Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 47, views: 11.049 •

Het iDeal-systeem voor onlinebetalingen heeft een kwart miljard transacties afgehandeld, blijkt uit cijfers van Currence, eigenaar van iDeal. Het aantal betalingen met het systeem maakte in het afgelopen jaar een gestage groei door.

Uit de grafiek voor cumulatieve transacties was al te zien dat iDeal afstevende op 250 miljoen transacties dit jaar en de traditiegetrouwe piek in het aantal onlinebetalingen voor Sinterklaas heeft voor de mijlpaal gezorgd. Uit de maandtotalen is op te maken dat iDeal elk jaar flink groeit. Zo werden in oktober 2009 4,2 miljoen transacties genoteerd, in oktober 2010 6,2, terwijl in oktober 2011 al 8,3 miljoen betalingen verwerkt werden.

IDeal bestaat sinds oktober 2005. "Het duurde bijna 3 jaar voordat de 50 miljoenste transactie werd gedaan, dat aantal halen we nu in ongeveer een halfjaar'', zegt directeur Piet Mallekoote van Currence tegen persbureau ANP. Currence verwacht dat de verdere groei voor een groot deel van mobiele betalingen zullen komen.

iDeal transacties cumulatief

Reacties (47)

Dat dacht ik ook al, want iDEAL is er al weer even en 250.000 keer vind ik persoonlijk dan best wel weinig.

Wellicht even bij de Feedback aangeven? is al gedaan zie ik.

[Reactie gewijzigd door ThePope90 op 15 december 2011 07:54]

Voor dit soort reacties is er het feedback-topix, zie de hyperlink rechts bij " Nieuws I/O".

Ontopic: ik had niet verwacht dat het zo vaak gebruikt zou worden. Ik koop (voor een nederlander) relatief veel via internet denk ik en ik denk dat ik rond het gemiddelde zal zitten met ideal-betalingen. Maar misschien komt dat ook doordat ik liever afreken bij afhalen en dat ik relatief vaak de mogelijkheid daarvoor heb. Ook betaal ik vaak via paypal.
Het voordeel van Paypal is voor de koper dat het te storneren is. Voor de verkoper is Paypal nadelig. Kost schandalig veel geld en de koper kan ook storneren als er niets aan de hand is.
Het nadeel (voor de koper) van iDeal is dat het níet te storneren is. Ook niet als er niet, of onjuist geleverd wordt. iDeal is een verkopers-ding, en bovendien bij kleine aantallen transacties bij veel banken ook niet bepaald goedkoop.
Ik vind iDeal anders als koper ook behoorlijk practisch. Ja, het is wel duur. Maar ik hoop dat de prijs omlaag gaat, net als bij pinnen.
Ik werkte jaren voor een grote creditcardmaatschappij en daar deden we natuurlijk erg veel online betalingen. iDeal werd geïntroduceerd als tussenpersoon voor consument/winkelier die niet met creditcard willen afrekenen (duurder) maar ik heb nooit het voordeel er van gezien.. (je geeft je vertrouwen uit handen, ofwel aan iDeal ofwel aan de winkelier dus weinig verschil want als het fout gaat moet je toch weer bij de winkelier zijn..).

Voor online betalingen is Paypal geen optie, je hebt geen enkel recht als het fout gaat (door schade en schande wordt men wijs: ik had een fraude klacht lopen, kreeg gelijk van Paypal, kopersgarantie en voila: geld kwijt..) want als het geld er niet is krijg je ook niets.

Creditcard heeft altijd de standaard Mastercardregels voor online betalingen, en die zijn streng. Geld wordt niet direct bij het bedrijf teruggevorderd maar bij de bank waarbij dat bedrijf is aangesloten. Geld komt dus altijd terug.
Desondanks is Papyal daarmee toch beter (veiliger) als iDeal.

Paypal functioneert als scheidsrechter en is onafhankelijk. Als de koper zijn geld terugvraagt omdat hij niets ontvangen heeft en de verkoper overlegt zijn verzendbewijs, dan boekt Paypal niet terug. Ook voor de verkoper is het dus veilig.

In het geval van iDeal verwijst de bank je, bij eventuele problemen, naar de webwinkel en ik ben er al tegengekomen die aangeven zelf alle verantwoordelijkheid af te wijzen als er geen voltooide/gelukte iDeal-transactie is. Dit lijkt eerder regel als uitzondering te zijn.

