Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 94, views: 17.057 •

De bètaperiode van Star Wars: The Old Republic kon rekenen op de belangstelling van twee miljoen gamers. In het laatste weekend werd gemiddeld twaalf uur gespeeld. The Old Republic verschijnt in Europa op 22 december voor de pc.

Op een conferentie maakte EA cfo Eric Brown bekend dat twee miljoen gamers geholpen hebben met het bètatesten van Star Wars: The Old Republic. Op het einde van de bètaperiode, het weekend van 26 en 27 november, logden 725.000 gamers in. Gemiddeld speelden gamers in dat weekend twaalf uur lang de mmorpg en de spelersaantallen piekten op een kwart miljoen gamers die tegelijk online waren.

Electronic Arts brengt Star Wars: The Old Republic op 20 december in Europa uit voor de pc. De uitgever becijferde dat de mmorpg rendabel is bij een half miljoen betalende spelers. Analisten voorspellen dat anderhalf tot drie miljoen gamers een abonnement op de nieuwe Star Wars-mmorpg zullen nemen.

Reacties (94)

jammer dat tijdens de laatste beta run de servers telkens gewiped werden
(gemeld door een vriend die wel een invite kreeg voor een 2e beta weekend)

[Reactie gewijzigd door cody2k op 6 december 2011 12:55]

Een selectie van de servers uit het stress test weekend werd afgelopen weekend weer als beta server ingezet. De mensen die op deze servers een character hadden zijn opnieuw uitgenodigd. De servers zijn 1 keer herstart en verder nooit gewiped.

Off-topic:
De game wordt in Europa overigens ook gewoon de 20ste uitgebracht.

@Shol
Ik reageer ook op cody2k ;)

[Reactie gewijzigd door DakuGosuto op 6 december 2011 13:00]

Aha, leuk bevestiging te horen ik heb net pre-ordered en meende ook te lezen 20 december met 5 dagen early start voor de pre-orders.

Ik ben wel opzoek naar de client, weet iemand waar ik deze kan downloaden?
Lukt nl. niet met origins, en is de beta client dezelfde als de versie die live gaat op 20 december?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door beve op 6 december 2011 13:09]

op deze pagina kun je zodra de info beschikbaar is het vinden.

http://www.swtor.com/comm...p?p=11786689#edit11786689

Oh en er is nu onderhoud, dus even wachten
Ik denk alleen niet dat je 5 dagen early access zult krijgen. Het is namelijk niet gegarandeerd 5 dagen, maar op basis van wanneer je je pre-order code invult. En je kunt sinds ergens in augustus al pre-orderen. Dus de kans dat je de volledige 5 dagen krijgt is niet heel groot.

Volgens mij nog nergens, maar er schijnt gezegd te zijn dat je voldoende tijd zult krijgen om de client te downloaden alvorens de release.
Ik vermoed dat de meeste mensen die 4-5 dagen early access hebben ook het laatste beta weekeinde hebben gespeeld. Die client kun je blijven gebruiken dus dat scheelt enorm in download :).
Ik zat in de beta test afgelopen weekend, maar de servers zijn vrijdag avond open gegaan, zou 20:00 uur zijn, werd iets later. maar vervolgens hebben ze er zaterdag 'bijna' de hele dag uitgelegen, kon er pas weer in om 18:00. vanwege een patch.

het is dus zeker niet alleen een herstart geweest. verder we weer voldoende kunnen testen :-)
Ik kon om 20.15 inloggen, en de geplande downtime was tot 17.00 uur ik kon om 15.30 alweer spelen. Dus het verschilde wellicht per server. :)
nouja van 14:00 tot 17:00 vind ik niet de hele dag hoor -.-

het klopt inderdaad van die early acces, hoe eerder je je preorder code ingevuld hebt hoe eerder je mag spelen. Ik heb ook het idee dat de beta van 27 en 28 nov bedoelt was om te kijken hoeveel nieuwe spelers ze er per dag early acces in laten.
Ik heb nauwelijks downtime gemerkt en vrijwel hele weekeinde - dus - kunnen spelen gelukkig :)
ja,
klopt
hernagevraagd en de server waarop het karakter stond zat er niet meer tussen.

