Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 106, views: 25.472 •

Apple heeft in Duitsland een patentzaak verloren die Motorola heeft aangespannen. Met de uitspraak kan Motorola een voorlopig verkoopverbod claimen voor Apples 3g-producten, maar het is ook mogelijk dat de fabrikant licentiegeld zal vragen.

Volgens de Duitse rechter maakt Apple inbreuk op een patent dat een techniek voor datacommunicatie beschrijft, zo meldt patentenblog Foss Patents. Daardoor maken alle 3g-producten, zoals iPhones en iPads met 3g, inbreuk op het patent, dat nummer 1010336 draagt. Naast een verkoopverbod zal Apple ook een schadevergoeding moeten betalen, waarvan de hoogte nog wordt vastgesteld.

Het gaat om een voorlopige uitspraak; in februari volgt een tweede zitting waarbij de rechter zal beoordelen of Apple nog steeds inbreuk maakt op het patent. Daardoor heeft de iPhone-maker de kans om de techniek aan te passen zodat er niet langer inbreuk wordt gemaakt, maar het is niet aannemelijk dat dit gebeurt. Motorola mag nu al een verkoopverbod uitvaardigen, maar als in februari blijkt dat Apple geen inbreuk meer maakt, kan de iPhone-maker een schadevergoeding eisen die kan oplopen tot 100 miljoen euro. Apple krijgt nog de kans om in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Als Apple geen licentie krijgt op de patenten of inbreukmakende elementen niet verwijdert, dan mogen producten met een 3g-verbinding waarschijnlijk niet meer verkocht worden in Duitsland. Een verkoopverbod werd eerder al vermoed, omdat een uitspraak uitlekte, maar Apple lijkt dus nog kort de tijd te krijgen om hier onderuit te komen.

Het is niet de eerste keer dat in Duitsland een verkoopverbod wordt uitgesproken voor mobiele producten. Eerder kreeg Samsung een verkoopverbod voor de Galaxy Tab-tablets in een zaak die door Apple werd aangespannen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)

Reacties (106)

Reactiefilter:-11060100+159+21+31
Apple is bezig met een losing streak, eerst downunder en nu up here
Ze hebben anders nog wel wat stokken achter de deur om hard met terug te slagen. Zo staan ze op het punt om het gehele Android systeem klappen toe te brengen in de rechtszaak tegen HTC en hebben ze een onlangs een patent bemachtigd dat hen in staat stelt elk product dat gebruik maakt van geolocatie het leven moeilijk te maken.
@SoSueMe
Pardon ? Android is een product van Google dat fabrikanten gebruiken voor hun mobieltjes. Per definitie probeert Apple moeilijk te doen maar tegelijkertijd zullen andere partijen ook tegen Apple moeilijk gaan doen met patenten.

Het hele patenten oorlog over smart phones vind ik belachelijk. Mensen steken geld in zaken om elkaars leven zuur te maken i.p.v. nieuwe producten te ontwikkelen.

Er word op dit moment ook veel patenten geregistreerd onder voice commands, multi-touch en user interfaces voor smartphones. fysieke hardware matige patenten keur ik in mijn mening goed maar software matige patenten... nee.

geolocatie word al sinds het begin van 2009 standaard op alle smartphones (inclusief windows phones) geleverd. Patent zal het niet goed doen bij een rechtzaak. Te globaal en wat bedoel je precies met geolocatie ? applicaties die gebruiken van zo'n locatie (google maps, tomtom, navigon etc....) ?

Enne samsung ? die zit lekker achterover met een dikke order portefeuille van Apple. Elke Ipad en Iphone heeft een samsung chip ;-) check dat maar eens na.... Al zijn deze twee partijen in een patenten oorlog, samsung maakt nog steeds flash chippies voor Apple.
Beter je nieuws lezen, zelfs hier is dat al zat langs gekomen, Apple is ook druk met concurrenten van Samsung om daar chippies te laten bakken.
als je alleen staat en je gaat schoppen in het rond ... kan je wel eens slaag krijgen ...

dit gebeurt dan ook ...


edit: ik was op m'n laptop bezig en hij stond op het punt om uit te vallen, vandaar m'n niet-onderbouwde eerste opmerking... ben ondertussen 'aan de stroom' en kan het ff onderbouwen...

