Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 76, views: 25.228 •

Er is een afbeelding verschenen van de HTC Edge, een Android-smartphone die naar verluidt beschikt over Nvidia's Tegra 3. Deze soc had de codenaam Kal-El en moet de Tegra 2 opvolgen. De schermresolutie van het toestel zou 720p bedragen.

Daarbij is de diagonaal van het scherm 4,7", zo meldt Pocketnow, die een renderafbeelding van de Edge publiceerde. Verder zou er 1GB ram en 32GB opslag ingebouwd zijn, en is er een 8-megapixelcamera met f/2.2-lens aanwezig. Er is ondersteuning voor bluetooth 4.0, en gsm met umts/hsdpa. De Tegra 3-processor bevat vier kernen met een kloksnelheid van 1,5GHz, waarbij een vijfde core ingezet kan worden voor idle-gebruik.

De knoppen verraden dat er Android op de Edge draait. Daarbij moet er ondersteuning komen voor nieuwe diensten van de Taiwanese fabrikant, zoals de mogelijkheid om muziek en e-books te kopen. Het zou een breuk met het verleden betekenen als het gerucht klopt: HTC gebruikte afgelopen jaren enkel processors van Qualcomm. Alleen voor Chinese providers, die netwerken gebruiken die door processors van Qualcomm niet worden ondersteund, heeft de fabrikant een andere processor ingebouwd: dat ging om een Omap3 van Texas Instruments.

Eerder kondigde Asus al de tablet Transformer Prime aan, die eveneens over de Tegra 3-soc beschikt. Mochten de gegevens over de Edge kloppen, dan is het de eerste smartphone met de nieuwe Nvidia-soc waarover details naar buiten komen.

Volgens Pocketnow, dat zich baseert op een betrouwbare, maar niet nader genoemde bron, komt de Edge aan het einde van het eerste kwartaal, of het begin van het tweede kwartaal in 2012 uit. Het is onbekend in welke landen HTC het toestel wil uitbrengen. Omdat er melding wordt gemaakt van hsdpa-ondersteuning zonder lte, gaat het mogelijk om een Europees toestel. Het is echter aannemelijk dat de fabrikant verschillende varianten ontwikkelt voor zowel een Amerikaanse als een Europese release.

HTC Edge

Reacties (76)

Op de telecombeurs Mobile World Congress volgend jaar februari word vast wel meer bekend gemaakt.

Beetje gek dat er niet de nieuwste software op komt. Of ze willen juist wel de hardware knoppen gaan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Cinion op 8 november 2011 09:25]

Je wordt niet geforceerd om de soft buttons te gebruiken. Dus dat lijkt me niet de reden. Ik denk echter dat er gewoon ICS op komt. Pocketnow geeft dit ook aan:
Also absent was mention of a specific version of Android, although if it doesn't ship with Ice Cream Sandwich (fairly unlikely), an upgrade would surely be deployed in short order.
Je wordt niet geforceerd om de soft buttons te gebruiken. Dus dat lijkt me niet de reden. Ik denk echter dat er gewoon ICS op komt. Pocketnow geeft dit ook aan:
Daarnaast heeft HTC op dit moment nog geen beschikking over ICS.
De fabrikant liet niet precies weten wanneer de update uitkomt, maar claimt dat deze vroeg in 2012 op de toestellen verschijnt.
En moeten ze hier een compleet nieuwe versie van Sense voor maken, omdat ICS veel leunt op de GPU en Sense dit (net als alle andere schillen en Android versies) niet doet, slechts de CPU wordt gebruikt.
Dit werd op Androidworld ook al genoemd, maar het omzetten van een vinkje had proefondervindelijk 0,0 effect op de prestaties van het toestel. M.a.w.: de huidige versie van Sense maakt er nauwelijks gebruik van de mogelijkheden die een GPU biedt.
Hoe weet jij of HTC niet de beschikking heeft over ICS? Hoe kun jij deze bewering onderbouwen?

Het is eerder juist zo dat Leden van de 'Open Handset Alliance' juist WEL al eerder toegang zouden krijgen tot de source dan dat niet leden dat krijgen.
Zo kregen leden ook alleen toegang tot HoneyComb.

