De Tweede Kamer is niet tevreden met de opt-out-mogelijkheid die Google biedt aan internetgebruikers die niet willen dat hun router wordt opgenomen in een database met locatiegegevens. Google gaf met die optie juist gehoor aan een eis van het CBP.
Eerder deze week werd bekend dat Google akkoord gaat met een eis van het College bescherming persoonsgegevens. Internetgebruikers kunnen aangeven dat ze niet willen dat hun routers worden opgenomen in een database die Google gebruikt voor locatiebepaling. Ze moeten dan '_nomap' toevoegen aan het ssid. Het is een mogelijkheid die Google wereldwijd gaat aanbieden, maar de oplossing is voor veel Tweede Kamerleden niet genoeg, blijkt uit een rondgang van BNR.
Zo vindt VVD-Kamerlid Ard van der Steur dat mensen zelf moeten kunnen beslissen 'of je het wenselijk vindt dat mensen weten wat jouw surfgedrag is en hoe jij met je computer en je router omgaat'. Daarbij doelt Van der Steur waarschijnlijk op het al dan niet per ongeluk verzamelen van gegevens die over openbare netwerken werden verzonden, waar Google zich aan schuldig maakte. D66 noemt het opt-out-plan van Google 'de omgekeerde wereld' en CDA dient samen met de PvdA een motie in: volgens hen moet Google vooraf toestemming vragen. De PVV wil zelfs een 'registreer-me-niet-register'.
De reacties van de Kamerleden zijn opmerkelijk, omdat de plannen van Google al enige tijd bekend zijn en Google hiermee gehoor geeft aan de eisen van privacywaakhond CBP. Het bedrijf moest op last van een dwangsom van een miljoen euro zijn database met mac-adressen en ssid's verwijderen en een opt-out-mogelijkheid bieden. Aanvankelijk overwoog Google naar de rechter te gaan om de uitspraak, maar later besloot het zich naar de eis van de privacywaakhond te voegen.
In meerdere landen lag Google onder vuur om het in kaart brengen van wifi-netwerken, maar dan vooral vanwege het verzamelen van gegevens die over open netwerken werden verstuurd. Volgens Google gebeurde dat door een per ongeluk geactiveerde 'feature' in de software. Maandag nog schikte Google in België voor 150.000 euro in een zaak over dat onderwerp.
Google brengt met zijn Street View-auto's wifi-netwerken in kaart; op basis van de aanwezigheid en signaalsterkte van draadloze netwerken kan worden bepaald waar een gebruiker zich bevindt, wat snellere en betere locatiebepaling op onder meer mobiele telefoons mogelijk moet maken. Daartoe brengt het bedrijf de locatie en mac-adressen van routers in kaart. Google is overigens niet het enige bedrijf dat dit doet: ook Microsoft doet dit, evenals het minder bekende Skyhook.
Update, 10:06: Google geeft in een reactie aan dat het uit mac-adressen geen identiteit kan afleiden, maar dat het op verzoek van het CBP toch de opt-out-mogelijkheid aanbiedt. "We hopen dat andere aanbieders dit voorbeeld zullen volgen", aldus woordvoerder Mark Jansen.
[Reactie gewijzigd door brrrbaybay op 16 november 2011 09:37]
[Reactie gewijzigd door MikeyMan op 16 november 2011 09:38]
Nee hoor. Je router broadcast je SSID zodat andere apparaten daar makkelijker mee kunnen verbinden, maar het is niet nodig om je SSID te broadcasten en dat kun je gewoon uitzetten. En ja, je kunt hidden SSID's dan nog wel afleiden door te luisteren naar willekeurige pakketjes, maar dan ben je dus expliciet aan het afluisteren en reageer je niet louter op broadcasts. Als Google gewoon alleen expliciet gebroadcaste SSID's opslaat dan zie ik daar geen enkel probleem in. Ben het dan ook helemaal eens met metaal. Als je router keihard loopt te roepen dat hij bestaat, waarom zou een derde partij daar dan geen aantekening van mogen maken?Dat ik "een radiosignaal in de ether is slinger" is noodzakelijk om het draadloze netwerk te laten werken.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 november 2011 11:48]
[Reactie gewijzigd door PhazeD op 16 november 2011 11:57]
Google wil plaatsbepaling kunnen doen. Daarvoor hoeft het niet letterlijk al die gegevens te weten. Zoals ik verderop al zei, je kunt die gegevens anonimiseren. Bijvoorbeeld door een 24 bits hash uit het 48 bits MAC adres te berekenen. Het is dan nog voldoende om plaatsbepaling te doen (door de combinatie met andere AP's is die hash uniek genoeg), maar niet voldoende om jou als persoon aan die gegevens te koppelen.Waar het om gaat: Google slaat je SSID, je MAC-adres en de locatie van je netwerk ongevraagd op en gaat die informatie zonder toestemming publiek maken en daar geld aan verdienen.