Bij een welwillende winkelier kun je, als het bedrag bij jou wel is afgeschreven, vragen of het geld bij hem wel is bijgeschreven (bovenstaande winkels zijn dus niet welwillend, ze zeggen gewoon ijskoud dat ze transacties niet kunnen traceren) en als hij zegt dat dit niet het geval is (geloof jij hem?) dan pas kun je terug naar de bank, allereerst je eigen bank dus, daarna moet je weer terug naar de winkelier zodat die navraag kan doen bij zijn bank.

http://www.ideal.nl/consument/?s=extra
Ik heb een foutmelding ontvangen tijdens mijn iDEAL betaling. Echter, het te betalen bedrag is van mijn rekening geboekt en de webwinkelier heeft het geld niet ontvangen. Wat moet ik doen?
Neem contact op met uw bank. Uw bank kan u verder helpen en uitzoeken waar de fout(melding) is ontstaan, bij de webwinkelier of bij de schakel tussen uw bank en de bank van de webwinkelier (of de bank van de Collecterende Payment Service Provider (CPSP) – dit is wanneer een webwinkel het innen van betalingen heeft uitbesteed aan een derde partij).
klik voor antwoord op de vraag
Ik heb een foutmelding ontvangen tijdens mijn iDEAL betaling en heb daarna nog een iDEAL betaling gedaan. Nu is het bedrag 2x van mijn rekening geboekt. Wat moet ik doen?
U kunt contact opnemen met de webwinkelier om na te gaan of zij een dubbele betaling hebben ontvangen en hen verzoeken het bedrag terug te storten.
Indien de webwinkelier het bedrag niet heeft ontvangen kunt u contact opnemen met uw bank. Uw bank kan u verder helpen en uitzoeken waar de fout(melding) is ontstaan, bij de webwinkelier of bij de schakel tussen uw bank en de bank van de webwinkelier (of de bank van de Collecterende Payment Service Provider (CPSP) – dit is wanneer een webwinkel het innen van betalingen heeft uitbesteed aan een derde partij).
Helaas zijn er steeds meer instanties waar je niet omheen kunt en waar je alleen via iDeal kunt betalen (CBR bijvoorbeeld, als je aanvraag wilt doen om theorie-examen te doen). De andere vermijd ik zoveel mogelijk.

Als er niets te halen is, dan is er niets te halen, dus dat maakt niet uit. Indien de verkoper failliet is maakt het dus niet meer uit waarmee je betaald hebt.

Volgens jouw redenatie zijn de creditcards veiliger als Paypal, ik heb ook het omgekeerde gelezen. Feit is dat beide relatief duur zijn en veiliger als iDeal.
iDeal is alleen bedacht door de banken om zelf een stukje van de koek over te nemen die eerst naar de creditcard-maatschapijen ging, en is echt zo opgezet om de winkeliers te paayen zodat ze voor iDeal kiezen in plaats van creditcard-betalingen (Paypal was er toen nog maar net en vrijwel alleen in de USA).

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 21 december 2011 10:21]

moet er in de titel niet miljard staan ? 250.000.000

onder de kop staat ook 250 miljoen transacties
Klopt, in de meeste media staat wel netjes miljard ;)
Een kwart miljard dus!
Een kwart miljoen is 250.000. Ik dacht al; wat weinig?
Mooi werk, ik ben ook erg tevreden over de veiligheid en de hoeveelheid sites die het systeem ondersteunen/gebruiken.

Wat me echter wel erg tegenviel van dit soort betaliing is dat je vrijwel machteloos bent als je webwinkel niet levert of je geld niet terug wil boeken; je kan het geld niet terugvorderen en als het betreffende bedrag vrij laag is (onder zo'n 200 euro) doet je rechtsbijstandsverzekering ook niet veel voor je.

[Reactie gewijzigd door ejay79 op 15 december 2011 07:55]

Ik kan bij mijn bank een stornering aanvragen net als bij een incasso. Althans dat is wat de bank mij verteld heeft, ken niet alle voorwaarden.
Dat gaat dus niet, wat een stornering is een terugboeking van een automatische incasso. iDeal is een door jou geinitieerde betaling (lees: vrijwillig) en kan dus niet worden teruggeboekt door je bank (geen één bank kan/mag dat).
Wat me echter wel erg tegenviel van dit soort betaliing is dat je vrijwel machteloos bent als je webwinkel niet levert of je geld niet terug wil boeken; je kan het geld niet terugvorderen en als het betreffende bedrag vrij laag is (onder zo'n 200 euro) doet je rechtsbijstandsverzekering ook niet veel voor je.
iDEAL is een manier om geld overmaken voor zowel de klant als de winkel makkelijker te maken. Voor de klant is het de besparing in tijd en moeite van het invullen van gegevens, voor de winkel de directe bevestiging dat het geld eraan komt en dat de bank garant staat.

