Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 151, views: 27.791 •

Microsoft-ceo Steve Ballmer stelt dat we niet in een post pc-tijdperk zitten, zoals Apple-ceo Steve Jobs eerder zei. "We zaten, we zitten en we blijven in het Windows-tijdperk", verzekerde Ballmer tijdens een aandeelhoudersvergadering.

Tijdens de aandeelhoudersmeeting kwam onder meer de toekomst van het bedrijf aan bod. "We zitten in het Windows-tijdperk. Daar zaten we in, zitten we in en daar zullen we in blijven zitten", antwoordt Ballmer op de vraag of de technologie-industrie in het post pc-tijdperk zit. "We zitten in een tijdperk waarin het aantal apparaten continu toeneemt. Dit is een kans die we zullen benutten om Windows in verschillende nieuwe manieren aan te bieden." De ceo doelt daarmee hoogstwaarschijnlijk op de ontwikkeling van Windows 8, dat behalve op x86-computers ook op arm-tablets gaat draaien.

Oprichter Bill Gates, die ook tijdens de vergadering aanwezig was, vindt dat Microsoft volop in ontwikkeling is. "We hebben veel om de smartphone- en tabletwereld op zijn kop te zetten. Veel slimme mensen binnen ons bedrijf werken daar momenteel aan", legt hij uit. Ook in het bedrijfsleven zal Microsoft zich volgens Gates moeten blijven ontwikkelen.

Tijdens de vergadering rees eveneens de vraag of Microsoft ooit zou worden opgesplitst. De aandeelhouders waren benieuwd of dat leidt tot meer waarde. Als het aan Ballmer ligt, komt er echter geen opsplitsing. Volgens Ballmer moet de ontwikkeling van nieuwe technologieën niet worden verhinderd. Hij noemt onder meer de mogelijkheid om Bing-zoekmachine in pc's, televisies en smartphones te gebruiken. "Dat is een stuk moeilijker als er verschillende groepen met aandeelhouders zijn die ieder belangrijke delen van het bedrijf bezitten." Ballmer denkt dat Microsoft de komende tien jaar nog een enorme groei gaat doormaken.

Reacties (151)

Reactiefilter:-11510129+165+22+30
Hoe komt het dat ze nu pas genoeg in huis hebben om de smartphone-tablet wereld op z'n kop te zetten?

Eerst zet apple alles op z'n kop en nu denkt microsoft hetzelfde te doen?
Staat alles dan niet weer recht? Zoals: 2x nee=ja
Apple heeft het echt hartstikke goed gedaan. Laat dat duidelijk zijn.

Apple heeft met name de timing goed gedaan (naast een mooi product).
Toen Microsoft met zijn slates en UMPC's kwam was de wereld er misschien gewoon nog niet klaar voor.

Nu wil bijna iedereen een tablet. Tijden zijn veranderd, misschien mede door Apple en nu kan Microsoft zijn producten ook weer opnieuw uitvinden en uitbrengen.
"Toen Microsoft met zijn slates en UMPC's kwam was de wereld er misschien gewoon nog niet klaar voor."

Inderdaad, de hardware was sowieso nog niet goed genoeg (of goedkoop genoeg).
Ik denk ook dat de software beetje te veel eiste. Geen native tablet/phone OS maar een full windows OS
Dat is niet het probleem. W8 is ook een full OS en zal ook op tablets draaien. Het probleem zat 'm vooral in de interface die niet aangepast was. De richting die MSFT uitgaat met tablets is de enige juiste in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 16 november 2011 14:21]

W8 wordt waarschijnlijk een full OS. Hetgeen wat ze tot nu toe op ARM hebben laten zien staat daar best ver vandaan moet ik eerlijk zeggen (Metro apps anyone? )

Waarom praat iedereen over W8 alsof het al uit en gebruikt is?

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 november 2011 14:45]

Omdat iniedergeval van de x86 versies er al developer previews uitgebracht zijn.
Er is nog geen mooi werkend ARM versie getoond. Naast een paar simepel metro apps. Denk niet dat de hele office suit op ARM soepel gaat draaien.
Maar gaat het nut hebben? Bij MS hebben de directeuren allang bewezen heel ver van de normale wereld te staan. Zullen ze niet gewoon achter blijven lopen? Het komt op mij over alsof het voor MS vrijwel onmogelijk is om innovatief te zijn, ze komen alleen maar met antwoorden op...