het ware leuk geweest om voor je laatste beta weekend eens aan een hoger level te kunnen starten (en de bugjes op de andere continenten te rapporteren ...)


nou ja, ik preorder hem eind deze week.
voor een 45¤ krijg je een digitale versie binnen.
Even voor de duidelijkheid: Het genoemde weekend in het artikel gaat niet over het laatste betà weekend, maar over het één na laatste betà weekend (stress-test weekend) waarin de meeste spelers tegelijkertijd werden toegelaten.

@DakuGosuto hierboven: Weet ik, maar je reactie zag ik nog niet toen ik het poste.

[Reactie gewijzigd door Shol op 6 december 2011 13:04]

Ik was er ook één van :)

Moet zeggen dat het een best goed spel is. Deed me in veel opzichten denken aan Star Trek Online maar SWTOR is toch vele malen leuker en beter uitgewerkt. Op de zaterdag zon beetje de hele dag gespeeld tot diep in de nacht :9 Eindige ergens bij level 16 als ik het me goed herinner.

Ga hem denk ik daarom toch maar niet spelen. Er gaat te veel tijd inzitten en maandelijkse fees ben ik ook geen fan van. Zijn op het moment genoeg andere spellen te spelen.
Paar uurtjes gespeeld en het viel me heel erg tegen. Houterige gameplay, minimale graphics en weinig vernieuwend. Lijkt me sterk dat dit spel rendabel gaat worden.
Ik heb em ook gezien bij iemand die deelnam aan de beta. Inderdaad maar beperkt vernieuwd, jammer want volgens mij zijn er best nog wel originele innovaties te bedenken voor mmo's.

Zelf ga ik misschien een free trial spelen en dan beslissen, ik vermoed dat het voor velen zo zal zijn. Het is uiteindelijk zeker geen slecht spel, het is alleen de vraag of het goed genoeg is om mensen er over langere tijd voor te laten betalen.
Helemaal mee eens, ook ik vond het houterig, en er gewoon TE slecht uitzien voor een 2011 MMOG... nu kan ik daarmee best leven als de gameplay zelf goed is, maar ook hier ben ik het met bovenstaande Tweakers eens: te weinig vernieuwd, en het werd er niet beter op naar mate dat ik levels omhoog ging / nieuwe gebieden bezocht. :|
Ik vond het inderdaad ook ontzettend houterig. De "feel" van de game was gewoonweg slecht. De graphics zijn ook werkelijk vreselijk. Volgens mij ziet Half-Life 2 uit 2004 er nog beter uit. Ik kan me ook niet voorstellen dat het een succes wordt.
Ben het aardig met je eens, de game voelt absoluut niet anno 2011 aan, de animaties zijn erg goedkoop (je onderlichaam draait 90graden tov torso als je links/rechts loopt), de graphics voelen erg Tabula Rasa aan (scenery, opbouw, decals) , de combat animaties zijn goedkoop en simpel (zeker die lightsaber hadden ze veel beter in beeld kunnen brengen).

Nu je steeds meer MMO's ziet die ook collision detection gebruiken, of enige vorm meer realitischere interactie met omgeving en characters, veel dynamischere manier van skill-opbouw (ipv statisch elk lvl een standaard set van skills kopen bij de trainer) en zeker combat-grafisch flink vooruitgaan, voelt deze game veel meer een paar jaren oud dan 'super nieuw en nog uit te komen'. Zeker als je dit wegzet tegen games als GW2 ,Tera of Blade&Soul.

Zeker qua combat zou ik eerder gekozen hebben voor een Tera combat systeem, guns waarmee je actiever moet richten, lightsabers waar je actief mee moet blokken, AoE's die compleet vrij te casten zijn (of in chain uit te voeren).

