Hoofdcategorieën
Device Settings

RIM stelt nieuwe smartphones uit tot eind 2012

Door Bauke Schievink, vrijdag 16 december 2011 08:37, views: 11.220

RIM brengt zijn eerste smartphones met het nieuwe OS BlackBerry 10 pas eind 2012 uit. Dat zegt de ceo van het bedrijf bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Hij wijt het uitstel aan de benodigde chipsets, die pas medio 2012 beschikbaar komen.

Mockup: smartphone met BlackBerry 10RIM wil een dualcore-soc met lte-ondersteuning inbouwen in zijn telefoons met het nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10. Die chipset, vermoedelijk van Qualcomm, komt echter pas medio 2012 uit, waardoor telefoons op zich laten wachten tot eind 2012. Dat zei directeur Michael Lazaridis bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Oorspronkelijk stond de presentatie van de eerste BlackBerry 10-telefoons gepland voor eind 2011.

Er was niet alleen slecht nieuws; de verkoop van BlackBerry's steeg juist flink. In de afgelopen twee kwartalen zag RIM het aantal verkochte BlackBerry's sterk dalen. Dat het aantal verkochte exemplaren dit kwartaal steeg, komt vermoedelijk door het uitkomen van veel nieuwe modellen, zoals de Bold 9900, Torch 9860, Torch 9810 en Curve 9360. Met een verkoop van 14,1 miljoen BlackBerry-smartphones doet de fabrikant het bijna net zo goed als in hetzelfde kwartaal vorig jaar en aanzienlijk beter dan met de 10,6 miljoen stuks van het vorige kwartaal.

Wel is de winst met 265 miljoen dollar aanzienlijk lager, wat voornamelijk aan de PlayBook is te wijten. Er werden in het derde kwartaal slechts 150.000 BlackBerry-tablets verkocht. Dat resulteerde erin dat RIM bijna een half miljard dollar af moest boeken door onverkoopbare PlayBooks. Vorig kwartaal werden er nog 200.000 PlayBook-tablets verkocht, een cijfer dat eveneens tegenviel. RIM liet ook weten dat het nu 75 miljoen BlackBerry-gebruikers heeft, wat een stijging is van 35 procent ten opzichte van een jaar geleden.

De vooruitzichten voor het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2012 zien er minder rooskleurig uit; de fabrikant verwacht tussen de 11 en 12 miljoen BlackBerry's te slijten, wat een daling zou betekenen ten opzichte van zowel het derde als het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2011.

Volgende 08:38 Facebook-gebruikers krijgen nieuwe lay-out profielpagina
Vorige 07:42 KPN: Apple en Google moeten meebetalen aan netwerk
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Een heel jaar zonder fatsoenlijke nieuwe telefoons, dat gaat RIM niet redden..
Zeker nu ze het al slecht doen.

[Reactie gewijzigd door prekz op vrijdag 16 december 2011 09:53]



@delfy viel mij ook al op..

ontopic: Iedereen wil nu alles kunnen met zijn/haar telefoon. RIM moet zich bedenken dat dat met hun telefoon niet meer kan en ze met echt heel iets vernieuwends moeten komen willen ze het nog op de markt redden.

Eerlijk gezegd ben ik dit niet met je eens en komt het volgens mij neer op het aloude verhaal dat iedereen eigen wensen heeft aan zijn of haar toestel.

Ben recent overgestapt van Blackberry naar iPhone, moet zeggen dat ik dagelijks nog m'n iphone voor een Blackberry zou inruilen.

De apps op de iphone en 'het alles kunnen' zijn inderdaad leuk, maar de Blackberry excelleert in zakelijk gebruik; ea, het opstellen van langere mail berichten dan 4 zinnen (foutloos) en de telefoon functie an sich vind ik prettiger werken, maar dat is vast persoonlijk.

