Hoofdcategorieën
Device Settings

'Malware krijgt zonder toestemming toegang tot Android-functies'

Door Arnoud Wokke, vrijdag 2 december 2011 09:33, views: 18.334

Voorgeïnstalleerde apps op Android-telefoons gaan slordig om met hun rechten in Android, waardoor malware sms'jes kan versturen en willekeurige nummers kan bellen zonder toestemming te vragen. Dat ontdekten Amerikaanse onderzoekers.

De bugs zitten in het toestemmingsmodel van Android; elke app moet bij installatie toestemming vragen om toegang te krijgen tot zaken als locatie, hardware-elementen en belfuncties. Deze worden dan expliciet genoemd in het scherm.

Door een slordige implementatie hiervan bij apps die de fabrikant en provider op het toestel zetten, blijkt het op diverse telefoons mogelijk om sms'jes te versturen, de locatie op te vragen of telefoontjes te plegen zonder dat daarvoor toestemming is gevraagd en zonder dat te zien is dat er iets gebeurt, aldus onderzoekers van de Amerikaanse University of North Carolina. Systeemapps blijken zo nu en dan hun permissies 'door te geven' aan andere apps, waardoor die laatste zaken kunnen uitvoeren die ze eigenlijk niet zouden mogen doen.

De onderzoekers maakten een app die telefoons kan testen op 13 punten, waaronder het opvragen van de locatie bij benadering, de precieze locatie via gps, het installeren en verwijderen van apps, het opnemen van audio en het resetten van het toestel. De app, Woodpecker, werd getest op acht toestellen, waaronder de HTC Legend en Wildfire S. Op de Legend bleek het onder meer mogelijk om ongemerkt audio op te nemen en de locatie op te vragen.

Vooral software die door de fabrikanten of providers op toestellen wordt gezet, is vatbaar voor deze bug, stellen de onderzoekers. Zij vinden dat meer onderzoek moet worden gedaan, onder meer naar het bestaan van deze bugs in third-party-apps die gebruikers downloaden in Android Market. De universitaire onderzoekers dragen aan dat een tool als Woodpecker in de sdk van Android kan worden meegeleverd, zodat fabrikanten en ontwikkelaars software van tevoren hierop kunnen nalopen.

Door het grote marktaandeel van Android is het besturingssysteem onderwerp van veel onderzoek naar beveiliging. Zowel malware als beveiliging op smartphones staat nog in de kinderschoenen, waardoor er weinig over het onderwerp bekend is. Door de vele data die gebruikers op smartphones zetten, zoals inloggegevens van sociale netwerken en contactgegevens, kunnen smartphones een aantrekkelijk doelwit zijn voor malwaremakers.

Woodpecker: welk lek zit in welke telefoon?

Volgende 10:02 THQ kondigt South Park: The Game aan
Vorige 09:04 Google rolt fix uit voor volumebug Galaxy Nexus
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Zo te zien lijkt vooral HTC slordig om te gaan met voorgeinstalleerde applicaties. Sluit weer goed aan met het hele Carrier IQ verhaal bij hun.

HTC installeert daarbij ook nog eens een groot scala aan apps, die je ook niet kunt verwijderen. HTC Hub hier, Amazon daar, aandelen zus en zo.

De standaard telefoon wel, die van mij is geroot en dan kun je allemaal die meuk weggooien. Echter ben ik dan ook weer geen standaard gebruiker en de meeste zijn dat toch wel..

De standaard telefoon wel, die van mij is geroot en dan kun je allemaal die meuk weggooien.
Dat zou niet nodig moeten zijn. Fabrikanten moeten gewoon eens kappen met puinzooi te installeren op computers en telefoons.

zullen daar geen knaken achter zitten? misschien strijken ze er wel aardig wat geld mee op

Het installeren nog aan toe, maar dat ze het dan als gewone app installeren
kan je teminste die meuk eraf gooien

Zo te zien lijkt vooral HTC slordig om te gaan met voorgeinstalleerde applicaties. Sluit weer goed aan met het hele Carrier IQ verhaal bij hun.
Vooral de HTC EVO 4G E

Het is niet HTC dat het probleem is, het is dat hele Android model dat gewoon mank zit. Met heel dat open gedoe hoeft niemand verantwoordelijkheid af te leggen en kan men gewoon doen waar men zin in heeft. Rootkitje plaatsen? Geen probleem, flikker het er maar op. Apps die niet stroken met je business model? Verwijderen en vervangen door apps die niemand boeit maar zorg er dan ineens voor dat je ze niet kan verwijderen want mensen willen onze apps niet.

