Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 18.352 •
Submitter: Touchdomex

Ontwikkelaars zijn erin geslaagd om Android Ice Cream Sandwich te installeren op de eerste Android-telefoon: de T-Mobile G1. Het gaat om een vroege versie van de software, waaraan nog het nodige moet worden geoptimaliseerd.

De rom is te vinden op het ontwikkelaarsforum van XDA en daarnaast werd een demonstratievideo vrijgegeven. Daarop is Android ICS werkend te zien, maar momenteel lijkt de software nog te traag voor dagelijks gebruik. Voor de rom hebben de ontwikkelaars de ICS-code gebruikt, die door Google als opensource is vrijgegeven.

Daarnaast hebben de makers nog niet alle hardware werkend gekregen. Zo werkt wifi nog niet en zijn ook bluetooth en schermrotatie nog niet functioneel. Toekomstige versies moeten dit verhelpen; de huidige versie bevindt zich nog in het alfastadium.

Het is opmerkelijk dat ICS, de recentste Android-versie, op de G1 kan draaien. Dit toestel werd in 2009 uitgebracht als eerste smartphone met Android en heeft al lang geen officiële updates meer gekregen. HTC heeft de telefoon gemaakt en deze ook onder eigen naam uitgebracht als HTC Dream. Ontwikkelaars porten eerder al Android-versies 2.0 en 2.2 naar de T-Mobile G1, terwijl de originele software op Android 1.6 is blijven steken.

Reacties (52)

Hier zit denk ik HET voordeel van ICS nog niet in?
De hardware acceleratie? Want het lagged nogal, of is de GPU in de G1 niet toereikend?
Die GPU is voor zover aanwezig totaal niet toereikend...

Mensen hoeven ook niet te verwachten dat ICS ooit vloeiend gaat draaien op de G1... Tenzij die met factoor 10 overgeclocked is...
Zelfs dan niet, de mijne draait 350mhz hoger dan standaard geklokt. En de vorige major release is eigenlijk niet vooruit te branden op de G1.

Stel je wordt gebeld, duurt 't 3-4sec. alvore dat venster met incomende oproep + naam getoond wordt.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 24 november 2011 14:37]

Vind ik toch vreemd, eigenlijk. Ik bedoel, Android draait geen 100x zoveel processen in de achtergrond sinds (maar) twee jaar geleden, toch?

Dat menu-animaties enz. traag zijn, okť, maar je zou toch denken dat de basis functies min of meer gelijk blijven. Waarom zou de OS *zo* veranderd zijn? Het blijft toch in eerste instantie bedoeld voor een telefoon met internet! Als je geen moeilijke apps draait moet het niet veel uitmaken...

[Reactie gewijzigd door MossMan op 24 november 2011 17:05]

Ik kan mij voorstellen dat de GUI van de apps complexer zijn geworden terwijl de telefoon evenveel RAM heeft. Deze moderne GUIs vullen dan het volledige werkgeheugen waardoor bij een inkomend gesprek eerst veel opgeruimd moet worden voordat de GUI van het belscherm ingeladen kan worden en getoond.
Okť, da's een goeie voorbeeld.
Hoe heb jij je gpu overgeklokt? Voor zover ik weet kan dit niet, but prove me wrong =).
Kan wel hoor, maar op een Android telefoon gaat dat over het algemeen op kernel niveau (de kernel die je flashed heeft de kloksnelheid van de GPU er vast in zitten) voor de GPU. Het gaat inderdaad niet zo makkelijk als vor de CPU, maar het kan zeker. De Adrena GPU in mijn Sensatation loopt nu ook op 333 Mhz in plaats van 300 Mhz.
Moet er een voordeel zijn?
XDA doen het vaak om te kijken of het kan en hoever ze iets kunnen pushen.
net zo iets als doom overal op zien te draaien of zo.
ik heb nu android ice cream samdwitch op mijn htc hd2 werkt goed. alleen camera,hardware acceleratie en usb mass storage werkt nog niet. verder werkt hij prima.
Een HD2 is ook heel wat sneller dan een G1 :)
Moet je na gaan dat er gewoon zo veel mogelijk is met android en dat het in verschillende soorten en maten is dat het zelfs op de ťťrste android tel na 3 jaar nog draait!

/ zo te zien heeft het toestel het er wel moeilijk mee.. maar mischien in toekomstige updates dat dit zal worden opgelost!

@Jeroenneman

ik denk ook niet dat hardware acceleratie er in zit, het is nog in alpha stage.. dat zal nog wel een aantal weken duren..

offtopic:
Voor de SGSII komt er A.S vrijdag een rom uit met ICS 4.0 die hardware acceleratie ondersteund! hooray voor ICS!!

[Reactie gewijzigd door xheroxkefx op 24 november 2011 14:18]

3 jaar oud, is al uit sinds october 2008 in de US...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 november 2011 14:22]

4 jaar :P het is net october 2011 geweest dus dat is 3 jaar en 1 maand, afgerond 3 jaar dus ;)
Iets beter leren tellen. Sinds oktober 2008 is het 3 jaar en een maand (of 2).
watercoolertje had eerst feb. 08' aangegeven, dus het ligt niet aan mij ;)
Okť, boeiend waar iOS5 wel of niet op draait.
Het is gewoon Łberhaupt niet mogelijk om deze op een 3g te zetten.

Natuurlijk prachtig dat het op deze manier wel mogelijk is om ICS op zo'n oude telefoon te zetten, ben benieuwd hoe vloeiend ze het uiteindelijk krijgen.
"Moet je na gaan dat er gewoon zo veel mogelijk is met android en dat het in verschillende soorten en maten is dat het zelfs op de ťťrste android tel na 3 jaar nog draait!"

