Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 86, views: 36.487 •

De betaalde jailbreak voor Windows Phone 7, ChevronWP7 Labs, is uitverkocht. De ontwikkelaars hebben met Microsoft afgesproken om 10.000 toestellen te jailbreaken met hun software en dat aantal werd op nieuwjaarsdag bereikt.

De jailbreak, genaamd Jailbreak Windows Phone 7ChevronWP7 Labs, werkt met tokens die moeten worden gekocht voor 9 dollar. De ontwikkelaars hadden met Microsoft afgesproken een beperkt aantal tokens uit te geven voor de jailbreak. In ruil daarvoor keurde Microsoft de jailbreak voor Windows Phone 7 goed. Het aantal van 10.000 tokens werd zondag bereikt, twitterde ontwikkelaar Rafael Rivera.

Het is onduidelijk of de jailbreakmethode nog zal terugkeren. ChevronWP7 was de goedkoopste methode om een WP7-toestel te jailbreaken. Na een jailbreak kan een gebruiker apps installeren buiten downloadwinkel Marketplace om. Daardoor kunnen homebrew-apps worden gebruikt, zoals een Live Tile om het accupercentage weer te geven en apps om instellingen te tweaken.

Overigens zorgt de jailbreak er niet voor dat alle apps zomaar kunnen worden gedraaid. Apps die native code draaien, zoals registry editors, vereisen een 'interop unlock'.

Er is geen andere methode om Windows Phone-toestellen te jailbreaken. Alleen voor de Omnia 7, Omnia W en andere Windows Phone-smartphones van Samsung is er een browser-based jailbreak-methode. Een unlock voor ontwikkelaarstoestellen, waardoor apps buiten Marketplace om kunnen worden geïnstalleerd, kost 99 dollar per jaar.

Reacties (86)

Blijkbaar heeft Microsoft behoorlijk wat werk gestoken in de beveiliging van hun OS. Waar bij iOS devices na elke update redelijk snel een nieuwe jailbreak methode vrijkomt, blijft het voorlopig nog stil bij Windows Phone.
Ik denk dat dat meer te maken heeft met het beperkte marktaandeel van WP7.

Zelfde verhaal als de vermeende onfeilbaarheid van MacOS.

On topic, heeft die devver toch lekker vediend, 100K in een paar maanden voor een waarschijnlijk simpel programma...

[Reactie gewijzigd door M_V op 2 januari 2012 08:34]

Wat ik er van begreep is dat het niet geheel duidelijk is of die 10.000 tokens nu een harde eis van Microsoft was of dat het een 'zelfopgelegde' limiet van Chevron was.

De afgelopen tijd is er behoorlijk wat gehannes geweest met het krijgen van een token die vervolgens niet werkte enz. enz. Ook hun servers waren regelmatig plat vanwege de 'grote' toeloop.

Het zou zo maar kunnen dat het leveren van support Chevron zoveel tijd kost dat ze de handdoek in de ring gooien. Het lijkt er namelijk erg op dat ze zich hierop flink verkeken hebben.
Voor degene die toch graag willen jaibraken. Op XDA schijnen wat topics over dit onderwerp te staan waarmee je het dus zelf voor elkaar kan krijgen.
De 10.00 tokens was inderdaad onderdeel van de deal.
bron
Het lijkt er op dat Chevron zelf zich nog beraadt op een eventuele voortzetting van de deal.
Je kunt wel weer marktaandeel nemen. Maar dan moet je wel met iets beters komen dan alleen een flashy UI.
Je moet met iets "Meer" komen dan de rest. Een wow factor.
En nu ik Android 4.0 op mijn SGS2 heb geflasht denk ik nog dat het nog lang gaat duren voordat iemand Android gaat inhalen. 4.0 is een gigantische verbetering! Zeker Qua UI waar dus de WP7 blijkbaar uitblinkte...

Heb meerdere malen WP7 gebruikt. Waar WP7 in uitblinkt is consistente UI en een heel soepele UI. Maar daar is het dan ook mee gezegd... Daarmee verover je niet de markt.
Dat is jouw mening en die is net zo goed als iedere andere. Ik ben namelijk van mening dat na mijn Android ervaring Windows Mango een hele verademing is, dat werkt tenminste, het ziet er overal hetzelfde uit, is duidelijk, loopt niet vast in tegenstelling tot Android, dat om de haverklap vastloopt als gevolg van de oneindig vele releases, inconsistente layout en hoog experimenteel gehalte.

Ik hou ook van toeters en bellen maar een Android toestel hoef ik voorlopig niet meer, mijn Nokia Lumia 800 is een prachtig toestel, batterij gaat 4 dagen mee, zie dat maar eens te redden met een Android die elke paar seconden gegevens synchroniseerd met Google.
Wat doe je dan met je toestel dat'ie vastloopt? Heb een sgs2 nu een maand of 6 en slechts 1 keer een spontane reboot gehad. Vergelijkbaar met mijn Nokia S60 toestel hiervoor.
En syncen kun je ook gewoon uitzetten natuurlijk :)
Klinkt een beetje als FUD.

