Hoofdcategorieën
Device Settings

Mac App Store bereikt honderd miljoen downloads

Door Arnoud Wokke, maandag 12 december 2011 15:32, views: 14.410

Er zijn sinds de start honderd miljoen apps gedownload uit de Mac App Store. Dat heeft Apple bekendgemaakt. Daarmee is de Mac App Store nog altijd kleiner dan de iOS App Store; daar worden elke drie dagen honderd miljoen apps gedownload.

Apple opende de deuren van zijn Mac App Store begin januari en in bijna een jaar tijd is het aantal van honderd miljoen downloads bereikt, claimt Apple. Daarbij zitten waarschijnlijk ook de miljoenen downloads van Mac OS X Lion, de update voor het besturingssyteem die alleen via de Mac App Store verkrijgbaar was. Het aantal applicaties voor Mac OS X in de Mac App Store ligt volgens Apple op 'duizenden'. De Mac App Store-software staat standaard op nieuwe Mac-producten.

De cijfers staan in schril contrast tot de al veel langer bestaande App Store voor iOS, waarbij Apple voor het eerst experimenteerde met een centrale plaats om apps te vinden, te betalen en van updates te voorzien. Uit de iOS App Store worden een miljard apps per maand gedownload en zijn 18 miljard applicaties gedownload sinds de start in juli 2008. Het aantal apps in de iOS App Store ligt inmiddels op een half miljoen. Daarmee is de App Store nog altijd groter dan de Android Market, waarin ongeveer 350.000 apps te vinden zijn.

Mac App Store

Volgende 16:34 Modern Warfare 3 behaalt 1 miljard dollar omzet in 16 dagen
Vorige 15:17 Shell vreest cyberaanvallen op olie- en gasinstallaties
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Apples met peren vergelijken. De vraag is: Hoeveel apps stonden er in de IOS app store na 1 jaar, en hoeveel waren er toen na een jaar gedowload?

Inderdaad. Laten we niet vergeten dat (behoudens jailbreaks) onder iOS de App Store de enige manier is om apps te installeren, terwijl op de Mac nog diverse andere mogelijkheden bestaan.

Veel populaire Mac applicaties, waaronder de volledige Creative Suite van Adobe, zijn nog niet in de Mac App Store te vinden.

Ook houden veel applicatiebouwers/uitgevers er een twee-sporenbeleid op na: veel applicaties zijn zowel in de Mac App Store als via een alternatief mechanisme (vaak: directe download bij de maker) beschikbaar.

Overigens vind ik dat prima: het gemak van de Mac App Store aan de ene kant en de vrijheid/veelheid van keuze aan de andere kant.

Vertekend beeld. De software updates komen ook door de Mac Appstore. Het aantal écht gedownloade apps ligt waarschijnlijk véél lager.

Ik heb zo het gevoel dat ze het verschil tussen een nieuwe en een bijgewerkte app echt wel kunnen zien bij Apple.

Dat klopt maar als je leest wat ze schrijven:
"Apple® today announced that over 100 million apps have been downloaded from the Mac® App Store™ in less than one year."

Betekend dat niet meteen dat ze daarmee updates niet meerekenen, dat zijn namelijk ook gewoon apps's die gedownload worden (of gaat dat ondertussen incremental)?

Inderdaad, ik denk niet dat voor kleine apps enkel die geüpdate delen worden gedownload maar de hele app, misschien wel ook voor grotere apps, en dan is er niet meer zoveel onderscheid. Ik vind het allesinds niet erg indrukwekkend, ik ben benieuwd hoelang Microsoft er over zou doen met de Windows Store.

Volgens mij hebben ze nog geen delta updates voor apps ingevoerd. Maar dat zal vast nog wel komen. Wordt Apple zelf natuurlijk ook veel wijzer van.. ivm bandbreedte.

Sinds Lion 10.7.x zijn de updates incremental.

