Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 8.978 •

Het is nog niet zeker of Sony's komende handheld Vita ondersteuning krijgt voor Adobe's Flash-technologie. Sony wil de techniek graag ondersteunen, maar Adobe heeft juist aangegeven te stoppen met Flash voor mobiele apparaten.

Sony-logoDat blijkt uit een interview met drie topmannen van Sony, dat de website AV Watch publiceerde. Muneki Shimada, topman bij de softwaretak van Sony, zegt dat het bedrijf nog steeds in onderhandeling is met Adobe over een versie van Flash die op de PlayStation Vita draait. Of die er ook daadwerkelijk gaat komen is onduidelijk.

Begin november liet Adobe weten dat het zal stoppen met de ontwikkeling van Flash voor mobiele apparaten. Het gaf daarbij wel aan dat licentiehouders mogelijk zelf nog aanpassingen aan de broncode kunnen doen. RIM, de fabrikant van de BlackBerry PlayBook, heeft al aangegeven de ontwikkeling van Flash voor zijn tablet zelf voort te zetten.

Sony's nieuwste handheld komt op 17 december in Japan uit. In februari 2012 zijn Amerika en Europa aan de beurt. De zakcomputer beschikt over een 5,3"-touchscreen, twee analoge sticks en een touchpad aan de achterzijde.

Reacties (37)

Sony kennende krijg je straks wel gewoon flash op de Vita, maar wordt die functionaliteit na half jaar weer ontnomen!! Zo werkt dat ook op de PS3; Sony heeft lak aan haar consumenten. ( zie interview)

De Vita gaat overigens maar 1 PSN/account toe staan:
"If you want to to use a different account, you need to format the system to factory settings.
bron; http://www.psfocus.nl/2_2...ccount_op_de_PS_Vita.aspx

//edit; zo offtopic is dit niet; nieuws: Wisselen account op PS Vita vereist factory reset (maar die kwam later)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 december 2011 12:20]

Het is 100% duidelijk dat het ontnemen van de Linux-mogelijkheden van de PS3 puur uit het oogpunt van beveiliging was. Daar komt nog eens bij dat er maar een heel klein percentage het ook echt gebruikte, en als laatste punt: Het werkte niet! Traag, weinig geheugen, en er zijn nu gewoon PC's te koop die voor een lagere prijs meer kunnen. Als ALLERLAATSTE punt dan: Dit is al duizenden keren besproken, just drop it...

Dan on-topic:
Als een bedrijf 'twijfelt' betekent dat meestal dat het er niet komt. Puur om de negatieve reacties te ontlopen geven ze aan 'er over na te denken'. Dat apparaat ligt over een kleine 3 maanden in de winkels. Lijkt me sterk dat daar zo'n redelijk grote feature als Flash nog niet in zit, als ze dit wel hadden gewild... Zelfde als Multiplayer/Co-op in Skyrim. Iedereen vroeg en Beth gaf alleen aan: We kijken wat de mogelijkheden zijn. Nooit meer wat van gehoord en de vraag sterft een stille dood. Marketing 101.
hahah alsof linux het enige is. ik noem enkele functies die je als consument hebt gekregen die later zijn ontnomen:

- niet meer kunnen gebruiken van 3th party controllers (eerst wel)
- niet meer kunnen gebruiken van linux (eerst wel)
- niet meer kunnen gebruiken van PSN-compensatie games (eerst wel)
- niet meer online kunnen met launch games (eerst wel)
- niet meer kunnen streamen van auteursrechtelijk materiaal (eerst wel)
- niet meer gekochte items op meerder PS3's gebruiken (eerst wel)
- niet meer kunnen lannen (eerst wel)

Waarom denk je dat sony dat bij de vita niet gaat doen???
Veel dingen die je noemt zijn niet waar. Ik kan nog steeds compensatie games spelen. En de meeste 3rd party controllers werken gewoon nog. Het gebruiken van gekochte items op meerder consoles kan nog steeds, alleen minder vaak.

OT
Ik denk dat Sony zich beter kan concentreren op een goede browser met mooie html5 compatibiliteit dan dat ze voor flash zouden gaan.