[Reactie gewijzigd door latka op 2 januari 2012 10:05]

.....en die elke paar seconden synchroniseren doet geen enkel ander systeem?...Of dat kun je niet uitzetten?
Als ik elke verbinding automatisch zet, is mijn android ook na 2 dagen leeg..zet ik alleen aan wat IK nodig vind, doe ik er bijna een week mee...m.a.w. ook dat is een eigen mening/ervaring....of beter gezegd..hoe ga je zelf met je toestel (wat voor merk OS dan ook) om ...
Het vastlopen zal nog redelijk meevallen denk ik, afhankelijk van hoe je de boel update e.d. Zelf zag ik Android als een mogelijke opvolger van iOS voor mijn dagelijks gebruik, maar 4.0 heeft mij nog steeds niet kunnen overtuigen, met name op grafisch vlak. Samen met het provider-gedoe en updates die meer uitzondering dan regel zijn, blijf ik bij iOS en mogelijk Windows Phone, deze heeft namelijk al deze nadelen ook niet. Android is op de goede weg, maar het duurt me gewoon te lang.
bron dat windows die niet heeft, ik heb op mijn desireHD van 2.2 tot 4 zo'n beetje elke versie wel gehad, en als je een goede rom erop kiest (wanneer je provider niet snel genoeg update, of fabrikant), is een consistente look echt niet onmogelijk,

ik heb dan weer dat ik de wp7 telefoon die ik kreeg binnen een week teruggegeven daar gebruik ik nu weer een goede oude nokia voor.. (en dat alleen maar omdat ik op m'n smartphone geen zakelijke shit wil)
"Als je de juiste rom kan vinden" dan is er consistentie... uhm, tsja, maar dat is nu net mijn punt. Het grote verschil met iOS en WP7 is juist die centrale push van die consistente UI.
Toch vreemd dat ik na al die android updates gewoon mijn eigen apps en UI telkens behoud.

Ik gebruik een SII met root en heb gewoon de keuze uit modem, kernel en pda die ik na eigen inzicht kan updaten of downgraden. Via Titanium Backup PRO zet ik al mijn apps en instellingen met één druk op de knop terug en dat geldt ook voor mijn launcher Pro waardes. (lees desktop setting en icons)

Maar tsja..... als het je gewoon niet overtuigd - dan houdt het snel op ;)

Zelf zie ik een tendens bij mensen, ze zijn lui aan het worden en dat zie ik hier ook op Tweakers. Gebruikers hebben een 'hoge' verwachtingen van een OS tegenwoordig, mede door het hoge 'buzz' gehalte van een OS release en als zo'n apparaat dan eens 'even' niet doet wat het zou moeten doen - dan is de wereld te klein.

En daar speelt WP7 handig op in en gelijk hebben ze. Maar als je nu allerlei zaken gaat roepen dat ICS niet kan overtuigen en dat WP7/iOS een heel groot voordeel heeft i.v.m de consistente UI dan geeft ik je op iOS gelijk.

Maar WP7 is wat mij betreft een senioren telefoon, ze hadden geen grotere 'tiles' kunnen bedenken dan dit en een design waar ik in en in diep triest van wordt.

Maar misschien heb ik in deze dan een beetje teveel 'gevoel' in mijn donder en wil dat een van mijn belangrijkste tools in mijn dagelijks leven er dan ook uit ziet zo als ik dat wil.

En daar heb ik genoeg voor over om alles op te 'zuigen' wat er op XDA te vinden is en dit ook in de praktijk toe te passen. (totdat er weer een ander technisch wonder voorbij komt)

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 3 januari 2012 01:00]

Meer marktaandeel "nemen"?
Dat zou mooi zijn, als een bedrijf marktaandeel kan nemen.

Je krijgt meer marktaandeel doordat meer mensen jouw product kopen, dat neem je niet.
Mocht jij een manier kennen om het tegendeel te bewijzen, hoor ik dat graag, dan kan ik mijn baas blij maken en een mooie bonus incasseren!
Gelijk heb je.. my bad.
Dat is wel erg kortzichtig. Mango heeft haar tekortkomingen, maar is op zichzelf een erg volwassen platform. Het integreren van verschillende messaging diensten in één hub werkt goed, maar ook de integratie van social media is (vooral voor de light/medium user) ruimschoots voldoende en vergt geen aparte apps. Games zien er ondanks de beperkte hardware van Windows phones toch erg gelikt uit.

Natuurlijk zijn er nog voldoende tekortkomingen. Zo telt de app store van windows 'slechts' ruim 50.000 apps. Relevant? Afhankelijk per persoon, maar wel een goed verkoopargument. Net zoals de beperkte mogelijkheden met betrekking tot resoluties en single-core processors. Maar ondanks dat presteert wp perfect; zie vooral de lovende reacties over bv. de Lumia 800.
Klinkt allemaal heel leuk. Totdat je naar de gemiddelde gebruiker gaat kijken die niet bepaald tevreden is over Android.

