Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties, 10.904 views •

In navolging van concurrent Asus zullen ook Lenovo en Acer naar verluidt tablets met Tegra 3-quadcore op de markt brengen. Acer blijft echter ook netbooks maken, terwijl Samsung volgens geruchten overweegt te stoppen met de kleine laptops.

Maandag bleek dat Acer een nieuwe Iconia-tablet met Tegra 2-soc op stapel heeft staan. Hiermee zou de fabrikant zich op de markt voor goedkope tablets richten, maar volgens Digitimes komt het bedrijf ook met een model met Tegra 3-quadcore. Deze moet in het eerste kwartaal van 2012 uitkomen en een prijs van 459 à 599 dollar krijgen. Lenovo zou met een vergelijkbaar aanbod komen.

Als Acer inderdaad met de twee tablets op de markt komt, houdt de fabrikant vast aan zijn strategie om een aanzienlijk marktaandeel op de tabletmarkt te krijgen. Net als veel andere fabrikanten is Acer nog niet succesvol op die markt, terwijl het concern wel last heeft van de opkomst van de productcategorie, omdat het hierdoor minder netbooks verkoopt.

Desondanks blijft Acer vasthouden aan netbooks, vooral voor de opkomende markten, zegt de vice-president van Acer tegen opnieuw Digitimes. Vooral in India en China zou de vraag naar de goedkope kleine laptops nog erg hoog zijn. Acer zou momenteel de grootste netbookfabrikant ter wereld zijn; zijn marktaandeel zou in het afgelopen kwartaal met een verkoop van 1,7 miljoen stuks op 22 procent hebben gelegen.

Samsung zou een marktaandeel van ongeveer 10 procent hebben, maar deze fabrikant uit Zuid-Korea zou wel overwegen de markt te verlaten. De Franse site BlogEee claimt een memo in handen te hebben waaruit dat blijkt. "In lijn met onze nieuwe strategie voor 2012 stoppen we met 10,1"-producten in het eerste kwartaal van 2012, en richten we ons op ultraportables met 11,6"- en 12"-schermen, en op ultrabooks die gedurende 2012 uitgebracht worden", zou Samsung in een mail aan partners hebben laten weten.

Reacties (33)

Ik snap het goed. Netbooks blijven populair onder studenten. Goedkoop, klein en je kan er lekker snel op tikken. Tablets en Ultrabooks (veel duurder) zijn wat dat betreft toch (nog) een heel andere markten.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 29 november 2011 10:57]

Ik denk dat de ultrathin notebooks en tablets het met gemak gaan winnen van de netbooks, zeker onder studenten. Ik heb een netbook gehad en vond het echt afschuwelijk om mee te werken. Batterij is erg slecht, de schermen zijn niet indrukwekkend en het is te klein om echt mee te werken. Voor notities maken tijdens college is een apparaat als de iPad (2) veel relaxter om mee te werken, de batterij gaat heel lang mee en het is de meest mobiele oplossing die ik kan bedenken.

Ook een ultrathin notebook als de MacBook Air heeft niet de problemen die een netbook wel heeft, maar wel de voordelen betreft de mobiliteit. Daarnaast kun je er veel meer mee, is de batterij een stuk beter en is het scherm van hoge kwaliteit.

De Netbook vervalt eigenlijk compleet nu er concurrentie is van ultrathin notebooks en tablets. Alleen de prijs is misschien interessant voor mensen in landen als India, waardoor het misschien nog een klein bestaansrecht heeft.
Het hangt er een beetje vanaf wat je onder Netbook laat vallen. Volgens mij is de algemeen geaccepteerde definitie dat netbooks tot 12" gaan en juist daar zijn een aantal leuke apparaten die wel prima geschikt zijn om op te werken.
Zelf heb ik redelijk wat ervaring met de HP DM1 en dat apparaat is prima geschikt om mee te werken. Zit met zijn 11,6" formaat wel aan de bovenkant van het netbook segment maar is daardoor wel een prima apparaat. De accu gaat zeker een uur of 6 mee waardoor de meeste studenten er wel een dag mee uit de voeten kunnen, het toetsenbord typt heerlijk en het scherm is van prima kwaliteit.
Je kan dat soort netbooks niet meer vergelijken met de oude 8" en 10" modellen van twee jaar geleden, die waren inderdaad een stuk minder geschikt om op te werken.

