Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 169 reacties, 38.962 views •

Rockstar heeft Grand Theft Auto III voor Android en iOS officieel op de markt gebracht en afgestemd op apparaten met een touchscreen. Gebruikers kunnen het spel in de desbetreffende softwarewinkels voor ongeveer 5 dollar kopen.

In het spel is de bediening afgestemd voor gebruik op touchscreenapparaten, waarbij zowel telefoons als tablets worden ondersteund. Het is op sommige apparaten ook mogelijk om een gamepad aan te sluiten. Android-gebruikers moeten minimaal over versie 2.1 van het mobiele besturingssysteem beschikken, maar ondersteuning voor Android 4.0 ontbreekt nog. Rockstar belooft dat hier aan wordt gewerkt. Gebruikers van iOS moeten minimaal versie 4.3 draaien.

De game werd uitgebracht om het tienjarige jubileum van de game te vieren. Het originele spel GTA III werd in 2001 uitgebracht. Rockstar kondigde het spel eerder al aan en liet toen weten dat alleen high-end telefoons worden ondersteund. De Android-versie draait op telefoons als de Droid X2, HTC Evo 2, LG Optimus 2X, Motorola Atrix en Samsung Galaxy SII, en op tablets als de Acer Iconia, Asus Eee Pad, Motorola Xoom en Samsung Galaxy Tab 10.1. Het lijkt er echter op dat de game ook op oudere apparaten werkt. De iOS-versie wordt ondersteund op de iPad, iPad 2, iPhone 4 en de iPhone 4S.

Reacties (169)

Reactiefilter:-11690162+177+21+30
1 2 3 ... 7
Na iets meer dan 10 jaar op een handheld device te spelen!
Wie had gedacht dat dat zo snel ging!
Dat dacht ik ook. "Puur voor het gevoel" vind ik dit een erg leuke ontwikkeling!

De games die voorheen op de meest krachtige thuis-pc's draaide, nu op iets kleins en ogenschijnlijk simpels als een tablet of smartphone.

Stiekem vraag ik me dan ook af of we in 2020 BF3-kwaliteit kunnen hebben op onze mobieltjes :-).
Ik verwacht dat dit geen 10 jaar zal duren, eerder 3-5 jaar.
Dat is wel heel voorbarig. BF3 is één van de zwaarste games. Ik zie een smartphone of tablet niet zo snel BF3 draaien. Helemaal niet met de graphics die haalbaar zijn op de pc.
Niet? BF3 draait op de hedendaagse consoles, en de tablets en telefoons van tegenwoordig kunnen dat soort graphics al aan (toegegeven, op een lagere resolutie). Met wat tweaken moet het wel te doen zijn.
laten we het anders zeggen. BF3 op de max settings op een tablet.
Graphics vergelijkbaar met BF3 op low / medium is nu al mogelijk, dus over een paar jaar is het zeer waarschijnlijk wel haalbaar op max. We hebben de hardware eigenlijk al een keer uitgevonden, het hoeft nu alleen nog maar kleiner en zuiniger ;)

Feit blijft wel dat bepaalde genres erg lastig spelen op een tablet of telefoon, ongeacht de graphics. GTA bijvoorbeeld: Je wilt in principe kunnen rennen, schieten, in auto's stappen, de camera bewegen, van wapen wisselen, enzovoort terwijl de enige toetsen die je hebt op je beeld staan. Als je al die knoppen wilt plaatsen, wordt het geheel onspeelbaar en hou je geen beeld meer over. Daarnaast zit je met je vingers je zicht te blokkeren en geven de virtuele toetsen geen feedback.

Als Rockstar dit alles heeft weten te overwinnen en er echt een goed speelbare versie van heeft weten te maken, zou dat echt een prestatie zijn.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 15 december 2011 15:57]

De graphics op die hedendaagse consoles zijn dan ook niet echt te vergelijken met wat je op de PC te zien krijgt ... Ik verwacht dat de graphics in deze GTA versie dan ook wel wat zullen teruggeschroefd zijn tegenover de originele pc versie. De ontwikkelingen gaan snel, maar niet ZO snel :)
Dat denk ik toch niet, we hebben het over een verschil van 10 jaar, dat is behoorlijk als je kijkt hoe snel de mobiele processoren vooruit zijn gegaan. En de GPU, mits deze port een beetje geoptimaliseerd is, kan ontzettend veel opvangen. Ik vermoed dat het vrijwel identiek is aan de game toen.
Je hebt nog wel iets meer nodig dan alleen voldoende graphics performance om een spel als BF3 fatsoenlijk te kunnen draaien. Voorlopig zijn de CPU's in de huidige generatie consoles nog minimaal een factor 5 sneller dan wat er in een tablet of smartphone zit, en dan hebben we het nog niet eens over dingen als geheugen bandbreedte.

