Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 101, views: 39.062 •

De gratis speelbare DotA-kloon League of Legends heeft wereldwijd 32 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan er elke maand 11,5 miljoen actief zijn. Dat is inmiddels meer dan het aantal betalende spelers in World of Warcraft.

Volgens de Amerikaanse ontwikkelaar Riot Games heeft zijn gratis speelbare League of Legends inmiddels meer actieve spelers dan World of Warcraft. Waar de succesvolle mmog van Blizzard in ledenaantal gedaald is tot ruim 10 miljoen, is dat bij League of Legends juist gestegen tot ruim 11 miljoen. Het aantal actieve spelers vertoont daarmee een sterke groei. De laatste cijfers die Riot Games hiervoor bekendmaakte dateren van juli, toen het aantal actieve spelers nog op 'slechts' 4 miljoen lag.

Volgens Riot heeft League of Legends inmiddels 32 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan er dus ruim 11 miljoen maandelijks actief zijn. Dagelijks loggen inmiddels ruim 4 miljoen spelers in, met een piek van 1,3 miljoen spelers tegelijk. Het verschil is echter wel dat League of Legends gratis speelbaar is en voor World of Warcraft een maandabonnement moet worden afgesloten.

League of Legends is een actie-rts die sterk lijkt op de Warcraft III-mod Defense of the Ancients. De basis voor de game werd gelegd door Steve Feak en Steve Mescon, die beiden eerder al betrokken waren bij Defense of the Ancients. Zo ontwikkelde Feak de populaire map DotA Allstars. In League of Legends spelen twee teams van drie of vijf spelers tegen elkaar, waarbij de teams elkaars basis moeten veroveren. Spelers betreden het slagveld daarbij met zogenoemde Hero's. Daarvan zijn er inmiddels 85. Season Two gaat volgens Riot binnenkort van start, met in totaal 5 miljoen dollar aan prijzengeld.

Defense of the Ancients is populair. Blizzard, dat met Warcraft III de game maakte waarop DotA gebaseerd is, werkt zelf aan het gratis Blizzard DotA, een mod voor hun StarCraft II. Ontwikkelaar Valve werkt aan de game Dota 2, dat momenteel in bètafase verkeert.

Reacties (101)

Reactiefilter:-1101096+157+23+31
Indrukwekkend, had ook niet veel anders verwacht na de Season 1 streaming cijfers te zien :)
Meer actieve spelers? WOW nooit verwacht!

Zo schuilt er achter elk spel toch zomaar een succes!
Dit is relatief makkelijk, WOW stelt veel meer eisen voor je het kunt spelen.
Zoals koop de game en dan moet je nog eens maandelijks betalen.

Runescape had ook wel vergelijken mogen worden met WOW.
De meeste spelers daar mogen gebruik maken van een gratis en betaalde dienst.
Dat zijn ook mindere eisen dan WOW.

WOW is dus nog steeds niet verslagen op het gebied van eisen.
Dit zegt nog steeds over de winstgevendheid.

Last but not least.
Nog een fenomen waar WOW onder leidt, het is zo verslavend dat mensen het niet meer willen aanschaffen. Vergelijkbare games lijken veel onschuldiger maar kunnen net zo verslavend zijn.
Belangrijker dan hoeveelheid spelers of winst of verlies is natuurlijk om te kijken naar de trends. Als het zo is dat het aantal WoW spelers elke maand met 100.000 afneemt (ik noem maar wat) dan is dat natuurlijk een reden voor Blizzard om bezorgd te zijn, ook al zijn ze gewoon winstgevend.
Ik snap de vergelijking aan één kant wel, echter aan de andere kant niet.

LoL en WoW zijn twee verschillende games, ik kan net zo goed de uitspraak doen: Google.com heeft dagelijks meer bezoekers dan LoL spelers online heeft?
(Ik claim dus niet dat dit zo is! Heb geen statistieken bekeken.)

Dat terzijde;

Heb LoL een tijd gespeeld en het is inderdaad een zeer goed en verslavend spel!
Kijk persoonlijk uit naar Blizzard DotA en DotA 2 voor nog meer game plezier :).