Waarom zou je dan lid zijn??? Juist toch vanwege de input en voorrang die je krijgt op alle zaken omtrent Android

Kijk voor de gein eens op: http://www.openhandsetalliance.com/

Daarnaast krijgen veel oudere mobieltjes ook gewoon ICS en die hebben gewoon hardware buttons. De kracht van Android is juist dat alles modulair is opgebouwd waardoor fabrikanten en andere mensen hun eigen ding kunnen in brengen of juist eruit halen etc.
Modulair zoals een toetsenbord is simpelweg een app. De dialer? is gewoon een app die gebruik maakt van telefoon api's.

Alles is opgebouwt uit .apk's. Lekker modulair vind ik. Maar daar zit ook een veiligheid risico aan. Denk maar aan keyboard vervangers met een keylogger ingebouwd. Installeer dus nooit een keyboard die ook de internet api aanspreekt. ;)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 8 november 2011 10:18]

Waarom zou HTC wel al beschikken over de broncode als zelfs Motorola die nog niet heeft?

HTC en Motorola zijn beiden lid van de Open Handset Alliance.

[Reactie gewijzigd door Borromini op 8 november 2011 13:41]

HTC heeft wel de beschikking over ICS om features te linken, iedereen namelijk. Bij mij draait deze namelijk prima in een emulator. (daarnaast is API13 of 14 (14=android4.0) nodig om de huidige AdMob SDK te kunnen gebruiken)
Dus... ze maken een android phone, maar niet met de nieuwste software, maar een of andere skin over oudere software heen. Dat gaat lekker werken?
Verder ziet het toestel er aardig uit, maar ik snap nog steeds het punt van de software niet......
Speculaties speculaties speculaties... Het is allang duidelijk dat je 4.0 ook kan draaien op toestellen met hardware knoppen. Hoe dat gaat werken moeten we nog even afwachten maar alles hierover is op dit moment 1 grote speculatie.

En hoezo zou dat niet lekker werken? Alsof al die mensen die nu een HTC phone hebben (incl "oude" software) een telefoon hebben waar ze niet lekker mee kunnen werken? Beetje rare redenering moet ik eerlijk zeggen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 8 november 2011 09:25]

Die skin die erover heen zit is Sense. Dit doet HTC bij praktisch al zijn telefoons, en voegt een aantal functionaliteiten toe. Samsung doet hetzelfde met Touchwiz :)
Dat gaat lekker werken?
Ja heerlijk, ten minste dat is wat ik over Sense hoor van 9/10 gebruikers :) Dat het onderliggende OS niet de allernieuwste is maakt voor hen dan ook niet uit. Daarbij spreken alle geruchten Tweakers tegen en zou er gewoon ICS op komen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 november 2011 09:41]

Jammer dat hij 4,7" is, lijkt me toch echt te groot voor in je broekzak. Had dan liever 4,3" gezien :)
Jammer dat hij 4,7" is, lijkt me toch echt te groot voor in je broekzak. Had dan liever 4,3" gezien
Tja, die discussie zal in de toekomst bij grotere schermen nog wel vaker gevoerd worden.
Een jaar terug vond men 4 of 4,3 inch nog te groot voor je broekzak. Feit is dat smartphones en tablets qua schermgrootte steeds meer naar elkaar toe groeien.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 8 november 2011 09:30]

Er zit toch wel ergens een grens aan wat je nog in je broekzak kunt stoppen. Broekzakken worden namelijk (gelukkig) niet ineens groter en ik denk dat we het er best over eens kunnen zijn dat de meeste toestellen met een 4,7" echt te groot zullen zijn of voor sommige mensen net op het randje. Natuurlijk is dat ook nog afhankelijk van de rand om het scherm heen maar daar zijn ook veel inches meer mee te winnen.

