Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 62, views: 33.888 •

Sensics, een Amerikaans bedrijf dat is gespecialiseerd in de productie van head-mounted displays, heeft een vr-helm voor gamers ontwikkeld. De SmartGoggles Natalia is voorzien van twee 3d-schermen en Android regelt de besturing.

SmartGoggles, waarvoor Sensics een website heeft opgezet, is de naam van een reeks uitgeklede virtual reality-helmen die op het hoofd gedragen moeten worden. Anders dan een vr-brilletje dat door een ander apparaat van videobeelden moet worden voorzien, is de SmartGoggles Natalia volledig stand-alone te gebruiken. Apparaten van derden zijn echter ook op de helm aan te sluiten, zodat ook smartphones, tablets en computers van de display gebruik kunnen maken.

De SmartGoggles Natalia is opgebouwd uit twee 3d-schermen, een voor elk oog, en maakt gebruik van head tracking en een losse handsensor. Ook smartphones, tablets en andere apparaten kunnen door middel van een wifi-, bluetooth- of bedrade verbinding van deze sensors gebruikmaken. De Natalia kan bovendien objecten volgen dankzij een ingebouwde camera. Of deze ook voor head tracking gebruikt wordt, is onduidelijk.

De Natalia wordt aangedreven door een ARM-soc die 3d-beelden kan leveren en draait op een Android-versie of op een embedded Windows-versie. Het voordeel daarvan is dat toepassingen direct op de vr-helm gedraaid kunnen worden en de ontwikkeling voor het Android-platform eenvoudig moet zijn.

Sensics wil de Natalia-versie van de SmartGoggles volgende maand, tijdens CES in Las Vegas, onthullen. Tot dan geeft het bedrijf geen exacte specificaties van zijn vr-helm vrij en ook naar de prijs kan alleen geraden worden. De fabrikant werkt ook aan een augmented reality-helm, de Marina, die een transparante behuizing heeft, zodat ook de omgeving zichtbaar blijft.

Reacties (62)

Een 3d scherm voor elk oog? Met 1 oog kán je helemaal niet 3d zien!
Dacht ik ook al.
Mischien een verkeerde vertaling? Of om de prijs op te drijven?
Nee, maar ze bedoelen natuurlijk dat ieder oog een iets anders beeld te zien krijgt. Waar normaal je ogen gesluierd worden met shutter glasses, zie je de beelden nu continu los van elkaar
Het is prima mogelijk met een oog 3d te zien. Doe maar 1 oog dicht en beweeg je hoofd heen en weer.. En dat hoeft niet eens want door je oog scherp te stellen krijg je ook al diepte perceptie. ..

De 3d illusie is nou eenmaal het makkelijkste te creeren door twee verschillende beelden te laten zien.

Er zit head tracking in de helm dus het moet kunnen. Een beetje op de zelfde manier als de nintendo 3ds.
Volgens mij is wat je dan ziet nog steeds 2D hoor. Probeer maar eens een tijdje met één oog dicht rond te lopen en dan dingen van tafel te pakken: vaak schat je de afstand dan verkeerd in.
Klopt. Met 1 oog kun je slechts 2D zien.

Wat mizzletothehizz bedoeld, is dat je met 1 oog wel 3D kunt ervaren door je hoofd heen en weer te bewegen. Het is net zoals in de auto. Bomen die dichtbij staan, schieten snel voorbij en bewegen dus veel ten opzichte van de bomen verder weg bij dezelfde beweging, en voor de bomen in de verte geldt dat ze heel langzaam voorbij gaan.

Wat je dus wel kunt zien, en dat kan al met de voet van je monitor en de bezel, is wanneer je 1 oog dicht hebt, en je beweegt je hoofd, zie je het logo op de bezel (in mijn geval) sneller 'verplaatsen' dan de voet dat voor je eigen beeld doet.

Probeer maar eens met één oog dicht je twee vingers tegen elkaar te drukken terwijl je daar recht op kijkt, dat gaat in de eerste instantie moeilijk. Draai je hoofd 20 graden, zie je ook de diepte waarin je vingers zich bevinden, gaat het opeens een stuk makkelijker.

