Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties, 15.206 views •

Een bug in The Legend of Zelda: Skyward Sword heeft tot gevolg dat spelers in bepaalde gevallen niet verder kunnen met het verhaal van het spel. Nintendo erkent het probleem en heeft aangekondigd een patch voor de Wii-game uit te brengen.

Nintendo gaat een patch uitbrengen voor een bug in The Legend of Zelda: Skyward Sword, schrijft Adriasang. De bug kan zich voordoen in een van van de queestes van de hoofdverhaallijn en maakt het, als het spel daarna wordt opgeslagen, onmogelijk voor gamers om verder te gaan met het verhaal. De patch moet niet alleen de fout, maar ook corrupte savegames herstellen. Wanneer Nintendo de patch uitbrengt, is nog onbekend. Gebruikers zonder internetverbinding zullen hun sd-kaart of Wii naar Nintendo op moeten sturen, aldus Adriasang.

De bug wordt geactiveerd als de speler een aantal acties in de hoofdverhaallijn in een specifieke volgorde uitvoert op het moment dat hij drie draken moet zoeken. De bug doet zich voor als spelers naar de Lanayaru Desert gaan en daar met Golo the Goron in de Lanayaru Mine praten voordat de opdracht voor de Thunder Dragon is uitgevoerd. Als spelers na het uitvoeren van de opdracht voor deze draak weer met Golo praten, verschijnen de overige twee draken niet meer in het spel. Als work-around raadt Nintendo aan om de opdracht voor de donderdraak als laatste uit te voeren.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Link kan zonder hulp van Nintendo wel ander ongedierte platslaan

Reacties (58)

Reactiefilter:-158057+111+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
hmm en op de DS dan???
hebben ze die bug daar niet?

edit: dat is zeker een andere zelda game?

[Reactie gewijzigd door rayhvh op 15 december 2011 09:35]

Je bedoelt zeker Twilight Princess? Die had inderdaad een soortgelijke bug. Als je je spel opsloeg kon je niet meer verder. In dit filmpje laten ze zien hoe de bug werkt in Twilight.

Voor de geïnteresseerden; een uitleg en in-game footage van de bug in Skyward Sword zijn in dit filmpje te vinden.
Die was er ook niet op de DS. Maar daar zaten inderdaad ook wat game-breaker bugs in, ja. De Cannon Room Glitch en de Eldin Bridge Glitch komen zo in me op...
Er is geen skyward sword voor de DS.
Is dit nou het eerste spel van Nintendo dat gepatched wordt? :o
Wel goed dat ze het doen hoor!

[Reactie gewijzigd door Zeror op 15 december 2011 09:34]

Is dit nou het eerste spel van Nintendo dat gepatched wordt?
Nee.

Er is ooit een bug in Super Paper Mario verschenen, en ze hebben toen een recall gedaan. Ik heb toen ook mijn disc opgestuurd, en netjes een nieuwe gekregen.

Ik weet niet hoe ze deze bug gaan patchen, bij mijn weten heeft de Wii geen patch-mechanisme om patches lokaal op te slaan, zoals de PS3/Xbox 360 wel hebben. Denk dat dit ook weer een replacement-actie gaat worden? (@sanderev66: ik bedoelde dus voor games...)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 15 december 2011 09:48]

De Wii heeft wel een primitieve vorm van dit mechanisme, namelijk een firmware update van de Wii zélf. Dit is eerder gebruikt bij The Conduit 2.

@edit: The Conduit 2 is ook een game, maar is dmv een firmware update gefixed.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 15 december 2011 09:52]

een recall is niet hetzelfde als een patch :)
Dus tot dusver is Skyward Sword WEL het eerste spel dat gepatched gaat worden van Nintendo, tenzij iemand anders nog een kandidaat heeft? :)
Zover ik weet, moet je altijd een patch/update downloaden voor Call of Duty MW3 en Black Ops. Maar dat zou wel komen omdat COD van te voren aan deze functie heeft gedacht.

Gelukkig ben ik nu bij de 3e draak. Alleen ik deed hem in oude volgorde. (water, bliksem en nu vuur) Ik wist niet ineens dat het mogelijk was zelf te kiezen welke quest je eerst gaat doen.

