Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 59, views: 25.657 •

In India is de studententablet, die voor omgerekend 36 euro wordt verkocht, niet meer leverbaar. Datawind, het bedrijf dat de Aakash-tablet levert, gaat een opvolger uitbrengen. Deze wordt echter wel van een iets hogere prijs voorzien.

Hoewel de Aakash-tablet al een tijdje uit is, heeft het Britse bedrijf Datawind 30.000 stuks beschikbaar gesteld in de onlineverkoop die onlangs van start ging. Deze bleken binnen een week te zijn uitverkocht. Volgens Datawind, die de tablets voor de Indiase overheid fabriceert, komt er in januari een opvolger beschikbaar. Deze gaat omgerekend 7 euro meer kosten.

Datawind gaat de Ubislate 7, de opvolger van de Aakash, voorzien van een nieuwe Android-versie. Daarnaast wordt 3g-ondersteuning ingebouwd en is de accuduur verbeterd. Het apparaat moet in januari beschikbaar komen, waarbij niet wordt vermeld of er dan ook nieuwe Aakash-tablets worden uitgebracht.

De Aakash-tablet wordt gesubsidieerd door de Indiase overheid, die op deze manier meer schoolkinderen online wil krijgen. Studenten kunnen met de tablet gratis lesmateriaal downloaden. De software is gebaseerd op Android 2.2 en apps kunnen met de downloadwinkel GetJar binnengehaald worden.

De Aakash-tablet De Aakash-tablet De Aakash-tablet De Aakash-tablet Het Britse bedrijf DataWind produceert de Aakash-tablet De Aakash-tablet draait op Android 2.2 De Aakash-tablet draait op Android 2.2 De Aakash-tablet De Aakash-tablet De Indiase Onderwijsminister met de Aakash-tablet De Indiase Onderwijsminister met de Aakash-tablet

Reacties (59)

Eindelijk een "cheap computer/tablet/laptop for all" initiatief dat slaagt in zijn opzet. OLPC en Intel Classmate, take notice.
Zijn ze ook gekocht door all, of de rijken die ook een "normale" tablet kunnen betalen?
Heb je hoegenaamd wel het artikel gelezen?
Heb je hoegenaamd wel het artikel gelezen?
Waar in het artikel staat dat die dingen door arme schoolkinderen of arme studenten zijn gekocht.?

Ik zou misschien ook zo'n ding kopen hoewel ik het tienvoudige kan betalen.
Ik vraag mij af waarom deze tablets niet verkrijgbaar zijn volgens een zelfde model hier in Nederland. Maar wat ik nog meer mij afvraag is: Hoeveel subsidie zit hierop?
Doet er niet bijzonder veel toe. Het is een indiaas bedrijf dat voor de thuismarkt gesubsidieerde apparaten maakt. Er zijn heel wat factoren waardoor je geen parallel kan trekken met Nederland. De productiekosten liggen bijvoorbeeld gigantisch veel lager, waardoor de prijs al Łberhaupt goedkoper is. Aan de andere kant heb je natuurlijk het probleem dat je niet precies weet hoeveel 37§ daar echt waard is.

Daarnaast is de supportdesk erg goed bereikbaar denk ik ;)
Inderdaad, ik kijk altijd een beetje raar op bij dit soort nieuws berichten.

In welke valuta betalen ze hun onderdelen? In welke valuta betalen ze het in elkaar zetten? In welke valuta betalen ze de transport? en als laatste in welke valuta wordt de software ontwikkeling betaald?