Het is natuurlijk niet voor niks dat zelfs de allerlaatste PS3 uitvoering nog ergens in de buurt van de 150W uit het stopcontact trekt.
En is de batterij na minder dan 10 minuten leeg. Denk dat dat vooral een probleem zal zijn. Nu is het al een redelijk issue, en dat zal echt niet beter worden als de hardware zo krachtig wordt dat het BF3 kan afspelen.
de nieuwe htc zetta heefd bijvoorbeeld al 2,5 ghz quad core aan boord !
+ de gpu's van telefoons zijn niet mis want om nou op een 5''/7''/10'' schermpje de zelfde kwalitijd te krijgen als op een 26'' pc monitor is natuurlijk veel minder power voor nodig.
dus ik denk dat de telefoons er hard naar onderweg zijn! eerder 5 jaar dan 3 jaar maar toch dik onder de 3 jaar :-) we zullen zien ^^
2020? Ik denk het wel eigenlijk! Als je de graphics ziet van Infinity Blade voor de iPad.
Infinity Blade speelt vals, dat is een onrail klick game vergelijkbaar met de myst reeks kwa controls en graphics. Een free roam shooter als GTA3 is vele malen indrukwekkender dan die tech demo (Infinity Blade).
Infinity blade wordt gewoon realtime gerendered dmv de unreal 3 engine, niet te vergelijken met pre rendered spul als de originele myst.
Klopt, het voorbeeld Myst is niet van toepassing. Wel eens met Seth_Chaos dat Infinity Blade een stuk lichter is om te renderen dan een freeroaming game, omdat je bijvoorbeeld geen controle hebt over de camera, en de omgevingen vrij klein zijn. In deel 2 schijnt dat echter ook alweer ietsje anders te zijn, dus de ontwikkelingen gaan best hard. De iPad 2 is grafisch al erg sterk, en naar het schijnt wordt die over een paar maandjes alweer opgevolgd door de derde :)
GTA Liberty City & GTA Vice City op de PSP kan al jaaaaaaaaren. Ziet er trouwens op de PSP een stuk beter uit. Zojuist even GTA III op de iPhone 4 gespeeld maar de PSP ziet er grafisch toch wat aangenamer uit.
zonder fysieke knoppen, joy- en keypad blijft het spelen van games als GTA op 'touch' devices eigenlijk meer een gimmick. Leuk, grafisch kan het maar zonder pookjes en knoppen zal het bij moeilijke stukken in het spel veel frustratie gaan geven.
Ik vind dat met een controller het stukken lastiger is om sommige games te spelen dan met keyb+muis. Dus als het een went, zal het ander ook wennen.
Mwoa, een controller werkt in sommige genres beter dan een tobo + muis. Een touchscreen heeft ook zijn kracht, in puzzel- en casual games. Maar het genre moet passen bij het apparaat, en dat lijkt me bij GTA + iPhone niet het geval. Daar zit 'em het probleem vermoed ik, maar ik heb 'em nog niet gespeeld. Ben benieuwd naar de reacties, maar het zou mij enorm verbazen als Rockstar het echt lekker speelbaar heeft gekregen op deze devices.
Pardon, bent u wel helemaal serieus? De PSP is nu 6 jaar oud, vandaar dat er ook een nieuwe variant op de markt komt. Dus het verbaast mij niks dat die graphics zeer slecht zijn, toendertijd was het goed, over een jaar of 2 denken wij ook zo over de iPhone 4(S).
Ik heb hem net gekocht puur om dit feit :P

Hij is echt 1:1 geport :o

of ik hem veel ga spelen betwijfel ik trouwens :P Ze hebben de controls wel slim uitgedacht trouwens maar blijft toch kloten op zoon schermpje :9

p.s Hij werkt perfect op de Samsung galaxy S2 (met CM7)

[Reactie gewijzigd door Crazyanz op 15 december 2011 15:06]

awsome game lijkt mij ook erg leuk om een keer te spelen en heb zelf ook een sg2 maar dan een eigen rom

ben benieuwd naar '' het kloten op zoon klein schermpje''
Heb hem inmiddels op de Ipad2/Iphone 4 gespeeld, het heeft de graphics van de ps2 versie maar is absoluut niet de mooiste game op de Ipad hoor, Infinity blade heeft al veel meer wat weg van een eerste generatie PS3 namelijk.