[Reactie gewijzigd door Pieterll op 5 december 2011 09:36]

Over het:
"niet meer kunnen gebruiken van PSN-compensatie games (eerst wel)"

Ik kon de compensatie game niet meer downloaden... omdat ik een paar dagen te laat was.. tja lekker is dat. dat je net achter de ps3 gaat zitten en met het idee dat je een gratis spel krijgt.. mooi niet dus..


Maakt het uit dat de vita geen flash krijgt? Html5 heb ik liever..
Die games die je gekregen zou hebben, zijn inmiddels niet meer speelbaar :F :N wtf? je geeft iemand een kado, om vervolgens na 3maanden weer terug te claimen?? WTF?!
Dat zou een behoorlijk WTF zijn, mist het waar was. Echter kan ik (en vele anderen met mij) wel gewoon mijn 2 gratis games spelen. :z

Je kon uit iets van 5 games kiezen, en ik weet iig dat LittleBigPlanet en WipEout werken. Er was al ruim van tevoren duidelijk gecommuniceerd dat er een einddatum aan het kiezen van je gratis spellen zat, en dat was ook voldoende tijd, dus als je te laat was heb je gewoon liggen slapen. ;)
Het gekke is dat ik toen wel 2 games heb mogen downloaden. Maar als ik nu 1 van die games opstart krijg ik een melding dat ik moet betalen?
Koop een 360, en wees braaf zou ik zeggen, je argumenten slaan werkelijk negens op wat zojuist HellFury heeft gezegd..................Just drop it!!!!
Maar ik heb geen zin om maandelijks bij te moeten betalen voor online spelen. Dat kan met een PS3 nog gewoon gratis.
-niet meer kunnen streamen van auteursrechtelijk materiaal (eerst wel)
Zoals ik hoor van verschillende mensen, is dat helemaal geen probleem. Enige wanneer het voorkomt is als er gebruik is gemaakt van cinavia protection (in de audiostream), maar ook dat is logisch omdat er dus een beveiliging in de Stream zit waarop de PS3 behoort te controleren.

-niet meer kunnen lannen (eerst wel)
noem eens een spel waarbij het eerst wel kon en nu niet meer? want lan is sowieso nog steeds iets dat bij de spelmakers zelf ligt, niet bij sony (Sony heeft niet zulke restricties zoals MS wel heeft met xboxlive).

- niet meer kunnen gebruiken van PSN-compensatie games (eerst wel)
uhh, alle PSN-compensatie games zijn nog gewoon te spelen, dus ik weet niet wat er bij jou aan de hand is.

- niet meer online kunnen met launch games (eerst wel)

en welk spel zou dat dan zijn? er zijn immers ook genoeg games op andere platformen die je niet meer online kunt spelen.

- niet meer gekochte items op meerder PS3's gebruiken (eerst wel)
uhh, dat kan nog wel, is alleen beperkt tot 2 tegelijkertijd, en via website kun je dus andere PS3's vrijgeven. Maar sowieso vindt ik het onzin wat je aandraagt, want je mag al blij zijn dat het uberhaupt kan, IMHO is het logisch dat je het maar op 1 PS3 tegelijkertijd zou kunnen gebruiken.
Het is 100% duidelijk dat het ontnemen van de Linux-mogelijkheden van de PS3 puur uit het oogpunt van beveiliging was.

think again... als dat werkelijk de reden was, waarom was OtherOS dan al maanden van tevoren verwijderd van de Slim? En de reden dat het niet op de Slim meer werd geleverd (omdat het technisch te veel werk was) is inmiddels ook als onzin bewezen (draait perfect op de Slim zonder enige echte aanpassingen).
De echte reden dat OtherOS niet meer meegeleverd werd is omdat ze het niet meer nodig hadden om de prijs van de PS3 laag te houden (doordat ze OtherOS meeleverde kon in veel landen de PS3 als computer geimporteerd worden waardoor er een veel lagere importbelasting op geheven werd), maar omdat de PS3 Slim inmiddels al tegen de kostprijs verkocht kon worden was dit niet meer nodig. Tevens waren enkele grote bedrijven zoals IBM die druk op Sony uitoefende om OtherOS te verwijderen omdat de PS3 in onderzoekcentra's veelal gebruikt werden waar oa. IBM normaal gesproken hun bladeservers (die ook op de CELL gebasseerd zijn) neer zouden zetten. Ook Capcom was niet blij dat emulators inmiddels op de PS3 verschenen waarmee oude arcade games gespeeld konden worden die zij via PSN wilde verkopen.

