Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 15.700 •

De Chinese overheid heeft bezwaren uitgesproken over de overname van de opslagtak van Hitachi door Western Digital. De overname zou de concurrentie belemmeren. Onlangs ging de Europese Commissie nog akkoord met de overname.

De Chinese mededingingswaakhond heeft zijn zorgen uitgesproken over de overname van Hitachi Global Storage door Western Digital, meldt Business Week. De Chinezen zijn bang dat door de overname de concurrentie belemmerd wordt, en willen dat Western Digital die zorgen in ogenschouw neemt. Wat China wil doen als het bedrijf dat niet doet, is onbekend.

Vorige maand ging de Europese Commissie juist akkoord met de overname, hoewel het aanvankelijk ook twijfels had over de acquisitie. Uiteindelijk bood Western Digital aan om zijn productiefaciliteiten voor 3,5"-schijven te verkopen, waaronder een fabriek. Daarna zag de Commissie geen belemmeringen meer voor een overname.

De overname van Western Digital volgt kort op die van de schijventak van Samsung door Seagate. Daardoor vermindert het aantal grote schrijvenfabrikanten in één keer van vijf naar drie. Bovendien hebben Western Digital en Seagate samen 90 procent van de markt in handen; de derde speler, met een marktaandeel van 10 procent, is Toshiba.

China kijkt ook met argusogen naar de overname van Motorola door Google. Die overname is door de Europese Commissie nog niet goedgekeurd.

Reacties (51)

Ja, en zo kun je dan gemakkelijk één (te hoge) prijs voor je producten neerzetten en tegelijkertijd de garantieperiode sterk terugbrengen.
Concurrentie is er dan immers vrijwel niet meer.
Niet geheel toevallig zijn Seagate en WD daar al mee begonnen. Vanaf 2012 gaan de garantieperiodes op heel veel HDDs omlaag.

Het blijft me een raadsel waarom de Europese Commissie dit zo makkelijk heeft goedgekeurd.
Het is je een raadsel hoe een groepje lobbyisten met een zak geld door de voordeur van de EC lopen en zonder zak geld weer weggaan? ;)

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 27 december 2011 16:36]

Het is me eerder een raadsel waarom lobbyisten vrij spel hebben. Noord-Europese parlementsleden zullen geen nepotisme in hun bloed hebben en derhalve niet zonder meer goodies of echte steekpenningen aannemen, maar in het zuiden van Europa is dat de normale gang van zaken.

Eigenlijk is EURO crisis alleen al om die reden goed.
Waar baseer je op dat nepotisme voorbehouden is aan het zuiden van Europa? Lobbyisten hebben overal success dat moet ergen door komen:
1) Noord-Europese politici zijn te dom om te poepen en geloven de verhalen van de lobbyisten
2) Ze krijgen 'vergoedingen' van de lobbyisten

Als je nog een 3e reden kunt verzinnen waarom men net zo hard meegaat met de lobbyisten als de overige politici hoor ik het graag.
De Europese waakhonden hebben al regelmatig nuttig werk verricht, dus kennelijk hebben die toch iets minder invloed van lobbyisten.
Waakhonden zijn niet dezelfde mensen als de Europese Commissie die zulk soort overnames elke keer weer goed keuren.
Niet geheel toevallig zijn Seagate en WD daar al mee begonnen. Vanaf 2012 gaan de garantieperiodes op heel veel HDDs omlaag.
Dat geldt dan ook pas voor producten die vanaf 2012 zijn aangeschaft. Ik heb immers toen ik mijn schijven kocht o.a. mijn krabbel (= de rekening betaald) voor 5 jaar garantie. ;) Maar goed, eigenlijk is het de winkel waar je zijn moet voor garantie, niet de fabrikant.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 28 december 2011 00:10]

Maar WD en Seagate maken nog "oude" HD's, om de concurentie aan te gaan met de SSD zullen ze aan schaalvergroting moeten doen. Voor zover ik weet maken zij nog niet heel grootschalig SSD devices tov oude type.

En de oude HD's zullen langzaam aan verdwijnen als de trend zo door gaat...

[Reactie gewijzigd door bonus op 27 december 2011 17:24]

Hardeschijven gaan nog nergens heen. SSD's zullen nog heel lang niet kunnen concurreren op prijs/GB.
1 ding wat de PC markt ons geleerd heeft is dat ontwikkelingen onvoorspelbaar zijn en sneller kunnen gaan dan je verwacht.