According to Apple, over 100 million apps have been downloaded from the Mac App Store in less than a year. Here’s where things get really interesting — those are unique downloads.

Apple confirmed for me today that those 100 million downloads do not include downloads for its newest operating system OS X Lion. The figure also doesn’t include updates to apps delivered to users from the Mac App Store.
Bron: The Loop

Het is meer appels met appels vergelijken.
En erg handig om er dan ook een os update in mee te nemen.
Dan weet je zeker dat je hits omhoog gaan.

Zie mijn post hierboven, dat is dus niet het geval.

Het gaat niet om de aantallen!
Het gaat om het aantal goede en nuttige apps!

Liever een store met 1000 goede apps die van top tot teen zijn goed doordacht.
Dan 1.000.000 crap apps waar ik niks mee kan.

Precies wat ik dacht. Voor zowel de iOS/Mac App stores als die van Android geldt dat van die honderdduizenden apps er maar een handjevol echt nuttig is. Er zit zoveel crap tussen, misschien wel 80-90%. Ik denk dat de grote softwaremakers uiteindelijk toch wel op alle mobiele platformen beschikbaar willen zijn. Vaak wordt er alleen eerst voor Apple ontwikkeld, wat me opzich logisch lijkt aangezien je dan voor 1 type telefoon ontwikkelt, waar je bij Android meer wildgroei aan hardware en -capaciteit hebt :)

Zelf download ik niet veel via deze store. Via de app store voor iOS echter wel.

Ik denk dat het een manier van denken is dat hier voor zorgt. Op een desktop ben ik gewend via het internet te gaan zoeken. Ik moet wel zeggen dat het voor sommige programma's handig is.

Het is ook handig dat er automatisch naar de app store wordt doorverwezen als je van iemand een onbekende extensie aankrijgt.

Grappig - voor mij is de App Store juist de eerste plek waar ik zoek als ik een programma nodig heb.

Jep, voor mij ook vanwege een aantal redenen
- Simplicity (2 klikken en het staat op je Mac, of het nu een betaalde of gratis app is)
- Veiligheid (je weet wat je koopt)
- Vergelijkbaarheid (je kan op 1 plek makkelijk apps vergelijken)
- Ondersteuning

Dus de App Store is zeker de eerste plek waar ik zoek als iets nodig heb.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op maandag 12 december 2011 15:55]


Op zich heb je wel gelijk en ik heb hetzelfde vanwege 3 van de 4 punten, alleen die veiligheid is niet gegarandeerd totdat de sandbox verplicht wordt.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op maandag 12 december 2011 16:33]


Tja, en diezelfde sandbox is weer een reden waarom veel "serieuzere" programma's niet in de app-store staan.

Tja, en diezelfde sandbox is weer een reden waarom veel "serieuzere" programma's niet in de app-store staan.
Sandbox is natuurlijk iets wat de veiligheid zeer ten goede komt inderdaad.. Maar het staat helaas nog in de kinderschoenen bij Apple

Het zijn een paar factoren:

Bijvoorbeeld het aantal iOS devices versus Macs.
Daarnaast ben je op iOS gedwongen via de appstore applicaties te installeren (cydia en consorten niet meegerekend) terwijl op de Mac het internet een goed alternatief is op de Mac App Store.

Vervolgens de prijs stelling van de apps op de mac is anders dan op iOS. Waar veel apps voor iOS tussen de 0,79 cent en 3 a 4 euro te koop zijn. Begint op de mac veelal de vanaf prijs pas vanaf 3 a 4 euro waardoor de drempel tot (impulsief) kopen ook hoger ligt.

Tot slot het aanbod, ik vind het aanbod mac apps niet echt denderend terwijl op iOS dit aantal natuurlijk veel hoger ligt.

