Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 152, views: 53.683 •

Apple heeft takedown-requests verstuurd naar Apptrackr, dat betaalde iOS-apps gratis aanbiedt. De piraten hebben gereageerd door hun servers naar het buitenland te verhuizen, maar zeggen in financiŽle problemen te komen.

Apple achter traliesDe maker van Apptrackr geeft aan dat het door de grote hoeveelheid geautomatiseerde takedown-requests van Apple een captcha op zijn links heeft moeten zetten. Daarnaast worden er advertenties in de app verwerkt, vanwege de gestegen serverkosten door een verhuizing naar het buitenland.

Apple heeft zelf geen statement gegeven over het aanpakken van Apptrackr. Apptrackr heeft een eigen installer ontwikkeld om gekraakte applicaties mee te installeren: Installous.

Ook Googles mobiele OS Android heeft last van piraterij. Applicaties kunnen daar gemakkelijk geïnstalleerd worden, omdat Google het gebruikers toestaat om apps buiten de Android Market om te installeren. Bij iOS moet het apparaat eerst van zijn beveiliging worden ontdaan. Alhoewel Google reageert op takedown-requests voor materiaal wat in de Market wordt aangeboden, worden aanbieders van gekraakte applicaties buiten de downloadwinkel om door de internetgigant ogenschijnlijk met rust gelaten.

Reacties (152)

Reactiefilter:-11520144+188+22+30
Heel goed, bij de bron aanpakken. Alleen weet niet of Apple dat zelf zou moeten doen.
Ik vraag me zelfs af of Apple dat mag doen. Ik ken de ontwikkel/appstore-licenties niet.
Voor een takedown request moet je wel de eigenaar van het materiaal zijn, of in ieder geval de maker mag representeren.

Maar ach, ik denk dat er geen enkele appmaker is die hier tegen zal zijn.
Apple mag de app makers representeren. Hetzelfde doet Apple ook met patentzaken richting ontwikkelaars van apps die in de App Store staan: daar verdedigt Apple ook onafhankelijke ontwikkelaars en koopt licenties.
Als je een app store contract tekent, verklaar je dat Apple de enige distributeur is voor jouw iOS applicaties. Daardoor kan Apple anderen die iOS applicaties aanbieden aanvechten.
Volgens mij schrijf je zelfs het volledige eigendom over naar Apple, waardoor die ermee kunnen doen wat ze willen.
Lijkt me sterk dat grote uitgevers dat accepteren.
Een bron lijkt me erg op z'n plaats voor een statement als dit.
Apple past zich niet aan aan de uitgevers, zij passen zich maar aan, aan Apple ;-)
Apple past zich niet aan aan de uitgevers, zij passen zich maar aan, aan Apple ;-)
app makers gaan akoord met de licensie voorschriften, Apple moet ook verdienen aan jouw app, als jij de app in de android market place plaatst voor minder dan wordt je er snel uitgeknikkert
Wat een BS, BV whatsapp heeft maanden geld gekost tegenover gratis in de Android Market
whatsapp heeft maanden geld gekost tegenover gratis in de Android Market
Misschien was dat wel een experiment van Whatsapp om een verdien model vast te stellen?

[Reactie gewijzigd door mashell op 1 januari 2012 11:08]

Wat een BS, BV whatsapp heeft maanden geld gekost tegenover gratis in de Android Market
Is wel waar, Als je dezelfde maker bent en je noemt de app hetzelfde tussen de market place en app store.. Dan Moeten ze van apple hetzelfde kosten.
Nee ik zuig dit hier ter plekke uit mijn duim

[Reactie gewijzigd door demilord op 1 januari 2012 11:23]

Klopt, maar het gebruik ervan is/was altijd gratis, en op Android moest je na een jaar betalen. Dus wellicht (wat hieronder ook staat) een test om te kijken hoe ze meer geld konden verdienen. Gebruikers van de app na een jaar, of het aantal downloads.

