Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 20.013 •

Zynga, maker van het populaire spel Farmville, zou de groei van het bedrijf niet meer kunnen bijbenen. Medewerkers klagen onder meer dat ze te lang moeten werken. Sommigen zouden overwegen om direct na de beursgang te vertrekken.

De werknemers zouden vooral klagen over lange werkdagen en stressvolle deadlines. Dat komt volgens hen door de werkdruk die ontstaan is door de forse groei van het bedrijf. Ook bestaat Zynga uit diverse 'eilandjes', elk verantwoordelijk voor een ander spel. Dat leidt naar verluidt tot een rommelige werksfeer. Dit blijkt uit mails die in bezit zijn van The New York Times.

Het beklag van de medewerkers komt vermoedelijk door de snelle groei van de spelletjesmaker. Binnen vier jaar heeft de Farmville-maker een maandelijks bereik van tussen de 200 en 300 miljoen gebruikers gerealiseerd, voornamelijk via Facebook. Zynga wil die groei vasthouden door met een beursgang meer geld binnen te halen. Dat geld wil het bedrijf onder meer gebruiken om meer spelletjes te maken.

Sommige medewerkers vrezen dat de werkdruk daardoor verder omhooggaat, iets waarover eerder ook al werd geklaagd. Begin 2009 werden dertig mensen ontslagen, omdat ze niet goed zouden presteren. In datzelfde jaar keek het bedrijf ook kritisch naar de bezetting. Werknemers die de druk te hoog vonden, konden kiezen tussen een andere functie met hetzelfde salaris of ontslag.

Zynga-ceo Mark Pincus erkent de problemen. Hij zegt ze echter niet alleen te kunnen oplossen. Inmiddels zouden concurrenten lucht hebben gekregen van de gemoederen. Zij maken zich op om na de beursgang verschillende werknemers over te halen om bij hen te komen werken, schrijft The New York Times.

Zynga is het meest bekend van het Facebook-spel Farmville. Ook andere games worden op de sociale-netwerksite aangeboden. Zynga heeft hiervoor een contract afgesloten met Facebook. De geschatte waarde van de spelletjesmaker loopt uiteen van 10 miljard tot 20 miljard dollar. In juli werd bekend dat Zynga naar de beurs gaat.

Reacties (40)

Dit lijkt me vrij simpel op te lossen door meer mensen aan te nemen. Of zie ik hier nu iets over het hoofd?
Als je dit soort berichten hoort, wil je daar dan werken? Ze hadden dit vroegtijdig op kunnen lossen door meer mensen aan te nemen, maar wellicht levert alles daarvoor te weinig op?
De vraag is of dergelijke berichten echt op volledige waarheid berusten...
Desalniettemin te min schept dit soort nieuws bij het publiek wel een negatief beeld.
Desalniettemin te min schept dit soort nieuws bij het publiek wel een negatief beeld.
Dat maakt mij als eindgebruiker toch niks uit? Ik zou ook never bij Apple, Google enz willen werken, maar dat wil niet zeggen dat ik niet graag gebruik maak van hun producten.
Met "het publiek" bedoel ik niet de eindgebruikers maar de mensen die werk zoeken en Zynga als een potentiŽle werkgever zien.

De eindgebruikers staan hier inderdaad los van.
Op een gegeven moment ontstaat er een bepaald bedrijfscultuur wat moeilijk is uit te roeien. Men kan dit niet oplossen door meer mensen aan te nemen maar door ingrijpende veranderingen door te voeren in het management van bedrijf. Strategisch management moet zijn personeelsbeleid maar eerst herzien en dan komen die mensen die ze tekort komen vanzelf. Mensen gaan niet werken bij een bedrijf waar bedrijfscultuur "verziekt" is.
Zynga-ceo Mark Pincus erkent de problemen. Hij zegt ze echter niet alleen te kunnen oplossen.

Als je goed leest zie je dat zelfs de CEO toegeeft dat dit een probleem is.
Hangt er vanaf hoe graag je in de games industrie wilt werken...
Je wil natuurlijk ook niet "iedereen die op je pad langskomt" aannemen. De persoon moet wel goed gekwalificeerd zijn en niet minder belangrijk binnen je bedrijfscultuur passen.
Ik ben te ambitieus, erg rommelig en ik ben slecht in plannen. Lijkt erop dat ik uitstekend bij de bedrijfscultuur van Zynga pas!