Kijk dan even naar een bedrijf dat wel volledige verantwoordelijkheid moet afleggen omdat het zowel de hardware als het OS levert en dan zie je dat dat soort onzin niet kan. Rootkits plaatsen gaat dan niet. Als je dan Carrier IQ gebruikt ben je wel verplicht de gebruiker in te lichten wat dat soort software doet en moet je wel de controle daar over bij de gebruiker laten. Je zal dan maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat ontwikkelaars eender wat op je toestellen pleuren.

Je hebt het toch over Apple?

Het was Apple zélf die CarrierIQ erop zette. Geen kwestie van slordige apps zoals bij Androidtoestellen, nee PURE MOEDWIL.
Maar dat zal de ware gelovige toch niet willen inzien...

Apple zal nu wel andere spyware "user experience feedback software" erop zetten bij je volgende update.

Je mening lijkt nogal (fruit)gekleurd.
De tabel bij de onderzoeken toont aan dat het met de Google telefoons wel goed zit. Dan kun je dus niet stellen dat het Android model mank zit. Omgekeerd heeft iOS ook al een paar keer onder vuur gelegen i.v.m. security issues.
Het probleem ligt met name bij de fabrikant. Als ik een HTC koop en HTC levert voorgeinstalleerde programma's mee, dan mag ik ervan uitgaan dat deze programma's door HTC zijn getest op kwaliteit. Idem als ik bij Vodafone een toestel ga halen en Vodafone levert software mee. Google zou zich imo moeten inspannen om de leveranciers onder druk te zetten kwalitatief goede software mee te leveren.
Pas als de consument zelf 3rd party software installeerd op de telefoon, gaat een deel van de verantwoordelijkheid over op de consument. Google zou wellicht een testservice in het leven kunnen roepen, waarmee bepaalde market apps, een soort 'certified by Google' stempel kunnen krijgen, om de consument te helpen bij het maken van de keuze in de market.

Alsof je op de iphone wel alles weg kunt halen wat je niet aan staat? Kom op, probeer op zijn minst eens een beetje objectief te zijn zeg...

Het meest irritante is dus dat juist HTC heel erg snel stopt met het bijwerken van de software voor een bepaald model. Heb je dus een HTC van een half jaar of ouder dan is de kan best groot dat eventuele lekken niet meer (door HTC althans) gerepareerd worden. Juist de kwetsbaarheid van Android (net zoals bv Windows) maakt dat updates uitermate belangrijk zijn om de veiligheidslekken adequaat op te kunnen lossen.

Dat is incorrect. Mijn HTC Desire HD van vorig jaar december heeft bijvoorbeeld een paar dagen geleden nog een update gekregen.


Malware != virus dus die vlieger gaat al niet op...

En waarom Windows XP? (vind ik persoonlijk de beste versie ooit maar ben wel benieuwd waarom XP)

Omdat daar ook allemaal gaten in zaten net als Android zo open is, en omdat xp ook het grootste marktaandeel had. Daardoor kreeg je dus twee dingen die perfect uitgelijnd zijn om als doel te dienen voor malware/virus/crapware schrijvers die je nu ook al veel het Android platform ziet vervuilen.

Android virusfeest? toelichting alstublieft...

Virus en malware worden door vele partijen als broertje/zusje gezien, heb je het over de één, dan heb je het ook over de ander. Zelfs anti-virus software doet hier aan mee (aangezien ze ook anti-malware zijn). En boksbeugel beargumenteert verder prima waarom hij een windows XP associatie heeft. Kan me er wel in vinden (ondanks dat ook ik vind dat XP één van de betere Windows OS'en was).

Ah dus iOS is ook vergelijkbaar met Windows XP of komen die jailbraik tools van Apple zelf af? Of wordt er dan ook misbruik gemaakt van gaten in het OS?

Beetje onzinnig om te doen of het hele OS meteen lek is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 2 december 2011 10:13]


De bugs zitten in het toestemmingsmodel van Android;
Het OS is lek, want het staat het toe om apps to te implementeren dat misbruik kan maken van het toestemmingsmodel.

Als een applicatie toestemming heeft om bepaalde handelingen uit te voeren in het systeem, impliceert dat automatisch een verschuiving van verantwoordelijkheid voor gaten en bugs. Als de betreffende applicatie zelf een bug heeft waardoor een 3e partij via de applicatie deze handelingen kan uitvoeren, dan houdt het op.