Het was te verwachten dat Apple dit ging meemaken; Apple staat alleen; ze doen alles zelf en hebben buiten leveranciers amper zakenpartners waarmee ze samenwerken of die afhankelijk zijn van hen. Bij microsoft lag dat bv gans anders; zij hebben miljoenen bedrijfjes wereldwijd die eigenlijk niets liever doen dan windows meeleveren omdat ze dan een compleet systeem kunnen leveren. Er is ook linux maar dat is helaas nog altijd een nichemarkt als het op consumentenpc's aankomt.
Apple wil en zal alles voor zichzelf houden; heel de pot voor hen... dat is hun goed recht, maar als ze dan tegen de schenen gaan schoppen van andere bedrijven die allemaal samen werken (hoe je het ook draait of keert, android krijgt ook 'input' van de bedrijven die het uitrollen op hun toestellen en zo kom je tot een samenwerking tussen google; haar 'klanten' en de klanten onderling die info uitwisselen)
Als apple dan tegen de schenen gaat stampen van bedrijf X, dan moet het niet raar opkijken dat het ook eens wat kletsen kan krijgen wanneer bedrijf Y; dat ook android gebruikt ineens uit een andere hoek komt opdagen...

Ik weet dat het misschien een domme VGL is; maar wie naar afgelopen seizoen van 'oh oh cherso' heeft gekeken kan ik een mooi voorbeeld aanhalen; je hebt daar die 'gino' die zo homo is als ik weet niet wat... ondanks dat de meesten in het begin niet veel van hem moesten hebben, kwamen ze toch meteen allemaal voor hem op toen hij op een feestje werd aangepakt door een homohater (2e of 3e aflevering)..

en daarom zeg ik; apple staat alleen, als ze dan wat in het rond gaan schoppen (een aantal droid-bedrijven aanpakken), dan moeten ze niet verschieten dat daar ineens de vriendjes staan om te hulp te schieten en ze zelf een pak slaag krijgen...
Waarom pakken ze Nokia niet aan en windows phone? Waarom gaan ze niet achter RIM aan; die twee hebben heus ook wel wat dingen in hun toestellen zitten die apple gepatenteerd heeft... neen, ze moeten en ze zullen android pakken... tjah; als je jezelf blind staart op iets krijg je tunnelvisie, en da's in de zakenwereld nooit goed...

Ik hoop dat jullie nu begrijpen dat er meer achter mijn 'idee' zat dan een flauwe anti-apple opmerking...

[Reactie gewijzigd door bogy op 9 december 2011 18:32]

apple valt al maanden alle fabrikanten lastig met rechtzaken. Dat is wat ie bedoelt. Het is logisch dat wanneer je een 5 tal bedrijven gaat lopen kloten deze zich bundelen en het samen opnemen tegen deze irritante grootmacht die alles meent te kunnen maken.

Het is goed dat ze er een paar verliezen. Dit schud ze even wakker dat ze zich een beetje gedeist moeten houden. Ze kunnen dan het rijkste bedrijf ter wereld zijn toch is 90% van de hardware in de apple producten van andere bedrijven. Dus ze kunnen beter samenwerken ipv tegen deze bedrijven in te gaan.
Alle fabrikanten, noem er eens drie? Recentelijk alleen tegen Samsung.
@ macquarius:

Bijvoorbeeld HTC en een spaanse Android bakker (waarvan ik de naam niet meer weet).

[Reactie gewijzigd door BabyXL op 10 december 2011 14:40]

dat bedoel ik dus exact!!
nokia gebruikt zeker technologie die in de iphone zit en gepatenteerd is, maar apple zal tegen nokia niets doen omdat zij géén android hebben.. het was inderdaad nokia die apple aanviel en niet omgekeerd, want zoals ik eerder zei 'dat zullen ze niet doen..'

ik zeg ook niet dat samsung htc rechtstreeks helpt; maar htc is ongetwijfeld een zaknpartner van samsung; en er zullen er nog zijn; en het is al vaker gebleken dat bedrijf A bedrijf B aanklaagt wegens patentschending omdat bedrijf B het eerder niet kon laten vriendjes van bedrijf A te liggen pesten..
daar komt dan bij dat heel androidland wacht op de afronding van de aankoop van motorola door google; zodat die eindelijk de beloofde patenten kan uitlenen om in de rechtbank tegen apple op te kunnen.. (dat hebben ze namelijk beloofd, en dat was ook een van de redenen waarom ze motorola gekocht hebben trouwens)

