Hoofdcategorieën
Device Settings

Waterschappen verbreken banden met Logica na ict-fiasco

Door Olaf van Miltenburg, zaterdag 26 november 2011 10:10
Submitter: BramBo, views: 41.650

Alle Nederlandse waterschappen hebben de banden met Logica verbroken omdat de oplevering van een omvangrijk systeem en database niet verloopt zoals gewenst. De waterschappen en Logica zouden al jaren 'op voet van oorlog' met elkaar leven.

Logica zou per 1 januari 2009 een omvangrijk geautomatiseerd systeem voor de inning van de waterschapsbelasting en een gezamenlijke database voor de 26 waterschappen opleveren. Tot op heden is dat niet gebeurd en er leek weinig zicht op verbetering, schrijft de Volkskrant, dat constateert dat opnieuw een groot ict-project van de overheid op een mislukking is uitgelopen.

De schadepost bedraagt mogelijk 25 miljoen euro. Er zou al 11 miljoen euro zijn betaald aan Logica en er wordt rekening gehouden met flinke kosten als gevolg van de komende onderhandelingen en mogelijke juridische procedures.

De overkoepelende organisatie van de waterschappen, het Waterschapshuis, schrijft in een rapport dat 'het project niet verloopt zoals gewenst', dat 'de levering van het product uitblijft' en dat er 'onvoldoende zicht op de kostenontwikkeling is'. Logica zou door medewerkers van de waterschappen als 'een geldbeluste leverancier' worden beschouwd en ook zou er forse kritiek zijn op het bestuur en de directie van het Waterschapshuis zelf, dat de gang van zaken te lang op zijn beloop zou hebben gelaten.

Logica en het Waterschapshuis wilden niet inhoudelijk reageren. Ict-projecten van de overheid hebben regelmatig te maken met uit de hand lopende kosten.

Update, dinsdag 29-11: Slotpassage over het feit dat de Algemene Rekenkamer in 2007 becijfert zou hebben dat de overheid jaarlijks 4 tot 5 miljard euro aan mislukte ict-projecten kwijt is, is geschrapt. De rekenkamer becijferde op basis van deze claims in de media juist dat de totale overheidskosten aan ict 2,1 miljard euro is.

Volgende 11:05 Nvidia's gpu-roadmap voor 2012 samengesteld
Vorige 17:46 'Intel stelt platform voor Xeon-E5 uit wegens problemen sas-storage'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

When you pay peanuts you get monkeys

(Dit soort bedragen zijn natuurlijk erg laag voor financiële systemen voor 26 organisaties met gezamelijk vele miljoenen transacties. Het tienvoudige zou niet eens vreemd zijn. Vast en zeker het resultaat geweest van een aanbesteding met onervaren inkoper die voor de laagste prijs is gegaan.)

[Reactie gewijzigd door delaregulus op zaterdag 26 november 2011 10:58]


De overheid slaagt er al jaren in monkeys te scoren tegen bedragen waar normale stervelingen hele IT bedrijven voor kopen anders. Dat zou knap zijn, een waar talent, als je er wat mee zou kunnen.

Je zou toch zeggen dat je voor 5 miljard per jaar een willekeurige grote softwareboer en ICT dienstverlener moet kunnen kopen, runnen en het voltallige personeelsbestand van een riante lease-middenklasser kunt voorzien. En wat doen aan de abominabele financieringsproblemen in de geestelijke gezondheidszorg.

Voor al die mensen die gestemd hebben op partijen die de belastingdruk willen opvoeren: geniet je al van wat de overheid met je centjes doet? :+

Kijk, knettergek die partijen die de belastingdruk juist niet willen opvoeren hebben ervoor gezorgd dat bij de overheid alle capabele mensen op ICT gebied zijn wegbezuinigd. De overheid moet zich volgens deze partijen juist niet bezighouden met ICT en de expertise uitbesteden.

Gevolg: Er worden projecten opgestart maar niemand kan meer beoordelen of de uitgangspunten goed zijn of dat wat wordt opgeleverd ook voldoet en dan bedoel ik niet alleen de gebruikerswensen maar ook in technische zin: wie kan er nog onder de motorkap kijken.

Tweede gevolg bestuurders van beide partijen gaan op hoog niveau zitten bakkelijen over opleveringen maar hebben geen idee wat al gerealiseerd is en wat er echt nog gedaan moet worden en of een project rustig op gang komt of van meet af aan gedoemd is om te mislukken.
Verder ben ik het wel met je eens hoor: ik treur inderdaad over mijn belastingcenten en dat niet alleen bij dit project.

en aan de hypotheekrenteaftrek mag niet gezeten worden van de VVD 8)7
terwijl de Nederlandsche Bank en het Internationaal Monetair Fonds beiden zeggen dat het gevaarlijk is.

Nederland een land met een schulden last 128 procent van het bruto binnenlands product, bananen republiek thanks CDA/VVD voor het jaren lang tegen houden van afschaffen: http://www.rtl.nl/compone...-weer-voor-hypotheken.xml (feitje)

terwijl de Nederlandsche Bank en het Internationaal Monetair Fonds beiden zeggen dat het gevaarlijk is.
dat soort opmerkingen gaan vaak stuk/scheef op vergelijkingen met andere landen. Een veel gehoord argument is: "In Duitsland hebben ze geen hypotheek rente aftrek".

Echter, wat ze dan altijd even heel handig vergeten te vermelden, is dat men in Duitsland een stuk minder belastingen betaald, waardoor de balans weer nagenoeg identiek is. (in Duitsland ben je iets beter af dan hier).

Boverndien zijn de huizen in Duitsland een HEEEEL stuk goedkoper.

Boverndien zijn de huizen in Duitsland een HEEEEL stuk goedkoper.
dat ook. Ze hebben daar niet het probleem dat wij hebben: heipalen. Een fundering in Nederland kost de helft van een huis in Duitsland. Kassa.

[...]


dat ook. Ze hebben daar niet het probleem dat wij hebben: heipalen. Een fundering in Nederland kost de helft van een huis in Duitsland. Kassa.
Sorry, maar een groot deel van de huizen in NL heeft geen heipalen onder het huis staan en tóch zijn deze huizen net zo duur.

De bouwgrond is in NL schreeuwend duur en dat wordt door de overheid in stand gehouden: Het is vrijwel onmogelijk om als particulier een stukje bouwgrond te kopen om een huis op te bouwen, vrijwel alles gaat via grote projectontwikkelaars die 13-in-een-dozijn huizen gaan bouwen. En die verkopen ze uiteraard weer tegen een hoge prijs.

On-topic: Ontsla willekeurig 10.000 ambtenaren en je bespaart direct 30% op hun salaris. Een uitkering is tenslotte maar 70% van het salaris. En er zal echt geen werk blijven liggen, zo druk heeft de gemiddelde middle management ambtenaar het niet. En die laag moet je hebben, die voegt toch al niets toe.

Uiteraard moeten de verantwoordelijken voor deze mislukking financieel aansprakelijk worden gesteld. Of dat Logica is of de overheid, dat kan ik vanaf hier niet bepalen.

