Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 204 reacties, 36.100 views •
Submitter: himlims_

De Australische Fair Trading Commissioner gaat onderzoeken of winkels op grote schaal tweedehandsgoederen als nieuw verkopen. Het onderzoek volgt op berichten dat een winkel hdd's met films en malware als nieuw verkocht.

Donderdag berichtte The Sydney Morning Herald over een klant van de winkelketen Dick Smith, die een draagbare Seagate-schijf van 1,5TB gekocht had. Er bleek echter slechts 30GB herkend te worden; er stonden negen filmdownloads op de harddisk en door hardwareproblemen of malware bleek zijn eigen content op de schijf corrupt. 

Dick Smith gaf schoorvoetend toe dat de schijf eerder was teruggebracht door een klant. Het zou echter om een uitzondering gaan, maar tegelijk liet de winkel weten: "We hebben procedures om alle teruggebrachte artikelen grondig na te kijken en de fabrieksinstellingen te herstellen, maar in dit geval is dat niet gebeurd."

The Sydney Morning Herald kreeg daarop steeds meer signalen dat het verkopen van teruggebrachte producten veel voorkomt bij diverse winkels. Volgens een voormalige medewerker van Dick Smith zou het ook regelmatig voorkomen dat tweedehands-usb-sticks, harde schijven en andere opslagmedia weer verkocht worden, zonder de vereiste aanduiding dat het niet om nieuwe producten gaat.

De Fair Trading Commissioner gaat nu een formeel onderzoek instellen, met als doel om vast te stellen of misbruik systematisch en wijdverspreid is. De boete voor bedrijven kan oplopen tot 1,1 miljoen dollar per overtreding, met aanvullend een schadevergoeding voor consumenten.

Reacties (204)

Reactiefilter:-12040200+1131+219+30
1 2 3 ... 6
Gebeurt toch zo vaak? In mijn HTC HD2 zaten ook vreemde telefoonnummers toen ik hem nieuw kocht bij de Media Markt.

Uiteraard niet dat het goed is, maar een beetje open deur.

[Reactie gewijzigd door Juicyhil op 23 december 2011 11:44]

vreemd. Bestel voor het werk regelmatig htc toestellen en heb dat nog nooit meegemaakt. Er zit ook altijd een seal stikkertje van htc op het doosje.
Laatst wel gerefurbishede Thin Clients moeten kopen, maar dat werd voor aanschaf netjes gemeld.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Cpt.Sponder op 23 december 2011 11:48]

Dan zou ik toch korting willen, je koopt iets nieuw, dan ga je er ook vanuit dat het rechtstreeks uit de fabriek komt, anders kun je het net zo goed van marktplaats halen.
Tsja. Dat is het risico van o.a. de wet kopen op afstand.
Want in een winkel kunnen ze niet gebruikte hardware terug in het rek zetten?
Dat bedoel ik niet. Je hebt het recht om je spul (in bepaalde omstandigheden) terug te sturen. Dan moet je imo ook niet zeuren als jij zelf zo'n product ontvangt. Dan bedoel ik niet dat ik het ermee eens ben dat er hardware met krassen wordt aangeboden. Maar een wet kopen op afstand product wat netjes is behandeld zou ik gewoon aannemen.
Maar die stuur ik dan ook netjes weer terug toch.
Dat zou er dan in ieder geval duidelijk bij moeten staan. Als dit niet het geval is verwacht ik dus dat het ongebruikt is.

Waterschade geeft bijvoorbeeld soms pas na enige tijd problemen.
Die wet ( zegt dat je van de overeenkomst kan afzien. Dan mag het dus niet gebruikt zijn want dan heb je feitelijk het product veranderd. Om die reden wordt vaak de eerder genoemde verzegeling toegepast. Zodra deze verbroken is maak je de koop, hoe dan ook, defenitief.

In het geval van Juicyhil ligt de fout bij de MM.
Je mag het wel gebruiken, je mag het product proberen. Net zoals je dat in een winkel op een demomodel had kunnen doen.
Zie deze link naar artikel van Arnoud Engelfriet
Dus als jij iets terug brengt in het vervolg... dan hoeft de winkel jouw ook niet het hele bedrag terug te geven...

Ik ben wel blij dat het zo gaat... als we allemaal gaan zeiken dan neemt geen winkel meer iets terug, en zullen het aantal winkels drastisch gaan zakken.

Ik vraag aan de klant altijd "zou jij het nog durven te verkopen? zo ja dan mag je het terug sturen, anders snap je zelf ook wel dat ik het niet retour kan nemen"

In het vervolg krijg hij een keer een pakje wat ooit open is geweest, maar dat is dus inherent aan elkaar. Iedereen blij...
Ze moeten het vaak wel terugnemen. Gevolg is wel dat de prijzen omhoog zullen gaan want het moet toch ergens vandaan komen..

Wel triest dat zoveel mensen hun neus ophalen voor iets wat iemand anders al even in z'n handen heeft gehad. Zo van 'ik hoef het niet meer want iemand anders heeft het al 1 dag thuis gehad'. Of dat ze dan 20% van de prijs af willen ofzo.

Vandaar dat winkels denken 'wat niet weet wat niet deert'. Die hardeschijven zal wel schering en inslag zijn in Australie, maar in dit geval is het even misgegaan met het formatteren:)
Tja, als ze producten moeten verkopen als tweedehands ofzo dan moet de winst wel groter worden. Zeker met kopen op afstand.

Ik snap het wel, alleen moeten er betere duidelijkere procedures zijn. Ook moet de leverancier gewoon betere support leveren zodat het eigenlijk niks uit maakt.

Waar ik wel moeite mee heb is dat je bv een tweedehands telefoon kan kopen welke mogelijk onzichtbare vochtschade heeft welke je dus niet onder garantie kan laten repareren.

Dergelijke dingen moeten dan niet voorkomen.
Het is dan ook niet HTC welke gebruikte toestellen levert aan MediaMarkt. Als iemand een toestel binnen de bedenktijd weer inlevert, word deze in de meeste gevallen weer als nieuw verkocht. Dit is niet alleen bij MediaMarkt zo maar bij veel meer winkels.

In dit artikel gaat het ook over winkels die dit doen, fabrikanten hebben hier niks mee te maken.

[Reactie gewijzigd door NSG op 23 december 2011 11:55]

Dit zal alleen kunnen bij producten waarvan je niet kunt zien of ze open zijn geweest.
Een laptop doos kun je bijvoorbeeld niet openen zonder een zegel te verbreken. Helaas is dit in het geval van een losse HDD wat lastig. Maar ik denk dat je het bij telefoons wel kunt zien.
Het zal veel vaker gebeuren maar ik vind het wel erg slordig (en hoe zit het met de garantie?)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 december 2011 13:54]

Dat witte steal stickertje bedoel je ? Die kon ik er gewoon heel afhalen. Toen ik daarna het doosje open had gemaakt bleek er ng zo`n witte sealsticker in te zitten ook.

Tenzij dat niet de seal is.. Maar volgens mij wel.
Dit komt idd meer voor. Toen ik mijn HTC sensation kocht zat er een 16gb en 8gb micro sd bij. Op beide kaartjes waren wat vreemde bestanden aanwezig zoals foto's ed. Het is niet juist om gelijk te roepen dat men dit met opzet doet.

