Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 152, views: 37.926 •
Submitter: JeroendeLeeuw

Ontwikkelaars mogen weerdata van Buienradar na toestemming blijven gebruiken in hun applicaties voor smartphones. Eerder zei RTL dat er betaald moest gaan worden voor de data, maar nu zegt het mediabedrijf dat twee zaken door elkaar zijn gehaald.

De iPhone-app Regen wordt volgende week uit downloadwinkel App Store gehaald, omdat ontwikkelaar Jeroen de Leeuw data zonder toestemming zou gebruiken. De reden dat RTL aandrong op verwijdering van de app zou zijn dat er veel tijd en geld is geïnvesteerd in de producten van Buienradar. Bovendien zou RTL met het zonder toestemming weggeven van de data zijn concurrentie een voorsprong geven, zegt een manager van Buienradar tegen Jeroen de Leeuw, ontwikkelaar van Regen. "Wij moedigen concurrentie aan, maar dan wel op een level playing field, waarbij de concurrent zelf de data, in het kader van de opendatapolitiek van de overheid, afneemt tegen daarvoor geldende verstrekkingskosten bij desbetreffende (semi-) overheidsinstanties." De Leeuw stelt echter dat die data te duur is voor een individuele ontwikkelaar.

De Leeuws applicatie Regen, dat werkt op iOS, wordt volgende week uit de App Store verwijderd. Andere apps die werken met data van Buienradar zijn Rainy Days, Buienalarm en Het Weer voor Android, en Plu en Regenalarm voor iOS. De maker van Buienalarm zegt tegen Tweakers.net nog niet benaderd te zijn door RTL. "Ik heb altijd prettig contact gehad met RTL en voorzie op korte termijn dan ook nog geen problemen."

RTL bevestigt dat de data niet meer gratis mag worden gebruikt. "Regen gebruikte de data zonder onze toestemming. Dat vinden wij niet goed", zegt woordvoerster Sabine Scholten van RTL Nederland. "We investeren veel in Buienradar en hij gebruikt het dan zonder te betalen en zonder toestemming. Hij had de juiste wegen moeten bewandelen om de data te gebruiken." Dat toestemming nodig is voor het gebruik van gegevens in apps, staat in de disclaimer op de site van Buienradar. Daar staat echter niets over betaling.

De apps konden gemaakt worden omdat Buienradar zijn data altijd gratis en vrijelijk beschikbaar stelde voor ontwikkelaars. De data van Buienradar mag nog wel op sites gebruikt worden. Buienradar, dat in 2006 werd opgericht, is dit jaar overgenomen door RTL Nederland.

Update 19:58: RTL zegt in een schriftelijke reactie op dit artikel dat ontwikkelaars niet hoeven te betalen voor het gebruik van data. Er moet toestemming worden gevraagd of ontwikkelaars moeten de data zelf inkopen bij weerinstituut KNMI, zegt Scholten. "Hier zijn twee dingen door elkaar gehaald: de betaling die moet worden gedaan aan het KNMI voor ruwe data en de toestemming die Jeroen de Leeuw aan ons had moeten vragen." De schriftelijke reactie staat haaks op de telefonisch gegeven reactie die de basis vormde voor dit artikel. RTL benadrukt daarnaast dat de eigen apps en website gratis zullen blijven voor consumenten.

Reacties (152)

Reactiefilter:-11520143+172+210+30
Grote fout als je het mij vraagt. Zo noodzakelijk is het nu ook weer niet.
Inderdaad, ik denk dat dit snel de ondergang van buienradar in apps betekend. Je hebt namelijk nog een heleboel alternatieven zoals Yahoo Weather.
En dat is erg? Sec gezien levert het Buienradar cq RTL in het geheel niets op als een app ontwikkelaar hun data gebruikt, als ze dan overstappen is dat alleen maar winst, volgens mij.
Sterker nog het KOST RTL geld momenteel als je de data gebruikt. Bandbreedte, servers e.d. Een niet zo vreemde stap als je bedenkt dat Google het zelfde is gaan doen met de maps dienst.

