Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 13.557 •

Ray Muzyka en Greg Zeschuk, beiden zowel oprichter als directeur van ontwikkelaar BioWare, stellen dat ze 'zeker gaan kijken' naar het ontwikkelen van een OS X-versie van Star Wars: The Old Republic. Ze doen echter geen toezegging.

"Als BioWare-fan kan ik Star Wars: The Old Republic niet spelen op mijn nog geen twee jaar oude Macbook", hield een medewerker van website Joystick Ray Muzyka en Greg Zeschuk voor. "Ik zou zeggen: nog niet", antwoordde Zeschuk. Waarop hij vervolgde: "Dat is absoluut een van de dingen waarnaar we gaan kijken. We willen eerst de introductie op een goede manier afronden en zorgen dat alles stabiel en iedereen gelukkig is. Dan gaan we naar andere platforms kijken en dit is duidelijk een van de eerste." Muzyka voegde daar nog aan toe: "We weten dat er een groot Mac-publiek is onder de BioWare-fans. We weten dat dat een groot en belangrijk publiek is en dat willen we ook bedienen."

Star Wars: The Old Republic is sinds 20 december speelbaar. USA Today schatte het aantal spelers op 25 december al op 1 miljoen. Marktanalist Colin Sebastian schatte eerder deze week het maximale aantal spelers dat tegelijk online is in de mmog op 350.000. BioWare en uitgever Electronic Arts hebben nog geen cijfers naar buiten gebracht. EA en BioWare willen met Star Wars: The Old Republic de concurrentie aangaan met World of Warcraft, de inmiddels zeven jaar oude mmog van Blizzard, die nog steeds 10 miljoen betalende leden heeft.

Reacties (65)

"Als BioWare-fan kan ik Star Wars: The Old Republic niet spelen op mijn nog geen twee jaar oude Macbook",

Tja, dat weet je van te voren als je een mac koopt (iig dat het niet allemaal 1,2,3 werkt als het voor windows is geschreven.

Maar uiteraard wel leuk dat ze het spel nog breder willen brengen!
Al had ik liever dat ze de devs in zouden zetten voor extra content ipv. mac-compatible te maken.


Edit: Lol naar 0 gemod....
Voor de duidelijkheid, de vraagsteller werkt voor Joystick, mag toch aannemen dat hij bootcamp kent/gebruikt maar duidelijk hint op een native client.
Daarom vind ik het ook aannemelijk dat hij wist dat een mac niet 1,2,3 alle (voor windows geschreven) games kan draaien.
Vind het een beetje een flauwe opmerking van de vragensteller...

[Reactie gewijzigd door Sneezzer op 3 januari 2012 15:53]

Ik vind van niet. Zo langzamerhand is OSX een zodaning groot platform dat die ook een client op de release moet krijgen.
Vervelend dat jij dat niet vindt, maar met een substantieel kleiner marktaandeel (ik dacht +/- 14%, woop woop) + het feit dat je ook Windows kunt draaien is het niet zo gek dat er in 1e instantie geen Mac-client is.

Afzetpotentiëel tegen ontwikkelingskosten.
Punt is meer, Steam is er nu voor de Mac en meerdere developers brengen zo langzamerhand grotere games uit ook voor OSX. 14% (volgens mij alleen in de VS) mag niet veel zijn qua marktaandeel, het blijven miljoenen gebruikers en het aandeel groeit vrij snel... veel sneller dan wat jaar geleden. Dus voor developers is daar zeker wat te halen inmiddels.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 januari 2012 16:04]