Als je ook het nieuws bericht volledig leest, zie je dat het uiteindelijk helemaal niet zo slecht gaat met RIM zoals bv. de nu.nl nieuwskoppen doen denken.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik was jaren een fervent BlackBerry (Bold) gebruiker, maar ben nu al enige tijd erg tevreden met mijn Android toestel. Met de Lotus Traveler software heb ik nagenoeg dezelfde hoogwaardige ervaring als op mijn BB met als extra alle Android mogelijkheden. Het BlackBerry platform was me niet kwijt, ik houd van het concept, maar niet ten koste van alles. RIM loopt nu jaren achter op de concurrentie en gaat dat hoogstwaarschijnlijk niet meer inlopen.

Net als Nokia, dat vanwege dezelfde vreemde arrogantie ook niet naar de markt wilde luisteren, krijgt RIM eveneens de klappen die het verdient. De markt is heel rechtvaardig wat dat betreft.

Er is op zich misschien nog wel hoop, ook Microsoft krabbelt langzaam op na het debacle met de kwalitatief slechte Windows Mobile versie 5 en 6 producten. MS was echter lang niet zo afhankelijk van de mobiele sector als RIM dat is. We gaan het zien.

Het spijt me, maar het commentaar hierboven is onzin. De veronderstelling dat RIM een 'arrogant' bedrijf is dat niet naar 'de markt' luistert is gebasseerd op een persoonlijke voorkeur.

De Markt is voor RIM nog steeds de zakelijke wereld en dan zeer zeker ook de IT afdelingen van de zakelijke wereld die dingen willen als: zekerheid, makkelijke roll-out van features, security features van afstand instellen, eigen servers waar BES op kan draaien. Het zijn bedrijven als Google en Apple die heel hard hebben gerend om die dingen te leveren.

Ik vraag me dan ook af wat er precies wordt bedoeld met 'wat de markt wil' want apps en dergelijke zijn iets waar ik in zakelijk gebruik helemaal niet om sta te springen. Ik zou het als werkgever zelfs helemaal niet wenselijk vinden dat mijn werknemers een beetje aan het tweeten zijn tijdens een meeting of foto's van een product de wereld in sturen.

Het probleem dat RIM nu heeft is dat ze twee werelden bedienen. Zakelijke gebruikers hadden vroeger met hun BB de eerste echte smartphone en zien dat er nu overal smartphones zijn en dat niet-zakelijke gebruikers daar allemaal dingen mee kunnen/mogen die zij niet kunnen. Tegelijkertijd zijn BB's ook populair geworden onder de reguliere consument. Zeg nu zelf, behalve Ping is het toch onnozel dat een puber met een BB rond loopt? Hoeveel jongeren hebben de zekerheid van BES/BIS nodig? Beheert hun moeder een familie server met alle contact gegevens en agenda momenten die nodig zijn voor hun dagelijks leven? Nee, maar het is wel geld en marktaandeel. En deze doelgroep wil wel die apps.

Ook de vergelijking met Nokia gaat niet op. Nokia heeft de keuze gemaakt voor Symbian. Een ontzettend goed besturingssysteem, waar zelfs best veel mee te doen is, maar waar voor een volledige omzetting naar een iOS/Android omgeving heel veel tijd en geld nodig was. Graag wijs ik er op dat Nokia's met Symbian al heel lang alle benodigde functionaliteit hadden voor smartphone gebruik. Mijn P1i die ook op Symbian draaide, kon dingen die een iPhone nu nog steeds niet kan.

Het is heel leuk om even je mening er uit te klappen op Tweakers en dat moet ook volledig mogen, maar bovenstaand vond ik echt helemaal nergens over gaan.