Feit is dat het percentage WP7 toestellen die teruggaan naar de winkel veel en veel lager is dan Android toestellen. Android is chaotisch, het OS is chaotisch, het start scherm is chaotisch, de applijst is chaotisch en de market is chaotisch. Niet is simpel en duidelijk.
Leuk voor de tweaker misschien, minder leuk voor iemand die gewoon zijn of haar telefoon wilt gebruiken.

Het design achter Metro is logisch, dat was de reden om daarop te stappen, telefoons moesten logischer zijn.

Android is groot omdat 'iedereen' het heeft, omdat ze weten dat de populaire apps erop zitten enz, zodra mensen WP7 zien en ook weten dat wat ze ermee willen doen, met WP7 kan en dan nog mooier (zoals FB en Twitter in het OS), dan zal het marktaandeel groeien. Nee ik verwacht niet dat ze groter worden, absoluut niet, maar de gedachte dat ICS het verschil gaat maken, nee absoluut niet, het maakt Android mooier, maar het haalt WP7 bijverre niet in waar dat OS zich op uitblinkt.

EDIT: Ik zie dat de kortzichtige Android fanboys zich uitleven op het moderation systeem. Erg jammer dat ze wat voor kritiek dan ook niet kunnen verdragen. Maarja wat had ik ook verwacht van Tweakers deze dag.

Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat ik alles weet, maar ik spreek wel uit ervaring, zelf jarenlang Windows Mobile gehad en nu gebruik ik een WP7 (tevens met Chevron unlock) en een Android tablet. Ik ken de pro's en cons.
Teveel Android gebruikers zijn een reflectie van Apple geworden, ze haten de concurrentie zo dat ze denken dat Android alles is, het open geweldige platform die je laat doen wat je wilt. Ze willen niet verder denken dan hun eigen doelgroep en zien ook niet dat Google geen milimeter beter is dan MS of Apple. Privacy bestaat op alle platforms niet en gratis bestaat alles behalve.

Uiteraard doel ik hierbij niet op alle Android gebruikers, zeker niet maar ik zie een steeds grotere groep Android gebruikers die zo arrogant als wat worden over het OS, die groep die actief de confrontatie opzoekt met de Apple fanboys.
Erg jammer, maarja, het hoort erbij, zeker op tweakers vandaag de dag.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 2 januari 2012 12:19]

Precies, net als Symbian... daar hebben we jarenlang zowel van gehouden als enorm op gevloekt, wat een zooi was dat, geen enkele consistentie. Maar het zat overal op, met name op goedkopere toestellen die dan het marktaandeel bepalen. Dit zegt mij dan ook vrij weinig.
FUD FUD trolllol.. bronnen aub..
Meer dan de helft van de Android gebruikers die ik ken had liever iPhone gehad maar nam Android vanwege de prijs.. Bron: eigen ervaring.
Helemaal mee eens. Ik ben er van overtuigd dat de meerderheid van de gebruikers een iPhone boven een Android toestel (en WP7 toestel) zal verkiezen (wanneer de prijs er niet toe doet).Ik heb Meerdere iPhones, 2 Androids en inmiddels 4 WP7 toestellen versleten en ben van mening dat ik daarom een aardig beeld heb van de mogelijkheden van ieder platform. Een gemiddelde gebruiker kan prima vooruit op alle platformen en zal zijn of haar keuze dan ook laten beinvloeden door zijn/haar omgeving, de prijs en het design van het toestel. Op het gebied van features zit er namelijk nauwelijks verschil tussen de verschillende platformen.

Dat sommige roepen dat de GUI van WP7 geen 'wow-factor' heeft snap ik niet. Ik dacht zelf dat de kracht van WP7 hem juist zit in de eenvoud van de interface. Dat dit de stabiliteit ten goede komt is inmiddels ook wel bewezen, mijn WP7 toestellen zijn namelijk nog geen enkele keer vastgelopen. Een minimalistisch interface i.c.m. de stabiliteit van het OS zorgen er dan ook voor dat ik voorlopig niet meer van WP7 afstap (daarnaast vind ik de Lumia ook op het gebied van design en kwaliteit een waardige concurrent van de iPhone's)

Zo zie je maar, iedereen heeft eigen voorkeuren waardoor uitspraken als 'besturingssysteem X is beter want' weinig betekenis hebben.
Ik geef je hier helemaal gelijk in. Ik ben zelf iPhone-gebruiker vanaf het eerste moment, en sommigen zouden me fanboy willen noemen, maar ik heb echt respect voor hoe Microsoft WP7 in elkaar heeft gezet. Alles is zo eenvoudig gemaakt als maar kan. Vooral voor mensen die veel op sociale netwerken zitten(ik in mindere mate trouwens) is WP7 echt een verademing.
Ik zal zelf bij mijn iPhone blijven maar als mensen een alternatief zoeken raad ik wel vaak aan te zoeken naar een telefoon met WP7. Daarnaast doen Android-fans altijd alsof Android zo ver voor loopt, maar bijvoorbeeld folders, fatsoenlijke agenda en tap to focus worden nu pas(!!!) toegevoegd met ICS, opties die een iPhone al heel lang kent(sinds iPhone 3G of eerder).
Waar Android dus eigenlijk meer achter loopt dan voor. Microsoft is echter juist op een heel andere manier bezig, ze bedenken echt iets anders. Waar Android eigenlijk vooral aan het nadoen is bedenkt Microsoft echt niets nieuws wat minstens net zo fijn werkt als iOS. Hulde!
Offtopic
@ Texamicz,

