Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 47, views: 22.158 •

D-link heeft een router uitgebracht die naast reguliere wifi- en ethernet-connectiviteit ook een verbinding via het stroomnet kan opzetten. De DHP-1565 beschikt verder over een usb-poort om externe opslag of een printer aan te sluiten.

De DHP-1565 kan op draadloos gebied overweg met 802.11n-verbindingen op de 2,4GHz-band en haalt daarbij maximale doorvoersnelheden van 300Mbps. De router is verder voorzien van vier gigabit-ethernet-poorten en een usb 2.0-poort, waarop naast externe opslag ook printers kunnen worden aangesloten. Bestanden die op een aangesloten usb-schijf staan, kunnen via een webinterface benaderd worden en verder heeft het kastje een upnp-server ingebouwd. De router heeft aan de achterzijde een knopje waarmee gewisseld kan worden tussen een configuratie als accesspoint of als volwaardige router.

Via de stroomkabel kan ook data verstuurd worden. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de HomePlug AV-standaard, waarmee datapakketjes over de elektriciteitskabels in een huis verzonden kunnen worden. Om een verbinding op te zetten, moet een HomePlug  in een stopcontact worden geprikt. De HomePlug wordt vervolgens met een ethernetkabel aan een computer gekoppeld. De router kan met deze manier van data-overdracht doorvoersnelheden van maximaal 500Mbps halen. De DHP-1565 is vanaf januari 2012 verkrijgbaar en moet 149,95 gaan kosten.

D-Link DHP-1565 D-Link DHP-1565

Reacties (47)

Mooi ding, veel mogelijkheden voor die prijs.
Al moet ik zeggen dat de D-link powerline adapters bij mij thuis niet functioneerden in tegenstelling tot de Linksys powerline adapters die als een trein gingen.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 1 december 2011 11:04]

Zo goedkoop vind ik 150,- niet voor een router die hetzelfde kan als mijn eigen router (met uitzondering van powerline) van onder de 100,-. Dan betaal je dus minstens 50 euro enkel voor powerline functionaliteit (iets wat ik persoonlijk toch niet zou gebruiken). Dat vind ik vrij veel.
als je bedenkt dat de 500mbps adapter ook ¤100,- kosten per stuk is dit zeker een mooie toevoeging :)
Dan moet je natuurlijk wel geschikte adapters hebben aan de andere kant van de power-line.

Zelfde versie, zelfde type,liefst zelfde merk en alles in 1 koop en in 1 verpakking, want je weet hoe het vaak gaat met die standaarden.......


Nu nog een pc met ingebouwde powerline AV...

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 1 december 2011 11:53]

dat was bij mij totaal niet nodig.

ik heb een belkin 200mbit setje en op de zolder een sitecom, werkte prima.
Nu heb ik een dlink in de meterkast en bij mijn pc (beide 200mbit) op de zolder een sitecom en als ik hem nodig heb beneden een belkin.
werken allemaal prima samen, zelfs met de verschillende snelheden.
Leuke ontwikkeling. Vooral nice dat ze gewoon homeplug in de power adapter hebben ingebouwd! Waarom eigenlijk niet?

En die prijs is inderdaad ook zeker toegankelijk!

[Reactie gewijzigd door t1mmy op 1 december 2011 11:04]

Ik heb werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat ze 500mbit halen over de powerline.. het is meer 80mbit en dan moet ik niet mijn Senseo aanzetten..(bijv.)

[Reactie gewijzigd door Alcmaria op 1 december 2011 11:04]

Die 500mbit is ook up en down bij elkaar opgeteld, net als bij wifi snelheden.

In theorie haal je dus 250mbit maximaal een kant op.

Als je een 200mbit model hebt en je haalt 80, dan zit je op 80% van de snelheid.
Dat is met overhead, ruis, enz een hele nette score hoor.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 1 december 2011 11:12]

Simpel gezegd ja. Bij 802.11n kun je max 4 streams gebruiken op 40 MHz waardoor je die max snelheid van 600 Mbps kunt behalen. Het ligt er dan ook maar net aan wat je aan streams gebruikt voor je up en down. Je kunt er namelijk 1, 2, 3 of 4 gebruiken. Als je jouw verhaal doorrekent betekent dat 2 of 4 wat niet rijmt met de standaard.