Verder speelt het heel soepel en een stuk beter met het touchscreen dan ik had verwacht, al baseer ik dat op een half uurtje spelen voor ik moest werken.

Maar wie had het verwacht? Niet veel, maar al tijden gehoopt
Er komt nog een versie die werkt op de Galaxy Nexus staat in de Market.
Nog even wachten dus.

https://market.android.co...amp;feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5yb2Nrc3Rhci5ndGEzYXVzIl0.

''Coming soon to Samsung Galaxy Nexus''
Wtf, waarom werkt het niet gewoon op alle telefoons met Android 2.1 en hoger. Dus en de sofware versie maakt uit en ook nog het type toestel dat je hebt, ik kan me voorstellen dat de consumenten door de bomen het bos niet meer zien!
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de native code geschreven was voor dualcore ARMv7 dus daarmee sluit je al een hoop telefoons buiten.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de native code geschreven was voor dualcore ARMv7 dus daarmee sluit je al een hoop telefoons buiten
Het draait ook op de iPhone 4 en de iPad 1, dus dat lijkt me niet de reden.

Het lijkt met een stuk waarschijnlijker dat er niet genoeg tijd was om de performance verschillen op elke denkbare CPU/GPU combinatie uit te vlakken die je op Android toestellen tegenkomt, en dat er daarom voor een grootste-gemene-deler-subset is gekozen voorlopig.
Ik snap jou reactie wel, maar volgens mij hebben ze het ontwikkeld voor bepaalde hardware (Tegra 2?) en dus kan je niet zeggen werkt op Android versie > X.xx

Ik denk inderdaad heel vervelend voor "normale" consumenten, maar gelukkig zetten ze er wel bij op welke toestellen het wel moet werken. De meeste mensen weten volgens mij wel welk toestel ze hebben.

Edit: ? na tegra2 toegevoegd

[Reactie gewijzigd door BooYooToo op 15 december 2011 13:35]

Doet het ook op me SGS2 die geen Tegra 2 heeft ;)

Maar kan komen door onder andere de resolutie, de nieuwere Android build.
de meeste telefoons ( ik denk nu even niet aan iphone ) hebben zo wie zo wel de nieuwe android verzies 2.3.x aangezien gewone gebruikers ook hun updates binnen krijgen..

daarbij is het logchies dat een game niet op alle android toestellen draaid? immers moet een pc toch ook krachtig genoeg zijn voor een game?

dan lijkt het me logchiesdat een '' zware '' game als gta 3 niet op een htc wildfire s draait ( 600 mhz cpu en 230 mb ram )
en wel op de htc desire s ( 1 gig cpu en 512 mb ram )
en goed draaid op de galaxy s2 ( 1,2 ghz dual core en 1 gig ram )

in mijn ogen komen deze specs redelijk overeen met de orginele specs die de game nodig had voor de gewoone pc

mijn excuus voor het niet behandelen van de iphone maar dat komt omdat ik geen verstand heb van apple..
Waar heb je het over? Werkt prima op de 4.
Nou net zei iemand dat die ze post nu aan heeft gepast, maar draait blijkbaar wel op lagere settings en alsnog slomer dan de iPhone 4S dus dat is sub-60fps = hakkelig...
Sub 60 fps hakkelig? Volgens mij valt dat reuze mee, hangt er maar net vanaf of je het hebt of 20 of 50 fps. 40 is volgens mij nog steeds niet echt hakkelig.
Oudere hardware draait games op lagere settings. Schokkend.
Sorry maar dan heb je het gewoon niet zien draaien op de iPhone 4.
Anders leg je 'm nog even uit waterkoeler :')
Nou net zei iemand dat die ze post nu aan heeft gepast [..]
Misschien een hele rare gedachte, maar je zou er ook over kunnen denken om niet alles wat door anonieme nicknames op internet sites wordt geplempt voor waarheid aan te nemen en na te blaten. Het is maar een tip.
Deels met je eens... alleen de gemiddelde consument zie in de market alleen de apps die geschikt zijn voor zijn/haar telefoon....
Nvm.