MS Sql (miss wel het beste MS product) -> Antwoord op de andere database paketten
Xbox -> Antwoord op de consoles van andere
WP7/Windows 8 -> Antwoord op Android en iOS
Elke programmeer taal die ze de afgelopen tijden hebben ge´ntroduceerd -> Antwoord op de concurrentie zoals PHP en C++

En zo kan je wel verder blijven gaan (bijv hun mooie flash alternatief)... Naar mijn mening kan je pas een succesvol nieuw product introduceren wanneer je een directie hebt die weet wat de mensen willen (en dus dicht bij de mensen staat), Steve Jobs heeft dit goed gedaan, de bazen van Google en Facebook doen het ook netjes (komt mede omdat ze ook wat jonger zijn) maar bij MS heb je zoiets al lange tijd niet meer gezien

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 november 2011 14:00]

Bekijk maar eens wat filmpjes van Microsoft Research. Er wordt genoeg ge´nnoveerd maar te weinig uitgebracht.
Dat probeer ik nu juist te zeggen. Een succesvol nieuwe product introduceren heeft vrij weinig te maken met technieken en goede producten. Het gaat om de wensen van de consument en de verwachtingen waar maken

Wat jij meld is exact hetgeen wat dr fout gaat bij MS (maar ook bij Nokia), ze hebben bergen goede innovatieve ideeŰn, ze hebben alleen enorm veel problemen met het implementeren in levensvatbare producten en het aanvoelen van de markt

Je product kan o zo goed zijn maar wanneer niemand het wilt dan heb je niks aan heel het product
Wie zegt dat het een MS tijdperk zal blijven alleen door innovatie? Ze hoeven niet de nieuwste dingen hebben. Waarschijnlijk is zelfs de grootste reden van al het succes backwards compatibiliteit.
Mee eens maar in de huidige tijd waar het toch echt lijkt alsof het web gebeuren steeds belangrijkere zaken gaan overnemen dat juist dat niet zo enorm belangrijk meer is.

Zelfs op mobiel gebied, veel mensen wilde niet van fabrikant switchen alleen maar om de problemen met het overzetten van de data te voorkomen. De iets technische mensen switchen nu binnen 1 minuut van telefoon/merk en OS puur omdat alles in the "cloud" zit. Nu is dat natuurlijk alleen voor technische/zakelijke mensen met bijv een Exchange server tot hun beschikking maar die theorie kan de komende jaren ook voor de massa werkelijkheid worden (KPN Mobiel, Mail, internet enz enz enz... linken aan telefoon, syncen en klaar)

Ik zeg ook niet dat het gaat gebeuren, ik vraag me het gewoon af en niemand heeft tot nu toe argumenten kunnen verzinnen die het tegendeel bewijst (op consumenten gebied dan he... zakelijk zie ik ze nog wel tijden mee gaan)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 november 2011 14:40]

Juist de backwards compatibiliteit is steeds minder een factor aan het worden. In de VS zijn 12.9% van de computers die verkocht worden inmiddels Apple. Een aantal jaren geleden was dat iets van 4%.
De hele tabletmarkt staat hier nog buiten. Windows 8 is er nog niet en in de tussentijd timmeren iOS en Android vrolijk aan de weg.

Zodra het niet-windows aandeel boven een bepaald percentage komt zal er steeds minder MS-exclusief zijn. De tijd dat Microsoft er vanuit kan gaan dat iedereen automatisch een windows machine koopt is dan voorbij.
Dus ja, ze zullen moeten innoveren en vooral presteren.

Bron: http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1821731
Overal touchscreens in stoppen. vind ik niet echt visionair of innovatief.
Grappig filmpje, maar als je de futuristische technologie wegdenkt, zijn de meeste van de toepassingen van die technologie nu al mogelijk met hedendaagse technologieen zoals NFC, GPS en 3G/4G. Als dit echt de toekomstvisie van Microsoft is, waarom begint men niet nu met de dingen die nu al mogelijk zijn?
Ja, ze hebben meer research dan Google. Maar het punt is inderdaad dat meneer Ballmer een pure zakenman is, en geen pionier. Hij weet heel goed waar ze geld kunnen verdienen, en dat doen ze goed. Maar eigenlijk is Kinect het enige echt nieuwe product van Microsoft zelf van de laatste jaren. De rest is niet meer dan een antwoord op. Ze zitten naar mijn mening ook in veel teveel markten. Als je kijkt naar de kwaliteit van Office, Visio etc. kijkt, dan is dat beneden pijl (op excell na). Onderdelen die ze beter kunnen verzelfstandigen.
Volgens mij zit aan elk stukje software een apart team. Met andere worden alle onderdelen van Office zijn zelfstandig al wordt de intergratie met diverse pakketen steeds belangrijker..

