Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties, 35.828 views •

Volgens ontwikkelaar Epic Games gaat Microsoft de regels voor het gebruik van avatars op Xbox Live aanscherpen. Avatars die vuurwapens dragen, zijn vanaf 1 januari niet meer welkom. De consolebouwer heeft dit echter nog niet bevestigd.

Lancer-avatar voor Xbox LiveWill Kinsler, een community manager van Epic Games, waarschuwt fans via het forum van de studio dat de Lancer- en Hammerburst-avatars nog tot 1 januari te koop zijn, maar daarna niet meer. Beide zijn accessoires voor Xbox Live-avatars die lijken op wapens uit Epics eigen Gears of War 3.  'Er gaat een nieuwe beleidslijn gelden voor alle avatars die een geweer dragen op de Xbox Live Marketplace,' stelt de Epic-medewerker.

Wie al wapen-accessoire voor zijn avatar heeft, mag die blijven gebruiken, maar ze mogen na 1 januari niet meer verkocht worden, blijkt uit de post. Microsoft heeft een dergelijke aanscherping van de regels nog niet aangekondigd. De consolebouwer heeft ook nog niet gereageerd op vragen over de nieuwe regels.

Een Xbox Live-avatar dient niet alleen als personificatie van de speler binnen het dashboard van de Xbox 360, maar kan ook als speelbaar personage gebruikt worden in diverse games. Vooral in casual games wordt de avatar veel gebruikt als spelpersonage. Dat is wellicht ook de reden dat Microsoft niet langer avatars toe wil laten die een vuurwapen dragen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (79)

Reactiefilter:-179067+129+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Een Xbox Live-avatar dient niet alleen als personificatie van de speler binnen het dashboard van de Xbox 360, maar kan ook als speelbaar personage gebruikt worden in diverse games. Vooral in casual games wordt de avatar veel gebruikt als spelpersonage. Dat is wellicht ook de reden dat Microsoft niet langer avatars toe wil laten die een vuurwapen dragen.

Dit klopt niet helemaal. Je hebt bij de avatars van Xbox Live namelijk twee verschillende dingen: kleding (shirts, petten, mutsen, broeken, schoenen, jassen, pakken etc.) en de zogenaamde "props". Props zijn voorwerpen (geweren, portal guns, huisdieren) waar de avatar op het Xbox 360 dashboard een animatie doet.
(zie voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=mmZhTol177Y )

Als je echter een game speelt die je avatar gebruikt (vooral Kinect-games), dan zie je deze animatie helemaal niet. Je ziet dan alleen het uiterlijk van de speler, en dus alleen de kleding.

Ik vind dit trouwens wel een domme regeling, alsof het zien van een geweer ook maar nig effect heeft op kinderen.
Die props zie je wel op de phone, de website, iPad, Windows 8, etc
Dat maakt helemaal niets uit. Laten we niet vergeten dat kinderen (want ik neem aan dat dit het doel is van deze eventuele maatregel) zelf ook soldaatje zouden kunnen spelen op straat. En dat mag dan ook niet meer?
Ik zie het al helemaal voor me. Politieteams die door de wijken patrouilleren op zoek naar kinderen die soldaatje spelen.
Niet direct op zoek, maar in mijn jonge jaren ben ik toch wel in een groen kloffie en geweer de straat opgegaan.

Wij speelde guerillaoorlog, en hebben 'roadblocks' opgezet in de wijk, en iedereen (proberen) staande te houden
Het was een spel, het was leuk ....

Nu worden diezelfde kids bijna in de boeien geslagen, want de speelgoedwapens lijken 'te echt'
Geweldig .... laat je kind spelen, maar niet teveel want oei oei oei
Je hebt helemaal gelijk, het gaat inderdaad niet om een avatar, maar om een acccessoire voor een avatar en daar heb ik de tekst ook op aangepast. Thx
De meest bloedige spellen zijn welkom, maat geen Avatars met vuurwapens.
Die bloederige spellen hebben een leeftijdsrating, dus kinderen krijgen ze als het goed is niet te zien. Avatars kan iedereen zien, dus die moeten "AL" zijn. Lijkt me helemaal niet zo'n vreemde gedachte?

Je zou daartegen kunnen inbrengen dat mensen die bloederige spellen willen spelen ze toch wel krijgen, maargoed, dat is wat mij betreft niet Microsoft's probleem.
Misschien moeten kinderen ook niet in contact komen met volwassen op dit soort netwerken.
Goed idee, gescheiden netwerken voor kinderen en volwassenen. Het is van de zotte dat de vrijheid van volwassenen wordt ingeperkt omdat MS hun hele netwerk "kindvriendelijk" wil hebben. Van hetzelfde kaliber als Duitsland dat sommige games geheel verbiedt (dus ook voor volwassenen) omdat ze kindonvriendelijk zouden zijn.
Ja, lijkt me een fantastisch idee. Kun je niet meer met je neefje spelen als je dat wilt. Of twee broertjes/zusjes kunnen niet samen spelen omdat eentje net 18 geworden is en de ander nog niet...