Als ik om mij heen kijk wie er BBs hebben, dan is de markt voor RIM volgens mij vooral blije tevreden pubers en mopperende 35+ zakelijke gebruikers die dat ding door de baas door de strot hebben geduwd gekregen. Hmm, mopperende dertigers en veertigers en blije tieners, RIM zou toch wel eens toekomst kunnen hebben }>

Voor jouw begrip: ik ben een IT manager die onder andere verantwoordelijk is voor het BlackBerry platform dat we voeren (110 gebruikers) en sinds begin 2011 een op 'any device' en 'bring your own device' gestoeld beleid voert. De genoemde BB gebruikers leveren massaal de BB in voor de eveneens gevoerde Android toestellen van Samsung. Mijn verhaal gaat juist over de zakelijke markt en de verschuiving die ik daar waarneem. We zijn nu bezig met een implementatie traject naar Unified Telephony / Communications dat hier direct op aan sluit.
Het beeld dat jij schetst van 'de medewerker die tweet' is achterhaald en past bij de klassieke beperkende IT omgeving van de jaren 2000 - 2010. Geen wonder dat je het niet met me eens bent. Welcome to the new world.

Dat je stelt dat mijn commentaar nergens op slaat is je goed recht, maar gezien mijn werkgebied ben ik het alleen niet met je eens. Dat kan hier allemaal.
Zullen we afspreken dat ik je volgend jaar om deze tijd over dezelfde materie weer spreek?

[Reactie gewijzigd door einstein op vrijdag 16 december 2011 15:01]


Volledig eens met Maupertus.

De consument die BB neemt, nemen het min of meer alleen voor het pingen...
Zeg nou zelf, dat kan ook best met WhatsApp of MSN messenger?

De BB is erg sterk met veiligheid, en superieure email functionaliteiten.
Dat een BB naast een IMEI ook met een PIN werkt, maakt deze telefoons voor dieven onbruikbaar. Een iPhone daarintegen, kan gewoon weer doorverkocht worden en gebruikt worden.

Onzin, ik unlock een versleutelde BB in 10 minuten. Kwestie van een tooltje. Je kunt alleen niet bij de data. Maar het toestel heb je als nieuw. Zie Crackberry.com.

Kan je mij dan uitleggen wat er verschilt in inhoud tussen prekz en delfy? Delfy's zijn "on-topic" is precies hetzelfde maar dan in nerd tweakers.net taal.

Zulke grote bedrijven weten heus wel wat ze doen. Overtuigen doe je met goede telefoons, en in dit geval wachten ze zoals beschreven op de nieuwe chipsets van Qualcomm.

Als je goed kijkt heeft hij zijn reactie gewijzigd ;)

RIM moet zowel de zakelijke als consumenten markt tevreden houden.
Het platform van RIM heeft zich sinds de oprichting gericht op de zakelijke markt.
De playbook in combinatie met een blackberry is voor de zakelijke markt heel interessant.

De consument wil een telefoon met het grootste scherm, oneindig mogelijkheden mbt email en een mediaspeler in één.

RIM moet onderscheid gaan maken in zakelijk en consument, twee platformen om beide doelgroepen tevreden te houden.

Mja misschien dat ze door te wachten nu net wél op de eerste rij zullen zitten en met iets vernieuwend komen...

Wat is hier kinderachtig aan?

Wat hij zegt is wel waar, een jaar zonder fatsoendelijke nieuwe telefoons, dat gaat RIM inderdaad niet redden.

Ze moeten nieuwe modellen blijven produceren als ze samsung, htc etc willen bijhouden. Dat is niks nieuws.

En aangezien RIM niet een groot fanboy leger heeft zoals Apple schat ik het erg laag dat ze het zolang vol houden.

Ze hadden nog niets moeten zeggen over hun nieuwe telefoons. Dan was er ook geen "teleurstelling" dat dit nieuwe besturingssysteem nog niet uitkomt.

Ik denk dat het voor geen enkel bedrijf geen optie is om niets te zeggen over de ontwikkelingen ricthing het publiek en daarbij de aandeelhouders. Als je een jaar lang niets interessants uitbrengt heeft dit een direct gevolg voor jou boekhouding zoals goed te zien was bij de teleurstellende iPhone 4S toen eigenlijk een fatsoenlijke 5 verwacht was. Geen enkele, zelfs niet Apple, kan het zich niet permiteren om constant te blijven ontwikkelen.