Bij dat powerline networking is alles sterk afhankelijk van de kwaliteit van je stroomnetwerk (apparatuur, bekabeling) en de drukte (Senseo aan...). Aangezien die 2 dingen vaak nogal een probleem zijn werken deze dingen ook niet supergeweldig. Voor het doorgeven van een internetverbinding zal het vast prima werken. Bij tests zien ze overigens ook vaak 80 Mbit als snelheid bij de betere (en vaak ook duurdere) modellen (de Nederlandse versie van de C'T heeft daar al eens diverse malen naar gekeken).
Ik snap em niet, als je homeplug hebt kan je daar toch een reguliere ethernet kabel inproppen? Waarom moet dit ding dat "ondersteunen"?
Omdat je altijd twee homeplugs nodig hebt. De router is er dan een van.
maar ik zie alleen ethernet aansluitingen. Je moet toch ook iets in het stopcontact stoppen? of loopt dat bij dit ding dan intern al direct naar zn stroom kabel en zit die homeplug ingebakken?

Edit@hieronder: duidelijk!

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 1 december 2011 11:09]

Dit staat in het artikel vermeld, het zit in de adapter ingebouwd. De router moet immers al in het stopcontact gestopt worden wilt ie kunnen functioneren ;)
Je hebt bij dit apparaat dus geen extra adapter nodig bij de router. Het verstuurt het signaal via zijn eigen stroomaansluiting. Scheelt dus een powerline adapter.
Dat betekend dat de de stekker van de router ook meteen zijn homeplug is. Handig want dan heb je niet meteen twee van die enorme dingen in je stekkerblok zitten.
Ik wordt af en toe erg moe van deze theoretisch haalbare max. snelheden. Tijd voor een realworld snelheidsindicatie waardoor de consument beter weet waar hij/zij aan toe is. Die 500mbit over homeplug, daar blijft in de praktijk natuurlijk geen donder van over, evenals de 300mbit over wlan.
Mee eens, ik heb nog een oudere serie, die 100Mbit zou moeten doen, maar ik mag blij zijn als ik 30Mbit haal.
dan heb je een nette snelheid.
het is 2 kanten dus 50mbit zou je moeten halen.
beetje ruis en storing zit je dus hoog met je snelheid voor die adapters.
Leuk idee, maar praktisch onmogelijk omdat de werkelijke snelheden van te veel factoren afhankelijk zijn waar de fabrikant geen kennis van heeft. Een fabrikant weet niet hoeveel storingsbronnen er in je huis staan etc.
Maar het is in ieder geval zeker geen 500 mbit!
Ik denk dat jij er eerder geen kennis van hebt want een beetje fabrikant heeft hier al rekening mee gehouden. Een partij als D-link bestaat ook niet sinds gisteren.

Ze kunnen er van uit gaan dat iedereen gebruik maakt van de standaard apparaten thuis.
Denk maar eens aan de woonkamer zoals de TV, DVD speler, lampen etc.

Tevens klopt het dat de maximumsnelheid alleen in perfecte omstandigheden gehaald zal worden wat helaas niet altijd het geval is.

Wat jij zegt geldt anders dan ook voor alle fabrikanten die elektrische apparaten ontwikkelen. Die weten toch ook niet wat jij er naast hebt hangen?
Moet je bij dit systeem dan niet ook standaard zo een setje hebben om informatie te sturen via de stroomlijnen?
En werkt het dan wel allemaal samen? Het lijkt mij een aparte interface. Zou dit niet handig zijn om al je apparaten thuis aan te sluiten? Koffie en tv bedienen via je computer...

Hou veilig zou het dan eigenlijk zijn? Hebben apparaten over het stroomnetwerk ook een IP of MAC?

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 1 december 2011 11:14]

mijn pc zit ze als een extra hub.
Dus in Win7: PC - Hub - Router - Internet
verder hebben ze geen ip, de pc krijgt er een dat door de router wordt toegewezen. Ze maken allemaal individueel verbinding met de router, de homeplug doet niks anders dan het signaal omzetten en doorsturen.

[Reactie gewijzigd door Denskie op 1 december 2011 11:32]

Hou veilig zou het dan eigenlijk zijn? Hebben apparaten over het stroomnetwerk ook een IP of MAC?
Ja, eigenlijk is het niet meer dan dat je gewoon IPverkeer over een wat andere kabel verstuurd. Er wordt nog steeds met TCP/IP gecommuniceerd naar apparaten toe.
Dus een IPadres en MACadres zul je blijven houden.
Jammer dat ik op geen enkele manier powerline aan de praat krijg thuis :(
(zal wel door de gestoorde groepen indeling komen)

Maar toch blijft het een super uitvinding.
Genoeg plekken gezien waar het als een zonnetje werk
Powerline komt door alles heen behalve Fase-3(je electriciteitsmeter), tussen groepen communiceren is mij in de meest brakke oude huizen nog gelukt.
Uiteraard is die 500Mpbs natuurlijk een theoretische, meest gunstige snelheid. Wanneer je door verschillende groepen heen moet in de meterkast, verlies je behoorlijk aan snelheid omdat per groep een condensator zit die bepaalde frequenties wegfilteren.