Rendabel zal het voor de time being wel zijn, Starwars is enorm groot dus aanhang zal ook aardig groot zijn, wie wil er nu niet als SW-fan met een lightsaber rondhuppelen? Maar het zal uiteindelijk in de midden-moot komen, niveau Aion of Rift, net boven Conan en LotR en z'n tijd wel uitzitten, zeker als ze p2p blijven.

Ik ga het wel een tijdje spelen, elke MMO moet je geprobeerd hebben en ook deze wordt geen uitzondering :P Mischien dat op hogere levels alles wat beter in elkaar zit, of mischien is de eerste impressie toch hoe de hele game speelt.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 6 december 2011 13:09]

Het klinkt wellicht een beetje "goedkoop" om dit te zeggen, maar m.i. maakt de gameplay deze minpunten meer dan goed. Ik heb een volledig weekend met een vriend zitten gamen in dit spel, en zeker als je in een groepje rond loopt is het erg leuk.

De conversaties zijn allemaal gesproken, en je kunt je eigen good of evil character plot volgen, zelfs als je in een groepje zit. Iedereen mag dan een keuze maken, en na een rol van de dobbelsteen wordt bepaald welke reactie er echt gegeven gaat worden. Erg leuk als jij kiest om iemand te laten ontsnappen (good) en iemand anders kiest om dat poppetje te executeren ;-)

Ook al loopt het grafisch wat achter: qua geluid, muziek en spraak zit het geweldig in elkaar. Vooral het Star Wars gevoel dat het geeft is geweldig en goed uitgewerkt.

Ik heb dan ook veel in de beta gespeeld en kan niet wachten tot ik voor het eggie mag beginnen!

Overigens is het in je scheepje rondvliegen en turrets van battleships stuk schieten ook heerlijk, ook al is het een voorgeprogrammeerd pad dat je volgt.

Al met al een spel met enorm veel potentie en mogelijkheden tot uitbreiding. Iets dat Bioware waarschijnlijk zal doen.

[Reactie gewijzigd door Battle Bunny op 6 december 2011 15:33]

Toch mss eventjes melden dat AA niet mogelijk was en we spreken hier wel nog altijd over een BETA en geen DEMO.

Ik ga hem zeker spelen gewoon doordat de setting enzo erg goed vind. En zeker aanzet om verschillende chars te maken die dan ook een complete ander verhaal hebben.

Het is qua gameplay inderdaad niet zo erg vernieuwend maar moet wel zeggen als een formule qua gameplay werkt (zelfde gameplay als WOW) waarom zou men dit dan veranderen?

Anyway iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
De graphics vallen inderdaad wat tegen maar kwa gameplay/questing is dit spel zeker een verademing, het mist nog wat zaken (o.a addons) die het nodig zal hebben als men mensen wil vasthouden maar het heeft meer potentie dan al die standaard grind pvp mmo's.

De vraag is natuurlijk of ze net als blizzard vooral de casual gamer willen bekoren (dat heeft blizzard al redelijk wat subscribers doen verliezen het laatste jaar, daar ligt een grote kans voor bioware/ea), of dat het na een paar maanden nog interessant is om te spelen.

Gezien de troep die tegenwoordig vanaf consoles naar pc's wordt geport is alleen questing het al waard om het spel aan te schaffen (afgaande op wat ik zelf heb kunnen testen in de eerste 20 levels).

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 6 december 2011 22:21]

De impressie die ik had na de eerste uurtjes spelen was er inderdaad eentje van, hmm de graphics zijn niet lelijk, maar zeker niet top-notch.
Edoch, naarmate het spel vorderde had het wel een zekere aantrekkingskracht, de manier van questen maakte een hele hoop goed. Waar ik normaal in WoW de tekst altijd oversloeg om zo snel mogelijk max lvl te bereiken, heb ik dat hier totaal niet. Neem rustig de tijd om lekker alles te lezen/luisteren.

