactical RTS.
tot space X-series.
Resource management hog RTS games knap ik ook op af. ben geen multitasker.
Dus heb die evolutie fase vaker gespeeld maar tot aan het dansen patapon achtige crap' toen haakte ik af en begon opnieuw in die oer soep.

Nieuwe markt aanboren doe je maar een keer.

Een game complex maken brengt eerder groot risiko mee.


Will wright had per abuis een gat in de markt gevonden. En is eerder gewoon geluk dat hij toch een publisher vond die zijn eigen ding toch wilde financieren want het is een low budged game die sims. Als gevestigde dev had hij die kans kunnen los peuteren.
Om zijn eigen ding te doen. niet dat die hit gepland was. Maar vooral als dev je eigen ding kunnen doen. Wat toch zeldzaam is in die branche.
Will bewijst toch weer een van de weinige innovatoren in de business te zijn die zijn ideeen kan ondersteunen met geld en middelen. Het is mooi om te zien dat hij gaming zo een nieuwe "dimensie" in probeert te laten gaan, Nu maar hopen dat het concept goed kan worden uitgewerkt en niet zoals bij Spore dat heel veel goede ideeen in een concept gepropt worden zonder alles goed uit te denken.
Nou nee met sims bediende hij een nieuw publiek vrouwtjes en meisjes.
Daar heb ik als hardcore gamer niks aan niet mijn ding.
Spore samen raapsel van verschillende gameplay fases ook niet zo.
Evolutie is verniuewend maar dan slaat ie door richting RTS game en daar zijn betere te vinden. tot het space genre in maar dan abstract.
En kiddy feel. Nou daar heb je space sim games voor.

Klopt dat hij het wel voormekaar krijgt om orginele ideeen te financieren. Dat is opzich al een prestatie.
Zijn sucses lig meer in lijn met de Wii een nieuwe grote markt aan boren.
Wii -> casual party en nongamer.
Sims -> meisjes en vrouwen

Spore met zijn fases bediend multi genres en games vinden die elke fase leuk vind dat is juist het probleem.
het unieke is juist dat de content creatie onderdeel is van de gameplay in bepaalde game fases. Wat blijkbaar ook zijn beperkingen heefd.
En deze problemen dus een sucses in de weg staan.
Ben benieuwd. Het idee van Spore was in vergelijking met zijn voorgaande producten toch een stuk minder geslaagd dan gehoopt (bij mij in ieder geval).

Enige vraagteken wat ik heb is in welke mate deze privé informatie in de game zal worden verwerkt en mogelijk zelfs gaat worden gebruikt door het moederbedrijf EA achter deze game. Want zij kunnen natuurlijk met deze info hun doelgroep beter segmenteren en in de gaten houden. Het zal natuurlijk wel goedkoper zijn dan de informatie bij Facebook te kopen...
Spore voelde alsof hele RTS stuk er maar snel ingejast was, alles daarvoor vond ik zeer vermakelijk.
Zie ook het science fiction boek "Halting State" van Charles Stross voor een nauwgezette near-future omschrijving van zulke games:

http://en.wikipedia.org/wiki/Halting_State

Brilletje op (vervang dat door je tablet of telefoon), game starten en de omgeving is ineens het level. Sommige mensen spelen mee, de anderen zijn vulling van de ruimte.
Hoewel ik het zelf niet snel zal gaan spelen (ik heb niet zoveel dingen online staan die voor een game interessant zijn, waarschijnlijk zal het zich wel gaan baseren op profielen van social media sites, en laat ik die niet hebben) vind ik het wel weer een leuk idee.

Will Wright is imho sowieso een briljant persoon, de manier waarop hij SimCity helemaal uitgedacht heeft was zeker voor die tijd baanbrekend om daar een echt leuke en uitdagende game van te maken, waar eigenlijk niet eens een doel was (dat mocht je immers zelf bepalen).
Ik denk dat dit dan ook weer iets zal zijn dat in principe eindeloos speelbaar zal zijn. Een groot voordeel is natuurlijk ook dat je continu up to date informatie hebt om mee te werken (want iedereen update z'n facebook status, twittert wat of weet ik veel wat).
@offtopic: We are Borg, resistance is futile.

@ontopic: Lijkt mij wel heel interesant om dan te zien wat je character in de alternate reality anders zal doen dan jij in je "eigen" reality. Hoe gaat het systeem bijvoorbeeld om met iedere actie heeft oneindig veel reacties... ben heel benieuwd.
Van mij mag hij ook beginnen aan simcity 5. Voor hem niet leuk of uitdagend, maar ik zou er blij mee zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013