Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 162 reacties, 28.419 views •

Volgens website torrentfreak is Crysis 2 de game die in 2011 het vaakst illegaal werd gedownload. De pc-versie van de shooter is 3.920.000 keer gedownload en liet daarmee Call of Duty: Modern Warfare 3 en Battlefield 3 achter zich.

Torrentfreak zette de games op een rij die in 2011 het meest in illegale vorm van het internet werden geplukt en dat overzicht leverde een verrassende winnaar op. Hoewel Call of Duty: Modern Warfare 3 alle verkooprecords verbrak, werd de pc-versie van Crysis 2 het meest gedownload. Modern Warfare 3 werd 3.650.000 keer binnengehaald, tegenover 3.920.000 downloads voor Crysis 2. Battlefield 3 eindigde op de derde plaats, met 3.510.000 downloads, en FIFA 12 en Portal 2 kwamen op plek vier en vijf, met ieder ook ruim 3 miljoen downloads.

Daarmee blijft de pc het platform waarvoor het meest gedownload wordt, met grote voorsprong op de diverse consoles. De Wii is de populairste console in het illegale circuit. Super Mario Galaxy 2 werd met 1.280.000 downloads het meest gedownload, terwijl ook Mario Sports Mix meer dan een miljoen keer gedownload werd. Super Mario Galaxy 2 staat daarmee voor de tweede keer boven aan de lijst. De game verscheen halverwege 2010 en voerde ook dat jaar de downloadlijsten aan.

Bij de Xbox 360 bleven de aantallen onder het miljoen steken. Gears of War 3 was daar de populairste game, met 890.000 downloads, gevolgd door Call of Duty: Modern Warfare 3 en Battlefield 3, die respectievelijk 830.000 en 760.000 keer van het internet geplukt werden. Forza Motorsport 4 en Kinect Sports: Season Two volgen op plek vier en vijf.

De Ultra Upgrade-trailer van Crysis 2

Reacties (162)

Reactiefilter:-11620155+173+25+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 7
Crysis is het meest gedownload omdat hij vroegtijdig naar buiten kwam. Het was misschien een versie die nog niet helemaal af was. Het feit dat ie zo vroeg te downloaden was heeft denk ik aardig wat mensen in beweging gebracht.
Ach het geeft de industrie weer excuses om de PC weer links te laten liggen.
Wij eerlijke PC-gamers zijn weer de dupe omdat de industrie wederom geen lering trekt.
Natuurlijk krijgen de illegale downloaders weer de schuld, maar eerlijk gezegd geef ik ze geen ongelijk. de PC-game industrie heeft de ellende over zichzelf afgeroepen, DRM ?!, Origin die van spyware gedrag wordt verdacht, dit zijn enkele voorbeelden.

Iemand die een game koopt moet door allerlei ellende heen worstelen voor hij/zij de game eindelijk kan spelen, een illegale downloader moet wellicht de exe vervangen en hoppa, spel doet het weer.

De game industrie wordt daarnaast zwaar afgerekend voor bugged software, maar niet iedere PC is hetzelfde, een console daarentegen...
.. is traag?

Of was dat niet wat er op de puntjes moest staan?
...werkt altijd.
zoiets :+
PC's = problemen, console = aan zetten en spelen.
PC's zitten vol met rotzooi en de performance is nogal variërend. Ik merkte het in m'n dooie WoW-guild ook altijd wie er op windows xp speelden, die hadden altijd problemen met hun machine of hun client. Kan me genoeg keren herinneren dat een tank of healer ineens een virusscan kreeg tijdens een bossfight en ik weer een reden had om op Windows gebruikers te katten :+
Je bedoeld windows-pc's zitten vol rotsooi :P

Onder WoW heb ik juist goede performance ondanks mijn wat oudere GPU
lang leven linux :)
Je bedoeld: De meeste Windows gebruikers weten niet waar ze mee bezig zijn.

Virusscans kun je plannen, of handmatig draaien. Ja, je systeem wordt traag als je elk tooltje installeert wat beloofd je PC sneller te maken.

Elke keer als ik weer een trage PC zie, ligt het 8 van de 10 keer niet aan oude hardware, maar aan crapware, geinstalleerd door een debiel.