Ik stoor me eerlijk gezegd wel aan de prijzen in de Mac App Store, waar ik welgeteld een app gekocht heb terwijl ik voor de iphone er al zeker een veelvoud in de tientallen van heb. Neem bijvoorbeeld todo, kostte mij 4 euro voor de iphone maar voor de Mac 24. En zo is er ook in de Mac App store NZBvortex te vinden voor 16 euro terwijl op internet sabnzbd gratis te vinden is.

Begrijpelijk dat er meer voor nodig is om voor de Mac te ontwikkelen en dat een hogere prijs gerechtvaardigd is maar als ik in de App Store een ftp programma zie voor 27 euro ga ik zeker wel ergens anders een gratis alternatief opzoeken. Zoals Cyberduck die gratis op eigen website staat maar een of ander onverlaat deze op de Mac App store voor 17 euro gezet heeft.

Toch zijn een reeks apps voor de Mac goedkoper geworden via de Mac App Store. Zoals pixelmator en rapidweaver, wat toch wel heel goede apps zijn.

Nadeel aan de Mac App Store is dat er ook veel rommel tussen zit. Blijkbaar iOS dev's die snel ook voor de Mac app store zijn gaan werken maar totaal geen kaas hebben gegeten van Mac OS. Van een computer verwacht je dat ie veel meer kan dan een smartphone en toch zie je de laatste tijd veel apps die gewoon een port zijn van iOS en dus krijg je van die zeer gelimiteerde apps.

Sommige applicaties zijn gratis beschikbaar, andere kosten geld. Altijd zo geweest en zal altijd zo blijven, dat heeft niks met het bestaan van de App Store te maken.

Dat iemand Cyberduck voor geld in de App Store heeft gezet is gewoon een smerige truc, maar wel toegestaan, het is immers open source. Hetzelfde geintje hadden ze natuurlijk ook prima zonder de App Store kunnen uithalen, al dan niet onder een andere naam.

Ik ben zelf centrale gecontroleerde repositories wel gewend, zoals je dat bij Debian en derviaten tegenkomt (en in mindere mate bij RPM-based Linux distributies).

Dan is de iOS Appstore en de Mac Appstore wel fijn om te hebben, want hoewel je ports/brew/fink hebt voor Mac OS X, kan je voor de 'echte' (Aqua) apps nu gewoon lekker op 1 plek terecht.

Wat ik me wel afvroeg bij dit bericht, is of in deze berekening ook de gratis apps zoals bijv Evernote ofzo worden meegerekend of dat dit echt sales zijn. Ik denk dat gratis apps ook meegerekend worden, maar het is niet echt duidelijk uit de bron.
Apple® today announced that over 100 million apps have been downloaded from the Mac® App Store™ in less than one year. With thousands of free and paid apps, the Mac App Store brings the App Store experience to the Mac so you can find great new apps, buy them using your iTunes® account, and download and install them in just one step.
http://www.apple.com/pr/l...oads-Top-100-Million.html

gratis en betaald, overduidelijk: Apple® today announced that over 100 million apps have been downloaded from the Mac® App Store™ in less than one year.

tuuluk word dat meegerekent, een gratis app is nog steeds een app. 8)7

Een update van OSX is ook een APP.

De appstore komt zo heel makkelijk aan 100 miljoen. Het lijkt veel maar in de praktijk valt het heel erg mee.

Als je apple nog niet kent... speelt graag met cijfertjes en pronkt ermee.

Gratis apps -> Pling weer download erbij.
Updates -> Pling weer een download erbij.
Betaalde apps ->(minst grootste deel van de 100 miljoen) -> Pling weer een download erbij.

Zo'n store is wel handig. Maar laat alles alsjeblieft OPEN. Dus geen Lock in gebeuren zoals bij iOS. Want dan komt er geen Mac weer terug :)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op dinsdag 13 december 2011 07:51]


En maakt het uit? Ze krijgen geen subsidie of een andere vorm van inkomsten per download. Het is enkel een statistiek, boeiend wat het precies is.