In de Appstore is deze nu dus gratis, ik weet niet hoe dit zit op Android (gebruik na een jaar).
Stond duidelijk bij dat je moest gaan betalen, al was het in het begin nog niet duidelijk wanneer :P
Apple moet ook verdienen aan jouw app
Juist.

stap 1. Maak het bijna onmogelijk voor developers om via andere kanalen dan de officieel door iTunes ondersteunde AppStore hun applicaties voor iOS aan te bieden.
stap 2. Dwing de developers via een wurg-contract (zie stap 1.) een derde van hun inkomsten en andere rechten af te staan.
stap 3. Houdt dit een paar jaar vol en negeer alle kritiek.
stap 4. Mensen vinden het normaal dat jij ook moet verdienen aan het zure werk van developers.
stap 5. Brainwash geslaagd.
Een derde van de inkomsten, hier in Nederland worden daar bestuursleden voor afgezet :D
BS and you know it
Volgens mij schrijf je zelfs het volledige eigendom over naar Apple, waardoor die ermee kunnen doen wat ze willen.
Absoluut niet. Dan zou geen hond nog voor iOS developen, en zou je eigelijk ook geen mogelijkheid hebben om je app op andere platforms uit te brengen. ( en aangezien een hoop apps voor iOS ook bij android en WP7 draaien, klopt dat dus voor geen meter).
dat zou interessant zijn, krijg je geld voor iets wat niet van jouw is 8)7
Gebruiken we de BUMA-STEMRA of Stichting BREIN gewoon. Zelfde principes zelfde ideeŽn. (Het aanbieden van)
Beide stichtingen doen geen bal aan illegale software. Daarvoor moet je bij de BSA zijn.
(Waar Apple lid van is)

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 31 december 2011 15:17]

Die organisatie is corrupt en houdt het geld zelf. Daarnaast grijpt deze criminele organisatie naar verouderde middelen die niet meer werken.

http://www.nrc.nl/nieuws/...orruptie-na-item-pownews/
Die organisatie is corrupt en houdt het geld zelf. Daarnaast grijpt deze criminele organisatie naar verouderde middelen die niet meer werken.

http://www.nrc.nl/nieuws/...orruptie-na-item-pownews/
En downloaden zelfs lekker torrents op hun werk
Bij Android staan pirated apps ook in de market, omdat er niet gecontroleerd word. Emulators + games worden vaak aangeboden, zelfs betaald. Word tijd dat Google daar wat aan gaan doen, want momenteel is het een stuk winstgevender om voor iOS te ontwikkelen.
emulators ansich zijn niet illegaal tenzij er ook de originele firmware wordt meegeleverd. Heb zelf nog niet een emulator gezien waar al games worden meegeleverd, want zoals je zegt, zijn die dan wel illegaal. Maargoed, ik zit dan ook pas net een anderhalve week op androidmarket.
Ik heb er zat gezien, zoek maar eens naar "Mario". Sowieso is alles wat je dan vind al copyrightschending.
Ja he, net als de PC hŤ. Daarom is de PC ook in de jaren 90 zo populair geworden: omdat je zo makkelijk kon kopiŽren. Het zal niet lang duren dat developers zich gaan terugtrekken uit het Android platform.
Net zoals de gamemakers zich geheel uit de PC-markt terugtrekken vanwege de piraterij, zoals de console-adepten al zeker 15 jaar roepen? Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, Android is de grootste en zal dat ook nog wel even blijven. Dat betekent hoe dan ook dat het een interessant platform blijft.
En de PC-markt is ook zo rooskleurig nu hŤ :+. Nauwelijks AAA-exclusives, slechte verkopen tov van de console versies, versnippering van de markt (Steam, GFW, GOG, Origin), afnemend desktop gebruik, gigantische toename van Free to Play en casual Facebook games waar WEL geld aan verdient wordt.
op console heb je net zo versnipperd. alleen in mindere mate (wii, xbox, ps3 en alle voorlopers waarvan je nu de games niet meer kan spelen). En de pc heeft nog nooit zo goed als dit jaar verkocht (ook al verkopen consoles beter :)). Er is gewoon een veel grotere games markt tegenover 10 jaar geleden
ja heel slechte verkopen was er niet onlanks een record sale voor een ''nieuw'' spel.