Als je weet wat je doet, kan een windows PC makkelijk 6 of 7 jaar mee.
Gebaseerd op de stats van (alleen?) Torrenfreak. Downloads via andere kanalen zijn dus niet meegenomen (NZB, HTTP, FTP, etc)?
Het is sowieso een heel erg krom onderzoek.
Crysis is in vorig jaar februari uitgekomen, terwijl MW3 en BF3 allebei eind vorig jaar pas uitgekomen zijn.
Zit dus dik 8 maanden tussen. Als ze nou over een half jaar kijken op hoeveel MW3 en BF3 staan, dan kan je het vergelijken met crysis.
Torrents zijn op het moment het meest gebruikt en dus ook het grootste deel van de downloads gaan voor hun rekening (gemeten in %) . Echter neemt het natuurlijk niet weg dat veel spelers dit spel niet serieus nemen en hier geen 50¤ voor over hebben (Ja ook mijn kast staat vol spellen). Ik zelf had hem geleend en na 24 uur er helemaal genoeg van ik neem aan dat er meerdere zijn die dit spel alleen even voor de 'graphics' willen zien....en dan weer snel verwijderen? En dan is downloaden de beste optie. Willen ze meer verkopen moeten ze een spel maken met meer inhoud of meer voor de kids is of meer een spel wat je graag en vaak wil spelen, dit spel is dat geen van beide! En toch zie je ook dit jaar weer dat de ‘simpele’ games het meest populair zijn (helaas)
Ook zou het zeer slecht zijn als ze niet de moeite genomen hebben om kijken naar het verschil in tijd tussen het uitkomen van BF3 eind vorig jaar en een spel wat al meer dan ‘X’ maanden op de markt is. Iedereen met een rekenmachine kan hier een simpele optelsom van maken!
Dat ze dit spel niet serieus nemen is waarschijnlijk ook niet waar, dit spel kon namelijk cracked online gespeeld worden de eerste 2 weken van de release. Eerlijk is eerlijk, de game is een van de weinige goede multiplatform shooters, het speelt lekker en ziet er erg goed uit, bovendien draait het op zo goed als ieder systeem omdat de engine gewoon goed draait.
dan denk ik nog dat crysis 2 (iig in vergelijking met verkoopcijfers) dik bovenaan staat
simpelweg omdat MW3 en BF3 gewoon niet gemaakt zijn voor singleplayer, MP staat daar bovenaan
en dát valt niet te cracken voor zover ik weet

als je dus crysis 2 koopt zal dat veel eerder voor de SP zijn dan bij BF3 en MW3

heel gek vind ik het niet dus

aan het aantal downloads kan je totaal niet zien welk spel het populairst is, hooguit welke écht zuigen (want die speelt men niet eens als het gratis kan :+ )
MP staat daar bovenaan
en dát valt niet te cracken voor zover ik weet


Dit is (?helaas?) niet het geval.
Zoals je waarschijnlijk wel weet valt de MP bij spellen ook te "cracken" (meestal om te leiden). Dit was al het geval bij CoD 4 (zoals bij iedereen bekend), bij MW2 en bij Black Ops (Al is de emulator van Black Ops op het moment offline).

Aangezien MW3 qua online software niet veel verschilt van Black Ops (beide DemonWare) lijkt het mij dat het niet onmogelijk moet zijn om MW3 ook te "cracken"

Dit betekend natuurlijk niet dat dit ook zal gebeuren, het is alleen dat het "cracken" bij lange na niet zo onmogelijk is als het lijkt.
Tuurlijk is het niet onmogelijk.
Maar als je voor online gaat en toch illigaal wilt. Heb je nog hiermee te maken.
Banhamer.
Online heefd nu vaker ook een stat feature leveling unlocks achievments/ trophys ect.
Dat wil je door een ban niet verliezen.

Daarom lrekt MMO en online legaliteit aan.

Het is dus een dilema van.
Gratis gamen vs grote kans dat je pats stats kwijt bent door een ban.
Consoles beheren hun online gebeuren beter plus Servers in eigenbeheer.
LAN is iets zeldzamers daar.

Muziek en film hebben niet zoon stimulance.
Singleplayer games ook niet zo.
De COD en BF DL is het ofline singleplayer volk.

Epic Unreal Tournament gav al aan dat groot publiek liever offline speeld tegen bots.

Maar een populaire MP feature helpt en stimuleerd legaliteit een slechte MP stimuleerd maar matig of nauwelijks.
Je moet eigenlijk een cijfercorrectie uitvoeren inderdaad. Nu is het behoorlijk vertekenend. Maar aan de andere kant: het is niet zeker of MW3 en BF3 volgend jaar veel worden gedownload, dus je mag niet zoiets uitvoeren

Deze manier is het meest veilig. Maar de kanttekening moet er eigenlijk wel bijstaan
Voor games te kopen heb je budged nodig, en als de meeste big titels voor kerst de markt bestormen houd in dat mensen die budged beperkt zijn eerst een game spelen en als ze lonken naar een andere dan pas de next kopen.
DL ben je niet budged gebonden dus wat ever beschikbaar wordt meeteen gedownload.
Dus voor kerst zal dan door vele releases een DL piek zijn.
Terwijl legaliteit meer uitgesmeerd wordt door de jaar heen.