Wat kwalijk is, is dat leveranciers zoals HTC, die zelf software op een telefoon plaatsen, veel te weinig aandacht besteden aan de veiligheid hiervan, zodat deze software door 3den gebruikt kan worden om ellende te veroorzaken.

Android is gebaseerd op linux.. 8)7

Sterker nog, Android IS Linux.

Sterker nog, Android IS Linux.
Andoid draait op de kernel van linux, Dit is geen linux kernel bug maar een bug in de toestemmings core functie van andoid

In het artikel staat letterlijk:
De bugs zitten in het toestemmingsmodel van Android
Vervolgens staat er:
Door een slordige implementatie hiervan bij apps die de fabrikant en provider op het toestel zetten
Dan zit de bug dus niet in het toestemmingsmodel van Android, maar zitten de gaten in apps die fabrikant en provider (zoals HTC) plaatsen.

Wel grappig dat de resultaten van de onderzoeken naar de veiligheid van Android zo massaal zo kort voor de feestdagen naar buiten komen. Je zou bijna denken aan een complot.

Nee, het zit nog steeds in het toestemmingsmodel. Deze zou namelijk het doorgeven van rechten aan andere applicaties moeten blokkeren en per gestarte threat/proces moeten nagaan wat de rechten daarvan zijn.

Daarnaast zouden applicaties zo geschreven moeten zijn, dat ze het niet eens proberen door te geven.

Zo werkt het dus niet. Nergens. Het geven van rechten impliceert onlosmakelijk het overdragen van verantwoordelijkheid. Als een applicatie een gat heeft, waarvan een exploid gebruik maakt, dan zijn de uitgevoerde acties vervolgens vanuit het OS gezien afkomstig van de applicatie die de betreffende rechten heeft.

Je kunt wellicht de rechten van een thread monitoren en opleggen, maar als een thread zonder rechten, deze rechten benaderd via een bug in een thread met die rechten, dan houdt het verhaal op.

Dat is overigens niet alleen op Android zo, ook op Windows, OSX, Linux, Unix, enz. Het is ook meteen de meest voorkomende methode van inbreken op een systeem, via een applicatie met bepaalde rechten en bepaalde bugs...


Omdat de system apps 1 klein foutje hebben? 99% van alle android malware vraagt toestemming om SMS te vesturen, en dan doen ze dat toch. En dan vinden gebruikers dat malware...

dit is nu al het 3e bericht waarbij je zo kort door de bocht gaat..

bronnen.. toelichting?


Android is niet het probleem (zoals dat bij XP zonder patches vaak wel was), maar de gebruikers/beheerders (carriers/providers). De implementatie van het rechtensysteem in de apps is vaak te slordig en dat haalt ieder OS (android/windows/linux/ios) onderuit als de gebruiker maar blind toestemming blijft geven -- of geen keus heeft als bij carrier/provider apps.

Uit je artikel: "The firm opted not to go so far as to say that Apple's iOS is more secure than Android, offering only a "maybe," but it did note that the approach that Apple has taken to police its App Store has helped the company avoid malware on its platform."

En dan kom je weer bij de vraag: prefereer je een ecosysteem waarbij de eigenaar alles filtert (van malware tot sports illustrated (want badpakken!!!)) of een systeem waarbij je zelf moet opletten.

En dan is het antwoord een gecontroleerde wereld want dat is de wereld waar in wij leven. Een wereld waar je zelf in moet opletten is het wilde westen. Stel je eens een wereld voor zonder wetten, regels, sloten op deuren, geen verkeerslichten, ... Dat werkt totaal niet!

Wel vergezocht om een OS met een maatschappij te vergelijken. Je maatschappij kies je niet, je OS wel...

Edit: Je kan de vergelijking van het wilde westen doortrekken in die zin dat de vrijdenkers die een risico willen nemen, perfect in deze vrije wereld passen. Zij zullen op hun tellen moeten letten (want een virus komt niet door Android zelf op de phone maar door derden of de gebruiker zelf) en indien ze dit niet kunnen of gewoonweg niet doen, gooien we ze in de apple-gevangenis :) (ik wil hiermee niet de discussie android vs ios opnieuw starten, het is maar een vergelijking)

[Reactie gewijzigd door Abstruse op vrijdag 2 december 2011 11:56]


Ik weet niet wat jij doet als je oversteekt op een zebrapad, maar ik let wel op of die auto stopt.
En om nou al je kritisch denkvermogen uit te besteden aan een "goedwillende dictator"??

