Hoofdcategorieën
Device Settings

'Steve Jobs wilde Apple telecomprovider laten worden'

Door Bauke Schievink, woensdag 16 november 2011 14:06, views: 26.761

Ex-Apple-topman Steve Jobs zou in 2005 plannen hebben gehad om telecomproviders buitenspel zetten, door met gebruik van het wifi-spectrum zelf als provider op te treden. Uiteindelijk bleken de plannen echter niet haalbaar te zijn.

Dat zou Apples ex-ceo en mede-oprichter hebben verteld aan John Stanton, die betrokken was bij het opzetten van de telecomproviders die later AT&T en T-Mobile USA zouden worden. Door gebruik te maken van een deel van het spectrum dat voor wifi wordt gebruikt, en waar geen licentie voor nodig is, hoopte Jobs dat Apple zelf als telco op kon treden.

In 2007, het jaar waarin Apple de eerste iPhone uitbracht, zou Jobs het plan om zelf provider te worden in de ijskast hebben gezet. Vervolgens ging zijn bedrijf samenwerken met AT&T, die de eerste iPhone exclusief uit mocht brengen.

Jobs overleed begin oktober als gevolg van kanker, kort na de aankondiging van de iPhone 4S. De Apple-topman zou nog plannen hebben gehad om een televisie op de markt te brengen. Volgens de laatste geruchten werkt Apple hier nog steeds aan, en zou een model met Siri in 2013 op de markt kunnen komen.

Volgende 14:33 Verhagen wil weer topnotering voor Huygens-supercomputer
Vorige 13:38 Ballmer: 'We zitten en blijven in het Windows-tijdperk'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Erg benieuwd of ze hier nog steeds mee bezig zijn, anders zie ik Google hier ook nog weleens instappen - gezien de groei die Android doormaakt.

Voor de consument zou het prijstechnisch weleens interressant kunnen zijn.

Gratis dataverkeer met Google telecomprovider ondersteund door gerichte advertenties? En een telefoonstem die tussen je gesprek door suggesties doet wanneer je een activiteit plant of artikelen bespreekt die je aan wilt schaffen.

Ik zie de mogelijkheden wel.

Gratis dataverkeer met Google telecomprovider ondersteund door gerichte advertenties? En een telefoonstem die tussen je gesprek door suggesties doet wanneer je een activiteit plant of artikelen bespreekt die je aan wilt schaffen.

Ik zie de mogelijkheden wel.
Ja, want de reclame op android/google.com/chrome is altijd storend en alomtegenwoordig?

Offtopic: http://www.youtube.com/watch?v=Xtuxax8Dtk4

Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit zo gek nog niet eens zou zijn, zeker een bedrijf als Google ziet in dat mensen steeds minder bellen/smsen en kan hierop inspelen door abonnementen aan te bieden met grote databundels voor een lage prijs, gecompenseerd door tekstuele advertenties via bijvoorbeeld sms (zoals Blyk ook doet) en Google Talk/Voice te promoten en ook hierin weer kleine ads te plaatsen.

En een telefoonstem die tussen je gesprek door suggesties doet wanneer je een activiteit plant of artikelen bespreekt die je aan wilt schaffen.

Verschrikkelijk! Net als ik een heel belangrijk en vooral snel belletje moet plegen. krijg je er allemaal reclame tussendoor. lijkt me niet handig

Dit is enige jaren geleden ook in Nederland toegepast.
Ik kon dan wel gratis bellen, maar je kreeg constant reclameboodschappen er tussendoor.
Vreselijk; gauw mee gestopt.

In de tekst staat dat het plan niet haalbaar bleek. Hier is natuurlijk een reden voor. Ik kan er wel een bedenken: het 2.4Ghz spectrum zit op sommige plekken helemaal vol, waardoor je op plekken met veel WIFI accespoints (of bluetooth, of mensen met een videoverbinding op modelvliegtuigjes, of XBEE, etc etc) slecht bereik/slechte dataflow zou krijgen.

Nog een andere reden: de 2.4Ghz band is "vrij", maar er zitten wel limieten op voor wat betreft het vermogen waarop je mag zenden waar je niet overheen mag. Dit is bijvoorbeeld de reden dat je WIFI-router niet veel verder komt dan je eigen huis. In de 5Ghz band mag je dan weer met veel meer vermogen zenden (wat ook nodig is om net zo ver te komen dan een lagere frequentie).

Ik weet de regels omtrend de GSM/3G/4G/wimax frequenties niet, maar het zou me niet veel verbazen als je daarin met veel meer vermogen mag zenden.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op woensdag 16 november 2011 14:58]


En natuurlijk het feit dat telecombedrijven steeds minder onderscheidend vermogen hebben en steeds meer verworden tot het leveren van een transportfaciliteit.