Het kan gewoon slordigheid zijn. Die slordigheid is vaak te wijten aan gebrek van goede procedures en gebrek aan controle.
Als ik zo iets zou hebben zou ik em meteen terug brengen. Of ik wil een nieuwe. Of me geld terug. Of ik wil 30% van het bedrag terug want het gaat om een 2e Hands telefoon.
Off-Topic: Ik heb zo'n hekel aan dit soort spelfouten: "me geld terug" klinkt zo plat.
Je moet ook niks van de MM halen. Als je heel veel geluk hebt is het een niet gebruikt produkt.

Zo heb ik 2 maal de AC Ryan mediaspeler moet omruilen omdat de ene onder het stof zat en alle kabels los en de andere had een beschadigde front. Ik heb toen gezegd dikke lul 2 bier. Ik haal nu alleen nog maar stofzuigerzakken van de MM..en af en toe een xbox game.
Misschien moeten jij en je buurman ( en 100.000 andere consumenten) je spullen niet in zo een belabberde toestand terug brengen binnen de aangeboden 2 weken....(wat een service is, trouwens, en geen recht !!)

Of stel je misschien voor dat ze de spullen direct in de prullenbak flikkeren als jij erachter komt dat je toch niet gekocht hebt wat je wilde hebben ?

Ik kan je garanderen dat dan de prijs van je geliefde AC veel hoger zal liggen..

Plus het feit dat het gewoon asociaal is hoe sommige dingen terug komen...

Graag gedaan met je dikke lul, speciaal voor jou stellen ze in dat koop gewoon koop is !

Deal ?

Edit : zie reactie's hieronder ! :P

[Reactie gewijzigd door Goldsammy op 23 december 2011 15:24]

Dat is helemaal geen open deur, ik heb dit nog nooit meegemaakt - het is prima als je er van af weet en er korting voor krijgt, maar gebruikt als nieuw verkopen klopt gewoon niet.
Bij de MM hebben ze een goed retourbeleid. Echter mogen producten eigenlijk niet gebruikt zijn als je iets terugbrengt. Als dat geaccepteerd wordt (bv omder er iets mis mee is) dan worden deze normaliter met korting verkocht.

Lochisch, want stel dat je een product koopt met een defecte pixel, dan is dat gewoon het risico dat hoort bij de koop van een plat scherm. Als je hem na gebruik kunt retouren dan wordt zon scherm dus nooit verkocht.
Mediamarkt en Saturn staan hiervoor toch ook bekend? Laat ze daar maar eens beginnen...
Jammer genoeg wel. Dat ligt gedeeltelijk aan de structuur van de mediamarkt en de saturn. Dit zijn in feite veredelde franchisewinkels die allemaal een op zichzelf staande bv's zijn.
Elke keer teruggebrachte artikelen met korting gaan verkopen gaat ten kostte van de winstgevendheid/resultaat.
Klant is de dupe als hij in principe een tweedehands-artikel aanschaft.
De mediamarkt benadrukt dat het een service is.
Het is ook een service, open verpakkingen hoeven niet teruggenomen worden. Het is of heel strict weigeren, of af en toe per ongeluk een open doos verkopen (tegenwoordig zit er bij ons inprincipe een grote sticker op)

Als klant kun je overigens in de winkel al direct aan de verpakking zien of deze open is geweest, dus er zit ook een stukje (klein maar toch) eigem verantwoordelijkheid bij.

[Reactie gewijzigd door mr.paaJ op 23 december 2011 14:04]

Ik had een tijdje geleden ook een harddisk gekocht, bleek er een of andere linux installatie op te staan. Wel heel slordig. Ik ben er mee terug gegaan en heb een andere gekregen.

Sindsdien accepteer ik geen geopende verpakkingen meer :)
Er zijn grote aantal winkels in Nederland die teruggebrachte producten ook als nieuw verkopen!
Bij Saturn in Brussel een "nieuwe" printer van Lemark gekocht,kleur cartriges helemaal leeg en in de printer nog zo een leuke kleur plaatje van Lion king mee gekregen.
Niets nieuw onder de zon.

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 23 december 2011 12:02]

Voor de duidelijkheid. Dit doen vrijwel alle electronica winkels.

De wet verplicht ze tot het terugnemen van deze producten en het terugbetalen van het volledige aankoopbedrag.

De fabrikanten hebben geen return policy voor dit soort producten.

Wat moet de winkelier anders? Het met verlies verkopen?
Het is echt onredelijk om van de winkelier te verwachten dat ze hier iets anders mee doen.

Overigens krijg je gewoon een product met garantieingang vanaf de aankoopdatum en als hij helemaal nieuwwaardig is wat is dan het probleem?
Het is echt onredelijk om van de winkelier te verwachten dat ze hier iets anders mee doen.
het is onredelijk van de consument te verwachten dat hij/zij een gebruikt product moet accepteren tegen de volle mep. Met misschien zelfs wel malware op de koop toe.

Ik eis, als ik de volle mep betaal, een nieuw, ongebruikt, product. Niets minder dan dat.
Fantastisch, maar eis dan niet dat je je geopend product kan terug brengen naar die winkel en de volle pot terug krijgt betaald.

Winkels hebben hierin nul komma nul keuze. Tenzij je verwacht dat de winkel voor de kosten opdraait omdat de klant te dom/lui was om zichzelf eerst te informeren over het product dat hij koopt.
Daar vraagt ook niemand om. Het gaat hier om het feit dat je 2ehands zooi koopt voor honderden euros zonder dat er dus een daadwerkelijke check is geweest of dat het apparaat is schoongemaakt.

Persoonlijk vind ik dat je dat als winkel niet kan maken. Markeer het in ieder geval als geretourneerd product en schop er een %age af. Zelfs met 10-25% korting kunnen ze winst maken.
Persoonlijk vind ik dat je dat als winkel niet kan maken. Markeer het in ieder geval als geretourneerd product en schop er een %age af. Zelfs met 10-25% korting kunnen ze winst maken.
Met zo'n uitspraak geef je aan dat je geen verstand van zaken hebt. Ik werk zelf als bijbaan al jaren in een computer winkel en ik kom zat klanten tegen die precies hetzelfde zeggen. In de winkel hebben al onze producten uit de doos gehaald en netjes in de vitrine staan. Klanten zien dit ook als " tweedehands" en willen hierop korting hebben. 10-25% korting op een product betekend dat je onder de inkoopprijs gaat zitten. Als wij dit in al onze filialen gaan doen kunnen we de toko wel sluiten.