Is het nou echt zo'n ramp om geen gun te kunnen gebruiken in je avatar? Dit lijkt me nou niet echt een vergaande restrictie. Bij andere dingen is dat veel erger, Lego Universe bijvoorbeeld had hele strenge filters (heb ik gehoord).
Goed idee, gescheiden netwerken voor kinderen en volwassenen. Het is van de zotte dat de vrijheid van volwassenen wordt ingeperkt omdat MS hun hele netwerk "kindvriendelijk" wil hebben. Van hetzelfde kaliber als Duitsland dat sommige games geheel verbiedt (dus ook voor volwassenen) omdat ze kindonvriendelijk zouden zijn.
Ja, goed plan ... nog meer bescherming, nog meer pampering, nog meer distanciering van elkaar
Zaai angst en ongemak ... "mijn kind 'speelt' online met volwassenen.... stel je voor

En dan 5 jaar later erachter moeten komen op een (slechtere) manier dat hij het stiekem doet, en hierdoor juist in de verleiding komt om toch eens 'live' bij zo iemand te gaan spelen !

Nee geef degelijke voorlichting, zonder direct een beschuldigende vinger te wijzen.

Net alsof iedereen instant-dom is geworden ...
Ik snap je reactie helemaal en ben het er ook mee eens. Mijn eerste zin was eigenlijk het eerste wat me te binnen schoot. Maar dat is wel waar we misschien naartoe gaan dankzij dit soort trieste regels. Als dit tot in het extreme wordt doorgetrokken dan ga je dus f gescheiden netwerken krijgen f alle volwassenen samen met de kinderen in een voor kinderen van 0–3 jaar goedgekeurde teletubbiewereld.
Hopen dat ze dan meteen de leeftijdsrestricties fixen. Ik ben nu 19 en word door XBox Live constant gevraagd om de gegevens van mijn moeder omdat ik 15 (oid) was toen ik registreerde.
Typisch Amerikaanse logica wat betreft moraal :)
integendeel, gruwelijk geweld en bloederige taferelen zijn geen probleem zolang je maar geen tiet in beeld hebt ;)

sex is vele malen strenger gecontroleerd dan geweld.
Inderdaad, in america mag geweld en bloederige taferelen enz. zonder problemen.. maar zo dra er ook maar 1 borst in beeld komt onder de 24 dan is het verschrikkelijk. :P


Sex is daar inderdaad vele malen strenger gecontroleerd dan geweld, dat verbaast me eigenlijk aangezien sex iets natuurlijks en veelal niks bij mis is, en geweld tegen het principe van een goede samenleving in gaat.
Geweld lijkt me ook niet meer dan natuurlijk? Hoe denk je dat je overgrootpapa aan mammoetvlees kwam? Door hem dood te aaien? :P

Dat het in een grootschalige samenleving niet gewenst is snap ik, maar het is net zo natuurlijk als sex.
En Hoe denk je dat overgrootpapa naar overgrootmama keek ?

Ook naar haar (harige) boezems ....
Hypocriet ten top! Geen wapens in je avatar, maar wel wapens in het echt (in VS) n in de games! 8)7
Ach, om eerlijk te zeggen gaat dit de kant van minder hypocrisie uit in de VS. BV in een film of op TV mag je gedurende 5 minuten lang wel laten zien hoe je met een kettingzaag een vrouw in 22 stukken zaagt. Of hoe je met een machinegeweer een hele menigte neermaait, bioscoopbreed en in 3D maar 0.1 seconde een tepel in beeld op de tv ter grootte van 2 pixels is verboden en zet het hele land op zijn kop.

Ze worden in ieder geval wat meer consistent, verbied gewoon alles :)
het is en blijft een raar volk die amerikanen ;)
Wat is er hypocriet aan? Of scheer jij Microsoft en de Amerikaanse overheid gewoon voor het gemak maar even over n kam? Wellicht is MS ook gewoon tegen het tweede amandement (the right to keep and bear arms). Dat recht gaat namelijk niet op voor je avatar (zou ook wat zijn zeg :P), dus het is MS' goed recht omdat soort dingen niet toe te laten.

