Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties, 26.302 views •

Een analist van Baird Equity Research schat dat er maximaal 350.000 spelers tegelijk actief zijn in Star Wars: The Old Republic. Hij ziet de mmog als een succes, dat bovendien weinig marktaandeel wegkaapt van World of Warcraft.

Colin Sebastian, analist bij het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Baird Equity Research, ziet in de introductie van mmog Star Wars: The Old Republic het bewijs dat er een gezonde markt is voor mmog's met abonnementsvorm. De analist schat dat de piek van het aantal spelers die tegelijk Star Wars: The Old Republic spelen, ligt op 350.000. Hij denkt bovendien dat Swtor, ondanks die aantallen, nauwelijks invloed heeft op de positie van marktleider World of Warcraft. Ook analisten van Cowen and Company denken dat er slechts een lichte verschuiving zal plaatsvinden van WoW naar Swtor en dat er 'een gezonde markt is voor verschillende mmog's waarvan er miljoenen worden verkocht in de VS en Europa'.

Ondanks de analyse van beide bureaus loopt het ledental van World of Warcraft al een aantal maanden terug. Volgens de laatste schatting van WoW-ontwikkelaar Blizzard ligt het ledental inmiddels op iets meer dan 10 miljoen, waar het er in 2008 nog meer dan 13 miljoen waren. Over het succes van Star Wars: The Old Republic, dat sinds 20 december speelbaar is, zijn nog weinig cijfers bekend. USA Today meldde vlak na de kerst dat het spel 1 miljoen spelers trok, al was niet duidelijk waar het die cijfers vandaan haalde.

Logo Star Wars: The Old Republic

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (101)

Reactiefilter:-1101097+143+28+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Mensen zitten nog steeds in hun eerste gratis maand. Het wordt pas interessant over een maand of twee, als het meerendeel max level is, echt moet betalen en er weinig end game content meer te exploren valt.
Uhm.. ja en nee.

Ik moest na dat mijn early access afegelopen was een subscription toevoegen voor dat ik kon spelen. mijn gratis 30 dagen stond toen op 29.
En wat ik ook deed ik kon niet spelen voordat ik een subscription had toegevoegd.

Forum:

To everyone posting in here that is receiving the message "there is currently no active subscription on this account", please make sure that you have completed all of the "Ready to Play" steps:

How can I ensure I am ready to play the Game at launch?
There will be a 48 hour ‘grace period’ for Early Game Access players post launch. Those players who are in Early Game Access will not be able to continue to play the Game after December 22nd, 2:00AM CST without completing the following required steps:
1. Create a SWTOR account if you have not created one.
2. Fill out your contact information
3. Set up minimum 3 - maximum 5 security questions to protect your SWTOR account
4. Redeem an official Game Product Registration Code (This is different from your Pre-Order Code. Your Product Registration Code is the code tied to the official Game.)
5.Sign up for a recurring subscription or enter a Pre-Paid Game Time Code.

If you are still having issues after following, please contact Customer Service.

Thank you!

Edit: linkje
http://www.swtor.com/community/showthread.php?p=572398

De mensen met een early access hadden gewoon 30 dagen gratis..maar moesten gewoon betalen voor dat ze die 30 dagen gratis kregen ;)

[Reactie gewijzigd door Lazerballz op 3 januari 2012 14:31]

Ik was hier ook aardig boos over, betalen voor je 30 gratis dagen, belachelijk! ... maar ja ... je wilt toch spelen.
Dat is dus gewoon niet waar, je betaald pas als die maand afloopt. Je kunt je abbonement stopzetten en je betaald dan geen cent voor je eerste 30 dagen. Als je een CC hebt gebruikt en al wel betaald hebt is dat een fout en kun je het terugkrijgen (moet je dus wel je abbo stopzetten voor het einde van de eerste 30 dagen). Bron: @SWTOR twitter account.
Hij heeft wel een punt en veel mensen waren hier boos over (https://www.facebook.com/...c/posts/10150448668038860)

Het is gewoon belachelijk dat je iets koopt, 30 dagen er bij krijgt, je alleen gebruik kan maken van die dagen als je er een subscription er aan toevoegt, of je het cancelled of niet. Persoonlijk vind ik dat dit geen voorwaarde mag zijn maar ze zijn dit vrij om te doen.