MW3 anyone dat laat zien dat als je een spel goed uitvoerd er massaal geld voor neergelegd word al zijn de graphics ondermaats en het geluid ook niet al te best.

slechte verkopen komen door slechte gamesniet door piraterij.
mensen slikken slechte zooi niet meer en daar hebben ze zich op aan te passen doen ze dat niet is dat hun probleem.
de game industrie is groter dan ooit dus is er genoeg te halen het probleem is alleen dat de meeste snel willen graaien en dus slechte producten uitbrengen dat er vervolgens na tig slechte games gedownload word kan je gamers niet kwalijk nemen die hebben immers als 5/6 keer een slecht spel gekocht en zijn een paar honderd euro lichter.
Die recordsales was op de consoles en niet op de PC, doe eens je huiswerk zou ik zeggen!
versnippering van de markt omdat je op verschillende plaatsen je games kan kopen ??? Alsof je een game niet kan spelen omdat je een steam-account hebt. Dat is alsof je het slecht vindt dat er 3 verschillende supermarktketens zijn

het is juist de console-markt die hopeloos is versnipperd, daar moet een game voor 3 platformen worden geschreven

[Reactie gewijzigd door dasiro op 31 december 2011 15:48]

offtopic:
Verschil met de Origin kritiek is het feit dat wanneer je voor een bepaald distributiekanaal gekozen hebt, bijvoorbeeld Steam, je er niet aan ontkomt om toch nog de client van een tweede distributeur, Electronic Arts, te installeren. Dat is ongeveer hetzelfde als iets kopen bij de Jumbo maar alvorens je boodschappen uit te kunnen pakken eerst naar de Albert Heijn te moeten gaan om daar je karretje van het slot te laten halen zodat je de al betaalde boodschappen kunt gebruiken. Dat is het probleem met Origin, maar in deze discussie verder irrelevant ;)

[Reactie gewijzigd door MissingDog op 31 december 2011 17:09]

Je haalt een paar zaken door elkaar, EA gebruikt Origin voor al haar eigen games. Je zal op Origin dan ook alleen games draaien van EA Games.

Steam is een Gamestudio onafhankelijke Cient.
@LucasAmsterdam
Steam is een Gamestudio onafhankelijke Cient.
Dit klopt dus ook niet volledig. Steam is nog altijd onderdeel van Valve, wat een gamestudio is (bekend van Half-Life, Portal, CS:S). Echter heeft Valve deals gesloten met andere grote uitgevers/studio's en verkopen ze ook games van andere uitgevers/studio's. EA heeft een veel beperkter aanbod, alleen games van EA namelijk.
ja dat is versnippering.. meerder accounts beheren, niet ales op 1 plek kunnen beheren. Wat dacht je van allemaal ingewikkelde interfaces om mee te werken??

Kijk aan de itunes store.. alles op 1 plek, muziek, film, programma's en podcasts.. gemakkelijke interface. simple download mogelijk heden..
Ik speel de laatste paar jaren prima op de PC en meer hoef ik echt niet. Het aanbod is werkelijk MASSIEF. Met consoles kan je alleen triple A games krijgen, en die kosten dan ook nog eens §70 nieuw en als ze een paar jaar oud zijn kan je ze wel voor §20 krijgen.

Met 1 Steam sale heb ik voor §30 genoeg games voor het hele jaar zo'n beetje, en het aanbod is sterk gevarieerd. Een indie 3D game hier, een 2D platformer daar, een triple A game daar, enkele simulators, etc. Nee, op de console zijn dat soort dingen niet te krijgen. Op XBLIG misschien, maar dat hebben we (na jaren wachten) nog steeds niet in Nederland.
Paar jaar? Ik heb Sonic Generations voor 23 euro gekocht. En assasin's creed revelations voor 32. Die zijn allebei net een paar maanden oud. Sowieso kan je nieuwe spellen ook wel voor ongeveer 45-50 euro vinden.

En inderdaad, het aanbod voor de PC is prima, al vind ik zelf het aanbod op de consoles interessanter en wat gevarieerder. Daarnaast zijn er sinds deze generatie ook genoeg kleinere spelletjes op bijvoorbeeld PSN en XBLA. Veel van de grotere indie of kleinere spellen van grote uitgevers komen ook gewoon op de consoles. Al is het inderdaad wel zo dat als je indie spellen leuk vind de PC een beter platform is. Ik vind ze altijd toch net niet (bijna alle humble bundles gekocht tot nu toe).

[Reactie gewijzigd door Cizard op 31 december 2011 23:23]

Android is de grootste en zal dat ook nog wel even blijven.
Er zijn inderdaad meer Android toestellen in omloop maar iOS is op dit moment veel lucratiever voor developers.
Zelfs WP7 levert nog meer op voor developers.