Daar heb je het al, je hebt android 4.0 met een custom rom op je sgs2 geflashed. De normale gebruiker moet hier zeker nog 3 maanden op wachten. Als je al ziet dat Samsung het niet eens onder de knie heeft op de nexus s |:(.

Om terug te komen op je gigantische verbetering. Ik heb het zelf draaiend gezien op de nexus s en ik ben er totaal niet onder de indruk van. Om te beginnen de taskmanager. Konden ze niet iets meer afkijken van wp7 en ondervinden dat het OS het moet bepalen en niet de gebruiker? Alle taken draaien op de achtergrond en slurpt je accu leeg als je ze niet snel genoeg killed. (grotendeels de reden waarom het zo brak draaid op de nexus s) Het kan misschien zijn dat hierop nog een update volgt.

Wat ik daarbij helemaal raar vind is de rechten dat de apps kunnen krijgen binnen android. Collega van mij draaide eerst de 2.3.6 versie(stock rom) op zijn nexus s en hij moest iedere dag een soft reset doen. Het is gewoon belachelijk dat heel je OS vastloopt door een bepaalde developer die zijn app niet op orde heeft. Moet dit de geweldige android sensatie zijn? Lijkt mij niet. Zo ken ik nog genoeg mensen die dezelfde ervaring hebben.
Heb meerdere malen WP7 gebruikt. Waar WP7 in uitblinkt is consistente UI en een heel soepele UI. Maar daar is het dan ook mee gezegd... Daarmee verover je niet de markt.
Blijkbaar heb je het wp7 heel kort en/of amper gebruikt. Het valt mij gewoon op dat je hier alleen komt om te flamen over wp7 (bij iedere topic als ik jou geschiedenis terug lees). De moderatie op iedere posted dat jij maakt zegt al genoeg :X

Wp7 blinkt er vooral uit dat het zeer stabiel, soepelheid en een hoog eye candy gehalte heeft. Ik draai nu meer dan 10 apps continue in de background (whatsapp als voorbeeld) en heb daarbij meer dan 80 apps geinstalleerd. Ik heb sind december 2010 nog nooit een vastloper ondervonden! Dat jij dat niet ziet zegt meer over jou dan over wp7.

topic:
Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van ChevronWP7 Labs waar je 9 dollar moest betalen, omdat ik nog gebruik kon maken van de gratis Chevron unlock tool (werkt alleen met oude wp7 versie). Ik hoop persoonlijk dat Jaxbot op XDA ,de mogelijkheid vindt om zijn unlock tool mogelijk te maken voor iedere wp7 toestel. Zoals het er nu uit ziet krijgt hij het snel werkent op de Nokia toestellen.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 januari 2012 14:58]

Waar bij iOS devices na elke update redelijk snel een nieuwe jailbreak methode vrijkomt, blijft het voorlopig nog stil bij Windows Phone.
dat valt nog (vies) tegen, eigenlijk. De vernieuwde jailbreaks die momenteel uitkomen na een nieuwe iOS versie, werken doorgaans voor de oudere devices. (iPhone t/m 4, dus niet de 4S, iPad alleen de eerste).

dit komt omdat de jailbreak-devs een nifty lek/bug hadden gevonden in de bootloader van die toestellen, die niet in nieuwe toestellen zit. Tot ze dus zo'n gat vinden in de nieuwe bootloaders, geen jailbreaks voor die toestellen. En dat blijkt tot dusver een taaie klus te zijn.
Dat, en de laatste jailbreak voor iOS 5.0.1 breekt IPSec VPN functionaliteit (en mogelijk andere dingen).
Daarnaast kun je bye bye zeggen tegen je smooth UI waar de iPhone om bekend staat. De iPhone wordt namelijk traag en krijgt hickups door een jailbreak...
zowel traagheid en hickups heb ik sinds de jailbreak vorige week nog niet meegekregen.
Dat was ook op mijn oude toestel niet.