Naar mijn weten was dit ook helemaal niet naar buiten gebracht dat dit moest.
Dit is dus gewoon wel waar, althans voor de bevolking die geen CC heeft.
Zonder cc kan je per definitie geen subscriptie afsluiten en zit je dus al vast aan een gamecard.

Het is gewoon een mierenneukerig stukje werk van bioware om mensen te dwingen een soort van abbonoment aftesluiten. Los van het feit dat je inderdaad je subscriptie net voor de 30 dagen kunt afmelden om zo de eerste 30 dagen gratis te krijgen.
Maar je zit dus nog steeds in je startmaand.
True, maar ik heb geen credit card.

Ik heb een time card gekocht (omdat er niemand in mijn directe omgeving een credit card te leen had) waardoor ik dus nu wel 3 maanden heb maar heb moeten betalen.

Maar goed, die 3 maanden komen wel op. Tis alleen jammer dat het zo moest.
Dit wilde ik ook net aankaarten, leuk allemaal die positieve berichten, maar men vergeet inderdaad dat de eerste maand gratis is. Ik ben eerder benieuwd naar cijfers in de 2de maand en na een halfjaar (maarja, even wachten hè, kan de tijd niet doorspoelen ^^)
Ik snap niet waarom mensen deze cijfers zo tegen vinden vallen.

De een speelt 2 uur per dag 3 dagen in de week
de ander 10 uur per dag 6 dagen in de week

Een cijfer over een piek van 350.000 zegt helemaal niets over het aantal accounts! Ok, bijna niets, er zijn minimaal 350.000 accounts.

Als iedereen elke keer maar 1 minuut zou spelen en dat er 1x 350.000 zijn geweest en alle andere keren 349.000 dan zijn er op 1 dag (349k x 60min x 24u) ~500 Miljoen verschillende accounts mogelijk. Als je dan ook nog per dag terug gaat naar de release kom je op tig miljard uit (mits iedereen maar 1 x voor 1 minuut inlogt ;) )

Uiteraard een onzin berekening .. de waarheid ligt ergens in het midden of meer vooraan. Min glazen bol voorspelling, net zoveel waard als dit artikel, 2,2 Miljoen actieve accounts. 1,5 na 2 maanden.
Beste grappig, dat mensen een spel vergelijken en met name op de playerbase met die van WoW.

WoW begon in 2004 met een peak van 210-250k spelers.
En ook toen waren er mensen, die van alles deden om als eerste level 60 te zijn..
Eenmaal 60 bereikt had je letterlijk NIKS.. Geen battlegrounds, geen raids of heroics/hardmodes.

Servers waren om te huilen, omdat de servers het aantal spelers niet kon verwerken.
En dat is een tijd zo gebleven, denk aan: Molten Core, Ahn'Qiraj 40 en Naxx 40.
Ik heb WoW veel gespeeld, het is een goed spel, maar dat mag ook wel naar 7 jaar development (en met de winst die ze gemaakt hebben).


SW:TOR had in mijn ogen een goede launch met een aantal warzones, battlegrounds, flashpoints en een goed verhaallijn om je te vermaken, nadat je level 50 hebt bereikt.
Uiteraard een aantal bugs, maar goed geen één launch is perfect.
Wat sommige al eerder hebben gezegd is het echt afhankelijk van BIOWARE en EA wat ze met het spel gaan doen.
Ik ben al een tijd gestopt met WoW en keek naar dit spel uit en met name naar het manier van levelen.