deze zaak was idd door motorola gestart, een android bedrijf.. en als er straks een iphone zonder 3G in de winkels ligt en de androids hebben wel 3G; wat denk je dat dat maakt op verkoopcijfers.. of dacht je nu dat motorola straks ook samsung, htc en alle droidmakers gaat aanklagen? dacht het niet; ze zijn namelijk bijna van google en dus gewoon android zelve... zulke rechtzaken komen niet 1 fabrikant ten goede maar ineens een hele hoop..
dat is het dan ook; apple heeft bij monde van steve jobs de oorlog verklaard aan android; maar ze vergeten wel dat zij alleen staan en android makers met velen zijn...
Duitsland maakte ook succes met de blitzkrieg; maar moest op den duur toch ook het loodje leggen tegen de verenigde coalitie.... Apple haalde een paar eerste successen tot nog toe en begint nu aan haar verliesronde... kan goed zijn dat ze nog wel wat zaken winnen, maar ze zijn een relatief nieuwe speler op de markt en doen precies of ze zijn al jaar en dag marktleider... hun positie kan wel eens snel veranderen; en hun producten zullen alleen duurder worden door al die gerechtskosten... wie kan er straks nog een iphone kopen als die dingen nog eens 100 euro duurder worden? (of wie wil er nog een als er op den duur geen 3G, kleurenscherm, wifi en AGps meer inzit om maar een voorbeeld te geven)
Het aanklagen (niet aanvallen) van apple door Nokia, was dan ook geheel terecht. apple schond gewoon een patent dat Nokia door onderzoek verkregen had.
Dus moet apple gewoon een licentie nemen, heeft niets met aanvallen te maken, maar je recht halen waar onrecht wordt aangedaan.
Natuurlijk lees ik de nieuws maar ik vraag me af of ze de order aankunnen gezien hoe groot Apple's orders zijn als het gaat om de nieuwe ipad of iphone. Apple wil wel zijn chippies op tijd. Samsung is nu eenmaal een groot bedrijf die dat aan kan en alles in huis heeft om de chips te produceren volgens Apple normen (die best hoog zijn).
Samsung produceert al heel lang voor Apple. Naast de SoC (A4/A5 e.d.) ook NAND geheugen.
Dat patent op geolocatie is al van de jaren 90, het is dan ook een heel sterk patent omdat het er geen enkel toestel bestaat van voor die tijd die gebruik maakt van de technologie.

Samsung Mobile is niet degene die de chips voor de iDevices. Apple ligt niet overhoop met het Samsung dat onderdelen levert maar met de divisie die mobieltjes. Zelfde naam niet zelfde bedrijf.
Kan je me even vertellen welk patent dat dat is? Het oudste patent dat ik vind van Apple m.b.t. geolocatie is van ... 2009.

Ik ben dan ook even op zoek geweest in de archievjes, en ik vind trouwens wel patentjes van de traditionele bedrijven (Motorola(Google nu), Texas ins. ,Bell, etc...) m.b.t. geolocatie.

Sowieso is je zin onderuit te halen langs alle kanten, aangezien geolocatie al van voor de jaren 90 is. In bv Scheepvaart wordt geolocatie al jaar en dag toegepast in verscheidene toestellen.

[Reactie gewijzigd door white modder op 9 december 2011 19:41]

Kijk effe hier

Uit 1998 :
A location information system that displays location specific information, the location information system, comprising: a receiver that receives location identification information from at least one site specific object identifying a location.Iadd., where the at least one site specific object is a beacon.Iaddend.; and a transceiver that transmits the location identification information to a distributed network and that receives the location specific information about the specified location from the distributed network based on the location identification information, wherein the location specific information provides information corresponding to the location.
Waar het op neerkomt is dat tot 2009 dit patent niet van apple was, maar van Xerox. Vandaar dar white modder niks kon vinden.
Samsung Mobile is niet degene die de chips voor de iDevices. Apple ligt niet overhoop met het Samsung dat onderdelen levert maar met de divisie die mobieltjes. Zelfde naam niet zelfde bedrijf.
Samsung mobile is toch echt onderdeel van de zelfde Samsung group als Samsung's halfgeleiderdivisie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Samsung_Electronics - voor het overzicht
http://www.samsung.com/sec/business/semiconductor/index.html (koreaans)
en http://www.samsung.com/sec/business/mobile/ (koreaans)
laatste 2 voor hen die wiki niet geloven...
fysieke hardware matige patenten keur ik in mijn mening goed maar software matige patenten... nee
En wat is precies het verschil dan?

Stel ik bedenk en ontwikkel een zeer handig algoritme voor een taak x, wat nog niemand bedacht heeft. Ik heb de keuze om dat algoritme hardwarematig te laten maken (in een dedicated chip), en heb dan dus volgens jou de keuze om het te patenteren. Maar als ik hetzelfde algoritme vervolgens softwarematig uitwerk in een applicatie, is het niet meer te patenteren? Vreemd niet?

Niet dat ik perse vóór softwarepatenten ben, maar ik ben altijd wel benieuwd waarom mensen zo stellig vinden dat softwarepatenten absoluut niet kunnen terwijl ze het blijkbaar doodnormaal vinden voor de hardware.
Vraag Patant aan op een Interface die in de Lucht geprojectreed is! Ben je over 10 jaar rijk.......
De patenten van Motorola zijn de meest waardevolle patenten in de mobiele industrie, en ik kan je vertellen dat Apple daar geen enkel antwoordt op heeft, en laat Motorola nou net zijn overgenomen door Google de maker van Android...
En dan krijgt Apple een koekje van eigen deeg onder het motto what you give is what you get.
Wat is er mis met nederlandse spreekwoorden zoals daar zijn 'wie wind zaait mag storm verwachten' of 'wie de bal kaatst (mag hem terug verwachten)'?
Warte mal, bei uns sind ja alle Sprüche besser: Apples verkaufe könnten jetzt im Eimer sein. :+
Boontje komt om zijn loontje? om nog een spreek woord te geven.