En omdat je om de 100 meter een antenne moet plaatsen en dat de techniek om zonder onderbreking van paal naar paal te springen niet bestaat voor WiFi.

Tussen draadloos en mobiel zit een heel groot verschil.

Apple heeft al eens voorgesteld om de simkaart te vervangen voor een elektronische variant (van Apple zelf, uiteraard). Dat was in 2010 of begin 2011. Toen rees ook al de vraag of dat Apple zelf voor provider wilde gaan spelen, al dan niet op het netwerk van derden.

Dus om de vraag te beantwoorden, ik denk dat er tot ver na 2005 wel in die richting is gedacht.

Klopt inderdaad. Ik ben benieuwd of er nog iets terecht komt van deze plannen. Het zou natuurlijk mooi zijn als een bedrijf een werelddekkend netwerk opbouwt(of in ieder geval in de landen waar de iPhone verkocht wordt) waar je dan ongelimiteerd internet hebt etc. Want de iPhone wordt eigenlijk ontwikkeld met de gedachten; er is geen datalimiet. Ook zou dan app's downloaden boven de xxMB etc. opeens wel mogelijk worden omdat Apple dit nodig acht.
Apple heeft ook het kapitaal om zo een netwerk op te zetten(al is zo een investering natuurlijk wel erg veel gevraagt, ook al heeft Apple ruim het geld ervoor). Ik zie het wel zitten maar omdat dit te veel kapitaal zal kosten zal Apple hier waarschijnlijk niet snel mee komen.

Die Apple TV zie ik echter wel graag snel komen(stomme geruchten wordt ik altijd zo enthousiast van terwijl dit niet echt gegrond is)! :)

Apple heeft al eens voorgesteld om de simkaart te vervangen voor een elektronische variant (van Apple zelf, uiteraard).
Daar zit niets van apple bij, CDMA doet dat al een hele tijd.

Het voorstel van Apple kwam echter neer op een softwarematige sim, die het makkelijk maakte voor gebruikers om over te stappen tussen providers, on demand. De rol van de telco's werd daarbij beperkt tot carrier, en meer niet. Daar waren ze het niet mee eens

Ik denk dat het via WiFi gewoon niet haalbaar is. Het klopt dat die frequentie vrij te gebruiken is, maar het vermogen waarmee gezonden mag worden is in veel landen zeer beperkt (wettelijk geregeld). Hierdoor zou je dus miljarden zendmasten moeten plaatsen om dekking te krijgen.

Om eerlijk te zijn word ik een beetje moe van dit soort topics. Hoor iedere week wel "Steve Jobs wilde dit, Steve Jobs wilde dat".

De goede man is overleden, kappen dus met al die wijsheden uit zijn biografie.

zucht.. steve jobs wilde dit, steve jobs wilde dat.
deze posts hebben echt geen toegevoegde waarde meer hoor.
als iemand zn boek effe inscant als PDF dan zijn we gelijk klaar

De informatie in dit nieuwsbericht staat dus niet in het boek, maar wordt nu verteld door ene John Stanton.

En het is wat dat betreft best wel nieuwswaardig. Het geeft meer inzicht over wat Apple mogelijk van plan was, en misschien nog wel ooit van plan is. Stel je voor dat alle Apple telefoons opeens wegvallen van de klandizie van de huidige telco's, dan hebben ze een groot probleem.

Jobs was natuurlijk altijd een perfectionist, en ik kan me voorstellen dat hij het huidige 3G/4G natuurlijk veel te traag vond en dan liever zelf een netwerk maakte.

[Reactie gewijzigd door Xeanor op woensdag 16 november 2011 14:23]


Who the f*ck is John Stanton ? Waarom is dat wat hij zegt nieuws ? Apple-nieuws prima, maar houd A.U.B. op over die Steve Jobs. Dood = dood, dus volgende onderwerp.


Tussen de nodige aanhaaltekens deed en wilde hij veel. Uiteindelijk zal niemand onderkennen dat hij veel gepresteerd heeft maar zoals ik al eerder aangaf deze gedachtespinsels die misschien niets meer dan een krabbel op een tissue waren zijn leuk maar that's it. Zoals ik ook al aangaf we kunnen over ieder hoofdstuk wel een item schrijven op tweakers, sterker nog van iedere CEO wel maar mij komt dit meer en meer over als het pushen van zijn boek. Voor diegene die het boek wilde hebben, hebben deze reeds wel gekocht en de rest blijft dit storend non-news vinden.