Het zijn 2 top spellen en ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren komende 3-6 maanden!
Feit is dat het geen 2004 meer is, je kunt dat dus niet als argument gaan gebruiken waarom er nu bijvoorbeeld nog basisfunctionaliteit mist (de UI is gewoon crap en je kunt deze beperkingen niet omzeilen via addons)

Zou jij een auto kopen die met trappers wordt aangedreven omdat het een nieuw merk is en die andere merken "jaren" hadden om aan de techniek te werken? lijkt me niet :P
Het feit alleen al, dat je een auto vergelijkt met een spel is .... ;-)
Een ander feit, dat mensen het spel met WoW vergelijken waar jaren development in heeft gezeten meer dan in SW:TOR.. Het spel is groot geworden door zijn subscribers, dat zelfde kan ook gebeuren met SW:TOR.

Daarnaast vindt jij de UI crap. Ik zelf vind het meevallen..
Met AddOns krijg je dingen zoals: GearScore, Decursive, HealBot etc...
En krijg je weer gezeik, dat mensen niet kunnen spelen, omdat er een nieuw patch is uitegebracht en diegene niet kan spelen zonder bepaalde/specifieke AddOns.

De UI geeft genoeg mogelijkheden om het spel te spelen en dan vraag ik me af welke basisfunctionaliteiten mist je?

Mensen kraken SW:TOR af vanwege het feit, dat ze endgame content missen. Bioware / EA hebben duidelijk aangegeven, dat dit snel zal verschijnen. Je hebt battlegrounds, warzones en hardmodes/heroics, die heb ik niet gezien in WoW toen ik 60 werd. Ze hebben er echt wel over na gedacht.

[Reactie gewijzigd door Darkstylo op 4 januari 2012 17:01]

Lekkere bron zeg:
Early Star Wars success points to healthy MMO market
The early success of Bioware and EA's Star Wars: The Old Republic is an indication of a healthy market for subscription based MMOs, according to analysts monitoring the high-profile release.

This is an excerpt from the full story. Log in or register for free to read the whole article.
Maargoed, grappige game maar zal me niet langer dan 2-3 maanden boeien. Classes zijn te doorzichtig, verhaal is te liniear om deze meerdere malen te doen (alts), combat is veel te 'WoWig' (Sith juggernaut is zo goed als kopie van WoW prot.warrior), het is leuk, maar de evolutie van MMO-combat is inmiddels al een paar jaar verder dat dit niet echt de game voor mij meer zal zijn.
Hoewel ik het met je eens ben dat TOR kwa gameplay weinig nieuws biedt, weet ik niet waar je op doelt met: 'de evolutie van MMO-combat.

UIteraard kan ik wat gemist hebben, maar ik heb nog geen evolutie van MMO-combat gezien. Zo'n beetje alle MMORPGS's die ik gezien en gespeeld heb, hebben dezelfde 'WoW-achtige' combat.

De games met andere combat zijn dan ook meestal geen MMORPGS, zoals Global Agenda, APB, etc, maar die combat, hoewel anders, is ook erg basic en wordt snel oud.

Combat is volgens mij niet het sterkste punt van de hedendaagse MMO's.


Overigens vind ik TOR leuk. Dit verbaast me, omdat ik WoW helemaal niets vond, en de beide games toch ongeveer dezelfde gameplay hebben. Het zal het Star Wars jasje wel zijn dat het voor mij doet, aangezien ik nogal een Star Wars liefhebber ben.

De ingesproken dialogen zijn wel een meestervondst.

Persoonlijk benieuwd het mij wat ze van Planetside 2 kunnen maken.
APB is ook een onderdeel van de evolutie, maar er zijn een bizar groot aantal MMO's die bijdragen aan de vooruitgang van het simplistische combat systeem wat WoW gebruikt (holy trinity principe). Mobs die nonstop dezelfde attack doen op dezelfde manier, met dezelfde stats en dezelfde targets, statisch, voorspelbaar en bizar simplistisch, altijd weer die kansberekening, nooit eigen invloed op het geheel.

