Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 28, views: 9.880 •
Submitter: Wolfos

De Humble Indie Bundle keert terug met een vierde release, die vijf games bevat. Wie meer betaalt dan de gemiddelde prijs, krijgt er nog twee games bij. Voor al deze spellen is dit tegelijk de eerste keer dat ze op Linux verschijnen.

Een week na de afloop van de Introversion-bundel brengt Humble de vierde Indie Bundle uit, die de spellen Jamestown, Bit.Trip Runner, Super Meat Boy, Shank en NightSky HD bevat. Elf uur na verschijning van de bundel is het spellenpakket ruim 176.000 keer verkocht, wat bijna een miljoen dollar omzet heeft opgeleverd.

Zoals gebruikelijk bij Humble Bundles mogen gamers zelf bepalen hoeveel ze betalen voor de spelbundel en welk deel naar de goede doelen gaat. Deze keer zijn dat Child's Play en het Amerikaanse Rode Kruis. Wie meer neerlegt dan het gemiddelde, op moment van schrijven 5,79 dollar, krijgt twee bonusgames: Gratuitous Space Battles en Cave Story+.

Alle spellen werken op Windows, Mac OS X en Linux, en zijn niet voorzien van drm. Klanten kunnen de games downloaden van de Humble-website, maar het is ook mogelijk om een Steam-key aan te vragen. De bundel is verkrijgbaar tot en met 28 december.

Reacties (28)

wederom een leuke bundel,
erg gaaf dat de indie developers dit blijven doen, en met zoveel succes.
Ik hoop datze veel geld ophalen, in elk geval nu al goed voor het kerst gevoel :D
Het is wel zo dat het nu elkaar wel erg snel opvolgt. De specialiteit gaat eraf, en daarmee de drang om het te kopen voor sommige mensen (waaronder mijzelf).

Overigens is het natuurlijk geweldig om te zien dat ze zoiets doen, en ook erg leuk dat er zoveel indie games zijn en van meestal ook nog een verrassend hoog niveau.
Dit is wel weer een 'echte' indie bundle met verschillende games van verschillende developers, wat imo leuker is dan de laatste twee bundels met games van n bepaalde ontwikkelaar. Ik ben kennelijk daar niet de enige in; HIB4 verkoopt nu al beter dan de Introversion Bundle, die bleef na twee weken steken op 190k stuks/$778k omzet.
De vorige viel ook samen met steam's thanksgiving sale wat geen geweldige timing was... Dan verdrink je een beetje in het geweld van alle steam deals.
De indie bundle liep wel langer door, maar de eerste publiciteit kreeg dan toch minder aandacht.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 14 december 2011 12:13]

Ach, op een gegeven moment wordt de kwaliteit van de spellen minder en kunnen ze minder aanbieden. Ze graven hun eigen graf op deze manier, maar aan de andere kant zit de hype er nu nog een beetje aan. Beter zo snel mogelijk eruit halen wat erin zit, toch?
Een indie studio heeft niet zo'n belachelijk budget of uitgaven, zo'n actie om hun product aan de man te brengen levert veel geld en publiciteit op, en kunnen ze dus verder ontwikkelen.

Er zijn zat kleine indie studios met leuke games die zelfs zonder de publiciteit en omzet van de bundles nog voortbestaan, dus ik denk niet dat er te spreken valt over een hype, maar meer over een influx van geld.
Hoezo ze graven hun eigen graf? Ze zijn net lekker bezig! Even een kort overzicht:
Humble Indie Bundle #1: $1,270,000.00
Humble Indie Bundle #2: $1,826,864.51
Humble Frozenbyte Bundle: $889,094.41
Humble Indie Bundle #3: $2,169,779.44
Humble Frozen Synapse Bundle: $1,116,133.45
Humble Voxatron Debut: $902,453.00
Humble Introversion Bundle: $778,711.27
Totaal: $8,953,036.08
(zie ook wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Humble_Indie_Bundle)

Dat is dus bijna 9 M$ omzet sinds de eerste bundle in mei 2010! Vind ik nou niet meteen een klein bedrag. Het lijkt me dat ze een prima model hebben gevonden. So what dat niet iedere bundle de andere overtreft? Ik vind het niet erg om op 2 weken tijd een half miljoen dollars aan omzet te genereren. Zoals Blue_Entharion ook al aanhaalde, sommige van die indie studio's hebben hun userbase verdubbeld op 2 weken tijd! En dat terwijl hun game al een jaar te koop was (excuses, ben vergeten welke ontwikkelaar dit nu weer waar vertelde, geen link dus).