Extra bescherming van de consument was nooit de bedoeling, omdat je nog steeds geld overboekt op de ouderwetse manier (met een mooi schilletje eromheen). Al wil je extra bescherming (ook tegen faillisement), gebruik dan een kredietkaart.
Wat mij erg stoort, is dat sommige webwinkels voor i-deal een aanslag reken van een euro en voor de zelfde bank-overschrijving niks.

Dat vind ik zo klant onviendelijk.
Ik snap de reden ervan ook niet.
Het zou mooi zijn als er een vergelijkbaar systeem voor betalingsverkeer in Europa wanneer er in 2013 overgeschakeld gaat worden van 'Nederlandse bankrekeningnummers' naar IBAN-nummers als bankrekening nummer.
Volgens mij waren ze van plan om het Ideal concept in meerdere landen te gaan gebruiken binnen de EU. Ik kan alleen niet meer vinden waar ik dat gelezen had.

Ah gevonden klik

[Reactie gewijzigd door WilliamP op 15 december 2011 08:11]

Ben groot voorstander van iDeal, gelijk betaald wel zo netjes!
Inderdaad, iDeal werkt makkelijk en snel! Kun je niet van veel dingen zeggen tegenwoordig :)
En als onverslaanbaar voordeel kan je via iDeal wel aan Wikileaks doneren! :)

iDeal faciliteert donaties aan Wikileaks [WebWereld]
"Wij zijn puur faciliterende bedrijven. Dat geldt voor ons, dat geldt voor Mastercard en Visa. Dan kan je niet de stekker uit een organisatie trekken alleen omdat die onwelgevallige informatie voor overheden naar buiten brengt. Er is niet eens een concrete aanklacht tegen Wikileaks. Dat zulke bedrijven zwichten voor politieke druk, dat tast volgens mij de wortels van het internet aan."
[WikiLeaks donatie via iDeal]
iDeal is zeker een goede manier om via internet te betalen :) Hopelijk gaat die ooit doorgevoerd worden op Marketplace van Android.
En bedenk je dan eens dat vele webshops 1 euro transactiekosten vragen. ;)
En bedenk je dan ook dat banken die transactiekosten ook rekenen bij al die winkels die dat niet rekenen....

Als consument merk je daar natuurlijk niets van, maar een zakelijke gebruiker betaald voor elke bank transactie.

@Countess:
Dat ligt er helemaal aan welke bank en oplossing je gebruikt, het loopt van ¤0,56 tot ¤0,80 en maandelijkse abonnementen van ¤0 tot ¤125. Dus is ¤1 niet zo heel vreemd, je moet natuurlijk ook nog eens je entree kosten terug verdienen ¤0 tot ¤500, kosten van de integratie in de webwinkel, etc.

Sommige winkels absorberen dergelijke kosten door ze te spreiden over alle aankopen, andere rekenen alles apart, dat is een bedrijfskeuze. Als klant wil je natuurlijk nergens voor betalen, het liefst natuurlijk ook niet voor het artikel...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 15 december 2011 09:47]

maar niet van 1 euro.
het kost ergens van 55 tot 75 cent per transactie.
Daarom gebruik het *nooit*, en koop ik bovendien niet bij winkels waar ik moet betalen om te betalen. Ergo: ik koop vrij weinig nog in Nederland. Ben ik meestal minimaal een derde goedkoper uit ook nog :Y) .

Iedereen hier in NL lijkt over elkaar heen te vallen om de hoofdprijs te kunnen vragen. :( Kijk voor de grap eens op amazon.co.uk, of .de

Ideal is gewoon een extra melkkoe voor de banken. Dat bewijzen deze cijfers wel.

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 15 december 2011 13:56]

(Offtopic) Is er iemand die snapt hoe het "12 mnd voortschrijdend"-lijntje gedefinieerd zou kunnen zijn? :/
voortschrijdend gemiddelde. Dus het gemiddelde over de laatste x-metingen (12 maanden hier) voor dat punt. Is een soort smoother. http://nl.wikipedia.org/wiki/Voortschrijdend_gemiddelde

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 15 december 2011 09:21]

Hehe, bedankt voor de wikipedialink naar de definitie van een voortschrijdend gemiddelde.

Maar daaruit kan ik niet halen hoe dat paarse lijntje berekend is; die is namelijk constant veel lager dan een gemiddelde van de voorafgaande 12 losse punten..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013