Persoonlijk ben ik wel fan van android maar ik vind dit nog steeds onzin. ze moeten alle twee stoppen met elkaar aan te klagen om de meest pietlullige dingen. en het geld wat ze daarmee uitsparen (samsung alleen al 200miljoen voor rechtzaken tegen apple) investeren in onderzoek en productiefacaliteiten. daar hebben de consumenten tenminste wat aan.
Doe het dan wel correct: "Wie wind zaait zal storm oogsten"
Ach dat valt best mee hoor. Vele patenten zijn ouder dan 20 jaar en velen zitten in FRAND standaarden (Apple dacht dat deze dat ook zal zijn en mss is dat ook wel zo, moet nog blijken). Anders klaagt Apple Motorola ook niet aan in de VS als ze denken dat ze geen kans maken...
FRAND betekent dat Motorolla een "redelijke" vergoeding moet vragen, niet dat Apple het zomaar mag gebruiken. In de zaak tussen Samsung en Apple vond de rechter de vraagprijs van Samsung onredelijk en was het dus de fout van Samsung zelf dat men geen vergoeding kreeg. In deze zaak lijkt Apple dat argument niet te hebben kunnen gebruiken.

Oftewel, Apple heeft een "probleem". Zeker nu Motorola eigendom is van Google.
De patenten van Apple zijn de waardevolste in de smartphone industrie. Apple heeft een groot arsenaal aan belangrijke patenten. Motorola heeft inderdaad veel mobiele patenten maar de waardevolste heeft Nokia. Apple heeft wel de patenten om andere smartphones terug te brengen naar het pre iPhone tijdperk. Als je met een bedrijf geen last wil dan is het echt wel met Apple.
Vergeet niet dat patenten niet wereldwijd geldig zijn.
Apple is bezig met een losing streak, eerst downunder en nu up here
Het importverbod in Australië is opgeheven maar de rechtszaak loopt nog steeds.
Hoe zit dit dan met andere 3g toestellen van andere fabrikanten?
Die hebben waarschijnlijk gewoon een licentie afgenomen bij motorola.

Dit gebeurt bijvoorbeeld door licentie-gelden te betalen, of licenties uit te wisselen.

Apple geeft zijn patenten nooit in licentie aan derden, waardoor dit soort ruil-handel niet mogelijk is. Voor apple zijn er dan 2 opties over, betalen of naar de rechter.

[Reactie gewijzigd door psyBSD op 9 december 2011 17:00]

Apple geeft zijn patenten nooit in licentie aan derden, waardoor dit soort ruil-handel niet mogelijk is.
Apple heft weldegelijk geprobeerd een patent in licentie te geven aan Samsung ecter wilde Samsung daar niet op ingaan.

PS: Ondanks de grote nieuwswaarde van die (omdat android fans altijd denken dat Apple niet patenten in licentie wilt geven. Is dat nooit hier op tweeakters geplaatst.
Niet zo gek als je bedenkt dat Samsung nogal wat patenten bezit met betrekking tot 3G communicatie. Ik heb zo maar het idee dat deze patenten mogelijk onderdeel zijn geweest van de licentie welke Apple aan Samsung wilde slijten.
The patents-in-suit

The two patents asserted in today's litigations are

EP1005726 on a "turbo encoding/decoding device and method for processing frame data according to QoS", and

EP1114528 on an "apparatus and method for controlling a demultiplexer and a multiplexer used for rate matching in a mobile communication system".

Samsung's third German complaint against Apple, which wasn't at issue today, relates to EP1188269 on an "apparatus for encoding a transformat format combination indicator for a communication system".

According to an Apple filing with a United States District Court, all three of those patents have been declared essential to the 3G (UMTS) standard. In today's hearing, it was stated that the first patent relates to the 3G standard and the second one to its implementation, but for the time being I assume that both have been declared essential.
bron
Niet zo raar dat Samsung daar niet op ingegaan is, want het scrollen is gewijzigd in Android. Samsung zit te azen op licenties op andere Apple patenten. Samsung vraagt de hoofdprijs voor de 3G patenten, tenzij Apple bepaalde patenten in licentie wil geven. Apple wil die licenties niet verlenen aan Samsung en is niet bereid de hoofdprijs te betalen voor de 3G patenten van Samsung. En ook de rechters zijn er niet uit hoe dit echt opgelost gaat worden.