Als dit allemaal in INR gebeurd vraag ik mij af waarom mensen gaan terug rekenen naar de euro? We praten over 1000e producten. Je kan bijna nooit aangeven hoeveel het kost omdat die verdomde koers fluctueert. Zo is het goed mogelijk dat wanneer jij een bedrag van 1.000.000 dollar moet betalen het jou de ene week 760 000 euro kost en de week erna bijv 800 000 euro kost

Wanneer mijn bovenstaande vragen beantwoord worden met iets anders dan INR dan wordt de berekening al helemaal lastig en is het afhankelijk van de gebruikte koersen en hoeveel (edit: hoevaak) die ververst worden

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 december 2011 14:29]

Is het relevant om te weten of dit ding nou §35 of §40 kost? Als er bij zou staan dat het om de '2.500 roepia tablet' gaat, weet bijna niemand in welke orde van grootte dat bedrag ligt.
Het is wel relevant om te weten wanneer je je afvraagt hoeveel subsidie op dit soort dingen wordt gegeven. Aangezien de vraag, waar ik op reageer, gaat over de subsidie is het zeker wel van belang
In India verdient een middenklasse persoon ongeveer 8.000 rupee. Het bedrag van 2.500 rupee is dus bijna 1/3de van de salaris.

Een gemiddeld middenklasse verdiend in Nederland rond 1250 euro, de goedkoopste tablet kost in Nederland 99 euro.
zoals ik hieronder ook al zei komt 2500 rupiah niet eens in de buurt van de 36 die hierboven wordt beschreven.
Als deze tablets in nederland verkrijgbaar zullen zijn, Dan zal de overheid hoge invoerrechten hanteren om de andere merken te beschermen.

Zo gaat dat al jaren.

ps
Wat maakt het uit of ze meer of minder dan ons verdienen. Die dingen worden allemaal voor hetzelfde prijs geproduceerd ;)

[Reactie gewijzigd door mr.niceguy.89 op 22 december 2011 03:32]

Ehm jan modaal zit eerder rond de 1700euro wat het verschil nog groter maakt.
Dat ben ik op zich wel met je eens, op het aspect van de productiekosten na: Waarom zouden die voor deze tablet lager liggen? Het is niet alsof 'onze' tablets niet in landen als China of India gefabriceerd worden ;)

Uiteraard zijn de productiekosten van een tablet als deze niet te vergelijken met bijvoorbeeld een iPad, maar aan het salaris van de arbeiders ligt dat waarschijnlijk niet.
En sinds wanneer maken wij (westerse wereld) onze eigen tablets? We maken ze juist in die lage lonen landen, en daarmee zijn ook voor ons die productie kosten hetzelfde.

Helddesks voor westerse bedrijven zijn trouwens ook erg populair in India. Jij belt naar de Engelse helpdesk en zonder het te weten wordt je verbonden met Bombay,

Ergo met dezelfde subsidie zouden ze hier ook voor die prijs verkocht kunnen worden, het enige dat het duurder zal maken is onze wetgeving. (BTW, importheffing, garantiebepalingen enz, maar nog steeds in dezelfde prijs klasse)

2 reden waarom het hier niet gebeurd.
a: subsidies worden niet gehonoreerd, overheden zien er hier het voordeel niet van. De consumenten die zo'n ding willen, kunnen hem gewoon betalen. (desnoods 2dehands bv)
En ze zien het voordeel niet, tablets verbeteren ons opleidingsniveau niet, want we hebben al Laptops, Desktops, Smartphones enz en zelfs nog boeken.

b: Wij consumenten willen zo'n ding helemaal niet, de specs zijn voor ons te laag, wij hebben over het algemeen weinig moeite met 100 euro extra voor een 3G chip, nog eens 100 voor een arm quad-core, 100 extra voor het juiste merk-logo, 100 extra voor OLED, 100 extra enz enz enz.

[Reactie gewijzigd door Rapier op 21 december 2011 14:38]

En sinds wanneer maken wij (westerse wereld) onze eigen tablets? We maken ze juist in die lage lonen landen, en daarmee zijn ook voor ons die productie kosten hetzelfde.
Niet helemaal natuurlijk. Als wij een tablet laten maken komen bepaalde onderdelen uit Taiwan, Japan, Korea en Thailand. Daarna laten wij hem in elkaar zetten in China (main land).