14% is een laag marktaandeel, waar misschien nog bij komt dat de echte gamers op Windows zitten. Als dat het geval is, dan is het de mac-afzetmarkt voor bioware misschien maar 3% mac, de rest windows. Daarbij draaien de games vaak beter in Windows dan in OSX, dat merk ik zelf althans op mijn mbp, een game runt vaak beter in bootcamp, dan de macversie van de game op mac.
Dit laatste is waarschijnlijk omdat de game geen port is onder Windows en beter werkt met o.a. DirectX, dat kan je lastig vergelijken. En hoewel de echte gamers op de Mac lager liggen dan die 14%, geldt dit natuurlijk ook voor Windows gebruikers, het aandeel zal daar zeker een stuk hoger liggen, maar is verre van 90%. Oftewel, het ligt iets dichter bij elkaar dan extreme uitersten. Developers zien of ze winst maken of niet en ik vermoed dus van wel.
Hoeveel procent van de Windows gebruikers denk je dat games speelt? Ik denk dat dat minder dan 10% is. De rest is voor developers onbereikbaar, ze horen niet van de game en ze zullen hem ook niet zo snel zien, of je moet dure advertenties gaan plaatsen overal.
Echter zullen gigantisch veel Mac gebruikers wel eens in de app store kijken, en dan zo'n game zien. De kans dat ze hem kopen is vrij klein, maar groter als wanneer ze er nooit van gehoord hebben.

Ik wil wedden dat heel veel van de Mac/iPhone gebruikers nooit een game gekocht zou hebben zonder de app store.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 januari 2012 16:39]

Ik denk dat mensen vergeten dat ook al moet je een game porten naar OSX het gros van de code al af is (en dan heb ik het niet eens over assets etc.). Als je een game port betekend niet dat je een hele engine(optimalisaties) opnieuw moet gaan schrijven waar waarschijnlijk in hun geval de meeste tijd in gaat zitten. De client is maar een klein gedeelte van de game.
@dokzero5
Het heeft totaal niks te maken met OSX.
Om een game te spelen op een nep-Mac (alles gemaakt met standaard intel x86 architectuur) moet het game draaien op OpenGL.
Dit wordt al een tijdje achterwege gelaten door veel game makers omdat ze alles richten op consoles en dus bijna nooit OpenGL meer nodig hebben.
Een Mac port betekent niks anders als OpenGL inschakelen en het game door een Mac compiler halen.
Alle 3D engines hebben het er standaard in zitten tenzij en speciale eigen engine gebruikt wordt en ze ati/AMD een hak willen zetten.
nep-mac (alles gemaakt met standaard intel x86 architectuur
Zou je die willen uitleggen, ik begrijp dat niet helemaal. OS x = OS x. Welke verschillen zijn er?Mijn vraag is dus: Wanneer is een Macintosh PC nep?

OpenGL is trouwens ook niet zeer krachtig, en in deze context moet je 'krachtig' zien als in hoevere de gamedevelopers willen gaan om het uiterste eruit te krijgen. Zelfs Team fortress 2 heeft een opengl engine (volgens mij) en loopt zeer slecht op mijn Laptop. (met mac os x)

"alle 3d engines hebben het er standaard inzitten (mac port)"[Citation needed]


[EDIT: wat opgeschoond :)]

offtopic:
Verder kan ik je niet direct messagen dus dan maar hier: na "niets anders " komt altijd dan. Dat is een uitzondering.

[Reactie gewijzigd door boto op 3 januari 2012 23:44]