En maakt het uit? Ze krijgen geen subsidie of een andere vorm van inkomsten per download. Het is enkel een statistiek, boeiend wat het precies is.
dan nog zullen ze belachelijke tarieven vragen

Nee dus. OS X Lion is niet meegerekend, en re-downloads (naar andere Mac, en updates ook niet.

http://www.loopinsight.co...-downloads-to-other-macs/

Da's trouwens wel een fijn voordeel van het kopen in de App Store, dat je een applicatie legaal op al je (privé-)Macs mag zetten.

[Reactie gewijzigd door tuco op dinsdag 13 december 2011 19:04]


Honderd miljoen vind ik niet zo heel veel als ze alle OS X Lion-downloads meetellen (en dat doen ze vermoedelijk). Het klopt inderdaad wel met m'n eigen situatie: ik heb de Mac App Store welgeteld 1 keer gebruikt: om m'n Mac te updaten naar Lion.

Tja, en als ze alle updates meetellen (en dat doen ze waarschijnlijk) dan is het inderdaad niet een heel erg indrukwekkend nummer. Microsoft doet dit in een klein uurtje op Patch Tuesday.

updates van OS X en onderdelen daarvan zelf verlopen niet via de App Store

Nee, het gaat om Apps, updates gaan nog altijd via Software Update. App-updates dan weer niet, maar dat telt dan niet als App, maar als update.

Verder is Lion niet een 'update', net zo min als Vista voor Windows XP een 'update' was.
Laat je niet misleiden door het versienummersysteem. 10.6 naar 10.7 is een compleet nieuw product. Dat je toevallig je oude spullen mee kan nemen doet daar niks aan af.

Inderdaad, bij Windows is dat tevens niet anders: Vista naar 7 is ook slechts 6.0 naar 6.1, Windows 7 naar 8 is zelfs maar 6.1 naar 6.2, ondanks de volledig vernieuwde interface en alle andere aanpassingen. Waar Mozilla en Google overdrijven met het verhogen van het versie nummer van hun browser, daar doet Microsoft dat veel te wijnig met hun OS. :)

Inderdaad, bij Windows is dat tevens niet anders: Vista naar 7 is ook slechts 6.0 naar 6.1, Windows 7 naar 8 is zelfs maar 6.1 naar 6.2, ondanks de volledig vernieuwde interface en alle andere aanpassingen. Waar Mozilla en Google overdrijven met het verhogen van het versie nummer van hun browser, daar doet Microsoft dat veel te wijnig met hun OS. :)
Maar wel met hun browser. IE10 komt eraan ;) .. SJIT mozilla loopt achter ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik slechts één keer iets gekocht heb in de Mac App Store. Dat was xCode (toen het nog betaald was), bij elke update kon ik de hele bedoeling weer opnieuw installeren en fixen. Het updaten is dus nog steeds vervelend en niet incremental.

Daarentegen heeft Apple de Mac App Store wel zelf van een goede start kunnen voorzien door zijn eigen software daar voor veel lagere prijzen dan de cd/dvd versies aan te bieden. Aperture / iWork programma's en Final Cut Pro X / Motion / Compressor zijn erg goed geprijsd.

Uiteindelijk wordt dit best wel een succesvol platform, maar niet met de snelheid van de iOS App Store. Om de simpele reden dat je op OS X wel legaal software buiten de App Store om kan installeren (gelukkig maar) :) .

Normaal wel, maar de ironie is dat Xcode een hele slechte "App Store app" is, waarbij je na het downloaden alleen een installeer krijgt ipv een app.

Het zou eerlijk zijn als ze het zo'n 30% goedkoper maken :P (dan lijkt het net alsof de distributeur wat afgenomen heeft).

Maar zo ver gaan ze natuurlijk niet :)

Het aantal apps in de App Store ligt inmiddels op een half miljoen. Daarmee is de App Store nog altijd groter dan de Android Market, waarin ongeveer 350.000 apps te vinden zijn.
Welke App Store wordt hier bedoelt? Die van iOS of van Mac? Als het de Mac App Store is het namelijk een vrij kromme vergeleken met de Android Market.