Het is dus van groot belang om te weten waar al de onderdelen vandaan komen om ook maar iets te kunnen zeggen over productie kosten. Als alles uit India komt (als voorbeeld) dan is het voor hun een stuk goedkoper om te produceren
mijn zus is in india geweest, en voor +- 30 euro kon je in het meest luxueuze 5sterrenhotel een kamer voor een nacht huren.. (uiteraard niet in de toerisische steden,
maar die zijn er ook niet zoveel)
dus in feite is die 37 euro voor een tablet ginder wel degelijk veel geld..
Inderdaad ja, men vergeet dat de gemiddelde burger met een paar euro's per dag moet rondkomen. Die tablets zijn dus zeker niet goedkoop. Er staat verder in het artikel dat het om 30.000 stuks gaat. De bevolking loopt inmiddels aardig richting de 1.3 miljard.
Vrijwel alle consumentenelectronica wordt in China in elkaar gezet. Dat zal weinig verschil maken met India.
37 euro is daar 37 euro waard. Een laag-betaalde indiŽr verdiend niet veel (100 euro per maand of dergelijke). Maar electronica kost in India meer als hier. Een LCD-TV, PC of smartphone kost evenveel of meer als hier.

Een PC (of tablet) die hier 400 euro kost, kost daar zo 450 euro (omgerekend naar INR).

En ja, je hebt gelijk: de productiekosten liggen daar lager als hier, daarom laten wij ook practisch alle electronica in AziŽ maken. Productiekosten heeft er in dit geval dus niets mee te maken ;)

Waar wel op bespaart wordt: R&D en transport kosten, maar eerlijk gezegd kost transport van een tablet/smartphone/etc geen drol (als die met meer dan duizend stuks in een zeecontainer gaan). En de R&D besparing is alleen t.o.v. een kwaliteits (Apple, Samsung, Asus, etc) tablet.

De goedkoopste tablet die je in NL kan krijgen kost 69 euro. Als je daar de winst van de winkel, groothandel en de importheffingen vanaf trekt, en er nog wat subsidie bovenop gooit zit je behoorlijk in de buurt van die 37 euro.

Conclusie: tablet is dus redelijk gesubsidieerd en er zit budget hardware in (zoals in de goedkope chinese tablets)

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 21 december 2011 16:40]

Een laag-betaalde indiŽr verdiend niet veel (100 euro per maand of dergelijke)
Ik denk toch dat je je een beetje verkijkt op het salaris van de laagbetaalden. Toen ik er een paar jaar geleden was verdiende een rijstplukster in het zuiden ongeveer 60 cent per dag.
In dat licht is een tablet van 37 euro niet zo goedkoop.
Volgens mij staat er toch echt "Brits" bedrijf in het artikel...
Ik denk dat ze het het zo bekeken hebben dat ze nu weten dat het product goed verkoopt dus dat ze nu zo iets hebben van we kunnen er nog meer verkopen en dus kunnen ze waarschijnlijk ook hun winstmarge wat naar boven schroeven.
Ik denk dat het ook vooral is om er voor te zorgen dat mensen langer en meer online blijven zodat er meer informatie dat land ingepompt wordt en dat het land ook "slimmer" wordt.
Dat zullen we wel nooit precies weten...subsidies kunnen in vele vormen komen: goedkope stroom, belastingvrijstelling, goedkope grond, "gratis" distributie, via een belasting op andere produkten, etc. Zelfs in een georganiseerd landje als NL is het niet altijd even transparant hoeveel het nou precies is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 december 2011 14:19]

Ik vraag mij af waarom deze tablets niet verkrijgbaar zijn volgens een zelfde model hier in Nederland.
Het klinkt wellicht niet zo leuk in veler oren maar om onze welvaart in stand te houden moeten onze bedrijven goed verdienen. In verhouding met ons inkomen. Net zoals een brood hier duurder is dan in India, is een tablet dat ook.
Het is wel een goede vooruitgang dat ze die landen ook stimuleren om meer online te komen zodat ze zien wat de rest van de wereld aan het doen is. Daarbij is te zien dat er veel interesse voor is om toch digitaal te gaan werken.