Maar daarvoor geldt (net als bij rooten van android) het ligt er maar aan wat je er op draait.
Waar heb jij je info vandaan? Ik merkte geen verschil met of zonder jailbreak.. Mijn ogen zijn prima want de schokkerigheid van Android zie ik prima! :D
Ok, dit is beter dan niets, maar waarom gaan we hier nog me akkoord? Op Android kan je altijd buiten de market ook apps installeren.
Dan koop je een Android toestel ipv een WP7 toestel, problem solved :)
en dus is Android voor jou de juiste keuze, andere mensen zullen die functionaliteit helemaal niet nodig hebben en bijvoorbeeld vanwege de interface kiezen voor WP7.
Ik heb geen zin meer in geknoei en gepruts met mijn telefoon. Daarom wordt mijn volgende een WP7. Werkt vlot snel , helder functioneel menu. En die enkele apps die ik nodig heb koop ik wel via de market.
Hoewel ik dit vroeger niet leuk zou gevonden hebben ben ik nu wel blij dat er zulke controle/bescherming opzit.
Mede daarom heeft Android bij redelijk wat mensen ook een aardig 'tweaker' gehalte. Een aantal mensen die ik ken willen hier geen Android meer door, omdat het (ondanks dat het goed werkt) teveel aanvoelt als een 'hobby' OS.
Ik denk dat 90% van het Android markt aandeel niet tweakt en enige wat ze veranderen aan Android is hun wallpaper.
En nog niet 1% flasht roms.
Tenminste als je kijkt naar de 'gewone' gebruiker. En heb nog nooit een normale consument over Hobby OS gehoord. Ze weten meestal wel beetje wat Android is al heb je er genoeg rondlopen die dat niet weten.

Deze niet wetende deel zal zonder nadenken overstappen naar een ander OS zonder dat ze het zelf weten..

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 2 januari 2012 09:00]

Net als de iOS-devices moeten ook de meeste Android toestellen geroot worden voordat je ROMs kunt flashen. Dat komt het verhogen van die 1% ook niet ten goede. Wat wel een verschil is, is dat je bij Android niet vast zit aan 1 market.
Het deel wat apps van buiten de Market van Google apps installeert is volgens mij best wel groter dan die 1%. En helemaal (juist vanwege de verplichte jail-break van iDevices) al groter dan het percentage van de appeltjes.

Android legt dus wel degelijk meer verantwoording bij de gebruiker. Die heeft daar dan ook de voor- én nadelen van. Of je dat wil is een persoonlijke en een financiële keuze. En natuurlijk dat van uiterlijk en gebruiksgemak ;)
Klopt. Dat werkt illegale apps wel in de hand. Maar zeg niet dat het niet doodsimpel is om illegale apps op iOS te zetten. Heb het zelf ook gedaan... bijna nog simpeler als Android ala je eenmaal cydia erop heb staan.
Hoe kan dat nou? Bij Android download je een .apk file en die installeer je direct? Bij iOS moet je eerst jailbreaken/rooten en dan kun je pas uit externe bron installeren. Hoe kan dat laatste nu 'bijna simpeler' zijn dan direct installeren?
Als je eenmaal Cydia erop hebt staan zegt hij dan ook. Oftewel, dat is 1 centrale plek voor al je jailbreak apps.
Ja, dus is dat toch al eerst een bak moeite die je ervoor moet doen: Cydia installeren/jailbreaken. Voor een leek is Cydia installeren toch onbegonnen werk terwijl een .apk van internet trekken een stuk lagere drempel heeft.
Neuh, simpelweg jailbreak software dowloaden, installeren en klaar. Precies hetzelfde als een .apk downloaden en installeren. En de Cydia app staat er dan meteen bij.
Laatste keer dat ik een iPhone gejailbreakt was dst behoorlijk makkelijk en cydia zat er gewoon bij. In dr Cydia store zit ja immers apps waar je met 1 app alle illegale shizzle bij elkaar verzamelt hebt. Je hoeft ze niet eens meer te zoeken op internet... is toch een verschil met Android hoor.
Ik denk dat 90% van het Android markt aandeel niet tweakt en enige wat ze veranderen aan Android is hun wallpaper.
Dat is waarschijnlijk waar. Die mensen zouden wat dat betreft misschien ook beter voor een iOS of WP7 toestel kunnen kiezen. De reden dat dat 'nog' niet gebeurd is waarschijnlijk omdat er nog niet veel toestellen zijn met WP7 en de iPhone voor veel mensen net even te duur is.

Overigens is het niet per definitie altijd maar een voordeel dat je verschillende markets hebt. Zoals Cruijff ooit zei ;) 'Ieder voordeel heb ze nadeel'. Te veel keuze helpt versplintering in de hand en maakt het OS alleen maar minder doorzichtig en meer complex. Ik denk dan ook niet dat het Android goed doet als er maar 1 versie blijft. Er zou een soort power user versie moeten komen en een versie die qua simpliciteit concureert met iOS en WP7 en de gebruiker altijd bij de hand neemt. Nu concureren ze voornamelijk op prijs en verscheidenheid aan telefoons.
Dit wordt gewoon geaccepteerd omdat heel veel mensen de marketplace prima vinden. Liever éen plek met fatsoenlijke apps, dan op't grote boze internet naar iets zoeken dat je aanstaat.
Niet iedereen is tweaker.

@Incomer: Mijn berichtje is geen aanval op Android, alleen een in mijn ogen redelijke uitleg waarom mensen dit wél accepteren.