Het grote nadeel van de ultrathin notebooks is de prijs die je er voor betaald, vaak een factor twee duurder dan een netbook en daardoor voor veel mensen al niet meer interessant genoeg om aan te schaffen.
Je slaat de nagel op zijn kop. Hier wordt een zinloze discussie gevoerd indien eerst de term "netbook" niet eerst wordt gedefinieerd.

In eerste instantie is een netbook, in mijn ogen en meestal ook zo bij de fabrikant, een toestel met atom processor, beperkte windows, minder dan 4GB ram. De resolutie en grootte zijn ter discussie vatbaar, maar zoals samsung ook aangeeft, het zijn de modellen kleiner dan 11,6", welke eerder als netbook worden geclassificeerd, daarboven ben je eerder een ultraportable. Naar mijn mening een zeer terecht verschil, aangezien je op een 11,6" model nog net een volwaardig toetsenbord kunt krijgen, op een kleinere laptop moet je de toetsen gaan verkleinen. Alsook zit je dan bijna altijd met een veel te lage resolutie (1024*600), waar bijna niet op te werken valt.

Daarnaast de discussie over het nut van een netbook (zoals hierboven omschreven), deze is naar mijn mening zeer (!) klein. Je vindt namelijk ultraportables voor zeer weinig geld, welke een enorme meerwaarde bieden tov netbooks voor een kleine meerprijs. Zo bijvoorbeeld de HP DM1z met E-350 fusion processor, 4GB ram en 500GB harde schijf, 11,6", 1336*768, normale windows, te vinden vanaf zo'n 360 euro (dat is toch de prijs die mijn broer betaald heeft). Hiermee haal je een volledige laptop in huis, waar alles zonder problemen op draait en je dus niet tegen beperkingen zult aanlopen (buiten gamen en zware rendertaken natuurlijk). De meerwaarde van een netbook, welke vele male trager is, minder makkelijk op te werken is en waarvan de bouwkwaliteit vaak de wensen overlaat, stel ik dan ook serieus in vraag.
Batterij is erg slecht, de schermen zijn niet indrukwekkend en het is te klein om echt mee te werken. Voor notities maken tijdens college is een apparaat als de iPad (2) veel relaxter om mee te werken,
Veel te kort door de bocht m.i. Er zijn letterlijk tientallen verschillende soorten netbooks op de markt, en bij lange na niet allemaal zoals jij ze omschrijft.

Uit eigen ervaring zou ik het ook willen tegenspreken. Zelf heb ik een HP mini met een accu die het zeker 6 uur uithoudt, een prima scherm, en een lekker toetsenbord. En ik ken ook andere netbooks die dat kwaliteitsniveau hebben. Ik ben er zeer content mee.

De eerste generatie netbooks is een ander verhaal. Van die halfbakken Linux distro's, of XP's die nauwelijks draaiden. Maar dat hebben we echt al lang achter ons gelaten. Ik heb er een volledige versie van Windows 7 op draaien, en kan er alle ~normale~ applicaties op draaien.

Een iPad daarentegen lijkt mij toch een stuk minder prettig werken, door het gebrek aan muis en toetsenbord. Dat er personen zijn die daar perfect mee uit de voeten kunnen is prima: we rijden immers ook niet allemaal dezelfde auto :). Qua handzaamheid wint de tablet het denk ik ook net, maar de gemiddelde netbook is ook geen ruggenbreker. Ik heb zelf echter ook een tablet, en zie hier echt geen concurrentie in voor mijn netbook en notebook. Maar zoals ik zei: ik heb niets tegen tablets en vind het prima dat mensen er happy mee zijn.
De Netbook vervalt eigenlijk compleet nu er concurrentie is van ultrathin notebooks en tablets.
Niet mee eens. Ik ben nog steeds van mening dat een tablet en een "kleine laptop" niet 100% uitwisselbaar zijn. De ultrabook zou de netbook nog wel kunnen gaan verslaan, maar heeft voorlopig nog last van het feit dat hij veel duurder is vergeleken met een netbook. Ter vergelijking: mijn netbook heeft mij minder dan 300§ gekost.

