Hoofdcategorieën
Device Settings

Lead level designer Blizzard's Titan is mogelijk ontslagen

Door Paul Hulsebosch, dinsdag 8 november 2011 13:25, views: 28.555

John Staats, lead level designer van Blizzards nieuwe mmog Titan, zou ontslagen zijn. Staats werkte ruim tien jaar bij Blizzard en was ook een van de voornaamste ontwerpers voor World of Warcraft. Er is nog geen bevestiging of reden gegeven.

Volgens Massively, een site gespecialiseerd in mmog's, heeft Blizzard Entertainment afscheid genomen van John Staats. Een anonieme tipgever beweert dat Staats ontslagen is, na een dienstverband van ruim 10 jaar. Staats werkte bij Blizzard aan Titan, de nieuwe mmog van het bedrijf. Hij was lead level designer en daarmee verantwoordelijk voor het ontwerp van de diverse zones in het spel.

Staats had eerder een vergelijkbare functie binnen het World of Warcraft-team. Daar werkte hij onder Jeff Kaplan, verantwoordelijk voor 'world design' binnen het WoW-team. Kaplan omschreef Staats ooit als 'de held van het WoW-ontwikkelteam'. Staats was verantwoordelijk voor het ontwerp van karakteristieke delen van het spel, zoals Blackrock Mountain en Booty Bay, maar werkte ook mee aan alle raid dungeons en vele andere dungeons.

Het ontslag van Staats is niet bevestigd door Blizzard en er is ook geen reden bekend voor zijn vertrek. Blizzard staat juist bekend als een bedrijf dat zuinig is op zijn werknemers en als bedrijf waar het personeel ook lang in dienst blijft. De studio beloont werknemers daar ook voor. De uitzondering vormt het vertrek van een groot deel van het personeel van Blizzard North, in 2003. Het personeel zou vertrokken zijn omdat uitgever en toenmalig eigenaar Vivendi niet tevreden was met de ontwikkeling van Diablo III. Blizzard zag zich vervolgens in 2005 genoodzaakt Blizzard North te sluiten.

Booty Bay in World of Warcraft

Volgende 13:45 Panasonic kondigt twee robuuste Android-tablets aan
Vorige 13:00 Microsoft wil ook geld van Huawei vanwege Android-gebruik
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Leuke beloningen krijgen ze daar! phoe mooie zwaardjes hoor. Nu vraag ik me af zou iemand de frostmourne al gekregen hebben? :P

Die hangt bij mij thuis :)

Tweede pagina, laatste van de 2e rij zie ik een zwaard die er wel heel erg op lijkt! xD

Bij 5 jaar werken bij krijg je een zwaard.
Bij 10 jaar krijg je het Lordaeron schild erbij.
Bij 15 jaar krijg je een ring
Bij 20 jaar zou men een kroon krijgen.

Oh, en die anonieme tipgever is de man achter de website: http://gamingsteve.com/
Dus echt anoniem was het niet.

[Reactie gewijzigd door Zeror op woensdag 9 november 2011 12:02]


Hoop niet dat de reden voor dit ontslag is dat de levels van Titan tegenvallen mocht dit gerucht waar zijn.

Mwah, ze wouden een raid doen maar blijkbaar waren zijn Staats niet goed genoeg... :+

Ik denk dat hij geen problemen zal krijgen met het zoeken naar nieuwe werk.
Wat een CV heeft die kerel!
Hij heeft toch behoorlijk belangrijke elementen in WoW gestopt die het tot een succes hebben gebracht.
Wel ben ik zeer benieuwd naar wat de reden is, ik hoop dat dit niet al te veel onrust binnen Blizzard brengt.

Ik denk dat zijn kansen op een nieuwe baan ook wel afhangen van de reden die er dan wel of niet zal zijn. Ik ken Blizzard niet als een bedrijf dat er zomaar mensen uitgooit en zelfs wanneer een project tegenvalt of stopt gaan mensen vaak gewoon over naar andere projecten.

Ik denk dat speculeren geen zin heeft op dit gebied en we gewoon moeten afwachten. Voor hetzelfde geld is hij met een geweer in z'n hand het hoofdkantoor binnen gelopen voor een salarisverhoging, of heeft hij de dochter van de de eigenaar zitten pesten op de werkvloer. Een backdoor in WoW gebouwd zodat hij onbeperkt goud heeft?