Sowieso slecht als je gewoon zonder toestemming die data van buienradar pikt en dan gebruikt. Ik ken de meeste apps niet maar als er ook betaalde tussen zitten dan is het natuurlijk helemaal logisch dat je daar voor betaald.
Dus omdat je veel geld hebt moet je maar veel kosten gaan maken door dingen "gratis" beschikbaar te maken?

Als je dat met alles gaat doen heb je op een gegeven moment niet veel geld meer en kun je de hele boel opdoeken.

Heb je al economie gehad op school? Zo ja dan moet je misschien toch iets beter gaan opletten.
Ik snap ook wel dat ze geld willen zien, ze hebben een mooi systeem opgezet om aan alle informatie te komen en dat zijn er mensen die die informatie gebruiken om geld te verdienen aan de advertenties in hun apps, of om geld te verdienen door de app te verkopen.

Nou hoop ik alleen wel dat het bedrag dan wel een beetje redelijk word, en dat de ontwikkelaars het kunnen betalen via hun reclame. En dat niet een poging is om zelf een app te introduceren en hiermee de concurentie willen uitschakelen.
De neerslagradar van het knmi doet het ook. Waarom zou je dan als developer niet gewoon die data kunnen gebruiken? Die is volgens mij gewoon publiekelijk bezit. Specifiek de buienradar diensten zijn door RTL overgenomen, maar hebben die iets te maken met de neerslagradar?
"Publiek bezit" is niet gelijk aan "rechtenvrij" !

Het wil alleen zeggen dat eventuele winst weer terug vloeit naar dat publiek (lees: de rijks-schatkist)
ehm ik meende een aantal jaar geleden een korte docu te hebben gezien over Buienradar. In het begin (2006) was het een eenmansbedrijf op een zolderkamer met twee computers.

Buienradar was winstgevend voordat RTL het overnam (zie interview uit Maart 2011 met een van de directeuren). Het lijkt me dan ook vreemd dat RTL op dit moment 'veel investeert in Buienradar.nl'. En als ze al iets investeren is het in ieder geval voor de bezoekers niet te zien :p.

Uiteraard is het hun goed recht om dit te doen, al zit er wel een beetje een commerciŰle nasmaak aan.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Joepys op 8 december 2011 15:40]

RTL koopt het recht om informatie van een overheidsorgaan te gebruiken in een eigen applicatie. Dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat een concurrent dezelfde partij benadert om een deal te maken. Een kwestie van onderhandelen dus.
Er staat nergens dat de Buienradar app niet meer (gratis) zal werken. Het gaat alleen om '3rd party' apps die de data via de vrij toegankelijke buienradar.nl api weergeeft.

Deze partijen deden dit zonder toestemming en zullen daar nu ws. voor moeten gaan betalen als ze de app willen blijven publiceren.
Grote fout als je het mij vraagt. Zo noodzakelijk is het nu ook weer niet.
Aan de ene kant was even vragen of je het mag gebruiken wel zo netjes , ten tweede even een link en bedankje van buienradar in je app ook...
Vrije marktwerking woohoo! Nou dan kijken we maar weer gewoon omhoog.. Heb weinig zin om straks een promo van "dit is mijn lijf" met een rottend lichaamsdeel te moeten bekijken voordat ik de buien te zien krijg..
jij snapt 't niet :F ook die chrome extensie haalt data op bij buienradar - dat wil rtl niet dus ook jouw fancy chrome plugin werkt straks neit meer

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 8 december 2011 12:03]

Volgens 'De data van Buienradar mag nog wel op sites gebruikt worden', mag deze plugin nog wel.
Chrome is geen site maar een browser toch :+

[Reactie gewijzigd door Roelofs-Hengelo op 8 december 2011 12:19]

Nou ja die chrome buienradar plugin is niet meer dan een soort tekstballon dialoogje met daarin een webpagina. dus technisch gezien is het een webpagina.
Het mag misschien niet, maar het inbedden van een plaatje is natuurlijk niet moeilijk. Je maakt mij niet wijs dat ze dat geblokkeerd gaan krijgen.
Gelukkig heb ik de extensie in samenwerking met Buienradar gemaakt dus daar maak ik mij geen zorgen om ;).
Sowieso is er geen sprake van commercieel gebruik.