[Reactie gewijzigd door coolsmoe op 15 december 2011 16:46]

This app is compatible with your HTC HTC Desire.
Er staan 4 GTA's in de market:
1 Grand Theft Auto III
2 GTA III
3 GTA 3
4 Grand Theft Auto 3

Grand Theft Auto III zou compatible moeten zijn met mijn Desire.
Op mijn HTC Desire Z werkt GTA III (Grand Theft Auto III dus) met 5 fps. Als ik de processor overclock naar 1,51 GHZ haal ik tussen de 10-15 FPS. Niet veel dus, maar speelbaar! Op mijn Pentium 3 draaide hij trouwens ook rond die FPS...

Al met al: WAT GEWELDIG dat het spel voor portable devices uit is! Hopelijk volgen Vice City en San Andreas ook met de jaren.
Op de iPhone 4 is het ook gewoon mogelijk om GTA III te downloaden en te spelen.
Dit is wel heel erg leuk. Alle GTA's waren heel goed, en de huidige telefoons trekken dit natuurlijk makkelijk. Eigenlijk verbaast het me dat ze dit doen, want porten lijkt me niet zo 1-2-3 gebeurd te zijn. Ook is 5 dollar heel schappelijk. Ik vraag me wel af of het niet irritant is, een tps spelen op een touchscreen.

edit: maar als het goed te spelen gaat zijn, dan wordt dit een goudmijntje, ook al is het maar 5 dollar per stuk. Ze hadden immers het spel al, en porten lijkt me minder werk dan het hele spel herschrijven

[Reactie gewijzigd door stealthjong op 15 december 2011 13:31]

Goudmijntje is het zeker, GTA III staat in de App Store van Apple al op nummer 1 bij "Meest opgebracht", nog boven TomTom, Whatsapp en Wordfeud
Spelletje net binnen voor 4 euro de moeite echt wel waard op Ipad 2 speelt het echt heerlijk en ik vind het er persoonlijk ietsjes beter uitzien dan op men pc des tijds weer lekker ouder wets jeugd sentimenteel ophalen. OVG is dit een gecombineerde app die je voor 4 euro koopt en vervolgens op Ipad 2 en Iphone kunt spelen. Helemaal super Rockstar!!
Poging voor de iphone 4 (zonder S)
13:29: start download / installatie
13:31: 25% "laden"
13:32: 62% "installeren"
13:33: volgens de belgische appstore werkt hij WEL op de iphone 4!
13:34: klaar. Start, ... ai ai .. zwart scherm *crash
13:36: reboot dmv multitask menu iphone
13:36 originele intro van game is identiek als pc! Menu is aangepast
13:38 meesterlijk! hij doet het! identiek aan pc-versie.... I love it!

FPS is wel wat laag ... graphics lijken een beetje geminderd. niet helemaal onbegrijpelijk.
Gameplay lijkt redelijk op die van pc
Stay tuned for updates!

[Reactie gewijzigd door Rubizon op 15 december 2011 13:40]

Ik vond GTA 3 voor de XBOX 1 al niet lekker besturen omdat ik eerder de PC versie speelde. Op IOS en Android lijkt me de bediening al helemaal een drama.
Wel grappig om te zien dat Rockstar voor verschillende landen verschillende namen heeft gebruikt:
Grand Theft Auto III
Grand Theft Auto 3
GTA 3
GTA III

Maar deze ga ik zeker een keer proberen, ben benieuwd hoe goed de besturing werkt :D
Omdat Google (nog) geen mogelijkheid biedt om binnen de Market verschillende versies voor verschillende zones aan te bieden.
en op ipod 3g iemand??
https://market.android.com/details?id=com.rockstar.gta3

Ik test hem nu uit op me HD2 1,1 ghz singlecore!

Hij download nu de benodigde 431 mb!

Overclock tot 1,5 ghz doet het hem!

[Reactie gewijzigd door kevinwalter op 15 december 2011 15:33]

1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True