Android heeft alleen haar userbase als voordeel waardoor het platform niet compleet kan worden genegeerd. Toch zie je veel developers die wel een WP7 versie van hun iOS game uitbrengen terwijl ze Android links van zich laten liggen.

Ik ben dan ook zeer kritisch op het feit dat Android absoluut niets maar dan ook niets doet om developers te beschermen van piracy, Android kan er wel mee wegkomen, maar ik vraag me af of dit wel het beste is voor het platform.

Android kan op vrijwel alles concurreren en met ICS ook nog is op de snelheid (buiten de dualcore telefoons is alles met Android 2.x traag vergeleken met iOS en WP7), maar het feit dat developers geen bescherming krijgen is toch echt een reden om voor veel developers om bij Android uit de buurt te blijven.
waarom bieden ze het dan wel voor android gratis aan ?

het is APPLE die er geld voor vangt niet de devs voor zover ik weet....

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 31 december 2011 15:44]

Waar heb jij die Info vandaan? Lees het dan nog maar eens een keer. Apple pakt een x aantal procent( ik dacht 30) en de rest is voor de devvrr. Werkt bij google precies zo. Of jij dacht soms dat daar wel alles naar de devver ging....prutsert
Na aftrek van Apple's kosten (bandbreedte, belasting, promotie, controle, etc) blijft er maar 1% winst voor ze over, en dat is nog heel veel geld.
Die §100 die ze voor het submitten van een app vragen? Da's om te voorkomen dat er spam binnenkomt. 30% is een lage standaard voor het distribueren van digitale goederen, als je bijvoorbeeld je 3D models op TurboSquid verkoopt krijgen zij 70%.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 december 2011 16:55]

Ze vragen ook geen 100 euro voor het submitten, ze vragen 100 euro voor het zijn van een geregistreerde devver. Daarna mag je voor zo ver ik weet net zo veel apps submitten als je wil.
het is APPLE die er geld voor vangt niet de devs....
Nu al aan de nieuwjaarsborrel?

70% van de omzet (ex BTW indien van toepassing) gaat naar de developer, 30% naar Apple.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 31 december 2011 15:44]

Dat word bij Android gecompenseerd met advertenties. Bah, mensen die denken dat alles gratis moet zijn...
lol
apple fanboys in de verdediging.
hij heeft wel gelijk dat veruit de meeste mensen gratis met advertentie zullen kiezen boven betaald zonder advertentie. Dan is het dus NIET gratis maar je hoeft er ook niet voor te betalen. Daarbij is de openheid van Android juist geniaal. Google heeft goed gekeken naar wat er schort aan ios en verbeteringen doorgevoerd. Als een appmaker niet wil dat zijn betaalde app gratis te krijgen is moet men er gewoon voor zorgen dat de app het niet doet zonder registratie. simpel. Dan nog kan je natuurlijk beter ergens een advertentie in de app zetten omdat ieder mens (zonder uitzonderingen) liever zo weinig mogelijk betaald (is wat anders dan mensen die alles gratis willen.).
Dus dat is een reden om het maar allemaal te piraten? Op Android zie je ook gecrackte versies die de advertenties eruit halen.
ja als je een apple telefoon kiest heb je immers niet de keuze om je app gratis met adds te nemen dus is illegaal het enige alternatief.
dit is niet de schuld van de consument die weet wel wat ie wil maar de schuld van apple die schijt heefd aan de consument.
Huh? Dus als er van een app alleen een betaalde versie is en geen 'gratis' versie vol met reclame, dan is de enige keuze die voor jou overblijft piraten?
Rare redenatie.
En hoe is dat de schuld van Apple? Er zijn advertentie netwerken voor iOS, en ook zat gratis apps. Het probleem is dat Android zoveel piraterij heeft, en daarom worden zoveel apps aangeboden in een gratis versie met ads. Er ligt dus helemaal geen probleem bij Apple, maar alleen bij de keuze die veel iOS ontwikkelaars maken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 december 2011 17:44]