Privégegevens die je zelf al publiceert.Het gaat om het principe dat privé gegevens zomaar gebruikt worden.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 november 2011 12:08]
Nee, ik "publiceer" die gegevens helemaal niet. Ze zijn te achterhalen als je vlak bij mijn huis bent, maar verder niet.Privégegevens die je zelf al publiceert.
[Reactie gewijzigd door PhazeD op 16 november 2011 12:16]
Dus de gegevens zijn beschikbaar, daar gaat het om. Iedereen kan deze zien als ze bij jouw huis in de buurt staan.Nee, ik "publiceer" die gegevens helemaal niet. Ze zijn te achterhalen als je vlak bij mijn huis bent, maar verder niet.
Zie de reactie van deadinspace een stukje lager. (http://www.howtogeek.com/...-ssid-really-more-secure/)Het SSID verbergen is geen beveiligingsrisico. Waar haal je dat vandaan?
Er zijn vele redenen. Een simpel voorbeeld:Ik zie nog steeds niet hoe het ovangen en vastleggen van een SSID schending van de privacy is.
Er is toch een opt-out? Wat zeur je nou? Ik stel alleen mijn vraagtekens bij de daadwerkelijke reden voor die zogenaamde "privacy" die eigenlijk imho helemaal geen privacy is.Waarom wil je niet snappen dat sommige mensen de optie op privacy graag behouden?
En doe nou niet alsof Google die gegevens op internet zet, want dat is ook niet waar. Het enige wat Google levert is een dienst die jou vertelt waar je ongeveer bent als jij aan Google vertelt welke AP's er in de buurt zijn en wat de signaalsterkte daarvan is. Google mag die gegevens ook niet gewoon kaal op internet zetten, want ze vallen onder de wet persoonsgegevens.Doe nou niet alsof ik die gegevens zelf al op internet heb gezet, want dat is gewoon niet waar
Het gaat erom dat apparaten verbonden met een dergelijk verborgen netwerk overal gaan zitten vragen of dat SSID wellicht bestaat. Nu broadcast je router alleen "Speedtouch12345" in de omgeving van je huis. Als je je SSID verbergt dan vraagt je telefoon "Ben je daar, Speedtouch12345?", maar dan niet alleen rond jouw huis, maar ook op je werk en in de supermarkt. Wat iemand met die gegevens moet mag Joost weten, maar goed. Het principe achter SSID's is niet dat ze uniek zijn. Dus als je bang bent dat ze herleidbaar zijn naar jouw persoon, dan moet je ze ook geen unieke naam geven. Bijvoorbeeld door even wat AP's op te vangen aan de andere kant van je eigen wijk een een van die namen te kiezen.Het SSID verbergen is geen beveiligingsrisico. Waar haal je dat vandaan?
[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 november 2011 12:59]
Dat bedoel ik met 'op internet zetten'. Die informatie is straks ongevraagd voor iedereen toegankelijk.En doe nou niet alsof Google die gegevens op internet zet, want dat is ook niet waar. Het enige wat Google levert is een dienst die jou vertelt waar je ongeveer bent als jij aan Google vertelt welke AP's er in de buurt zijn en wat de signaalsterkte daarvan is.