Kortom, ik denk echt dat ze nu de grens wel bereikt hebben.
Dat is nu net n van de redenen waarom ik voor een iPhone ben gegaan (na een desire Z te hebben gehad).
Alle topmodellen zijn tegenwoordig veel te groot naar mijn smaak.
Ze maken het wel gedeeltelijk goed door zo dun te zijn, maar ik vind het gewoon niet handig werken.
Dat is ook de reden dat ik een Desire S heb gekocht. Groter zou ik op dit moment niet willen.
Op formaat Desire S/Iphone is internetten nog steeds aangenaam en de 'handeling' als telefoon is ook gewaarborgd. 4,3 of groter vind ik gewoonweg niet handig (letterlijk en figuurlijk).
Ik heb een Desire HD en mijn vriendin een Desire S, beide zijn ongeveer gelijk qua specs en qua look en feel is de Desire S net een tikje nieuwer, maar de HD een stuk sneller in het menu.
Verder werken beide toestellen flawless met standaard roms.
Ben ik helemaal met je eens. Ben al wat aan het rondkijken voor een nieuwe tel. en abo. maar die toestellen beginne toch wel een beetje groot te worden naar mijn smaak. Zit zelf ook de 4S te overwegen.
Dat is nu voor mij de rede om juist NIET voor de Iphone te kiezen. zo zie je dat iedereen andere voorkeuren heeft en het daarom een zinloze discussie is. Dat is ook het mooie van Android de verschillende modellen: One size doesn't fit all!
Het gaat om de afmetingen van de telefoon, want je hebt tegenwoordig steeds meer scherm en minder rand, ook boven en onder. Dus denk dat het niet veel uitmaakt in je broekzak.
Ik zat juist op een 4,7 te wachten ipv 4,3! ik vind 4,3 inmiddels te klein. In het begin vond ik het gigantisch. En nu wil ik graag wat groter's. Zeker omdat bv de Sensation tov de HD2 minder breed is qua scherm. Het scherm is langer (ik gok 16:10 vs 16:9).

En als je veel leest is een groter scherm wel prettig. Voor filmpjes kijken ook.
Ik denk dat dit nog net kan voordat het iritant gaat worden in de broekzak (mits je niet te strakke broekken hebt.)

Ik Gebruik me HD2 nu al meer dan een jaar en heb er echt helemaal geen last van.

Daarnaast zullen er ook vast wel 4,3 en kleinere telefoons komen met deze soc.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 8 november 2011 09:52]

Het is dus puur gewenning. 4,7" vind je over 6 maanden ook weer te klein en wil je 5", wat je 6 maanden daarna ook weer te klein vind en als we zo doorgaan loop je over 5 jaar met een 50" flatscreen onder je arm. :) Moraal: rond de 4" is een uitstekend formaat voor een smartphone want schermen die groter zijn kun je niet meer fatsoenlijk met n hand bedienen.
Moraal: rond de 4" is een uitstekend formaat voor een smartphone want schermen die groter zijn kun je niet meer fatsoenlijk met n hand bedienen.
Vervang 'moraal' met je 'persoonlijk getrokken conclusie' en ik geef je gelijk :)

4.7 inch is makeklijk met 1 hand te bedienen, alleen niet voor iedereen, je duim heeft ten opzichte van je hand een rijkwijte van 15 tot 20 cm zolang de schermen kleiner zijn dan dat voormaat is het in theorie met 1 hand/vinger te bedienen :)
Ik heb zelf een Galaxy Note (5,3") in gebruik en ik merk het haast niet dat ik dat ding in m'n broekzak heb zitten. Ieder ander die de Note ziet voelt zichzelf verplicht om 'm in hun broekzak te proberen (tot nu toe geeneen die dat niet heeft gedaan) en zijn dan verbaasd dat het past.
HTC's zijn wel zwaarder, maar ik vind het wel fijn om te voelen dat ik hem bij me heb. Het is ook zo dat telefoons steeds meer scherm en minder rand krijgen, dus als je nu 4,3" heb zal je niet veel verschil merken.
Klopt. 4,3 is echt de max. Of eigenlijk al net te groot om met 1 hand te kunnen besturen.

Kan met mijn duim niet in de rechterbovenhoek komen (linkshandig) van mijn Desire HD
Wow wat een specs. Dit toestel is echt een volwaardige computer.
Ligt het nou aan mij, of zou het niet veel logischer zijn om dat reepje oppervlak te gebruiken voor soft-keys ipv hardkeys? Of gaat HTC helemaal geen gebruik maken van ICS? Gaat HTC uberhaupt wel upgraden naar ICS voor de oudere modellen

@iDutch, tweaker2010: dank! Dan ben ik benieuwd hoe Sense eruit komt te zien onder ICS! Hopelijk maakt HTC het niet te moeilijk voor zichzelf zodat ze met redelijk tempo updates kunnen uitrollen.