[Reactie gewijzigd door Sepica op 21 november 2011 13:32]

Ik vind dit wel een erg sterk argument. LOL en WoW zijn inderdaad 2 zeer verschillende spellen en omdat ze online te spelen zijn lijken ze op elkaar? Of omdat ze veel spelers hebben? Ik vraag me af wat de redactie bedacht toen ze dit persbericht te lezen kregen. Ik vindt dit eerlijk gezegd een vergelijking als: Google.com (zoekmachine) heeft meer gebruikers dagelijks dan Facebook (social network), maar wel beide een internet pagina.
World of Warcraft staat er om bekend data deze de meeste aantal leden heeft (had). Dat deze nu (eindelijk) is ingehaald door een andere game is al nieuws. Tuurlijk, het gaat over verschillende games, maar het is wel iets wat elk ander game bedrijf wilt, meer spelers hebben dan WoW, aangezien dat het streefpunt is tegenwoordig.
World of Warcraft staat er om bekend data deze de meeste aantal leden heeft (had). Dat deze nu (eindelijk) is ingehaald door een andere game is al nieuws. Tuurlijk, het gaat over verschillende games, maar het is wel iets wat elk ander game bedrijf wilt, meer spelers hebben dan WoW, aangezien dat het streefpunt is tegenwoordig.
Het enige waar WoW om bekend staat qua speler-aantal is dat het binnen z'n genre de meeste spelers heeft.

LoL is een compleet ander soort spel, met een ander business model, dus het heeft geen zin om de twee te vergelijken. Kun je net zo goed zeggen dat Farmville meer actieve spelers heeft dan WoW.
Het punt is dat WOW en LoL beiden MMO's zijn en dat WoW altijd de grootste ter wereld was, nu is dat dus LoL. Gaat dus over ALLE MMO's op deze aardkloot. Lastig te begrijpen voor sommigen, maar zo is dit artikel in elkaar gezet.

Qua actieve spelers, dus ga fietsen met je farmville.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 21 november 2011 18:15]

Excuseer mij, League of Legends is geen MMO.
Je bent niet bekend met het feit dat mensen van Riot voorheen bij Blizzard gewerkt hebben?

Bv. Tom Cadwell was een designer bij het World of Warcraft team voordat hij zijn overstap maakte naar Riot. Daarom vind ik het nog niet zo'n vreemde vergelijking; immers de creatieve geesten lijken bij hetzelfde bedrijf vandaan te komen.

Meer info hier: http://www.riotgames.com/company/team

Tevens is het gewoon een toffe game!
Ik vind het een onzin argument. LoL en WoW zijn games die tegen elkaar strijden. Als ik nu bijvoorbeeld veel WoW speel, dan heb ik geen tijd om LoL te spelen. ( tenzij je geen baan hebt en je de hele dag WoW en LoL kan spelen )

Zodoende kan WoW minder abbo's hebben doordat mensen nu na hun werk alleen maar LoL spelen in plaats van WoW.
Je zou ook vandaag het één en morgen het ander kunnen spelen... ik speel zelf ook WoW, maar dat wil niet zeggen dat ik geen andere games kan spelen? :) Het is niet alsof 1 spel al je tijd hoeft in te nemen.
Het is gewoon simpelweg een vergelijking tussen twee online games. De games hoeven niet op elkaar te lijken al zijn er enorm veel elementen die zich aan elkaar doet denken. Zoals een leveling systeem, monsters en champions en hun abilities etc...
Farmville heeft 25 miljoen spelers. Dat moet nog beter zijn !
Zoals in het artikel ook al opgemerkt is .. is actieve spelers tegenover spelers in totaal een groot verschil..

Net zoals ik me dood erger aan Microsoft als ze zeggen we hebben X miljoen xboxen verkocht! ja.. ik heb er al 3 - 4 (waarvan er dus kapot zijn.. ). Zo kun je makkelijk getallen groter doen lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Actieve spelers & terugkerende spelers dat is belangrijk!
4 xboxen heb je versleten, duidelijk gevalletje terugkerende speler toch?
Klopt, maar dan is hij nog steeds maar één terug kerende speler en niet 4.
Als ik dit zo lees denk ik dat Valve's en Blizzards versies gaan floppen. Met zo veel active users zullen mensen wel niet snel weer nieuwe mechanics willen leren
De dota variant van Valve word gewoon een 1 op 1 cloon van Dota 1, die zal niet floppen. Maar juist alle spelers weg trekken bij Dota 1 en HoN.