Vergeet ook niet dat avatars niet rated zijn, itt games. Als ik een casual game speel met een 5 jarig jochie uit de VS dan kan hij mijn avatar zien. Maar hij zal in principe niet die bloeddorstige games spelen die ik ook speel.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 december 2011 16:16]

Maar zal dat 5-jarige jochie dan getraumatiseerd raken als hij jouw avatar met vuurwapen ziet? Of denken ze dat ie dan een schietgrage seriemoordenaar wordt of zo? Ik probeer het idee er achter te snappen maar het lukt niet echt.
Misschien wil ie dan weten waar je het wapen haalt, en wil hij zo de game kopen om ook die coole avatar te hebben?

Uiteindelijk ben ik akkoord dat dit door de ouders gereguleerd moet worden, maar ik snap MS's redenering hierin wel. Het is nog lang niet alsof Gears of War niet meer gespeeld mag worden, toch?
De XBox begint steeds meer op de Wii te lijken, zoveel mogelijk huisvrouwtjes proberen te strikken en ondertussen de oude fanbase afstoten.
Ze willen zelfs dat alle nieuwe third party games van Kinect gebruik gaan maken, helaas kunnen ze dit maken door hun marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 december 2011 12:44]

De titel klopt ook niet met het verhaal!
Het moet zijn: Vuurwapens voor avatars worden niet meer verkocht per 1 januari 2012 op XBOX Live.

Als je deze wapens namelijk al hebt (volgens mij zijn alleen die 4 van Gears of War 3, Lancer en Hammerburst in normaal of goud, die aan de regel voldoen) dan kan je ze nog steeds gebruiken voor je avatar na die datum.
Avatar Awards wapens als de Portal gun blijven ook gewoon bestaan en bruikbaar.

Deze regel was al eerder van kracht en er is een uitzondering gemaakt voor die 4 Gears of War 3 items. De regel wordt nu dus definitief!

Stay safe, stay Second Amendment!

[Reactie gewijzigd door Thief op 25 december 2011 13:00]

De Portal Gun is dan ook geen vuurwapen ;)
Portal Gun is wel een vuurwapen alleen vuurt ie geen kogels af, maar energieballen om portalen te kunnen maken.
Kun je met die energieballen tegenstanders uit de weg ruimen?
Dat is de peiler of iets een wapen is.
Ze willen zelfs dat alle nieuwe third party games van Kinect gebruik gaan maken, helaas kunnen ze dit maken door hun marktaandeel.
Dit kunnen ze nog wel maken door hun marktaandeel. Het is een kwestie van tijd tot genoeg mensen om dit soort onzin zijn overgestapt.
-Reactie op geheel gewijzigde post-

[Reactie gewijzigd door Niekfct op 25 december 2011 12:49]

nou dan kan ik een ding zeggen .. er zijn mensen in USA waar microsoft is gevestigd die dit gaan aanvechten .. omdat die een digitale schending is van de second amendment of the us constitution. the right to bear arms .
zoals de NRA die zal zeggen dat je mensen niet mag weigeren een wapen te dragen omdat dit hun grondrechtelijk recht is en dat t niet uit maakt dat die offline is of online , dus of dit nou in de echte of in de digitale wereld is.
en ik ben t hier eigenlijks mee eens .. het is een schending van je vrije recht .. het is een schending van vrijheid .. je mag niet worden belemmerd zolang je niets strafbaars doet.
Och ethiek en moraal komt ook eens om de hoek kijken. Landen waar het dragen van een vuurwapen een recht is heb ik sowieso al mijn vraagtekens bij (lees USA). Het is ook wat men elkaar aanpraat daar.

Als MIcrosoft zich daar niet mee wil associeren, dan moeten die mensen een ander product gebruiken,. Dt is hun vrij recht. Ik vind het wel tof dat een bedrijf enig verstand toont.
De voornaamste reden dat de originele Xbox en later de Xbox360 een succes werd is te danken aan 1 enkele franchise: Halo. Xbox werd daarna een platform dat met name bekend werd om de vele shooters die er voor beschikbaar zijn.

Microsoft heeft men er nog nooit van kunnen beschuldigen om met innovaties te komen die de games wereld op zijn kop zette. Ze hebben reeds bestaande ideen genomen, en die goed uitgewerkt. Dingen als HDMI, Wifi, online gaming, motion controls, 3D. Allemaal dingen die de concurrent al had, en die Microsoft later in haar producten implementeerde.

Op zich niet vreemd dat ze wat de avatars aan gaat Nintendo nog meer proberen te kopiren. Nintendo's avatars spreekt een grote groep casual gamers aan waar Microsoft zich ook steeds meer op wil richten. Dat is ook de hele reden dat Kinect in het leven geroepen is, en de reden dat ze bepaalde delen van hun platform familie vriendelijk willen maken.