Het kan zomaar zo zijn dat in 2013 de SSD markt explodeert.
SSD's worden gemaakt met flash geheugen, flash geheugen is een semiconductor die wordt gemaakt van silicium. De prijs van een semiconductor staat redelijk vast per mm² bij een bepaald proces. Gezien de semiconductor markt al decennia een redelijk voorspelbaar gedrag vertoond (wet van Moore) is de voorspelling dat HDD's de komende 10 jaar nog goedkoper zijn per gigabyte dan SSD's redelijk goed te maken.
Gezien de semiconductor markt al decennia een redelijk voorspelbaar gedrag vertoond (wet van Moore)...
De silicium markt was heel voorspelbaar, inderdaad... maar daar de vraag naar silicium(oxide) stijgende is, ook in relatief 'nieuwe' markten (zonnecellen b.v.), durf ik niet te zeggen dat de silicium prijzen zo constant blijven... (denk ook aan de benodigde 'zuiverheid' van het materiaal, en de energie kosten van het winnen ervan)
Ondanks al dat soort overwegingen houd de wet van Moore zich nog steeds heel aardig staande.
Het basismateriaal silicium is ruim voldoende aanwezig (tenzij iemand opeens onverwacht alle silicium zou opkopen, omdat het dan tijd zou kosten om fabrieken bij te zetten), en de verse wafer kost toch maar een fractie van de afgewerkte wafer met flashchips.

Het is wel minder vanzelfsprekend dat de wet van Moore voor flash geheugen zonder meer verdergaat: flash geheugen zoals we het nu kennen kan niet veel kleiner meer gemaakt worden (het is nog niet duidelijk waar de echte limiet zit, maar waarschijnlijk ergens tussen 8nm en 15nm)
Daarna zijn er nog andere mogelijkheden (3D flash zoals BiCS, TCAT of eventueel 3D RRAM als vervanger van Flash) maar het is nog niet duidelijk welke flash vervangers eventueel kunnen doorbreken om hopelijks de wet van Moore nog een 10-tal jaar verder te laten gaan...
Fijn dat de Chinese overheid zich nu ook zorgen maakt over concurrentie, nu nog beter toezicht op de toegankelijkheid van de binnenlandse markt.
Ze houden juist perfect toezicht op de toegankelijkheid van de binnenlandse markt. Misschien is dat juist het probleem.

Ik vind het eigenlijk wel grappig dat de Chinese overheid zich zorgen maakt over concurrentie. We hebben het hier over een overheid die zich ook heel erg druk maakt over welk bedrijf welke producten mag produceren. Hoezo concurrentie?
Nou, de Chinese economie is al lang geen planeconomie meer... Bovendien past regulatie van concurrentie (dus ook het voorkomen van monopoliegedrag door anderen dan de regering zelf) opzich prima in een planeconomie.
ik verdenk ze er ook nog steeds van dat ze expres fabrieken in overstroming gebieden hebben gebouwd (als prijs regulerende macht)
geen prijs afspraken maar regio afspraken (zet jij fabriek a daar zet ik fabriek b hier)


ik vind het dom van de EU dat ze deze overnamen hebben goedgekeurd, afgedaan als: ver van mijn bed show.

[Reactie gewijzigd door stewie op 27 december 2011 17:15]

Ik verbaas me er inderdaad over, is dit dezelfde chinese overheid die hun eigen markt op slot heeft gezet om concurrentie voor chinese bedrijven buiten de deur te houden? (en ja, meedere landen hebben anti-competatieve drempels maar china spant wel de kroon, alleen noord korea is wat dat betreft erger).
Waarom zou je een dergelijke overname willen doen en vervolgens je eigen 3,5" afdeling verkopen.
Kan me nou niet echt voorstellen dat dit alleen maar om de patenten zou gaan.
En de 2,5" tak is nou niet echt "je van het". SSD? lijkt mij ook niet want daar zijn ze beide geen echte speler in.
Het gaat waarschijnlijk niet om alle 3,5" faciliteiten. Ik denk dat WD hun "eigen" 3,5 productiefaciliteiten wil afstoten, en de waarschijnlijk grotere en efficiëntere productiefaciliteiten van Hitachi wil behouden. Dat lijkt mij tenminste het meest waarschijnlijk.
China en het non-beleid aangaande schaamteloos zwart kopiëren en verkopen van andermans product, technologie en kennis is een veel grotere belemmering voor concurrentie.

Sinds wanneer zijn Chinezen experts op het gebied van markt? Ik zou zeggen, laat het over aan de markt zelf.

WD heeft concurrenten zat. Zeker als je meeneemt dat de SSD een steeds grotere rol speelt, en dat WD op die markt geen marktleider is.

Flauwekul dus, als je 't mij vraagt.

[edit]
Als het gaat om garantie op HDD's: als je zelf naast HDD's ook SSD's gaat produceren en een roadmap hebt die kruist met de afmetingen, prijzen en levensduur van je HDD's, dan verlaag je de garantie, zodat men eerder op SSD's overgaat bij kapotte HDD's.