Net als dat iedereen weet dat een bepaald adres op een bepaalde GPS locatie staat. Dat wil niet zeggen dat iedereen weet wie er op dat adres woont.Dat bedoel ik met 'op internet zetten'. Die informatie is straks ongevraagd voor iedereen toegankelijk.
Niet voor het begrip publiceren.Er is een verschil tussen de SSID broadcasten in een straal van enkelel tientallen meters en het op internet zetten, toch?
Voor de tweede keer, HET SSID STAAT NIET OP INTERNET. Het staat in een database van Google die je niet in kan zien. Jij kunt aan Google vragen "goh, ik zie hier SSID genaamd 'Henk' met sterte 3 en SSID genaamt 'PhazeD' met sterkte 18. Waar ben ik?". Google zegt "Ongeveer 34 graden noorderbreedte en 11 graden oosterlengte, met een afwijking van 10 meter".Er is een verschil tussen de SSID broadcasten in een straal van enkelel tientallen meters en het op internet zetten, toch?
[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 november 2011 00:21]
Leg dat eens uit.Bovendien loop jij mensen aan te raden hun SSID te verbergen, wat gewoonweg slecht advies is. Niet doen, beveiligingsrisico.
[Reactie gewijzigd door PhazeD op 16 november 2011 15:31]
Het MAC adres aan de wifi kant is niet gelijk aan het MAC adres aan de WAN kant.Ik begijp Googles belang daarin wel en ben daar niet op tegen. Maar er zit wel een ander aspect aan. Doordat Google het MAC-adres en Locatie weet en via haar andere diensten IP en MAC-adres, kan zij straks aan elk IP adres een locatie koppelen.
Precies, volgens mij kun je ook je router onzichtbaar maken door hem alleen zichtbaar te maken voor bepaalde MAC-adressen. Dan kan de buurman je router niet zien en Google ook niet, hoe kunnen ze je dan indexeren? Ik vind dit ook de eigen verantwoordelijkheid van de consument.Volgens mij is de _nomap discussie dus ook een beetje onzin, mensen die niet willen dat ie gemapt wordt kunnen hem hiden, dat is volgens mij je opt-out methode...
[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 16 november 2011 12:08]
fjehoel en tweaker2010, lees even de reactie van deadspace een stukje lager. Hij legt uit waarom het verbergen van je SSID onveilig is. Hij verwijst naar dit artikel.Je kunt anders ook gewoon je SSID hiden
Nee, zo werkt dat niet.Precies, volgens mij kun je ook je router onzichtbaar maken door hem alleen zichtbaar te maken voor bepaalde MAC-adressen.
Nee, een WiFi netwerk is per definitie PUBLIEK. Een prive netwerk moet een afgeschermd (besloten) netwerk zijn. Alleen jij gebruikt dit publieke netwerk voor prive doeleinden. Het probleem is eigenlijk dat jij een beperkt access point hebt waarbij de signaal sterke niet van is aan te passen. Dit geldt overigens voor zeker 98% van de access points welke verkrijgbaar zijn. Als je een duurder access point zou hebben, zou je het signaal zou kunnen verzwakken dat deze vanaf de straat niet op te vangen is. Alleen de meeste van deze access points worden juist gebruikt om het signaal te versterken. Echter tegenwoordig zijn range extenders meer populair omdat deze goedkoper zijn. Ook bieden sommige fabrikanten de mogelijkheid om meerdere access points aan elkaar te koppelen om zo overal over een goed signaal te beschikken.Mijn draadloos netwerk is voor mij alleen. Het is privé.
Daarnaast heeft Google de naam en de locatie van access points nooit openbaar gemaakt. De client verstuurd namelijk een lijst van SSID namen naar een webservice van Google en deze geeft een locatie terug. Dat is ook waarom Google roept dat zij geen privacy schenden. De streetview auto van Google weet namelijk precies waar deze zich bevind en voor die locatie wordt bepaald welke access points beschikbaar zijn.Ik heb nooit gevraagd om- en ben nooit accoord gegaan met het opnemen van mijn ssid in een locatiedatabase.