Dat Android lek is, of althans, de voorgeïnstalleerde apps, betekent niet dat concurrende systemen niet lek zijn.

Ik weet niet of jezelf een android telefoon hebt, maar je moet toch behoorlijk wat afweten van de rechten waar je als gebruiker toestemming voor geeft. Natuurlijk wordt er gevraagd aan een eindgebruiker of hij akkoord gaat met de machtingen maar het grote probleem is dat misschien wel 90% van de mensen niet weet waar hij akkoord voor geeft. De machtigingen zijn veel te technisch en alleen begrijpelijk voor een computernerd. De oorzaak is dat dit waarschijnlijk is ontworpen door techneuten (zoals helaas zo vaak het geval is) Hier ligt dus ook een schone taak voor Google om dit beter te doen. Wat betekent precies:

telefoonstatus en -identiteit lezen?
inhoud op de SD kaart aanpassen?

Het zou veel duidelijker zijn als bij installatie bijvoorbeeld het volgende wordt aangegeven:

De applicatie kan:
- onbeperkt informatie via het internet doorsturen naar derden
- willekeurige smsjes versturen naar willekeurige (betaal)nummers
- alle emailadressen in de contactenlijst raadplegen en gebruiken
- zien welke persoon belt
etc.

Het is m.i. te gemakkelijk om te veronderstellen dat een gebruiker maar goed moet opletten. Wat dat betreft zou het handig zijn als Google ook zijn oordeel geeft per applicatie of de rechten daadwerkelijk nodig zijn of dat er teveel data wordt vergaard. Helaas is Google ook een partij die leeft van de gegevens van een gebruiker. Het is dus ook maar de vraag of Google objectief kan zijn.

Das kort door de bocht he..
Android is net zo het probleem als XP het was. Als je als gebruiker van XP wist wat je deed, was er ook niets aan de hand. Ik durf gerust een niet gepatchde kale XP te gebruiken, maar weet wel wat ik moet doen om die zo te beveiligen dat er niets mee gebeurd.

In dit geval zou het OS (Android) al niet moeten toestaan dat een applicatie zijn rechten doorgeeft aan een andere applicatie. Het toestemmingsmodel zou per proces/treat moeten nagaan welke rechten die daadwerkelijk heeft.

Android moet dit zeker verhelpen, misschien moeten apps die dit doen niet toegestaan worden op de market.

[Reactie gewijzigd door BvZ op vrijdag 2 december 2011 09:43]


Dat is het probleem ook niet, het gaat hier om voor geïnstalleerde software. Die zou dus beter nagekeken moeten worden, hoewel je zou denken dat de leveranciers daar zelf voor zorgen.

Overigens niet echt een Android probleem, er zijn genoeg leveranciers die wel eens "verkeerde" software mee hebben geleverd op pc's of zelfs camera's.

Interessante gedachte. Krijg je een gesloten winkel, iets wat Androïd gebruikers juist zo verachtten aan Apples appstore.

Ja en nu krijg je dus dit soort dingen. (de reden waarom ik een iphone heb). Ik zou zeggen ga voor de gulden middenweg. Wel een safety test voor de gebruikers die dat willen. En geen test (en dus veel meer downloadable content) voor de gebruikers die het noet zoveel uitmaakt. Ik kan me best voorstellen dat dit onderzoek voor zakelijke gebruikers van android echt een regelrechte ramp is. Wat gebeurd er met gevoelige bedrijfsinfo die op je telefoon staat? Je weet het niet. Mss wordt het wel verzameld en doorverkocht aan een concurrent. Weet jij veel.

De providers/producenten van phones moeten dit verhelpen... Het is niet de vrijheid van Android dat het de nek omdoet, eerder het misbruik van producenten en providers.

Hier kan Android niets aan doen.
Providers & telefoonbouwers maken er een zooitje van.

Gewoon een populaire android-telefoon kopen en daar dan een custom rom op zetten met kale android. Probleem opgelost.
Weg met custom zooi van providers & tefefoonbouwers.

Hier kan Android niets aan doen.
Providers & telefoonbouwers maken er een zooitje van.

Gewoon een populaire android-telefoon kopen en daar dan een custom rom op zetten met kale android. Probleem opgelost.
Weg met custom zooi van providers & tefefoonbouwers.
Ben het wel met je eens..

Ben het met je eens dat Android hier niets aan kan doen. Maar...

Ik als gebruiker koop een telefoon, en ik heb alleen keuze om een telefoon van een telefoonbouwer te kopen waar die elende op zit.