On-topic: Ontsla willekeurig 10.000 ambtenaren en je bespaart direct 30% op hun salaris. Een uitkering is tenslotte maar 70% van het salaris. En er zal echt geen werk blijven liggen, zo druk heeft de gemiddelde middle management ambtenaar het niet. En die laag moet je hebben, die voegt toch al niets toe.
Ik kan ook zeggen: ontsla willekeurig 10.000 ICT'ers, want blijkens dit soort berichten (die erg vaak opduiken) slagen die er niet in gewoon hun job te doen en een systeem af te leveren dat werkt. Hoe moeilijk kan een financiëel boekhoudsysteempje voor waterschapsbelasting nou zijn, zeker als een huishouden 1 of 3 VE en rioolrechten moet betalen? Nu ga jij zeiken: jamaar dat is de schuld van de opdrachtgever want die levert geen goede specs af waar de kundige ICT'er wat mee kan. Ga ik meteen terugzeiken: heb jij enig idee wat voor wilde ideeën politici (lees: de opdrachtgevers van de ambtenarij) weten te lanceren onder het mom ik ben gekozen, ik wil het, dus zo moet het gebeuren? zonder ook maar één iota rekening te houden met mogelijke gevolgen van hun gedachtendrollen?

Zullen we dit soort goedkope generalisaties dus maar even laten voor wat ze zijn? Dank u.

als je 10.000 ict'ers ontslag aanzegt kost dat de overheid natuurlijk veel meer, want als ze werken leveren ze de overheid zelfs geld op (loonheffing e.d.) maar bij ontslag krijgen ze een dure uitkering van de overheid .

resumerend: een ontslagen ambtenaar levert geld op, maar een ontslagen werknemer in dienst van een bedrijf kost de overheid wel veel geld, mits hij/zij natuurlijk een uitkering aanvraagt, maar dat is vanzelfsprekend.

Er staan nog genoeg huizen (buiten de randstad) niet op heipalen, en die zijn ook duur.
Reden: 200 euro per vierkante meter grond.
25 jaar geleden was dat 10 -20 euro ...
Gemeenten hebben bouwen ook deels duur gemaakt, via kunstmatig schaars maken van bouwlocaties, via het bestemmingsplan.

Over funderingen gesproken: de Duitse economie is een flink stuk steviger dan de onze.

Kassa. Waarom is hij steviger? Er zijn minder (hypotheek)schulden, maar de economie zelf (bedrijvigheid, export) loopt ook een stuk harder. Een van de gevolgen daarvan is dat de gemiddelde Duitser lagere lasten heeft (waaronder woonlasten) en dus meer kan uitgeven, waardoor de economie ook weer harder loopt, enzovoort.

Let wel: dat de huizenprijzen flink verschillen doordat de funderingen verschillen, lijkt me onzin. In Nederland staan huizen ook regelmatig op staal (zo heet het als de fundering zonder palen rechtstreeks op zand is gelegd). Ook in dure gebieden.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op zondag 27 november 2011 04:58]


Je bedoelt een huis in het kleine gedeelte van nl, wat ze het westen noemen of die paar andere plekken waar heipalen gebruikt moeten worden?

Dat komt juist omdat wij de hyptheekrenteaftrek hebben. Huizen zijn hier duurder omdat kopers meer voor een huis kunnen betalen (door de aftrek). In dezelfde situatie zonder hyptheekrenteaftrek zouden de prijzen dus lager liggen, meer op het niveau van Duitsland.

OT: Ik vind het idioot wat voor bedragen er voor zo'n systeem rond gaan. Voor dit geld kun je zelf een groep capabele programmeurs inhuren en het werk ook gedaan krijgen. Er zal tussen Logica en de waterschappen wel meer scheef zitten dan alleen de oplevering van de software. De waterschappen vinden Logica een geldbeluste leverancier? Logica vindt de waterschappen waarschijnlijk een onrealistische partner die niet begrijpt wat bepaalde eisen kosten.

[Reactie gewijzigd door HectorMalot op zaterdag 26 november 2011 13:02]


@Stewie: Wat is dat nou weer voor offtopic geneuzel? Het is de schuld van de VVD dat een project zoals dit mislukt?

Het probleem bij dit soort projecten dat er wel degelijk mensen in de huidige organisatie zijn die een onschatbare waarde kunnen toevoegen, maar dit zijn ook de mensen die juist nodig zijn in de dagelijkse gang van zaken.
En als die dan niet vrij gemaakt worden... tja dan krijg je mislukkende projecten. Alleen je moet altijd een juiste mix hebben van externen (in dit geval logica) en de klant en als die mix er niet is is het gedoemd te mislukken of gigantisch uit te lopen simpel zat.

Het is eerder het mentaliteit "Bezuinigen? oh das makkelijk eerst snijden in ICT"
Dan op het laatst draaien ze op een skeleton crew en zodra er iets gedaan moet worden moet je eerst een extern bedrijf inhuren die maanden nodig heeft om alleen al alles te documenteren om überhaupt te beginnen omdat er niemand meer is om zaken bij te houden op het netwerk laat staan papieren documentatie in het archief.

Het is de veronderstelling dat "ICT" gezien wordt als hulp middel om zaken te verbeteren maar het wordt dusdanig toegevoegd dat het een cruciale onderdeel is van nagenoeg elke bestaand bedrijf.
Weg snijden betekent niet meer "dan maar op het oude manier verder" maar letterlijk jezelf vleugellam maken.
Paar jaar later zie je de rest van het bedrijf de put in vallen en doe je net alsof je niet weet waar het mis ging zodat je nog een eind bonus overhoudt voor je volgende BV.
En helaas werkt dit exact zo bij de overheid alleen hebben zij nog minder zicht op wat er gebeurt en vertrouwen veel te makkelijk op externen.

@Ikke_Niels mensen zeuren altijd over belasting, terwijl dat niet het probleem is.
mensen vinden het leuk om genaaid te worden door een "vrije" markt, de VVD is altijd erg PRO vrije markt.

alsof de overheid zelf geen mensen kan aannemen...
nee, nee, ambtenaren 8)7 (zo ben je dus aan alle kanten miljarden kwijt aan de "vrije" markt)

laat de vrije jongens het klusje maar klaren: ziezo miljarden door de pot.

iedereen ZZP en de overheid als jackpot, nee minder ambtenaren is zoveel beter voor de begroting 8)7

Beste vriend,

Weet jij wat er gebeurd als je nu de Hypotheekrenteaftrek afschaft?
Deze regeling bestaat al vanaf 1893 en was bedoeld als een vorm van inkomstenbelasting. Een eigen woning heeft waarde en over die waarde moest belasting geheven worden. Over het deel waar een schuld op zat moest geen belasting betaald worden en dit mocht dus afgetrokken worden. Zie hier het ontstaan van de hypotheekrente aftrek. De hypotheekrente aftrek is nooit bedoeld als overheidssteunmiddel om de woning markt te stimuleren.
Na de tweede wereld oorlog zijn politici de regeling gaan gebruiken om bepaalden voordelen voor burgers te kunnen bieden. Het is niet duidelijk welke partijen hier mee vooraan hebben gelopen, maar het zou mij niets verbazen als juiste de linkse partijen hier hun mannetje hebben gestaan. Het is immers vooral Links dat de burger zo veel mogelijk vanuit de staat wil bieden en wat gaat er boven een groot luxe huis, grotendeels door de staat gefinanciëerd.
Het lijkt mij geinig als iemand dit eens kan uitzoeken.

Waarom het CDA en de VVD deze regeling niet zomaar willen afschaffen, is omdat er erg veel mensen heel erg afhankelijk van zijn. Afschaffen van deze regeling staat gelijk als een sloppenwijk van een kleine 200.000 mensen creëren. Simpelweg omdat mensen hun huis uit moeten en er is geen plaats om deze mensen op te vangen in sociale huurwoningen.