Wat een onzin zeg, je hebt er duidelijk geen verstand van.
Als game makers zich zouden richten op consoles gebruiken ze *juist* opengl, want consoles, afgezien van de xbox, hebben geen trage DirectX troep. De standaard console-naar-pc port waar windows gamers altijd op afgeven zal dus beter draaien op een mac.
Ook is er niet zoiets als "OpenGL aanzetten". OpenGL is een totaal andere library, en die moet je gewoon aanspreken met specifieke api calls. OpenGL ondersteuning moet je dus expliciet bouwen en komt niet uit de lucht vallen.
De meeste kortzichtige Windows ontwikkelaars die denken dat er buiten Windows geen gamers zijn, zullen alleen een DirectX renderer maken. Als er dan ineens een Mac port moet komen moet er van 0 een OpenGL rederer geschreven worden. Dit is inderdaad geen complete engine die opnieuw gebouwd moet worden, maar het kan best zijn dat deze OpenGL code niet zo geoptimaliseerd is als de DirectX code omdat het haastig in elkaar wordt gezet.
Overigens denk ik niet dat het aan de graphics API zal liggen als de Windows versie toch sneller is, want mijn ervaring met games die beide API's ondersteunen was dat OpenGL altijd sneller was.
Ik ken genoeg mensen met een mac of hackintosh die alleen windows ernaast hebben voor games die niet multiplatform zijn, tel daarbij op dat veel windows gebruikers ook geen games spelen en ik vermoed dat de groep die je op deze manier wel blij maakt mogelijk groter is dan je denkt.
Lol alsof al die windowsPC's bedoelt zijn voor games. Het gros van de PC's staat gewoon in bedrijven voor excel, word en een programma van de firma te draaien en zal nooit een game spelen. Het aandeel van thuis gebruikte PC's zal echt niet zo ver liggen van het aantal mac's dat thuis gebruikt wordt.
Het gros van Macs evenmin, je mist het algement punt. Aan uitspraken als "zal echt niet zo ver" heb je natuurlijk helemaal niks :z . Feit blijft, marktaandeel Mac (zeker voor gamers) is momenteel dermate klein dat het voor veel bedrijven niet interessant is om heel veel tijd en geld aan te besteden.
Ik denk dat jij het punt mist. Dat er niet zoveel gegamed wordt op Mac heeft enkel met het aantal games te maken. Moest deze op Mac uitzijn zou ik hem kopen. Zoals ik de meeste games koop die simultaan op Mac uitkomen. Maar voor de rest koop ik gewoon console games. Het is niet omdat ik geen PC heb dat ik geen gamer ben. Ze missen gewoon een deel van de gamers door het niet op de Mac uit te brengen.
Wat is je punt nou eigenlijk? Dat meer mensen op de mac gamen? Das in mijn optiek best wel stom, koop gewoon een windows pc.... Goedkoper, meer games, minder bugs.
Waarom zou iemand een tweede computer moeten aanschaffen als ze al een perfect werkende hebben? Als opeens alle Volvo's niet meer op de weg kunnen rijden moeten de volvo bezitters dan allemaal maar een andere auto kopen omdat die wel op de weg kunnen rijden?

Gaming begint op de Mac steeds groter te worden, nu moeten de developers nog multiplatform gaan denken...
Koop "gewoon" een windows pc? Windows is duur, traag en instabiel. Dat er games op uitkomen is geen reden, dan kun je net zo goed een console halen, want er zijn veel consolegames die nooit op windows uit komen.
Ik gebruik overigens Linux, voordat ik ineens voor Mac fanboy wordt uitgemaakt. Een windows pc kopen is voor mij ongeveer net zoiets als m'n mp3 speler weer omruilen voor walkman... oftewel vele jaren terug in de tijd, naar ouderwetse troep...

[Reactie gewijzigd door kozue op 6 januari 2012 14:19]

Je zou als web developer eens alle browsers moeten negeren die <14% marktaandeel hebben :+

Mac is inmiddels een volwassen, grote en vooral groeiende speler. Game-studio's snijden zichzelf in de vingers door geen clients uit te brengen.