:)

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 29 november 2011 11:11]

Uuhhm mijn netbook is 12", werkt heerlijk om notities op te maken, zelfs een aantal uur werken gaat prima. Hij is veel sneller dan die domme AIR, veel goedkoper dan een Ultrabook en mijn netbook heeft niet de problemen die de MacBook Air heeft ;) Ik heb op ons kantoor een aantal AIRS draaien en daar werk je echt NIET met plezier op... Misschien dat de nieuwste weer wat vooruitgang bied maar dat zal ook maar weer een jaartje duren waarna het ook op dat apparaat dramatisch is om normaal op te kunnen werken. Nee een netbook is voor mij een ideale oplossing, tablets vallen bij voorbaat al af... Een AIR is bij lange na niet voldoende en een ultrabook vind ik te duur voor hetgeen wat je krijgt (dat zijn gewoon netbooks met een beetje meer power voor een 3 dubbele prijs). Oooh ja en mijn beeldscherm is prima, een hoge resolutie, goede helderheid en contrast (kwaliteit is dus minimaal gelijk aan de AIR)

Ooh ja en als laatste gaat mijn netbook om en nabij 8 tot 10 uur mee met een accu

Dus ik weet niet waar jij hebt zitten kijken, of je houd ervan om jezelf voor de gek te houden of je bent gewoon niet op de hoogte

Edit: Ja ik kan hier over mee praten. Ik heb namelijk zakelijk een netbook, laptop (vaio ultra thin) en een macbook AIR (weg gedaan na 3 buitenlandse trips). Prive heb ik 2 tablets (1 Android en 1 iPad die ik aan mijn vader heb gegeven) dus ik weet prima waar ik over praat en heb de vergelijking goed kunnen maken

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 29 november 2011 11:17]

"Domme AIR", "problemen van de MBA". Zou je dit willen specificeren, ik heb sinds januari de Air 13.3" en kan me totaal niet vinden in de opmerking dat die "dom/traag" is. Ook de problemen, die jij blijkbaar hebt kan ik me niet in vinden. ik heb tot op heden nog geen enkel probleem kunnen ontdekken.
Ik praat ook over zakelijk gebruik. Ga eens een aantal programma's door elkaar gebruiken, neem een outlook, photoshop (met enkele plaatjes open), Safari, Itunes en nog wat overige zaken. Dan zal je merken dat je netbook nu nog prima zal draaien (alhoewel hij zal wel vrij traag reageren terwijl mijn goedkopere netbook bij eenzelfde load sneller is). Doe hetzelfde over een paar maanden/jaartje en je zal zien dat hij niet meer werkbaar is... Tel daarbij op dat het aan en uitzet mechanisme dramatisch is (ga veel reizen en je zal merken dat hij af en toe op willekeurige momenten aangaat.) en de warmte productie hoger is dan mogelijk zou moeten zijn. Dan kom ik eigenlijk tot de conclusie dat hij in mijn situatie erg tegenvalt, het eerste jaar had ik goed hoop en was ik tevreden maar daarna heb ik mij helaas teveel geŽrgerd (en met mij nog een aantal gebruikers).

Maar aan de andere kant had ik in deze beter een berg pro's kunnen nemen maar het blijft van de zotte dat ik een MacBook Pro moet kopen om de snelheid van een 400 euro kostende netbook te evenaren

Edit: Laatste edit, ik moet wel toegeven dat ik qua specs een top netbook heb en geen super trage atom met een onboard GPU en 1 GB geheugen (want dan gaat mijn verhaal niet op)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 29 november 2011 11:41]

Jouw netbook heeft een Core i5/i7 processor dus?

Verder zie ik niet in waarom een MacBook Air over een paar maanden ineens moeite zou moeten hebben met dezelfde programma's die simultaan draaien? Aan OS X zal het niet liggen in elk geval.

Ik weet niet welke MacBook Air je hebt gehad, maar de huidige reeks is voor z'n vormfactor een snel apparaat. De eerste MacBook Air met harde schijf daarentegen was niet heel snel.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 29 november 2011 12:37]

Ik ben ben benieuwd welke netbook je op de kop hebt getikt met een i5 en SSD.... aangezien je netbook sneller is dan een Air. Maar hee, gooi gerust de specs hier neer. Ik ben reuze benieuwd welke netbook van 400 euro met een MBP (je andere post) kan concurreren.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 29 november 2011 14:19]

Jij bent zeker niet de doorsnee student. Het merendeel van de mensen bij mij in de groep hebben een netbook, en kunnen daar prima mee overweg.

Juist omdat ze goedkoop zijn, lang mee gaan op de accu, makkelijk om mee te nemen, etc.