In deze vr-helm zullen ze echter geen 3D beeldjes per oog laten zien, dat heeft totaal geen zin in een helm. als het nou een enorm scherm was en het een zogeheten hologram verbeeldde, dan had het wel zin gehad. Want een hologram kun je wel van verschillende kanten bekijken met 1 oog. Je ziet echter vanaf één kijkpunt geen diepte. That's what it is all about.
je moet met je ogen dicht je neus kunnen raken red je dat niet kan je de neuroloog werk.

en doordat je ogen iets uit elkaar staan krijg je 3d. oftewel ieder ook ziet net iets anders. 2x2d maakt 3d
Nee, met 1 oog kun je ook 3D zien. Bijvoorbeeld door accomoderen ( je oog moet zich aanpassen om objecten op verschillende afstanden toch scherp te zien), daarnaast inderdaad parallaxe bewegingen zoals boven beschreven, groot/klein en nog andere verschillen. Maar de ruimtelijke ervaring is met twee ogen uiteraard nog sterker.
*zucht* 3D kijkers die verstand denken te hebben over de wonderlijke 2D wereld.

Nee 1 oog ziet geen 3D, natuurlijk als ik "om mijn vinger heen kijk" maak ik een schatting enz enz.

Voor al die mensen die altijd zeggen "doe maar even 1 oog dicht bla bla" goed idee maar dan wel 1 oog dicht en dan een onbekend ruimte binnen stappen. Dat is pas een 2D ervaring.
Want zodra een 3D-er een onbekende ruimte binnen komt scan hij de hele ruimt en diepte inzicht, doe je dan pas 1 oog dicht dan weet je hoofd gewoon nog waar alles ongeveer staat.

En zo sprak de "One Eye Bandit" uit persoonlijke ervaring.

..Owja 3D-ers om er nog een oude Magic of the Gathering waarschuwing van Ekundu Cyclops er tegen aan te gooien ""Big one I,One big eye. One-eye seeTwo-eye die"!" I'll see you all on the Battlefield ;-)
Met 1 oog zie je 2D. Je hersenen vertalen het in 3D, omdat een kleine auto verder weg hoort te zijn dan een grote.
Als je met 1 oog je hoofd beweegt, krijgen je hersenen meer informatie, en maken je hersenen er een beter 3D beeld van.
Pas met 2 ogen kun je 3D zien zonder je hoofd te bewegen.

Omdat een VR bril stil staat ten opzichte van je ogen, heeft het mijns inziens weinig zin om voor elk oog een 3D-scherm te hangen.
Doe maar 1 oog dicht en beweeg je hoofd heen en weer..
Ik ben geen kip! :D Daarom doen die beesten dat, maar dat is natuurlijk baar behelpen, blij dat wij de ogen voor in ons hoofd hebben om tenminste 'écht' 3d te zien :P
Bij een willekeurige winkel met 3d televisies kan ik het alleen maar echt in 3d zien wanneer ik mijn linkeroog bedek.
Ik denk dat je het moet lezen als dat de 2 schermen samen een 3D beeld vormen ;)
Maar het is verkeerd geformuleerd...

Ik kan daar tot nu toe niet aan wennen, zo'n bril... Heb het al een paar keer geprobeerd, maar ik speel liever gewoon op een monitor of tv...
Dit soort brillen lijken bezig met een iets snellere ontwikkeling de laaste tijd (waarschijnlijk door de 3D hype). Grappig ook dat waar men eerst iOS gebruikte voor media aandacht van totaal ander spul, Android deze status nu ook heeft gekregen. :)
Het Android gebruik is hier anders ingezet. Deze bril draait daadwerkelijk op Android als OS. iOS wordt alleen gebruikt als aansturing van de apparaten (bv. de ARdrone) maar nooit als embedded OS gebruikt omdat het niet open source is.
Dat is imo de grote kracht van Android, dat het op vrijwel ieder electronisch product kan draaien waardoor volledige integratie mogelijk wordt.
Ja, het is een kracht maar ook gelijk een zwakte van Android.