het gaat niet om dat er zat gratis apps zijn het gaat erom dat bijvoorbeeld ik gratis een app kon downloaden waar een vriend voor moet betalen omdat hij een iphone 4 heefd
Ik had bv wordfeud voor iOS gratis met Ads en heb hem geŁpgrade naar de reclame loze betaalde versie, dus waar heb je het in hemelsnaam over. En dan zeggen ze dat Apple gebruikers oogkleppen ophebben..... Je ziet alleen wat je wilt zien.
Daarbij is de openheid van Android juist geniaal. Als een appmaker niet wil dat zijn betaalde app gratis te krijgen is moet men er gewoon voor zorgen dat de app het niet doet zonder registratie. simpel.
iOS ontwikkelaars hebben dezelfde mogelijkheid.
Ja maar "android is geniaal" ;(

Maar goed, ik denk eerder dat er juist zo veel "gratis" dus ge adverteerde apps zijn omdat je zo moeilijk kan betalen in de market. En als iemand niet kan betalen voor iets dan moet hij het wel via omwegen binnen halen.

Ook zijn er inderdaad bij de iphone vaak gratis en betaalde versies, gratis versies hebben dan advertenties en mogelijk tot unlocken
Die drogreden is ondertussen wel achterhaald.

Je kan heel goed een prepaid creditcard halen, bijna elke Bruna of Primera heeft de 3Vcard, en voucher.
20 euro voor de voucher, en je kan er 4 maanden mee betalen op de market ( en andere online diensten die VISA en paypal ondersteunen.
Voor eenmalig 10 euro kan je de 3Vcard aanschaffen, die je kan 'opwaarderen' via ideal, of in de winkel.

Online zijn er ook bedrijven die visa en mastercard op prepaidbasis aanbieden.
Dat is dan toch onwijs omslachtig voor de normale consument.
Klinkt allemaal mooi in theorie, in de praktijk blijkt toch wel dat mensen dit te veel moeite vinden ten opzichte van de betaalmethode die Apple heeft. Eenmaal koppelen aan je bankrekening, en je kan met een druk op de knop iets kopen, de drempel is veel lager.

Ongetwijfelt zal je legaal spullen kunnen kopen van de Android market, het is alleen gewoon meer werk.

Ik ben zelf absoluut ook niet heilig, heb vaak genoeg iets gedownload omdat ik het geld er niet voor over heb, of het aanschaffen te veel moeite is. Sinds dat ik met iOS werk, heb ik nog nooit zoveel legaal aankopen gedaan, puur omdat het zo simpel is, heb me dan ook nog helemaal niet bezig gehouden met jailbreaken oid, het werkt gewoon out-of-the-box goed genoeg.
nou, achterhaald zou ik niet willen zeggen... maar misschien wel verschoven...

Ik heb via internet een virtuele mastercard "aangemaakt" om betalingen te kunnen doen in de android market, en als ik dan toch een CC-nummer heb... leek het me ook wel leuk om die te gebruiken met de AppStore op m'n MacBook...
Die geeft echter doodleuk de melding dat het geen nederlandse creditcard is, en dat ik de tering kan krijgen... fijn... wil je betalen, vind apple dat ze het niet willen...
Als een appmaker niet wil dat zijn betaalde app gratis te krijgen is moet men er gewoon voor zorgen dat de app het niet doet zonder registratie. simpel.
"haalt code weg die checkt op registratie"
Precies dat heeft ubisoft ook geprobeerd. Resultaat: 1000den boze geÔrriteerde betalende klanten. Lachende piraten die de game wel zonder internet verbinding konden starten.
Bij Android zal er dan vast reclame inzitten, dus dan worden ze indirect betaald. Dat mensen jailbreaken om meer met hun telefoon te kunnen vind ik prima, maar het gebeurt in de meeste gevallen alleen om gekraakte software te kunnen draaien. Wel §650 aftikken om duur te doen met een iPhone, maar te beroerd zijn om een paar euro af te tikken voor een stuk software.
Inderdaad, en de meeste betaalde apps kosten 79 cent of hooguit 1,59 of iets dergelijks Duurder dan 5 euro kom je zelden tegen. Alleen voor ťcht professionele software op iOS (ja, die bestaan) kom je boven die 5 euro uit en dan betaal je nog flink minder als op bijvoorbeeld Windows.
Wel 1000 euro + voor een game PC afrekenen, maar dan wel een illegaal OS en torrents downloaden. Dat doen de PC/android fanboys toch al jaren???
fanboy is zo'n lelijk woord :)

Als je trouwens ziet wat er tegenwoordig gedownload wordt voor consoles. Dan verschiet je er toch ook wel serieus van.