Ik vind het zelf een mooie vooruitgang! Met de nieuwe versie 3G integreren vraag ik me af of je daar overal even goed bereik hebt aangezien hier in in NL je wel overal degelijk bereik hebt maar daar in de gestrekte velden?

Wel een hele mooie vooruitgang!
Grappig dat mensen dat blijven zeggen. Als het ERGENS simpel is om een dekkend netwerk te maken, dan is het wel in gestrekte velden. Juist al die vervelende gebouwen van gewapend beton zijn een ramp voor een signaal. In een groot veld is het veel makkelijker om ver te komen met een signaal.

Ik sta altijd dubbel in dit soort dingen. Eigenlijk kan je niet meer zonder internet tegenwoordig. Van de andere kant is het helemaal niet goed dat we overal maar electrische apparaten met accu's voor gaan gebruiken. Stroom opwekken, accu's die na een paar jaar op is, metalen in de apparaten. Het is niet echt goed voor het milieu natuurlijk. Wat is er mis met een zooi ouderwetse boeken vraag ik me soms af. Wat natuurlijk wel weer zo is, is dat die kinderen online heel veel kunnen leren.
true dat is een feit,

Maar alsnog vraag ik me af wat de dekking is daar, of deze optimaal is voor het groot gebruik van deze apparaten op 3g. (Als deze versie ook goed verkoopt)
Dan moeten we domweg van die giftige metalen af en materialen en technieken ontwikkelen die wel goed zijn voor het milieu. Mijn ideaal is een computer die electriciteit genereert en een auto met een motor die de lucht reinigt en goedkoper is te produceren dan huidige auto's. Dat is allemaal mogelijk, maar het moet natuurlijk eerst uitgevonden worden. Tot nu toe werden die uitvindingen door mensen gedaan die in welvarende landen woonden en die daardoor toegang tot kennis en techniek hadden. je vindt een telefoon uit omdat je beschikking hebt over een telegraaf.

Ik denk dat er op deze planeet honderden Einsteins de hongerdood zijn gestorven voordat ze zich hebben kunnen ontwikkelen of die hun iedeŽn nooit naar buiten hebben kunnen brengen omdat ze ergens in een plaggehutje in de rimboe zaten.

Door de uitrol van dit soort dingen als goedkope tablets en internet hebben we over 1 generatie misschien wel een factor 10 aan knappe koppen erbij gekregen.

facebook is ooit op een slaapkamer begonnen, de volgende revolutie begint ergens in een grot in namibie of in een sloppenwijk in india.

dat gaat nog heel erg interresant worden.

[Reactie gewijzigd door verleemen op 21 december 2011 14:53]

Kritische notitie;
india heeft ruim 300.000.000 inwoners die van minder dan een euro per dag moeten leven.
Er zijn 30.000 tablets verdeeld. Dat is een tiende van een promille. In mijn optiek is het een ordinaire marketingstunt want heel toevallig zijn de totale kosten van het project iets meer dan 1 mln euro.
Dan denk ik meer;

Ze moeten ergens beginnen om een land op te krikken en ik vind dit wel een goed punt om mee te beginnen voor je dure tablets gaat verkopen. Daarbij zal het wel een stunt zijn maar het stimuleert wel.
Als ze geen raketten naar de maan zouden schieten kunnen ze iedereen zo'n tablet geven.
Kritiek op de ruimtevaart is dan imho wat kortzichtig, juist die branche zorgde (tot de geldkranen werden dichtgedraaid) voor relatief veel nuttige R&D waar de gewone burger later ook de vruchten van heeft kunnen plukken.