Kijk naar outlook ribon interface is er pas sinds 2010 maar de ribon interface is in 2007 ge´ntroduceerd,.

Nu moet ik wel zeggen dat de ribben in 2010 stuk volwassener is.

Wat balmer ook zegt integratie.. Het is steeds belangrijker om software en hardware bij elkaar te integeren. Als je telefoon W7 is zal je computer dat in 95% ook zijn.. Die 2 producten werken goed samen.. Ik heb een iPhone maar m'n Macbook PRO en Mac Mini ondersteunen daarbij ook mn iPhone!!
Kinect is overduidelijk een antwoord op de Nintendo Wii, kijk alleen eens naar de reclames van die peripheral, ik dacht eerst werkelijk dat het een Nintendo Wii reclame was met Wii Sports.
Kinect is trouwens gewoon een bedrijf wat overgenomen is. Dus weinig eigen research.... om ff de feiten erbij te halen.
En bovengenoemde producten zijn geen antwoorden op andere producten? Waaronder eerdere producten van MS.
Ja en andere databases pakketten waren allemaal de eerste.
Andere consoles waren allemaal de eerste.
Android en iOS zijn na Symbian, WM6 etc etc gekomen.
PHP was antwoord op o.a. ASP
MS SQL was niet de eerste

Xbox was niet de eerste

WP7 wat ook niet de eerst in zijn soort (natuurlijk kan je het mobiele OS vanaf de eerste iOS zien als opnieuw gedefinieerd... Noem het Touch OS)

PHP was eerder (wat is het 1994 tegenover 1998?)

Niks ten nadele van MS hoor, ik gebruik MS SQL en de Xbox360, ben erg benieuwd hoe WP7.5 voor mij gaat werken en weet dat ASP een goed product is. Mijn vraag is alleen, kan je zo overleven op de lange termijn (bijv 10 tot 20 jaar)? Er hoeft maar in elke branch een "nieuwe Apple" op te staan en de complete markt loopt weg bij MS

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 november 2011 14:15]

PHP was eerder (wat is het 1994 tegenover 1998?)
Oh please. Als je je huiswerk een beetje had gedaan dan had je geweten dat PHP pas echt publiek bekend werd met versie 3, die in 1998 gereleased werd - daarvoor stelde het geen zak voor en kon het vrij weinig. ASP is allesbehalve een antwoord op PHP, ze wisten waarschijnlijk niet eens iets van elkaar tijdens de release.

Wat betreft je andere opmerking, hoezo "antwoord op C++" :? Alsof C++ van 1 bedrijf is (zoals PHP, Java en C#). Het is een open standaard, en Microsoft levert zelf een van de meestgebruikte C++ compilers (en zeker de meestgebruikte voor Windows applicaties). En op het gebied van IDE's heeft het lang geduurd voordat iets anders daaraan kon tippen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 november 2011 15:04]

Daarnaast voor ASP had je een windows licentie nodig. PHP kon je op bijna alles draaien waardoor hobbyisten het een goedkoper alternatief was dan ASP.

Zo kom je ook aan je klanten.. MS kan daar ook niets vanaf snoepen aangezien Linux en PHP + Apache stuk goedkoper is voor het neefje van je buurman dan Windows + ASP + MSSQL.. (afgezien van de MSSQL Express versie)
Ook apple bedenkt niet zo gek veel nieuws.

Ze zijn gewoon enorm goed geweest om bestaande mogelijkheden op te pakken, op te poetsen en te verkopen.
Android en iOS waren antwoorden op Windows Mobile. Misschien niet het beste product maar wel het begin van de smartphone.

Alle palm OS-sen daargelaten want ook die heb ik gehad maar daar kon je toch uiteindelijk net niets mee. Met name geen sync mogelijkheid.
Windows Mobile het begin van de smartphone??
Pas in 2007 kwam de eerste echte smartphone (met touchscreen) met Windows Mobile op de markt.
De eerste Symbian smartphone (met touchscreen) was er al in 2000.
Pas in 2007 kwam de eerste echte smartphone (met touchscreen) met Windows Mobile op de markt.
* The Zep Man kijkt naar zijn Mitac Mio A701...