Hij krijgt zo steeds meer een Kurt Cobain status te krijgen, ja hij was goed maar verder ... boeiend ik ben niet zo van de grunge net zo min dat Apple me warm maakt.

Wie het boek kocht of koopt zal deze informatie niet lezen. Zoals velen dit non nieuws vinden zijn er ook veel die dit intressant vinden om te lezen. Wat boeit mij het wat Steve Ballmer vindt of wat Google weer van plan is. Niet veel eerlijk gezegd. Al dat Windows of Google nieuws is voor mij dan weer non nieuws.

Dat Steve Jobs een goddelijke status heeft was al voor zijn dood zo en voor velen is dat terecht en voor anderen stoot dat dan weer tegen de borst. Feit is dat zonder Steve Jobs Tweakers.net waarschijnlijk niet bestond en als het toch bestond een handvol lezers zou hebben. Steve Jobs heeft computers naar de massa gebracht dus is het normaal dat websites als Tweakers veel aandacht besteden aan de man die indirect mee verantwoordelijk is voor hun eigen populariteit. Dat is ook de reden waarom ik het erbij neem dat Tweakers over Google of Microsoft bericht. Ook zei zijn medeverantwoordelijk voor hoe de wereld er vandaag uitziet.

Hulde wie hulde toekomt en Steve Jobs is zo'n persoon.

Hoe heeft Jobs computers precies naar de massa gebracht? Dat hij dat met de smartphone gedaan heeft dat valt redelijk te beargumenteren, maar computers zijn toch echt in de tweede helft van de jaren 90 langzaam pas een beetje gemeengoed geworden met over het algemeen windows er op.

edit: Hehe, ik wist wel dat jullie met dit soort argumenten zouden komen... Het grappige is, dit is exact het tegenovergestelde van wat apple fans altijd roepen over de iphone. Ja, ze hebben zeker een belangrijke rol vervuld, maar NEE zij hebben de computer niet naar de massa gebracht. Ze hebben misschien wel een sleutelrol gespeeld in het ontwikkelen van kleine computers, maar als dat is wat je noemt een product naar de massa brengen dan heeft Apple alles behalve de smartphone naar de masse gebracht want daar hebben juist anderen de techniek ontwikkeld en hebben zij het mooi verpakt en populair gemaakt. Hier hebben zij geholpen de techniek te ontwikkelen en hebben anderen het populair gemaakt (Commodore, IBM, Microsoft, om maar eens wat namen te noemen).
Om te zeggen dat als Apple er was geweest er nu geen kleine computers geweest waren... yeah right, het was niet eens de eerste microcomputer. Wel een van de eersten, maar niet de eerste en dus is het bullshit om te zeggen dat de techniek niet bestaan had zonder hun.

[Reactie gewijzigd door finraziel op woensdag 16 november 2011 17:26]


Steve Jobs heeft welzeker de computer naar de massa gebracht.

In de jaren voor 1976 waren computers nog de grote van een lokaal.
De in 1976 uitgebrachte Apple 1 was klein en kon de eerste "echte" PC genoemt worden.
Hij was echter niet gebruiksvriendelijk en was alleen geschikt voor "cuputernerds" die eraan wilden prutsen (geen eigen voeding voorzien + moest zelf aangesloten worden op de TV)

De Apple 2 die in 1977 was veel gebruiksvriendelijken en werkte "out of te box" en betekende de doorbraak van de PC voor de "gewone" consument thuis.

Van de Apple 2 zijn er ongeveer een 6 miljoen van verkocht.
En dat voor een markt die ervoor niet bestond, dat noem ik toch een verwezelijking en visionair.

Dan moet je de geschiedenis van Apple kennen. Voor dat Apple er was was een computer een ingewikkeld en vooral groot ding. Steve Jobs was zelf niet zo heel technisch en wou computers die iedereen kon bedienen. Bij Parc heeft Steve Jobs toen de GUI gekocht en de Mac uitgebracht. De eerste computer met een interface die bruikbaar was door jan en alleman was een Mac. Bill Gates werkte toen als leverancier voor Apple en heeft daar de Mac bestudeerd en is vervolgens naar IBM gestapt met zijn versie van MacOS dat hij Windows noemde. Computers waren al heel populair voor Windows hoor. De Mac was de eerste populaire computer voor de massa.