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door DavidoVitch op 14 december 2011 12:08]

Je ziet ook aan de opbrengst hoe tof mensen de bundel vinden, en de populairiteit.

1.In het begin moet het nog ontdekt worden, opbrengst stijgt.
2.Dan komt een bundle die ze het niet waard vinden, opbrengst daalt.
3.Het is bekend en het waard
dan weer 3 bundles waarbij 2 geld
en nu waarschijnlijk weer 3 :P

If you know what i am saying...
Waarom zou de kwaliteit van de spellen minder worden?? Er komen zoveel indie spellen uit elk jaar, daar zit meer dan genoeg kwaliteit tussen om een mooie bundle samen te stellen. Al worden er soms wel spellen in gedaan die ik ook niet zou spelen, omdat het niet mijn type spel is.

Het is niet zo dat indie gelijk staat aan slecht of zo, of minderwaardig aan niet-indie. Ik ben nu veel Space Pirates And Zombies aan het spelen, ben nu zo'n 60 uur bezig. Daarvoor Orcs Must Die!, ook meer dan 20 uur. Beide spellen samen hebben me niet meer dan 15 euro gekost, dankzij de Steam aanbiedingen, maar ik heb er meer plezier aan dan menig niet-indie spel.

Ik denk zelfs dat indie games kwalitatief gemiddeld hoger staan, omdat het meestal door een klein team gemaakt wordt, veranderingen/verbeteringen zijn gemakkelijker door te voeren en er wordt ook echt naar de community geluisterd. Bij grote bedrijven zie je meestal dat ze in een zo hoog mogelijk tempo de ene na de andere kloon van een spel dat ooit origineel was op de markt willen slingeren (voorbeelden te over van EA en Activision). SPAZ, wat ik boven al noemde is bijvoorbeeld door een team van twee man gemaakt en is een fantastische game. En kijk eens naar deze preview van Trine 2, niet alleen ziet het er grafisch ongelooflijk mooi uit, het hele game design en hoe alles werkt klopt gewoon helemaal, omdat er ten eerste geluisterd wordt naar de community en ten tweede de makers ook zelf gamers zijn, wat ik bij sommige big budget spellen nog wel eens betwijfel.

Dus bang dat het steeds minder wordt hoeft je niet te zijn :)

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 15 december 2011 17:02]

Ik koop regelmatig deze bundle. Ik speel niet alle games, want sommige zijn totaal niet mijn ding, maar er zit vaak altijd wel n game bij die het geld wel waard is. (Bijv. Super Meat Boy). Dankzij deze bundles ben ik indie games ook wat meer gaan waarderen.

Een soortgelijke actie is IndieRoyale, maar werkt net wat anders.

Het grote voordeel is ook dat er meerdere manieren zijn om de games te downloaden. Je kunt ze los en DRM-free downloaden, via Desura (waar ik verder niet bekend mee ben), en via Steam. Ik heb ondertussen al een 20 30-tal Indie games is mijn Steamlijst staan.

Ook is het opvallend dat Linux en Mac OS X gebruikers gemiddeld meer geld neerleggen dan Windows gebruikers. Linux betalen gemiddeld 10 dollar, waar Windows gemiddeld niet m eer dan 5 euro neerleggen.