Dat het voor de rijke minder aantrekkelijk gemaakt moet worden om een huis van 3 miljoen compleet van de bank te kopen om maximaal belastingvoordeel te genieten gaat mij ook te ver, maar aan de andere kant betalen deze mensen ook al aanzienlijk meer in de vorm van vermogensbelasting en het hoogste belastingtarief over een heel groot deel van hun geld. Men moet ook niet vergeten dat veel mensen niet zomaar rijk zijn geworden. Een groot aantal van hen heeft hele grote risico's genomen, heeft ook armoede gekend en heeft werkweken van 80 uur gemaakt om uiteindelijk een gezond winstgevend bedrijf te bezitten en dit verder uit te bouwen om vervolgens tegen een heel mooi bedrag te verkopen en hier enkele miljoenen aan over te houden.
Er is veel afgunst richting rijken, maar deze self-made-miljonairs verdienen naar mijn mening repect en hoeven niet meer te betalen dan sjaak-de-boekhouder die exact van 9 tot 5 werkt en in zijn twee-onder-één-kap ook het maximale aan belasting voordeel trekt, omdat hij nu eenmaal weet waar de gaatjes in de wet zitten en er dus maximaal voordeel uit weet te halen. Of van de Henkie de uitkeringtrekker, die een baantje in een supermarkt of achter de vuilniswagen te "goed" vind en dus lekker in zijn door de staat betaalde huurhuisje blijft zitten, kijkend naar zijn 47" flatscreen en fijn PvdA stemt, omdat die iedereen vooral gelijk behandelen willen en dus graag zien dat Henkie ook voordeel zou moeten hebben die mensen met een eigenhuis ook hebben.

Dat lijkt me maar gedeeltelijk zo. Ik denk dat het veel belangrijker is dat een organisatie over een bekwame inkoper beschikt die kan bepalen of de geleverde aanbieding van een leverancier wel haalbaar is. Denk niet dat je kan stellen als je het systeem van uitbesteding hanteert dat je dan ook overal veel verstand van moet hebben, je besteed het juist uit om de specialisten binnen te halen. Belangrijk lijkt me dan ook dat je gedurende de looptijd controlepunten in bouwt om te kunnen bepalen hoever het project gevorderd is. Dat lijkt hier niet gebeurd omdat het al twee jaar na oplevering is voor deze conclusie van stoppen werd getrokken.

Overigens denk ik wel dat als je als overheid zoveel kwijt ben aan mislukte IT projecten je idd beter kan gaan werken aan een eigen gespecialiseerde organisatie dat dit soort projecten kan opzetten en uitvoeren.

Wat een onzin zeg, de overheid geeft op het geheel gezien niet zo veel uit aan eigen ICT personeel, laat staan dat dit een factor is om te bepalen of er meer of minder opgehaald moet worden.

Het meeste geld gaat op aan Onderwijs (overhead vooral) en gezondheidszog (overhead vooral). Totale mismanagement dus, en de enige manier om daar verbetering in aan te brengen is de bankschroef keihard aandraaien totdat het ontslaan van het wekende personeel gewoon niet mogelijk meer is en dan gaat de overhead vanzelf een andere veilige haven zoeken. Daarna kan er ruimhartig geld bij voor de echt werkenden en kan de kwaliteit omhoog.

Zolang er jaar op jaar MEER geld naartoe gaat en dus meer geld opgehaald moet worden, vind er nooit een grote schoonmaak plaats, integendeel. De kosten blijven enkel stijgen en de kwaliteit gaat evenredig daaraan verder achteruit. En dat proces wil jij in stand houden zodat je ICT baantje bij de overheid zekerder is, en dit faal project als excuus gebruiken....schaam je!

Het kan natuurlijk ook oprecht je mening zijn in welk geval je nul inzicht toont en je eigen argumentatie onderuit haalt, namelijk dat intern ICT personeel bij de overheid WEL het inzicht heeft om deze IT projecten goed aan te sturen. Linksom of rechtsof is het onzin wat je schrijft!

[Reactie gewijzigd door TheCodeForce op zaterdag 26 november 2011 15:06]


Wat een onzin zeg, de overheid geeft op het geheel gezien niet zo veel uit aan eigen ICT personeel, laat staan dat dit een factor is om te bepalen of er meer of minder opgehaald moet worden. Het meeste geld gaat op aan Onderwijs (overhead vooral) en gezondheidszog (overhead vooral).
Heb je bronnen aub?
Totale mismanagement dus,
Dat is een conclusie voor eigen rekening. Zonder enige onderbouwing waarom de in jouw ogen (geen bronnen) de hoge kosten te wijten zijn aan mismanagement.

Ik kan zo nog even doorgaan. Alles bij elkaar vind ik het de mod Informatief overgewaardeerd.

Hier een breakdown van uitgaven in 2009:

http://mijn-kijk-op.infon...tgaven-departementen.html

Hier het jaarverslag van 2009:

http://www.rijksbegroting...verslag,kst139641_17.html

Hier het jaarverslag van 2010:

http://www.rijksbegroting...verslag,kst156108_18.html

Sociale zaken (bijstand e.d.) is nog omvangrijker dan gezondheidszorg overigens, naast de staatsschuld zijn dat de drie grote structurele uitgaven.

De reden dat ik geen broninformatie verschaf is dat die gewoon algemeen bekend is en zeker als je stemt hoor je dit te weten! Anders val je keer op keer voor de leugens die politici in verkiezingstijd uiten. Zelf doe ik overigens niet meer aan het spel mee, het heeft geen enkele zin en je legitimeert de leugens en profiteurs gewoon. Ik wil me handen schoon houden en niet medeplichtig zijn!

[Reactie gewijzigd door TheCodeForce op zaterdag 26 november 2011 16:14]


Het meeste geld gaat op aan Onderwijs (overhead vooral) en gezondheidszog (overhead vooral). Totale mismanagement dus, en de enige manier om daar verbetering in aan te brengen is de bankschreef keihard aandraaien totdat het ontslaan van het wekende personeel gewoon niet mogelijk meer is en dan gaat de overhead vanzelf een andere veilige haven zoeken. Daarna kan er ruimhartig geld bij voor de echt werkenden en kan de kwaliteit omhoog
Bezuinigen totdat de overhead vertrokken is ?
Wishful thinking.
Bezuinigingen belanden altijd op het bordje van de mensen op de werkvloer. Dat is logisch, want de bezuinigingsplannen worden opgesteld en uitgevoerd door management. En die gaat nooit in eigen vlees snijden. Instellingen en bedrijven die topzwaar zijn zullen net zo lang mensen van de werkvloer wegsnijden totdat alleen het management overblijft. Als je iets wilt veranderen, dan wordt dat niet makkelijk. Gewoon minder geld geven gaat zeker niet helpen.

On topic: deze faal is natuurlijk de schuld van Logica. Simpel projectje: administratie en incasso van iets simpels als je water-rekening. Logica is geen klein keuterbedrijfje van je neefje. Dan mag je verwachten dat als die een project aannemen, voor een prijs die ze zelf hebben gezet, dat ze het ook gewoon uitvoeren. En als het tegenvalt, dat ze zelf verantwoordelijkheid nemen. En extra kosten maken om een fatsoenlijk eindproduct af te leveren.

Mijn inschatting: een paar saleslui bij Logica hebben een tender en een begroting in elkaar gedraaid. Zonder enige kennis van realiteit. Upper management vond het prachtig, want die zagen weer een project gewonnen. Eventuele problemen zoekt iemand anders later maar uit.

Ik zie niet in waar de overheid gefaald zou kunnen hebben. Simpel projectje, simpel aanbesteed. Als de verkoper dan niet levert, wat kunnen zij er aan doen ? De title van dit artikel zou moeten zijn: "Logica faalt op een simpel administratie projectje".