Ik merk dat met BF3 en COD MW3 intensief online gamen er ook minder tijd en animo is voor andere games. Ik koop normaal mijn games maar sinds ik een paar aankopen niet gespeeld hebt hou ik mij toch in.
Het is sowieso een heel erg krom onderzoek.
Crysis is in vorig jaar februari uitgekomen, terwijl MW3 en BF3 allebei eind vorig jaar pas uitgekomen zijn.
Zit dus dik 8 maanden tussen. Als ze nou over een half jaar kijken op hoeveel MW3 en BF3 staan, dan kan je het vergelijken met crysis.
Hoezo krom? Het is toch een jaaroverzicht dat wil zeggen dat de downloads van 2012 irrelevant zijn voor de gegevens van 2011? Wat jij wil is een vergelijking tussen de individuele games qua aantal downloads over een periode van 12 maanden na de introductie van een game...
Schijnbaar alleen gebaseerd op de stats van Torrentfreak zelf. Maar dat mag toch ook? Alleen zal het nooit een compleet en representatief onderzoek zijn, want via de andere protocollen zijn de spellen natuurlijk ook masaal gedownload. Wij van WC Eend.

Je zou ook kunnen concluderen dat MW3 dan weer meer dan Crysis 2 via NNTP, HTTP en dergelijke gedownload is. Alsof alles maar van de cijfers van Torrent afhangt...

Overigens Neus, je hebt het over kanalen cq protocollen. NZB is geen protocol, dat protocol wat jij bedoelt is NNTP.

[Reactie gewijzigd door CreativeS op 2 januari 2012 11:59]

En op grond waarvan zou je dan kunnen concluderen dat MW3 via andere kanalen meer gedownload is dan Crysis2?
Er is hier gewoon een sample (in dit geval Torrentfreak-downloads) genomen uit de totale downloadpopulatie, en op basis van die sample wordt een uitspraak voor de hele populatie gedaan. Da's toch niet zo raar? Als Maurice de Hond weer eens roept dat x% van Nederland op partij Y zou stemmen, is het ook niet zo dat-ie 16 miljoen mensen ondervraagd heeft.
Je kunt je afvragen of er een verschil is in gebruikersgroepen (Torrent-gebruikers t.o.v. Usenet-gebruikers, bijvoorbeeld, en dat die groepen ook in hun spelvoorkeur verschillen) waardoor het onderzoek minder representatief is, en of gezien de kleine onderlinge verschillen (~10%) de sample-size groot genoeg is om iets over de hele populatie te zeggen. Verder is er eigenlijk niet zoveel op aan te merken.

En ja, BF3 en MW3 kwamen pas op het eind van het jaar uit, en aantal downloads is niet direct gerelateerd aan populariteit, maar daar ging het lijstje ook niet over. Dat was gewoon: meeste downloads over 2011.

Overigens, "wij van WC Eend..." slaat op een onderzoek door (of in opdracht van) iemand, waarbij diegene zelf als beste uit de bus komt. Da's dus hier niet het geval.
Nee hoor, ik heb het over de manier van downloaden (waarbij NZB voor het gemak een verzamelijk is voor NNTP berichtjes...).
...De kanalen die jij noemt zijn ook lastig/niet te peilen. De kwaliteit van het onderzoek is dan ook mager.
ik heb crysis 2 legaal maar eigenlijk heb ik er spijt van. de reden dat mensen een spel kopen is tegenwoordig vooral omdat men het online wil spelen. spellen als bf3 en mw3 moeten wel gekocht worden om online te komen. crysis daarentegen is vooral een single player. de multiplayer is ontzettend slecht. dat was al in deel 1. toch is crysis op grafisch gebied superieur aan alle andere games ooit gemaakt. vergelijk het water eens tussen crysis 2 en bf3 geen enkel spel kan op tegen het grafische geweld van crysis. vandaar dat iedereen er toch benieuwd naar is maar omdat voor vele alleen de sp interessant is download iedereen het.
Waar kom je ooit volledige games tegen op HTTP/FTP? Die dingen zijn veel te groot voor een 1-op-1 verbinding, dat kost zo'n server veel te veel bandbreedte. En NZB/NNTP wordt alleen door geeks gebruikt, dus de cijfers daarvan zijn te verwaarlozen.
Ja het gaat wat de massa gebruik. Zelf semi noob weet wel games te DL.
De krent zoet dat wel uit als iets voor nop te regelen valt. Vaak genoeg kennissen of familie die even de boel opzetten.