Door de brede inzet is het onduidelijk wat Android nou precies is. Android als embedded OS in deze 3d bril heeft weinig te maken met Google, zelfde geldt voor Amazon Android en in mindere mate ook voor oudere versies van Android op mobieltjes die niet meer geupdated worden.
Het maakt toch ook niet uit dat het niks te maken heeft met Google? Het gaat erom dat ontwikkelaars mbv Android een stuk makkelijker producten kunnen laten integreren. Ik ben zelf totaal geen Android liefhebber maar ik denk dat (mits goed gereguleerd, wat dus niet het geval is op het moment) de potentie van Android echt immens is. Nu is het echter een grote gefragmenteerde zooi die in de mobiele telefonie helaas aangestuurd wordt door de telco-maffia en gierige fabrikanten.
Ik kan daardoor bovenstaande initiatieven van Android alleen maar toejuichen.
Ja, maar iOS is wel altijd strak gerelateerd aan Apple, terwijl Android een software is die meer een eigen leven leid. Zowel een sterk punt maar ook een nadeel omdat het voor een ondoorzichtiger eco systeem zorgt.

Het leidt tot verwarring zoals je in de reactie van vgroenewold terugleest. Android als eco systeem is iets anders dan Android als OS en bij iOS kun je die twee wel aan elkaar gelijkstellen.
eco-systeem = ontwikkelplatform ??? Waar heb je het over?
Android is in alle gevallen een OS, op te delen in een Linux-kernel en een virtueel systeem (Dalvik/Java) die voor de GUI zorgt.
IOS is ook een OS en zou in theorie voor hetzelfde gebruikt kunnen worden, maar het is closed-source en eigendom van Apple en daarom niet interessant voor dergelijke projecten.

Ik had persoonlijk liever gezien dat ze een normale Linux distro gepakt hadden, of nog beter, NetBSD. Als het toch alleen maar om het testen van zo'n VR-bril gaat hadden ze dat net zo goed kunnen doen. Heb je nog betere documentatie van je OS ook.

[Reactie gewijzigd door blorf op 24 december 2011 13:23]

Ja, eens met je technische uiteenzetting van Android als OS, maar Android is naast een OS ook een ecosysteem.

Als je een mobieltje koopt en je vraagt naar een Android telefoontje heb je het over het eco systeem, dwz de geintegreerde beleving met Android Market en de Google Services. Dit wordt niet in het artikel bedoelt hierin gaat het om Android OS. Android OS wordt in veel gevallen "afgekort" tot Android en dan is het dus niet altijd meteen duidelijk of het ecosysteem of het embedded OS bedoeld wordt.
rofl. Bij welke telefoonwinkel leren ze je dat? Volgens mij is dat allemaal vaag commercieel gezwets. Ik type dit nu zeker vanuit een win32 ecosysteem? Of is het wintel? Als je duidelijk wil zijn in waar je het over hebt moet je vooral dat soort termen gaan gebruiken. Ik had er nog nooit van gehoord i.i.g.
Sinds wanneer wordt eco-systeem gebruikt voor besturingsystemen? Een ecosysteem is toch echt een systeem in de natuur, waar meedere organismen leven in een bepaalde abiotische leefomgeving(en). Daarom de term ecologen (mensen die iets af weten van meedere ecosystemen en de dieren/planten die daar in thuis horen.