Ik dacht dat het over temples ging, zo te zien moet ik oppassen. En eerst de vulcano en water dragon bezoeken voordat ik de lighting dragon ga bezoeken...

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 15 december 2011 12:32]

Nee. Voor de 3DS is dit een half jaar geleden ook gedaan. Toen is er nog een patch uitgegeven om iets voor Ridge Racer te patchen. En zoals hiervoor mij al is gezegt Conduit 2 voor de Wii.

Het is wel zo dat dit zeer weinig gebeurt!
1 keer raden met wel poppetje ik gister avond gepraat heb...

juist! die golo de gorgon in lanayaru mine...
Met hem heb ik ook al eerder gepraat, je moet wel om verder te komen. Of zijn er twee Gorons daar? Anyways, het gaat erom dat je met hem praat op het punt dat je de draken moet vinden. Lijkt mij niet hetzelfde als de Flames of the Goddesses zoeken om je zwaard te 'purifyen'.

Maar ik zit wel net in de buurt van dit punt, dus moet goed opletten hoe en wat ik doe zodat ik de bug niet van te voren trigger. Hopelijk patch Nintendo dit snel. Kunnen we weer verder zwaaien :).
Is dit nadat je op het schip bent geweest of daar voor? Ik heb namelijk wel met hem gepraat, en ben toen verder gegaan met de hookshot richting de invisible ship voor de tweede Flame.
dit is na de flames. ik moet nu opzoek naar 3 draken en ben als eerst naar de draak gegaan waar de bug zit en met die gorgon gepraat dus ik ben benieuwd.
Tweede flame heb ik gisteravond gehaald. De draken moet je blijkbaar zoeken nadat je de derde flame hebt (Din's Power denk ik zo, gezien de namen en de Triforce pieces op je hand).
Dus, ervoor. Daarom vroeg ik ook of er meer dan 1 Goron is in Lanayaru Desert.
o sorry. er is idd een 2de gorgon daar. hij komt naast een hookshot punt te staan helemaal in het begin van de mine vlakbij de toren. hier spawn je ook als je er voor het eerst heen gaat.
Ok, dan kan ik nog een paar uur rustig spelen, want de 2e heb ik nog niet gezien :).
Wow, eerste patch van nintendo... maar toch blijft het een goed spelletje !
Ok wow. Ik wist niet dat Nintendo hun games kon patchen.
Ik vraag me ook af hoe ze dat voor elkaar gaan boksen.
Recall?
Save game patch?
update?
Recall: waarschijnlijk.
save game patch: hoe?
update: qua updates is de Wii *** (aka een hack en de Wii is pwned 4 life)
De Wii kan systeem updates ontvangen dan is het patchen van een Save game volgens mij toch niet heel lastig.
Recall lijkt me ook niet nodig in deze.
Hoe wou je een savegame patchen die er nog niet op staat?
Oftewel, wat als mijn systeem wordt geupdate en ik pas een week later dit spel haal?
De één sluit de ander toch niet uit?
Als tijdens het patchen je een Save-game hebt dan wordt je Save-game gepatched en het spel.
Als je geen Save-game hebt dan wordt alleen de game gepatched.
Lijkt me niet moeilijk als de Wii het patchen van games ondersteund.
doet het niet. Lees eens wiibrew.org. Complete verhaal van hoe de Wii werkt.
Bedankt voor de link, maar iets teveel werk om door te spitten.

Wat ik wel heb gevonden:
"(PPC) System Menu The System Menu is the first visible user interface since it is the first code running on the PowerPC. It has higher access privileges compared to games (e.g. it can read and write to every savegame). Its signature is only checked upon installation. boot2 only makes sure that the HMAC signatures on the NAND's filesystem are valid."

Met andere woorden als de System Menu gewoon wordt geupdate dat het ook Zelda save-files controlleert tijdens bootup dan zie ik geen probleem. Ja, je kan dan tijdens een sessie nog steeds vast komen te zitten, maar zodra je je Wii heb gereboot dan kan de System Menu je save-game aanpassen en de eerst volgende keer dat je Zelda boot kan je weer verder.
Dit is meer een patch voor de savegame, niet de game zelf.
Precies. Alleen de savedata wordt gerepareerd. De bug zal in de game blijven bestaan.