Tabula Rasa nam al een eerdere poging, een RPG met FPS-principes, grotere variant van 'action combat' wat niet enkel numbercrunching heen en weer was, maar realtime interactie van jou en je tegenstander. Body collision (body block) zoals uit Guildwars, active blocking zoals Tera Online, combo-systemen als Cabal of C9 of zelfs vroegere 'chains' uit FWO, maar ook hybrids als Dragona of Dragon sword, allemaal nieuwe elementen die de gameplay een stuk interesanter maken.

De grenzen tussen FPS, RPG, RTS en fighting vervagen licht, het is niet altijd meer mob aanklikken, spell casten, nummertje rollen, volgende spell, etc, het wordt veel actievere combat. SW was een uitgesproken mogelijkheid om zo'n systeem toe te voegen, een combi van Tabula (FPS element), Tera (action combat) en C9 (free melee), zou imho veel beter zijn geweest voor deze game.

De manier hoe Tera omgaat met tanken en aanvallen, realtime, random en collision detection, maar ook de manier hoe Guildwars 2 om zal gaan met combinaties van spells, dat zijn evoluties binnen de MMO combat. Per saldo lijkt het allemaal op elkaar, maar het zijn juist die elementen die zorgen voor veel ander perspectief van de game.

Het trinity systeem is een bewezen systeem, logisch dan dat de meeste games op dit system werken (Aion, Rift, SW, Lotro etc), des te meer logisch dat het gros niet eens weet dat er naast dit principe al veel dieper uitgewerkte (of juist alternatieve) systemen bestaan die een compleet andere gameplay geven.
Het Trinity systeem is omdat het zo simpel is wel een systeem waar de 'space-of-possibilities' enorm groot is. Daarmee bedoel ik dat de mogelijkheden die dit systeem biedt groot is en voldoende diepgang biedt om meaningful play te bieden aan spelers. Wanneer spel meaning heeft voor een speler, zal het systeem van het spel blijven draaien. Anders zal het systeem zelf vastlopen en is er geen positieve spelervaring voor de speler.

Als speler vind ik de variatie die toegevoegd is binnen de subsystemen van SWTOR erg interessant. Hiermee doel ik op de classes. Vanuit mijn eigen referentiekader die opgebouwd is uit de afgelopen tijd WoW en lang geleden Diablo: vind ik de Sith Inquisitor: Assassin erg fijn spelen. Puur kijkend naar de mechanics is de speelwijze te refereren aan die van een rogue gecombineerd met een death knight tank en een paladin tank. Natuurlijk maak ik deze verwijzing omdat het zo te begrijpen is voor mensen die de class en specialisatie nog niet kennen maar wel ervaring hebben met de oudere classes.

Wat ik hiermee bedoel is dat er nog steeds gewerkt kan worden met het Holy Trinity systeem omdat classes, de andere (sub)systemen in het spel, de ruimte van mogelijkheden binnen het spel vergroten. Een doorgewinterde (MMO)RPG speler die zal het combat systeem snappen; en uitgedaagd worden door de mechanics van zijn of haar class. Een nieuwe (MMO)RPG speler heeft een toegankelijk systeem waarin structuur wordt aangebracht in een spelwereld waar toch al veel informatie aanwezig is.

Als toevoeging:
Wat Blizzard bijvoorbeeld heeft gedaan om de ruimte van mogelijkheden in het Trinity systeem te vergroten zijn:
- Speciale bossfights waarin een rol meer de aandacht krijgt. Zoals in Icecrown Citadel het gevecht waar een baas volledig genezen moet worden of in Blackwing Descent waar iedereen boven de 10.000 levenspunten moet blijven om in leven te blijven. Of Ultraxxion waar zowel de tanks en healers een speciale rol hebben in relatie met de buffs die ze krijgen.
- Dual specialization waarmee een speler de mogelijkheid heeft meerdere rollen aan te nemen als zijn class die toestaat. Zo heeft een Druid in WoW 4 mogelijke specialisaties. Tank, Healer, Melee DPS en Ranged DPS en kan een Druid speler dus twee specialisaties aannemen.