Dan mag het geen Android probleem zijn ik heb er op een Android telefoon wel last van en op een Windows Phone niet.

En een custom rom erop zetten? wat is dat nu voor oplossing.. ik koop toch een telefooon van HTC omdat die de mooie Sense interface heeft?

Misschien koop jij het voor Sense, een ander heeft andere overwegingen.

Iig dus niet voor de veiligheid want die is echt ronduit beroerd zoals hier uit blijkt.

De hyc foons hebben wel goede camera's en hebben een snelle, handige interface en dat is voor veel mensen wel het punt van aankoop. Kammer genoeg brengt dit onderzoek echt een groot probleem aan het licht. Mss kan Google wat leren van ms en Apple op het gebied van rechten voor apps?

Custom ROM is geen oplossing. Ze hebben namelijk de applicaties in de store niet getest. Daar kunnen dezelfde fouten in zitten als in de apps die meegeleverd worden door fabrikanten.
Het verschil is dat de apps van de fabrikanten al toestemming hebben. Een applicatie in de appstore moet je eerst toestemming geven. Maar als daar dezelfde fouten in zitten, krijg je hetzelfde probleem alsnog.

Het toestemmingsmodel van android moet beter de processen in de gaten houden en er aktief voor zorgen dat rechten van programma A niet per ongeluk door programma B wordt overge-erfd.

Nou, als dit de manier is om van een Android telefoon te genieten, dan is er toch wel wat fundamenteel mis met dat platform! Dat is echt het paard achter de wagen spannen.

Eigenlijk moet Google maar es op staan en net als Microsoft met Windows Phone 7 meer de zaak in eigen handen moet nemen. Wel zaken doen met meerdere telefoonleveranciers/providers, maar wel duidelijker en stricter bepalen wat wel en niet mag:
- geen bloatware
- geen carrier IQ achtige spyware zonder toestemming van de gebruiker
- wel eigen interfaces, zo lang ze maar aan de Android UI guide voldoen en een consistente gebruikerservaring geven

ja want net als bij XP zonder service pack krijg ik binnen 3 minuten een virus op mijn android phone als ik hem met internet laat verbinden...
o wacht, dat gebeurt niet.

daarbij gaat dit er om wat er kan gebeuren als de malware zich al op de telefoon bevind. malware moet eerst dat nog voor elkaar krijgen.

slordige 3de party app's zijn trouwens niet een fout van android zelf.

Als ik het goed lees is de kop eigenlijk verkeerd, die rechten zijn er wel, alleen gebruikt de malafide app een goed gekeurde app om zijn kwade dingen te doen, dus niet een android kwaal, maar een gebrekkige beveiliging door de app zelf, ik neem aan dat ditzelfde ook kan gebeuren op andere os-en.

Geen idee welke? Blackberry staat het niet toe om extra apps standaard te installeren. Apple laat het niet toe op iOS en Microsoft laat het niet toe op Windows Phone..

Dus ik denk dat het niet kan voorkomen op andere os-en..

Android lijkt wel het malware-platform van de toekomst. Meest gebruikt, open systeem met veel applicaties die ieder fouten kunnen bevatten, handheld als plek waar veel informatie samenkomt (banking ook in de toekomst) en waar het lastig aan beveiliging te doen is.

Geldt in delen ook voor de andere smartphones, dus geen flameware intended. Bedoel meer dat ik een verschuiving zie van aanvallen op je privegegevens van PC naar mobiel en van internet (van malware naar phishing) naar applicaties (gaten in apps met permissies). De keuze voor Android ligt dan voor de hand. Ik zou ook eerder Android aanvallen dan Apple of Blackberry.

[Reactie gewijzigd door paknaald op vrijdag 2 december 2011 09:48]


maar omdat het ook open is kunnen ontwikkelaars dit soort fouten makkelijker aan het licht brengen. Het zou best kunnen dat bij een ander OS dit soort problemen ook voorkomen, maar dat ze daar simpelweg niet onderzocht kunnen worden.

Je hebt gelijk hoor. Security by obscurity kan wellicht wat aanvallen voorkomen, maar maakt het oplossen van problemen als ze optreden ook veel lastiger. Wat dat betreft zal de 'core' van Android wel veilig zijn. Maar het is nu eenmaal zo gemakkelijk om voor Android een lousy app in elkaar te draaien. Heb mijn post wat aangepast om de discussie van Android wat breder te trekken.