De powerpluggen gebruikt iemand meestal zodat hij/zij geen kabels hoeft te trekken, en natuurlijk als alternatief voor wifi. Bijna elk huis heeft gescheiden groepen voor boven- en onderverdiepingen, dus ik ben bang dat deze functionaliteit niet veel beter zal werken dan reguliere homepluggen. Het neemt niet weg dat het een aardige toevoeging is, aangezien de betere homepluggen toch wat kosten. Zeker als je meerdere apparaten bedraad aangesloten wilt hebben.
De AP-RT switch is een leuke toevoeging, maar dit zal natuurlijk gepaard gaan met allerlei auto-instellingen, die je wellicht niet wilt. In AP zal DHCP wel uitgezet worden, statische IP adressen zullen toegekend worden, en ik hoop dat ie dan zelf zorgt dat deze adressen dan wel in dezelfde range zitten als je internetrouter. Laten we hopen dat dit apparaat zijn beloftes waar maakt.
Wat wil je over de stroomleiding? Als je volwaardig ethernet wilt, dan vind ik dat je ook je best moet doen en daar een goede CAT5e kabel aanleggen met gigabit apparatuur.

Wifi en HomePlug zie ik meer als extra oplossing voor randapparatuur waar je niet een kabel voor wilt aanleggen maar wel een verbinding wilt hebben met je router/internet. Denk hierbij aan je BR speler, SMART TV, settop box of internet radio.
Ik vraag me eigenlijk af waarom er nog powerline devices gemaakt worden. De devices die ik thuis getest heb, werkten allen erbarmelijk. Een 200 mbits interface die max 8 MB/s overdracht haalde en dat in de (volgens mij) meest gunstige situatie (2 identieke devices ingestoken in dezelfde stekkerdoos). De meeste ervaringen die ik er daarna over las zijn ook nooit echt positief geweest, met op zijn best wisselende resultaten.

Een fatsoenlijke WLAN router leverde (bij mij) betere resultaten op, dus als de WLAN functionaliteit van deze router goed is, zou de powerline toevoeging helemaal onzinnig zijn.
omdat het bij jou niet ging is het meteen slecht?

powerlines meot je niet in stekkerdozen gebruiken, dat gat ten koste van de snelheid.
Als je dat al doet moet je zorgen dat er geen adapters inzitten, die kosten ook veel snelheid.

ik hoor alleen maar postieve dingen hier.
1 ding in de meterkast.
als je dan buiten wilt zitten met je laptop pak je een stekkerdoos en plug je je laptop en homeplus in.
en hop, snel internet zonder wegvallende wifi.
Maximaal 8 MB/s halen met de 200mbits interface is anders een mooi resultaat. Vergeet niet dat het om twee 'verbindingen' van 100mbit gaat, up en down. Jij haalt met je 8 MB/s dus 80% van de theoretische snelheid; wat ik absoluut niet 'erbarmelijk' kan noemen.

Toegegeven de fabrikanten mogen wat mij betreft ook de maximum snelheid voor het totaal verkeer wel vervangen door de maximum snelheid in enkele richting. Dat zou een hoop van dit soort reacties voorkomen in elk geval. Ik wist het van tevoren, simpelweg door me in te lezen alvorens het spul te kopen. :)

Ik heb zelf een 500 mbit setje en haal een stabiele verbinding van ruim 100 mbit ondanks dat de ene plug op de onderverdieping in een stekkerdoos zit en de andere plug op de bovenverdieping in een stekkerdoos. Snel genoeg voor mijn situatie, maar ben wel blij dat ik voor 500 mbit gegaan ben in plaats van 200 mbit. Dit werkt nu stukken beter dan wifi-N. Je haalt dan wel niet de maximum snelheid, maar de verbinding is super stabiel.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 1 december 2011 11:45]

8MB/s terwijl ze gebroederlijk in dezelfde stekkerdoos zaten. Als één naar de eerstvolgende doos ging (5 tot 10 meter verder), dropte het al naar 4 MB/s. Vind ik persoonlijk vrij erbarmelijk... WLAN valt een stuk minder snel terug...

[Reactie gewijzigd door El Psycho op 1 december 2011 13:56]

dan heb je een slecht stroomnetwerk liggen.
dat is een daling van 50%.

wlan valt overigens harder terug.
die daalde bij mij van 280mbps naar 12mbps als er data kwam... 8)7