Uiteindelijk is ook nog eens gebleken dat de hacks die middels OtherOS mogelijk waren niet tot een gehackte PS3 hebben geleverd, het was immers de Jailbreak USB stick die voor een werkelijk gehackte PS3 zorgde.

En ook al is het maar een klein percentage misschien die er gebruik van maakte, dan is dat nog steeds een groep consumenten voor wie juist dat als extra punt is geweest dat ze juist de PS3 kochten ipv bv een xbox360 (was voor mij in iedergeval wel een reden, naast de bluray speler, en games kwam voor mij juist als derde (maar inmiddels heb ik wel meer dan 110 PS3 discbased games))..
Hellfury heeft het wel degelijk over Linux verwijderd ivm beveiliging..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 5 december 2011 21:03]

Ik hoop dat flash wel ondersteund blijft.Was dit onderwerp niet eerder in 't nieuws ?

[Reactie gewijzigd door Catsapio op 5 december 2011 08:49]

Ik hoop van niet. Flash mag langzaam verdwijnen, aangezien er nieuwe -betere- technologieen zijn.
enerzijds is het natuurlijk ook een 'waste' als die technieken grotendeels precies hetzelfde doen...
dan is er voor consumenten eerder weinig te winnen en voor ontwikkelaars juist een erg onhandige vorm van innovatie die bacwards veel functionaliteit doet verliezen...

Probleem bij Flash is echter dat Adobe niet met Flash vooruit dacht en te lang gewacht heeft Flash vor een 'next Level' bereid te maken en mogelijk zwaar onderschatte wat dat next level was... Flash voor Mobiel was initieel gewoon een 'Flash Lite'.. een uitgeklede flash die de perfomance-issues van de Flash-runtime die specifiek voor Intel-processoren ontwikkeld was en op andere systemen (ARM) hooguit een slappe port daarvan was, moest verhullen...
Adobe had niet ingezien wat andere dan pointer-device GUI's zou betekenen vor de hele besturingsinterface, en daardoor zijn Flash-toepassingen meestal praktisch onhandelbaar op échte touchscreens (die niet enkel een one-click muisbesturing simuleren), en standaard touchbesturingsevents als swipe, pinch en slide niet native geimplementeerd...

Voor Flash is ook het ook zo dat de proprietaire opzet waarin enkel Adobe ontwikkelde, sterk nadelig was omdat het versterkte dat dus slechts één bedrijfsbelang maatgevend was... en zeker als dat bedrijf in bepaalde terreinen geen grote prsence heft, of daar mogelijk zelfs door een concurrent (apple) bewust buiten gehouden wordt, er ook geen groot dev-budget beschikbaar is....

Dat flash nu meer vrij gegeven was is vermoedelijk toch te laat, ik heb wat dat betreft ook geen grote verwachtingen dat ook RIM hier veel zal kunnen doen.
Adobe zelf zet vermoedelijk nu al alles op AIR en Flex
AIR en Flex gebruiken beide gewoon Actionscript en zijn hierdoor vrijwel in 1 adem met Flash te noemen. Flex draait niet om animaties maar om user-interfaces en AIR is gewoon een standalone FlashPlayer met de Flashfile erin (heeft wel een hoop extra zaken zoals updates etc).

Ik dacht dat Adobe zich juist meer op HTML5 ging richten als alternatief voor Flash.
Mooi, je legt precies uit waarom Flash verdwijnen moet. Adobe heeft namelijk nooit veel moeite gestopt in optimalisaties of aanpassingen voor andere inputs, ook op al die platformen waar ze 'niet buiten gehouden' zijn. Ook de windows runtime is gewoon niet optimaal.