Mijn wifi netwerk is enkel in een straal van enkele meters rondom mijn huis 'publiek'. Je moet in de buurt zijn.Nee, een WiFi netwerk is per definitie PUBLIEK.
Ja, dus je geeft een SSID op en je krijg lokatiegegevens terug van Google.de client verstuurd namelijk een lijst van SSID namen naar een webservice van Google en deze geeft een locatie terug.
[Reactie gewijzigd door freaky op 16 november 2011 19:10]
Dit is geen kwestie van begrijpen. Dit is mijn mening.Jij begrijpt het echt verkeerd, metaal.
Dat A noodzakelijk is voor B wil nog niet zeggen dat je niet de keuze hebt om B niet te doen.Dat ik "een radiosignaal in de ether is slinger" is noodzakelijk om het draadloze netwerk te laten werken.
Niet voor alle acties van andere personen hoef je toestemming te verlenen. Ik mag bijvoorbeeld toch ook een twitter bericht plaatsen waarin in vermeld dat ik Jantje net nog bij de Albert Heijn heb gezien, zonder dat ik Jantje daarvoor om toestemming had gevraagd? Dit soort privacygevoelige informatie is nog veel erger dan jouw SSID in een database van Google, maar blijkbaar heeft niemand het daarover.Ik heb nooit gevraagd om- en ben nooit accoord gegaan met het opnemen van mijn ssid in een locatiedatabase.
Je voordeur is ook alleen maar te zien als je bij je in de straat staat, maar iedereen kan en mag daar vanaf de openbare weg een foto van maken en zelfs publiceren, inclusief huisnummer en eventueel nog leesbaar naambordje.Bovendien ''slinger'' ik dat signaal enkel een metertje of 50 rondom mijn huis. Dus ja, als je vlak bij mijn huis bent, kun je, als je er naar op zoek gaat, de naam van mijn wifi netwerk achterhalen.
Dat is toch totaal wat anders als de naam en locatie van je draadloze netwerk op internet zetten!
[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 16 november 2011 11:51]
Niets, maar je hebt dan in je PC of tablet een GSM ontvanger nodig en die ontvanger moet daarvoor ook geschikt zijn. WIFI zit er meestal overal wel in en is zo inzetbaar.En wat is er mis met triangulatie middels gsm masten?
Vaste 'betrouwbare' lokaties met redelijk nauwkeurig (<16meter) positie bepaling ;p
Want een public SSID is wel veilig?Een verborgen SSID is een beveiligingsrisico dus dat lijkt me geen acceptabele oplossing.
Ja, een public SSID is veiliger dan een "verborgen" SSID.Want een public SSID is wel veilig?
[Reactie gewijzigd door deadinspace op 16 november 2011 11:20]
Toch snap ik dan niet wat het verschil is met "Hallo, ik ben een router, mijn SSID is <iets>, wat is het wachtwoord?" of "Hallo, is router met SSID <iets> daar?" Afgezien van dat de ene locatie gebonden is en de ander niet. Zolang je niet door de beveiliging heen komt zul je nooit vebrinding krijgen. Dus op zich is beiden dan gewoon niet veilig alleen de ene wat minder dan de andere.[...]
Ja, een public SSID is veiliger dan een "verborgen" SSID.
Als je je SSID "verbergt", dan is hij sowieso niet verborgen; hij wordt alleen niet meer meegegeven in de periodieke "hier ben ik" roep van je router. In alle andere communicatie is het SSID nog steeds aanwezig, en het is dan ook triviaal om deze "verborgen" SSIDs te vinden.
Maar als je SSID "verborgen" is, dan moet je op je laptop of telefoon wel instellen dat deze specifiek probeert met jouw SSID te connecten. Dus in plaats van dat je router roept "Ik ben hier en mijn SSID is <iets>" gaat je laptop/telefoon roepen "Hallo, is SSID <iets> daar?"
En dat doet je laptop/telefoon niet alleen als je thuis bent, maar ook op andere locaties. Op school, op je werk, tijdens de boodschappen, etc. Vooral voor telefoons betekent dat dat jij potentieel de hele tijd jouw SSID loopt rond te schreeuwen. En dan niet alleen thuis, waar jouw SSID zich bevindt en mensen er niks mee kunnen, maar overal waar jij gaat en staat en waarmee het aan jouw persoon gekoppeld is.