Of hebben ze nu de hele biologische term gejat? Dan zijn de apparaten de abiotische factor (niet levend), de apps de organismen en samen zou dit dan het Android ecosysteem moeten zijn. (zou opzich kunnen dus) Al zou ik gaan voor de term ontwikkelomgeving net als de Windowsomgeving. Of de term Android-systeem aangezien ECO een afkorting is van ecologie.
Het originele begrip van ecosysteem stamt dan wel af van de biologie, maar het kan (en wordt) ook steeds vaker gebruikt in de digitale wereld. Een ecosysteem betekent in de basis niks anders dan een volledig geïntegreerd systeem, waarbij alle onderdelen van elkaar afhankelijk zijn en met elkaar samenwerken. (er zijn vele betekenissen en omschrijvingen mogelijk, maar als bioloog vind ik bovenstaande het beste passen in deze context.)
Een digitaal ecosysteem is dus niks anders dan hardware en software die perfect met elkaar samenwerkt. De beste voorbeelden daarna zijn Apple en Amazon en in mindere mate Android.
Dus dat geld voor Windows dan ook ?
Zoals je het nu stelt geld dat voor elk OS dat op meerdere devices kan draaien.
Windows is op zoveel apparaten toegepast waar jij geen benul van hebt. neem bijvoorbeeld de pin automaten. Medische apparatuur draait ook vaak onderwater Windows.
99% van alle embedded systemen draaien op een linux kernel, dus zo gek is het niet.
iOS wordt alleen gebruikt als aansturing van de apparaten (bv. de ARdrone) maar nooit als embedded OS gebruikt omdat het niet open source is.
embedded windows is ook niet open source en kan toch ook gebruikt worden, dus die redenering gaat niet op
Snellere ontwikkeling? Na het zien van dit model heb ik het idee dat de ontwikkelig al 15 jaar zo goed als stil staat. Check: http://www.stereo3d.com/hmd.htm.

Ik denk dat we de hele hmd tijd gewoon over slaan en direct naar augmented eye implant gaan ;) Zoiets als: http://singularityhub.com...na-is-near-the-argus-iii/
Snellere ontwikkeling? Na het zien van dit model heb ik het idee dat de ontwikkelig al 15 jaar zo goed als stil staat. Check: http://www.stereo3d.com/hmd.htm.
Tuurlijk bestaat het al een lange tijd, maar het is nooit echt aangeslagen. De (betere) gadgets waren veel te duur voor de doorsnee consument waardoor er nooit een echte markt voor onstaan is. Android is al voorzien van een heleboel functionaliteiten die hiervoor nodig zijn -- je zou theoretisch gezien twee smartphones op je ogen met ducttape kunnen plakken, progje maken die tussen de twee kletst en voila!

Ik vraag me wel af hoe ze de rendering doen, wellicht dat het ergens op hun site staat (geen tijd om nu te kijken). Smartphones van vandaag zijn bruut maar lang niet zo bruut als de laatste nvidia/amd plank. Ik neem aan dat ze de viewports streamen (ook vanwege opengl != directx) -- maar dit neemt wel een redelijke vertraging met zich mee.
Tuurlijk bestaat het al een lange tijd, maar het is nooit echt aangeslagen.
Inderdaad en dat zie ik met deze bril ook niet zo snel gebeuren. Leuk dat je hem stand-alone kan gebruiken maar wat echt nodig is om zo'n bril aan te laten slaan is goede integratie met goede software.

Voor een VR beleving moet je je in een mooie 3D omgeving wanen... Een vette 3D game dus. Waar ik dit zie slagen is als standaard meegeleverde accessoire voor één van de nieuwe consoles. Een PS4 met een bril als deze, met goede head-tracking en een stuk of wat vette launch titels die het optimaal benutten.
Mooi om dit te zien,
Dit is de toekomst.
Ik vind hem er alleen erg lop uitzien en je kan hem naar mijn idee niet overal meenemen,
Dat is dan nog een puntje waar ze aan moeten werken....
Of het de toekomst is weet ik niet :) Ik zie liever bijv. lenzen i.c.m. augmented reality o.i.d. Probleem daarmee is alleen dat zo'n accu in je oog misschien iets minder prettig zit, maar goed, voor mij is dat de toekomst :)
Tja, de toekomst. Dat dachten ze 15 jaar geleden al, en nog is er niets echt commerciels uit gekomen. Persoonlijk zit ik echt te wachten op de eerste echte commerciele vr spelcomputer. Ik denk alleen dat als Sony, Nintendo of Microsoft het uitbrengt het een succes wordt. En dan ook echt als standalone spelcomputer. En niet als uitbreiding op.
Dat dacht Nintendo ook 17 jaar geleden. Ondanks de grote VR-hype van begin jaren 90 werd de Nintendo Virtual Boy een grote flop. Jammer, want het was een cool ding.
Tja, het zijn natuurlijk nu wel nieuwe tijden. Krachtige 3D hardware, platte schermpjes etc. Tablet computers waren er ook al tijden en liepen ook niet, totdat een bedrijf het goed deed.
Helemaal mee eens. Vooral die opmerking dat het geen uitbreiding op moet zijn. Zo'n bril staat of valt met de software ondersteuning en alleen als het er vanaf dag één standaard bij zit krijg je die brede ondersteuning.