[Reactie gewijzigd door Joshua op 8 december 2011 16:45]

Nou, dat wordt downloaden en installeren maar, mocht het noodzakelijk zijn!
Eventueel kan je ook gewoon op internet naar buienradat.nl gaan en hetzelfde zien.
Of gaan ze daar ook geld voor vragen?

Als ze deze app gaan verbieden, dan gaan ze misschien ook nog geld vragen op internet!

Er zal waarschijnlijk wel iemand zijn die deze app weer kosteloos schrijft.
Tevens zijn er nog meer apps te verkrijgen in de store die op hetzelfde neerkomen!

[Reactie gewijzigd door Xanquezer op 8 december 2011 11:46]

Ik ben blij met Android google verwijderd dingen niet zo snel.

Het is gewoon triest en zielig van RTL.
Het is gewoon triest en zielig van RTL.
Vind ik niet, waarom is het triest en zielig?
RTL werkt voor die data, dan moeten ze er ook voor betaald worden. Als zij iets wat van hun zelf is niet beschikbaar willen stellen, dan hoeven ze dat niet te doen.
[...]


Vind ik niet, waarom is het triest en zielig?
RTL werkt voor die data, dan moeten ze er ook voor betaald worden. Als zij iets wat van hun zelf is niet beschikbaar willen stellen, dan hoeven ze dat niet te doen.
Buienrader plukt de data ook gewoon van een source.
Dit is gewoon pure uitbuiting, en het einde van buienradar
Buienrader/RTL betaalt voor die data.

Dan kunnen de ontwikkelaars 3 dingen doen:
1 buienrader/rtl betalen om gebruik te maken van de data
2 de bron betalen voor de data
3 doorgaan zonder te betalen
4 stoppen met hun app

1 zal minder kosten dan 2
2 zal uiteindelijk minder kosten dan 3

4 is de makkelijke weg.
Hoe gaat buienrader reclame zetten op apps die anderen ontwikkelen en in principe alleen een plaatje van buienrader embedden?
En waar haalt Buienradar/RTL zijn data vandaan als ik vragen mag?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar die beelden vandaan komen, hoeveel beeldverwerking ze eroverheen gooien, en wat het ze nu eigenlijk kost.
Paar duizend euro leveringskosten voor de beelden van de afgelopen uren en nog weer een paar duizend voor de nowcast beelden met de 2-uurs verwachting... Meeste kosten zitten in het beheer van de data en de servers waar het spul op moet draaien.

De data is dus overigens gratis bij het KNMI, maar je betaald hier dus voor het gebruik van hun FTP en bandbreedte
Buienradar plukt de data niet zomaar van een bron, maar betaald geld om die data te mogen gebruiken. Waarom zouden 3e partijen die data dan kosteloos (en in sommige gevallen zonder toestemming te vragen) mogen gebruiken voor eigen gewin?

Let trouwens goed op de statement van buienradar/RTL, vooralsnog is alleen de IOS/Regen app verboden, zoals ik het lees lijkt het probleem vooral te zijn dat er nooit toestemming gevraagd is door de ontwikkelaar.


Buienradar haalt vooral z'n geld op met de adds/banners. Als je via een 3rd party app de data binnenhaalt/bekijkt dan worden die adds niet getoond en word er dus ook niets verdiend. De kans is groot dat RTL straks genoegen neemt met een (kleine) door RTL bepaald banner in de 3rd party apps.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 december 2011 12:50]

Je hebt een punt, maar buienradar gaf er niks om. Dit komt door de overname door RTL en dat vind ik erg smakeloos.
Waarom zou dat uitbuiting zijn, en waarom zou het het einde van buienradar zijn?