Verder, als je een tiener bent dan download je meer (in mijn opinie). Ik werk nu net een paar maanden, en ik vindt toch dat gewoon kopen via steam (al dan niet met een deal) en dan zo downloaden. dat dat heel wat beter is. Minder geknoei met links die maar half werken, rare cracks e.d. Het is ook maar wat je verdient!
ja mac gebruikers doen echt niet aan illegaal downloaden er staat ook helemaal geen osx online en als er meer mac games zouden zijn hadden die ook gedownload geweest.
apple gebruikers zijn geen heilig boontje hoor er is gewoon veel minder te downloaden.

naar het total plaatje kijken voordat je alle pc gebruikers op een berg gooit.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 31 december 2011 15:35]

Oh want de developersdie er tijd en moeite in steken om apps te schrijven mogen hun dagelijks brood niet verdienen? Leuke kerel ben jij.

Apple heeft gewoon groot gelijk dat ze dit neerhalen.
En hoezo dat dan? Omdat een ontwikkelaar besluit iets betaald aan te bieden op het ene platform A en gratis op het andere platform B, vind jij dat platform A en de apps daarbij maar gekraakt moeten worden?

Heb je er aan gedacht dat die 'gratis apps' op Android wellicht ook gekraakt zouden kunnen zijn. Dat is natuurlijk niet altijd het geval (kijk maar naar Angry Birds), maar dat komt ook voor.

Een andere, krommere vergelijking: er wordt gratis tomatensoep bij een opvang voor daklozen weggegeven. Diezelfde tomatensoep ligt in de supermarkt voor 5 euro per blik/pak. Vind je dan ook dat je die tomatensoep van dezelfde fabrikant uit de supermarkt mag stelen omdat het elders gratis wordt weggegeven? ;)
De apps binnen de App store zijn dan ook bijzonder duur hoor! 79 cent voor gave games, oeioei! :D Best logisch dat er dan piraterij is :')
Er staat ontiegelijk veel troep tussen, ik zou graag iets proberen voordat ik er geld aan uitgeef.

En dan is er ook nog het probleem dat sommigen niks hebben waarmee ze op de App Store kunnen betalen.
En dan is er ook nog het probleem dat sommigen niks hebben waarmee ze op de App Store kunnen betalen.
Kul argument!
Gewoon even naar een Dixons, Mediamarkt o.i.d. gaan en daar een iTunes prepaidkaartje kopen.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 31 december 2011 15:03]

ze hebben geen itunes kaartjes van 79 cent!
en jij koopt maar 1x in je leven een betaalde app...
Precies daarom zijn er App-reviews op Youtube, in de store zelf en zijn er vaak lite versies.

Als je bij een winkel komt en je kunt niet PIN betalen terwijl jij alleen je PIN-pas hebt, dan ga je toch ook niet jatten? :D Dan haal je even wat contant geld.

Let's face it dude, je wilt gewoon liever dat geld aan andere dingen uitgeven. Dat kan ik me best voorstellen hoor. Alleen jammer dat je van die vreemde smoezen blijft verzinnen om je geweten te sussen.
Precies zeg gewoon dat je gierig bent

Doe ik ook
Inderdaad, ik koop vrij weinig uit de App Store. De prijzen natuurlijk niet hoog, §0,79 is best te doen voor een app, maar als ik niet weet of die §0,79 goed besteed is ga ik dat bedrag waarschijnlijk niet uitgeven, hoe laag het ook mag zijn.
maar als ik niet weet of die §0,79 goed besteed is ga ik dat bedrag waarschijnlijk niet uitgeven, hoe laag het ook mag zijn.

helemaal mee eens je koopt ook niet een brood bij de bakker met een kans dat het brood zout smaakt of droog is als ik ergens voor betaal hoord het een goed product te zijn en als ik meer betaal dan bij de concurent wil ik niet ook nog eens extra moeten dokken voor extratjes.
Zucht, saai leven heb je dan. Elke dag hetzelfde eten en.kleren van tig jaar oud omdat je bang bent om een miskoop te doen.
als je in deze tijd nog geen creditcard hebt....

da's net zoiets als geen fiets hebben mi. Die dingen kosten niks
Aha, dus tegenwoordig moet je dus ook een CC hebben, BS (nofi)? Men moet helemaal niets behalve beetje met zijn tijd meegaan?