Inderdaad, android en dus linux is op het GSM platform kunnen doorbreken, wat het op het desktop platform (nog) niet heeft kunnen doen.

Moest dit wel het geval zijn en bvb iedereen massaal op Linux zitten (ubuntu distro's ed), dan zou dat ook een target worden voor malwarebouwers en zouden er ook security lekken aan het licht komen.

Het leuke is dat de community deze echter kan opvangen, dankzij het open platform.

Het leuke is dat de community deze echter kan opvangen, dankzij het open platform.
Ik heb niet veel vertrouwen in 'de community' als het gaat om beveiliging.

99% van de gebruikers gebruikt gewoon de software die door de fabrikant geleverd word en daar heeft de community heel weinig mee te maken. De community kan bijvoorbeeld aan dit probleem weinig doen behalve kwaad zijn op de fabrikanten. Net zo kwaad als gebruikers van een gesloten software omgeving zouden zijn.

Oh leuk dat ik achteraf altijd kan horen dat dit soort dingen erin zitten. Ja, echt, een groot voordeel voor open in jouw uitleg.

Malware krijgt zonder toestemming toegang
Dat lijkt me nogal logisch, anders was er weinig malware aan. 8)7

Iedereen roept ook malware als een app wel gewoon rechten vraagt hoor :)

Dus nee malware is niet enkel malware als er geen toestemming is...

Misschien moeten ze Android eerst nog eens wat veiliger maken. Hoe vaak is het nou al niet voorgekomen dat er malware is gevonden op Android?

Dat is toch de voornaamste reden dat ik geen Android phone heb, terwijl het toch vrij goede telefoons zijn. Maar ik hoef geen virus magneet op mijn telefoon.

Android is niet minder veilig door dit artikel, apps van 3de (de provider/fabrikant) wel :)

Zijn snelwegen onveilig? Nee de mensen OP de snelwegen ;)

maar dan koop je toch lekker een andere telefoon, malware is echt niet enkel voor Android weggelegd en dit is de eerste melding van malware die iets doet zonder dat jij als gebruiker rechten voor die actie toekent... Alle andere malware vraagt netjes of ze je SMSjes mogen lezen, als je dan nog zo dom bent om het te installeren, verdien je het in mijn ogen dan ook (een ezel stoot zich als het goed is geen 2 keer dus ik zie het als een wijze les) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 2 december 2011 10:18]


Theoretisch gezien : inderdaad. Android zelf is niet erg onveilig, maar apps kunnen dat wel zijn.

Het probleem is dat voor een normale gebruiker dat onderscheid niet bestaat. Die koopt een telefoon, daar staat Android op plus een hoop uitbreidingen van de telefoonfabrikant en/of de provider. Voor die gebruiker maakt het weinig uit of de fout nu in Android zit of in de apps die eraan zijn toegevoegd; als dit er toe leidt dat andere apps bijvoorbeeld ongevraagd sms-jes kunnen sturen dan is die gebruiker het slachtoffer!

Klopt helemaal natuurlijk :) Maar we zitten op tweakers en ik zie graag dat tweakers dat onderscheidt WEL snappen en dus niet dom moeten roepen dat iets onveilig is...

Android is niet minder veilig door dit artikel, apps van 3de (de provider/fabrikant) wel :)
Zijn snelwegen onveilig? Nee de mensen OP de snelwegen ;)
Dat is wel erg kort door de bocht. Net zoals de overheid zich moet inspannen om snelwegen veilig te maken door snelheidbeperkingen, goed ontwerp etc mag men verwachten dat Android zich inspant om veilig te te zijn. En daarin laat Android steken vallen.

De fabrikant en provider maken er een potje van maar Android maakt het mogelijk, nietwaar? In dit soort zaken moet je altijd vergelijken met andere vergelijkbare systemen. De gemiddelde gebruiker maakt het geen zier uit hoe open Android of hoe gesloten iOs is maar het maakt hem wel uit als er iets onveilig is. En dat vergelijk laat zien dat Google hier met spoed (meer?) aandacht aan moet schenken.

Misschien moeten ze Android eerst nog eens wat veiliger maken. Hoe vaak is het nou al niet voorgekomen dat er malware is gevonden op Android?

Dat is toch de voornaamste reden dat ik geen Android phone heb, terwijl het toch vrij goede telefoons zijn. Maar ik hoef geen virus magneet op mijn telefoon.
Muah, valt wel mee, er komen heus wel obscure windows phone apps hoor als WP ooit de polulairiteit zoals android heeft krijgt ;)

Even uit mn oude boek. Een virus schrijver zal een virus schrijven zodat ie de meeste spreidings kans heeft... Hey dat is Android!