Volgens mij heb ik ergens een quote gezien dat Apple geen "essentiele" patenten in licentie heeft gegeven aan Nokia (of welke partij dan ook). Kan hem alleen niet zo snel vinden.
Ik had ergens gelezen dat Apple de hoofdprijs wilde voor een stel onbenullige patenten (o.a. het tonen van een achtergrond patroontje gedurende scrollen, waar gaat dit over?) om zo samsung dwars te zitten. Elk toestel zou daardoor dusdanig duur worden dat deze nauwelijks meer te verkopen zouden zijn. En nu gebruikt Apple het om het kunnen zeggen: zie je, zo slecht zij we niet hoor, we hebben samsung wel een licentiebod gedaan....

Ik hoop dat motorola nu meteen even doorpakt, en met behulp van Google in alle uithoeken van de wereld een proces aanspant tegen Apple om dat arrogante gedoe af te leren.
Apple geeft wel patenten in licentie, zo hebben ze Nokia en IBM een licentie in verband met scroll menu's laten afnemen.
Apple geeft zijn patenten nooit in licentie aan derden, waardoor dit soort ruil-handel niet mogelijk is. Voor apple zijn er dan 2 opties over, betalen of naar de rechter.
Nonsense... geen idee waar je dit vandaan haalt maar het is gewoon niet waar. Geen firma waar zoveel onzin over verteld word ls Apple.

En weer plusjes voor een aantoonbaar onjuiste post.
En jij hebt gelijk omdat? Als het aantoonbaar onjuist is, geef dan ook een bron waarmee je dat aantoont. Nu is jouw reactie net zo veel- of nikszeggend als die van TheFalconer waar je zelf over valt.
Ik denk dat ze prioriteit stellen aan Apple, alleen al vanwege het feit dat ze gigantisch veel licentiegeld kunnen innen. Bij andere fabrikanten is dat veel minder, terwijl een rechtzaak min of meer evenveel kost.
Ik neem ook aan dat ze prioriteit geven aan Apple. Het is in deze patent-oorlog toch hoofdzakelijk Apple vs Android-fabrikanten. Motorola zit wat dat betreft in het Android kamp. Ik vermoed dat Android-fabrikanten onderling minder snel geneigd zijn elkaar aan te klagen, aangezien ze allen dezelfde gepatenteerde technologieën gebruiken, en elke fabrikant heeft wel op een aantal van deze technologieën patent.
Andere fabrikanten zijn niet zo vervelend, Apple wordt voornamelijk aangepakt omdat ze zelf begonnen zijn met zand gooien.

Meeste andere fabrikanten verkopen producten met Google en daar heeft Google dus baat bij (er van uit gaande dat de Motorola overname door Google nog in de pijplijn zit)
Klopt helemaal, Google en Motorola kan je in dit geval als één zien.
Daarbij is Apple de patenttrol onder de smartphone makers geworden, ze krijgen nu een koekje van eigendeeg.

In denk dat dit toch wel als behoorlijk verlies door Apple wordt gezien, ik hoop dat ook echt dat ze hun beleid aan gaan passen m.b.t. patenten en concurrentie.

Ik hoop dat ze bij Apple nu weer gaan innoveren ipv versie A en B (iPhone 4 en iPhone 4s) van het zelfde product gaan uitbrengen.
Volgens mij snap je het niet helemaal. Apple is ten eerste geen patenttrol. Een patenttrol maakt geen producten, die kopen gewoon patenten en wachten tot andere producten maken waar hun patenten op van toepassing zijn. Apple beschermt gewoon producten die zij zelf maken.

Voor Apple is dit geen groot verlies. Ze hebben zelf genoeg patenten om het motorola moeilijk te maken dus zal er nu een patentenruil gebeuren. Gebeurt dit niet zal Apple motorola dagvaarden en op hun beurt Motorola producten laten bannen.

In heel de iPhone vs Android oorlog is dit maar een schampschot. Apple staat veel sterker dan het Android kamp wanneer het op de werking van het besturingssysteem aankomt. Die rechtszaken zijn nu van start aan het gaan.

Tot slot of er nu rechtszaken of niet er komt sowieso een iPhone 5 en een iPhone 5s. Dat heeft niets met innoveren te maken. Innoveren doet Apple sowieso met of zonder rechtszaken.
Ik weet prima wat een Patenttrol is, ik schrijf toch duidelijk dat het een pattenttrol onder de smartphone makers is. Er is geen andere smartphone fabrikant die zelf meer rechtzaken begint dan Apple.

Ze kopen aan allekanten patenten met de bedoeling andere fabrikanten het zo moeilijk mogelijk te maken, c.q. zo veel mogelijk licentiegeld er aan te verdienen.

Exact het zelfde wat een patenttrol ook doet.......