Serieus, hou eens op met trollen...

Nederland als land heeft een van de hoogste belastingdruk van de wereld!!!

Net zoals alle ambtenaren die voor eigen parochie prediken is de oplossing altijd meer geld stelen van de productief werkende bevolking. De overheid geeft gewoon veel te veel uit aan overhead en de onproductieve medemens en dat is een feit.

De inkomsten belasting zou wel eens gehalveerd kunnen worden als politiek/ambtenaren niet overal met belastingcenten de communistische partij uit wilde hangen door zich echt overal mee te bemoeien en met regels probeert Nederland te micro managen.

Dus als er iets moet gebeuren is het vrijwel halveren van de belastingen en het afschaffen van aftrekposten/subsidies. En daarbij ook de verantwoordelijkheid van de overheid drastisch inperken, zodat talloze overhead ambtenaren iets nuttigs kunnen gaan doen!

Alle bezuinigingen die ze politiek tot nu toe heeft gedaan is minder uitgeven dan gepland. Waarbij de planning altijd substantieel meer is dan de werkelijke uitgaven van het jaar ervoor. Ik weet niet of je het door hebt, maar de staatsschuld blijft maar oplopen en onze economie groeit niet echt meer, elke euro die de overheid uitgeeft aan onnodige zaken is gewoon puur verlies van welvaart.

[Reactie gewijzigd door TheCodeForce op zaterdag 26 november 2011 14:02]



Wie heeft jou die onzin aangepraat?

Gemiddeld is de Nederlander/Duitser 40% van zijn inkomen kwijt aan belasting! In Japan is dat 28% en in de VS 27% en in Griekenland 34%. Er zijn landen die hoger zitten, zoals de Scandinavische landen, België en Frankrijk. maar op de hele wereld gezien hebben wij samen met een paar andere landen echt wel hoge belastingen.

Zie: http://en.wikipedia.org/w...enue_as_percentage_of_GDP

Er spelen nog een paar grote factoren mee en dat is hoe groot de geldontwaarding is (niet direct merkbaar in prijzen van consumenten goederen), wat niet is meegeteld in de bovenstaande de lijst. Een ander aspect is hoe betrouwbaar de GDP nummers werkelijk zijn, in landen met een grote overheid (VS en Scandinavische landen bijvoorbeeld) zal die kunstmatig hoog zijn en is de werkelijke belasting dus navenant ook groter.

Het is dus geen gemakkelijke vergelijking dus kijk ik ook naar de prijsontwikkeling van onze munt, de producten die ik koop en de belastingen die ik moet betalen. En dan kan ik niet anders stellen dat vrijwel de helft van wat ik betaal naar de overheid gaat en dan zit ik nog maar op een relatief laag inkomen zonder aftrekposten zoals een hypotheek.

Het kan me dus weinig uitmaken als er nog een paar landen zijn die 5% meer belasting heffen en waar overheden nog groter zijn, we zitten duidelijk verkeerd en de trend is ook verkeerd.

Daarnaast is er een groot verschil tussen wat verschillenden inkomensgroepen, gezinssituaties en bedrijven/corporaties bijdragen. Zo worden de Nederlandse officiële cijfers laag gehouden doordat veel internationale bedrijven in Nederland hun postbus hoofdkwartier hebben. Gewoon omdat die belastingen in Nederland wel laag zijn en/of er speciale verdragen zijn met andere landen, waardoor er sluiproutes zijn voor internationale bedrijven om veel minder belasting te betalen. Veel Engelse en Amerikaanse bedrijven hebben dan ook in Nederland hun postbus hoofdvestiging, zonder hier werkelijk actief te zijn.

[Reactie gewijzigd door TheCodeForce op zaterdag 26 november 2011 16:11]


Je moet wel kijken wat je ervoor terugkrijgt. Onderwijs is heel goed te betalen (en hierdoor hebben we een relatief hoog ontwikkelde bevolking), gezondheidszorg is van hoog niveau en heel betaalbaar. Als je werkloos raakt heb je diverse sociale vangnetten die ook zeker niet slecht zijn in vergelijk met heel wat landen.

Kijk bijvoorbeeld de VS. Daar mag je misschien 13% minder belastingdruk hebben, maar onderwijs is duur, gezondheidszorg is duur en sociale vangnetten miniem. Dan is het toch 'knap' dat men voor slechts 13% extra zoveel extra weet te bieden aan de burger.

Nog veel te leren over de VS heb je :). Alles wat je beschrijft is zo'n 20 jaar gedateerd.

Verder China en India hebben veel meer hoogopgeleiden dan wij. Voor veel studerenden is de studie vooral om nog wat langer jong te kunnen zijn en geen keuzen te hoeven maken (dat is in China wel anders). En Onze gezondheidszorg is helemaal niet zo goed als je beschrijft, in de VS en de landen om ons heen is dat beter geregeld.

Maar goed, je komt er nog wel achter!

@TheCodeForce onderwijs is totaal niet betalen in de VS, armoeden is ook veel hoger.
en Amerika heeft de meeste gevangen op aarde zelfs meer dan Rusland en China samen.

en in amerika betere gezondheidzorg? meer dan 40% heeft geen zorg, in nederland is 97% verzekert en 100% word verzorgt (in Amerika mag je blij zijn als je zorg krijgt als je verzekert bent...)

Griekenland :Y) in dat lijstje wil jij nederland zeker ook hebben? 8)7
nog steeds lage belasting druk, er zijn genoeg landen met 50%

Het probleem is fundamenteler. De hele aanpak is fout waardoor onbekend is wat de omvang van het project is. Vaak worden er ook onrealistische eisen gesteld waardoor projecten nodeloos complex worden. Vaak is het beter de bedrijfsprocessen aan te passen aan een eenvoudigere oplossing.

Grotere projecten kunnen beter in 4 aparte projecten worden opgeknipt:
- Grondig inventariseren wat de eisen zijn en hoeveel werk het kost om ze te implementeren.
- Optimaliseren en een balans vinden tussen het aanpassen van de bedrijfsprocessen en de kosten
- Specificatie maken
- Implementeren

Iedere stap zou door een apart bedrijf uitgevoerd moeten worden.

Overheid doet een request for tender. Bedrijf reageert, met een prijs. Als dat bedrijf niet zeker weet wat gevraagd wordt, of wat het zou moeten gaan kosten, dan moeten ze geen tender met een prijs uitbrengen.

Administratie met incasso systeem. Zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn ? Het zal toch niet de eerste keer zijn dat Logica een administratie-systeempje in elkaar draait ?

Logica - maar ook Atos, Ordina, etc. - zijn heel goed in het binnenhalen van projecten om vervolgens de klnt lekker uit te melken. Onder het motto "rek je projectje" wordt de klant lekker uitgemolken als de klant daar niet scherp op let. En laat de overheid nu net het soort klant zijn die denkt dat de psrtij die ze inhuren netjes en eerlijk werk levert... kortom: een naieve klant.

Dat idee heb ik dus ook. Maar het moet toch op een wetenschappelijke manier vast te stellen zijn wat hier fout gegaan is?

When you pay peanuts you get monkeys

(Dit soort bedragen zijn natuurlijk erg laag voor financiële systemen voor 26 organisaties met gezamelijk vele miljoenen transacties. Het tienvoudige zou niet eens vreemd zijn. Vast en zeker het resultaat geweest van een aanbesteding met onervaren inkoper die voor de laagste prijs is gegaan.)
Je weet inhoudelijk niet hoeveel mensen hier aan gewerkt hebben en hoeveel uur. In het algemeen zijn organisaties als Logica niet goedkoop c.q. het zijn heel dure peanuts. IMO klopt daarom het monkey verhaal niet.