[Reactie gewijzigd door ltcom op 8 november 2011 11:23]

Denk dat je toch het probleem houdt met HTC Sense, dit werkt gewoon net iets anders dan het "kale" Android besturingssysteem. ICS gaat nu werken met die onscreen "toetsen" maar Sense blijft waarschijnlijk voorlopig nog gewoon werken met de oude toetsenconfiguratie.
Of gaat HTC helemaal geen gebruik maken van ICS? Gaat HTC uberhaupt wel upgraden naar ICS voor de oudere modellen?
HTC gaat wel degelijk gebruik maken van ICS. Hierbij een lijst van HTC toestellen die een upgrade naar Android 4.0 ontvangen: http://www.androidplanet.nl/htc-maakt-bekend-welke-toestellen-als-eerste-ice-cream-sandwich-ontvangen/

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 8 november 2011 09:54]

Wacht. Heeft deze mobiel nou 5 cores? Dat is erg veel, meer dan ik in mijn pc heb, of wordt dit gewoon de standaard in 2012?

Ziet er als mobieltje wel echt mooi uit, als lijkt mij persoonlijk 4,7" iets te groot...
Dit wordt inderdaad de standaard, maar vergelijk het niet met je pc. Een telefoon met 4 kernen is niet per definitie sneller/beter dan die van je pc.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is de reden dat er toch steeds extra kernen ingestopt worden terwijl bekend is geworden dat ICS veel gaat leunen op de GPU. Waarom dan niet een dualcore CPU en GPU. Dat zou de werklast van beide verlagen en zo toch ook je arme batterij een beetje sparen?
De telefoon heeft een quadcore processor met een extra processor die wordt gebruikt wanneer je de telefoon niet gebruikt. Voor je computer moet je dat zien alsof er een extra processor hebt die aan gaat wanneer je schermbeveiliging aan springt.

Dit zal waarschijnlijk een standaard vorm worden in 2012-13 voor de high-end toestellen. ARM heeft al aangegeven eind 2012 begin 2013 met speciale Big-Little chipopstellingen te komen. Je neemt dan 2 of 4 high-end cores met 1 of zelfs 2 budget cores die het werk delen. De budget cores draaien waarschijnlijk ondergeklockt om extra energie te besparen.
Vaak zitten er ook Microcontroller Cores in verwerkt voor de aansturing van hardware zoals de Accelero, Gyro en afstands sensoren. Noem het maar op...
Voornamelijk de M3 reeks van Arm.
Het Big.Little concept zoals het nu gentroduceerd is werkt met een combinatie van meerdere Cortex A15 cores en een Cortex A7 core.

De Cortex A7 kan gezien worden als een evolutie/devolutie van de Cortex A8, op een aantal punten is lijkt hij veel op de A8, maar op een aantal punten heeft hij weer meer in gemeen met de oudere ARM11, en op n puntje overtreft hij zelfs de A8 (pipelined FPU). Hij is echter ontworpen om bijna gelijke prestaties te bieden aan de Cortex A8 maar met een veel lager verbruik. Het ontwerp doet eigenlijk een beetje denken aan de Atom variant van de ARM processors...

De A7 zal zowel gebruikt gaan worden in Big.Little chips, als in low-end processors.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 november 2011 10:42]

1 core is een langzame, maar hele zuinige. Deze zorgt er voor dat tijdens idle, als het toestel niet gebruikt wordt, extreem zuinig is en dus dagenlang op standby kan blijven staan.
Dit word waarschijnlijk mijn volgende telefoon als de specs kloppen. Ik hoop op een Beats versie.
Specificaties zijn erg goed! Jammer dat ze er dan out-of-date android software erop zetten.
Moet ik mijn sensation maar weer weg doen en deze halen :P
Wow, als ik over een half jaar uit toestellen met zulke specs kan kiezen, dan kan ik niet wachten! Toestel is weer een mooi design en de specs zijn super! Zou het trouwens helemaal niet fijn vinden als de hardware knoppen volledig verdwijnen. Heb nu de HTC Desire, maar ben nu iig erg gelukkig dat ik hardwareknoppen heb i.p.v. touchknoppen en zou het heel erg wennen vinden als die er zelfs niet meer zijn in ICS.