En zo gek zijn de cijvers nog niet het is goed te verklaren.

Dus niet sluiten maar wel volgens verwachting en toch relatief representief.

Piraten en hun DL' ers willen maar elke indirect bewijs van illigaliteit bericht er onderuithalen.
En alle smoesjes komen ook aan bod.

Wat wel opvalt is dat legaliteit stimulance beter werkt dan legaliteit beveiliging.
En kanalen als www.gaikai.com , zijn die meegenomen?
Crysis 2 is mooi spel .. hoewel die DX11 me tegen viel (het reflexie gedeelte)
Voor de rest men geld wel waar :)

Toch raar dat dat spel boven aan staat ;o (geen idee welke ik bovenaan verwacht had eigenlijk)

Kopen=games die het geld waar zijn .. (BF3/MW3, crysis 2, ga maar door ..)
Downloaden=spellen die niet voor de pc gemaakt zijn .. (nfs the run, ga maar door)
hoewel die DX11 me tegen viel
Heb net dat filmpje gezien en vind het echt ongelofelijk dat er dan nog zulke reacties zijn. Ik sla altijd steil achterover als ik zie wat er realtime gerenderd kan worden. En ik soms wel een uur moet wachten op een cpu rendertje uit 3D studio max.

Het wordt voor mij steeds onwerkelijker hoe die spellen er tegenwoordig uit komen te zien. En ook het detail in de omgevingen.

Ben "pas" 34 jaar oud, maar voel mij zwaar opa omdat ik vroeger nog met de eerste spelcomputers gespeelt heb haha. zo'n tennis spelletje met vierkante blokken.
Het grootste probleem hier zijn de textures... De kwaliteit van de textures bij launch was gewoon echt slecht. Met de HD texture pack zijn er een hele hoop scherpe textures nu, maar nog minstens evenveel wazige, waardoor het contrast alleen maar groter wordt.

Het mist ook de woooow factor en de afwerking/detail die er waren in Crysis 1. De grote lijnen zijn zeer goed, maar in de details valt het tegen wat je meteen uit de game trekt. Dit was absoluut niet zo in Crysis 1. In Crysis 1 wist je exact wat je kon verwachten als je iets deed, in Crysis 2 kon je soms wel en dan weer niet bepaalde dingen doen.

Het probleem is de engine niet. De engine is van wereld niveau. Het probleem is dat de game niet ontworpen is met deze kracht in het achterhoofd. Ik vind het erg om deze woorden in de mond te nemen, maar dit is een console game waarbij ze een paar extra effectjes bij de PC hebben bijgeplakt. Al die features uit de trailer worden nergens echt duidelijk gemaakt zoals ze deden bij Crysis 1 waardoor mensen struikelen over de imperfecties. Dit is ook een deel van de vloek van quasi 100% perfecte rendering. Het valt niet meer op als het juist is.
Helemaal mee eens met bovenstaande reactie. Al moet ik toegeven dat de game er nog steeds gelijk al erg mooi uit zag op bepaalde punten. Het allergrootste nadeel vond ik dat de mappen te lineair waren. By het eerste deel was dit toch wel beter. Ook vond ik de natuuromgevingen toffer dan de stad. Daarnaast kon je deze keer niets stuk maken wat toch wel een gemis was. Ik vond het zeker geen slechte game, het was zelfs wel gewoon vermakelijk, maar het had niet het niveau van crysis deel 1. Daar kon je gewoon lekker wat ommodderen tussen de missies door. Het zou helemaal tof zijn als je helemaal het eiland gewoon kon doorlopen en meer vrijheid had zoals bijv gta heeft, maar dat is met zo'n kwaliteit graphics bijna niet mogelijk denk ik.
In dat filmpje ziet het er awesome uit ..
Maar dat realtime .. (reflectie nogiets) dat werkt niet op alles, dus soms is het nog zon scripted reflectie die dus gewoon totaal niet klopt.