Dus ja, "verborgen" SSIDs voegen niet alleen niks toe qua veiligheid of privacy, ze maken het alleen maar erger. Zie dit artikel voor een uitgebreidere uitleg (kopje "Hidden Wireless SSIDs Actually Leak Your SSID Name"). "Hidden" SSIDs zijn echt de slechtste uitvinding sinds het bedenken van wireless LANs. Schijnveiligheid ten top.
Nee, dit laat zien dat de meeste mensen er niet zo veel om geeft. Waarschijnlijk zal ook vrijwel niemand van de opt-out gebruik gaan maken, omdat ze er niet om geven. Mensen die hier wel om geven hadden waarschijnlijk sowieso al een verborgen ssid.Natuurlijk wil google dit systeem omdat er maar een heel klein % zal zijn dat de ssid gaat wijzigen om geïndexeerd te worden. Dat feit alleen al laat zien dat mensen hun wifi verbinding niet geïndexeerd willen hebben,
Je denkt te simpel, want de geopperde stelling van degene waar je op reageert is:uhm... geen '_no-map' moeten toevoegen, maar '_yes-map'.... Of denk ik dan te simpel?
[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 november 2011 11:35]
Inderdaad, maar dat geld ook voor de opt out. Google rekent er op dat niemand de moeite neemt om te opt-outen en denken daar mee weg te komen.Als ze een opt-in hanteren dan kunnen ze de dienst beter gewoon niet aanbieden, want er zullen maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk de moeite gaan nemen om zich te registeren of om hun SSID-naam aan te passen.
[Reactie gewijzigd door Durandal op 16 november 2011 14:23]
[Reactie gewijzigd door RielN op 16 november 2011 14:29]
[Reactie gewijzigd door dutchtom91 op 16 november 2011 09:45]
http://arstechnica.com/ol...i-triangulation-might.arsIk vind het raar dat google zoiezo zulke gegevens nodig heeft voor hun lokatie dienst. Het is een pluspuntje als je weet waar de gebruiker zich bevind.
Dit is dan toch het probleem van google en niet van de consument?Ik snap best dat opt-out een beetje de omgekeerde wereld is, maar het lijkt me best lastig om een opt-in mechanisme te hanteren. Dit doet waarschijnlijk bijna niemand (gewoon omdat ze 't niet weten), dus zou het in kaart brengen van WiFi AP's geen nut meer hebben. Het netwerk is dan niet fijnmazig genoeg.
Iemand een idee hoe je dat technisch zou moeten oplossen? Toestemming vragen aan (de eigenaar van) elk accesspoint?
Is dit niet gerelateerd aan het hele verhaal dat google wel resultaten mag weergeven met torrents, maar thepiratebay niet. Dit simpelweg omdat thepiratebay zich puur en alleen richt op het indexeren van (meestal illegale) torrents. Voor google echter, is het gewoon iets wat tussen de resultaten zit. Ze zijn dus niet op grote schaal specifiek met torrents bezig.Dus als jij je netwerk niet goed beveiligd, tja dan mag google er niet op snuffelen maar de rest van de wereld kan dat prima doen? Waarom laat je die wel toe?
[Reactie gewijzigd door kramer65 op 16 november 2011 11:37]
[Reactie gewijzigd door ToolkiT op 16 november 2011 13:07]
Je bent een stuk genuanceerder dan de werkelijkheid. Eerst filterde ze namelijk helemaal niets en sloegen ze gewoon álles op wat ze ontvingen. Wat op zich natuurlijk handig is omdat je dan achteraf een goede data analyse kunt doen. Wat niet zo handig is is dat er veel persoonlijke gegevens in staan, gegevens die ze gewoon niet horen te hebben.Bij eerdere versie's filterde ze niet goed en namen ze ook een stukje data mee, dat is nu gefixed.