Lees: mogelijkheden betaling via paypal of iDEAL.
Dat we in deze tijd nog creditcards gebruiken kun je beter zeggen. Tegenwoordig kan je (bijna) overal met fatsoenlijke online methoden betalen, dus waarom zou je nog een creditcard willen hebben.
het is idd triest dat het voor een paar grijpstuivers gebeurd, maar zeker voor ipad - zijn de apps over het algemeen iets duurder.

goede zaak dat Apple dit aanpakt, contentproviders hebben hier baat bij, Apple zelf uiteraard ook.
dan nog.. men geeft zonder problemen 500-800 euro iit voor een tablet, maar als er 129cent voor een appje moet worden betaalt dan moet er gehackt worden..
Ik zou daarom ook nooit een Apple apparaat kopen, veel te hoge marge voor zo'n gehyped product wat ook nog klauwen met geld kost om er iets mee te kunnen doen.

Ik hoop dat mijn N900 nooit kapot gaat. _/-\o_
Apple heeft hier juist wel , zij het inderect, profijt van. Zij bewaken hiermee de belangen van de ontwikkelaars welke de apps maken voor de appstore. Als die weg zouden vallen worden er minder interessante apps ontwikkelt en zal de consument wellicht naar een andere aanbieder gaan kijken.

Het is gewoon een goeie zet van Apple, Google zou hier een voorbeeld aan moeten nemen.
Maar Google is helemaal niet geÔnteresseerd in de ontwikkelaars, maar alleen in het aantal advertenties dat ze kunnen verkopen. Ik denk dat ze dat nog eens gaat opbreken.
Muziek in iTunes en dergelijken is ook 99 cent of minder, toch klaagt 95% op Tweakers hierover dat het te duur is, meten met 2 maten? ;)
Muziek in iTunes en dergelijken is ook 99 cent of minder, toch klaagt 95% op Tweakers hierover dat het te duur is, meten met 2 maten? ;)
alles duurder dan 0 vinden ze schijnbaar absurd ofzo. Terwijl ze zonder meer vervolgens voor usenet accounts betalen om het 'gratis' binnen te harken. Hoe ironisch.

Ik betaal gewoon voor m'n content, zoals het hoort.
Niet alleen een betaalde usenet account, ook het duurste abonnement van de internet provider nemen ze zonder morren af. Het is een rare wereld.
99 cent is duur voor muziek. Een beetje muziekcollectie kost op deze manier al snel duizenden euro's. Dit zou ik niet erg vinden als vrijwel al het geld bij de artiesten terecht kwam, helaas hebben we hier de platenlabels tussen zitten die er veel te veel mee vangen.
Doe toch normaal man. Ontwikkelaars spenderen duizenden euro's aan de ontwikkeling van apps en games en dan ga jij beginnen over 'bij Apple moet het weer geld kosten'?

Volgens mij is er een ander probleem; verzadiging. Teveel aanbod met als resultaat een verwend publiek wat voor een dubbeltje op de eerste rang wil. Vergeet niet dat een liedje met veel lagere investering ook 99 cent kost...

Android heeft gratis apps omdat niemand geld over heeft voor content. Het Apple publiek heeft een andere mindset. Om dezelfde reden betaald een speler ineens 15 euro voor een zelfde game op Steam, die op iOS 99 cent kost.