Ik denk wel dat dit weer aantoont dat het niet altijd beter is om je expertise buiten te halen.
Ik begrijp niet waarom de interne organisatie dit niet oppakt, of het is al geoutsourcend? Het voordeel vand e interne organisatie is dat ze de bedrijfscultuur kennen en de systemen.
Bij zo'n grote organisatie moet een interne IT organisatie zeker mogelijk zijn. Deze kunnen zo'n project dan doen met hulp van een leverancier als intern de kennis niet aanwezig is. Eerlijk gezegd vind ik dat de kennis wel aanwezig moet zijn omdat je anders bij grote problemen afhankelijk bent van derden.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op zaterdag 26 november 2011 11:05]


Niet alleen de afhankelijkheid van derden telt, wat dacht je van het kunnen beoordelen of je een goede deal sluit? Bedrijven als logica zijn heel goed in een bepaald soort marketing waardoor ze de overheidsopdrachten binnenhalen. Alleen mensen met ontoereikende kennis van het vakgebied trappen daarin.

Daarom is inhoudelijke kennis zo belangrijk. Veel belangrijker dan 'om het intern te regelen'.

Interne IT organisaties zijn niet uitgerust om dit soort producten op te starten. Zij zouden vanaf 0 moeten beginnen en jaren nodig hebben om alleen al de juiste mensen te vinden. Daarom worden er uitbestedingen gedaan in de hoop dat men firmas vind die weten wat ze doen.

En indien de waterschappen nog verbonden zijn aan de overheid dan zijn ze ook nog eens verplicht om de goedkoopste te nemen. En ja, de goedkoopste zal zeker niet altijd de beste zijn.

En daar zit nu net het grote probleem bij het falen van ICT projecten bij de overheden. Ze zijn verplicht van de goedkoopste te nemen tenzij ze kunnen aantonen dat deze niet geschikt is.

Grotendeels mee eens.

Wel wil ik aantekenen dat de laagste aanbieder niet per definitie de slechtste hoeft te zijn: het kan ook een goede aanbieder zijn die wel aan ziet komen dat het project aleen dan voor de geoffreerde prijs kan worden geleverd als werkelijk *alles* volgens het boekje verloopt en als de met de klant opgestelde functionele specificaties geen enkele vraag onbeantwoord laten en b lindelings kunnen worden gevold.

Wie zoiets doet heeft voor zichzelf gewoon ingecalculeerd dat er heel veel wensen en noden boven water zullen komen die ze als "meerwerk" kunnen rekenen en waar ze hun winst (of zelfs volledige kostendekking) uit kunnen halen. Daar zijn ze dus gedurende het gehele project heel erg gespitst op, en het is bij alles wat er gebeurt gewoon het eerste wat ze zich afvragen: "Kan ik dit misschien als meeerwerk rekenen?".Als je zo begint, dan krijg je natuurlijk binnen de kortste keren de naam van "op geld beluste leverancier". Maar je offerte is wel de laagste en je krijgt het project.

Ik vermoed uit de beschrijving (hoewel ik mot bekennen dat ik nul komma nul informatie heb over dit project heb) dat er zoiets gebeurd moet zijn. Want laten we eerlijk zijn: Logica heeft toch niet zo'n slechte reputatie? (zie b.v. http://www2.computable.nl/apps/100.php ).

Ik vind 11 miljoen voor niets nogal veel.
Ook voor een opgeleverd database/billing systeem. 10 server systemen a 100000, 1 miljoen aan bestaande software en 9 miljoen aan ontwikkelkosten bijvoorbeeld.

Als we nu de waterschappen opheffen en deze tweeledige belasting
innen als een extra regeltje bij de Inkomstenbelasting en de WOZ belasting
dan levert het MILJOENEN op ipv dat het geld kost, tov de huidige situatie.

Het waterschap doet opdrachten openbaar aanbesteden en is verplicht voor het laagste bod te gaan. Daar komt geen keuze aan te pas.

Bron is vader die al 30 jaar voor een waterschap werkt.

Tja, dan is hij blijkbaar niet op de hoogte van de recentere Europese regels. Je moet het beste bod accepteren. Bij inhoudelijk gelijke aanbiedingen is een lager bod beter, ja, maar er zijn meer punten waarop een aanbod kan verschillen.

Jij wilt toch niet zeggen dat een systeem dat 100.000 transacties moet verwerken veel goedkoper is in ontwikkeling? Natuurlijk de hardware zal aan zwaardere eisen moeten voldoen, maar een database structuur moet altijd goed zijn. Voor 10 maar ook voor 10.000.000 transacties, dus die redenering kan ik niet delen.

Voorst lijkt het bedrag misschien in jouw ogen laag. Maar het feit dat ¤500 per uren tarieven al geen uitzondering meer wil niet zeggen dat het niet goedkoper kan. Dat soort tarieven zijn nergens op gestaafd. Die zijn in het leven geroepen omdat het kan. Niet omdat iemand het waard is.

Doet mij denken aan eerdere overheids trajecten in samenwerking met Logica....

Inderdaad, Logica staat al lang bekend als een incompetente toko. Heelaas blijven mensen nog steeds bij ze aankloppen en moeten ook deze overheids instanties wederom op de blaren zitten. Je kan dit soort zaken tegenwoordig gewoon niet meer out-sourcen, consultants zijn niet betrokken of geïnteresseerd bij een bedrijf waar ze 3x per jaar zitten.

Mensen blijven bij ze aankloppen omdat ze gewoon belachelijk groot zijn (en dus waarschijnlijk ook een goeie marketingafdeling hebben) - het is een bedrijf van 40,000 man sterk. Ook hebben ze wel ervaring met het binnenhalen van aanbestedingen.

[Reactie gewijzigd door YopY op zaterdag 26 november 2011 11:27]


@YopY: Zo bijzonder groot is dat niet hoor wereldwijd, daarbij werken maar 6.000 man daarvan in Nederland. Zowel in Nederland als internationaal zijn er nog wel een paar grotere vissen.

6.000 man niet groot ?
Er zullen er allicht toch een paar tussen moeten zitten die een simpel administratie en incasso systeempje in elkaar zouden moeten kunnen draaien. Het gaat om een hoop klanten (heel Nederland gebruikt water). Maar de complexiteit lijkt me nou niet echt erg hoog.

Ligt ook aan de eisen die de klant stelt.
Doet de klant simpel: dan kan het systeem simpel.
Heeft de klant rare eisen: dan kan dat niet meer.

Klinkt als 3 andere "ICT Outsourcing" bedrijven waar ik bekend mee ben. Atos, CapGemeni en Getronics/KPN. Veel mooie praatjes, maar aan de inhoud uiteindelijk schort het behoorlijk. Het probleem ligt bij het verantwoordelijkheidsgevoel bij de mensen die de zaken daadwerkelijk uitvoeren - deze grote jongens kotsen op hun medewerkers waardoor de motivatie laag is. Managers en sales blijven hun bonusjes binnenharken bij elk nieuw contract, maar onderaan wordt de werkdruk hoger en gaat de kennis en ervaring in rap tempo verloren - voornamelijk doordat deze providers zelf zoveel mogelijk naar lagelonenlanden (India) outsourcen, en alleen de sales en communicatie met de klant nog in NL achterlaten. Onder het motto van cost effectiveness. Cost, ja. Effective, nee.