Net zoals bij het besturings systeem Microsoft Windows die bezit 99% market share dus waar gaan de virus schrijvers zich op richten? Nou? Dit vult u maar in Sherlock Holmes ;)

Even uit mn oude boek. Een virus schrijver zal een virus schrijven zodat ie de meeste spreidings kans heeft... Hey dat is Android!
Ik zou anders als virus schrijver eerder een IOS virus maken. Iedereen richt zich op het bestrijden op Android waardoor je op IOS lang "onder de radar" kan blijven. Als je virus lang wil leven moet je vooral niet opvallen. Je verstoppen in een OS waarvan iedereen meent dat het "veilig" is, is dan een slimme zet.

Klopt niet helemaal. iOS ligt juist ook behoorlijk onder vuur. De jailbreak communitie is altijd aktief bezig gaten te vinden. Apple zit daar weer achteraan.
Op zich houdt het gesloten zijn van het OS het juist veiliger, omdat er aktief door de community op wordt gejaagd er fouten in te vinden en daar gebruik van te maken.

[...]
Ik zou anders als virus schrijver eerder een IOS virus maken. Iedereen richt zich op het bestrijden op Android waardoor je op IOS lang "onder de radar" kan blijven. Als je virus lang wil leven moet je vooral niet opvallen. Je verstoppen in een OS waarvan iedereen meent dat het "veilig" is, is dan een slimme zet.
Het gaat om de Market Share, wie de hoogtste market share heeft, daar zal de meeste virussen/spyware/malware/rootkits voor komen...
iOS is de 2de ter wereld Android nog steeds nr 1

Muah, valt wel mee, er komen heus wel obscure windows phone apps hoor als WP ooit de polulairiteit zoals android heeft krijgt
Met het grote verschil dat Windows Phone 7 apps en IOS apps wel gecontroleerd worden voordat ze vrij gegeven worden in de app market.

Laten we IOS als voorbeeld nemen. Die hebben ook best een leuk marktaandeel. Daar hoor je dit soort verhalen niet of nauwelijks. Ik denk dat de openheid van Android niet per definitie een voordeel is.

[...]


Met het grote verschil dat Windows Phone 7 apps en IOS apps wel gecontroleerd worden voordat ze vrij gegeven worden in de app market.

Laten we IOS als voorbeeld nemen. Die hebben ook best een leuk marktaandeel. Daar hoor je dit soort verhalen niet of nauwelijks. Ik denk dat de openheid van Android niet per definitie een voordeel is.
Ht App Store van apple is ook gekraakt.. Zo veilig is het nu ook weer niet bij Apple..
Het gesloten beleid heeft ook zijn nadelen ;)
Duurt langer bugs te vinden maar die zijn er wel degelijk.

edit: fixed typo's

[Reactie gewijzigd door demilord op vrijdag 2 december 2011 23:08]


Eh, "De app, Woordpecker, werd getest op acht toestellen".

Volgens mij heet de app Woodpecker ;) : "Hackers could trick the apps into recording your phone calls or wiping out your settings, says Jiang, whose team used a tool dubbed "Woodpecker" to detect vulnerabilities." (bron: http://www.networkworld.c...ecker-android-253589.html)

Daarvoor is dit: http://gathering.tweakers...message/37242685#37242685
en hij is al gemeld. nvm

[Reactie gewijzigd door N0 0B op vrijdag 2 december 2011 10:16]


Android zit nog vol met dit soort dingen, maar er wordt hard aan gewerkt. het zal stapje bij beetje een steeds beter besturingssysteem worden. ik heb al meegemaakt dat ik popups kreeg gewoon bij het drukken op de home toets om naar het homescreen te gaan. een reset was voldoende om het te verwijderen. heb ook al verhalen gelezen van mensen waarbij het toesten met android onopgemerkt smsjes ging verzenden zo'n 9 per sec. bracht een aardige rekening met zich mee. het gebruik van een virusscanner op je toestel is dan ook geen overbodige luxe, er zijn gratis scanners in de market te vinden. nu moet ik wel zeggen dat ik niet alles via de officiele market binnenhaal. dit is vooral te wijten aan het feit dat ik alleen apps kan kopen met behulp van een creditcard. als er betaald kon worden met bijv I-deal of Paypal dan zijn er toch enkele apps die mijn support wel krijgen.