Kijk naar Blizzard bijvoorbeeld. Die doen het al hun hele leven.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 3 januari 2012 17:24]

En vergeet ID-Software niet (hoewel RAGE een misser was), die maken zelfs LINUX clients.
Komt waarschijnlijk omdat id nu van Zenimax is en deze doen niets met MacOS of Linux.
Vraag me ook af of id nog wel andere versies gaat maken dan windows.
14%? Volgens de cijfers die ik zag (w3c schools) lag het rond de 8%. :P Mac is wel groeiende, maar echt nog maar klein in vergelijking met Windows.
De cijfers van w3schools geven een heel slecht beeld. Het is een ontwikkelaarssite, totaal niet representatief voor de hele computer gebruikende bevolking. Linux haalt daar ook een belachelijk hoog percentage van 5,1% spreekt alle andere statistieken tegen. Die rond de 1% liggen voor Linux
Dat marktaandeel windows gaat alleen nog maar minder worden hoor... en niet alleen door de mac (en ubuntu), maar ook omdat de smartphone en tablet nu vaak de traditionele pc kunnen vervangen, en door het feit dat MS sinds Vista z'n eigen OS om zeep aan het helpen is door de toch al achterlijke GUI nog ongebruiksvriendelijker te maken :+
OSX is procentueel gezien nog altijd een dwerg. Maak je geen illusies
En procenten doen er eigenlijk totaal niet toe. Als je denkt dat die 10%, of hoe hoog het dan ook is, er niet toe doet, zou jij gaan werken voor 10% minder loon? Als je ¤2000 verdiende krijg je ineens nog maar ¤1800, zou jij dat acceptabel vinden als jouw baas dat deed? Als jouw game 10 miljoen op zou brengen loop je 1 miljoen mis.
Na een decennium zitten ze net boven early adopter niveau qua markt aandeel. Als voor de pc ontwikkelen al onaantrekkelijk begint te worden dan is het voor de mac al helemaal niets meer dan een fan service.

Trouwens, snap het probleem niet echt, er zijn prima oplossingen op de mac om pc games te spelen.
Fan service, daar doen bedrijven echt niet aan. Men verwacht mogelijk dat Mac gebruikers nog niet zo into massaal kopieren zitten, bovendien geeft de appstore ook de nodige voordelen voor developers. Als er geen winst wordt gemaakt, dan zou ik juist het tegenovergestelde verwachten van de markt, dan meer en meer uit te brengen.
Ik vraag me af of dat via de appstore gaat lopen. Patches, authentication etc. zal 100% absoluut nooit via de appstore gaat lopen voor deze games, alle creditcard verwerking etc. is ook al af en tot zover ik weet is dat een verplichte (updates via de store).
Meeste games onder OS X zijn gepoort van Windows games. De ontwikkelkosten liggen dus een stuk lager. Studios die gespecialiseerd zijn in het poorten van games, zoals bijv. Westlake Interactive en Feral Interactive hebben vaak hun eigen middleware om DirectX code te poorten naar OpenGL / OpenAL code.

Deze ontwikkelaars brengen reeds spellen uit op de AppStore, waaronder bijv. Pirates!, Tropico, BioShock, Star Wars: Jedi Knight, Star Wars: Knights of the Old Republic e.a.
De OS zal nog niet zo'n probleem moeten zijn. Plus je kan via Bootcamp Windows native draaien, dus ik denk dat het probleem eerder ligt aan meneer zijn Macbook of bijvoorbeeld Parallels gebruiken. Misschien een model met Intel Graphics chipset met shared memory in plaats van NVidia of AMD.

Vaak is het nu vrij makkelijk om een game te porten, de developers zullen wel wat libraries moeten vervangen en weer goed moeten testen.

Ik heb gekozen voor Windows voor de uitgebreide keuze in beschikbare software, want hoe prachtig een OS ook mag zijn, het gaat zich uiteindelijk om de applicaties die je in de OS wilt gaan gebruiken. Dus als je een Macbook koopt met het idee dat developers zich maar aan jou moeten aanpassen dan kom je er in de praktijk vrij bedrogen uit.
Raar maar waar, onder Bootcamp draait de game gewoon erg slecht, terwijl de hardware in principe hetzelfde is als ' windows' hardware...
Nee, je kan niet zomaar even Windows gaan draaien. Vanwege die rare licentiestructuur (waarvan ik sowieso twijfel of zoiets legaal is hier) moet je het speciaal gaan kopen voor die mac. Wie gaat er 100en euros uitgeven om een traag, irritant OS te installeren speciaal voor 1 game? Naast een paar windows-only games heeft Windows toch echt helemaal niks te bieden om het te gaan kopen voor je mac?
"Als BioWare-fan kan ik Star Wars: The Old Republic niet spelen op mijn nog geen twee jaar oude Macbook", hield een medewerker van website Joystick Ray Muzyka en Greg Zeschuk voor. "Ik zou zeggen: nog niet", antwoordde Zeschuk.
2 jaar geleden konden die Macbooks toch ook gewoon al bootcamp draaien? Ik denk dat er zat mensen zijn met een Mac die dat als oplossing gebruiken om games te draaien op een Mac.