Maar verder is crysis (vind ik) wel het mooiste spel tot nu toe, en het ziet er ook zeker wel uitermate mooi uit!
Behalve dan die kleine reflectie kromheden.
Ik koop juist alleen nog maar spellen voor m'n PS3. PC is zo'n vervelend platform om op te gamen... veel te veel gedoe om het goed draaiende te krijgen, ik heb het geduld niet om met videosettings te spelen.
Tja als je pretenendeerd een grafisch meesterwerk te zijn, althans dat was Crisis, dan zijn potentieele liefhebbers van het spel teleurgesteld wanneer het spel met "slechts" DX9 ondersteuning word uitgebracht. Later is er DX10 aan toegevoegd maar toen was de "hype" al lang voorbij en had de game zijn "momentum" gemist. Tel daarbij de brakke multiplayer mode bij en je weet waarom mensen het niet de moeite meer vonden om er geld voor uit te geven. Imo de enige legitieme en goed verkopende reden van een game vandaag de dag is behoorlijke (redelijk eerlijk en moderated) multiplayer gameplay.
. Imo de enige legitieme en goed verkopende reden van een game vandaag de dag is behoorlijke (redelijk eerlijk en moderated) multiplayer gameplay.
Skyrim anyone? Je wereld is erg beperkt als je zo denkt. Ik heb er al zeker 100 uur inzitten en het verveelt me nog steeds niet.
Jeps heb ik alleen vind ik de GFX weer niets. Het is veder wel een mee slepende game. Alleen iriteer ik mij aan die slechte gfx en console port gevoel wat ik er bij krijg.door dat ik een gfx kaart gebruik die de game makkelijk kan draaien, en dat niet doet vins ik het tegenvallen op gpu gebied. De game zou makkelijk op een gpu van 10 jaar oud moeten kunnen draaien.
Gewoon spelen met een XBOX controller aan je PC, werkt erg fijn. Draaien gaat dan ook minder snel waardoor je minder popup hebt.

En verder heb ik liever een game die fijn speelt met wat mindere graphics dan een supermooie game waar de gameplay ruk is. Blijkbaar is het moeilijk om beide te creeeren in een RPG (uitzondering Witcher2)

offtopic:
toetsenbord kapot? ;)
Snelle graphics kaarten zijn voor geeks... de rest van de wereld speelt óf met een oudere kaart, óf op een console. Hoeveel niet-geeks ken jij die een paar 100 euro voor een stuk hardware dat ze voor niks anders dan games kunnen gebruiken een verantwoorde aankoop vinden?

Zelf heb ik liever goeie gameplay dan goeie graphics. Graphics wen je erg snel aan, maar de gameplay moet leuk blijven tot het eind van het spel.
DX11 is er later aan toegevoegd. Dit was zeker de moeite waard om de game nog een keer te spelen. Ik als crysis gamer was dan ook zeer tevreden over de singleplayer want daar voor speel ik deze game.
Weet je wat het is met downloaden. Ik deed het altijd omdat ik 50 euro gewoon te veel vind voor de meeste titels.
Tegenwoordig download ik niet meer, maar ik koop ze nogsteeds enkel als steam weer met een belachelijke aanbieding aan het gooien is of hij in een of andere budgetbak terug te vinden is voor een tientje of minder. (dit doe ik al zo lang ik me kan herinneren, netto is er dus geen winst of verlies als ik wel of niet aan het downloaden sla)
Vraag me af voor hoeveel mensen dit geld en daarmee hoe representatief deze cijfers zijn en daarmee wat voor conclusies je hier aan kan binden.
Deze statistieken gaan natuurlijk onherroepelijk gebruikt worden om te benadrukken dat de PC veel last heeft van piraterij in de nabije toekomst, let op mijn woorden.
Terwijl ik het idee heb dat het een beetje oneerlijk zou zijn omdat er zo veel factoren zijn om rekening mee te houden.

Wel mooi om te zien dat ook de console er substantieel last van heeft. Dus e.v.t. argumenten worden wel een beetje lamgeslagen.
Ook niet gek overigens gezien games op de console per definitie meer geld kosten.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 2 januari 2012 11:53]

Ja, er zijn heel veel verschillende soorten downloaders en daarvan koopt een gedeelte ook nog na het downloaden de game.
  • Een gedeelte download het, maar zou nooit de game kopen als ze het niet kunnen downloaden.
  • Een ander gedeelte download spellen waar het normaal nooit naar zou omkijken, maar koopt uiteindelijk de game wel als ze het leuk vinden.
  • Een ander gedeelte download het om te testen voor de koop en koopt het uiteindelijk wel of niet.
  • Een ander gedeelte download een game om een keertje lannen omdat iemand anders zegt dat het leuk.
  • Een ander gedeelte download een game om te lannen, zodat ze dezelfde versie hebben met andere mensen die het illegaal hebben terwijl ze zelf het legaal hebben.
  • En dan heb je bijvoorbeeld nog games met te zware drm waarbij je beter de illegale versie kan hebben dan de legale.
En misschien zijn er nog meer soorten downloaders. Maar als bijvoorbeeld 10% van de downloaders de game heeft gedownload en gekocht, 20% de game niet meer koopt omdat ze het al hebben gedownload en 70% hebben de game gedownload maar zouden het sowieso niet kopen. Dat zou dan betekenen dat uiteindelijk dat maar 10% van de downloaders verloren inkomsten zijn.
En dan nog het gegeven dat al je punten op de PC makkelijker te doen zijn omdat er geen softwarematige of hardwarematige hacks nodig zijn (m.u.v. een niet noemenswaardig crackje op de exe van de game), i.t.t. bijvoorbeeld een XboX waarbij wellicht dingen moeten gebeuren die geld kosten en die je garantie om zeep helpen om gedownloade content te kunnen draaien, bovenop de kosten van een DVD-R of Blu-Ray.