Moet je eens kijken hoeveel miljarden een weekje militaire actie aan kosten met zich meebrengt - met dŠt soort bedragen zou je pas echt zoden aan de dijk kunnen zetten wat betreft hongersnood, educatie, medische zorg etc. etc.

Hier een link naar de Amerikaanse kosten van de acties in LibiŽ. Daar komen nog de kosten van o.a. de UK en een paar andere landen bij met nog eens een paar honderd miljoen.
edit:
voorbeeld toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 21 december 2011 15:02]

Kritiek op de ruimtevaart is dan imho wat kortzichtig, juist die branche zorgde voor relatief veel nuttige R&D waar de gewone burger later ook de vruchten van heeft kunnen plukken.
De dwang en drang was hooguit groter, maar zoiets als een tube hadden ze ook kunnen onwekkelen zonder ruimtevaart. Het is uiteindelijk hier bedacht en te gebruiken, en niet onderweg naar Mars of zo.
Nog een kritische noot,

Een jaar geen oorlog voeren (of nou ja, een jaar geen defence budget), en dat aan Afrika geven, levert zo'n 1600 miljard dollar op. En dat is, mits eenzins nuttig besteed, genoeg om daar de hongers- en watersnood het continent uit te helpen.

Het wereldwijde ruimtebudget daarentegen, is ongeveer twee procent daarvan.
@patrick

india is niet arm, alleen is het heel scheef verdeeld, en de overheid ginder is niet bepaald actief bezig om daar verandering in te brengen.

Des te triestes dat er particuliere initiatieven icm buitenlandse hulp nodig is om je eigen bevolking op te leiden.
Want dit vorige.nrc.nl/buitenland/article2629296.ece/India_plaatst_order_wapens_Rusland aanschaffen is totaal geen probleem en iets wat een constructieve bijdrage kan leveren wordt afgescheept met een fooi. Het is niet eens een fooi, dat is in de regel 10%.
Kritische notitie

India heeft wat meer inwoners ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/India

Edit: Ik lees het waarschijnlijk verkeerd :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 december 2011 14:30]

Kritische notitie

India heeft wat meer inwoners ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/India

Edit: Ik lees het waarschijnlijk verkeerd :P
Die leven dan van meer dan ťťn euro per dag...
Kritische notitie;
india heeft ruim 300.000.000 inwoners die van minder dan een euro per dag moeten leven.
Er zijn 30.000 tablets verdeeld. Dat is een tiende van een promille. In mijn optiek is het een ordinaire marketingstunt want heel toevallig zijn de totale kosten van het project iets meer dan 1 mln euro.
Kritische notitie;
india heeft ruim 300.000.000 inwoners die van minder dan een euro per dag moeten leven.
Er zijn 30.000 tablets verdeeld. Dat is een tiende van een promille. In mijn optiek is het een ordinaire marketingstunt want heel toevallig zijn de totale kosten van het project iets meer dan 1 mln euro.
Als wij met zn allen van tweakers, en toms hardware en engadget een 5 euro per persoon in een potje zouden stoppen en van dat geld tablets laten maken voor de arme landen. Zou dat helpen?
Wat zou dat ding dan zonder subsidie kosten?
Met subsidie kan dat ding ook wel 1 euro kosten. Niet zo boeiend.
(Tenzij de 36 euro een break even point is.)
Wat ik me afvraag is: Hoeveel van die tablets zijn daadwerkelijk bij de behoevende terechtgekomen en hoeveel zijn er voor bedrijfsdoeleinden of zelfs anders opgekocht?

Ik zie het al gebeuren dat ik die tablets op eBay tegen ga komen ...
Als ze hier werden verkocht waren ze ook zo uitverkocht, haha! Ik zou er ook graag een willen hebben.
Ik was vorige week op Delhi en heb nog even gezocht, maar niet gevonden.

Leek me wel een leuk speeltje voor dat geld.
Een goede ontwikkeling, op naar de volgende 30.000 !