Ik denk dat we gewoon even moeten afwachten. Ik geloof best dat hij zou zijn ontslagen, dergelijke speculaties komen niet uit het niets, maar degene die de juiste reden gokt wint mijn stem voor de publieksprijs beste speculant dit jaar.

Het kan inderdaad van alles zijn waarvoor hij ontslagen is waarschijnlijk heeft hij iets gedaan dat totaal niet door de beugel kon anders was hij niet zo snel ontslagen gezien zijn ervaring. Het kan natuurlijk ook zijn dat zijn werk de laatste jaren steeds slechter werd of misschien is het wel heel iets anders.

Wie weet. Dat soort bedrijven vragen nogal eens om "relocation" (verhuizing) van hun medewerkers, naar de een of andere grote stad. Misschien wilde Staats niet verhuizen, en zijn ze het ontslag wederzijds overeengekomen omdat het voor Staats wellicht voordeliger was dan het opzeggen van zijn baan.

Weten wij veel.

lead level designer
Volgens zijn LI profiel is hij Senior Level Designer II. Het zogenaamde ontslag is nog niet vermeld. Maar dat is niet zo gek. Stel dat hij ontslag zou hebben gekregen is dat misschien tegen het einde van de maand en wellicht met wat maanden er bij vanwege zijn staat van dienst.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op dinsdag 8 november 2011 13:35]


Dit LinkedIn profiel is duidelijk niet up to date. Ik weet niet in hoeverre hij in zijn tien jaar carriere heeft gemaakt bij Blizzard, maar je weet ook niet wanneer hij zijn LinkedIn profiel heeft gemaakt of voor het laatst heeft aangepast. M.a.w. ik zou daar geen uiteindelijke conclusie m.b.t. tot zijn functie op baseren.

ZOU ontslagen zijn. Is het niet verstandiger om te posten ALS er iemand ontslagen is?

Een trend die ik helaas steeds meer in de media zie.
Suggestieve berichtgeving of melden dat iets niet gebeurd.

Maar dan wordt er wel heel weinig nieuws geschreven, krijgen we alleen officiele persberichten straks voor onze voeten gegooid!

Ik verwacht met al die geplande massa-ontslagen toch wel een grote berichtenstroom als dat allemaal hier komt ;)
Dus: Liever niet de "wie werkt waar" en "wie gaat waar weg" berichten...

<evil mode>
Als ie daadwerkelijk ontslagen is hoop ik dat ie meteen de was buitenhangt over Titan.
Komen we eindelijk eens wat meer te weten over de nieuwe mmo van blizzard.
</evil mode>

offtopic???

[Reactie gewijzigd door Myri op woensdag 9 november 2011 10:41]


Ik denk, al is die gast ontslagen, dat ie nog niet zomaar dingen naar buiten kan/mag brengen over dingen als Titan. Denk als hij dat zou doen dat ie een fikse rechtszaak aan de broek heeft hangen....

Plus het feit dat je niet aan de bak komt bij een nieuwe werkgever...

Ooit een contract gezien van iemand die in de games industry werkt, in elk contract staat een NDA. Dus als hij al iets zegt kan Blizzard hem meteen vervolgen. Zolang er nog niks naar buiten is gebracht over een game zijn alle details erover onder NDA voor de werknemers.

NDA voor de werknemers. Aangezien hij geen werknemer meer is en zijn contract eenzijdig is ontbonden, vraag ik me af of de NDA nog steeds van toepassing is. Waarschijnlijk wel ;)

Een NDA is van kracht todat hetgene waar de NDA overgaat publiekelijk bekend is. In contracten gaat het dan meestal over Confidental Information en daarvalt voor een game studio eigenlijk bijna alles onder.

Sinds wanneer wordt er 'mogelijk' nieuws gepost?
Over 2 dagen wordt er verteld dat de geruchten niet waar zijn, en hebben we hier met zijn allen nutteloze aandacht aan besteed.

Het is een gerucht van een tipgever richting joystiq; imo niet tweakers waardig nieuws.