Ook zit daar de hardware in waar een doorsnee student echt wel mee kan werken. Wat doet die nog meer dan: Tekstverwerken, Office dingen, surfen op het webs, Faceboeken, Facebook spelletjes?

Ultrathin notebooks ( En dan met name de door jouw aangehaalde Air ) en tablets ( En dan met name door de jouw aangehaalde iPad 2 ) blijven nou eenmaal duur, ze hebben wel betere hardware ja, maar niet iedereen heeft dat nodig he, of het geld er voor..
Een iPad of een Ultrabook zijn volgens mij veel duurder dan een Netbook
Studenten zijn over het algemeen niet al te rijk, dus het lijkt me niet dat ze voor aantekingengen een iPad gaan aanschaffen.

(persoonlijk lijkt mij een netbook of ultrabook sowieso beter werken voor aantekeningen en dergelijk dan een Tablet)
Heb het zelf alweer opgegeven met tablets. Die van mij heb ik een paar maanden gebruikt en het is het gewoon niet, een platgereden telefoon waar je niet mee kunt bellen. Is misgegaan met netbooks toen er XP en andere MS-windows versies opgezet werden. De eerste EEE's waren eventjes perfect, simpele UI etc, maar helaas geen updates van Asus. Een netbook moet geen volwaardige PC willen zijn, windows op een netbook zuigt, daar is zo'n ding niet handig voor. De samsung chromebooks zijn denk ik nu perfecte netbooks met Chrome-OS enzo, maar de prijs is echt nog niet leuk omdat er null concurentie is. Acer heeft er in de VS ook een, heel mooi ding, betere prijs, maar natuurlijk hier in europa niet te krijgen. Hoop dat ie nog gaat komen voor de kerst.
Op termijn moeten we denk ik hopen dat ARM based chromebooks ons straks mooie netbooks gaan opleveren voor de helt van de prijs van een Samsung.
Mijn netbook gaat 4 uur mee, en 9 als ik er een grotere accu onder zou hangen. En dat is een van de allereerste 10" netbooks.. Ik zou echt nooit een tablet als vervanging zien, hoe goed het toestenbord op een iPad ook is, die op een netbook is nog steeds beter en sneller. De Ultrabooks kosten overigens minstens het dubbele, dus van die kan af is er niet echt concurrentie. Niet dat een iPad net zoveel kost als een netbook... Ik zie hier redelijk wat mensen met netbooks, zeker zoveel als mensen met notebooks. Waarschijnlijk is de groep notebookgebruikers wel groter, maar die zijn toch wat minder handig om mee te nemen.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 29 november 2011 14:57]

Je zegt het zelf, van studenten Ik vind een ultrabook veel te duur voor wat simpel schoolwerk..
Als ik iets weinig zie op school dan zijn het wel netbooks. Bij ons op school is een computer verplicht (staat zegmaar op de boekenlijst). En uit mijn jaar heeft NIEMAND een netbook. Software als Comsol Multiphysics of Labview loopt gewoon niet lekker op een netbook. Tablets zie je iets meer maar die vervangen (door de beperkingen) nooit de laptop.

Overigens zie ik ook op niet technische instellingen (met relatief lichte software) vrij weinig netbooks, dat kan ik ook niet echt verklaren.
Ik vind het jammer dat er weinig vooruitgang zit in de netbookhardware

een aantal AMDcpu's daargelaten is Intel met zijn ATOM maar traag verder gegaan in de ontwikkeling
Helaas zit het meeste onderscheidend vermogen in de vorm en kleur van de netbook.

Ik wil een opvolger van mijn 1000H EEE, maar er zijn weinig echte 'opvolgers'
Klopt, vooral omdat de 32nm is uitgesteld, intel en drivers he. Al is dat ook niet meer dan een vergaande die shrink (als in, alles het zelfde, maar met meer integratie, dus nog steeds een FSB tussen de geheugen controller en de cpu kernen. Die overigens nog steeds de zelfde bonnell kernen zijn als de aller eerste atom) en we pas ergens in 2013/2014 een totaal nieuwe out of order design krijgen. Dan pas gaat het harder.

http://www.netbooktech.co...om-processor-development/
Hoop dat we binnenkort ARM based chromebooks gaan zien (voor een prikkie natuurlijk).
Er is overduidelijk een markt voor mobiele devices die tussen fullsize laptops en telefoons in zitten en ik geloof dat op deze markt zowel ruimte voor netbooks als ruimte voor tablets is. Beide apparaten kunnen prima deze markt bedienen aangezien de tablet juist voornamelijk gericht is op informatie bekijken en opnemen en de netbook juist geschikt is voor informatie aanmaken en verwerken. Het zijn twee verschillende apparaten die elk een eigen doel hebben.