Kortom, ICT outsourcingbedrijven anno 2011: Lege doos met een mooi strikje er omheen. Mijn advies? Eigen personeel inhuren, dan hou je de verantwoording teminste intern.

Kunnen we als tweakers niet de Systemen voor de overheid maken? Hier op tweakers is meer dan genoeg kennis aanwezig. De overheid heeft toch nog wel ergens een potje geld staan.

Lijkt me een goed plan. _/-\o_

Ik snap het niet dat het altijd zo'n bende wordt met al die ICT projecten bij de overheid.
Het lijkt wel of ze willen dat ze belazerd worden.

One fool can ask more questions than seven wise men can answer. Of in dit geval de gehele Tweakers gemeenschap.....

Bij de overheid gaat niet meer fout dan bij het bedrijfsleven. Alleen ontstaat er grote verontwaardiging dat "gemeenschapsgeld over de balk gegooid is".

Als je echt monumentale verspilling wilt zien moet je bij de grote bedrijven in de keuken kijken. Ik mag helaas geen namen noemen, maar een paar decenia als uitzendkracht in de ICT hebben mij de meest bizarre staaltjes mismanagement laten zien.

Dat is niet helemaal waar, bij dit soort samenwerkingen/ vraagstukken van commerciële partijen, speelt geld een veel grotere rol dan wanneer de overheid zoiets vraagt. Het is toch te gek voor woorden dat er over bedragen wordt gesproken voordat duidelijk is wat er precies moet / gaat komen en wanneer?
Juist doordat deze afspraken op een slechte manier gemaakt worden komen bedrijven als deze er altijd mee weg. Ze hebben al een grote som geld ontvangen, het loopt uit (omdat aan de ene kant de overheid het niet goed aan kan geven wat de eisen/ wensen zijn, maar aan de andere kant omdat de ICT bedrijven het ook wel prima vinden. Omdat er veel onduidelijkheid is bij het begin van de projecten kunnen ze heel lang rekken en betaald blijven door de overheid. Dit is voor de bedrijven een zekerheid van inkomsten, de overheid betaald wel en het moet heel erg uit de klouwen lopen voordat de stekker eruit getrokken wordt.

Enerzijds is de overheid verantwoordelijk vind ik, maar anderzijds ook de leverancier die ermee instemt vage afspraken te maken over het uiteindelijk te leveren systeem. Ik werk zelf bij een softwareleverancier in een markt waar men wel erg op de centen let, het voordeel is dat er dan meer doorgevraagd wordt, en ook van tevoren beter is uitgewerkt wat er gemaakt moet worden en wat het resultaat zal zijn. Hierdoor kunnen wij:
a) beter inschatten hoeveel tijd iets kost
b) beter met de klant meedenken en (waar mogelijk) een generieke oplossing bouwen
c) sneller ontwikkelen omdat we daartussendoor niet steeds van alles moeten uizoeken, waar de gemiddelde ICT'er niet al te goed in is.

De belangrijkste vraag om te stellen, leert mijn ervaring, is wel deze: "Wat willen jullie hier uiteindelijk mee bereiken, wat is het doel van hetgeen wat jullie aan ons vragen te maken?"
Als je het doel helder hebt kan je ook veel beter een richting bepalen van het stuk te ontwikkelen software. Als je alleen als opdracht krijgt: "ik wil de informatie van de waterschappen samenvoegen in één database en een innigssysteem erop" is dit veel te globaal. Waarom wil men dat eigenlijk, wat wil men ermee bereiken? Wanneer dat duidelijk is kan je veel beter iets bouwen wat de richting opgaat waar het heen moet.
Daarbij is de overheid voor een leverancier een dankbare partij, ze kijken vaak niet op een paar (miljoen) meer of minder.

"Daarbij is de overheid voor een leverancier een dankbare partij, ze kijken vaak niet op een paar (miljoen) meer of minder."

Nee dat is nu wel duidelijk.

Mwah, ik heb wat SAP implementatie projectjen bij grote internationale bedrijven gezien waar de benaming bodemloze put aardig op van toepassing was, het idee dat het allemaal makkelijker is bij de overheid berust op een misvatting.

één van de belangrijkste redenen waarom dingen bij de Overheid altijd fout gaan is het aanbestedingsbeleid.....
De overheid is verplicht alles via aanbestedingen te doen die altijd neer komen op fixed price/fixed functionality/fixed date. En dat is bewezen onmogelijk. Het komt er op neer dat men uiteindelijk niet de software heeft die men nodig heeft maar de software die men 2 jaar geleden beschreven heeft. Dat gaat al fout in beschreven vs. nodig en nogmaals fout in het nu vs. twee jaar geleden.

Het wordt tijd dat de ICT in het algemeen software gaat bouwen die nú nodig is in plaats van software die tóen beschreven is. En in het bedrijfsleven hebben we de optie om projecten op die manier te laten lopen. De overheid heeft die optie, dankzij de aanbestedingsregels, niet.

Je bent een uitvoerende partij, je opdrachtgever geeft je een opdracht en dat voer je uit. Dat is hoe een dienst verlener werkt. Een goede dienst verlener denkt mee met de klant en geeft hem opties. We denken dat over twee jaar wanneer we klaar zouden zijn met dit project jullie ook dit en dat nodig hebben. Dan blijft het de keuze van de opdrachtgever om hier wat mee te doen of niet. Als de opdrachtgever zegt we willen 'DIT', dan maak je dat.

Wat er echter gebeurt is dat door het uitbestedingsproces al vast staat wat er gedaan moet worden en een goede dienst verlener kan daar geen advies meer in geven. Dus als er een contract wordt getekend is dat voor de uitbesteding en worden er op latere momenten zaken aan toegevoegd of gewijzigd waardoor het allemaal uitloopt.

Er zijn echter grote en kleine dienst verleners die daar zwaar misbruik van maken. Maar ook de opdrachtgevers zelf maken er vaak een puinhoop van, want zij moeten natuurlijk ook zaken opleveren aan de dienstverlener en dat wordt vaak niet of veel te laat gedaan waardoor de deadlines niet meer gehaald kunnen worden.

Er gaan ook heus dingen goed binnen de overheid, alleen hoor je daar nooit iemand over. Helaas.

Waar het soms wringt is dat er "hoog in de boom" beslissingen worden genomen zonder dat men enig idee heeft van de consequenties op technisch en financieel vlak.

Lijkt me geen goed plan. Dan krijg je een club die niet op mekaar is ingespeeld. Waar helemaal niet bekend is wie wat goed kan.

Volgens mij wordt het een echt zooitje ongeregeld. Kennis op zich is niet genoeg om een project tot een succes te brengen.

het teamwork van Logica is kennelijk ook niet goed genoeg.

Ja, mischien maar vergeet even niet dat je maar een kant van de zaak hoort in deze, Logica mag geen uitspraken doen in de pers hierover.

Onzin, als de waterschappen negatieve uitspraken doen over een bedrijf dan mag dat bedrijf zichzelf wel verdedigen in de media (het zou ook te gek voor woorden zijn als dat niet zou mogen).

Als jij je klanten wilt behouden, moeten ze niet het idee krijgen dat bij problemen hun vuile was buiten wordt gehangen.
Het is makkelijk om dat te doen, maar dan wordt het oorlog voeren via de pers. Als professioneel bedrijf staat dat niet goed.
Als de rechter zijn uitspraak heeft gedaan kun je daarmee jezelf beschermen (bij goede uitkomst) of zeggen dat je ervan geleerd hebt (bij slechte uitkomst).