Buienradar betaald voor de data, en verdient weer doormiddel van advertentie inkomsten. Aan een app verdienen ze helemaal niks zolang die niet ook advertenties van hun laat zien. Is het tegenwoordig uitbuiting als je niet gratis gebruik mag maken van dingen waar andere voor hebben betaald?

En waarom zou het het einde van buienradar betekenen? Ik weet dat mensen tegenwoordig helemaal aan apps verslaafd zijn voor dingen waarvoor je ook gewoon een site kan hebben, maar hoe denk je dat ik hier op mijn computer buienradar check? Ik ga gewoon naar buienradar.nl toe, net als heel veel andere. Die hebben hier dus geen last van, en het zal dan ook niet echt het einde betekenen.

En voor mobieltjes heeft buienradar ook gewoon een mobiele site waar je naartoe kan gaan. En ze schijnen ook nog een eigen app te hebben, dus ik denk dat de meeste mensen dat wel overleven.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 8 december 2011 12:43]

buienradar betaalt voor de source.
Waarom zou iemand die het van buienradar plukt het dan gratis moeten krijgen?

niks geen uitbuiting dus!

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 8 december 2011 12:46]

Als je goed gelezen had dan had je geweten dat het hier niet gaat om het verwijderen van apps maar om het al-dan-niet gebruiken van data.

Dat jij weer eens weer bekend wil maken dat je fan bent van Android slaat dus als een tang op een varken en is totaal 'beside the point'. De Regen app wordt niet door Apple uit de App Store gehaald maar door de ontwikkelaar (met als reden dat de App nu geen data van buienradar.nl gaat ontvangen).

OT: ook al begrijp ik dat er verwacht mag worden dat er voor 'betaalde data' ook betaald wordt door 3rd party developers en zelfs door customers, ik betreur de ongelijkheid tov het gebruik dmv plugins en andere websites. Hiermee lijkt RTL te zeggen: jullie mogen onze data gebruiken maar alleen als wij onze reclame erbij mogen meesturen.
Wat een eikels. Buienradar is zo populair omdat het gratis is, er zijn vast voldoende alternatieven.

Ik hoop dat buienradar (eigenlijk RTL) snel hierop terug komt, en anders dat het snel bergafwaards gaat met buienradar.

Dat het niet mag in betaalde apps, daar kan ik me iets bij indenken, het kost de ene veel geld en de andere verdiend er aan.

Wordt straks ook de site betaald.

Ik vind het iig :r

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 8 december 2011 11:45]

Buienradar blijft ook gratis, of tenminste ik kan nergens lezen dat dat niet zo is... Ze willen niet dat ANDERE apps gratis gebruik maken van hun gegevens...
Ik vindt dat laatste ook BS (websites mogen het dan weer wel) maar dessalniettemin de Buienradar app zelf zal wel gratis blijven...
Ongetwijfeld dat het gratis blijft met daaronder de mededeling dat de UOH vanavond weer op televisie komt en dat je vooral moet stemmen wie moet blijven.
Nee bedankt.
Ik weet niet of je al weleens op buienradar.nl bent geweest, maar daar staat gewoon reclame. Aan reclame verdienen ze geld, oftewel waardoor krijg je het idee dat ze dat ineens op een andere manier zouden implementeren? Enige wat dit is, is dat ze niet willen dat via andermans apps ze wel de kosten hebben, maar niet de advertentie inkomsten.
dus de Buienradar app zelf (iOS/Android) blijft wel gratis?
Dat lijkt me wel, die is van buienradar zelf. Andere apps die de data van buienradar willen gebruiken kunnen dit echter niet meer.
Ik zie nergens dat buienradar betaald gaat worden hoor. Enkel dat ze de weerdata niet meer kosteloos beschikbaar stellen voor ontwikkelaars.