Dat is nagenoeg onmogelijk omdat dit bij heel veel routers net weer anders werkt... en ook veel ISP's gooien er een eigen interface tegen aan...Als Google mij kan vertellen welk voordeel ik er mee krijg als ik OPT-IN, en op een heldere manier uitlegt hoe ik mijn SSID kan aanpassen, dan zou ik dat zeker overwegen te doen.
Dit is geen optie. Een standaard Android kan niet verbinden met een "hidden" SSID zo zijn er waarschijnlijk meer devices.Waarom niet de huidige instellingen gebruiken
SSID broadcast aan: Je doet mee
SSID broascast uit: Je doet niet mee
Dat is meteen het argument waarom ik tegen opt-out ben.Want de meeste mensen hebben er idd geen benul van dat google hun gegevens verzamelt, laat staan hoe ze dat moeten tegenhouden.Nee, laat google zelf maar wat moeite doen als ze graag willen dat mensen hun ssid ter beschikking stellen.Geld en resources genoegIk snap best dat opt-out een beetje de omgekeerde wereld is, maar het lijkt me best lastig om een opt-in mechanisme te hanteren. Dit doet waarschijnlijk bijna niemand (gewoon omdat ze 't niet weten)
[Reactie gewijzigd door Thasaidon op 16 november 2011 10:43]
Oei, slecht voorbeeld. In Nederland bestaat namelijk een schromelijk tekort aan orgaandonoren. In diverse landen, waaronder België, ben je automatisch orgaandonor tenzij je aangeeft dat niet te willen.Dat zou hetzelfde zijn als dat de regering zou zeggen "Iedereen is orgaandonor, tenzij je zelf heel veel moeite moet doen om aan te geven dat je dat niet wil".
"Je lichaam heb je immers toch niet meer nodig als je dood bent."
Dat plan is er ook niet door gekomen toen, dus waarom zouden we het dan wel van Google moeten accepteren?
Dat geeft google nog niet het recht om ze ongevraagd van mijn netwerk te lezen en in een database te zetten.Het zijn helemaal geen interessante gegevens!
[Reactie gewijzigd door Puc van S. op 16 november 2011 09:39]
Precies! SSID Hidden is je opt-out! Dat was het toch al, een opt-out dat je buren je signaal niet zomaar zien!Dat helpt prima als Google dan geen netwerken opslaat die verborgen zijn.
Dat is me een conclusie te snel. Als mn wifi een SSID uitzendt betekent dat niet dat ik em in de Google database wil hebben hoor. Dat is dus veels te kort door de bocht en dat is ook de fout die Google gemaakt heeft.SSID broadcasten betekent dat je actief laat weten dat jou netwerk er is, dan maak je er in feite ook zelf reclame voor. Dan mag Google die gegevens in principe ook gewoon gebruiken aangezien jou router de gegevens naar hun ontvanger toe straalt met als doel aan te geven dat hij er is.
En dan moet ik zeker mijn auto met 'NO_OPT' bekladden, wil ik niet dat die in een database komt te staanVergelijk het met je auto op straat zetten, daarmee maak jij publiekelijk bekend dat er een rode auto voor jou deur staat.
[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 16 november 2011 10:49]
Dat klopt, maar je hebt er ook geen enkel nadeel van.Het is heel simpel. Ik gebruik niks van google, dus ik heb ook helemaal geen voordeel aan deze 'service'
Google neemt voor je SSID net zo min een service af bij jou als voor het noteren dat er een rode auto in die-en-die straat staat. Een service betekent dat Google bij jou iets vraagt en dat jij daar moeite voor doet. Dat is hier compleet niet het geval; als jij tweakers.net niet gelezen had, dan had je niet eens geweten dat dit gebeurt.Willen ze mijn SSID gebruiken voor wat dan ook, dan nemen ze een service af bij mij, en daar verwacht ik dan ook compensatie voor.
Nee, je router is watts aan het verstoken omdat jij wireless will. Wil je geen watts verstoken? Zet dan je router gewoon uit. Sim-pel.Mijn router is dan ook niet voor niets die watts aan het verstoken.