Hierin is eigenlijk Apple en Rim juist interessant in de zin dat zij naar mijn inziens beide verre van innoverend zijn. Kijk naar Samsung/SE/Nokia die proberen constant en grote lijn uit te brengen en blijven de grenzen pushen. Apple en Rim zijn juist eerder traag nadat de eerste waren in hetgeen wat ze deden. Touchscreen voor Apple of een mooie keyboard voor RIM. Hierna blijven ze wel mee doen maar nemen ze niet meer het voortouw in handen. Dit hoeft ook niet ze hebben beiden een vaste schare achter zich echter op termijn breekt dit een partij op zoals nu het geval is voor RIM.

Dat RIM niet (genoeg) innoveert ben ik met je eens, maar dat je Apple daarvan beschuldigd kan ik echt niet bij. iCloud, iOS 5 zijn 2 megaupdates geweest voor de iPhone. En de 4S is ook een grote (interne) update van de 4.

Dat Apple niet een nieuw uiterlijk geeft, zoals Samsung bij elk product geeft, geeft alleen maar het vertrouwen aan dat ze hebben in hun product. Je hoeft echt niet een leuk nieuw uiterlijk te hebben om te innoveren hoor...

Op welke manier zijn Samsung/SE/Nokia dan innoverend? Samsung innoveert nauwelijks, ze steunen vooral op Android, hun Bada is just another OS, al de rest zijn experimenten met allerlei schermformaten. SE probeert constant zijn Xperia opnieuw uit te vinden en Nokia probeert te bekomen van een aardige kater door WP7 te omarmen, beginnend met de speciaal daarvoor ontworpen Lumia 800.

De laatste innovatie op het vlak van gebruikservaring kwam weer uit het Apple-kamp met Siri, alle andere fabrikanten moeten wachten tot Microsoft of Google er achter gaan. Google is ondertussen al onderweg met Majel.

Wat noem je trouwens innovatie? Nieuw ontwerp? Nieuwe tech? Transformatie van de gebruikservaring? Als je ze allemaal nog eens wilt zien veranderen: Neem gerust een koffie, het kan nog even duren want de tijd om het huidige paradigma te breken is nog niet aangekomen. Voor de elementen: Just wait and see... maar da's gewoon evolutie.

Maar goed om dit toe te passen op RIM: Dat ze maar zorgen dat het heel goed is eind 2012, want een jaar zonder nieuwigheden, zelfs als zijn het afgezaagde nieuwigheden is dodelijk voor hun. Ik snap niet dat ze dit doen. Eerst het debacle met hun tablet en nu dit? Nee, over 3 - 5 jaar is RIM een schim van zichzelf, zwaar afgeslankt of misschien zelfs failliet. Ik wens ze alle geluk!

Dit is geen goed nieuws, iedereen weet dat de gsm markt een gadgetmarkt is. Wanneer RIM nu al aangeeft dat de aanhang het zolang zonder nieuwe telefoonmodellen moet doen kan dit wel eens de doodsteek zijn voor het bedrijf in moeilijkheden. Ik denk ook niet dat het probleem zoals RIM schrijft in de beschikbaarheid van de chipsets ligt maar meer met de financiële positie van RIM

Edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op vrijdag 16 december 2011 10:11]


Ja en neen. Ik ken voldoende mensen die nog steeds bij dumbphone van Nokia zweren, net omdat die dingen niet niét veel kunnen, en eenvoudig en betrouwbaar zijn in hun kerntaken: SMS'en en bellen. Dus er is zeker een markt voor GSM' met een beperkte feature set. Alleen jammer dat dat een segment is waar je geen rotte knop op verdient.