Voor mij zijn er twee WoWs. En twee Blizzards.

Het originele Blizzard ontwierp vanilla WoW. Een echte MMORPG. Met een grote wereld. En een steile progressie-curve. Makkelijk om te leren. Makkelijk om te levelen. Maar naarmate je bij het einde (endgame) kwam, des te meer hardcore en moeilijker het spel werd.

De scheiding kwam in de zomer van 2009. Ulduar in WLK was de laatste adem van het "oude WoW". Met de komst van Trial of the Crusader kwam het nieuwe WoW binnen.

Het nieuwe WoW is vooral gericht op het simpel maken van alles. Niets is meer onbereikbaar. Bij alles wordt je geholpen. Levelen kan zelfs een blinde. Je kunt het spel spelen zonder engels te kunnen lezen. Alle dungeons en raids worden generfd. Behalve de laatste raid, en dan zelfs eigenlijk ook alleen de laatste boss (in heroic) die moeilijk is. Snelle xp, snelle reputatie, hoge gear door makkelijke content te doen.

Er is een duidelijke omslag. Geinspireerd door spellen als Farmville op Facebook. Iemand in Blizzard's management kreeg het volgende idee: "12 miljoen WoW subscribers is mooi. Maar Farmville heeft er 40 miljoen. Wat kunnen we doen om die 40 miljoen naar WoW te krijgen ?" Resultaat: WoW versimpelen naar Farmville-niveau. Het is duidelijk dat Activision de baas is. En dat Bobby Kotick de toekomst van WoW bepaald.
http://www.teamliquid.net...ssage.php?topic_id=128252

John Staats is duidelijk van de oude Blizzard stijl. Misschien dat hij niet meer in de "nieuwe visie" paste.

Dit is echt prachtig!

Die post staat vol met de meest smerige rotzooi van Kotick ooit.'
Hoe kan die man nog steeds aan het roer staan daar?!

Dat is vrij simpel: Het gaat niet om de werknemers, maar om het tevreden houden van de aandeelhouders, en het maximaliseren van de winsten. Daar is die man schijnbaar erg goed in.

Als je dit zo leest vraag je je toch sterk af of je uberhaupt ooit nog een Activision titel wilt kopen... maarja, dat interesseert ze waarschijnlijk niks, want het gaat om de massa en die weten daar allemaal niks van en interesseert het ook niet.

Helemaal gelijk, ook totaal offtopic en dan toch +2 :S.
Blizzard heeft geen onslag gemaakt. Blizzard wilde na vanilla een game maken dat voor meer mensen speelbaar is en niet alleen voor mensen die 7x24 kunnen spelen in de Endgame.
John werkte ook aan de uitbreidingen dus krap uitspraken van gryz.

Dat hij ontslagen is weer zo'n vage roddel die door de media gehyped word. Het Lijkt de Story wel.
Tweakers houd je bezig met feiten niet met roddels.!!!

Dat doet tweakers al een tijdje. Dat is een gevolg sinds ze overgenomen zijn door VNU.
VNU is voor tweakers wat Activision voor Blizzard is. Daar word je beide niet vrolijk van.

Klopt helemaal! Het zou me niks verbazen als deze Activisionering van Blizzard dit soort mensen doet willen opstappen.
Ik ken lui bij Blizzard en ze lopen er met bosjes weg, omdat het hele bedrijf ge-Amerikaniseerd wordt en de werksfeer niet leuk meer is, maar puur gericht op winst. Kwaliteit gaat hierdoor verloren, en wat mij betreft mag dit voor Blizzard zeer nadelig uitpakken.

Blizzard Entertainment, Inc. is an American video game developer and publisher founded on February 8, 1991 under the name Silicon & Synapse
Ze waren altijd al Amerikaans?

Hey,... die gasten zijn dus verantwoordelijk voor het briljante "The Lost Vikings" nooit geweten.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op woensdag 9 november 2011 01:23]


WoW versimpelen naar Farmville-niveau.

Wow versimpeld?

Ik heb al eerder deze discussie gevoerd en ben het er totaal niet mee eens.
Ik geef toe, het is veranderd sinds vanilla, maar makkelijker?