Volgens IGN zal Nintendo een "programma" uitbrengen die de SAVEDATA zal repareren.

Link: http://uk.wii.ign.com/articles/121/1214853p1.html
Queestes? :/ Welja, waarom geen bewaardspel, spelers en pleister als we dan toch alles in het nederlands willen hebben?
omdat Queeste een leuk oud-hollandsch woordt is :+
Ik krijg een Twilight Princess-déjà vu... Daarin stak je op een gegeven moment een brug over die achter je instortte. Als je vervolgens de game opsloeg en later opnieuw weer opstarte stond je weer aan de andere kant met een ingestorte brug voor je die je niet kon oversteken... Voor mij de reden dat ik TP nooit heb uitgespeeld...
Dan kon je Nintendo bellen om de game te swappen. TP had ook dit soort bugs, die met de brug kende ik toevallig niet, maar wel eentje met dezelfde symptomen: saven op een bepaald stuk, loaden, cruciale NPC is verdwenen, je kan niet verder.
Ja, die bug is om naar de Sky World te kunnen, je moet een kanon ervoor zoeken. Save je en sluit je af voordat je de NPC laat weggaan, zit je vast omdat de NPC weg is, maar de game denkt dat hij er nog staat. Dit is opgelost met een nieuwe 'druk' van de game.

Zelfde als bij Ocarina of Time Gold Edition (v1.0 gemarkeerd), waarbij je, als je met Ganon vecht en de game saved en afsluit nadat je Master Sword uit je handen is geslagen je zonder zwaard rond kan lopen en blijkbaar de hookshot/longshot vanaf je paard kan gebruiken.

Er zijn in het verleden dus meerdere releases geweest met bugs, maar dit is de eerste die op zo'n manier wordt opgelost.
Absurd dat je niet eens een game normaal kan patchen :S
Tuurlijk wel. Nintendo heeft dat in het verleden meerdere malen gedaan. Zoals ik hierboven aangaf was er een bug met Ocarina of Time op de N64 die alleen in 1.0 zat (gold edition).
Dit is alleen nieuw waarbij er een stukje code op de Wii komt te staan van een spel om zo een bug op te lossen.
En hoe wil je games patchen op de N64? Dat latere versies de bugs niet (meer) hebben wilt dus niet zeggen dat degenen die hem al in huis hebben (juist de eerste kopers zijn de dupe) geen probleem hebben.

In de tijd van de N64/PS1/Saturn en vroeger natuurlijk met de NES/SNES/MD etc. hadden gebruikers vaak pech en konden overnieuw beginnen. In Broken Sword zat volgens mij ook een bug die voorkwam als je eerst een bepaalde actie deed, waarna je niet meer naar een volgend gebied kom. "Oplossing" was opnieuw beginnen met dat in je achterhoofd.

Wat dat betreft is de Wii net iets beter, maar lang leve de 360 en PS3 en de updates die simpelweg binnenstromen bij het starten van het spel.
Aan de andere kant, de hoeveelheid bugs in de meeste Nintendo spellen vallen doorgaans wel mee. Als ik zie hoeveel updates ik met de PS3 binnen moet harken. :X

En je moet weer PS+ hebben om dat automatisch te doen. Lekker irritant. Wil je na een paar weken/maanden spelen, dan zit je eerst weer 1GB te downloaden en daarna te installeren. :S
Nou, het kon bij de Nintendo 64 in principe wel, maar dan moest je wel in Japan wonen en de netwerkkaartuitbreiding hebben. Met een firmware update van de Nintendo 64 kon deze voorkomen dat bij bepaalde spellen iets mis ging, al was het heel simpel. Het was alleen een tekst in beeld met een waarschuwing, er is alleen nauwelijks gebruik van gemaakt.
Absurd dat dit nodig is wil je zeggen. Vroegah waren games veel minder buggy en werden ze gewoon fatsoenlijk afgemaakt. Als ik zie wat voor problemen sommige spellen bij release hebben vraag je je gewoon af waarom ze het spel al uitgebracht hebben. Het is alsof je een auto koopt en dat er twee dagen na aankoop de wielen onder gezet worden omdat ze die "even vergeten" waren bij productie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True