Dit is inderdaad geen slimme zet van ze, de Torch is een mooi ding maar zeerzeker niet speciaal of "nieuw."
Mijn abonnement loopt ook in 2012 af maar als er geen nieuwe modellen zijn die meer bieden dan mijn 9700 ga ik denk ik toch maar kijken voor een mooie HTC met Android.

Nu lijkt de nieuwe Nokia geboren... maar goed, die maken ook een beste comeback. Als het een goed bedrijf is komt het wel goed, alles in deze markt is cyclisch. Wat vandaag de winnaar is is morgen mss een verliezer.... klanten zijn zooo lastig :)

Nokia comeback? Vertel eens.
Had begrepen dat de verkopen van hun nieuwe paradepaardje juist stevig tegen vielen.

Ik denk zelf dat ze dit doen, omdat ze van de bold 9900 nog weinig winst hebben gehad... dan kan ik het me ergens wel voorstellen.

Aan de andere kant, heeft RIM de laatste tijd niet zo positief in het nieuws gestaan.
Maar of net uitbrengen van nieuwe toestel + OS dat kan oplossen, weet ik niet.. dan zijn het de kinderziektes van het nieuwe OS / Toestel die worden afgekraakt.

Ik ben zelf ook overgestapt van een BB naar een iphone puur omdat ik meer met me telefoon wil kunnen doen.

Hoe bevalt het toetsenbord? :+

Moesten ze BIS niet verplichten wil je alle apps downloaden, pingen en e-mailen via de e-mail client zouden andere mensen al langer eentje hebben aangeschaft. Including me

Blackberry's zijn gewoon niet meer hip. Behalve bij twaalfjarigen met een Nickelson jas en Uggs aan. Ze lopen achter, zijn lang niet zo secure als iedereen huilie huilie over doet (zie de Dingleberry jailbreak en de Patriot Act) en RIM wordt inderdaad gewoon de nieuwe Nokia met zijn Symbian crap; leuk maar niet meer bij de tijd.

Wat raar, mijn vriendin van 25 draagt uggs en zo'n jas. Jouw argument is net zo waardeloos als een rolstoel voor een vis.

Uggs: gemiddeld rond de 200 euro
Nickelson jas: gemiddeld 200 euro

Ik ken weinig 12jarigen die zo warmpjes bijlopen.

Overigens heeft mijn vriendin een android toestel.

Die hadden de Blackberry alleen maar voor het pingen. Nu whatsapp er is, en alle 2 jarige Abbos aflopen gaan die zeker weten over naar android of iOS. En zal voornamelijk de zakelijke gebruiker overblijven.

Sterker nog. Blackberry neemt de positie van het noodlijdende Nokia in, terwijl die langzaam aan weer goed markt gaat veroveren met hun nieuwe lijn van Windows Phone toestellen.
Hoe dan ook, dit lijkt me een zeeeer gevaarlijke zet van RIM. Ze hebben al weinig vertrouwen bij het publiek, en dat verkwanselen ze nu goed.

Ze maken inderdaad precies dezelfde fout als Nokia; namelijk vasthouden aan een OS dat op sterven na dood is. BB heeft het tij proberen te keren door QNX te kopen, maar hadden ze dat geld niet beter in een Android-licentie kunnen steken?

BB is IMHO een stervende zwaan; alle USPs die het merk ooit had zijn verdwenen dan/wel ingehaald door de tand des tijds:
1. batterijcapaciteit > nieuwste BB's zijn zelfs slechter dan bijv. Samsung GS2 / iPhone
2. BIS > achterhaald en onnodig duur
3. PING > achterhaald dankzij WhatsApp

Het enige waar ze echt nog sterk in zijn is het toetsenbord al brengen ze meer en meer modellen uit zonder toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door havana op vrijdag 16 december 2011 09:52]

«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:38 Facebook-gebruikers krijgen nieuwe lay-out profielpagina
Vorige 07:42 KPN: Apple en Google moeten meebetalen aan netwerk
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011