Tevens wordt er net bij ons de terug gebrachte artikelen van de klant weer verkocht. Mocht er een krasje op zitten of iets dergelijks, wordt hierop een kleine korting op gegeven.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 december 2011 12:47]

[...]
Met zo'n uitspraak geef je aan dat je geen verstand van zaken hebt. Ik werk zelf als bijbaan al jaren in een computer winkel en ik kom zat klanten tegen die precies hetzelfde zeggen. In de winkel hebben al onze producten uit de doos gehaald en netjes in de vitrine staan. Klanten zien dit ook als " tweedehands" en willen hierop korting hebben.
Hoezo heeft hij geen vestand van zaken? Het betreft hier geen wetenschappelijk onderbouwd feit maar simpelweg een mening.
Heb jij weleens gezien hoe bij Media Markt de uitgestalde spullen mishandeld worden? Zowel door consument als onwetende verkopers. Sommige van die spullen wil je niet eens met korting meenemen. Laatst probeerde een Media Markt verkoper me een printer aan te smeren met een enorme barst in de behuizing. Of wat dacht je van een demo TV? Ding staat 6 dagen per week van 9 tot 9 aan op de felste stand. Die wil je echt niet meer hebben.
Demomodellen gaan weg met korting, met het showen daarvan verkoop je immers je nieuwe voorraad en haal je dus je omzet. Dat is totaal iets anders dan klantretour producten,.
Dat media markt zulke praktijken hanteert kan ik zelf niks aan veranderen. Bij ons staat alles netjes achter de vitrine. Hierdoor blijft alles netjes en krasvrij. Het is de keuze aan de consument waar ze hun spullen kopen.

Persoonlijk heb ik zelf in de winkel genoeg klanten die 10 A 25% korting willen op producten. Als winkels dit gaan hanteren op alle "show" modellen, dan is deze winkel binnen een jaar failliet(Its is een goed voorbeeld).

[Reactie gewijzigd door vali op 23 december 2011 17:29]

Hij heeft geen verstand van zaken, gezien het feit dat hij zegt dat winkels 10% tot 25% korting kunnen geven en er nog winst op kunnen maken.

Dit is gewoonweg niet waar aangezien er op computer producten hooguit 10% winst zit en op andere electronica gemiddeld 20%.

Als je niet de volle mep wil betalen voor dit soort producten is dat jou recht, maar het is dan inderdaad onredelijk om te verwachten dat ze je de volle mep terug geven als jij je product terug wilt brengen.
Als je niet de volle mep wil betalen voor dit soort producten is dat jou recht, maar het is dan inderdaad onredelijk om te verwachten dat ze je de volle mep terug geven als jij je product terug wilt brengen.
Diegene die een gebruikt product koopt, is in jouw verhaal niet dezelfde persoon die iets terug brengt. Je mag deze zaken dus niet koppelen!

Als het niet uit kan dat producten terug mogen worden gebracht en dat je ze niet opnieuw mag verkopen voor de volle mep, dan moet je de prijzen verhogen. Simpel. Je overtreedt gewoon de wet als je iets tweedehands als nieuw verkoopt.
Gebruikte producten zet je desnoods op de RMA-lijst, als ze onverkoopbaar zijn geworden... Het voordeel van een demonstratiemodel is dat die bewezen werkt, ik zal net als iedere klant om korting zeuren, maar een beschadigd product zal ik toch echt niet meenemen.. ook in winkels geld "you break it you buy/pay for it".

En je hebt het hier over relatief goedkope electronica, geen muziekinstrumenten of auto's..
Ik werk in een elektronicawinkel en ik kan je vertellen dat 25% eraf halen betekent dat je verlies maakt. Marges bij dit soort dingen ligt meestal op maximaal 15%. Accessoires zijn een ander verhaal, maar daar gaat het hier ook niet om.
Jij moet maar eens een lesje bedrijfskunde krijgen. Het valt me altijd op dat veel consumenten altijd zoiets hebben van: 'Ik wil de laagste prijs en de beste service, dus als het niet goed is wil ik dat je al het geld teruggeeft.'
Nou is het leuke dat een bedrijf loonkosten moet betalen per werknemer per uur en dan ook nog eens een rot bedrag verdient op het verkochte product. Als klein bedrijfje kun je je prijzen niet ineens 10 to 25% korting geven omdat ze daar zelf niet van kunnen leven en dus net zo goed dan de zaak kunnen sluiten. Het is meestal de keuze f service en een duurder product f amper service en hetzelfde product alleen dan goedkoper.

Het feit dat mensen van alles willen, maar zelf niks willen geven vind ik erg irritant, maar ja zo is de consument. Een mediamarkt die kan zijn producten soms goedkoper aanbieden omdat ze in enorme partijen producten inkopen waardoor er soms wat van de inkoopprijs gesnoept kan worden.

Ik ben het overigens wel eens dat het een beetje nalatigheid is dat ze het product niet helemaal cleanen (door bijvoorbeeld een complete drivewipe er overheen te halen)

De meeste consumenten denken dat de inkoopkosten van een product laag zijn aangezien ze nog denken dat als er 50% korting wordt gegeven er nog steeds winst wordt gemaakt, maar bij 50% korting wordt er flink verlies gemaakt. Want ze zeggen dan van 'Oh dus ze kunnen zelfs 50% korting op het product geven, dus dan zouden ze waarschijnlijk daar zelfs nog winst op maken.'

Kijk bijvoorbeeld naar kledingwinkels, deze stunten vaak met 30-60% korting omdat de concurrentie gewoon moordend is en omdat de oude voorraad eruit moet. Maar zodra een kledingwinkel boven de 30-35% korting gaat geven hebben ze er waarschijnlijk nog zo'n 1-5% winstmarge over. Zo is bijvoorbeeld onze kledingwinkel failliet gespeelt, doordat de kortingen te hoog waren, omdat anders er geen klanten kwamen, en onze winkel niet al te bekend was in Nederland (Tom Tailor). Het maakte overigens niet uit hoeveel geld er ook werd gestoken in reclame.

Zeg nou eerlijk, zou jij op een kabel die 4 euro inkoop kost maar 1 euro marge vragen? Dat is moeite doen voor niks, want je moet het immers inkopen en dan ligt het nog een tijd in de winkel tot het verkocht is en dan heb je ook nog eens de kans dat de klant het terugbrengt omdat het niet de goede kabel is oftewel dan gaat er nog meer moeite heen.
Daarom zijn kabels meestal rond de 20 euro zodat er nog enigszins van geleefd kan worden.

[Reactie gewijzigd door jopitan op 23 december 2011 15:07]