Deze aanpassingen in het systeem zijn ook pas laat gemaakt en het spel bestond al jaren voordat ze geimplementeerd werden. Maar ze zijn nominaal en breiden de spelervaring van spelers binnen een bestaand systeem uit.

Toevoeging 2:
http://polygonalhell.blog...ty-and-mmorpg-combat.html

[Reactie gewijzigd door Virgil op 3 januari 2012 17:19]

Toch, verandering om de verandering is niet per definitie goed, ik vind als speler veel van die "vernieuwingen" helemaal niets, ze sluiten niet aan bij wat ik zelf leuk vind of zijn vaak slecht uitgevoerd.

Ik denk dat het vooral technische veranderingen zijn die misschien meer mogelijk gaan maken in mmo's, en dan denk ik met name aan non instanced grote open werelden met de hele populatie in 1 persistant wereld (beetje zoals eve maar dan niet in de ruimte).
Grijns, het is best revolutionair, dat er geen autoattack in zit hoor :D
"De hype kan nu ook best wel eens aan zijn einde komen" nee natuurlijk niet, MMORPG is de beste markt die er is. Een spel als MW3 ben ik na een uur moe. Steeds weer hetzelfde. een MMO waar je maandelijks voor betaald brengt enorm veel nieuwe content uit, mensen blijven het spelen. Ik heb 7 jaar WoW gespeelt, MW3/BF3 of wat voor spel dan ook dat GEEN MMORPG is speel ik nog geen 3 maanden ^^. et gaat er om dat MMO's spelers blijven boeien.
Klopt, ik speel nu 7 jaar WoW en ondanks al het geklaag om me heen dat het nu slecht zou zijn nog steeds met plezier. Ik trek me gelukkig weinig van de azijn pissers aan ;)

Daarvoor was er maar één spel dat ik lang heb gespeeld: Counterstrike, alweer een spel online waar de aantrekkingskracht niet in de continue nieuwe content maar in de menselijke tegenspelers lag.

De gemiddelde game speelde ik voor WoW binnen een maand uit en daar betaalde ik dan 30+ euro voor. Ik kocht iedere maand wel een nieuw spel. Nu ben ik een stuk goedkoper uit en krijg ik een stuk meer spel plezier (qua tijd) voor mijn geld.

MW3/BF3 heb ik nooit gespeeld. Geen behoefte aan. Volgende maand ga ik een character levelen in SWOTOT, maar raiden zal ik niet. Ik kan gewoon de commitment qua tijd niet aan gaan om in twee games te raiden en ik stop niet met WoW.
Dan neem ik aan dat je vooral PVP speelt, aangezien WoW ook niet bepaald bekend staat voor zijn aantrekkingskracht wat nieuwe content betreft..

Dit heeft overigens weinig met azijn pissen te maken, maar meer met een hoog "been there, done that" gehalte.

Ik ben begonnen met WoW sinds de release (eerst op US servers, bij de release Burning Crusade overgestapt naar EU). WoW vanilla is in mijn ogen nog steeds de beste, en met alle expansions is het niveau van het spel alleen maar slechter geworden. Characters werden door elkaar gehutseld, het niveau van de dungeons en raids ging steeds harder naar beneden.

Ben dan ook kort na de release van Cataclysm gestopt. Hier en daar nog een poging gewaagd en mijn subscription weer actief gemaakt, maar snel weer gecanceled.

Nee, WoW loopt een beetje op zijn laatste benen. Absoluut geen schande, want het is nog steeds de beste MMO ooit gemaakt. Heb in de tussentijd spellen als Rift, Warhammer, AION, Age of Conan en Lord Of The Rings Online gespeeld, maar kwam telkens weer terug bij WoW.

SWTOR heb ik echter nog niet gespeeld, en zal het ook nooit spelen simpelweg omdat de hele Star Wars saga mij nooit heeft weten te boeien.