[Reactie gewijzigd door Luxx op 2 januari 2012 09:39]

Gelukkig heeft android ook 1 goeie marketplace waar ook alle apps te vinden zijn :).. Je hoeft helemaal niet op internet af te zoeken voor een app..
maar ook android heeft dus een marketplace, waar je vooral goed op moet passen omdat dus veel malware helaas gewoon in de android marketplace staat. Misschien dat google maar gewoon eens een antivirus/malware pakket moet installeren en elke app die in de market wordt gepost controleert en degene waarbij dus de antivirus/malware alarmeert op de app deze handmatig controleert alvorens automatisch in de market te plaatsen..

Probleem vindt ik dus bij iOS en WP7 (en dadelijk dus ook voor windows 8, alle metro apps kun je dadelijk ook op de desktop alleen via de market installeren) dat je niet de optie krijgt om ook buiten de market om te kunnen installeren, en de enige reden dat Apple dit bv doet is om zo zelf rijk te worden zonder er iets voor te hoeven doen (want 30% incasseren op alles dat verkocht wordt is geen kattepis).
Volgens mij heeft Apple eens gezegd hoeveel winst ze met de app-store maken, en dat was niet veel. Zie ook hier.
Die gegevens zijn misleidend. De meeste apps in de appstore zijn gratis. De kosten hiervoor worden betaald uit de winsten van de betaalde apps. Volgens je bron verdient Apple gemiddeld 26 cent per download, terwijl het grootste deel van die downloads gratis is. Als developer betaal je dus mee aan de gratis app van een ander. Netto levert het Apple niet zo heel veel geld op, het grootste deel wordt direct weer geinvesteerd, maar het kost ze in ieder geval niks. Tegelijkertijd wordt het platvorm wel steeds interessanter door de extra applicaties.
Ik weet niet of de meeste gratis zijn (dit is in ieder geval zo voor Android), maar uiteraard betaal je als developer mee aan de gratis apps. De winst wordt namelijk gebruikt voor de hosting van alle software (met alle kosten die daarbij komen kijken). Als je dat niet wilt, develop je niet, echter maken developers op de appstore nog steeds de meeste winst.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 2 januari 2012 15:16]

Apple zegt zoveel.

Maar het zou kunnen. Net zoals ze weinig of niets verdienen met iTunes. Maakt voor hun ook niet uit want ze krijgen hun geld zowiezo wel via de hardware binnen. Ze zijn niets voor niets zo rijk geworden.
want 30% incasseren op alles dat verkocht wordt is geen kattepis
  • Volgens Apple draaien ze met de App en iTunes Store ongeveer break-even. De kosten zijn erg hoog: Credit Card, bandbreedte, servers, etc.
  • Google en Microsoft vragen dezelfde 30%.
  • Als het zoveel oplevert, start dan een store waar je 20% vraagt? Het zal je niet lukken...
  • Mensen willen een store die werkt. Kijk naar de verkoop van de App Store ten opzichte van alle andere stores. Het is een factor 10 of zoiets qua omzet. En dat is niet 'omdat je niet kan sideloaden' op iOS. Alleen tweakers doen dat, de gewone gebruiker wil gewoon in een store iets aanklikken...
• Als het zoveel oplevert, start dan een store waar je 20% vraagt? Het zal je niet lukken...
[
De belangrijkste reden waarom het niet gaat lukken is omdat het vooralsnog niet is toegestaan.
Als het wel was toegestaan zou het nog steeds niet lukken met maar 20%, wees daar maar gerust vor...
En omdat een serverpark simpelweg te duur is, je moet break-even tot lichte winst maken wil je die percentages kunnen handhaven.
Zodra een app meer dan 25.000 dollar omzet heeft gemaakt neemt MS genoegen met 20%

[Reactie gewijzigd door (id)init op 2 januari 2012 14:54]

De belangrijkste reden waarom het niet gaat lukken is omdat het vooralsnog niet is toegestaan.
Wellicht voor iOS.
Maar voor Android mag het wel en volgens een heleboel tweakers zal Android Apple wel even 'killen', dus daar moet dan toch een grote markt zijn voor apps?
Of anders voor Microsoft's WP7...
•Volgens Apple ...
En daar houden je argumenten op...
En daar houden je argumenten op...
Waarom?
En waarom vragen Google en Microsoft dan ook 30%?
En daar installeren minder deskundige gebruikers ook veel sneller virussen en spyware. Waarom laten we dat nog gebeuren?
Er zijn verschillen tussen de mobile os'en, zowel op tweakbaarheid als op veiligheid. Gelukkig maar...
Ik ken niemand die maar 1 virus heeft gehad op zijn Android...
Volgens mij geloof je de fabeltjes van microsoft & apple een beetje te goed....
Ik heb meerdere verhalen gehoord van gebruikers met stabiliteitsproblemen na het installeren van 'tweak apps' of 'custom roms'.