Adobe heeft het toch echt aan zichzelf te danken.
Als je op HTML5+javascript doelt dan staat die hele boel nog aardig in de kinderschoenen ondanks dat sommige partijen je anders willen doen geloven.
Veel mensen beseffen niet hoe makkelijk je sommige zaken in Flash/Flex kan maken terwijl het in HTML5/javascript een groot drama is.
We zullen nog heel wat jaartjes nodig hebben voordat HTML5 echt als een vervanger voor Flash gebruikt kan worden.
naast het feit dat HTML5 nog steeds niet een officiele standaard is, deze is nog steeds in ontwikkeling.
:z Nu weten we dat wel.

HTML 4 heeft al sinds 2001 'recommendation' status maar het is ook eigenlijk pas nu bij IE9 zo dat alle browsers het echt helemaal correct implementeren. In de echte wereld boeit het woord achter de status van de 'standaard' op de site van W3C veel minder dan de werkelijkheid van de browsers. Als de top 3 browsers het eens zijn over een bepaalde implementatie dan is die implementatie gewoon de standaard, of W3C dat nu leuk vindt of niet.

Overigens is dat ook de hele werkwijze van het W3C tegenwoordig. Men heeft zich er bij neergelegd dat echt voor de troepen uit lopen gewoon niet werkt en in plaats daarvan fungeert men nu meer als overlegorgaan tussen de verschillende browsermakers en als een soort documentatie van de gekozen oplossingen achteraf. Oftewel HTML5 wordt waarschijnlijk pas echt recommendation status bij het W3C als de browser makers er al lang uit zijn en al zijn begonnen aan HTML 6. Hoewel dat dan waarschijnlijk niet meer zo zal heten want ook het hele idee van hele versies van HTML begint men los te laten HTML wordt meer een soort framework waarbinnen individuele features kunnen ontstaan en evolueren. Je ondersteunt dan als browser gewoon features X, Y en Z.
naast het feit dat HTML5 nog steeds niet een officiele standaard is, deze is nog steeds in ontwikkeling
Flash is helemaal geen officiele standaard en is tevens onderheven aan de nukken van 1 bedrijf, Adobe.
Meh, anders gooien ze toch een paar OFW's later een HTML5 browser erop? Problem solved. Laat Flash maar gaan.

En anders: Sony (Sony Computer Entertainment branch), you never seem to learn, nor listen to your clients.

[Reactie gewijzigd door cavey op 5 december 2011 08:57]

Ik denk dat Flash iets is wat altijd wel ergens op het web te vinden zal zijn. Maar ik denk dat vooral de komst van zaken zoals HTML5 toch wel ervoor zorgen dat Flash langzaam maar zeker van het algemene webbeeld zal verdwijnen over de komende 5 tot 10 jaar.

Of dit uit maakt bij de PS Vita? Zeker wel. Niet zozeer vanwege het spelformaat wat de foon zal hebben maar wel voor het websurfen. Ik denk dat het nu misschien wat vroeg is om Flash niet te ondersteunen.
Anderzijds is het zo dat mensen leven met beperkingen. Ze zullen snel website die flash eisen vermijden. Maar misschien is het een generatie te vroeg. Als er een nieuwe PS Vita over twee a drie jaar uit zou komen zou het gemis van Flash misschien minder opvallen dan nu.
Als je Flash ondersteunt dan weet je gewoon dat een hoop websites wel direct in je browser draaien.
Aangezien mensen hier in Japan in de trein ook hun PSP gebruiken om films en websites op te kijken, kan het makkelijk zijn om Flash daarvoor te ondersteunen.
Sony ziet de opvolger van de PSP dan denk ik ook niet alleen als een ding om games op te spelen en probeert zich hiermee van Nintendo te onderscheiden.
Jij doelt hierop: "Famitsu, however, hints that it will support Flash later."?

Ik vind dat je dat niet als zo'n zeker feit kunt stellen als een buitenstaande partij hint naar iets als een uitstervende feature als Flash.
Ik vraag me af hoe het zal zijn om flashgames te kunnen spelen via de omgwtf hardware van de vita. Als ik bijvoorbeeld de berendeel van de flashgames kan spelen op me vita van bijv newgrounds.com dan zie ik er wel het voordeel van in.
Ik denk niet dat de PS Vita veel succes gaat kennen.