[Reactie gewijzigd door hyptonize op 14 december 2011 11:22]

waarschijnlijk omdat Linux gebruikers het zeer waarderen dat er meer spellen native op linux verschijnen aangezien de meeste games dat niet doen, hetzelfde is ook in mindere maten het geval voor osx. ikzelf vind het fijn dat ik deze games nu ook op mijn linux laptop kan spelen zonder iets als wine te gebruiken en ben mede daarom berijd meer te betalen.
Ook zullen linux en OSX gebruikers gemiddeld wat meer vermogend zijn denk ik, meestal zijn het toch de wat ouderen (as in, geen kind meer) die de stap naar zo'n OS maken. Macs zijn gewoon duur dus targeten daarom al meer de toplaag van de samenleving en linux wordt toch vooral gebruikt door IT-ers of op zijn minst wat hoger opgeleiden. Bovendien zitten in de windows userbase meer kinderen/jongeren verwacht ik.
Die IndieRoyale is dus al niets voor mij.
Geen linux games, dat is juist wat de Humble Indie Bundle voor mij aantrekkelijk maakt.
Alweer een indie Bundle??

Ik waardeer de bundles, maar ze volgen elkaar nu wel heel snel op. Van de vorige bundel die ik heb aangeschaft heb ik nog niet eens de helft uitgeprobeerd.

Overigens heb ik wel het gevoel dat het nu meer aantrekt bij het grote publiek. Deze bundel is pas sinds gisteren beschikbaar, maar ze hebben nu al bijna een omzet van $1,000,000. ermee.
Door dit soort acties creeeren ze naamsbekendheid dus dan schiet het lekker op endat is toch wat ze willen. Zolang de kwaliteit maar goed blijft vind ik het prima. Zo zie je maar weer dat vele kleintjes ook een grootte maken, ze doen het slim...

Ik vond de muziek bundel die ze hadden ook wel leuk..
maar eens een bundle gekocht, deze lijkt me namelijk erg leuk en wilde meat boy eigenlijk al eerder kopen.

misschien volgen ze elkaar erg snel op maar het feit dat dit een goed doel is, en het zo goedkoop/duur is als je zelf wilt is natuurlijk reden zat om er niet mee op te houden. Er zullen toch altijd nieuwe mensen mee in contact blijven komen waarvoor dit toch zeer leuk is, trouwens ook leuk om als cadeau te geven aan iemand.
haha die chatsessie op dat plaatje :+
Had hem vanochtend tovallig net gekocht. Ik kreeg een opt-in mailtje voor de nieuws letter omdat ik al een tijdje niet was ingelocht op de site. (Wat ik verder wel goed vind ipv een opt-out)
Heb hem ook maar gekocht, goeie aktie, had er zelf nog nooit van gehoord.

Bedankt voor de tip Tweakers!
Gisterenavond al gekocht, had gezien dat TB het filmpje een thumbs up had gegeven op youtube... Toen maar besteld, paar uur later kreeg ik pas mail aan dat die er was! (Ondertussen was het gemiddelde al een halve Dollar duurder geworden ;) )

Was vorige keer nog aan het kijken voor Cave Story+ , echt geweldig dat je dan voor zo weinig geld zo'n games kan kopen!

(Hopelijk komt er in de volgende Trine 2 (a) )

[Reactie gewijzigd door Fantasma op 14 december 2011 11:45]

Denk dat ik deze ook maar ga aanschaffen, Super Meat Boy alleen is op Xbox Live al duurder dan dit en dan heb ik ook eens een spelletje om op mijn MacBook te spelen. Leuke en vooral goede deal!
Meatboy hoeft niet duurder te zijn, ligt er maar aan hoeveel je voor de humble bundle wil betalen
weet iemand eigenlijk waarom EFF (Electronic Frontier Foundation) als goede doel vervangen is door het Rode Kruis?
Iets in de samenwerking dat misgelopen is? Of wordt het Rode Kruis als een waardevoller 'goede doel' gezien?
Ik kon het niet vinden op het internet.
Dat wouden de ontwikkelaars zelf, in de toekomst zal EFF ook gewoon weer een goed doel zijn bij de bundles. De volgende quote komt van het twitter account van Humble:
We are supporting @redcross this time due to a close vote among the HIB4 developers, @eff should return in future promotions though
edit: bron: http://twitter.com/humble

[Reactie gewijzigd door puredynamite op 14 december 2011 12:20]

Van @humble:
We are supporting @redcross this time due to a close vote among the HIB4 developers, @eff should return in future promotions though

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.