Edit: finraziel wat een onzin in je edit. Zonder Apple was er echt geen sprake geweest van de Personal computer. Commodore en Microsoft zijn afgeleiden van de Mac en niet van IBM. Ik snap natuurlijk wel dat het moeilijk is voor jouw om toe te geven dat jij het aan Steve Jobs te danken hebt dat je een digitaal leven hebt maar helaas voor jouw is dat nu eenmaal zo.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op woensdag 16 november 2011 17:51]


Apple heeft Parc (Xerox) GUI niet echt gekocht, ga maar eens de historiek na.

Men had Apple uitgenodigd en de onderzoekers van de Macintosh hebben het gewoonweg gestolen.
Achteraf hebben ze het gekocht en hebben ze onmiddellijk Microsoft aangeklaagd omdat het de uitvinding was van "Apple".

De rechtbank noemde de zaak: niet origineel, op de aanklachten van Apple.

Zodoende is heel het verhaal dat Apple eerst was, ook weer van de baan.

Apple is nog nooit de eerste geweest om een bepaald product te ontwikkelen.µ

Net zoals een deel van de GUI van de iPod gestolen was van Creative, het design van de iPhone van de LG Prada en de iPad al 17 jaar eerder bestond in een filmpje van "Knight Ridder Tablet".

Waar ze wel goed in waren, was de commerciële kant ervan.

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op woensdag 16 november 2011 19:45]


Dit is niet waar. Apple heeft niets gestolen, Apple heeft er zelfs ruim voor betaald. Bepaalde vindingen (meerdere vensters op elkaar stapelen bijv.) komen van Apple zelf. De Xerox GUI was weliswaar een grote inspiratie, maar om te stellen dat Apple deze 1-op-1 gekopieerd heeft gaat veel te ver.

Het design van de iPhone is overigens niet gestolen van de LG Prada, het design van de LG Prada werd pas ruim na de aankondiging van de iPhone kenbaar gemaakt. Sowieso was de LG Prada pas in december 2006 aangekondigd (zonder plaatje), in een paar weken tijd ontwerp je echt geen complete telefoon. Sowieso is de LG Prada plastic rommel.

Apple is niet goed in de commerciële kant van het verhaal, ze zijn goed in usability. Apple richt zich erop producten te ontwikkelen die daadwerkelijk bruikbaar zijn. Het is echt een enorm understatement om de kwaliteiten van Apple/Steve Jobs enkel op de commerciële kant te schuiven, dat slaat nergens op.

Apple heeft Parc (Xerox) GUI niet echt gekocht, ga maar eens de historiek na.
Misschien zelf eens doen ?

"In return for the right to buy US$1,000,000 of pre-IPO stock, Xerox granted Apple Computer three days access to the PARC facilities. After visiting PARC, they came away with new ideas that would complete the foundation for Apple Computer's first GUI computer, the Apple Lisa."

http://en.wikipedia.org/w....#Xerox_PARC_and_the_Lisa

Zoals je in de biografie van Steve jobs kon lezen waren die aandelen na korte tijd 10x zoveel waard wat in die tijd een massa geld was. Dus ja Apple (tot spijt van wie het benijd) heeft Xerox betaald . Of denk je dat ze 1 miljoen dollar aan aandelen geven uit de goedheid van hun hart ofzo ?

Feit dat "haters" zo graag over "stelen" spreken is je reinste geschiedsvervalsing.
Apple is nog nooit de eerste geweest om een bepaald product te ontwikkelen
Hebben dat ook nooit geclaimed... . Apple heeft altijd de filosofie gehad om bestaande concepten te verbeteren en daarin te innoveren. Iedereen die een beetje dat bedrijf door de jaren volgt, weet dat.

Het zijn altijd de "haters" die met dingen komen als zou Apple claimen dat ze de mp3 , smartphone of tablet hebben uitgevonden. Terwijl Apple eigenlijk bij elk product komt aandraven met de mantra dat ze niet akkoord zijn met de implementatie van de producten die op dat moment op de markt zijn.
Net zoals een deel van de GUI van de iPod gestolen was van Creative
Euhm misschien zelf nog eens wat gaan opzoeken voor je blaat? Creative had een patent op "Automatic hierarchical categorization of music by metadata" (6,928,433) waar Apple een kleine 100 miljoen dollar heeft voor neergeteld.

Maar mag ik anders eens vragen welk toestel er toen op de markt was met een vergelijkbare gui ?

[Reactie gewijzigd door simplicidad op woensdag 16 november 2011 22:11]


Hebben dat ook nooit geclaimed...
Misschien jij niet persoonlijk, maar hierboven wordt toch echt beweerd dat er zonder Apple/Steve geen computers zouden zijn zoals wij ze tegenwoordig kennen. Zeker kan Apple een belangrijke rol gespeeld hebben, maar denken dat als zij dat niet gedaan hadden dat dan ook niemand anders ooit op het idee gekomen zou zijn is gewoon hartstikke naïef.