Momenteel zit iOS gaming serieus in de lift. Voor minder dan ¤10 heb je games van (zeer) hoge kwaliteit. Ik heb Infinity Blade II gedownload en getest, en de game heeft ronduit sterke graphics, een verhaallijn,...

Het enige waar ik de Vita voordelen uit zie halen is de hardware met fysieke knoppen, extra aansluiting,...
Het succes van iOS gaming is meer de hoeveelheid aan 80 cent puzzel games dan aan de grafisch super goede games..

De grafisch hoogstaande spellen zijn wel leuk maar trekken gewoon enorm veel stroom waardoor je accu vrij snel leeg is.

Als Apple een extern gamepad met ingebouwde batterij uit brengt dan verwacht ik dat dat een winner zal zijn en het een volwaardige concurrent zal worden van de andere handhelds. Nu is het alleen een concurrent voor casual gamers en ja daar zijn ze inderdaad zeer sterk in want ik heb in de 3,5 jaar dat ik iPhones heb nog niet eens 60 euro (prijs psp spel) uitgegeven aan games..
Een handheld console als de PS Vita kun je niet echt vergelijken met een smartphone.

Het feit dat de PS Vita veel communicatie mogelijkheden heeft met de PS3 zal zeker de doorslag zijn.
Op de psp werkt het vrij slecht. Als ik youtube laadt geeft hij een melding over tekort aan geheugen.

@ tekenpotloood
- Batterij? Als je iPhone leeg is kan je niet meer bellen, dus daar ga je toch niet veel op gamen.
- Prijs van het apparaat? je kan een android phone kopen + een vita voor de prijs van een iphone.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 5 december 2011 11:20]

Ik game redelijk veel op mijn iPhone en kom altijd de dag door.

Je moet gewoon slim met je batterij omspringen.
Andere draagbare gameconsoles zijn toch ook na een 5-tal uur gamen leeg?

Daarnaast de prijs: je hebt een heel kwaliteitsvolle camera, een gameconsole, telefoon, gps,... Het kan natuurlijk goedkoper, maar als je 3 jaar lang support krijgt en gratis nieuwe iOS versies kan je niet klagen.

(ik spreek uit persoonlijke ervaring, ik ga me dus niet uitspreken over android 4.0 omdat in deze nog niet getest heb)
Jij hebt dus duidelijk nog nooit geprobeerd te gamen met een psp/nintendo. Je kan de game ervaring van de IOS niet vergelijken met de ervaring die de ds/vita zullen leveren. Althans de fysieke knopjes is een enorm gemis, de dedicated games zijn veel completer, beter en gemaakt voor een device die ook gericht is voor comfort gamen daarnaast komen de hardware en graphische kunnen van een iphone op het moment nog laaaaang niet in de buurt van wat de Vita ons nu al laat ziet. Vergeet natuurlijk niet dat de Vita een Android systeem zal gaan draaien waardoor je dus alle andoidcontent kan afspelen en installeren. En aangezien android op het moment meer apps heeft en waarbij alles ook nog eens goedkoper/gratis is dan bij de apple appstore vind ik het een loos argument. En in de toekomst word er misschien zelfs ook nog flash ondersteunt, en je bent wel heel erg subjectief als je nu gaat zeggen dat het geen gemis is op je browser...

En de vita heeft ook een camera, gps en zal waarschijnlijk 3 jaar lang support leveren. En als je naar Apple zijn bedrijfsstrategie kijkt dan is "gratis IOS versies krijgen" geen voordeel maar juist een nadeel, Apple staat er namelijk juist bekent om om prijzen te vragen voor "MacOS servicepacks" en dat zou ook snel kunnen komen naar IOS.

en dat voor 250 euro...
Niet te snel conclusies trekken.

Ik heb al heel veel zitten gamen op:
- PC
- Nintendo DS lite
- Gameboy advance
- Playstation 1, 2, 3
- PSP
- Gamecube
- Wii
en nu iOS.