Kijk bijvoorbeeld naar kledingwinkels, deze stunten vaak met 30-60% korting omdat de concurrentie gewoon moordend is en omdat de oude voorraad eruit moet. Maar zodra een kledingwinkel boven de 30-35% korting gaat geven hebben ze er waarschijnlijk nog zo'n 1-5% winstmarge over.
Wacht even, wacht even... zeg jij nu dat in kledingwinkels kleding met maar maximaal ongeveer 40% winst verkocht worden? Dus niet op z'n minst 200%? Dan neem ik aan dat het de fabrikant van de kleding is die zulke exorbitante prijzen vraagt? Want, als ik mij niet vergis, gaat het hier om textiel, niet bepaald lastig om te maken.
De inkoopprijs van een G-star jas ligt voor de winkel veel hoger dan die van C&A. En als bij G-Star 50% van de kosten in R&D+PR zitten, terwijl bij C&A die kosten maar 10% van de totale productiekosten zijn; maakt G-Star dan zoveel meer winst?
Als klein bedrijfje kun je je prijzen niet ineens 10 to 25% korting geven omdat ze daar zelf niet van kunnen leven en dus net zo goed dan de zaak kunnen sluiten.
+
De meeste consumenten denken dat de inkoopkosten van een product laag zijn aangezien ze nog denken dat als er 50% korting wordt gegeven er nog steeds winst wordt gemaakt, maar bij 50% korting wordt er flink verlies gemaakt. Want ze zeggen dan van 'Oh dus ze kunnen zelfs 50% korting op het product geven, dus dan zouden ze waarschijnlijk daar zelfs nog winst op maken.'
versus
Zeg nou eerlijk, zou jij op een kabel die 4 euro inkoop kost maar 1 euro marge vragen? Dat is moeite doen voor niks, want je moet het immers inkopen en dan ligt het nog een tijd in de winkel tot het verkocht is en dan heb je ook nog eens de kans dat de klant het terugbrengt omdat het niet de goede kabel is oftewel dan gaat er nog meer moeite heen.
Daarom zijn kabels meestal rond de 20 euro zodat er nog enigszins van geleefd kan worden.
Dus daarom is het gerechtvaardigd kabels voor 5 de inkoopprijs te verkopen? Goh, waarom zou de consument toch denken dat er best wel % korting af kan?.. :X
Je hebt bij kabels natuurlijk een grotere marge dan bij duurdere producten zoals een videokaart van 300 euro. Maar een kabel wordt duurder verkocht om het nog enigszins de moeite waard te zijn. Anders zou een kabel verkopen niet aantrekkelijk zijn en zullen winkels deze niet meer inkopen.

Stel: Kabel (4 euro) + Verzendkosten leverancier (12,50) + 4 euro marge + 19% btw = 24,40

De consument is over het algemeen dom te noemen als het om prijzen gaan. Ik bedoel natuurlijk niet dat er geen winkels zijn die echt te hoge prijzen vragen, maar dat consumenten nog steeds denken dat er bij 10 tot 25% korting nog winst wordt gemaakt is belachelijk. Op een videokaart van 300 euro die wij verkopen wordt maar 20 euro winst gemaakt. Inkoop + verzendkosten + werk dat er in wordt gedouwt levert maar 20 euro op.

Ga er maar vanuit dat een werknemer zo'n 1800 euro bruto verdiend per maand. En er werken 5 mensen bij een klein bedrijfje. Daarnaast kost het pand 3500 euro per maand. Dan nog eens de kosten om als baas van rond te kunnen komen (laten we als voorbeeld gelijk nemen als die van de werknemers). Daarnaast nog andere kosten zoals electra enzov zit op 1800 euro per maand (kleine winkel + kantoorpand)

Dat zou een kostenplaatje van 1800+3500+(6*1800) = 16100 (boekhouder niet bij ingerekend)
Als je daar 15% marge overheen rekent betekend dat je op een videokaart van 300 euro 37 euro zou verdienen. Dat zou betekenen dat je 435 videokaarten zou moeten verkopen per maand. Als je daar ook nog eens 10% korting op zou geven zou dat beteken dat je 12 euro per videokaart zou verdienen, dat zou er dan voor zorgen dat je per maand 1341 videokaarten zou moeten verkopen. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen. Als bedrijf lukt het je gewoon niet om goedkoop tenzij je in enorme afnames inkoopt (wat mogelijk is bij grote bedrijven met meerde filialen), dan zou je er wat meer winst op maken.
De consument denkt altijd dat er enorme winsten worden gemaakt, maar dat is helemaal niet zo. Al helemaal niet als electronica winkel. Ik heb altijd het gevoel dat veel consumenten zoiets hebben dat we voor nop moeten werken en dat terwijl zij het ook eerlijk zouden vinden als zij normaal worden betaald voor hun werk bij hun baan (als secretaresse of iets dergelijks). Daarnaast moet er ook nog belasting worden betaalt over de gemaakte omzet wat dus weer ten kostte gaat van de winst. (als die er is)

[Reactie gewijzigd door jopitan op 23 december 2011 16:26]

Leuk dat je het uitrekent hoe het allemaal zou werken, maar je legt nog steeds niet uit waarom het normaal is om iets voor 5 te inkoop prijs te verkopen.

Ik snap dat het aantrekkelijk moet zijn om te verkopen als winkel, maar een videokaart voor 5 te inkoop prijs kunnen verkopen is natuurlijk voor winkel ook 'net iets' aantrekkelijk dan een normale prijs. Maar omdat iedereen kabels voor vl te veel geld verkoopt moeten wij, de consumenten, dat maar ok vinden? Vind ik een beetje een nare situatie die je schetst..
Je snapt mijn punt niet helemaal. Ik heb ook nooit gezegd dat een videokaart voor 5x het bedrag wordt verkocht. Waar jij die info vandaan haalt is mij een vraag.
Om een rel beeld te schetsen:

Kabel Inkoop: 4
Verzendkosten: 12,50
Totaal Inkoop: 16,50

Dan wil ik op de kabel 10% verdienen om het de moeite waard te vinden voor de tijd die je erin steekt en de kosten die je maakt. (Dit is een berekening als losse bestelling die snel moet worden geleverd)

10% van 16,50 = 1,65
(16,50+1,65)+19% = 21,60 (en zeg nou zelf de afzet van een kabel is laag en de winst is marginaal dus daar wordt een hoger percentage over gerekend om uberhaupt de kosten eruit te kunnen halen)

Een kabel wordt helemaal niet voor 5x de waarde verkocht. Het wordt verkocht om de kosten er eerst uit te halen, want de kosten sluis je door naar de consument en dan moet je er nog winst op maken om uiteindelijk de loonkosten en andere bijkomende kosten te dekken en uiteindelijk als je dat allemaal hebt gaat het pas over winst. En bij kleine bedrijven is de afname laag.

[Reactie gewijzigd door jopitan op 23 december 2011 17:00]

Een fatsoenlijke shop heeft kabels op voorraad en besteld zijn kabels samen met andere artikelen bij zijn leverancier/distribeuteur. Wat je nu noemt is gewoon een uitzondering. Als je zo te werk gaat, kan je maar beter de tent sluiten.
Kabel Inkoop: 4
Verzendkosten: 12,50
Totaal Inkoop: 16,50
Verzendkosten 12,50 voor een kabeltje?? Absurd en waanzin. Zeker als het veelal om bulk-inkopen zal gaan.
En dan heeft die winkel zeker ook nog nooit van dealextreme gehoord... Uiteraard zijn de verzendkosten daar heus wel verspreid over de producten, maar voor 12,50 koop je daar gewoon 2x de benodigde kabel.
Snap het wel, ze lokken de klant met grote artikelen, zoals een Flat screen ofzo naar de winkel, waar ze amper winst op maken en hopen dan dat je die dure kabel erbij neemt en leifst ook nog een driejr all-in garantie. Zo maken ze toch een leuke winst.
Eigenlijk verkopen ze de dure artikelen gewoon te goedkoop en lossen dat op, door op de goedkope accesoires extra marges te pakken.
Je hebt bij kabels natuurlijk een grotere marge dan bij duurdere producten zoals een videokaart van 300 euro.
Dat lijkt me niet. Wel een grotere procentuele marge, maar niet een grotere marge. Anders doe je toch iets verkeerd.
Ik heb zelf een computerhandel gehad en de winstmarge is 3 tot 5%.
Nu kan een zaak die honderden vestigingen heeft veel goedkoper inkopen, maar elke computerhandel met maar 1 winkel maakt bijna geen winst per onderdeel.
Dat is niet echt een logische redenering.
De winkelier kiest ervoor om met de fabrikant in zee te gaan. Dus als daar dit soort (financile) risico's aanzitten, dan is dat een bewuste keuze van de winkelier.