Als je al eens gekeken hebt naar een documentaire weet je dat dit de Macintosh was die daar nog voor ging. Niet echt naar de 'massa' maar naar de meeste bedrijven, waar een massa mensen in die tijd werkten. Voor deze computer had je geen commands meer nodig om hem te besturen en was de eerste met de muis en icoontjes, wat windows dan later overgenomen heeft (niet gezegd dat dit slecht is ofzo). Maar het feit dat Bill Gates Apple (als jobs juist terug was), 400+miljoen betaald heeft en nog steeds office en dergelijke ontwikkeld voor Mac, om de rechtzaken die Jobs tegen hem had ingespant over die icoontjes, muis,.. teniet te doen, wil waarschijnlijk wel zeggen dat hij wel doorhad dat hij een deel gekopieerd had.
Macintosh was de eerste computer dat bestuurd kon worden zonder dat men veel van code moest afweten..

Het verschil met wat jij wil en wat bijvoorbeeld Steve Jobs wil, is dat zijn wensen wel regelmatig uitkomen en iets meer impact hebben.

Waar het meer om draait is de denkwijze. Een hardware / telefoon fabrikant die zijn apparaten op een andere dan de traditionele manier wil laten communiceren is iets wat alle telecomproviders vrezen. Helemaal als het een fabrikant is die zoveel invloed kan uitoefenen en een gigantische bult cash heeft.

Zie het als het spreken over het uitstappen van Griekenland uit de Euro. Alleen het er over hebben brengt al een schokgolf te weeg.

Een TV met siri, ik zie het voordeel daarvan niet in, moet je dan door je woonkamer gaan schreeuwen om naar het volgende kanaal te gaan..

Stel dat je net op een kanaal zit waar ze zeggen om naar het volgende kanaal te gaan.. Weird?

Het geluid van de televisie zelf moet hij er natuurlijk zonder veel moeite uit kunnen filteren... :)

Lijkt mij juist wel leuk, dat je gewoon kan roepen "zet eens een spannende film op" of "is er nu een weerbericht op?" of zo.

Kijk, dat lijkt me nou inderdaad enorm ideaal. Dat je gewoon kunt vragen van "Is er iets leuks op tv?" en dan aan de hand van je favoriete kanalen of eerder bekeken dingen iets leuks voor je doet! Toppunt van de luie vrijdagavond!

Ik vermoed dat het antwoord op die vraag in nederland is: "Ik schakel de TV nu uit"

TV Genius. Het is inderdaad echt wel goed bedacht hierboven, Apple heeft de Genius techniek al dus dit zouden ze zo kunnen overzetten naar TV programma's. Lijkt me erg leuk. Het zal waarschijnlijk niet binnenkort beschikbaar komen maar om zo met je TV te communiceren zou echt mooi zijn. Ik zag afstandsbedieningen altijd al als onnodig "complexe" apparaten. Ik zie siri op de TV eigenlijk meer zitten dan op een iPhone. Siri moet je eigenlijk toepassen op plekken waar je het apparaat zelf niet vast hebt. De auto en tv bijvoorbeeld. We zullen zien wat de toekomst brengt(en of het Apple zal zijn die hiermee komt).

Of je schreeuwt "vuile homo" naar de scheidsrechter tijdens een voetbalwedstrijd, en je TV schakelt over op gay porn. :+

Nog een dan: je zit stiekem porn te kijken, je hoort je vrouw thuis komen, schakelt snel over op een ander kanaal. Ze komt binnen en vraagt: "Zit je nog iets leuks te kijken?" :+

"I would like to record Hollands next Top Model" -- waar Siri zelf kijkt welke zender het is en hoelaat. "When is Mytbusters comming up?" "Switch to Wall-E when it starts" enz. Tot aan: "Show the highest rated movies starting within half an hour".. oid. Waar het van Rotten Tomatoes reviews enzovoort haalt.

Ik zie hier zeker wel mogelijkheden is. Siri is complimentair aan een afstandsbediening. Niet de enige wijze.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op woensdag 16 november 2011 14:17]


Dat gaat dan toch niet werken? Daar je settop box van je digitale provider zapt, niet je tv. Niet veel nut om dergelijke tv aan te schaffen dan voor die functies. Het zal volgens mij dus vooral om internet functionaliteit gaan of Appletv ingebakken in een tv toestel.

Je hebt CI+ kaartjes waarmee je niet de settop box van je provider nodig hebt.

Niet elke provider doet dit. Hier in Belgie denk ik zelfs geen enkele :)

Sterker nog, ik vind vele malen handiger en logischer dan op een telefoon.