Over die Virtual Boy van Nintendo die hierboven wordt genoemd... Ik kan dat ding een hoop noemen maar cool? Een beetje over een op een statief opgestelde bril gebogen staan die dan monochrome rood-zwart beelden toont zodat je binnen 15 minuten hoofd- en nek-/rugpijn hebt ga ik niet voor mijn plezier doen. Toch best een belangrijk aspect van gamen dacht ik zo. Dat dat apparaat niet alleen langs de tekentafel maar zelfs langs het prototype stadium is gegaan en in productie is geweest toont voor mij aan hoever Nintendo toen de weg kwijt was.

EDIT onder = boven

[Reactie gewijzigd door OddesE op 24 december 2011 13:29]

Augmented reality kijk ik erg naar uit! Maar deze bril is wel erg groot. Mij lijkt zo'n scouter uit dragonball z wel gaaf met alle mobiele functies ingebouwd. Jup bring on the future :)
AR moet je bril halfdoorlatend voor zijn (want met een camera is niks; daar wordt je doodziek van) Dat is ook in opkomst. Dan zit je aan zoiets vast: http://www.vuzix.com/ar/products_star1200.html , maar die is momenteel nog $5k...
De fabrikant werkt ook aan een augmented reality-helm, de Marina, die een transparante behuizing heeft, zodat ook de omgeving zichtbaar blijft.
Dat zeggen ze vaak, maar meestal is dan niet het videoscherm ook halfdoorlatend. Dus dan zie je deels de echte wereld gewoon normaal uit je ooghoeken, en deels een video van de echte wereld. Die video is altijd iets (paar milliseconden) vertraagd en daar wordt men iha misselijk van.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 24 december 2011 11:36]

the future is near, gaaf concept
Als het headtracking functionaliteit heeft zou het erg gaaf zijn in games zoals ArmA!
Zie dit zeker als de volgende stap. Eindelijk is het zover dat een dergelijk apparaat voor consumenten betaalbaar kán zijn. Headtracking is essentieel en ontbreekt helaas in de HMD van Sony.

Twee punten van zorg. Dit apparaat kent veel toegevoegde technieken die zeker de kosten relatief hoog zullen maken. Voor een overzicht zie blokdiagram op de website Sensics. Mijn hoop is dan ook dat er een uitgeklede versie komt zonder GPS, bluetooth en WiFi.
Tweede zorg is de compatibiliteit met games. Vooral voor het eerstepersoonsperspectief is een HMD interressant. Hierbij moet het dan wel mogelijk zijn om view en aim te scheiden. Het is dan ook van belang partners in de game industrie te werven.

Dit zorgt erbij mij voor dat ik deze ontwikkelingen eerst af zal wachten. Ben benieuwd naar de CES presentatie.
Nu nog met deze en je bent vertrokken

http://emotiv.com/
Ik hoop dat dit soort brillen eindelijk eens doorzet, lijkt me zoveel beter als naar een normaal beeldscherm kijken, indien refreshrates en dpi hoog genoeg zijn.
Voor de prijs van een stel van deze brillen kun je ook een leuke beamer kopen met passive 3D.. Voor de 'eenzame' gamer is t leuk maar de meeste zullen toch liever een beamer hebben dus zal daar eerder het focuspunt liggen dan bij deze brillen.
Nu nog met deze en je bent vertrokken

http://emotiv.com/


the matrix :).
Als zo'n bril goed ontwikkelt word, kun je er veel meer mee dan alleen games, bijv. 3d content op internet, of iets samen tekenen in 3D, met sync :D
Hmm 3D tekenen idd nog niet zo aan gedacht...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Processors Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013