Jouw adresgegevens zijn wel degelijk gepubliceerd! Kijk maar eens op google maps, in jouw woonplaats is jouw straat te vinden en daarin is een huis te vinden met jouw huisnummer! Zelfs de postcode is er bij te vinden!... waarom moet ik dat soort trucken uithalen? Mijn adres gegevens zijn ook nergens gepubliceerd (bv telefoongids)
Dat mag wel degelijk en dat gebeurt dan ook op grote schaal. Ik heb een tijd voor een energieleverancier aan de website gewerkt, en daarvoor hadden wij ook een database met adresgegevens ingekocht. Dat is handig, want als iemand dan klant wil worden via onze website, dan hoeft hij alleen maar zijn postcode in te voeren, en dan zoekt onze website er automatisch de woonplaats en straatnaam bij.... en iemand mag ook niet zo maar mijn adres gegevens gebruiken binnen een grote database en deze verkopen.
[Reactie gewijzigd door RocketKoen op 16 november 2011 09:38]
[Reactie gewijzigd door mm81 op 16 november 2011 10:15]
Wanneer heb je voor het laatst een abonnement afgesloten? Elke keer dat ik dat doe is het vakje Niet opnemen in gids (oid) al aangekruist. Dus als ik in de gids wil zal ik toch echt actie moeten ondernemen.Het zou opt in zijn als je bij het afsluiten van een vaste telefoonlijn expliciet moet aangeven akkoord te gaan met de publicatie van die gegevens.
[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 16 november 2011 10:12]
Staat dat dan ook in je SSID?ow staat in dat telefoon boek ook waar jij winkelt, welke sex speeltjes je het leukst vind. Welke kleur bank je hebt. Wat je politieke voorkeur is. Wat je .... vul verder in.
Niemand verplicht je toch een draadloos netwerk op te richten...het is dus een opt in. want je moet een vaste telefoon nemen anders kom je er niet in te staan.
IDD! Denk je nu echt dat ze zich gaan bezig houden met het achterhalen van je eerstgenoemde activiteiten? Als je veel via google surft met je gmail aangemeld kunnen ze dit nu al hoor...Het gaat helemaal niet om het registreren maar om wat ze er mee gaan doen.
Das heel leuk heel die tekst, kan hier ook de bron van geven? Want de Google Chrome’s location feature is wel iets dat je via je chrome browser doet en zelf moet bevestigen, het is geen data dat door een rondrijdende auto wordt verzamelt. Hier wordt ook het IP van je computer bijgehouden.If you use Google Chrome’s location feature which allows you to share your location with any site, Google Chrome will send local network information to Google Location Services to get an estimated location.
...
Was dan ook als reactie op de bovenstaande quote... Wat evengoed onzin was want bijna iedereen heeft een vaste telefoon. Hierbij stel ik me dan de vraag, heb je mijn post wel (aandachtig) gelezen?IMO een onzin opmerking.
Mij boeit het eigenlijk ook niet dat het u niet boeit...Boeien, als er geen draagkracht voor is sterf het een stille dood.
Wanneer begon ik over de verpakking van devices?Staat dat ergens op de doos van dit device of is het op een andere manier duidelijk. De fabrikanten leveren maar al te graag deze devices. In het verleden standaard geheel onbeveiligd.
Dat is inderdaad mijn mening... In de praktijk kan idd iedereen een bijl kopen, en ik heb in de praktijk al genoeg ongelukken en risicovolle situaties gezien (Ik heb scoutsleiding gegeven, vandaar het bijl voorbeeld) met niet alleen bijlen. Ik zeg ook niet dat ze dan geen bijlen of routers mogen gebruiken. Ik zeg alleen 'wie met vuur speelt kan zichzelf verbranden'.Dat is jouw mening. De praktijk is dat iedereen een bijl mag kopen en gebruiken en terecht IMO.
[Reactie gewijzigd door Rinzler op 16 november 2011 11:35]
IMO een onzin opmerking. Zo gauw iemand kiest voor een tablet zal hij/zij hiervoor een wifi netwerk moeten inrichten. Of je moet al via een erg duur 3G netwerk surfen. Of via een usb adapter naar ethernet. Wat natuurlijk erg absurd is voor een tablet.Niemand verplicht je toch een draadloos netwerk op te richten...