Het grootste probleem met netbooks is dat ze juist gelanceerd werden om ook de behoefte aan informatie bekijken en opnemen te vullen. Iets waar ze in eerste instantie prima geschikt voor waren maar niet de optimale oplossing voor waren, dat zijn tablets juist wel geworden aangezien ze veel eenvoudiger mee te nemen zijn en enkel een toetsenbord missen. Dat laatste is vaak voor informatie bekijken en opnemen niet noodzakelijk. En op het moment dat er wel af en toe informatie aangemaakt en verwerkt moet worden is het meestal mogelijk een apart toetsenbord aan te sluiten om zo nog snel wat te typen.

Onder studenten of zakelijke gebruikers zie je dat netbooks vaak populair zijn om makkelijk mee te nemen en alsnog werk te kunnen verzetten. Vooral bij studenten zijn netbooks ideaal omdat ze een stuk lichter zijn en daardoor in het openbaar vervoer niet snel als een last gezien worden.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 29 november 2011 10:57]

Doen ze goed, een tablet is leuk, maar een Netbook is een stuk prettiger in gebruik als je het mij vraagt. Is goedkoper, heeft een fysiek keyboard, werkt met Windows en dus applicaties welke er op normale desktops werken.
Tablets zijn nu een hype en misschien ben ik wel een vreemde eend in de bijt, maar ik vind een netbook toch echt veel handiger dan een tablet en dit zullen mensen in de toekomst realiseren, tenzij ze bij de tablets iets revolutionair veranderen.
Het zijn verschillende type devices, elk bedient een ander segment van de mobile device markt. Netbooks worden door velen gewaardeerd vanwege het toetsenbord en de aanwezigheid van al hun desktop applicaties. Je ziet echter dat veel tablet gebruikers hier geen behoefte aan hebben, die hoeven niet al die applicaties maar willen vooral kunnen mailen en via een browser werken, daar heb je geen netbook voor nodig.
Doen ze goed, een tablet is leuk, maar een Netbook is een stuk prettiger in gebruik als je het mij vraagt. Is goedkoper, heeft een fysiek keyboard, werkt met Windows en dus applicaties welke er op normale desktops werken.
Tablets zijn nu een hype en misschien ben ik wel een vreemde eend in de bijt, maar ik vind een netbook toch echt veel handiger dan een tablet en dit zullen mensen in de toekomst realiseren, tenzij ze bij de tablets iets revolutionair veranderen.
Ik ook, ik tiep liever op een toetsenbord dan op een scherm.. Je zit je altijd te ergeren aan vette vingers op mn scherm :P heb je met een netbook geen last van..
Zijn ook tablets met uitschuifbaar toetsenbord...
prima idee. ze willen volgens mij groter worden op bijde markten..
De netbooks zijn volgens mij ook niet echt een risicovolle markt.

De ontwikkeling ligt volledig bij de chipfabrikanten. Daarbij zijn alle netbooks van een bepaalde atom-generatie nagenoeg het zelfde. Het enige dat de fabrikanten doen is er een behuizing, scherm en accu omheen bouwen. Er zit heel weinig vernieuwing in.

Hoeft ook niet, de gebruikers zijn ook niet veeleisend met deze machines.
Afwerking, scherm en opslagcapacteiten verschillen op zich behoorlijk. Ik heb zowel op de Samsung, Asus, en Acer netbooks gewerkt, en de Acer heeft de grootste HD, beste afwerking. Ook is hij al defect geweest(moederbord), een maand voor de garantietermijn verliep, en op kosten van Acer heen en weer gegaan met de post binnen een week voor reparatie.

Ik prefereer een Netbook boven een ultrabook of tablet, maar meningen verschillen uiteraard. :)
Nou, geen tablet voor mij! Heb er 1 gehad. Tablets zijn leuk maar het gebrek aan een toetsenbord is echt een nono. Mijn volgende apparaat wordt wel weer een netbook, mogelijk die transformer prime, dan heb je het beste van beide werelden.