Serieus: de kwalificatie van het personeel is ondergeschikt aan een duidelijke organisatiestructuur en degelijke productstrategie. Je kunt nog wel zoveel toppers aannemen als je wilt, maar als de basis een zootje is, kunnen ze hun talent niet ten volle ontplooien.
Dat lijkt mij ook. Een nadeel is wel dat je iemand van zijn werk af moet houden om 1 of meerdere mensen in te leren. Vooral het inleren kan belangrijk zijn voor een goede basis van het personeel. Hier moeten Zynga goed in gaan investeren.
Ja, als je het bericht goed had gelezen zou je lezen dat de CEO zegt dat door enorme groei in werknemers hij niet meer in staat is het zelf op te lossen.

Mik daar jouw opmerking "Gewoon meer mensen aannemen joh" tegen aan en dan zou je zien dat dat dus kant noch wal raakt.
dat is wel erg kort door de bocht van die CEO. Het is zijn taak om zijn bedrijf te leiden, dus ook om ervoor te zorgen dat het qua organisatiestructuur geen zooitje wordt. Blijkbaar lukt het hem niet om daarvoor te zorgen.
Als onafhankelijke heb je wel makkelijk praten natuurlijk... De CEO moet een COO aanstellen die de organisatie structuur kan opzetten en beheren. Die COO moet daarom weer mensen aanstellen (managers) die de opgestelde structuur in standhouden en via die structuur het beste uit zijn of haar werknemers moet halen. Dit is nog simpel gesteld want natuurlijk heb je binnen een bedrijf verschillende afdelingen met elk hun eigen verantwoordelijkheden en rechten (waardoor je een web krijg)

1 kink in deze schakel en je hebt onwijs veel gezeik en problemen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 28 november 2011 11:51]

Integratie in een team kost tijd. Boven een bepaald percentage 'nieuwe' werknemers gaat het fout.
Nieuwe werknemers zorgt ook voor een verhoogde werkdruk bij de bestaande werknemers. Combineer dat met een bestaande slechte werksfeer en je heb een explosieve situatie.
Een mogelijke oplossing is om een aantal projecten te cancelen en de werkdruk te verlagen.
Plus leuke activiteiten zoals een flex-hobbie dag. 'Challenge-friday': Maar een leuke app in 8 uur, het team dat wint hoeft geen bier te betalen ;)
Activiteiten verlagen de werkdruk niet. Sterker nog: ook daar moet weer tijd voor worden vrijgemaakt.
Ook het eerste waar ik aan dacht, een hoop nieuwe medewerkers aan nemen terwijl de werkdruk al zo hoog is, daar is het nu eigenlijk te laat voor. Ze zullen eerst de werkdruk moeten verlagen (minder releases en sowieso geen nieuwe projecten opstarten) zodat er tijd is om nieuwe mensen in te werken.

Op deze manier vertrekt straks de helft van je personeel en dan zit je daar.
Eventjes iets verder nadenken dat de structuur eerst aangepakt moet worden voordat je meerdere mensen kan aannemen
Je organisatie moet ook ingericht zijn op het werken met meer mensen.

Daarbij kan je denken aan technische ondersteuning die professioneler moet, betere project planning (oa betere methoden en tooling) inzetten, andere organisatie structuur aannemen.

Je ziet dat groei ook vaak zorgt voor vervreemding. Was het eerst een gemoedelijke 'ons-kent-ons' sfeer, een grotere bezetting zorgt meestal voor langere lijntjes en meer bureaucratie.

Hier kan je hele studies op doen om zulke groei in goede banen te leiden en daarbij toch iedereen tevreden te houden.
Helaas zie je inderdaad iets over het hoofd, een oude wet die door een IBM manager al decennia geleden is vastgesteld en tot vandaag de dag nog altijd waarde heeft;

"Brooks's law is a principle in software development which says that "adding manpower to a late software project makes it later".[1] It was coined by Fred Brooks in his 1975 book The Mythical Man-Month. The corollary of Brooks's Law is that there is an incremental person who, when added to a project, makes it take more, not less time. Brooks adds that "Nine women can't make a baby in one month".

Bron;
http://en.wikipedia.org/wiki/Brooks's_law

Het idee is dat zomaar mensen er tegenaan gooien niet heel zinnig is. Voor eenvoudige routine taken misschien, maar software ontwikkeling is zelden routine (niet voor iemand die er net bij is gekomen om het team te versterken).
Tuurlijk, het is gewoon niet gemakkelijk om mensen te vinden. Waarom denk je dat de meeste IT bedrijven een open sollicitatie hebben? Ondanks dat het crisis is , is er nog steeds een tekort op de arbeidsmarkt. En dit gaat niet enkel over IT bedrijven, maar ook over arbeidersplaatsen ( ben Belg, dus zal het moeten doen met Belgische voorbeelden, maar Volvo Gent en Ford Genk zoeken nog steeds naar meer dan 400 ! man, die ze niet vinden. Ondanks dat er juist een grote fabriek is gesloten in Antwerpen. ).