Simpel zat, lijkt mij. Ook verlaging van de garantietermijn zorgt voor lagere prijzen (garantie heeft zijn prijs).

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 27 december 2011 17:54]

Als China zegt zich zorgen te maken over de concurrentie bedoelen ze ongewijfeld niet de markt in z'n algemeen, maar eerder de concurrentiepositie van Chinese HDD-makers.
als een communistisch land zich zorgen maakt over concurrentie, dan betwijfel ik of het flauwekul is.

het gaat hier ook om mijnwerkers en andere arbeiders.

[Reactie gewijzigd door stewie op 27 december 2011 19:31]

Huh? waar roep ik dat het flauwekul is? Ik probeer alleen aan te geven dat het bericht waarschijnlijk een beetje anders moet worden uitgelegd.

Maar om met je eerste zin te beginnen: een puur communistisch land hoeft zich helemaal geen zorgen te maken over concurrentie, want in zo'n land word de markt in principe door de staat be- en gestuurd. Nu weet ik ook wel dat het in China niet (meer) zo werkt, maar ik ben er wel van overtuigd dat de Chinese overheid nog steeds in sterke mate bepaalt welke produkten er in de winkels liggen.

Het gaat ze echt puur om de concurrentiepositie van Chinese HDD's in het buitenland.
het gaat hier ook om mijnwerkers en andere arbeiders
Zo zuinig gaat de Chinese overheid nou ook weer niet om met z'n mijnwerkers en andere arbeiders. Volgens mij zijn wij westerlingen een stuk bezorgder over hun welzijn.
China is al lang niet meer communistisch, het is een cerntraal geleide dictatuur met facistische kantjes: alleen in naam nog communistisch (overigens geld dat ook voor de meeste andere "communitische" landen).
china is geen democratie, en daar ben ik blij mee (je hoort ook nooit wat over anti-westerse sentimenten uit china)

maar alles is geweldig in China (dictatorschap 1: jij: 0)
je geloofd toch zelf niet in een land met 300+ militairen dat china stabiel is... (een leger met het formaat van de gehele amerikaanse bevolking)
VVD fantasia land (blegh)

[Reactie gewijzigd door stewie op 28 december 2011 06:41]

Het Chinese leger is zo groot als de bevolking van de VS? Dat zou betekenen dat 300 miljoen chinesen in het leger zijn, dus 1 van de 3 Chinezen in het leger is, dus (als het alleen mannen zijn) 2 van de 3 mannen, dus waarschijnlijk alle mannen tussen 15 en 60 jaar. Misschien zijn dat officieel reservisten (net als in NL) maar ze zijn zeker weten niet allemaal in het leger.

Wederom ben je niet erg overtuigend.

En nog steeds begrijp ik niet waarom een groot land niet democratisch kan zijn. Begint Indie voortdurend oorlogen? Die hebben evenveel inwoners.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 28 december 2011 16:39]

mannen en vrouwen in china:
http://en.wikipedia.org/wiki/People%27s_Liberation_Army

actief zijn nu 2.2 miljoen.

en er gebeurt ook nooit wat in Indië :+ het is zo instabiel als de pest.

[Reactie gewijzigd door stewie op 28 december 2011 21:34]

Goed, dat is dus 150x minder dan je zei.

En kun je nu eens uitleggen waarom China als democratie niet stabiel kan zijn?

Indie instabiel als de pest? Jep, ze hebben regelmatig ruzie met Pakistan. Desalniettemin zou ik Indie niet oorlogszuchtig noemen, wat volgens jou een democratie om de één of andere reden zou moeten zijn. Verraad alsjeblieft eens waarom dat zo zou zijn. En vertel eens wie door China aangevallen zou worden als China een democratie was (vooral waarom ze ons aanvallen, want volgens jouw post "zijn wij allemaal in 1 klap dood" als daar een democratie is).

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 29 december 2011 00:05]

oproepbaar zijn meer dan 300 miljoen.
en zelfs met 10% van 300miljoen heb je nog steeds het grootste leger op aarde

[Reactie gewijzigd door stewie op 29 december 2011 01:33]

Ja, 10% van 300M is 30M en dat zijn veel mensen. Het leger van de VS zou toch veel krachtiger zijn door betere uitrusting (Irak had een gigantisch leger en werd door een paar Amerikanen weggevaagd), maar goed.

Waarom zouden ze ons aanvallen? Waarom zijn we allemaal in 1 klap dood als China een democratie zou zijn? Waarom is Indie een groot land en democratie en zijn we niet in 1 klap dood? Kun je alsjeblieft eens onderbouwen waarom China ons (en daarmee de klanten voor al zijn exporten) vernietigt als het een democratie zou zijn?
Amerika loopt tegewoordig zwaar achter op china.
maarja blabla oftopic.