Edit: Ondertussen aangepast. :)

[Reactie gewijzigd door hyptonize op maandag 12 december 2011 15:46]



Van verwarring ontstaan discussies, en discussies zijn goed voor de meningsuiting! Problemen? Nee, niet echt, iemand zal het correcte antwoord wel weten. :)

Yeah honderd miljoen miljard downloads: http://www.youtube.com/watch?v=4LW7tafl-9Q

Even zonder gekheid ik zou een Store zoals de Apple of die van Linux Ubuntu toejuichen voor Windows. Het werkt voor Ubuntu voor zover ik heb bekeken namelijk erg fijn om gelijk alle soortgelijke programma's op één plek aan te treffen.

Er is al gepubliceerd dat in Windows 8 je wensen vervuld gaan worden. Als het niet verplichte winkelnering wordt vind ik zo'n store ook alleen maar handig.

Het wordt verplicht voor de ARM versie (tablets), maar niet voor de x86 versie.

Toch ook voor X86 tablets?

Lock in ALERT voor de ARM versie dus?

Ik vind het wel handig, alleen is het inderdaad een beetje Appels met peren vergelijken tov de iOS store. De Mac AppStore bestaat nog maar kort en wegens alle extra voorwaarden, is er nog veel wat niet te krijgen is op die manier. Wel moet ik zeggen dat ik het al een aantal maal gebruikt heb, simpelweg omdat het zo gemakkelijk en centraal is (net als ik dat bij Linux vind). Dus Lion, Papers, FinalCut Pro, etc. allemaal op die manier gekocht. Bijkomend voordeel is dat ik zoiets prijzigs als FinalCut nu op al mijn Macs (als ik die in de toekomst koop ;) ) kan gebruiken en gewoon opnieuw kan downloaden.

Naar mijn idee gaat het nog altijd om kwaliteit... niet om kwantiteit... wat boeit het hoeveel apps er in een store aanwezig zijn... ik maak liever gebruik van 100 HELE goeie apps, dan dat ik er 1.000.000 tot mijn beschikking heb waarvan het overgrote deel onzinnig is :-p

Mee eens. Ik download tegenwoordig vrijwel nooit meer iets op mijn iPad. Het is totaal onoverzichtelijk geworden en ik zie maar weinig interessants voorbij komen. Als ik een keer iets download (max 1x per maand), dan is het doordat ik het hoor via iemand.

Daarom maakt het ook niet zo veel uit hoeveel rommel je voor windows kan krijgen. Ga naar een willekeurige download site en je vind honderdduizenden programma's voor windows waarbij je na alle programma's met exact dezelfde functies gefilterd te hebben misschien 33% over hebt, daarna heb je dat de helft daar van echt nuttig is en uiteindelijk heb je in aantallen dus ongeveer even veel software op dat platform. Om diezelfde reden is kwaliteit beter dan kwantiteit, de smoes 'er is meer voor windows' slaat nergens op, om dat er vooral veel rommel te krijgen is. De echte goede programma's heb je ook, maar die zijn vaak zelfs cross-platform.

Ik heb vaak dat ik dan alsnog niet precies vindt wat ik nodig heb voor Windows en alsnog zelf wat mag programmeren. Affijn, verder geen probleem. Voor 99% van de taken bieden alle platformen meer dan genoeg software. Het is helaas net die ene procent die mij in zo'n geval toch voor Windows laat kiezen. Overigens doet Ubuntu het ook al heel goed; het heeft zelfs een voordeel; je hoeft vaak niets eens te zoeken omdat je van huis uit al iets meer kan met Ubuntu dan met Windows. (bijv. videobewerking)
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:34 Modern Warfare 3 behaalt 1 miljard dollar omzet in 16 dagen
Vorige 15:17 Shell vreest cyberaanvallen op olie- en gasinstallaties
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011