Echte mobiele virusproblemen heb ik ook niet gehoord.
Tja, als iemand dat heeft dan kan ie gewoon terugflashen naar 'stock' (fabrieksversie). Persoonlijk merk ik op m'n Samsung Galaxy S een enorme boost in performance sinds ik custom roms ben gaan draaien.
Klopt. Vooral MS is op de tour om Android zwart te maken. Wat vinden WP7 gebruikers van dit zwart maken en alle minpunten opblazen waar ze zelf ook altijd mee zitten zoals op Windows desktop? Ik vind het maar laf en een teken van zwakte. Echt van die vieze balmer acties. Ow mijn product spreekt niet voor zichzeld? Dan maar anderen zwart maken... vies vies spelletje.
Ten eerste heb ik nog niet echt een verhaal gelezen/gehoord waarin Microsoft Android zwart maakt, die ik hoorde, bleken later nep te zijn. Google heeft wat dat betreft meer trekjes om Microsoft zwart te maken, dat geld ook voor Apple, kijk maar naar hun actie "I am a Mac" (waar Microsoft welliswaar op heeft gereageerd).

Jij laat je dus blijkbaar nog al makkelijk dingen wijsmaken door Google en/of Apple.
Wanneer? Zou goed kunnen maar heb MS nog nooit Android horen zwart maken.
Wel Steve Jobs die Android kapot wou maken, maar dat is een ander verhaal.

Trouwens MS verdient met de verkoop van android aangezien ze per toestel een bedrag aan MS moeten betalen.

[Reactie gewijzigd door Benne op 2 januari 2012 14:03]

Wat vinden WP7 gebruikers van dit zwart maken en alle minpunten opblazen waar ze zelf ook altijd mee zitten zoals op Windows desktop?
Hoezo? Mijn desktop Windows software is juist rete stabiel.
Ik heb even mijn Android gebruikend collega gevraagd en zijn galaxy telefoon is in december 3 keer gecrashed.
Op Windows is 3 crashes in een maand dat in de vorige eeuw voor het laatst overkomen met Windows 98.
Mijn drie Windows 7 computers hebben in ruim een jaar tijd maar 1 keer een crash gekend.
Mijn 9 maanden oude Windows Phone is nog nooit gecrashed.

Android is op dit moment ongeveer even stabiel als Window 98 (voor SE) ooit was. en dat is bepaald geen compliment.
Om dat MS heer en meester is in de productstrategie 'Bait and catch'. Eerst bied je een product met stevige kortingen / gratis / andere voordelen en als het eenmaal de defacto standaard is dan zitten mensen aan je vast. Gedoogd jailbreaken had ik ook al geen eeuwig leven toegedicht, maar dat de deur nu al dicht gaat snap ik niet helemaal want WP7 is nog nergens qua marktaandeel. Het zou, en dit is even pure speculatie, kunnen betekenen dat MS over gaat naar een plan B qua productstrategie en het meer als een nicheproduct gaat plaatsen.
Het zou ook te maken kunnen hebben met de ontwikkellaarslicentie van $99 waarmee Microsoft meer geld kan verdienen (studenten kunnen soms nog gratis via dreamspark). De ChevronWP7 jailbreak werd als een goedkoop alternatief gezien daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Id3ntityX op 2 januari 2012 11:27]

Ow; da's ook wel slim gezien van microsoft... ze laten het toe zodat ze 'flexibel' overkomen naar buiten toe en dat de omgeving denkt dat je die toestellen gemakkelijk kan jailbreaken. Maar in werkelijkheid was het dus gewoon een publiekstrekker zoals een promotie in een supermarkt met een beperkt aantal stuks; het dient om klanten te lokken en wie wat later komt omwille van die actie heeft gewoon pech...

er zullen nu dus nog steeds mensen zijn die zo'n toestel kopen omdat ze worden verteld dat het gemakkelijk te unlocken is en dan achteraf van een kale kermis uis komen.

hopelijk laten ze zich dan niet vangen door een nokia te kopen maar begrijpen ze dat samsung net zo'n goede toestellen maakt... WP7 is WP7; ongeacht het merk.


Volgens mij gaat dit niet lang duren; dit wordt net zo'n kat en muisspelletje als bij i
Ik denk / hoop niet dat veel mensen hier intrappen na dat jarenlang uitmelken van alles van MS. :X
Mwah, het is nog steeds relatief simpel om zo'n toestel te laten unlocken. Het kost dan echter 99 dollar (per jaar?) i.v.m. een developer account in plaats van eenmalig 9 dollar.

Als je het dus ECHT wil, dan is het nog steeds goed mogelijk hoor. Het kost alleen aanzienlijk meer.