Als een winkelier zich niet aan de wet of fatsoensnormen kan houden dan moet hij gewoon sluiten, en niet met slappe excuses komen!
De winkelier beslist met een fabrikant in zee te gaan omdat de consument een artikel van die bepaalde fabrikant wil kopen. Als je als winkel beslist met een fabrikant samen te werken die een consument niet kent ga je klanten verliezen of niet kunnen aantrekken.
Nog iets leuk probeer eens wat vaker je recht te halen van bv geheuigenkaartjes/usb stick/interngheugen. waar een verpakking omzit waar je altijd een schaar bij nodig hebt om hem te openen. En dan terug gaan als het defect is.(verkeerd product haal ik niet aan aangezien je zelf duidelijk moet lezen).

Tevens doet bijv V&D moeilijk als je iets wilt retourneren op het gebied van spellen.
Tja is geseald je probeert veel revieuws te lezen/trailers te kijken of iets leuk is maar je kunt nadat de seal eraf is niet terugbrengen.
Als ik het mij goed herinner valt software (games) ook niet onder de wet kopen op afstand omdat deze in de tussentijd gekopieerd kan zijn.
Veel verkopers weten niet eens dat het wettelijk verboden is dat de verkoper eist als je in een bepaald geval garantie mag claimen.
Als er garantie van toepassing is, en ze doen dan moeilijk omdat de verpakking weg of stuk is: dan is dat echt de fout van de verkoper. En met lage marges heeft de klant niks te maken: de verkoper moet zich gewoon aan de wet houden. Dan maar hogere prijzen vragen, een webwinkel beginnen of er lekker helemaal mee uitscheiden. Jammer dan.

Als de verkoper moeilijk blijft doen terwijl je in je recht staat, zou je evt. ook de politie kunnen inschakelen (0900-8844).
De klant te dom/lui was om zichzelf eerst te informeren?

Daar ligt precies het risico/de taak van de winkelier: de klant informeren en zorgen dat het product aan de verwachtingen voldoet door te vertellen wat de klant koopt. Maar het barst tegenwoordig van de winkels waar je het product eerst moet kopen voodat je een indruk kunt krijgen en waar de 'verkopers' alleen maar de verpakking voorlezen of een lulverhaal ophangen omdat ze graag verkopen. Tja, dan krijg je retouren ja.

Ik hoor te vaak "geen idee, probeer het gewoon, als het niet goed is kun je het terugbrengen".
Dat komt omdat bij grote ketens (Media markt enzov) mensen worden aangenomen zonder echt enige kennis te moeten hebben van een product. Je wordt wat dingen uitgelegd wat ze moeten weten en dat is het. Als je meestal bij kleine bedrijfjes langs gaat zul je zien dat ze meestal meer verstand van een bepaald product hebben. Dus bij bedrijfjes die maar 1 pand hebben en niet verspreid zijn over het hele land, dan heb je de meeste kans dat je met professionelere mensen praat. Want geloof me 3/4 van de media markt werknemers zal waarschijnlijk niet eens worden aangenomen in ons bedrijf, gewoon door de lack aan kennis.
Als ik de volle mep betaal (nadat ik heel intertnet afgezocht heb of ik het product misschien nog een eurotje goedkoper kan vinden!)
Mensen zijn zo onredelijk soms...............
Het probleem zit hem erin dat ze het niet melden. En zo kan je dus een hdd kopen die al gebruikt is en waar mogelijk smerige malware op staat. Ik zou zoiets niet in mijn hoofd-systeem willen hebben.
En ja, ik weet dat er ook nieuwe hdd's zijn geweest waar een smerig virus opzat, maar dan heb je recht op compensatie. Probeer dat maar eens bij MM te krijgen als je systeem vastslaat doordat je een nieuwe, maar eerder in bezit van iemand anders, hdd koopt. Gaat je dus echt niet lukken.
Het zou netjes zijn als de winkelier teruggebrachte schijven structureel formatteerd. Dit kost hoogstens een minuut werk en scheelt een hoop negatief commentaar mocht een klant de schijf gebruikt maar zelf niet leeggehaald hebben.
Dat vereist kennis die een winkel niet heeft. Winkels zijn goed in harddisk verkopen, niet in harddisk gebruiken.
Dat ontslaat ze nog niet van de plicht een fatsoenlijk produkt te leveren.

Als jij, als verkoper niet de kennis of kunde hebt een produkt in zijn nieuwstaat terug te brengen, dan heb je 4 mogelijkheden:
  • Huur die kennis/kunde in.
  • Verkoop het produkt (eventueel tegen een lagere prijs) mt de informatie dat het al eens gebruikt is.
  • Neem het produkt niet terug als het niet defect is. (Dat is een service die je zlf in het leven hebt geroepen, daar zul je dus ook zlf de risico's van moeten dragen; zie het punt hierboven)
  • Verkoop het produkt in het geheel niet.
De 5e optie; het gebruikte produkt stiekum als nieuw verkopen, staat voor mij gelijk aan oplichting ! Je levert immers niet wat je belooft. En oplichting is verboden.

[Reactie gewijzigd door T-men op 23 december 2011 13:35]

Dat je een tweedehandsartikel krijgt... Ook al is het maar een week oud. Je betaald voor een nieuw, dus wil je een nieuwe.

Persoonlijk vind ik dat er een klein beetje van de aankoopprijs moet afgedaan worden en dat er duidelijk refurbished moet opkomen.
Dat is niet altijd waar. Denk aan bv laptops. We hebben bij BCC wel mensen terug gehad met laptops die gewoon niet gerepareerd werden door de fabrikant omdat de garantietermijn verlopen was. Daarbij bleek de laptop verkocht te zijn, vervolgens een tijdje later te zijn teruggenomen en omgeruild en opnieuw te zijn verkocht. De oorspronkelijke klant had de laptop al geregistreerd bij de fabrikant (ik geloof dat het HP was destijds) en dus was de garantietermijn verstreken.
Uiteindelijk zal de winkel dan moeten betalen natuurlijk, maar als je een slechte winkelier hebt dan kan dat wel een langdurige kwestie worden om je gelijk te halen.
De klant heeft garantie bij de winkelier, niet bij de fabrikant. De winkelier heeft afspraken gemaakt met de fabrikant/importeur over garantie die aan de winkelier wordt gegeven. Dat is zo klaar als een klontje dat dat helemaal geen langdurige kwestie hoeft te worden.
Tot de winkelier moeilijk doet. Dan zul je middels tig procedures je gelijk moeten halen, zoals bv bij BCC en een aantal andere zaken die recent nog beboet zijn omdat ze sjoemelden met de garantie. Pas nadat klanten een zaak aanhangig maakten is er uiteindelijk toegegeven door die winkels. Als de winkelier nee zegt kun je nog zo in je recht staan, maar dat zul je dan toch echt eerst juridisch moeten halen en dat kan een langdurige kwestie worden.
En ik spreek uit ervaring vanuit de kant van de nee-zeggende winkelier.
Als de winkelier nee zegt kun je nog zo in je recht staan, maar dat zul je dan toch echt eerst juridisch moeten halen en dat kan een langdurige kwestie worden.
Dan gewoon de politie bellen terwijl je daar in de winkel staat. De politie zal het proberen af te wimpelen. Maar dat mag niet zomaar. Het is gewoon een taak van de politie (het kan wel even duren voordat ze er zijn, natuurlijk). Laat ze maar proces verbaal opmaken, als de verkoper blijft weigeren terwijl je weet dat je in je recht staat. De politie erbij halen is ook goedkoper dan naar het gerecht gaan.
Wat is dan het probleem??