Zo is de drempel om al dat soort dingen te doen op de PC ook een heel stuk lager/niet aanwezig.
Dat je dus meer bruto downloads hebt op een PC is daarmee platte logica en zegt niet zo veel over het geleden verlies met downloaden op dat platform.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 2 januari 2012 12:52]

ik koop al mijn pctitels gloednieuw en de nieuwste op het internet voor ongeveer 30 a 35 euro. Dat vind ik een prima prijs voor een nieuw spel.
Ik vind 10 tot 20 euro wel genoeg voor een game, eigenlijk. Vooral gezien de moderne game zo crimineel kort is.
Modern Warfare is daar een voorbeeld van. Kan je wel multiplayer game roepen maar als je hem koopt word nergens gezegd dat het eigenlijk alleen een multiplayer game is. Die singleplayer campagne fietste ik op 1 dag, na het werk, doorheen in een uur of 5.
Dan is ook 35 euro erg veel geld.
Dat vind ik nog steeds wel meevallen als je het vergelijkt met andere dingen. Dat is 7 euro per uur. In de kroeg ben je dat ook makkelijk kwijt per uur. Bovendien is die 5 uur een beetje overdreven. De meeste games hebben toch wel een speeltijd van een uur of 10, er van uitgaand dat je er geen speedrun van maakt. En wat dan nog, je hebt zonder de MP slechts de helft van het spel gespeeld, waardoor je eigenlijk maar 3,50 betaald per uur, en vervolgens besluit de rest te laten liggen. Als je bij een restaurant de helft van je voedsel niet op eet krijg je ook geen geld terug. De prijs is een slechte reden om downloads goed te praten.

Wat de meeste gamers vergeten is dat games een luxe-artikel zijn (alle hobbies kosten geld), je ze niet perse allemaal gespeeld moet hebben (laat het liggen als het niet leuk is) en je ook geen recht hebt om het gratis te spelen als je het niet kan betalen (net zoals ik ook niet in een ferrari rijd, want daar heb ik ook het geld niet voor).
Ik hoop dat er over een aantal jaar helemaal geen PC games meer gemaakt worden. Dat zal die freeloaders leren. Ik ben echt geen piraterij hater, ik download regelmatig muziek, maar de games markt is redelijk verziekt. Ik ken geen enkele PC-gamer die z'n games nog koopt.
4x zoveel illegale downloads op de PC dan op de consoles.....dus argumenten over de hoge mate van PC downloads zijn wel zeer zeker terecht!

[Reactie gewijzigd door Hubman op 2 januari 2012 15:48]

Downloads ja, maar met alle factoren rekening houdende lijdt het ook tot meer verlies voor de uitgever? Dat is de vraag.
Ik heb zwaar het idee dat het aantal mensen dat niet wil betalen voor games op de console en op de PC ongeveer op hetzelfde niveau liggen. Ondanks dat de PC het zal winnen in aantal downloads.
Ik heb zwaar het idee dat weinig mensen willen betalen voor games op de PC. Zie verkoopcijfers tov consolegames. Maar wat verwacht je ook van een platform dat populair is geworden door de hoge mate van piraterij.
Zo'n uitspraak is waardeloos zonder bronvermelding.
Dus 1 bron meldt al dat crysis 2 bijna 4 miljoen keer illegaal is binnengehaald? Dus andere torrentsites, usenet en vul maar zit nog niet eens in deze telling? Goeiemorgen zeg!! Als je deze aantallen zo leest snap je steeds meer waarom uitgevers niet alleen maar voor de pc willen ontwikkelen. Wij houden onze eigen ontwikkeling tegen, wij de gamers! Zo zonde dit. Ik denk dat wij al lang bij DX15 hadden kunnen zitten als er meer legaal werd gekocht! Ik heb deze game netjes voor 3 tientjes gekocht op het internet, ondanks de zeer trieste en vol met bugs zijnde game en dx9 ondersteuning de eerste maanden was ie wel zijn geld waard.
Je zal maar bij Crytek werken en deze cijfers lezen zeg.
De games industrie en DX staan redelijk los van elkaar. DX is een marketing tool van MS en eigenlijk nergens voor nodig omdat je met andere libraries zoals OpenGL/OpenAL hetzelfde kan bereiken (en dan nog met een stuk betere performance want DX is traag(*)).
De stelling dat we zonder downloads DX15 hadden gehad getuigd dus niet echt van veel inzicht in wat DX eigenlijk is, namelijk een poging van MS om game developers op het windows platform te houden, en dan vooral de laatste versie (daarom is er geen DX11 voor XP).