(en daarnaast, zoals ik hierboven al meldde, hebben we altijd XDA nog)
hopelijk laten ze zich dan niet vangen door een nokia te kopen maar begrijpen ze dat samsung net zo'n goede toestellen maakt... WP7 is WP7; ongeacht het merk.
Dat is natuurlijk niet het geval. De interface is gelijk op alle toestellen, maar ten eerste zit er al een verschil in de hardware: kwaliteit en grootte beeldscherm, uiterlijk van het toestel, dikte, gewicht, accuduur, standaard accesoires, enz.
Daarnaast kunnen door de producent van een toestel specifieke applicaties worden aangeboden in de Marketplace, die daarmee niet zomaar beschikbaar zijn voor andere toestellen. (ook al zijn daar soms hacks voor). (in het geval van het genoemde Nokia voorbeeld: 'gratis' navigatie-software)
Het grootste gedeelte van het publiek koopt een WP7 toestel niet omdat hij zo makkeijk is te jailbreaken. Dan hadden ze die 10.000 namelijk veel sneller gehaald.

In de winkels hoor ik personeel ook nooit over 'makkelijk rooten/jailbreaken/unlocken'.
Blij met mijn LG die gewoon te unlocken is met zijn registry editor.
Volgens mij mist de tweet die dit nieuws naar buiten bracht :)

http://twitter.com/#!/WithinRafael/status/153263516831318016
Het blijft absurd dat je moet betalen om eigen geschreven software op je zelf aangekochte toestel te kunnen installeren. Waarom slikken we dit eigenlijk, bij onze PC zou het absurd klinken... en dat is het ook !

In dat opzicht is Windows Phone nog meer gesloten dan Apple's iPhone.
Dat is bij consoles toch ook al jaren? Homebrew toestaan zou een sterke zet kunnen zijn maar het probleem is gewoon dat het te vaak wordt misbruikt voor piracy. Ergens begrijp ik de fabrikanten wel dus.
Dit lijkt me heel logisch, als ze het zomaar gratis beschikbaar zouden maken, hebben je binnen de korste keren alleen nog maar illigale apps of gehackte apps. Bij de PSP, Nintendo DS, PS3, Wii, etc. is dit ook altijd zo geweest. Dus, wat is het probleem?
Niet helemaal. Toen er 'iemand' met een unlock-mogelijkheid aankwam (de hier besproken methode dus) is Microsoft er mee akkoord te gaan om deze methode als applicatie aan te bieden in de officiële appstore.
De maker van deze tool heeft vooralsnog besloten geen nieuwe certificaten meer aan te vragen/ uit te leveren, waardoor dit mechanisme niet meer bruikbaar is.
Als er iemand anders weer met een 'oplossing' komt voor een probleem wat maar voor een zeer beperkt aantal mensen als probleem wordt gezien, is het natuurlijk niet uit te sluiten dat hier weer gewoon aan meegewerkt wordt.
De Chevron methode toont aan dat een 3e partij een jailbreak kan aanbieden.
Inderdaad, en Microsoft is dan ook nog de gene die er het lichts over heen gaat, bij Apple en (nu ja, het is een totaal verschil met smartphones) de PSP/3 wordt dit zo snel mogelijk gepatcht. Microsoft laat het gewoon in beperkte maten toe. Ik zou dus zeggen: wees blij.
Inderdaad, blij dat Android bestaat.
Bij Apple werkt een jailbreak via een beveiligings lek.. Lijkt me wel handig als die gedicht worden, niet?
Om je software te schrijven heb je al een DEV account nodig.
Dat DEV account kost je 99 euro per jaar en daarmee mag je automatisch ook je zelf geschreven software op jou telefoon installeren.

Dus wat dat betreft is er niets aan de hand.
Overigens geldt hetzelfde bij Apple. Ook daar krijg je pas de mogelijkheden om buiten de store te installeren, nadat je je een dev account hebt gekocht.
klopt niet helemaal wat je zegt... wanneer je een Apple Dev account heb dan kan je alleen de door jou geschreven applicaties op je telefoon testen. Je kan voor zover ik weet niet de ipsw bestanden uploaden naar je toestel. Je moet dan echt de broncode hebben en die vervolgens tijdens het compilen ondertekenen met jou DevID.

Bij WP7 heb je een dev-unlock, d.w.z. je kan zelf xap bestanden op je toestel zetten ook als je niet beschikt over de broncode. Dat is het mooie van deze unlock, je kan homebrew applicaties installeren zonder dat je contact heb met de maker.
hmm wou net een wp7 toestel gaan halen en die jailbreak nemen dat gaat niet meer lukken dus ..
maar wachten tot de unlock tool zo op het net verschijnt of tot er een andere manier komt ..
ik denk dat ms ditbeter kan blijven aanbieden .. want als er geen mogelijk is om te jailbreaken gaan mensen het juist zoeken en nu verdient ms er tenminste nog aan ..
dusof dat zo slim is om nu te stoppen weet ik ook niet . tweakers unlocken het toestel toch wel officieel of niet officeel .
En jij verwacht dat jailbreakers ook maar enige betekenis hebben op de verkoop? Tweakers die graag zelf klooien met hun mobiele telefoon kopen een Android. En zelfs onder Android gebruikers is het aantal jailbreakers marginaal.

Bewijs?
Nu pas heeft MS / Chevron de 10.000 gehaald, terwijl WP7 al tijden te vinden is op telefoons. Die 10.000 stelt niets voor over zo'n tijdsbestek.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013