Heroic raid content is nog steeds een pain in the ass, Ragnaros Heroic is nog steeds de moeilijkste boss ooit, heel simpel.
Hoe kan PVP nou makkelijker zijn? Ooit wel eens de arena toernooien gespeeld? Veruit belachelijk hoe veel skill die spelers hebben.

Het punt is: Wow is niet makkerlijker, het is toegankelijker.
Iedere boerenlul kan nu raiden, ben ik met je eens, gear wordt toegankelijker, ben ik het ook mee eens, maar dit is allemaal tot een bepaald niveau.

Zowel PVP als PVE is er een bepaalde grens die zeer weinig spelers overschrijden.
Ragnaros heroic als voorbeeld, door nog geen 5000 man wereldwijd gekild?

Ik snap je punt wel, maar wow is niet het enige hierin.

Voorbeeld: Call of duty of Een willekeurige shooter.
Call of duty 1 en 2 deed je niets anders dan mensen schieten en dat was leuk, maar het boeide niet lang genoeg, daarom hebben ze sinds cod4 RPG elementen toegevoegd, zooi unlocken, achievements krijgen etc.

Iedere willekeurige game developer zal proberen het spel zo interessant mogelijk en toegankelijk te maken. Dit kan door spelers extra dingen te laten doen in het spel.

Ik ben juist van mening dat wow niet versimpeld is, deze bezigheden zijn juist verspreid. Iedereen kan raiden, maar alleen de beste spelers kunnen alles clearen op bijvoorbeeld heroic.

En tja, Wat zou jij doen als jij een spel bedenkt, het draaiende wilt houden en toch nog verdienen? Juist, meer publiek trekken.

Een MMO is meer dan raiden. Inderdaad, raiden is niet trivial. Niet de nieuwste raid inderdaad. (Dat is op het moment Firelands). En de heroic modes en/of de laatste boss is altijd wat moelijker.

Maar de rest van het spel is simpeler dan boter-kaas-en-eieren.

Ik was anderhalf jaar gestopt. En kwam onlangs terug. In een paar dagen /played van 80 naar 85. Zonder enige gear-upgrades van quests te gebruiken. Zonder dat er ook maar een quest moeilijk was. Binnen 2 dagen had ik de gear voor Troll-dungeons (de moeilijkste non-raid content). Professies zijn simpel te maxen. Binnen twee weken @85 alle nieuwe reps naar exalted. Alle quests zijn snel, kort en makkelijk. Loot glint. Grote arrows. Map indicators. Recipes kun je kopen (geen drops meer). Veel 359/365 gear die je kunt soloen (of puggen). PvP gear krijg je door mee te hobbelen in Battlegrounds. Een vriend van me was full PvP geared (ilvl359) 4 dagen nadat hij dingde.

Geen resistance gear meer nodig. Tank threat gebuffed met 300%. Crowd Control geeft geen aggro meer. 15 minute-heartstone. Teleports. Mass rezzes. Mass teleports. Noem maar op.

Ja, Ragnaros is moeilijk. Sommige heroic modes zijn moeilijk,. De rest van het spel is gemaakt voor 10-jarigen die geen engels kunnen lezen.

Blizzard heeft een ongelofelijk budget. Als ze zouden willen, zouden ze WoW veel gevarieerder kunnen maken. Zodat er veel content is voor casuals en hardcore, voor raiders en non-raiders, voor goede en voor slecht spelers. Maar nee. Alles is middle-of-the-road. Een gemiste kans.

[Reactie gewijzigd door gryz op dinsdag 8 november 2011 16:19]


Ongeveer een jaar na die omslag ben ik afgehaakt van WoW… voornamelijk om de redenen die jij aangaf, en omdat dat in een jaar tijd na veel klachten van toenmalig langspelers nog niet aangepast was. Ik denk dat WoW toen een heleboel originele spelers is kwijt geraakt, en er "Farmville" spelers voor terug heeft gekregen.

Die spelers die ze kwijt raakte waren over het algemeen mensen die 24/7 speelden. Die zagen ineens anderen die minder speelde die in BC ineens dezelfde gear kregen.
Jaloers en verslaafd dus.