De site heeft een berg reclame erop, daar zullen ze al de nodige inkomsten uit kunnen halen, en die lopen ze mis op het moment dat mensen het in gratis appjes gaan duwen.
Dat betekent dat als ze er geen geld voor vragen, buienradar gewoon de nek om wordt gedraaid, omdat het dan alleen maar geld kost, en dan is het dus niet meer de moeite om te onderhouden, want het levert toch niets op.
En beetje slimme internetter gebruikt een Adblocker om al die reclamezooi te blokkeren.
Een beetje aso vindt zichzelf inderdaad al snel slim...
Als iedereen dat doet is het snel gedaan met dat soort gratis services.

Edit @D1N0: Jij vindt een mening ergens over hebben meer aso dan het voorkomen dat iemand geld kan verdienen voor zijn werk? Rare snuiter ben jij :)

[Reactie gewijzigd door finraziel op 8 december 2011 13:11]

Mensen die een add-blocker gebruiken aso vinden. Dat vind ik nou aso. bedrijven kiezen er voor allerlei onzinbagger op je af te vuren. Dat je dat blokkeert is een recht.

Buienradar heeft een eigen app en die blijft uiteraard gratis, want daar kunnen ze gewoon hun eigen reclame instoppen. Ik heb ook een buienradar desktop widget in windows, die zal ook gewoon blijven werken,

[Reactie gewijzigd door 140398 op 8 december 2011 12:30]

Ik neem dan wel aan dat je ook geen muziek en films gratis download van internet.
Want wat ik op tweakers veel zie is dat adblock zogenaamd zeer evil zou zijn, maar het downloaden van films en muziek niet, terwijl je daar net zo goed iemand zijn inkomsten mee ontneemt.
Hehe, wist wel dat iemand daar mee aan zou komen.
Het verschil is dat bij downloaden van films/series het alternatief in het gunstigste geval geld kost, maar vaak gewoon niet beschikbaar is (met behoud van gemak en kwaliteit!). Het verschil tussen wel of geen advertenties is echter niet bijzonder groot voor jou als gebruiker, heb je nou werkelijk zoveel last van die paar advertenties naast het plaatje waar je op kan zien of er een regenbui aan komt? Die unskippable zooi op een betaalde DVD/BR is veel iritanter, daar kun je niet gewoon langs kijken.
Daar komt nog bij, wat is het alternatief voor de sites die proberen hun inkomsten uit advertenties te halen? Een abonnementensysteem? Dat hebben er een paar geprobeerd en die werden me toch afgefakkeld... Voor de mediaindustrie geldt echter dat er wel alternatieven zijn maar dat ze het vertikken en alleen krampachtig aan een verouderd model proberen vast te houden.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 8 december 2011 14:38]

"heb je nou werkelijk zoveel last van die paar advertenties naast het plaatje waar je op kan zien of er een regenbui aan komt?"

Ja. Dus adblock ik die.
Knipperende herrie ads naast de info vind ik bijzonder irritant.

Dat vind ik minstens zo irritant als jij die unskippable zooi irritant vind.

En ach, die ene brein waarschuwing kan mij niet boeien.
Ondertussen haal ik wat te drinken, om dan vervolgens naar een film te kijken waar
de makers gewoon van mij geld voor krijgen. Heel normaal voor mij, en voor gelukkig wel meer mensen, omdat er anders helemaal nooit meer films gemaakt zouden worden.

En dan zeg jij natuurlijk, maar oh oh, de wereld vergaat, want dan houdt buienradar op te bestaan.
En dan zeg ik, nou en, voor hun 10 andere alternatieven, en als die er ook mee ophouden, kijk ik wel weer net als 10 jaar geleden naar buiten.
Het grote verschil tussen de apps en het downloaden van films/series/muziek voor eigen gebruik is dat die apps inkomsten genereren voor de derde.