Misschien dat er een formeel antwoord op komt, maar soms is er niet op reageren de beste manier om het voorbij te laten gaan.

En de grote ondernemingen doen het wel goed bedoel je?

Met publiek geld hoor je inderdaad niet te rommelen. Ik zou kiezen voor het oprichten van een non-profit stichting die functioneert als raamwerk voor zelfsturende ZZP teams, die vervolgens bieden en het werk verdelen via een digitale marktplaats. Overhead kan tussen de 1% en 10% liggen en de IT'ers krijgen dan tenminste goed betaald terwijl de projecten voor de overheid fors goedkoper worden.

Kan je ook heldere eisen stellen qua kwalificaties enzovoorts. Als het door inhoudelijk deskundigen gebeurt ben je dan meteen van onzinvacatures af en kunnen mensen werken op de manier die het beste bij hun past, aan taken waar ze goed in zijn.

Op die manier krijg je tenminste kwaliteit voor je geld.

[Reactie gewijzigd door BerendBoon op zaterdag 26 november 2011 11:59]


Dat gaat niet lukken omdat het rijk verkeerd aanbesteed. (Bijvoorbeeld minimaal 10 Miljoen omzet voor de opdrachtnemer).

Een hele oude regel, die nog steeds geld is dat: 'geld daar moet blijven waar het nu al zit'/ Met andere woorden rijken beschermen de rijken. En dat heeft natuurlijk weinig met kennis en kunde te maken, meer met we zijn en blijven vrinden.

Vrees dat dergelijke praktijken nooit opgelost zullen worden.

Een hele oude regel, die nog steeds geld is dat: 'geld daar moet blijven waar het nu al zit'/ Met andere woorden rijken beschermen de rijken.
ik meen me te herinneren dat het Rijk een tijdje heel erg verslaafd was aan outsourcen naar India. Dat komt niet overeen met 'geld moet blijven waar het nu al zit'. Iedere euro die naar India verdwijnt, zie je nooit en te nimmer meer terug.

Geld mag nooit 1 richtings verkeer zijn, dan krijg je onbalans en problemen.

Dat is vrij normaal. Je wil niet dat een leverancier halverwege jouw project failliet gaat. Perfect indekken is niet mogelijk, maar je vermindert het risico significant als die leverancier meerdere andere projecten heeft lopen. Voor een project van 11 miljoen (zoals dit) wil je dus een leverancier hebben die tenminste 100 miljoen omzet draait, zodat die project <10% van hun omzet is.

Kunnen we als tweakers niet de Systemen voor de overheid maken? Hier op tweakers is meer dan genoeg kennis aanwezig.
Waar denk je dat veel "tweakers" werkzaam zijn? Bij ICT-dienstverleners.
Waaraan besteed de overheid ICT projecten aan uit? Juist, dezelfde ICT-dienstverleners.
Je kunt je dus afvragen waar het probleem ligt, bij de overheid die het slecht aanbesteed, of bij de dienstverleners die gewoon slecht werk afleveren?

Of bij de belachelijk dure tussenlaag die tussen de tweakers en de overheid in zit? :+

De logica-ontwikkelaars zijn deels warschijnlijk ook tweakers ;).
Ik denk dat je de schuld niet bij de techneuten moet zoeken. Die zitten waarschijnlijk al maanden te roepen dat er verkeerde beslissingen worden genomen.

Wederom een aanbesteding die te rooskleurig is gemaakt en dan komen er vele extra kosten opeens op tafel die in het begin zonder problemen betaald worden in plaats van meteen aan de bel te trekken.

Of een aanbesteding die gewoon te 'open' geschreven is.
Aanbestedingen zijn meestal zo geschreven dat als je het dat oplevert wat er in staat, er niet mee gewerkt kan worden. Vandaar dat de kosten meestal overschreden worden omdat de overheid na de aanbesteding extra eisen gaat stellen of meer functionaliteit gaat vragen.

Afbakening is alles, en ik zie maar al te vaak dat de afbakening bij de overheid niet klopt of functionaliteiten niet goed zijn omschreven, waardoor er meerwerk ontstaat omdat de ideeen bij de overheid veranderen en deze opgenomen moeten worden in het project

Ach, bij de overheid is een ICT project een moving target! De wensen en eisen veranderen per minuut. Neem dat niet de uitvoerder kwalijk, die zijn contract heeft dicht getimmerd met wat ze wel en wat ze niet gaan doen. Als ze dit niet doen worden ze werkelijk van hot naar haar gestuurd en draaien zij op voor de kosten. Software implementaties voor de overheid hangen aan elkaar van uitzonderingsgevallen, omdat per participerend ambtelijk orgaan de dingen soms net anders moeten. Uitzondering op uitzondering dus. Geef niet de uitvoerder de schuld, maar de overheid (opdrachtgever) zelf!

[Reactie gewijzigd door manvanstaal op zaterdag 26 november 2011 10:19]


Vaak beloven leveranciers ook veel meer dan dat ze waar kunnen maken. Vaak hebben de leveranciers geen goed beeld van het project en het product wat ze moeten leveren en doen ze er te weinig aan om dat beeld goed in te vullen. Beetje eenzijdig om de schuld bij de opdrachtgever alleen neer te leggen. De praktijk leert toch echt dat meestal beide partijen het niet goed doen en niet alleen de opdrachtgever.

Overigens mislukken er in het bedrijfsleven ook genoeg ICT projecten om precies dezelfde redenen. Daar heeft de overheid geen patent op. Vaak moddert men maar wat aan omdat er toch al veel te veel geld is geïnvesteerd in het project. Het getuigt van moed om de stekker er uit te trekken wat hier lijkt te gaan gebeuren.

En die beloftes worden alleen maar gemaakt om een project te scoren.

Vaak wordt er een zogenaamde RFP (Request for Proposal) uitgeschreven waar meerdere bedrijven dan op kunnen reageren. Het bedrijf wat het beste aansluit op zo'n RFP qua wensen en kosten wint het dan vaak.

Tsja, en wie zegt dat alles wat ze in die RFP zetten ook echt waar kunnen maken.. Dat blijkt vaak pas achteraf zoals ook dus weer in dit geval..

Ik heb het idee, dat als het om een overheids project gaat, bedrijven er een paar nulletjes achterzetten. De overheid betaalt toch wel. Daarnaast lijkt het wel, dat zulke projecten ook nog eens vaak uit de hand lopen of niet blijken te werken, waardoor er extra geld betaald moet worden.

Je zou zeggen, dat er voor zulke bedragen goed getest zou kunnen worden, vroeg in een project.

Beetje vreemd je statement, dat het misschien erg eenzijdig is wat marvanstaal roept kan. Maar zelf geef je aan Vaak hebben de leveranciers geen goed beeld van het project en het product wat ze moeten leveren echter is het aan de opdrachtnemer om dit bij de opdrachtgever neer te leggen?
Zelf heb ik met diverse (bouw)projecten van doen gehad met de overheid, provincie en lokale gemeentes en ze zijn van hoog tot laag goed in het creeeren van onduidelijke projecten. Mooiste is nog wel een ziekenhuisje bouwen op basis van 1 document bestaande uit meer dan 1000 bladzijdes dat letterlijk iedere dag veranderde. Nog mooier is het dat enerzijds de opdrachtnemer er inderdaad niet geheel bekend mee is (hoewel wel voorheen ervaringen mee had met deze wijze van werken) maar de opdrachtgever het nog nooit had gedaan.
Nu is het natuurlijk niet zo in de privesector dat projecten daar beter gaan maar een zekerheid is wel dat ondanks projecten daar vaak groter kunnen zijn beduidend minder fouten voorkomen. Ook is de privesector (voor de bouw althans) veel beter in staat om precies aan te geven wat ze willen en om onduidelijkheden in te vullen. Het typerende is overigens voor mij vaak dat de privesector kennis in huis heeft of kennis inhuurt maar juist bij de overheid het net zo goed een gepromoveerde ambtenaar kan zijn die uit een geheel andere hoek komt.
Beste voorbeeld van mijn eigen kant nog wel een hele leuke meid als directievoerster die nog geen twee maanden daarvoor als ICT manager werkte nu gepromoveerd werd om een betrekkelijk groot project toe te zien.