Ik kan SWTOR dan ook niet beoordelen. Al weet ik wel dat het haast onmogelijk is om het succes van WoW te evenaren, omdat Blizzard mijlen voorloopt wat betreft ervaring op MMO gebied.

Het wordt tijd voor een MMO wat iets nieuws biedt aan de spelers. Over het algemeen zijn de hedendaagde MMOs bijna identiek. Van de quests tot PVP. Waardoor het voor nieuwe MMO's ontzettend lastig is om te concureren met de al gevestigde titels.
Las laatst dat MMO World of Tanks 250.000 spelers op één server actief hadden en daarmee een record hadden. Dan vind ik de aantallen van deze Star wars MMO tegenvallen.
Dat is alleen de loginserver. Met maximaal 2x15 spelers per battle is WoT bepaald geen Massive Multiplayer. (2x30 staat al een tijd in de planning, maar vanwege de gebrekkige single-core software lukt het niet om de maps groot genoeg te maken)
Met 70 a 100 mensen per zone vind ik SWTOR ook niet echt een MMO, bovendien zijn de meeste zones verdeelt in instances, dus zit je met nog minder mensen in dezelfde zone.
Ik ben inmiddels level 50 en heb alleen op Nar Shadda 1 keer een Republic player gezien. Allies kom ik ook bijna niet tegen, het voelt meer aan als Kotor3.

Ik heb het idee dat er veel te veel van het budget nodig was om alle voice acting en story in de game te stoppen, waar je in de praktijk maar 4 weken (de tijd die het een casual gamer kost om level 50 te halen) wat aan hebt. Sterker nog, rond level 30 worden een hele hoop zinnen continu herhaald.

De interface van de Galactic Trade Network is erg slecht en totaal niet aan te passen, zelfde geldt voor de UI in het algemeen.

De textures zijn medium resolution, ook al selecteer je high res en er is geen AA.

Het spel zelf speelt wel lekker vlot en soepel. Heb totaal geen fps of latency issues en ook geen crashes gehad.
Ben momenteel met een BH alt begonnen, maar vrees dat ik met de 21e, zodra de maandelijkse kosten starten er mee op hou. Ik zou het spel een zesje geven.
Maar het verschil World of Tanks en SWTOR is best groot, qua maker zeg maar ;)
EVE online heeft volgens mij het echte record met aantal actieve mensen in 1 wereld (verdeeld over een groot aantal servers) dat staat volgens mij op meer dan 60.000 (http://www.eveonline.com/...le&nid=3934&tid=1)
A ja, meester grind spel WOT. Heb het daar nog lang uitgehouden met 10.000 battles.
Repetatief, voorspelbaar, vol met idiote "features" zoals magic spotting system *kuch*, lag, magic camo system *kuch" en magic "module damage system".

Ruim een 1/2 jr gewacht op beloofde verbeteringen, die toch weer niet de oplossing brachten en/of weer uitgesteld werden. Heb het toen maar opgegeven, WOT zuigt.
En nee, keuze uit 400+ vehicles en meer helpt niet om dat gevoel weg te nemen, integendeel; het word alleen maaar erger.
Ik ben er een van, en ik kan het iedereen aanraden :)

Deze cijfers vallen me eigenlijk nog tegen, gezien het aantal volle servers had ik gedacht dat er al veel meer spelers waren.
Ik ben benieuwd wat de verkoopcijfers zeggen.

EDIT
Het feit dat er al 1 miljoen spelers zijn wordt gemeld op de website van het spel zelf: http://www.swtor.com/blog/ray-and-greg-thank-you-playing en op het officiele twitter account van het spel (@SWTOR)
(als reactie op "al was niet duidelijk waar het die cijfers vandaan haalde.")