(*) Alle games die ik ooit gespeelt had die zowel DX als OGL ondersteunden waren sneller in OGL. Het beste voorbeeld was Crysis 1 die 30 fps deed onder DX en +/-100 onder OGL. Dit is overigens met nvidia, wellicht is het op AMD kaarten anders...
Dat is hun eigen schuld, als je een game voor de PC uitbrengt zonder demo is er geen enkele manier om te zien of hij wel lekker draait op je hardware.
sorry kerel, maar jouw argument is echt een slechte! Er zijn tal van andere manieren om te achterhalen of een game wel of niet wat is voor in dit geval jij als individu en het zelfde geldt voor de hw specs. Ooit van reviews en previews gehoord? Benchmarks van videokaarten?
Ze benchmarken alleen de kaarten waarvan het toch wel zeker is dat ze het doen, en de minimum system requirements zijn niet altijd lekker spelen. Of denk je serieus dat ze mijn 320M (die misschien nog net Crysis 2 fatsoenlijk kan spelen op lage resoluties) gaan benchmarken? Nee, dat doen ze alleen met nieuwe kaarten.

Het is makkelijk praten als je een high-end kaart hebt, en het alleen nog maar de vraag is of het op 40 of 60FPS draait.

Het is ook nooit te zeggen hoeveel van die piraten de game maar een uurtje hebben gespeeld, of daarna zelfs de game gekocht hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 januari 2012 16:37]

Ooit gehoord van een bloated OS? Specs hebben maar tot een bepaald moment invloed, daarna praat je over randzaken en die kunnen niet getest worden. (al vind ik wel dat wanneer je exact dit als excuus gebruikt je beter een console kan kopen)
Hey, ik heb MW3 en BF3 ook voor de PC gedownload, uiteindelijk besloten om BF3 te kopen.

Crysis 2 heb ik gekocht, zonder dat ik daarvoor gedownload heb, en ja ik heb echt spijt binnen 1 dag SP uitgespeeld, MP 2 keer geprobeert, en het was niet zo goed als de shooter ik gewend ben (mw, bf:2). Met het geld kon ik net zo goed mw3 kopen.
Vind het ook wel een beetje logisch. De game is zo enorm gehyped maar heeft dat nooit waar kunnen maken.

Ik heb hem gratis bij een Xdoos gekregen, letterlijk 10 minuten gespeeld en nooit meer aangeraakt. Dit terwijl ik misschien wel diehard (SP) fps speler ben. Het zag dr leuk ook maar verder viel hij bij mij iig zwaar tegen
Wat is logisch hierin? Veel gehyped en dus veel gedownloaded ok, maar wat heeft dat te maken met de kwaliteit? Als de kwaliteit hoger was geweest, was Crysis2 waarschijnlijk nog vaker gedownloaded. Wellicht ook vaker verkocht, maar daar gaat het hier niet over.

offtopic:
Ook grappig dat je misschien wel een diehard fps speler bent en dat je al na 10 minuten opgeeft zonder te vertellen wat er tegenviel. En je oordeel klaar hebt. Reflectie van de wereld waarin we leven? ;)
Het is logisch omdat deze game in elk land waar ik ben geweest flink is gepromote... Het is logisch dat veel mensen hem gaan downloaden omdat hij enorm veel exposure heeft gehad (zeker vergelijkbaar met bijv CoD). Dit heeft niks te maken met kwaliteit dat is gewoon marketing

Verder is het lastig te bepalen waar het precies aan heeft gelegen. Bij elk groot spel heb ik wel iets wat mij aanspreekt en afwijkt van de massa (CoD het filmische aspect en hordes vijanden, BF:BC de destructie, Halo de snelle gameplay icm granaten). Bij Crysis, het enige gevoel wat ik erbij heb gekregen dat ik een game aan het spelen ben wat niks speciaals doet en dus eigenlijk gewoon puur en alleen aan zijn verplichtingen voldoet en dit daarna goed probeert te maken met mooie grafische effecten. Persoonlijk kan ik het mij dus ook goed voorstellen dat niemand deze game wilt kopen en hem dus ook gewoon gaat downloaden