Heb je het artikel niet goed gelezen of zo? De beste man in het voorbeeld, waardoor dit aan het rollen kwam, kreeg als (minimaal) 2e klant gewoon defecte apparatuur van een andere aankoop mee. Als gloednieuw aangekocht!

Er wordt NIETS gedaan met defecte spullen, die gaan net zo lang in de vrkoop totdat het niet meer terug komt blijkbaar, dat is ronduit fout.

Deze spullen had de winkelier retour fabrikant moeten zenden na controle, daar hoef je een klant met toch niet mee op te zadelen in de vorm van garantiebepalingen??

(edit: typo's)

[Reactie gewijzigd door BAMMER op 23 december 2011 11:58]

De wet verplicht ze tot het terugnemen van deze producten en het terugbetalen van het volledige aankoopbedrag.

De fabrikanten hebben geen return policy voor dit soort producten.

Wat moet de winkelier anders? Het met verlies verkopen?
Het is echt onredelijk om van de winkelier te verwachten dat ze hier iets anders mee doen.
Welkom in de wereld van het ondernemerschap. Dat is dus het bedrijfsrisico.
Welkom in de wereld van "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten"

Als winkeliers hun marges zien slinken door prijsvergelijkingssites dan zullen ze ook beknibbelen op de service.

Klanten willen altijd van beide walletjes eten, zowel terug kunnen brengen van spullen die ze impulsief kopen alswel nieuwe producten eisen voor de laagst mogelijke prijs.

En tjah dan zal je af en toe krijgen dat je een open doos intrapt euh opent.
Die eerste zin slaat hoogstwaarschijnlijk op de winkeliers in dit geval.... 8)7

Dus beknibbelen op service staat dan gelijk aan oplichting (is strafbaar !!! )?

mooie open deur.... :X
Dus als ik jou begrijp moet een nieuwe klant opdraaien omdat de winkelier een andere klant tevreden wilde stellen ? |:( Daar heeft die nieuwe klant toch part noch deel aan !

Ik begrijp best dat het vervelend is voor de winkelier en dat 'ie probeert het product opnieuw voor de volle prijs te verkopen, maar helemaal eerlijk is het niet.

Maar als een winkelier er toch voor kiest om een "2e hands" product voor nieuw te verkopen, dan vind ik wel dat 'ie op z'n minst het product fatsoenlijk getest moet hebben en in de nieuw-status terug gebracht moet zijn.
D.w.z. transport beveiligingen aangebracht, oude data gewist, (lege) inkttanks vervangen, krasjes weggewerkt enz.

De klant betaald voor een nieuw product, dan moet het ook nieuw-waardig zijn.

Basta !
Wat een onzinnige mening. "Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten" heeft hier niets mee te maken. Je koopt een product voor de volledige nieuwprijs, dan is het niet meer dan normaal dat je ook effectief een nieuw product krijgt. Er is hier nergens sprake van de goedkoopste prijs, of profiteren van aanbiedingen. Dit heeft niets te maken met van beide walletjes eten. Ze kopen op de eerlijkste manier een product en worden hier voor bestraft.

Jij vindt het overigens de schuld van prijsvergelijkingssites dat winkeliers mindere marges halen? Dus tot voor kort was het ok om de consument duurdere producten aan te smeren, simpelweg omdat hij niet wist dat het elders beter kon? Dat is wel een vrij vergezochte reden, me dunkt. Wat is er fout aan consumenten zeggen hoeveel een product kost bij verschillende winkels? Dat de duurdere winkels ook duurder daarop staan, is enkel hun "schuld", maar daar heeft de site geen schuld aan.
Heb je gemerkt hoeveel "electronica" winkels er de laatste tijd failliet gaan?

Alleen hele groten zoals Media Markt en BCC kunnen nog overleven.

Er zijn enorm veel gedupeerde klanten die betalingen hebben bij winkels die inmiddels failliet zijn.

Dat zijn nou eenmaal de gevolgen.

"mindere service" is misschien iets wat je moreel niet goed vindt maar wat je wel in de realiteit krijgt door de goedkoopste winkel te gaan.

Het is nou eenmaal zo en het zal altijd zo blijven.

Elke voordeel heeft zijn nadeel.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 23 december 2011 13:45]

MM en BBC zijn de enigen die overleven omdat ze hun klanten oplichten? Dan is er volgens mij een groot probleem. Er zijn nog enorm veel elektronica-winkels (webshops alleen al) en er gaan nu eenmaal winkels failliet. Dit zal altijd zo zijn en is altijd zo geweest, en dit is niet enkel de elektronicasector. Mensen die openstaande bestellingen hebben staan, zijn er overal, dit zijn echt niet enkel elektronicaschops, het is enkel omdat je hier op Tweakers zit, dat je hier veel van hoort.

Ik vind dat zoals hierboven al wordt vermeld, dat de klant een nieuw product verkocht wordt, betaalt en verwacht, en dat het niet meer dan normaal is dat dit dan ook wordt geleverd. Dit is ongeacht de after sales service die de winkel beoefent, de klant moet hier niet voor gestraft worden. Als jij naar de goedkoopste winkel wilt gaan (en dat is overigens meestal niet MM en consorten), is dat je goed recht, en daarom verdien je niet een minder nieuw product te krijgen.
Je moet onderscheidt kunnen maken in een webshop en in een winkel op een plaats. Een webshop hoog houden kost je hoogstwaarschijnlijk zo'n paar tientjes voor de hosting en de domeinnaam. Een webshop kun je al in je eentje opzetten.

Een winkel heeft pandkosten (in een drukke winkelhoofdstraat zomaar 3000-4000 euro per maand en dat is dan nog eens voor een klein pand) en dan hebben ze nog werknemers die ze maandelijks moeten betalen en ze moeten belasting betalen over de huur van een pand enzovoort. Dus dat een winkel failliet gaat is erger dan een webshop.

Het is nalatigheid van het bedrijf dat ze bijvoorbeeld de producten niet eerst cleanen voordat ze het weer verkopen. Maar de keuze is altijd f een goedkoop product en slechte service f hetzelfde product alleen dan duurder en betere service.