Wat ik en ik gok een goed aantal met mij zoeken, is een mmorpg die juist niet te veel verandert. De concepten die ze gebruiken zijn bewezen goed en voelen vertrouwd aan.
In dat opzicht is SWTOR precies wat ik zoek. Het voelt vertrouwd aan, maar de hele nieuwe setting waar je in rond loopt kun je weer volledig gaan ontdekken. In WoW is juist het, ik heb het allemaal wel gezien, zo slopend. Plus, alles is zo triviaal gemaakt dat je gewoon niet kunt experimenteren waar dat vroeger wel kon. Dit en meer vind ik persoonlijk terug in SWTOR.

De vraag is natuurlijk wel, hoe lang blijft het boeien? Dit zal zeer afhankelijk zijn van de end-game experience denk ik. Die heb ik helaas nog niet gezien, maar ik ben benieuwd. :)
Bleef emails krijgen, was geen mogelijkheid af te melden. Ik had namelijk helemaal geen interesse meer in de game.
Was er ook deel van, had toen wel last van lag, maar laatste weekend beta alleen wat pvp lag. Dit zou ook snel verholpen moeten zijn. :D
Ook ik heb deze mogen spelen. Het was verrassend leuk om te spelen, maar zal het toch niet kopen bij launch. Ik wacht wel gewoon op GW2 :-)

De filmpjes tussen de quests door doen je echt meeleven met het spel, wat ik zeer goed gedaan vind. Maar anders is er niet veel nieuws te beleven dan bij andere MMO's...
ik heb de beta gespeelt en ik vond het echt de max! verlang al tot launch. Ik dacht dat de launchdate in Europa gelijkgesteld werd aan Amerika? namelijk 20december?
22 december, maar de 'limited' pre-order edition die je bij de retailer kunt krijgen geven je tot 7 dagen voor de (europese) launch toegang. In america is dit dus 5 dagen eerder, waardoor de toegang voor pre-orders voor iedereen gelijk is.
Ik heb hem ook gespeeld. Vond het een enorm leuk spel om te doen! De combat is misschien een beetje houterig, maar dat is haast niet perfect te krijgen in een MMO.. daarnaast is het al een stuk beter als ik bijvoorbeeld in WoW, waar het helemaal erg is.. :P

Ik ga hem zeker proberen! Ben een enorme Star Wars fan dus denk dat ik me er wel mee ga vermaken. :P
Meen je dit nou? Als er één MMO is waar de combat fijn en niet houterig is dan is het WoW wel. De combat is daar echt ontzettend smooth en responsive.

Ik heb zelf de beta ook gespeeld en het questen vind ik echt geweldig. Ik ga het spel dan waarschijnlijk ook kopen. Of het een lang blijvend succes wordt hangt uiteindelijk van de endgame af. Daar ben ik op dit moment dan ook het meest benieuwd naar.

[Reactie gewijzigd door ryderb op 6 december 2011 13:28]

Dan heb jij Guildwars nog nooit gespeeld. Vergeleken daarbij zijn alle andere mmo's houterig en traag.

In de beta van SW:TOR vond ik de combat pacing niet veel anders dan in WoW.
Toch vond ik de combat wel iets dynamischer, met het schieten en zo.. En dan het zwaardvechten heb je in SW:TOR nog enigzins het gevoel dat ze aan het vechten zijn in plaats van loos heen en weer slaan. :P Dat soort dingen vielen mij op.