Zappen???

"Show me something I want to see"
"Record this show for me so I. But skip those commercials"
"OK, never show this type of show to the kids"


"Don't allow the kids to watch more than 1 hour a day"
"Don't let the kids watch tv until they're done with their homework. And don't you dare answering their questions for them like you did last time"

Ook bij dit idee was hij niet de eerste. Sommigen probeerden / proberen het zelfs al.. Ik denk wel dat hij het echt had gedaan moest hij het kapitaal hebben gehad dat hij nu heeft.Het is dan ook een slecht idee met de huidige technologie.

Apple heeft niet zo'n behoefte om "de eerste" te zijn. Zij gaan voor de titel: "meest bruikbare".


Als je alle restricties en beperkingen van Apple zo wil opvatten...tsja
in het gebruik merk je helemaal geen beperkingen. Alleen als je zo nodig alles zelf wilt verknoeien, dan loop je soms tegen problemen aan. (onder Mac OS X kun je je gang gaan, echter)

Maar veel mensen zijn zo gebrainwashed dat ze denken dat Apple de eerste tablet op de markt bracht, bijvoorbeeld. Pasgeleden beweerde iemand zelfs dat Steve zo'n visionair was omdat hij als eerste de optische drive wegliet uit de MacBook Air, daarbij volledig voorbijgaand aan alle netbooks die default zonder optische drive worden geleverd.

@hieronder: Geen idee of jij dat was, het gaat me ook niet om de persoon. En ook met de app-store was Apple niet het eerst ("een van de eersten" is me net ff een te vaag begrip). Dergelijke oplossingen zijn binnen de Linux-wereld al jaren beschikbaar. En sowieso: voor de installatie van software heb je de optische drive toch al _jaren_ niet meer nodig? Vrijwel alles is te downloaden tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op woensdag 16 november 2011 14:55]


Ik denk dat je mij bedoelt wat betreft opticals. Jammer dat je niet verder leest over mijn argument dat Apple een van de eerste was zonder opticals met een goed alternatief: de App Store. Jobs zou ook geen tv op de markt willen brengen, die niet goed zou functioneren. Hench de bruikbaarheid.

Pasgeleden beweerde iemand zelfs dat Steve zo'n visionair was omdat hij als eerste de optische drive wegliet uit de MacBook Air, daarbij volledig voorbijgaand aan alle netbooks die default zonder optische drive worden geleverd.
Ik denk dat die persoon het over een moderne laptop had waarbij het niet zomaar weggelaten werd maar het "gemis" goed werd opgelost.

Maar met floppy was het hetzelfde idee. Iets wat niet meer van deze tijd is niet meer ondersteunen en in de plaats daarvan inzetten op betere technieken.
En hoeveel kritiek is er geweest op het weglaten van een BluRay speler? Ik heb nog nooit een BluRay gekocht en zal het ook nooit doen omdat optische media al voor BluRay verdwenen had moeten zijn.

Mensen worden niet gebrainwashed, ze hebben gewoon gelijk wanneer ze zullke dingen zeggen. Tuurlijk waren er al tablets en netbooks voor Apple ermee kwam maar wat voor waarde heeft het voor die mensen om al de gefaalde producten te kennen. Als mensen zeggen dat Apple de eerste was met een tablet dan doelen ze op de eerste bruikbare tablet. Voor mij heeft Apple ook de smartphone uitgevonden alhoewel ik al 2 smartphones had voor de iPhone uitkwam. Apple was gewoon de eerste die met een voor mij bruikbare smartphone op de markt kwam.

Beter gezegd, het meest verkoopbare. Die twee zaken gaan hand in hand, maar het mag best gezegd worden dat Apple geen weldoener is, en zeker het commerciële belang laat voorgaan, ten koste van vrijheden, wat ze vervolgens verkopen als 'hoe minder keus hoe beter', 'hoe minder opties, hoe beter we de kwaliteit in de gaten kunnen houden', etc., wat feitelijk betekent dat ze voor jou de opties uitkiezen waar ze het meeste geld aan kunnen verdienen.
Niets mis mee, overigens, het commerciële motief. Alleen het gieten in het huidje van 'kwaliteitscontrole' heeft iets manipulatiefs.

Siri voor TV zou juist ideaal zijn. Een normaal gesprek voeren met je TV voeren klinkt misschien lachwekkend maar het is de toekomst.