Als ik die gedownloade series ga verkopen/verhuren aan anderen dan ben ik namelijk strafbaar bezig. Dat geldt ook voor de apps. Deze zorgen voor inkomsten voor iemand die geen toestemming heeft voor het gebruik van de data.
Ik zet dat er toch ook niet neer. Maar er staat dat het mogelijk in de toekomst wel gebeurd.
RTL neemt de zaak over en het idee waaruit Buienradar is ontstaan ( vrij toegankelijke radarbeelden) is meteen - maar dan ook meteen - naar de knoppen . De smoes dat ze moeten betalen omdat RTL dat ook moet doen is ook kul. Al eens gezien hoeveel ads er op buienradar staan? Trouwens: dat was toch ook geen probleem vˇˇr RTL het overnam?
Het was ook een keer op editie nl, volgens mij vlak na de overname: Op een willekeurige dag zijn er ongeveer 1,5 miljoen bezoekers, en bij slecht weer liep dit soms op tot bijna 8 miljoen op 1 avond.
Ik weet niet hoeveel ze per addview krijgen, maar zelfs bij een lage prijs van 1/2 ct per view komt er nog 7500 euro per dag per add binnen. Lijkt mij toch geen verkeerde prijs.
doen ze toch goed als je denkt dat ze meerendeel van hun data gewoon bij de KNMI (gratis) ophalen.
Heb je daar een bron/onderbouwing voor?
De Leeuw stelt echter dat die data te duur is voor een individuele ontwikkelaar.
Dat doet mij namelijk vermoeden dat het niet zo simpel is als jij het nu uitdrukt.
Data is gratis, maar toegang tot de FTP van het KNMI is dat niet. Daar kan je per product 100 tot duizenden euro's per jaar kwijt aan zijn.
Al eens gezien hoeveel ads er op buienradar staan?
En hoeveel van die adds zie je als je naar de buienradar data kijkt middels een 3rd party app? Vind je het dus raar dat die 3rd party apps moeten gaan betalen?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 december 2011 12:10]

als ze nou in die apps verplichten dat buienradar.nl er bij moet staan dan is het ook weer reclame :) dat lijkt me een elegantere oplossing
Hoe zeer ik het ook jammer zou vinden als "het weer" zou verdwijnen, jouw argumenten slaan nergens op. Die adds staan op de website, die worden dus niet gezien door mensen die de gratis appjes gebruiken en dat gebeurt steeds meer (wat gelijk ook je punt onderuit haalt dat het ook geen probleem was voor RTL het overnam, smartphones zijn enorm in opkomst dus het wordt nu een probleem).
Bovendien bevatten die gratis apps vaak ook zelf weer adds, dus er wordt wel degelijk geld verdiend met een product dat data van buienradar gebruikt.
Dan maak je toch een app die linkt naar een mooie mobiele site? De api voor sites mag gebruikt worden...
Als het nog wel op sites mag, dan kun je toch gewoon een 'app' maken, die even een gestripte pagina van buienradar inlaadt? ;)
Een andere oplossing kan zijn om een server er tussen te planten. Een site die telkens de gegevens op vraagt en dan weer doorzend naar Apps.

Het is wachten op een nieuwe speler, die gratis gegevens verzend. KNMI doet geen voorspellingen weergeven als een kaart, zoals buienradar.
Ik heb op mijn Androidtelefoon gewoon de app 'Buienradar' staan. Volgens mij is dat de officiŰle app, en die is gratis. Daar wordt echter geen woord over gerept in dit artikel? Blijft deze wel gratis, of moet ik op zoek naar een gratis alternatief? (bij gebrek aan een CC...).
Oei, dit gaat iets interessants opleveren, de populairste Nederlandse apps gaan over het weer (Nederland hŔ), en dan krijg je dit. Zijn wij Nederlanders bereid om hier voor te betalen?
Nee, wij Nederlanders wachten tot de concurrentie los barst en het gewoon weer gratis word.