Natuurlijk, het is wel wat houterig maar het stoorde me eerlijk gezegd niet zo erg.
Eerlijk gezegd is er wat dat betreft juist nog veel te verbeteren, wow speelt zoveel beter nog in gevechten, veel minder houterig en targetten werkt daar ook veel beter, overigens zou het me niet verbazen als men dan nog aanpakt in de eerste patches.
Ik heb alleen de laatste twee beta weekenden kunnen spelen, maar moet toegeven dat de game mij goed bevalt. Eerste levels waren nogal boring, maar vanaf level 10 word het spel toch wel weer een stuk leuker ineens. Ik heb me er uiteindelijk een stuk beter mee vermaakt dan in mijn laatste maanden met wow (waarmee ik ook al bijna een jaar geleden mee gestopt ben).
PvP is ook een stuk beter dan met andere mmo's die ik gespeeld heb (wow/rift)

Nu is het alleen nog hopen dat de endgame zoals raids van het zelfde niveau is..
Diegene met opmerkingen over de graphics tijdens de bèta. Bij release zou het spel er veel beter moeten uitzien. Vele grafische opties kon je gewoon nog niet activeren in de bèta client. Ik denk het hen voornamelijk ging om het testen van het netwerk en de gameplay en niet zozeer de graphics. Als je kijkt naat gameplay filmpjes van Bioware zelf ziet het er al beter uit.

Al bij al geef ik jullie wel gelijk dat dit spel zeker niet de MMO is met de mooiste graphics, maar hoeft dat ook om een goed spel te zijn? Geef mij maar gameplay, verhaal, multiplay!....

Persoonlijk vond ik de flashpoints de max, hilarische momenten gehad door de keuzes die je kan maken in de conversaties. Dat heb ik nog in geen enkele andere MMO gehad.

De combat animaties worden ook beter naarmate je stijgt in level. De latere skills zijn ook mooier om zien.


Nu nog een voor de GW fans... , ik vind niet dat GW een echte MMO is! (ik heb enkel de basis gespeeld zonder uitbereidingen dus daar kan ik niet over oordelen) Je hebt niet de vrije wereld waar je andere mensen tegenkomt die aan het questen zijn. Je hebt gewoon niet de vrijheid wat een MMO kenmerkt... Dus ik snap ook de vergelijking SWTOR en GW2 niet...

[Reactie gewijzigd door Inrage op 6 december 2011 13:24]

Beetje off-topic, maar de ToR en GW2 vergelijking is nu wel mogelijk.
Het klopt dat de eerste Guild Wars niet een echte MMO was, maar Guild Wars 2 is wel een echte MMO.
Grote non-instanced wereld waarin je dus gewoon iedereen tegen kan komen, zelfs als ze niet in je party zitten.

Jij zit nu ToR met GW1 te vergelijken, en daar kan je inderdaad geen goede vergelijking van maken.
bioware heeft aangegeven dat dezelde client die nu voor de beta gebruikt is de client is voor launch.

Tenzij jij 100% zeker weet dat ze met 2 weken met een nieuwe engine op de proppen komen geef ik je gelijk. Maar anders, veel beter gaat het worden ben ik bang.

OT: Ik vind het echt een tofffe game, de eerste mmo waar het me ook boeit wat een random questgiver zegt. Maar zoals velen zeggen het vind niet het wiel opnieuw uit (met wat voice-overs). Maar heb me nog steeds goed vermaakt tijdens de beta. Mijn preorder staat al dus kan niet wachten :)
AA zat nog niet in de beta client dit zit wel in de release client, dus er word nog wel aan gesleuteld.

Zelf vond ik de werelden een beetje "leeg" aanvoelen op sommige momenten,
nou hoort dat ook wel een beetje bij de setting maar toch vond ik het op sommige momenten wel erg opvallend..

Ook was het me al wel vrij snel duidelijk dat dit niet een volledig open wereld is maar een vrij beperkt gebied..

Het questen is wel heel vet gedaan compleet met realistisch klinkende voice overs die je echt in het verhaal trekken.

Ik heb de game al gekocht en wacht af tot hij uit komt voor early access,
of het spel leuk en interessant blijft zal de vraag zijn, maar voor het geld dat je betaald voor deze game krijg je meer leuke quests dan in de gemiddelde single player rpg, dus sowieso het proberen waard..