[Reactie gewijzigd door stewie op 29 december 2011 22:14]

OK, prima, dan geef gewoon toe dat je geen enkele onderbouwing voor je verhaal hebt. En kom alsjeblieft volgende keer met wat beters.

Mocht je nog willen antwoorden, svp alleen op de vraag die ik de hele tijd stel:
Waarom zijn we allemaal in 1 klap dood als China een democratie zou zijn?
omdat de helft van China anticommunistisch gaat stemmen als protest, ze gaan op nazi's stemmen om de "oude" politiek een hak te zetten.

gebeurt in nederland gebeurt op een nog grotere schaal in china.
veel mensen in china wonen qua denken nog in in 1950.

[Reactie gewijzigd door stewie op 31 december 2011 05:08]

ik geloof ook niet dat mensen in nederland goed stemmen voor de mensheid, ze stemmen vaak te asociaal voor geld zonder te denken dat ze hun gehele gezin ermee kapot maken.

je zal misschien ooit heel veel geld hebben, maar zo eenzaam als de pest met je hebzucht en je mooie graf (de vvd: de partij voor de zielige eenzame oude man.)
Nou ben ik geen econoom om te beginnen maar zou het niet kunnen dat de Chinese overheid bang is dat er minder concurrentie komt en dus de producten "duurder" kunnen worden? Ok dit is een "duh," dit is namelijk de main reason om concurrentie te behouden. Maar ik wilde meer duidelijk maken dat de Chinese overheid laatste tijd inflatie probeert tegen te houden, alles wordt namelijk heel snel te duur in China. Daardoor wilt de Chinese overheid misschien tegengaan dat hdd's ook te duur worden.

[Reactie gewijzigd door darkchief op 28 december 2011 00:07]

de concurrentiepositie van Chinese HDD-makers
Die positie is nog steeds nergens, ongeacht of Hitachi wel of niet wordt overgenomen.
Op het moment is de markt voor praktisch 100% in handen van niet-Chinese HDD-makers. Ik zie niet snel een Chinees bedrijf eventjes Hitachi GS opkopen.

De algemene markt voor HDD's heeft ook zijn weerslag op de Chinese markt. HDD's zijn namelijk commodity goederen geworden. Als de prijs daarvan stijgt, is dat wereldwijd. Daarom is het niet wijs om zulke commodity goederen in de handen te geven van twee spelers die dan 90% van de markt beheersen. Of meer, als ze Toshiba ook opkopen of eruit concurreren.
Zou dit misschien een antwoord zijn op de door GM geblokkeerde overname van Saab door een chinees consortium...
China wordt weliswaar soms wreed, maar in ieder geval ook slim geregeerd. Terwijl iedereen hier moord en brand roept dat de Chinezen grondstoffen in de hele wereld opkopen, komen we hier mooi op een achterstand. En hun buitenlandse politiek werkt (in ieder geval uit hun eigen oogpunt) formidabel, terwijl 'het westen' met zijn democratische plannen in Irak, Afghanistan en grote delen van Afrika niets bereikt.

Let wel: Ik vind een waardegeorienteerd buitenlandse politiek zoals de EU die heeft erg goed. Maar bij alle discussies vergeten we ons eigen belang maar al te vaak. En aangezien anderen niet zo dom zijn zal ons dat nog duur komen te staan.
De Chinese hebben ons destijds ook gewaarschuwd voor de economische crisis waar we nu in zitten.
Er is ook iemand die ooit heeft gewaarschuwd dat het volgende vliegtuig dat ging crashen een rood logo had. En inderdaad, dat klopte. Niet omdat hij een kristallen bol had, maar gewoon omdat er zoveel rode logos zijn, kwestie van grotere kans.
Er zijn altijd wel mensen die ergens moord en brand om roepen, en als het dan inderdaad uitkomt hebben ze het oppeens al die tijd al goed gehad. Dat is geen voorspellende gave, maar gewoon het antropisch principe in actie.
Da's een beetje flauw.
Madmaxnl heeft wel degelijk gelijk, daarbij gelet dat de Chinese overheid zoiets niet zomaar zegt. Sterker nog, het Amerikaanse Federal Reserve heeft 'ons' destijds er ook voor gewaarschuwd, ook niet zonder reden. Dus zo raar is dat niet.
Seagate kocht eerder Conner, en Maxtor, die Quantum eerder overnam.

Hitachi nam eerder IBM's harddiskdivisie en dus Excelstor over.

Het aandeel van FSC lijkt me toch redelijk klein op de HDmarkt voor consumenten.

Van die grote overnames vond ik het jammer dat Quantum verdween, wat toch een redelijk interessante speler was. (WD was duur, Maxtor presteerde matig, Seagate's medialister-lijn was legendarisch onbetrouwbaar!)