Het nadeel is altijd dat een leverancier niet altijd wil meewerken met een product terugsturen naar hen omdat het voor hen ook weer verlies betekend. Maar de mediamarkt ofzo heeft niet een afdeling speciaal voor ICT opgeleiden die even een product helemaal gaan fixen. Aangezien die ook weer geld kosten. En daarnaast is iets terugsturen naar de leverancier ook niet gratis (verzendkosten) waardoor de winst die erover verdient zou worden weer wegvalt door die verzendkosten.

[Reactie gewijzigd door jopitan op 23 december 2011 14:48]

@Mathieu_Hinder

Jij geeft dus aan wat "zou moeten" of "waar de consument recht op heeft"

Dat zijn wel leuke uitspraken maar hebben niks met de realiteit te maken.

Een winkel zal altijd minder service geven als die minder verdient.

Je kan niet EN EN eisen, het is OF OF, hoe graag je het ook wilt daar verander je niks aan.

De consument eist gewoon te veel, vaak meer dan ze recht op hebben en doen alsof de winkelier maar alles moet slikken.

Een erg eenzijdige kijk op zaken vind ik dat.
De consument EIST niets, die wil gewoon zijn recht. Als blijkt dat iemand een 2-de hands is verkocht ipv een nieuwe zonder dat daar melding van gemaakt wordt heet dat heel simpel oplichting... En dan kun je als winkelier wel allerlei smoesjes en onzin de wereld in jagen, maar hij is gewoon fout. Nies meer en niets minder.

Wat jij beschrijft is de ondernemer die in zijn branch tegen allerlei wettelijke bepalingen loopt, waar e dus kennelijk NIET op een nette manier mee om kan gaan...Ma.w. crimineeltje spelen door de rechten van de consument overboord te gooien ten gunste van zijn eigen omzet en gemaakte fouten...niets staat er namelijk in de weg om een deugdelijke leverancier/fabriekant in de arm te nemen, waardoor hij minder in de problemen kan komen dan'ie nu kennelijk in zit.

Jij bent degene die het van een eenzijdige (crimineel)zakelijke kant belicht....
Dat ze te lui zijn om het even "schoon" te vegen ?
Ja, en hoe ga jij bepalen hoe oud dat product is en hoelang het al door iemand anders is gebruikt? dat weet je dus niet... en dat ga je ook niet uitzoeken aangezien je niet weet dat je tweedehands rotzooi hebt gekocht.

Hoe de winkel dat regelt is niet het probleem van de koper, dat je hier uberhaupt begrip voor hebt.

Ik heb trouwens nog een "nieuwe" tv, pc, mp3 speler, playstation en smartphone in de aanbieding, interesse? kan nog wel eens een gouden business worden :+
War dacht je van erbij vermelden dat het gebruikt is? Je koopt een nieuw ongebruikt product dan mag er er van uitgaan dat het ook echt nieuw en ongebruikt is.
Nee, de wet verplicht niet om gebruikte producten terug te nemen.
http://www.consuwijzer.nl...ct_ruilen_of_terugbrengen

Dat is een gunst van de betreffende winkel. Als een winkel een gebruikt product terug neemt en het geld teruggeeft is dit een vorm van service vanuit de winkel. Dat ze het dan met verlies/minder winst verkopen is het probleem van de winkel zelf. Ze hadden het immers niet terug hoeven te nemen in die staat.

Een oplossing zou dus zijn om consumenten die het geopende product terug willen brengen geen 100% van het bedrag terug te geven. Op die manier betaalt de consument voor het feit dat hij het verkeerde gekozen heeft. Of je zegt als winkel dat geopende producten gewoon niet terug mogen.

Dit verhaal geldt natuurlijk niet voor ondeugdelijke producten.
Precies. De enige manier waarop een winkel 'verplicht' word om iets terug te nemen is met de wet kopen op afstand. En dat geldt alleen voor online bestellingen.

Ruilen is een gunst, geen recht.
Ruilen is een gunst, geen recht.
Dat hangt van het aankoopbedrag af. In die gevallen heb je geloof ik 7 of 14 dagen te tijd om je aankoop te herzien. Dan moet de verkoper zelfs het geld gewoon teruggeven. Dit gebeurd niet zoveel... Maar het staat wel in de wet.
Zie trouwens ook eens:
http://paymentproviders.d...ug-bij-retourzending.html
Al gaat dat over Belgi. Maar ik meen dat het in Nederland ook geldt.

Oops... dit moest een edit zijn i.p.v. een nieuwe reactie.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 26 december 2011 14:19]

De wet verplicht ze tot het terugnemen van deze producten en het terugbetalen van het volledige aankoopbedrag.
De wet verplicht ze dit helemaal niet. De wet zegt daarin alleen iets over Web-winkels. Mediamarkt en Saturn, maar ook de Dick Smith uit het stuk, hebben in Nederland helemaal geen wettelijk verplichte terugname.
De wet verplicht ze dit helemaal niet.
Zeker weten?
http://paymentproviders.d...ug-bij-retourzending.html
Wat maakt het uit waar de webwinkel zich bevindt? Als je in Nederland of Belgi iets aanbiedt via internet, gelden gewoon de wetten van die landen.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 26 december 2011 14:22]

Zoals gezegd; de wet zegt iets over webwinkels, niet over fysieke winkels. Een fysieke winkel heeft helemaal geen terugname verplichting.
Als een klant een nieuw product binnen een week terug brengt lijkt me het onzinnig om zo'n product vervolgens met verlies te moeten verkopen, doorgaans wordt zo'n product als 'open doos' weer in de kortingsrubriek aangeboden, er staat dan bij 'product is nieuw, doos geopend' oid.

Ik vind het bezwaarlijker om een demo product als nieuw te verkopen. Neemt niet weg dat een geretourneerd product even nagekeken moet worden.

Overigens zou ik het voor dure producten ook niet vreemd vinden om gebruikskosten te moeten betalen bij retourneren van een open doos product.
Als een klant een nieuw product binnen een week terug brengt lijkt me het onzinnig om zo'n product vervolgens met verlies te moeten verkopen
Onzinnig of niet... Dat is nog steeds geen rechtvaardige reden om iets tweedehands als nieuw zijnde in de winkel te leggen. Sterker nog, dat is tegen de wet.
In een week - wat zeg ik, in 1 minuut - kan er meer kwalijks met een product gebeuren dan bij anderen in 100 jaar.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 26 december 2011 14:24]

Een winkel is helemaal niet verplicht om iets retour te nemen. Alleen bij kopen op afstand en ook dan zitten er ook voorwaarden aan vast. Een gebruikt scheerapparaat mag niet retour.

Als ze het retour nemen of omruilen dan is dit een service, maar geen verplichting tenzij dat de verkopende partij iets heeft beloofd wat het apparaat niet kan waarmaken, bijvoorbeeld: verkoper zegt dat een TV 4 HDMI aansluitingen heeft en hij blijkt er maar 2 te hebben. Dan heb je recht op retour en eventueel terugbetaling, als je kunt aantonen dat er iets verkeerd is beloofd.