Het heeft niets meer met het beschermen van je ontwikkelingen te maken, het draait allemaal om je concurrentie dwars te zitten...... Advocaten hebben nog nooit zoveel aanbedrijven verdiend om dit soort rechtzaken.
verdiep je even in de materie met deze uitspraken.

bijv. 2010:

- Apple 250 patenten
- Samsung 2500 patenten.

enige wat Apple doet is het beschermen van IP.
het aantal patenten zegt weinig, wat je ermee doet zegt meer. En aanklagen omdat je rechthoek gebruikt wordt en dan ook nog vals bewijs gebruiken staat weinig positief.
Wat een onzin. Samsung wordt niet aangeklaagd vanwege een rechthoek. Samsung wordt aangeklaagd voor het imiteren van de iPhone en iPad op meer dan de vorm alleen.
Quote:
Apple is ten eerste geen patenttrol. Een patenttrol maakt geen producten, die kopen gewoon patenten en wachten tot andere producten maken waar hun patenten op van toepassing zijn. Apple beschermt gewoon producten die zij zelf maken.

Misschien geen patent troll, maar beschermen van producten die zij zelf maken door juist gebruik te maken van andermans patenten! Geen patenttroll, maar gewoon simpelweg patent schending! Natuurlijk gebeurd dit beidde kanten op, maar een design patent weegt een stuk minder zwaar dan een technisch patent. (Design kan je aanpassen, maar het niet afnemen van een licentie op een 3g techniek pas je niet zomaar aan.)
Eh nee Nokia en Motorrola zijn begonnen en de rechtzaken over patenten.
Apple heeft uiteindelijk buiten de rechtzaal om een schikking getroffen met Nokia en Motorola lijkt hier een redelijke slag uit te delen.

Het lijkt er verdacht veel op dat de twee oude reuzen gewoon in hun recht staan / stonden ten opzichte van nieuwkomer Apple en hun gelijk gehaald hebben. Partijen als HTC en Samsung hebben echter veel minder fundamentele patenten en lijken dan ook veel minder sterk te staan tov Apple maar ook tov bijvoorbeeld Microsoft.
Dat Apple deze zaak verliest wil toch nog niet zeggen dat alle vormen van 3g-communicatie per definitie inbreuk maken op het patent van Motorola? Misschien hebben andere fabrikanten het wel op een andere manier opgelost. Of, zoals mijn voorgangers al zeggen, met licenties.
Apple begint nu toch wel de ene na de andere rechtzaak te verliezen, ik ben benieuwd of ze hierdoor in de toekomst minder aggresief reageren op andere fabrikanten. Al is die laatste suggestie een beetje objectief aangezien wij niet "achter de schermen" kunnen kijken. Die indruk wordt desondanks wel gewekt.
Ik hoop dat het Apple nu duidelijk wordt dat ze heel goed kunnen verliezen en dit behoorlijke gevolgen kan hebben. Dit maakt alleen maar duidelijk dat Apple niet zo heftig meer van de toren kan blazen omdat het blijkbaar heel goed tegen kan zitten..
Waar zie jij dat ze de ene na de andere verliezen? Motorola is de enige tot nu toe die een deftige zaak heeft liggen tegen Apple. Samsung en HTC daarentegen die zitten met zware problemen omdat zij niet over deftige patenten beschikken. Tot nu toe zit Apple nog steeds in het winnende kamp tegenover Android. Een opgeheven importban is geen verloren rechtszaak.
motorola is binnenkort van google..

Google heeft gezegd haar patenten in te schakelen voor de afnemers van android...
eens de motorola aankoop afgerond is zitten samsung en htc dus mooi netjes veilig..


het is apple die eens moet gaan kijken in de spiegel en zich afvragen 'zijn we nu onze patenten aan het verdedigen of zijn we hier gewoon ruzie aan het stoken en mogelijke zakenrelaties aan het opblazen?'

Samsung is misschien wel de enige die de chips kan maken voor Apple; als ze zeggen; normale ARM chips kosten normale prijs zoals voor iedereen; CUSTOM built chips kosten vanaf 2012 60% duurder wegens blah blah... dan kan apple niet veel doen... en zijn ze dankzij hun vele 'rechtbankgesjouwel' gewoon hun eigen slachtoffer geworden...
Ik denk dat jij de patentportfolio van Apple onderschat en de geldbuidel van Apple onderschat. Samsung en HTC zitten helemaal niet veilig, zelfs Motorola en Google niet. Apple breidt zijn patentportfolio steeds uit en heeft ondertussen een paar patenten bemachtigd ivm met geolocatie waar iedere moderne smartphone niet zonder kan maar wel uit de jaren 90 dateert en dus geen voorgangers kent.

Ik denk ook niet dat jij beseft hoe Apple zijn onderdelen koopt. Apple bestelt zulke grote orders dat het gewoon de markt koopt. Wil Samsung geen onderdelen meer leveren dan dumpt Apple die ergens zoals nu reeds doet met Sharp en Toshiba. Apple legt zoveel geld op tafel voor een gegarandeerde stroom onderdelen dat bedrijven zoals Samsung fabrieken bouwen met dat geld. Als Samsung dus geen onderdelen meer levert maakt het gewoon Sharp en Toshiba groter dan Samsung. Samsung is niet gek, ze gaan heus niet sollen met hun grootste klant.