Bij het lezen van de vorige reacties zou je gemerkt hebben dat ik gemeld heb dat het enige gemis bij iOS gamen de fysieke knoppen zijn. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld Infinity Blade II wordt dit probleem zeer mooi opgevangen en blijkt dit geen gemis te zijn.

De iPhone 4S en de iPad 2 kunnen met hun A5 processor zeker de gelijke grafische kracht halen, ik ga weer mijn voorbeeld van infinity blade II bovenhalen omdat dit spel de ware kracht van de toestellen laat zien. Epic games is niet zomaar een uitgever, ze hebben al vele goeie games voor hard-core gamers neergezet, en ze geloven in iOS.

Als je wil zien wat voor grafische prestaties Infinity Blade II neerzet moet je even het volgende filmpje bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=lHE6IYKhIUE

Bekijk het filmpje zeker in HD, ik kan je garanderen dat de beelden die je ziet effectief uit de gameplay komen. Ik heb het spel zelf al gespeeld en het is naar mijn mening een zeer grote stap om van iOS een waar gameplatform te maken.

Sinds iOS 5 is er ook de mogelijkheid tot mirroring, hierdoor kan je (indien je in het bezit bent van apple-tv) content in HD naar je tv streamen. Hierdoor blijf je dus niet beperkt tot het kleine scherm van je iPhone of het iets grotere scherm van je iPad. Bij sommige games is het zelfs al mogelijk om met 4 tegen elkaar te racen op 1 televisiescherm. Je iOS-device wordt met andere woorden een controller.

Ik zou je nog eens goed informeren over het feit dat android meer apps heeft. Op dit moment is de app-store de grootste aanbieder. Android heeft misschien wel meer gratis apps, daar durf ik me niet over uitspreken.

Wat ik wel merk als ik hetzelfde spel op mijn iPhone vergelijk met dat spel op een vriend met een android-apparaat is:

- Het mag wel gratis zijn, maar de gameplay wordt soms verstoord door advertenties.
- De kwaliteit ligt in sommige gevallen lager.
- De apps zijn niet altijd aangepast aan sommige schermformaten.

Dan het argument van flash, deze discussie is al meermaals gevoerd. Flash is echt geen gemis voor de meeste consumenten. Ik ben het nog maar enkele keren tegen gekomen dat ik het echt nodig had, maar dat zijn echt verwaarloosbare momenten. Ik heb nu al 3,5 jaar een iOS apparaat, en het is nooit een gemis geweest. Maar andere fabrikanten proberen je wel wijs te maken dat het effectief een gemis is (je kan ook het omgekeerde van apple zeggen natuurlijk ;p).

Ok, html5 staat nog in zijn kinderschoenen, maar kan de content waarvoor flash het meeste gebruikt wordt (videos, animaties) al wel in beperkte maten vervangen. En als het gaat over games, daarvoor heb je applicaties die veel beter met het geheugen van je mobiele apparaat omspringen.

Wat de camera betreft vind ik niet dat je een VGA-camera van de vita kan vergelijken met de 8MP-camera die in de iPhone 4S zit. Iedereen die de foto's heeft bekeken die ik al met mijn iPhone gemaakt heeft staat verbluft van de kwaliteit. De iPhone 4S kan zeker concurreren met de point-en shoot camera's.

3 jaar support wordt eveneens geleverd op iOS apparaten. Zelfs de iPhone 3GS wordt nog ondersteund door iOS 5. Prijzen vragen voor OS X servicepacks? Ik werk zelf met OS X en heb nooit moeten betalen voor he updaten van mijn servicepacks.

Als we spreken over het updaten van een volledige OS dan zijn de prijzen ook zeer laag. Bij windows betaal je voor je update meer dan ¤100, en dat voor de goedkoopste versie.

Wanneer je gaat kijken naar een volledige update, dus een update naar een nieuwe katachtige ben je amper ¤24,95 kwijt, en dan heb je (buiten de servereditie) het complete OS.

[Reactie gewijzigd door tekenpotloood op 5 december 2011 13:56]

Laat ze maar alles ondersteunen zelfs flash en html5

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste website van het jaar 2014