[Reactie gewijzigd door onok op 3 januari 2012 14:00]

Het gaat om spelers tegelijkertijd, op het moment dat de Europeanen spelen ligt het grootste deel van de Amerikaanen al onder de wol, en vice versa. Er zijn natuurlijk (veel) meer spelers dan die 350.000, maar dat is versprijd over de hele wereld, en die zijn niet allemaal op het zelfde moment online.
het gaat om een piek... en Europa + Amerika hebben een aardige overlapping met elkaar dat ze samen online zijn.. Ga er dus maar vanuit dat daar de piek in zit ;)
Dat valt ook wel mee. Ik gok dat de meeste mensen tussen 6 en 12 spelen. (ik denk zelfs tussen 7 en 10). Daardoorduikt het grootste deel van europa al bed in als half amerika nog in de file staat.
En de weekenden tellen we niet meer mee of zo ?
Dat zal wel zo blijven, er zullen pas nieuwe servers bijkomen op het moment dat de al opengestelde vol beginnen te raken. Dit om te voorkomen dat je alleen rond loopt :)
zijn de graphics verbeterd ten opzichte van de beta waar ze erg ondermaats waren ook al waren niet alle opties beschikbaar in de beta?

ik zit erover te denken om het aan te schaffen omdat de verhaal lijn erg leuk is maar alleen voor de single player contend en daar is nou net het probleem hoeveel sp contend heefd deze game aan het einde van de rit nog.
op lvl 50 heb je iig nog 1 of 2 hoofdstukken van je verhaal te gaan
Ze blijven veel content toevoegen ook qua verhalen in losse flashpoints etc. En daarbij lijkt me de replay waarde van de verschillende verhaallijnen met de verschillende classes wel hoog. Denk dat Bioware wel probeert de verhaal content goed lopend te houden.
laten we het hopen speel nu meer als 6 jaar wow en het bin there done that gevoel is nu toch wel aardig overheersend bij alles watje doet dus word het tijd voor een alternatief.

OT: kan iemand mij iets vertellen over de betaalmogelijkhede van het spel aangezien ik geen creditcard heb en ook nooit zal hebben?
Je hebt Paypal als betaalmogelijkheid met een bedrag van 12,99 Euro per maand, en verder heb je nog de prepaidkaarten die in verschillende webshops al te bestellen zijn.
Wel grappig dat de analist zegt: Aantal mensen die tegelijk spelen....

Bij WoW spelen ook maar 60% van de mensen tegelijk vanwege de tijdzones.

350.000 mensen die tegelijk spelen is dus ongeveer 600.000 abonnees zijn.
60% is wel een absurd hoog aantal, dat zal betekenen dat spelers gemiddeld 2/3 van hun dag aan het gamen zijn, lijkt me nogal sterk. Het aantal dat onok hierboven noemt (1 miljoen) lijkt me een stuk aannemelijker met +/- 350k spelers online.
Misschien de goldfarmers bij WoW die 16u per dag 'gamen'? ;)
Dat durf je misschien niet te zeggen maar je wil niet weten hoeveel mensen 2/3 van hun dag aan het gamen zijn ;)
Durf rustig te stellen, dat aantal abonnee's eerder 4 a 5x hoger ligt dan aantal mensen wat tegelijk speelt.
Vooral omdat de meeste mensen echt nog wel RL leven hebben.....
Exact dit, en waarschijnlijk nog veel hoger dan dat. Casual spelers zoals ikzelf loggen 2 keer per week in. Veel vrienden van me die het ook spelen zijn ongeveer 3 of 4 keer per week bezig met dat spel. De meeste mensen zullen echt niet iedere dag inloggen en ook gewoon overdag naar school of hun werk moeten.

350k Spelers als piek.. reken maar op 2 tot 3 miljoen accounts. En dat zullen ze over een week of twee wel aankondigen als ze een subscriber-piek hebben bereikt.
Dit bericht zegt mij helemaal niets, ik kan niet op de bronsite kijken (het bericht is exclusief voor leden), en zie alleen maar zogenaamde analisten die iets denken. Er staat geen enkele argumentatie bij.