Veel mensen verwarren al die rechtszaken een beetje. Wat er momenteel loopt bij Samsung is van een totaal andere order dan wat er nu bij Motorola speelt. Motorola is de enige met een paar deftige patenten maar het zijn er ook niet veel. Wat Motorola nu doet is er voor zorgen dat het licenties zal krijgen op een paar belangrijke smartphone patenten die Apple bezit. Hetzelfde gaat niet op voor Samsung en HTC. Google kan wel beweren dat het de partners zal beschermen maar Motorola is nu al het kruit aan het verschieten. Android zal wel blijven maar zal voor een Motorola bedoening worden.
Apple breidt zijn patentportfolio steeds uit en heeft ondertussen een paar patenten bemachtigd ivm met geolocatie waar iedere moderne smartphone niet zonder kan maar wel uit de jaren 90 dateert en dus geen voorgangers kent.
In de VS, vergeet ook niet dat men 0,0 onderzoek naar patentaanvragen doet, de validiteit van een patent wordt pas vastgesteld in de rechtzaal.

Overigens: er is ook kans dat in de VS de scope van het patentrecht ook naar medische behandelingen wordt doorgetrokken, dwz als je een methode voor behandelen patenteert (zoiets "if hoofdpijn, then behandeling met product x met afnemende dosering over een interval") kun je iedereen die vergelijkbare methodes gebruikt aanpakken.

Het patentsysteem gaat dus allang niet meer over vindingen maar lijkt meer op een communistisch regulatie beleid, lenin leeft voort in de republikeinen ;)
Maar dat zullen ze nooit doen. Aangezien Samsung uit verschillende onderdelen/losse bedrijven bestaat, de tak van mobiele telefoons en productie hebben hun eigen doelstellingen te behalen. Als Samsung de prijs van custom chips met 60 % laat stijgen, en Apple zegt vervolgens geen chips te hoeven, maken ze bij Samsung een miljoenenverlies, dat zal echt niet gaan gebeuren. Op het moment is Samsung trouwens waarschijnlijk inderdaad de enige die de productiecapaciteit heeft om aan de vraag van Apple te voldoen, maar ook Apple is al druk bezig met andere fabrikanten, wanneer Samsung dergelijke spelletjes gaat spelen als jij zegt, zullen ze Apple vroeg of laat kwijt gaan raken en ook niet meer terugkrijgen.

Ik heb Google overigens al weken (zoniet maanden) geleden horen zeggen dat ze hun Android-afnemers zullen helpen in rechtszaken, ik heb daar eerlijk gezegd tot op heden niks meer over gehoord of vernomen.
omdat Motorola nog niet in handen is van Google en daarmee de pantenten dus nog niet van Google zijn.

Die 12,x miljard is het wel waard voor Google vind ik. Motorola heeft de laate tijd toch vaker signalen af van een gezond bedrijf, die ook nog steeds zelfverzekerder uitstraling heeft. Hiervoor had ik het gevoel dat een van de eerste spelers op de mobiele markt inmiddels stervende was (op de mobiele markt dan he).

Ot. Het is een berangrijk patent in tegenstelling tot de patenten van Apple. Logisch van een nieuwkomer.
Precies. Als Motorola/Google nu slim is, pakken ze even door en spannen ze in elk land waar Apple actief is een rechtzaak aan. Een flinke tik om de oren, en terug in je hok Apple (en geef je geld voortaan uit aan de ontwikkeling van nieuwe producten of prijsverlagingen ipv rechtzaken en dure advocaten over flauwekul patenten mbt scroll-menus, en het vierkant zijn van een tablet)
Oja geld aan ontwikkelingen uitgeven waar vervolgens jongens als Samsung weer lekker mee vandoor gaan. Als Apple valide patenten heeft moeten ze dat uitbuiten, de anderen doen het ook. Helaas willen hier sommigen graag doen geloven dat Apple de enige is die met patenten zwaait. Overtreed Apple patenten, dan moeten ze dokken andersom ook.
Goed om te lezen, ik hoop dat Google (Motorola) nu afdwingt dat Apple de andere patentzaken tegen Android (toestellen) laat varen in ruil voor toegang tot deze patenten.