Maar ja als je een discussie wilt voeren over smaak dan ben je hier aan het verkeerde adres, als ik iets k*t vind wil ik het best onderbouwen maar ik zal het altijd k*t vinden ;) Wanneer jij iets geweldig vind dan vind ik dat leuk voor jou maar verder boeit mij dat natuurlijk helemaal niks

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 2 januari 2012 10:51]

Grafisch is het prima... maar wat maakte het bij jouw dan dat je er niet meer mee wilde spelen?
Te saai? Te veel van hetzeldfe? Te moeilijk (mikken bijvoorbeeld)?
Een game die alleen maar om mikken draait is redelijk saai. Dan ga ik liever UT spelen, daar zit meer snelheid in en dus ook meer "mikgenot".
Graphics maken een spel niet goed of slecht. World of warcraft bv heeft redelijk slechte graphics, maar een enorme player base. Crysis had misschien goeie graphics, maar het is gewoon een saai k*spel en dat maken die graphics echt niet goed.
Crysis was WEL leuk, Crysis 2 was ruk

Crysis had goede AI, meerdere routes en leuke truukjes om de AI voor de gek te houden (C4 op een jeep een hut inrijden en boom!)
Ondanks al deze downloads toch miljoenen winst draaien. Iets zegt me dat de nood van de entertainment industrie wel ernstig zwaar overdreven wordt. Een download is nog steeds geen gemiste verkoop en ook nog steeds geen diefstal (voor de niet juridisch onderlegde tweakerts). De online gamers kopen de games toch wel om überhaupt online te kunnen spelen. Misschien dat de bedrijven eens moeten overwegen om de single player versie gratis of voor een klein bedrag ter download aan te bieden. Je ziet dat velen de games downloaden juist vanwege het uitproberen van de game via de SP.
De mensen die alleen interesse in een SP versie hebben komen ze zo tegemoet zodat deze de gehele game, incl. de MP versie, niet meer hoeven te downloaden.
Puur omdat er een alternatief is waar de uitgevers van zijn leven niet tegen op kan boksen! Als dat alternatief er niet was geweest had de gamer 2 opties. De game lenen van een maat of simpelweg kopen. Een download is wel degelijk een gemiste verkoopkans, want het alternatief op de download is de koop. Stel dat wij alles in het leven konden downloaden? Hoe lang denk je nog dat onze consumptiemaatschappij zou blijven bestaan? Hoppa, ff de nieuwe BMW 3 serie downloaden. Uiteraard een vage vergelijking, maar in softwareland is dit dus de dagelijkse issue. De bewerkelijkheid van software maakt dit mogelijk. Je hoeft de data maar 1 keer te hacken en voila de hele wereld kan er bij!
"If you can't beat them, join them", zou het devies moeten zijn. Het is al uit meerdere onafhankelijke onderzoeken gebleken dat het downloaden een uitstekende omzet niet in de weg staat. DVDś en Blurays worden ook massaal gedownload maar desondanks hebben de bioscopen nog nooit zo vol gezeten. Rara hoe zou dat nu komen?
Het bestedingspatroon van consumenten veranderd ook constant dus het is aan de industrie op zich aan de consument aan te passen en niet andersom. Zonder consumenten hebben ze tenslotte geen bestaansrecht.
had de gamer 2 opties
3 opties.
De 3de is de game links te laten liggen.
...wat me overigens de meest logische keus lijkt. Wie gaat er 50 euro uitgeven aan een game die misschien verveeld of irriteert binnen een uur?
Downloaden = downloaden..klaar simpel
Toch vond ik er niet veel aan... veel van hetzelfde dat crysis 2.. 1x gespeeld en klaar.. Crysis daarentegen bleef boeien! van Begin tot Eind tot 3x opnieuw spelen aan toe.

Crysis 2 zou een dikke hit worden maar achteraf was het een shit console port, gelukkig kwam er veel later verbetering aan... als iedereen dit van te voren wist had je minder downloads ;).

[Reactie gewijzigd door A87 op 2 januari 2012 13:03]

Precies, Crysis 2 werd veel gedownload omdat veel mensen eerst eens wilden kijken of het nog wat was. Zeker na de negatieve berichten over weinig vrijheid, graphics, ect.

Veel mensen kopen pas een spel als de MP de moeite waard is, bij C2 was dat duidelijk niet het geval. Het is atm een groot cheathol.
Call of duty wordt ook naar de klote gehackt in de mp, punkbuster en anticheat werkt op nieuwe hacks niet eens.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True