Onwaar.
Windows Mobile het begin van de smartphone??
Windows Mobile (zowel de touch als de non-touchversie) luidde de opmars van de populariteit van smartphones in onder het gewone publiek, nog voordat Apple met de iPhone aankwam. Het heeft niet het effect gehad van Android en iOS, maar heeft wel de smartphones ontrokken uit de niche-markt.
De eerste Symbian smartphone (met touchscreen) was er al in 2000.
Ah, ik herinner mij nog die eerste generatie... En dat ze al het goede van EPOC om zeep hadden geholpen. Maar buiten dat om: de Communicator-lijn van Nokia (die stierf na het uitkomen van de E90) is nooit echt mainstream geworden. S60 is wel opgepikt, maar wordt niet door de massa gebruikt als smartphone OS.
..
Toen Microsoft met zijn slates en UMPC's kwam was de wereld er misschien gewoon nog niet klaar voor.
...
De wereld wel, de slates echter niet. Er moest eerst iemand als Apple komen die liet zien hoe je 'slates' maakt die wel klaar zijn voor de wereld.
De interface ja, de mogelijkheden niet. Jobs visie m.b.t. tablets was echt zeer beperkt.
ja, zonder flash is een tablet waardeloos ;)
Apple heeft het mischien met de tablet wel goed gedaan maar de klanten zitten na 2 jaar met zwaar verouderde hardware opgescheept.
En Windows tablets zullen na 2 jaar niet verouderd zijn? |:(

Wie een iPad 1 heeft hoeft enkel jaloers te zijn op iPad 2 gebruikers. Specs zeggen niet alles, het is vooral hoe de software omgaat met die specs wat belangrijk is. Tablets die vandaag uitkomen zullen betere specs hebben dan de originele iPad maar daarom is de gebruikservaring nog niet beter dan op een originele iPad vandaag
For the record: Steve Jobs was zelf geen uitvinder. Hij was een visionair en dat is wel iets anders..

Hij zag technologie, en wist er een nieuwe toepassing voor te verzinnen die aansloot bij de verwachtingen van de consument (mainstream).

Voor de Iphone en iPad had Apple 1 patent dat er bepalend was voor het succes: de multi-touch-screen, waardoor je een nieuwe interface kon bouwen.

Microsoft is echter al sinds de jaren '90 bezig met tablets. Dit waren alleen meer 'afstandsbedieningen' met een 'beeldscherm' en is vooral bedoeld geweest voor de upper-class en zakelijke toepassingen.
Bold statement
"We zitten in het Windows-tijdperk. Daar zaten we in, zitten we in en daar zullen we in blijven zitten",
Voor de pc markt ja,
Voor de tablet en smartphone markt nee
Daarnaast denk ik dat google de netbook (OS)markt gaat veroveren.

Daarnaast getuigd deze uitspraak (IMO) van arrogantie en ik hoop dan ook dat Google over 5 of 10 jaar windows (op de pc markt) kont schopt met een chrome/android OS voor al je apparatuur zodat dat ook lekker makkelijk kunnen synchronizeren en altijd alles overal (gebruiksvriendelijk) toegankelijk is

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 16 november 2011 13:45]

De netbookmarkt groeit niet meer zoveel lijkt me. Tablet lijkt nu het nieuwe netbook.

Ik hoop van harte dat Microsoft niet zo'n monopoliepositie zal kunnen ontwikkelen op de smartphone- en tabletmarkt als op de huidige markt van reguliere consumenten-pc's.
Naja, hij doelt op chrome os waarschijnlijk. Je kan er vanuit gaan dat chrome os gewoon straks ook op desktops en tablets komt. Toekomst is en blijft web-based.
Nah, native applicaties zijn altijd nog stappen verder dan webbased applicaties. De cloud is in mijn ogen "de opslagplaats" niet "de werkplek".
Een cloud heeft veel meer rekenkracht dan de desktop. Door dat de resources in een cloud met vele mensen gedeeld kunnen worden kan je daar veel goedkoper veel rekenkracht ter beschiking stellen. Het zal nooit voorkomen dat iedereen tegelijk zware taken op een cloud uit wil voeren.
Hoeveel mensen hebben taken die Řberhaupt meer kracht vraagt dan geleverd kan worden door een ARM of x86 processor? De cloud introduceert een gigantische afhankelijkheid van een externe provider en zeker voor consumenten is dat lang niet altijd een mogelijkheid.