Nee, problemen zijn zeker niet eenzijdig en opdrachtnemers zullen zeker een opdrachtgever misbruiken wanneer de kans bestaat maar de overheid is wel heer en meester om slecht werk zelf te leveren.

Tja als de ogen groter zijn dan de maag helpt niets. Laat je als opdrachtgever goed adviseren voordat je begint aan een mega project en begin gefaseerd en niet gelijk met een totaal oplossing. Je kunt het een uitvoerende partij niet kwalijk nemen, dat de kosten oplopen. De overheid zou verplicht moeten worden eerst een duidelijk advies en ontwerp te laten maken door een externe partij en dan pas aan te besteden.

Ik weet niet of het veel opbrengt om eerst een ontwerp te laten maken door nog een andere partij.
Je moet die firma dan eigenlijk al gaan uitsluiten voor de uiteindelijke uitvoering van het project en de firma die het dan uitvoert gaat zowie zo kritiek hebben (terecht of onterecht) op bepaalde delen van het ontwerp.

Als je als bedrijf of overheid vooral werkt met outsourcing van je projecten, dan moet je investeren in projectleiders en nog steeds enkele mensen in dienst hebben die een gedegen kennis hebben van zowel de technologie als de eigen bedrijfs organistatie.
Zij moeten dan het toezicht houden op het project, de gemaakte keuzes en een brug vormen tussen de gebruikers en de uitvoerders.

Zeg maar eerder de opdrachtgever wil scoren en heeft een gladde verkoper in dienst die, niet gehinderd door enige vorm van kennis denkt, als ik de marge maar opstrijk dan ligt het i.i.g. niet aan mij. Dus alles kan en is mogelijk, of het ook haalbaar is........

Vaak zie je wel dat door dergelijke zaken de bouwers en ontwerpers boven hun kunnen dienen te presteren wat wel tot mooie resultaten kan leiden.

Als het gaat om een aanbesteding dan ben je als bedrijf nogal beperkt in de mogelijkheden om het beeld goed in te vullen.
Als bron heb je de openbare stukken, een openbare vragenronde en that's it.
Rechtstreekst contact opnemen met de opdrachtgever is verboden en betekent simpelweg dat je niet meer mee doet.
Als de openbare stukken en de beantwoording van eventuele vragen nog niet voldoende duidelijkheid opleveren heb je een uitdaging maar tegelijkertijd zit er dan al zoveel tijd en dus geld in dat stoppen ook niet zondermeer een optie is.

Een goed leverancier gaat dan ook niet akkoord met het bestaande plan, maar adviseert een beter plan, eventueel tijdens het project. Op het moment dat je jezelf inschrijft op een slecht plan (en dat weet Logica dondersgoed, vandaar dat hun initiële bieding ook zo goedkoop is) kun je herrie verwachten.

Eindelijk neemt de overheid verantwoordelijkheid om dit soort ellendelingen te verwijderen. Logica is een van de bedrijven die de IT het imago bezorgt wat zij heeft: geld verdienen over de rug van de overheid. Ik hoop dat dit een hele wijze les voor Logica gaat zijn.

Ha, ik las: "wetenschappen verbreken banden met logica". Tijd voor koffie.

Inderdaad, dat is ook het eerste wat ik las......... Is blijkbaar nog wat vroeg.

Ik vind de bedragen eerlijk gezegd nogal meevallen.

Er wordt wel gesproken over 25 miljoen, maar dat is niet betaald, dat zou eventueel bij een voldoende werkend systeeem zijn betaald. In de praktijk is er 11 miljoen betaald door 26 waterschappen over een periode van een aantal jaren. Dat is 4 ton per waterschap en dat dan nog over een tijd van vier jaar. Het project is gestart in begin 2007 en nu zitten we op eind 2011. Dus dat is 1 ton per jaar per waterschap. Daar huur je nog geen programmeur voor in. als je de sociale lasten enz meerekend.

Als je echt een faal project zoekt moet je het over het UWV hebben. Daar zouden ze voor 40 miljoen een IT systeem aanleggen en de kosten zijn inmiddels 350 miljoen en het werkt nog niet eens.

[Reactie gewijzigd door Ortep op zaterdag 26 november 2011 10:30]


^wat hij zegt^

Natuurlijk gaat het om het principe en belastingbetalers zijn terecht boos maar het is idd geen schokkend groot project.

Als je echt een faal project zoekt moet je het over het UWV hebben. Daar zouden ze voor 40 miljoen een IT systeem aanleggen en de kosten zijn inmiddels 350 miljoen en het werkt nog niet eens.
Ook een Logica project trouwens :Y)
Opnieuw is een groot ict-project van de overheid op een fiasco uitgelopen. Ditmaal gaat het om het project ‘Definitieve voorziening Wia' van uitkeringsinstantie UWV. Volgens minister Donner (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) is het niet verantwoord om ermee door te gaan. De ontwikkeling van het systeem, dat door automatiseerder Logica werd gebouwd, is per direct stilgelegd.
http://www.computable.nl/...-ictsysteem-voor-wia.html

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op zaterdag 26 november 2011 11:25]


Check your facts.

Is een UWV CapGemini project.

Sterker nog zoals uit onderstaande quote is het UWV gewaarschuwd door CAP

"Het diepste punt in de relatie tussen Capgemini (de leverancier van de Polisadministratie, BS) en UWV werd bereikt eind 2006. Het management van Capgemini stuurde een officiële brief aan de leiding van UWV. Strekking: dat nieuwe ict-systeem waar we in uw opdracht nu al tweëenhalf jaar aan knutselen en knoeien wordt helemaal niks. De opzet van de database zal nooit kunnen werken. Vergeet het alsjeblieft. Stop met die handel. De leiding van UWV wendde een bloedende neus voor. Er was één gesprek en daarna verdween de brief. Laatjes genoeg. Het project moest doorgaan. Iemand die van de hoed en de rand weet, zegt: "Ik geloof dat het voor de hele overheid geldt, in elk geval geldt het voor UWV: men kent geen weg terug. "

Neemt niet weg dat het diep triest is dat je over je eigen werk moet zeggen dat de database opzet nooit kan werken. Databases --> Rocket Science!

Als je het per 16 miljoen mensen uitrekend is het helemaal geen geld. Waar zeuren we over.

Wat is dat nu voor argument?

Een argument van mensen die niet begrijpen dat vele kleintjes één grote maken, en dat er meer mensen zijn om die vele 'kleintjes' er door te duwen dan er mensen zijn die zich druk maken over de negatieve kant van de uitgaven.

Jaarlijks 4 tot 5 miljard...

En wie gaat dat betalen?

Hmm, is logica niet vaker betrokken bij zulk soort projecten die uiteindelijk toch niet lukken?

Ja, en de overheid ook.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:05 Nvidia's gpu-roadmap voor 2012 samengesteld
Vorige 17:46 'Intel stelt platform voor Xeon-E5 uit wegens problemen sas-storage'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011