En wat zegt dit over wat je nog meer kan met Android, behalve dan het op een antiek toestel te kunnen draaien? Wie zit er op deze update te wachten? Bijzonder weinig gebruikers.

Begrijp me niet verkeerd, het is leuk dat het kan, en ik begrijp de uitdaging voor XDA-ers, maar het zorgt er niet voor dat de waardering voor Android groter kan worden.
De g1 heeft nog steeds een speciaal plekje in mijn hart.
leuk om te lezen dat ik niet de enige ben en mensen er nog steeds aan denken.
Niet dat dit een levensvatbaar initiatief is, maar wel leuk dat het kan.
Ja de G1 is een soort Symbool van Android. De mensen die de G1 nog hebben, hebben hem puur om nostalgie. Omdat het de eerste is.
Heb momenteel nog een HTC Hero. Benieuwd wanneer ze ICS daarop geport krijgen. Verwacht dat het niet al te lang zal duren aangezien die processor hetzelfde is als in de G1.

Daarna de snelheid nog optimaliseren voor hoever dat mogelijk is, in het filmpje liep het soepeler als ik vooraf verwachte.
ICS voor de HTC Hero Is er al (hier).

[Reactie gewijzigd door Condor70 op 24 november 2011 14:33]

Inderdaad, die heb ik ook geÔnstalleerd gehad (alpha4).
Verbazingwekkend snel, zeker voor zo'n vroege versie.
Alleen werkte bij mij geen enkele connectie, wifi niet, bellen niet (vraagt niet eens om PIN), terwijl dit bij vele anderen wel werkte volgens XDA.
Ja ik denk dat hier inderdaad nog geen Hardware acceleratie in. Ik volg de ontwikkeling van ICS voor de Desire en daar is dit ook nog een groot struikelblok. Het is wachten op HTC dan wel Qualcomm die een driver moeten maken.

In de rom voor de Desire werkt WiFI 3g en bellen al, het is alleen wachten op de Driver vood de video chip omdat het nog niet soepel werkt.
Er zijn ook al custom roms voor de Galaxy S op basis van de ICS source. Meeste werkt al, alleen social media apps en de camera werken nog niet geloof ik.

Gaat goed zo :) De android community is sterk bezig met de ICS source!
Edit: ik zie dat jij het hebt over de Galaxy S, ik gebruik zelf de Google/Samsung Nexus S.

Vrijwel elke dag komt er wel een nieuwe update op ťťn van de 3-4 ICS ROMs voor de Nexus S. Een vrij stabiele versie die ik gebruik is Brainmaster's mixed v4, met daarbij de kernel van Francisco Franco. (Beide te downloaden via XDA...)

Niet alles werkt, maar Twitter/Facebook/Mail etc bijvoorbeeld wel, net als 3G, bellen, Wifi. Wat nog niet werkt, bijv. USB mass storage. Camera werkt trouwens ook prima intussen.

[Reactie gewijzigd door Trolando op 24 november 2011 14:27]

Op 19 november was er al een ICS rom voor de HD2. Bron
Bedankt! Ik zal het eens in de gaten houden deze site :)
Waarom Łberhaupt de moeite doen? Je weet dat het apparaat het niet aan kan op bruikbare snelheden.
Je weet dat het apparaat het niet aan kan op bruikbare snelheden.
Dus, is er een ander reden: voor de FUN :D

De beste drijfsveer die er bestaat!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 november 2011 14:35]

2.3 Gingerbread was ook al vrijwel onbruikbaar op een G1, maar ook die ROMs worden volop gebruikt.
Dat is op een Wildfire ook. Android 2.2(die HTC levert) draait ook niet echt soepel, 2.3 draait net zo traag(eigenlijk een beetje sneller, maar dat is omdat HTC Sense weg is en er overclock bij zit).

Het is Traag vs Traag + extra features, en dan kies je snel voor het laatste. Bovendien is het ook leuk om te zeggen dat het oudste Android-toestel de nieuwste android-versie nog "kan" draaien.
Leuk! Als de rom stabieler is dan zal ik 'm eens op mijn G1 (reservetelefoon) installeren :p
Goed nieuws. Toont aan dat android zelf prima op oudere hardware kan draaien maar dat het echt een commerciŽle overweging van fabrikanten is om niet meer te upgraden. Immers kost dat tijd (=geld) en willen ze natuurlijk dat je zo snel mogelijk weer een nieuw toestel koopt en niet 3 jaar gaat rondlopen met een oude.

Dat vind ik het een van de grootste nadelen van toestellen met Android. Na een half jaar kan je het schudden met officiŽle upgrades.

De iPhone 3GS (die bijna 2,5 jaar oud is) heeft onlangs nog de nieuwste update van iOS gekregen.

(ik snap natuurlijk prima dat het veel eenvoudiger is om in totaal 6 verschillende iphone, ipod en ipad modellen te blijven ondersteunen dan duizenden verschillende android-telefoons. Maar het gaat om het principe.)
Dat vind ik het een van de grootste nadelen van toestellen met Android. Na een half jaar kan je het schudden met officiŽle upgrades.
Onzin :) Bij sommige toestellen zeker, maar dat is dan weer het voordeel van Android, toestel A is toestel B niet en fabrikant A is fabrikant B niet :)
toont aan dat android zelf prima op oudere hardware kan draaien maar dat het echt een commerciŽle overweging van fabrikanten is
Ook onzin, lijkt me dat je het filmpje niet hebt bekenen want dat wil je je klanten niet aan doen hoewel de laatste officiele versie ook niet echt rap te neomen is :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 november 2011 14:55]

Over je laatste opmerking: bij galaxy ace is ook zo traag als de g1 met ics..