De reden dat nu zelfs alle grote jongens 'free to play' gaan om hun investering met in-app purchases hopen terug te krijgen.
"Ontwikkelaars spenderen duizenden euro's aan de ontwikkeling van apps en games"
Dan doe je toch echt wat verkeerd.
Programmeren kost tijd, geen geld (ja ja)
Als je geen salaris krijgt idd maar er zitten vaak bedrijven achter het een app en daar krijgen net als iedereen die werkt ook salaris. Niet iedereen is een 14 jarige programmeur die een appje maakt.
Goed van Apple!, ik vind dat de prijzen in de App store zeer redelijke zijn(veel 0.79 cent en anders iets duurder) snap dus niet waarom je als nog illegaal zou downloaden. De uitgevers laten zich hier van hun goede kant zien. Want bij de ps vita zien we weer prijzen van 30 tot 50 euro dat is gewoon duur. Daar krijg je piraterij van. Maar als een uitgever zo redelijk is om 80 euro cent te vragen dan zou piraterij ook overbodig moeten zijn.
je kunt games van ps vita absoluut niet vergelijken met smartphone games omdat ps vita een handheld is en daarom de games veel meer moeite hebben gekost om te maken in verband met hoeveel vita aankan, waarom zou jij betalen als je het gratis kan krijgen, verder denk ik dat de jeugd vooral download.
Ik vind juist dat er tegenwoordig echt kwalitatief goeie games met een sterk verhaal uitkomen op de iPhone. Ook de graphics zijn niet om over te klagen die vind ik er nog beter uit zien als de PS Vita als je kijkt naar een titel als Shadow Gun

Bovendien waarom zou een titel als Everybody's Golf 30 euro mogen kosten als je een vergelijkbare titel voor 79cent kan krijgen in de app store. Het is gewoon te duur. Leg de lat lager en verkoop het voor 10 euro, dan krijgen ze als nog winst misschien wel meer als dat het 30 gekost zou hebben. En verlaagt de verleiding om te piraten.

[Reactie gewijzigd door HitDyl op 31 december 2011 15:44]

Obviously a casual gamer...

Vita is bedoelt voor de diehards, Kun je gewoon niet vergelijken met de igames...
Apple kan weinig tegen Apptrackr doen gezien het feit Apptrackr geen apps kraakt, upload of download. Apptrackr linkt alleen naar hostingsites zoals Filedude en Mediafire.

In hoeverre is dat illegaal?
Als jij een huis verhuurd aan een persoon die er een wietplantage houdt, terwijl jij er al een jaar vanaf weet, ben je dan strafbaar?
Ik denk het wel.

Sluiten die tent, stelletje criminelen zijn het.
Die vergelijking gaat totaal niet op. Met een soortgelijk argument kan je alle providers en Google etc. afsluiten.
Wel grappig,

als apple dit doet dan vind iedereen het goed en strak en een geweldige actie...
als Sony dit doet dan schreeuwt iedereen moord en brand...

zucht...
Ik denk dat dit vooral door de veschil van prijzen in de content die sony aanbied. Als je voor de PS3 een game moet kopen ben je vaak 30-60+ euro kwijt PER game? ( misschien iets minder.) Er zijn mensen die daar geen geld voor over hebben en hun ps3 laten ombouwen. Logisch dat als Sony hier een stokje voor zou steken dat dit door deze mensen als " erg" wordt gezien. Het is te duur , makkelijk manier om iets voordeligers te krijgen is dan ombouwen of iets dergelijks om je content dan "gratis" te kunnen downloaden.

Als ik een game zou kopen voor mijn apple/ Iphone / Ipad ben ik tussen de 0.79 en 30-40 euro kwijt? ( zoveel games heb je niet op de mac in vergelijking tot pc ) De grens om een game daadwerkelijk te kopen ligt hierdoor veel lager en er is in mijn ogen minder animo voor om gehackte game te downloaden..Kan me voorstellen dat er vele studenten het hier niet mee eens zijn :P

Dan nog om de argumenten over dat er veel troep tussen zit te voorkomen:

- Er zijn plenty review sites te vinden over dergelijke apps.
- De meeste apps zijn Free to play. Demo versies.
- Heb je een app gekocht die je niet bevalt , mag je die retourneren * op voorbehoud.
- In de Appstore zijn er genoeg mensen die iets over de game vertellen. *sterren.

Om terug te komen op "Dat apple dit doet." Ja geweldig. Hoeveel inkomsten lopen die gasten mis door piraterij? Dit geldt voor alle Game fabrikanten. Maar goed ik hoop dat dit doorzet naar idd sony/ microsoft :) De bron aanpakken :)

Misschien moet ik is een aantal "verspreiden van illigaal software bronnen melden" die via de uni's hier verspreid worden :P

Oeps zeg ik nou te veel, laten ze dat hier maar niet lezen ....hopelijk zweten jullie al..:P

Gelukkig nieuw 2012 !