En toch was raiding en heroics in Cataclysm bijzonder casual-onvriendelijk. De gevechten zijn aanzienlijk moeilijker (qua executie) als ooit te voren. Hoe kan iemand ooit met droge ogen zeggen dat WoW versimpeld is voor de massa's.

Het nieuwe WoW is voornamelijk gericht op het _leuker/toegankelijker_ maken van alles.
Levelen simpel? Sure, maar het voelt echt niet meer als grinding (tot je level 60 haalt en het contrast met TBC overduidelijk word)

Raiden simpel? De gevechten zijn aanzienlijk meer gericht op executie (en skill) van de groep en niet zozeer meer op gear. Meer gear maakt het alleen maar sneller, niet zozeer makkelijker.

Het nerfen van raids en dungeons zorgt er voor dat meer mensen de content zien voor het oude meuk is geworden. Hoe kan dat ooit slecht zijn voor de community? Het filthy-casuals-gekraai kan ik echt maar weinig respect voor opbrengen. Worden je epics minder waard omdat zoveel meer mensen ze kunnen krijgen?

Enige puntje van kritiek is de timing van het nerfen van Firelands, voelde wat vroeg aan. Maar ligt wellicht weer beter in de tijdsplanning dat het gros van de raiders ook Ragnaros heeft kunnen slopen. Who knows.

Hier ben ik het dan ook helemaal mee eens... prachtige post ;)
Ik ben toen WLK uitkwam ook vrijwel per direct gestopt met spelen.

Maargoed.. zolang er geen bevestiging is blijft het speculatie of Staats uberhoubt ontslagen is.

Makkelijk om te levelen. Maar naarmate je bij het einde (endgame) kwam, des te meer hardcore en moeilijker het spel werd.
het enige verschil is het feit dat het spel toen voor een groot deel een grindfest was en vol zat met attunements die een kunstmatige barriere opwierpen: grinden is NIET hardcore, de gevechten waren echt niet bijzonder veel moeilijker dan nu, het enige verschil is dat de kunstmatige barriere's weg zijn (geen eindeloos mats en attunement grinden meer voor een paar uur progressie)

Natuurlijk worden de raids toegankelijker gemaakt en natuurlijk zijn mensen meer ervareren en komt informatie steeds sneller beschikbaar via internet maar dat neemt niet weg dat de inhoudelijk skill die je nodig hebt voor het gevecht an sich echt niet minder is dan in het begin, ik heb nog vanilla geraid en nog belachelijke attunement meuk moeten grinden en ik vond lich king heroic (25 man) echt niet veel makkelijker dan die oude content (sterker nog, omgekeerd).

Punt van het verhaal: grinden is niet hetzelfde als skill en is niet hetzelfde als hardcore, als je masochistisch bent dan kun je beter een aziatische mmo spelen

Achja Activision heeft de Call Of Duty serie ook verneukt. Het is wel succesvoller geworden maar voor de mensen die echt van die game hielden en de finesses kende is dat niet het geval.

Gezien de stilte eromheen, lijkt het erop dat het (als er inderdaad ontslag of op andere manier beindiging van werkovereenkomst is) dat dit meer werkinhoudelijk is. Dan zit ik te denken aan 'onoverkomelijke verschillen' in hoe de wereld van Titan eruit moet zien of ontworpen moet worden.

Dus meer onenigheid in de uitvoer van werk in creatieve zin.

Grote kans, het komt wel vaker voor dat een nieuwe game, of de richting van de huidige game, zoveel 'onoverkomelijkheiden' hebben dat er iemand toch zijn eigen richting in moet gaan (zoals Emmert bij NCsoft). Zeker door de laatste jaren heen is WoW aardig veranderd, als ze soortgelijk willen doorzetten bij Titan kan dat nog wel eens problemen opleveren met oud-gedienden :P

Ik vraag me wel af waarom hij eventueel ontslagen zou zijn.

Zou project Titan dan zo veel problemen met zich meebrengen?

Ik hoop dat ze nog met een public statement komen maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:45 Panasonic kondigt twee robuuste Android-tablets aan
Vorige 13:00 Microsoft wil ook geld van Huawei vanwege Android-gebruik
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011