Neem ChromeOS als voorbeeld, heeft niet de rekenkracht van de cloud nodig dus zou prima offline werken. Echter op dit moment is Google niet verder dan het offline bekijken van documenten en spreadsheets via Chrome. Je kan het product enkel online gebruiken en bent dus volledig afhankelijk van een internet verbinding, zodra die even weg valt of niet snel genoeg is kan je helemaal niks meer.

Web apps zijn leuk maar nooit zo betrouwbaar als lokale applicaties. Ik weet dat mijn versie van Word enkel stopt met werken na een hardware failure, Ik weet dat de huidige functionaliteiten altijd blijven werken en dat ik ook in een van de meest verlate gebieden op aarde nog door kan werken zolang ik maar stroom heb.

Het cloud based werken is leuk, tot je met je cloud apps in de trein zit en merkt dat je op sommige plekken gewoon geen internet hebt. Dag documentjes.
ik ben het grotendeels met je eens. Behalve:
Het cloud based werken is leuk, tot je met je cloud apps in de trein zit en merkt dat je op sommige plekken gewoon geen internet hebt. Dag documentjes.
Je documenten bevinden zich op de cloud, dus je zal ze nooit kwijt zijn. Dat is juist het voordeel. Vergelijk het met een e-mail opstelen in Gmail. Laatst ging bij mij de stroom eraf terwijl ik net een e-mailtje aan het typen was. Toen dit opgelost was kon ik gewoon verder met mijn e-mail.
Nah! Gekkie, was je zo even de local storage vergeten, niet dat dit goed werkt in alle apps, maar dat is een kwestie van implementeren, het is dus een kwestie van tijd voor web apps zo betrouwbaar zijn als lokale aplicaties...
Ja, bedrijven zullen alles in de cloud laten draaien en wat bits doorsturen puur voor de weergave.
Dat is onmogelijk en zou alle bedrijven 100% lam leggen als er een internet storing is: not gonna happen.
Dan zit je nog met privacy issues in de cloud bvb.

Neen, de cloud is niet heilig daar ben ik zeker van.
Voor rekenkracht de cloud gebruiken waarom niet. Maar dat is iets van ChromeOS niet doet. Vrijwel alles in dat office pakket wordt gewoon lokaal gedaan in een browser maar de data wordt remote opgeslagen.
Arrogantie? Eerder vertrouwen in je eigen kunnen en je eigen producten.

Alles synchronisen kan straks ook gewoon prima op verschillende toestellen. Microsoft is bezig met native apps voor Skydrive op iOS, Android & OSX. Skydrive werkt overigens een stuk fijner dan GoogleDocs in je browser.

En vergeet Live Mesh natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 16 november 2011 13:54]

Juistem... Oftewel MS wordt een gewone software ontwikkelaar en geen OS ontwikkelaar ;)

Een complete Markt veroveren (daar hebben we het over) zie ik MS niet meer doen naar mijn mening. De concurrentie achternalopen en de producten die al reeds een succes zijn uitbouwen doen ze wel netjes idd

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 november 2011 14:03]

Waar denk jij dat die Live Mesh en Skydrive servers op draaien? OSX? Android? Apache? Ze zijn ook de enige met een OS dat een tablet eindelijk meer dan een gadget maakt.

Overigens is een OS natuurlijk ook gewoon software.

Overigens is het juist Google die op dit moment nogal leentje buur aan het spelen is met ICS. Wat niet meer dan logisch is, zo werkt de wereld immers: men bouwt voort op wat men al heeft. Je gaat het wiel niet opnieuw uitvinden.
Waar denk jij dat die Live Mesh en Skydrive servers op draaien? OSX? Android? Apache?
Had idd even moeten melden dat ik doelde op consumenten markt. Windows Server wordt beter en beter (al zal de nieuwste wel even wennen worden) en al verwacht ik dat steeds meer bedrijven naar een decentrale oplossing gaan heeft MS zeker nog flink wat successen te boeken. De zakelijke markt is dan ook wel wat makkelijker natuurlijk omdat mensen andere eisen stellen aan zakelijke dan consumenten oplossingen
Ze zijn ook de enige met een OS dat een tablet eindelijk meer dan een gadget maakt.
Ze hebben nog niks, ze (en veel volgers met hun) denken dat ;)
Overigens is het juist Google die op dit moment nogal leentje buur aan het spelen is met ICS. Wat niet meer dan logisch is, zo werkt de wereld immers: men bouwt voort op wat men al heeft. Je gaat het wiel niet opnieuw uitvinden.
Juistem en daar komt een beetje markt kennis bij kijken. Google wist dat ze geen nieuwe markt gingen openen. Ze voelen de markt aan en brengen dat op massale schaal aan (iets wat nog niemand deed omdat Apple puur op eigen HW richt). Overigens wil ik van jou wel even horen wat ze hebben geleend bij ICS... Bij de eerder Android versies oke maar over Android 4.0 kan je nog heel weinig zeggen (tenzei jij een uber dev bent en ICS al hebt draaien natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 november 2011 14:23]