- Siri, wat is er op TV?
- momenteel is er het journaal, rad van fortuin en expeditie Robinson
- pffff, Siri,ik wil iets om te lachen
- om 19u30 is er de Big Bang Theory en Zeg eens A.
- Siri, ik wil zeg eens A zien.
Even later
- Siri, Ik vind dit echt niet grappig
- Ik heb Big Bang theory voor je opgenomen wil je dit nu zien?
- Ja
Even later
- Haha, Siri, dit is echt grappig

Siri is een intelligente assistent en zal je voorkeuren registreren. Na dit gesprek bijvoorbeeld zal Siri alle episodes van big bang theory opnemen en ze je aanbieden wanneer je wil lachen. Siri zal ook Zeg eens A niet meer als grappig beschouwen enz.
TV kijken zal echt worden wat men ons nu probeert te doen geloven wat digitale TV is.
Zo zal je echt nooit een programma missen want als je het nu niet zelf programmeert zal het ook niet opgenomen worden. Siri zal weten wat je graag ziet. Waarschijnlijk zal je zelfs niet moeten aangeven dat je iets grappig vindt want Siri zal je lach of afkeur registreren.

Ik zie er echt wel toekomst in.

Dit idee had ik enige tijd geleden ook, op zich moet het haalbaar zijn om wifi routers op strategische punten neer te zetten en zo te concureren met UMTS. Het enige probleem dat ik toen zag was bereik... Zie maar in de weilanden van Urk een stabiele wifi verbinding te krijgen.

Dat is juist veel makkerlijker dan ene stad met hoge gebouwen. In een leeg weiland kan een WiFi-signaal veel verder komen. Dat geldt uiteraard ook voor UMTS: in stedelijke gebieden is het moeilijker om een goed dekkend netwerk te krijgen dan in een plat weiland.

Muah, ja en nee.

In zo'n weiland kan 1 AP ineens voldoende zijn, maar aan de andere kant is het een hele taak op dat AP daar werkend te krijgen.

In de stad kun je vaak gewoon op bestaande netwerken inpluggen.

Dat was inderdaad mijn redenatie. Er ligt geen glasvezel in the middle of niets.

Met wifi extenders heb je geen glasvezel nodig in the middle of nowhere. deze onderlinge masten kunnen dan met een veel sterker signaal met elkaar communiceren. echter heb je met 8 miljoen aansluitingen nogal een bandbreedte nodig denk ik zo.

Er zijn natuurlijk ook WiFi repeaters, daarnaast kan je ook alle telefoons als repeaters laten functioneren. Geen stabiele dekking, maar met veel professionele accesspoints is dit wel te realiseren.

Ook kan je het FON netwerk hierin betrekken.

Het enige punt blijft... investering...

[Reactie gewijzigd door Deveon op woensdag 16 november 2011 14:20]


Ik zie me al voor me dat mijn telefoon (in de stad lopende) de hele tijd gaat repeaten. Als ik dan aan het einde van een winkelstraat ben krijg ik direct een batterijwaarschuwing.

Wat dat betreft zou ik graag iets in de buurt willen beginnen ofzo.

Ik heb er zelfs eens een keer een (naar mijn idee) pakkende naam voor verzonnen: WANnaWifi.

Gewoon 1 of meerdere stevige kabel-aansluitingen, en dan om de lantaarnpaal een AP.

Dan betaalt iedereen gewoon een bijdrage, hoeft er niemand netwerkapparatuur aan te schaffen, en heeft iedereen ook gewoon in de rest v/d wijk een lekker signaal.

Da's leuk, maar dergelijk eenheidsworst is niet bruikbaar voor mij. Ik heb wat meer eisen aan m'n verbinding. :)

Dus persoonlijk wil ik helemaal niet die bijdrage betalen, ik zal er immers geen gebruik van maken, en zelf wat aanschaffen bij een provider naar keuze. Dat ik daarbij meer geld kwijt ben, dat is een gegeven, maar dat vind ik acceptabel.

Er zijn natuurlijk ook WiFi repeaters, daarnaast kan je ook alle telefoons als repeaters laten functioneren. Geen stabiele dekking, maar met veel professionele accesspoints is dit wel te realiseren.
Repeaters zijn niet handig, want die moeten in hetzelfde kanaal uitzenden als het accesspoint wat ze repeaten. Dit is helemaal ruk voor je draadloze netwerk.

Wifi is nu al lastig genoeg voor voice en andere realtime-protocollen, inherent aan het shared-medium-principe.

Die vele stads-wifi netwerken die een paar jaar geleden gelanceerd zijn, zijn niet zo massaal gefaald doordat het zo makkelijk was om ze op te zetten... Wifi is gewoon niet de juiste techniek hiervoor. Een universiteitscampus afdekken gaat nog net, maar een stad is gewoon te hoog gegrepen.