Zelfs als een artikel een dag na aankoop stuk gaat, dan heeft de fabrikant/winkelier het recht om het product te laten repareren. Ze hoeven hem niet per se om te ruilen. Ik ken alleen geen een winkelier die dit zou doen, maar dit is dus een service geen plicht.

Edit: heb over heel wat reacties heen gelezen, al eerder gezegd.

[Reactie gewijzigd door Advocate op 23 december 2011 23:06]

Een winkel is helemaal niet verplicht om iets retour te nemen. Alleen bij kopen op afstand
Die afstandsregel bestaat helemaal niet.
Tja, wat moeten ze dan? Je kan 1000 harddisks bestellen en ze de volgende dag terugbrengen en je geld terugvragen, moeten ze die dan allemaal door de plee spoelen?

Typisch geval van niet nadenken over de gevolgen van wetgeving.
Natuurlijk niet netjes dat de data niet destructief is gewist maar ook dat zijn kosten die ergens verhaald op moeten worden en de consument van tegenwoordig wil maar dat alles gratis is.
Typisch gevalletje van oplichting als je 't niet gewoon meldt aan de klant dus.

Dat is het enige...de rest is heel simpel (en dat geld voor elke handelaar) gewoon ondernemingsrisico... een betere fabrikant/leverancier die minder "uitval" levert te contracteren kan diezelfde handelaar gewoon doen hoor....er is niets dat in de weg staat om dat te doen...
Op zich heb je gelijk, dus dan is het ook onoverkomenlijk dat winkeliers hun producten even 25% in prijs verhogen om dat ondernemersrisico af te dekken....

Oh, dat wil de consument die voor een dubbeltje (of liever stuiver) op de eerste rang wil zitten natuurlijk ook niet! Maar volgens mij is het toch echt het 1 of het ander!

Overigens vind ik wel dat de verkoper het zou mogen melden aan de koper. Beste oplossing zou zijn dat producten niet teruggenomen worden tegen 100% restitutie. Alleen in geval van defect natuurlijk wel en dan meteen RMA sturen aan fabrikant.
Het maakt niet uit wat de consument wil, het gaat erom wat de verkoper belooft te leveren
Als die winkelier denkt met een dubbeltje winst te kunnen maken, mag hij de 1e rang aanbieden, maar dan moet hij ook 1e rang leveren, en niet 2e of 3e rang.,

En ja, een webshop moet meer retour - risico afdekken dan een gewone winkel, maar daar staat tegenover dat ze minder winkelruimte en personeel nodig hebben.

Maar goed, gezien het aantal tweakers dat het met je eens schijnt te zijn is het niet vreemd dat zoveel bedrijven consumentennaaien als bedrijfsfilosofie hebben.
Maar hoeveel winkeliers beloven je letterlijk dat een apparaat nog nooit retour is gekomen? En dus nog nooit geopend/gebruikt is? Ik heb het een winkelier nog nooit horen zeggen.

Een nieuw product is het wanneer je het koopt. Vanaf die datum heb je een koopcontract en gaat je wettelijke garantie in.

Anders wordt het wanneer inderdaad de verkoper eerst verteld dat het een "absoluut 100% nog nooit eerder uit de doos geweest" model betreft, en dat dit achteraf niet blijkt te kloppen..

@slash24

Ook bij een defect apparaat heb je geen 'recht' op geld terug of vervanging. De winkelier en fabrikanten hebben het recht om het apparaat te repareren. Dit wordt echter zelden toegepast als het om een paar dagen gaat.

Een artikel dat wel door een winkelier wordt omgeruild voor een nieuwe wordt vaak opgestuurd, alleen niet altijd gecrediteerd maar vaak gerepareerd. De winkelier krijgt deze vervolgens terug. Deze gaat hij echt niet voor de inkoop prijs verkopen omdat die een paar dagen uit de doos is geweest.
Maar hoeveel winkeliers beloven je letterlijk dat een apparaat nog nooit retour is gekomen? En dus nog nooit geopend/gebruikt is? Ik heb het een winkelier nog nooit horen zeggen.
De winkeliers hebben een informatieplicht in dezen, hoor.
Tweedehands is tweedehands en niet nieuw. Punt.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 26 december 2011 14:29]

en dan de volgende dag je maat ze weer laten ophalen voor 15% goedkoper omdat ze nu 2e hands zijn.....

Ik zie een mooie manier om je eigen korting te regelen ;P
Nee maar je zou het als leverancier er minstens bij kunnen vermelden. (refurbish of wat dan ook) Als je als klant iets nieuws koopt wil je ook dat het gloednieuw is en is het moeilijk te accepteren dat deze eerst naar een ander is gegaan.
en bij geopende/gebruikte spullen idd iets van 3-5% korting geven die bij de retounerende partij in rekening worden gebracht. (mits het dus niet om defecte goederen/verkeerd verkoppadvies gaat)
Volgens mij doen ze bij Saturn op een geopende verpakking een grote sticker waar op staat "Ik ben open geweest"
Dit gebeurt in Nederland net zo hard. Toen ik zelf bij BCC werkte gebeurde dit met zo'n beetje alles dat werd omgeruild of teruggebracht. Doos dichthouden als je bij de klant kwam, meteen opensnijden 'om te kijken of alles erbij zit' en hup, verkopen als nieuw. Showmodellen, ruilingen, defecten (ook n reparatie) etc. We hebben weleens een klant gehad die met zijn tv terug kwam en zijn geld terug wilde omdat we waren vergeten de reparatiebon uit de doos te halen :')

Schandalig dat het gebeurt overigens hoor, maar in Nederland gebeurt dit net zo hard als in Australi.
Dit is mij ook overkomen. Ik had een tv gekocht bij It's en werd die avond nog door de verkoper (filiaal manager) afgeleverd. Bij mij thuis heeft hij gelijk de doos opengemaakt en alles uitgepakt. Ik vond de verpakking verdacht uitzien, het leek alsof het eerder open was geweest. Er zat ook stof op de tv. Ik vraag dus of dit wel een nieuw produkt is? Hij zei ja.

De volgende dag sta iweer k in de winkel voor zijn neus met de tv en zeg dat ik nu direkt mijn geld terug wil omdat het een showmodel is. Hij sputterde eerst tegen, was geen showmodel want die stond nog in de etalage blala. Ik loop op hem af en druk een papiertje in zijn neus: het aantal uren dat de tv aan heeft gestaan!!! Manager rode kop en gelijk naar de kassa graaien en mijn geld teruggegeven. Ik heb hem niet eens bedankt. Kom op zeg.

En geloof me, zonder dit bewijs had ik ook mijn geld teruggekregen want ik ging naar de winkel met in mijn achterhoofd dat er wel s klappen konden vallen en een nachtje moet doorbrengen in de cel. Zo pissed off was ik.

Aso tent
It's is niet voor niets failliet. En zo gaat het de komende tijd meerdere ketens vergaan gok ik zo. Zeker omdat ik bij online aankopen bij zaken zonder winkelketer erachter nog NOOIT een doos heb gekregen die open is geweest. En ik bestel hl veel dingen online. Daarnaast zijn ze ook nog eens goedkoper n negen van de tien keer is de informatie die je krijgt beter en professioneler. Kleine, specialistische retailers uitgezonderd wint de online shop hands-down.