Neen, ik zit in hetzelfde schuitje, we zijn al een tijd op zoek naar personeel, maar dat is niet gemakkelijk, zeker als je geen stelletje randdebielen wilt aannemen.
Je kan niet zomaar overal meer mensen tegenaan gooien en dan denken dat het opgelost is. Meer mensen vereist betere en helderdere structuren en coŲrdinatie. Bovendien zorgen nieuwe mensen lang niet altijd voor een betere werksfeer, even afgezien van werkdruk.

Zie ook: Warm Bodies

Over het algemeen, volgens mijn ervaring, is hoge werkdruk in de meeste gevallen op te lossen met goed projectmanagement en goed management van de projectmanagers.
De druk zal na een beursgang alleen maar toenemen omdat het dan simpelweg om (alleen maar meer) rendement gaat.
tijd voor een lean six sigma projectje
dat er iets mis is was me al duidelijk, dat is ook te merken in de spellen.

zelf speel ik cityville en steeds als er een nieuwe update komt komen er problemen.
dew meeste problemen komen door de koppeling met facebook.
Ik denk echter dat er geen tijd is om dingen goed te testen.

Ook worden er nu in deze week ineens 8 nieuwe dingen toegevoegd, dit terwijl het de afgelopen maand rustis was.
erg jammer doordat de speler nu ook met deadlines zitten (times quests van variŽrende tijden en dan 5 tegelijk)

ook viel het me gisteren pas op wat belachelijk veel spellen ze hebben!
geen gemakkelijke taak om die allemaal te onderhouden en zo af en toe nieuwe dingen aan toe te voegen
De inkomsten zullen toch ook wel zo flink zijn gestegen dat het wel mogelijk is om meer mensen aan te nemen?
En het lijkt me al helemaal verkeerd om de druk nog verder op te voeren, gegarandeerd dat er werknemers weg vallen door een burn-out.
Dit bedrijf heeft er toch voor gezorgd dat het lijkt alsof PC-gaming met een opmars bezig is?
In de USA heerst een grote werkloosheid, vooral onder IT-personeel.

De situatie is helaas zo dat Zynga een machtspositie heeft en dat er ondanks negatieve berichten in de media toch 1000-en staan te springen om een baan bij Zynga.
Zou de CEO dan niet eens bij zichzelf moeten gaan kijken of hij wel in staat is om het bedrijf te leiden? Als werknemers zo gaan klagen lijkt me dat het management iets niet goed doet.
10-20 Miljard? Jeetje, lijkt me SCHROMELIJK overdreven. Hoeveel van deze one day flies moet zich nog opwerpen voordat heel die bubbel instort. Ze hebben een fatsoenlijke game, maar wat als die wegvalt omdat niemand het meer moet? Hoe gek kan het worden in deze wereld...
Bij mijn vorige werkgever liep ik ook te zeuren dat ik de lange dagen zat was. Tegelijkertijd ging onze buurman failliet en kreeg te horen dat ik blij moest zijn dat het zo druk was. "kijk maar naar de buren"... Mijn gezeur is beloond en we kregen het rustiger. Nog rustiger en uiteindelijk waren ook wij failliet. Ze mogen blij zijjn dat ze zeker in deze ongunstige tijden een drukke baan hebben terwijl andere grote bedrijven flink hun personeelsbestand moeten inkrimpen.

edit: typos, taalfouten

[Reactie gewijzigd door technomania op 28 november 2011 11:17]

Ik denk dat jij het op de verkeerde manier bekijkt. Hoe jij het stelt is een overwerkte werknemer productiever dan een werknemer met een normale werkdruk. Ik denk persoonlijk dat een werknemer met een normale werkdruk (wat in houd dat die persoon alsnog 8 uur per dag druk bezig is) uiteindelijk veel productiever is. Wanneer het slecht gaat met het bedrijf gaat jou opmerking zeker op maar dit is juist een bedrijf wat voordeel haalt uit de ongunstige tijden. Eigenlijk hetzelfde als de super markten, het is niet zo vreemd dat wanneer de grote jongens (AH, Jumbo enz) klagen over slechte tijden dat de Aldi bijv enorm veel voordeel daaruit haalt.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 28 november 2011 11:20]

"Ze mogen blij zijjn dat ze zeker in deze ongunstige tijden een drukke baan hebben"

Dat is een dooddoener. De klachten zijn juist in crisistijd terecht. De helft van de mensen komt om in het werk en de andere helft zit verveeld thuis: dat is gewoon niet logisch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Apple Games AMD Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013