LoL heeft weer compleet andere mechanics en gameplay. Dus die spelers zullen waaschijnlijk bij LoL blijven.

Echter ben ik wel benieuwd naar de Dota variant van blizzard. Heb niet het gevoel dat dit een succes zal worden, in verband met gewenning en gameplay. Ze zullen namelijk wel iets "unieks" willen neerzetten.
Ten eerste, Blizzard's versie is op de starcraft 2, dus is niet echt vergelijkbaar. Het zal dus nooit de niveau van LOL of DOTA 2 halen, omdat het niet gratis is en omdat je geen match making hebt.

Ten tweede, valve's DOTA 2 is qua engine en e-sport oneindig keer beter in elkaar gezet dan LoL tot nu toe. Het heeft een ontzettend goede spectator mode en een erg vriendelijke UI. en, vergeleken met LoL, is de netcode veel beter, en vooral de laadtijden zijn veel beter. Ook de spells van DOTA 2 voelen zoveel beter aan dan spells in LoL. Daar in tegen ben ik wel teleurgesteld dat valve niet veel heeft veranderd in DOTA 2 qua game mechanics.

Ten derde, veel mensen in LoL hebben een smurf account. Veel mensen hebben een account in de US en EU en vaak ook nog een tweede in de EU om met andere mensen mee te spelen. Dit zijn, als ze hierin allemaal minimaal 1 keer per maand inloggen, al 3 actieve accounts. Dit is bij WoW veel minder, omdat je dan 2x ~11 euro moet betalen. Dus deze actieve accounts moet je ~10% van aftrekken om bij actieve mensen te komen. WoW en LoL zijn dan ook niet te vergelijken in actieve gebruikers. (en LoL is natuurlijk geen MMO, maar een action RTS)
Wat een onzin. Het voorbije weekend was MLG Providence en dit was het netste tornooi ooit voor LoL. De nieuwe spectator mode werkt perfect. Netcode? Laat me niet lachen aub, heb jij die gezien dan?
je hoeft de code niet gezien te hebben om te weten dat er regelmatig mensen disconnecten tijdens champion select of tijdens de game..
Klopt! Dat merk ik ook heel vaak! Deze mensen disconnecten meestal nadat ze de hele chat vol gescholden hebben >.>
Ten eerste, Blizzards Dota 2 is gratis speelbaar. Er is namelijk al aangekondigd dat het speelbaar is voor mensen die alleen de SC2 Starter Edition gebruiken en die is gratis voor iedereen met een gratis Battle.net account. Over match making valt nog weinig te zeggen denk ik. Blizzard Dota wordt op het eerste gezicht nog simpeler dan opzet in vergelijking met Dota en zelfs LoL, maar Blizzard weet altijd het easy to learn -> hard to master principe in hun games te verwerken. Er zitten iig een aantal nieuwe mechanics in die een game interessant kunnen maken zowel voor spelers als toeschouwers.

Ten tweede, het is waar dat Valve (of liever Icefrog) Dota 2 heeft opgebouwd met competitief gamen in het achterhoofd en er daarvoor veel functionaliteit aan de game is toegevoegd. De spectator mode en de casting mode (mensen kunnen zich als shoutcaster een game joinen om commentaar te geven voor iedereen die die game kijkt via spectator mode) zijn geweldig en het beste dat er op dit moment in wat voor game dan ook te krijgen is. Echter de support van Riot voor toernooien is fantastisch. Ze hebben een groot bedrag beschikbaar gesteld en ze zorgen zelf voor de hardware die nodig is om hun toernooi te draaien. Dit is in het verleden niet altijd even vlekkeloos geweest, maar al doende leert men en het is duidelijk dat een groot deel van hun focus naar competitie gaat.

Over LoL netcode, tot op heden ben ik welgeteld 1 keer onvrijwillig gedisconnect van een game en dat was toen m'n eigen router ineens besloot om zich te resetten. De disconnects in LoL zijn over het algemeen ragequits of omdat ze hun champion niet kunnen spelen omdat deze gebanned wordt of al gekozen is. Ze hebben/hadden wat issues op toernooien, maar in tegenstelling tot heel veel andere games is er bijna altijd Riot staff aanwezig om iig ervoor te zorgen dat allerlei problemen snel verholpen worden.