Microsoft heeft er ook nooit een geheim van gemaakt dat ze een Xbox als een soort van media-hub in elke woonkamer willen positioneren. Dat kan natuurlijk niet als het platform enkel hardcore gamers aanspreekt.

Ik denk niet dat fans van shooters en andere gewelddadige games zich zorgen hoeven te maken. Deze leveren Microsoft nog steeds een hele boel, zo niet het meeste, geld op en zullen dus echt niet naar de achtergrond verdwijnen.
Prima analyse. Ik denk dat je de spijker hier netjes op zijn kop hebt geslagen. Bedrijven als MS zijn allesbehalve moraalridders, geld is hun hoogste ideaal. Als ze zich anders positioneren dan heeft dat te maken dat ze zich op andere doelgroepen willen gaan richten of de doelgroep wil verruimen, zoals jij terecht aangeeft.

De console als gaming machine wordt op termijn ook bedreigd door de mobile devices, die zijn een over paar jaar sterk genoeg om games aan te sturen die wij nu nog op consoles spelen. De kwaliteit van de console zal hoger liggen, maar dat is voor casual family gaming niet zo belangrijk. Veel belangrijker wordt dan dat je je mobile device overal meteen naar toeneemt en je een gaming machine bij je hebt.

Om de console zijn aandeel te laten behouden zal het daarom een veel bredere toepassing moeten gaan krijgen dan enkel superieure game machine. Het zal veel meer een familie apparaat moeten worden. Bedenk ook dat velen straks geen pc meer hebben, alleen nog maar tablets. Ik denk dat de console samen met kinect in de visie van MS zal gaan uitgroeien tot apparaat dat van alles in huis gaat aansturen.

Daarom moet zij een beetje van het gaming imago afkomen, en vriendelijker worden voor vrouw en kinderen. Minder een mannelijke macho machine. Zo'n geweer is eigenlijk een mannelijk seks symbool, weten psychologen. Daarom worden puberjongens, die de sterkste seksuele drang hebben, er zo toe aangetrokken. Later neemt de behoefte af.

Dat wil inderdaad niet zeggen dat de harde games geweerd worden want dat blijft een grote markt, die men zal blijven bedienen. Wel is te verwachten dat de fantastische omgevingen die men nu kan creren meer gebruikt gaan worden voor wat minder simplistische games, die ook wat meer vrouwelijke waarden uitdrukken.

Ik denk dat dit ook gaat gebeuren omdat de samenlevingen meer vergrijzen hier, waardoor de markt voor shooters een kleiner aandeel zal gaan krijgen. Oudere mensen willen liever wat rustiger.
Inderdaad mits dit waar is vind ik het zeer dubieus te noemen.
Men speelt de bloederige games die oa MS zelf uitbrengt maar owee als je een avatar hebt met een wapen, dat zou echt niet kunnen?
Vreemde zet wat mij betreft en de vergelijking met de wii is op dat vlak toch wel terecht.
Ben vooral benieuwd wat hier exact achter zit, onder voorbehoud dat het waar is.

Edit:

@ hier onder,

Hmm dat klopt daar had ik nog niet aan gedacht, maar er zijn dan toch andere mogelijkheden zodat je bv moet verklaren dat je boven de 16/18 bent oid in plaats van iets maar gewoon helemaal te verbieden?

[Reactie gewijzigd door pino85 op 25 december 2011 15:26]

De avatar heeft gee leeftijdsrating.
What een ongehoorde flauwekul zeg. Kunnen we zelf bepalen wat we spelen? En onze kinderen kunnen we zelf wel opvoeden.
Mosterd na de maaltijd actie van MS. Xbox is al een tijdje actief op de markt en jarenlang waren die avatars geen probleem. Nu plotseling worden avatars met geweren verboden. Iedereen is dat soort avatars allang gewend. Tel erbij op dat je ook games met geweren hebt, films, tvseries, bladen, reclames, merchandise en noem maar op, dan is zo'n maatregel alleen maar ongelooflijk hypocriet te noemen.
Even relativeren heren.

Ze zijn hiermee gezeik en processen voor. Slimme zet dus. Wellicht hebben ze al een aantal van dit soort zaken aan de broek. Lekker boeien dat je avatar niet met een gun kan zwaaien. Overigens is het nooit goed: Je schaft het af per 1 jan 2012 en je hebt gezeik. Je schaft het niet af, en binnen de kortste keren heb je gezeik van een 'correcte' gemeenschap, anti-wapen beweging, iets groens, whatever.

Prima actie dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True