Swiping between menus instead of tapping them is Metro

Action bar is copied from wp7 (especially making it common between apps, is exactly what Metro is)

Photo album UI looks exactly like WP7 gallery

Contact groups is from WP7

People app is direct copy of wp7 people’s hub

Folder creation method (dragging two icons together to make a folder) is from iOS

Lock screen to camera is from WP7/iOS (which iOS copied from WP7)

Switching reply method between email/sms/call in contact card is WP7 (Actually, webOS did that 1st -ed.)
Allemaal zaken die ook al mogelijk waren binnen Android 2.*

Please try again

Ps. Trouwens ook veel dingen die ik al eerder op andere hardware met een OS ben tegengekomen ;)

1 dingetje is de Action bar (dat is inderdaad een kopie van het alt tab gebeuren in Windows Vista)

En het wisselen tussen menu's doet vrijwel iedereen op Android 3.* met digitale knopjes, zal weinig veranderen in 4.0

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 november 2011 14:31]

Alles was mogelijk, het is immers een open source systeem...

Ik heb genoeg Android telefoons in mijn handen gehad om te kunnen zeggen dat dit toch echt wel even wat anders is.
arrogantie? Neen, een aandeelhoudersvergadering.

Gouden bergen, gebakken lucht, dat soort dingen.
Daarnaast getuigt deze uitspraak (IMO) van arrogantie
Eerder kortzichtigheid, als je het mij vraagt. En gebrek aan fantasie.
En dan nog. Als ik rond mij kijk zie ik nog zeer weinig mensen in hun persoonlijk leven werken met Windows. Je zou zeggen dat het aan mijn vriendenkring ligt maar als je naar TV kijkt zie je ook enkel maar mensen met Mac's en nee dan heb ik het niet over soaps of films maar Human interest programma's waar men bij echte mensen dus geen product placement.
Wij hebben hier test tablets liggen met windows 8 erop..
Vooralsnog ziet het eruit alsof ze compleet de weg kwijt zijn :?
met een pre beta op veronderstel ik. ik heb die op vbox getest en ze zijn volgens mij echt goed bezig maar ja nog te vroeg om een conclusie te nemen
Bij Microsoft zijn en blijven ze inderdaad in het Windows tijdperk. De rest van de wereld zit al in een multi-platform wereld.
Niet want voor android krijgen ze ook patentgelden dus dat is wel multi-platform winst maken :)
Windows Phone, Windows voor desktop pc's (en tablets) en Windows voor servers lijkt me anders redelijk veelzijdig. Bovendien zijn ze nu ook druk bezig met cloud-diensten. Dus hoezo lopen ze achter de feiten aan dan?
Apple is inderdaad erg multiplatform zolang het maar Apple is.
Ah serieus?
Leg graag uit, want bij mijn weten zijn dingen van Apple afkomstig ook voor iOS of mac OS x en consoorten.
De 'html' toepassingen zijn op zich platformafhankelijk ja, maar daarvoor moet je ook een internet verbinding hebben dus toch niet onafhankelijk
"De ceo doelt daarmee hoogstwaarschijnlijk op de ontwikkeling van Windows 8, dat behalve op x86-computers ook op arm-tablets gaat draaien."

Dus niet op x64 systemen?!
http://nl.wikipedia.org/wiki/X86-instructieset x86 heeft meerdere varianten ;) Dus 64 bit zal ook gewoon ondersteund worden door Windows 8.
Op x64 systemen die voortborduren op x86 technologie, ja. Maar op echte x64 systemen, nee (Intel Itanium).
Itanium is een eigen architectuur, dus expliciet geen 'x64-systeem'. x64 is een volksmond-afkorting voor x86-64, de 64-bit extensies die AMD met de ClawHammer/SledgeHammer reeks van processoren heeft geintroduceerd en die naadloos backwards compatible zijn met native x86. Het is dus correct om de hele familie als in dit artikel gedaan wordt als x86 aan te duiden, x86 heeft gewoon momenteel zowel 32- als 64-bits onderdelen.