Zou het dan echt zoveel interessanter zijn om er een aparte OSXbuild van te gaan maken? (interessant als in, het betaalt de investering terug).
Ik denk dat ze eerder Onlive hiervoor benaderen. Daarmee zouden ze in één klap het spel mee beschikbaar kunnen maken op nagenoeg ieder platform.

Ze hebben zojuist aangekondigd dat er ook gekeken wordt naar IOS en android en dat daar binnenkort een aankondiging voor komt. Dus het klinkt aannemelijk.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 3 januari 2012 17:52]

Onlive
lage resolutie
extra lag
geen mogelijkheid voor mods


van mij mag dat hele Onlive idee richting de prullebak
Geen installatie/patches
Geen conflicten met andere software op je computer
Geen dure videokaart en windows nodig

Die mods kunnen me gestolen worden en lag heb je in mmo's meestal niet zo veel last van. De meeste lag komt van de server van het spel zelf :+

Van mij mag windows al jarenlang richting de prullenbak en dat is er helaas ook nog steeds...
Een MacBook is ook helemaal niet voor games bedoeld, zeker geen grafisch 3D geweld.
Op een 2 jaar oude iMac zal dat zeker wel moeten lukken.
Tja, als je de top of the line 15" MacBook Pro hebt of de 17" dan kan je daar best behoorlijk op gamen lijkt me. Krachtiger ding dan mijn desktop, en mijn desktop draait alles op medium of hoger.
De 6770M is geen slechte GPU.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 januari 2012 23:32]

Als je dan alleen voor een gpu gaat, heb je gelijk ja.
Want specs is alles he? :+
Geilen op specs is zooo jaren 90. Toen werd ieder jaar de hardware 2x zo snel. Tegenwoordig gaat de hardware niet meer met sprongen maar met stapjes vooruit.

Je vergeet dat door de afwezigheid van Windows de laptop ineens een stuk beter met z'n hardware om springt. Onder Linux en Mac lijkt je geheugen 2x zo groot en je cpu 2x zo snel :+
Cider port zeker. Bah, gewoon van wegblijven, Transgaming is een rotbedrijf en Cider ports zijn buggy en draaien ontzettend traag.

Als het geen Cider port is, respect, maar alle games van EA voor Mac OS zijn Cider ports. Zie ook: Warhammer Online, Spore, the Sims 3 en Dragon Age: Origins.

Als er echter wel een native Mac port komt dan zal ik de game zeker uit gaan proberen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 januari 2012 15:42]

Wow, transgaming, bestaat dat nog? Ik dacht dat het een zachte dood gestorven was sinds de tijd dat een standaard Wine betere resultaten gaf dan die antieke fork met buggy custom patches (of zou ik "hacks" moeten zeggen?) die ze bij transgaming gebruiken :+
dat heeft blizzard dan beter voor elkaar met de mac clients voor zowel WoW als starcraft :)
Blizzard heeft inderdaad altijd de Mac ondersteund, en tot op heden vrij goed. De laatste builds van WoW draaien echter voor geen meter meer op Mac OS.
Interessant. Blizzard ondersteunde starcraft 2 ook goed. Echter sinds de november patch draait dit spel ook zeer slecht bij mij.
Don't worry, de laatste builds van WoW draaien nergens goed op, tis geen probleem met de mac versie...
Er wordt met grote regelmaat vergelijkingen getrokken tussen Star Wars: The Old Republic en Worlf of Warcraft. Voor WoW is ook een MAC client gebouwd (al zou ik echter niet weten of de kwaliteit hiervan zich kan meten met de Windows versie).