Boeien, als er geen draagkracht voor is sterf het een stille dood.Ik denk gewoon dat onder een opt-in dit geen succes gaat worden. Het is correcter, maar heeft dit hele gebeuren dan nog nut?
Staat dat ergens op de doos van dit device of is het op een andere manier duidelijk. De fabrikanten leveren maar al te graag deze devices. In het verleden standaard geheel onbeveiligd.Het feit dat het overgrote deel van de mensen dit niet kan aanpassen en of er gewoon niets af weet kan zeker kwalijk genomen worden. Maar het wordt ook eens tijd dat mensen die technologie in huis nemen eens beginnen met op zijn minst een kleine basiskennis te verwerven omtremd beveiliging.
Dat is jouw mening. De praktijk is dat iedereen een bijl mag kopen en gebruiken en terecht IMO.Ik bedoel, iedereen kan met een bijl omweg. Maar je zou eigenlijk zoiets pas mogen gebruiken als je er veilig mee omweg kan.
[Reactie gewijzigd door mm81 op 16 november 2011 10:55]
Dat staat wel in jouw SSID dan? Je SSID wordt niet doorgestuurd op het moment dat je aan het browsen bent, niet als je spelletjes speelt en niet wanneer je online shopt. Google heeft er, op plaatsbepaling na, dus niets aan. Je SSID is niet je externe IP adres, die wordt dan ook verder nergens opgeslagen.ow staat in dat telefoon boek ook waar jij winkelt, welke sex speeltjes je het leukst vind. Welke kleur bank je hebt. Wat je politieke voorkeur is. Wat je .... vul verder in.
En pakken ze dan het MAC adres van me laptop, die van mijn AP, die van me router of die van me modem?Chrome controleerd het macadres waarmee jij het net opgaat.
Helemaal niet waar er zijn veel devices, zoals Googles eigen standaard installatie van Android, die niet om kunnen gaan met een "hidden" SSID. Als je deze wil koppelen dan moet je je SSID broadcasten.Kijk, eindeljik iemand die het begrepen heeft. Hier ben ik het roerend mee eens. Wat mij betreft is dit nog anoniemer, iedereen kiest er zelf voor om in een straal van 100M rond zijn huis een ssid te gaan broadcasten,
In veel routers die tegenwoordig geleverd worden door de provider wordt dit standaard al gedaan. Daar komt bij dat een hoop gebruikers al niet eens weten wat een SSID is, laat staan dat en hoe je hem kan verbergen. Je kan je dus afvragen in hoeverre het uberhaupt een keuze is.iedereen kiest er zelf voor om in een straal van 100M rond zijn huis een ssid te gaan broadcasten,
Bij de aansluiting werd het altijd gevraagt of je er in wilde.Nee bij telefoongids moet je het expliciet aangeven... google bied dit als manier aan, omdat het de simpelste oplossing is..
[Reactie gewijzigd door Opi op 16 november 2011 09:54]
[Reactie gewijzigd door Tsurany op 16 november 2011 10:01]
[Reactie gewijzigd door Tsurany op 16 november 2011 10:53]
[Reactie gewijzigd door Stevie-P op 16 november 2011 11:57]
Als Google met een auto rondrijd, en zo is het oorspronkelijk gedaan, en SSID's van de "thuis routers" verzamelt, weet het op enkele tientallen meters nauwkeurig waar welk SSID zich bevindt. Die SSID's hebben waarschijnlijk een ip nummer in een ISP bekende range.Google weet toch ook niet waar jij je bevind? Als Google gewoon enkel het SSID opslaat en de locatie van die SSID zegt dat niks over jou als persoon. Niemand hoeft te weten van wie die SSID is.
Dat is waar, en het is ook geen probleem als ze het zien ... maar wel, wanneer ze het registeren, bewaren, koppelen en commercieel gewin uit halen.Dit is publiekelijk beschikbare informatie en helpt de dienstverlening stappen vooruit.
[Reactie gewijzigd door HerrPino op 16 november 2011 09:56]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True