Ben benieuwd of er nu ook updates komen voor oudere toestellen. die deze "leaks" dichten.
Ik heb bij mijn HTC Desire al even geen updates meer mogen ontvangen.
Terwijl android en de Sense skin van HTC zelf toch ook nog mankementen vertonen.
Ik moet toch nog een jaar met m'n toestel doen, jammer dat de support na een aantal jaar niet meer aanwezig is bij HTC.

[Reactie gewijzigd door Aeromaxx op vrijdag 2 december 2011 10:41]


Probleem van Android vind ik dat de applicaties zelf mogen bepalen welke rechten ze nodig hebben en je mag alleen ja of nee zeggen over de installatie van de hele app en niets over de individuele rechten.

Volgens mij kan je bij bijvoorbeeld Symbian zelf bepalen of je een app bepaalde rechten op je phone geeft of niet. Dit is veel beter naar mijn idee.

Ik ga binnekort maar mijn telefoon rooten en applicaties installeren om zelf firewall en applicatie rechten te bepalen want zoals het nu is echt belachelijk. Ik mag niet eens bepalen welke applicaties wel of niet zelf opstarten.

Slecht rechten systeem naar mijn idee waar Android snel wat aan moet doen want anders zou het platform ten onder kunnen gaan door security/privacy issues.

@JinZa: klinkt leuk, maar het bepalen van toegang per indivudueel recht zal rechtstreeks ingrijpen in de werking van de app. Het afwijzen van één of twee rechten in een rij van 5 zal er m.i. toe leiden dat de app instabiel gaat worden, zal crashen of simpelweg niet meer opstart. Je kan immers niet inschatten wanneer de app de rechten aanspreekt of een toetsing op die rechten doet.

Je kan immers niet inschatten wanneer de app de rechten aanspreekt of een toetsing op die rechten doet.

Kan je opzich wel inschatten. Bij iOS bijvoorbeeld hoef je als gebruiker niet aan te geven welke rechten je nodig hebt. Via de API's wordt hierop automatisch gecontrolleerd.

Wil je de GPS gebruiken dan maakt het systeem hier melding van bij de gebruiker. Maar de ontwikkelaar hoeft nergens via een policy aan te geven dat je de GPS wilt gebruik.

Als de gebruiker vervolgens afwijst dan krijgt de applicatie hiervan een notificatie dat het niet kan. Dan dient de applicatie daar fatsoenlijke afhandeling voor te maken.

Probleem van Android vind ik dat de applicaties zelf mogen bepalen welke rechten ze nodig hebben en je mag alleen ja of nee zeggen over de installatie van de hele app en niets over de individuele rechten.
Onzin je kan opties instellen bij geavanceerd.
Volgens mij kan je bij bijvoorbeeld Symbian zelf bepalen of je een app bepaalde rechten op je phone geeft of niet. Dit is veel beter naar mijn idee.
Android ook.
Ik ga binnekort maar mijn telefoon rooten en applicaties installeren om zelf firewall en applicatie rechten te bepalen want zoals het nu is echt belachelijk. Ik mag niet eens bepalen welke applicaties wel of niet zelf opstarten.

Slecht rechten systeem naar mijn idee waar Android snel wat aan moet doen want anders zou het platform ten onder kunnen gaan door security/privacy issues.
iks houd je tegen te rooten.. Je phone zal ook soepeler lopen zonder die crapware van de provider.. Is niet Android zn schuld


Waarom zou dat vele malen erger zijn? Waar baseer je dat vermoeden op?

Bij WP7 draaien de apps in een sandbox en is het OS veel minder open dan bv. Android, vergelijkbaar met iOS dus.
Alle apps gaan ook net zoals bij iOS eerst een goedkeuringsproces door en worden niet klakkeloos op de marketplace gegooid.

Hoewel de openheid van Android een enorm pluspunt kan zijn is het voor de gemiddelde gebruiker natuurlijk niet te achterhalen wat wel en niet veilig is.
Sterker nog, die kopen een HTC met Android en zijn bij voorbaat genaaid (for lack of a better word) en zitten met een onveilige telefoon.

En Google mag dan wel niet de hoofdverantwoordlijke zijn, het is wel hun reputatie welke hier in het geding is. De gebruiker met een slechte ervaring zal daarna niet zo snel meer voor Android kiezen, Google zal dus zeker stappen moeten ondernemen.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:02 THQ kondigt South Park: The Game aan
Vorige 09:04 Google rolt fix uit voor volumebug Galaxy Nexus
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011