Ik hoop dat op deze manier een einde komt aan deze vervelende praktijken, de consument is er helemaal niet bijgebaat
Tja, Apple heeft hier in de ogen van veel mensen de rol van aggressor, namelijk de partij die begon met patenten te zwaaien.
Ja en dat is dus onzin. Nokia en Motorola zijn begonnen Apple aan te klagen... Dus eigenlijk zijn dat de agressors. Maar ja een kop met Nokia is niet zo aantrekkelijk als alles wat met Apple te maken heeft...
Maar het is Apple dat frontaal de aanval heeft geopend op Samsung nadat bleek dat Samsung met de Galaxy reeks eindelijk een productreeks in handen heeft die kan concureren met de iPhone en iPad en dit terwijl samsung al jarenlang 1 van de belangrijkste toeleveranciers is. Het is ook Apple dat ineens begonnen is met verkoopsverboden te eisen en dat rechtzaken ineens in meerdere landen gaat voeren.
nokia maakt 0.0 android telefoons....

motorola apple aanklagen als eerste? had motorola toen al android?

m.i. gaat apple enkel maar achter android makers, en laat ze de rest met rust... ik weet wel dat er een voorhistorie is bij de ontwikkeling van ios en de hoge piefen van google/apple die in beide besturen zaten..

maar als steve jobs indertijd eerlijk had geweest had hij die persoon of google aangeklaagd en niet achter elk bedrijf aangegaan dat ook maar iets met android te maken heeft..

Hoogmoed komt voor de val; en apple denkt nu al een tijdje dat ze ongenaakbaar zijn..
Hoe kun je nou Google aanklagen als zij er direct niets aan verdienen? Het is Samsung, Motorola die geld van consumenten krijgen en dus ook verantwoordelijk zijn voor de implementatie van Android.

Apple heeft Nokia ook aangeklaagd (als counter). En ja natuurlijk gaan ze achter android makers aan: dat OS heeft ook vrijwel alles uit iOS gekopieerd: app store, volledige touch bediening, iconen, stijl van berichten weergeven, gallerys, in-app aankopen. Niet zo gek toch?

Als er 1 bedrijf is dat denkt ongenaakbaar te zijn is het Google wel. Eerst Java ongelicenseerd gebruiken (zie rechtzaak Oracle), dan Motorola kopen voor 12 miljard (zo fftjes tussendoor). En dan heb ik het nog niet over 1 miljoen projecties die ze hebben op allerlei gebieden van zelfrijdende auto's tot zonnecel projecten en ongecontroleerde dataverzameling met streetview. Nee als er 1 bedrijf is dat agressief is, is het google wel.
Kijk eens naar de Apple fanboys die hier iets goedkeuren wat Apple doet, terwijl ze MS om dit soort bedrijfsvoering al jaren als de duivel beschouwen.
IK hoop dat alle partijen nu eens beginnen te beseffen dat er met het huidige patent systeem slechts een winnaar is en dat zijn de advocaten.
Precies, al die miljoenen hadden ze ons korting kunnen geven of in R&D kunnen stoppen. Bedankt Apple voor deze trendzetting. Ik hoop dat ze flink afgestraft worden.

Ik had eerder al gezegd dat als ze de rechtzaak gewonnen hadden op Samsung omdat hij te veel op de i-phone lijkt, dan had ik dat nog kunnen accepteren. Ik snap Samsung ook niet dat ze hem zo dicht bij de I-phone gelegd hebben, is nergens voor nodig. Maar die overwinning op dat triviale patent (dat gelukkig te omzeilen viel met een aanpasssing, wat opzich al aangeeft dat het patent systeem waardeloos is als je het mij vraagt) hadden ze nooit moeten toepassen. Ze hadden met een betere telefoon moeten komen dan Samsung, dat is wat de consument wil.
Apple voor de trendsetting? Deze zaak liep al veel langer voor Samsung vs. Apple! En dan niet vergeten de Nokia zaak. Dat door de Samsung-Apple zaak alle rechtzaken opeens veel interessanter zijn betekent niet dat Apple begonnen is.

Eigenlijk moet dus volgens jou Motorola flink gestart worden (hoe durven ze een nieuwkomer in de telecom aan te klagen..)
Ik ben benieuwd wat Apple's volgende stap zal zijn.
Zullen ze een licentie proberen te nemen of toch een andere techniek gebruiken.
Een andere techniek dan G3, bijvoorbeeeld Touwtell?

Je weet wel die techniek van een touw en twee blikken? een andere techniek om mee te draadloos mee te communiceren dan 3G?
Ik denk dat deze slag verder gaat dan Apple alleen. In de VS is Motorola ook in gevecht met MS over allerlei patent issues. Motorola is een van de weinige partijen die weigert om geld voor Android af te dragen omdat ze MS patenten zouden schenden. Terwijl HTC en Samsung al schikten bang voor de consequenties. Ik denk dat door dit soort zaken Android sterker komt te staan en dus niet alleen tegen Apple, want MS is ook niet mals als het gaat om het kapot maken van concurrentie gaat.
barnes en noble verzet zich ook nog steeds tegen de afpersing vanuit MS (en had ook wat informatie naar buiten gebracht over de patenten, ook daar geen echte uitvindingen tussen en het meeste heeft wel een of andere vorm van prior art).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013