Ook met WoW 'denkt' men dat er nog meer mensen overstappen naar SW:TOR, maar ik denk dat er gewoon sowieso genoeg mensen zijn die WoW compleet zat zijn na zoveel jaar hetzelfde.

En echt vernieuwend is ToR nou ook weer niet, op het moment dat de repeterende quests weer langs vliegen denk ik dat men gauw uitgekeken is, tenzij de endgame wel heel verrassend wordt.

Voorlopig denk ik dat een hoop mensen bezig zijn met BF3, MW3 en ook een hoop mensen wachten op Diablo III, ondanks het verschillende genre ten opzichte van dit nieuwsbericht.

[Reactie gewijzigd door FragNeck op 3 januari 2012 14:02]

De bron ligt bij vragen van GamesIndustry.biz aan de betreffende analisten en de link naar het verslag daarvan staat in de tekst. Verder ben ik het met je eens dat de uitspraken van de heren analisten bepaald geen exacte wetenschap zijn. Daarom staan de uitspraken, en vooral de kop, dan ook tussen aanhalingstekens.
Wat mij betreft (en dit is uiteraard persoonlijk) mogen ze diablo 3 in hun g*t steken.
Als je puur omwille van marketing en winstbejag en spel zolang achterhoudt dan hoef je van mij ook niet nog te verwachten dat ik het koop.
En kom aub niet af met "It'll be done when it's done", want dat is reinste flauwe kul. Ze kunnen beter stellen "It'll be released in the ideal blizzard timeframe to keep our shareholders happy".

Ontopic: SW-TOR vind ik net wel vernieuwend. (Ook weer persoonlijk natuurlijk :-p)
- De dialogen voegen echt een meerwaarde toe en je legt de nadruk op een verhaallijn (bij wow heeft het verhaal me nooit vastgehouden, was maar een klein fragiel rood draadje om de boel een beetje bijeen te houden.) En enkel daardoor onderscheid swtor zich al van de rest.
- De graphics zijn vloeiend. Zeker niet super maar enorm leuk om te spelen. Als ik high-end graphics wil start ik wel Skyrim op. Daarnaast moet je trachten je playerbase zo groot mogelijk te houden natuurlijk. Enkel de high-end pc's voorzien is dan niet echt zo'n schitterend business plan...
- Het crew-systeem vind in origineel
- Je personal spaceship met customization options (altijd gehoopt dat blizzard ook zoiets (eigen woning/kamer ofzo) bij wow ging invoeren, maar meer dan wat halfslachtige pogingen zijn er niet gekomen)

En er zitten zeker nog foutjes in, maar echte "blockers" ben ik nog niet tegengekomen.
Ik snap de aantrekkingskracht van MMORPG's. Ik heb zelf ooit de trail voor Starwars galaxies gespeelt. Heb me daar 2 maanden prima mee vermaakt, als ik tijd had gehad dan had ik misschien nog een paar maandjes bijgekocht. Maar ik ga me daar toch niet jaren lang maandelijks een x-bedrag voor betalen als er genoeg andere games zijn (ok, niet-mmorpg's) waar ik gewoon eenmalig voor betaal en net zoveel plezier mee heb? "Een gezonde markt"? Ik weet het nog zo net niet... Er zal best een grote groep zijn die vooral MMORPG's willen blijven spelen, maar de hype kan ook best wel eens aan zijn einde komen zo langzamerhand.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 3 januari 2012 14:12]

Mee eens, het opstarten van een MMO schijnt meestal goed te gaan. (conan, Lotr, aion, rift enz..) Maar het gaat om het vasthouden van de spelers als ze klaar zijn met levellen.

Daarin is wow nog steeds de kampioen. Ik hoop dat bioware dit serieus gaat aanpakken en bovenop de fora blijft zitten. Zo kunnen ze het sentiment van de spelers zien en daarop reageren om het spel beter te maken. (vak apart door alle whiners).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True