Op zich goed idee. Even kijken of hij niet gaat zappen als er opTV iets geroepen wordt. Zal wel beperkt aantal zenders hebben, want Apple bepaalt natuurlijk welke zender er op mogen. Per dag betalen via de app-store?

Even kijken of hij niet gaat zappen als er opTV iets geroepen wordt.
Dan bedenken ze wel iets Kinecterigs wat kijkt of het commando wel komt van iemand die z'n ogen op de tv heeft, of zo.
Zal wel beperkt aantal zenders hebben, want Apple bepaalt natuurlijk welke zender er op mogen.
Als dat betekent dat BBC2 weer terug komt, denk ik dat dit een voordeel is voor analoge Ziggo-kijkers.

Met andere woorden: het aanbod wordt altijd bepaald door de aanbieder. Of het nou Apple, Ziggo, CanalDigitaal is of wie dan ook.
Per dag betalen via de app-store?
Nou... Lijkt me een voordeel. Nu mis ik programma's omdat ik het vertik om voor 1 programma een heel zenderpakket aan te schaffen met allerlei dingen waar ik verder niet naar kijk... Als ik mag betalen voor wat ik kijk, maar wel mag kiezen uit het hele aanbod, dan teken ik ervoor.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op woensdag 16 november 2011 17:34]


Telco's buitenboord zetten is natuurlijk wel weer mooi. Het zijn gewoon providers van een data netwerk die op allerlei manieren nog mensen veel te veel willen laten betalen voor data. Maar dat gaat toch wel veranderen. Uiteindelijk is het allemaal data. Als whatsapp en skype gemeengoed zouden zijn..

Zou een landelijk 3g net niet gewoon door 1 partij zonder winstoogmerk beheerd kunnen worden? Iedereen voor 10E in de maand onbeperkt (fair use) toegang, en al die lastige en verouderde providers opdoeken. Als je de 3G internet prijzen in bijv scandinavie ziet moet dat kunnen..

Ik begreep dat landelijke wifi dekking wel wat lastiger is door het soort signaal?

[Reactie gewijzigd door maratropa op woensdag 16 november 2011 14:17]


ja en als apple dit had doorgezet hadden ze net als de rest ook de hoofdprijs gevraagd voor hun diensten ..
en mss zelfs meer door als enige iphones aan te bieden .
ik denk dat we blij mogen zijn dat apple dit vooralsnog niet heeft doorgezet ..

Apple zou natuurlijk nog steeds een virtual provider kunnen worden als ze dat zouden willen, zoals er zo vele zijn. Ze kunnen dan inzetten op data-gebaseerde abbonnementen.

Voor zoiets ben ik ook voorstander.

Eventueel zelfs voor een compleet pakket incl. TV.

Dus gewoon maandelijkse bijdrage en dan free-to-air TV op zowel kabel, internet als door de lucht. Ook meteen geen gezeik meer met encrypties.

Naar mijn idee hadden de netwerken in NL gewoon door de overheid beheerd moeten worden.

Bedrijven bestaan helaas alleen maar met winstoogmerk, en de netwerken zelf staan ergens achteraan.

Wat dat betreft zou ik GRAAG een eigen bedrijf beginnen incl. eigen netwerk, en deze voor een redelijk tarief aanbieden (waarom zou ik een belachelijk hoog salaris moeten verdienen, het kan toch ook redelijk?). Het is alleen jammer dat de kans dat zoiets mij (in mijn huidige situatie) zou lukken nagenoeg 0% is, omdat ik niet met een kapitaal van 1.000.000.000 begonnen ben.

Het gaat dan vaak ook niet zozeer om de wens van de CEO die extra miljoenen wil hebben, maar juist de aandeelhouders die tevreden gesteld moeten worden. En dat kan gedaan worden door hogere winsten en/of hogere omzetten te genereren. De oprichter van een bedrijf kan nog zoveel willen, als de aandeelhouders massaal hun aandelen weg doen heb je alsnog een groot probleem als bedrijf.

Ik snap alleen de link van de laatste alinea niet met de rest van het verhaal.

Dit item staat volgens mij niet in het boek, zoals hierboven wordt gesuggereerd.

jammer dat dit niet is gelukt,begrijp ik nou goed uit dit bericht dat het via WIFI berijk zou kunnen maken met het netwerk?was dat steve jobs idee?zo ja,geniaale man,zo nee,geniaale man :p
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:33 Verhagen wil weer topnotering voor Huygens-supercomputer
Vorige 13:38 Ballmer: 'We zitten en blijven in het Windows-tijdperk'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011