In mijn ogen verdient League of Legends niets dan lof. Ok ze hebben de basis gameplay gepakt van Dota, maar ze hebben er hun eigen draai aan weten te geven en een heel slim business model aan gekoppeld. Het is free to play voor iedereen, alleen vanity items (skins in dit geval) moet je echt kopen en het beste is nog wel dat items waardoor je in game sterker zou worden (runes) je niet met gewoon geld kunt kopen, daarvoor moet je er tijd in steken. Zo is een pay to win option niet mogelijk. Het spel is waanzinning populair en er zijn genoeg spelers die een meer dan goede boterham verdienen met het streamen van hun games. HotshotGG is waarschijnlijk de populairste en die gast heeft vaak rond de 10-15k unieke kijkers op zijn stream. Ook de viewers van afgelopen MLG in Providence geeft enige indicatie hoe populair deze game is. De stream ging online om 10:00 's ochtens lokale tijd met ~90000 kijkers. MLG host 4 games op 4 streams (2 sc2, 1 halo, 1 cod/lol) en hun verwachting voor dit weekend was dat ze zouden pieken rond de 300k concurrents over alle 4 de streams dan is 90k voor het kleinste en nieuwste toernooi niet slecht.

En als sidenote over de vergelijking met WoW. Op hun eigen site wordt deze vergelijking totaal niet gemaakt. Daar laten ze alleen wat interessante statistieken zien over de afgelopen 2 jaar League of Legends (link).
Als Valve of Blizzard het voor elkaar krijgt om een community te krijgen EN te houden die minder loopt te ragen, oftuwel mensen die zich verbaal niet kunnen gedragen gewoon te (temp)bannen, zou ik zo de overstap maak vanaf LoL.

Begrijp met niet verkeerd ik vind LoL erg goed opgezet, alleen iedere keer dat je een wat minder potje speelt (wat niet eens aan jezelf hoeft te liggen, maar misschien dat je "Laned" met een noob), wordt gelijk je huid vol gescholden. Nou kan ik me daar makkelijk overheen zetten hoor, maar als er een alternatief is waar dit minder of niet gebeurt, graag!
Dat begint echt ook uit de hand te lopen met de "Ragers" maar ik moet toegeven dat Riot ook zoveel mogelijk probeerd om dit te stoppen. Als je nu 1x report word omdat je miss ff "Noob" zei krijg je wel meteen een mail meet een waarschuwing :p.
Ik hoor het ook steeds vaker van flink doorgewinterde WoW spelers dat ze nu steeds vaker LoL opstarten, gewoon omdat het anders is. WoW is nu al jaren 'hetzelfde' en ik denk dat men gewoon een beetje verveeld raakt met de stijl etc, en nu is er eindelijk een F2P mmorpg welke de moeite waard is...

@Brummetje... wel of niet een mmo, het is niet echt mijn type game dus dat zal mij verder niet veel boeien. Het gaat om het principe, want het zijn wel merkbaar veel WoW spelers (en runescape) die je ook daar terug vind. Want het is eigenlijk ook gewoon oorlogje voeren, want juist het van a naar b questen is hetgeen wat men erg vervelend vind... dan is LoL een vrij makkelijk keuze imao

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 21 november 2011 13:40]

LoL is geen mmorpg hoor.... lijkt er niet eens op... Vergelijking in het bericht slaat dus ook nergens op.. ja het is knap dat ze meer gebruikers hebben dan WoW maar het is een compleet andere genre..
Natuurlijk is LoL geen mmorpg, maar ik speel nu ook geen EVE Online meer en speel nu wel, LoL. Het zal me boeien dat het geen mmorpg is, het is leuk en ik speel het in mijn gelimiteerde vrije tijd. WoW is voor het westen lange tijd de grootste online computergame geweest (ongeacht of Farmville nu meer spelers heeft of niet). Is LoL 1 op 1 met WoW te vergelijken, nee. Maar WoW is flink aan het bloeden en LoL is flink aan het groeien, wellicht dat de interesses van PC/MAC spelers veranderd, wellicht wat anders.