Mooi zou zijn als ze hun onderzoek tevens uit zouden kunnen breiden naar een Linux client waarmee ze zich echt op dat vlak zouden kunnen onderscheiden.
ik kan je vertellen dat ik geen verschil merk op mijn iMac met Wow en starcraft speelt ook erg vlotjes.
De WoW client voor de Mac is juist subliem, zelfs de plugins voor de Windows versie werken er op (omdat alle plugins geschreven zijn in Luascript). En hij werkt hetzelfde als op Windows.

Als alle games zo zouden zijn gemaakt (ipv de crappy Cider ports, zoals de GTA versies die je in de Mac App store vindt) dan zou het geweldig zijn.
Als ik de system requirements mag geloven is de Mafia 2 port voor Mac zelfs beter dan die voor Windows. Die voor Windows liep voor geen meter op AMD graphics cards, maar die voor Mac OS moet prima draaien op low-end laptop kaarten.
Ik heb op het moment gewoon een Bootcamp partitie op mijn mid 2011 Macbook Pro. Bevalt goed. Tuurlijk, het doet afbreuk aan de "OSX ervaring" als je Windows moet starten. Maar als je dit spel wilt spelen op je Macbook, dan is het goed mogelijk.

Draai SWTOR @ 1280x800 met Low settings. Met de Intel HD3000. Het is goed speelbaar.

[Reactie gewijzigd door BioHazard op 3 januari 2012 15:46]

Ik speel hem op Win7 op een early 2011 MacBook Pro, op 1920x1080, zonder AA en shadows op low (de rest op z'n hoogste) zit ik tussen de 30 en 40 fps (radeon 6750 geloof ik). Niet bijzonder, maar voor mij is 30 tot 40 fps voor een MMO goed genoeg.
Een Radeon 6750 is ook niet te vergelijken met een Intel HD3000.
Zie hier een vergelijking tussen de HD3000 en een Radeon 5570:
http://www.anandtech.com/...0k-core-i3-2100-tested/11

Note: het is wel de desktop HD3000 en niet de mobile HD3000, dis zal het nog veel slechter doen.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 4 januari 2012 10:20]

Het is natuurlijk ook veel fijner een OSX versie te hebben dan Bootcamp te moeten gebruiken. Ik hoop dat het er komt.
Dit zou fantastisch zijn, ik heb zelf een Macbook, hoewel ik niet denk dat het er goed op zal draaien zou het toch leuk zijn on-the-go op low graphics swtor te kunnen spelen :)
Grote partijen als EA zouden je de mac versie van een gekocht spel er gratis bij moeten geven, het is belachelijk dat ik voor spellen opnieuw moet betalen (2 maanden geleden overgestapt op een mac)
Precies! The Settlers 7, had ik vorig jaar gekocht voor m'n Windows bak. Sinds een paar maanden op een Mac overgestapt en wat blijkt de spel was zelfs ook Mac compatibel. Dus twee versies op 1 dvd'tje. Het was wel geport maar het kan dus wel.
daar zal je met dit spel geen last mee hebben want je koopt het spel.om een acciunt te maken. vervolgens kan je de install op swtor downloaden. dit zal dus ook wel met mac kunnen. zolang je het spel maar een keer gekocht heb voor je account
Dit zou nog eens nieuws zijn om het nieuwe jaar mee te starten.
Toch echt irritant dat ik steeds windows moet opstarten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Asus Apple iPhone 6 iPhone Apple iPhone 6 Plus Smartphones Laptops Microsoft Games Apple Software

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013