Trouwens, de WoW vs. LoL vergelijking is een verzinsel van Paul, Riot rept er niet over en brengt alleen maar hun eigen resultaten naar buiten. De vergelijking is trouwens niet zo heel vreemd als men denkt.

WoW <= Warcraft III => DotA => LoL
Ik geloof dat de juiste term MOBA (Massive Online Battle Arena) is.

Wat betreft het uiterlijk hebben ze natuurlijk wel een vergelijkbare stijl, WOW is gebaseerd op Warcraft 3 en LOL is gebaseerd op DOTA wat ook weer gebaseerd is op Warcraft3.

Maar wat betreft game genre is het inderdaad iets totaal anders. Maar dat verteld dit artikel ook helemaal niet! Het geeft alleen het feit aan dat LOL iets meer actieve accounts heeft dan WOW. Zoals hierboven al gezegd is betekent dat niet meteen dat er ook meer actieve spelers zijn maar het zal niet heel veel schelen!
De enige conclusie die je hier uit kan halen is dat het grote publiek langzaam meer interesse begint te tonen in (MOBA of FTP) ten opzichte van (MMORPG of Subscrition).

Wat ik denk ik wel gezegd mag worden is dat LOL misschien wel een zelfde gat in de markt heeft gevonden als WOW een paar jaar geleden en dat het succes dat ze er tot zo ver mee hebben erg indrukwekkend is!
bingo, ik ben er ook 1..

The Burning Crusade was WoW's beste uitbreiding naar mijn mening, en na Wrath of the Lich King en Cataclysm is mijn plezier steeds verder gekelderd omdat er geen verandering inzit afgezien van de locaties en monsters/bosses.

LoL was een aangename verrassing.
Ik denk dat het ook te maken heeft met de drempel van ¤12 per maand :) Ik heb best vaak de neiging om even World of Warcraft op te starten als ik me verveel in het weekend, maar ik weet dat het me toch weer vrij snel gaat vervelen, en om daar nou weer ¤12 voor neer te leggen.. nee.

LoL en al die andere F2P spellen hebben dat niet en het verbaasd me eigenlijk niet dat die veel meer actieve spelers kunnen behouden.
Dat vind ik appels met peren vergelijken, pak dan de cijfers van prime-time Warcraft 3. Of ga Runescape gebruiken om met WoW te vergelijken.
De games lijken niet echt op elkaar, maar goed..

WoW is ondertussen al vrij oud, dus ik kan het wel begrijpen. Al helemaal nu met al die leuke games heeft WoW niet zo gek veel te bieden. Zodra Battlefield 3, Skyrim, Assasin's Creed ect. niet zo interessant meer is komt men wel terug (Ik in ieder geval wel :P)
Wow, dit had ik zeker niet verwacht, al kan ik het me wel voorstellen aan de hand van de afgelopen veranderingen. Het spel gaat de goede kant op qua stabiliteit en gameplay.

Vraag me af hoe dit cijfer er uit gaat zien na de release van Dota 2. Al ben ik er van overtuigt dat niet veel mensen over gaan stappen.
Het zat er eigenlijk al aan te komen. World of Warcraft bestaat al zo lang, dat actieve deelnemers nou eenmaal niet verder kan groeien, en League of Legends bied ook enorm veel maar dan gratis. Ondanks dat het hele verschillende games zijn natuurlijk. Maar de vraag is hoe lang League of Legends dat vol houdt. Nou is er toevallig weer een enorm grote update geweest recent geleden(Dominion) maar toch mist de game nog wel wat.
Ik betwijfel of er veel overlapping is tussen de spelers, beetje vergelijkbaar met farmville imho
@sepica

Ik ben 1 van de "gelukkigen" die een beta key heeft ontvangen en ben zwaar teleurgesteld. Speel zelf vaak HON waar een lekker tempo in zit, en de heroes ook snel reageren. De heroes bij Dota hebben last van "lag" op je input. Zie ook :http://www.youtube.com/watch?v=n0YQP4TQdsA

Hopelijk weten ze dit te fixen. Want gameplay is helaas gewoon slecht. Maar dat is mijn mening.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.