Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 109, views: 32.383 •

In de trailer van Grand Theft Auto V lijken hoofdrolspelers voor te komen uit voorgaande delen van de serie. Dat zou het gerucht kunnen bevestigen dat de speler in het nieuwe deel in de schoenen van verschillende personages stapt.

De trailer van Grand Theft Auto V, die op 2 november werd vrijgegeven door uitgever Rockstar, roept de nodige vragen op. De clip speelt zich geheel in en rond een virtuele versie van Los Angeles af, hoewel de naam van de stad nergens genoemd wordt. De stad diende al eerder als achtergrond, in Grand Theft Auto: San Andreas, dat in 2004 op de markt verscheen en de uitgever heeft inmiddels bevestigd dat GTA V zich in en rond de stad afspeelt. De clip maakt echter niet duidelijk wie het hoofdpersonage wordt in Grand Theft Auto V. Er lijkt echter wel een aantal bekende gezichten in de clip voor te komen.

Zo is na 40 seconden een witte man te zien die over de stad uitkijkt. De man lijkt veel op Tommy Vercetti, het hoofdpersonage uit Grand Theft Auto: Vice City. Sommige kijkers meenden in de voice-over de stem te herkennen van acteur Ray Liotta, die de stem van Vercetti insprak, maar Liotta's agent heeft laten weten dat de acteur niet betrokken was bij de clip. Na 58 seconden is een zwerver te zien die een papieren bord ophoudt waarmee hij om geld vraagt. De man lijkt veel op Niko Bellic, hoofdpersoon uit Grand Theft Auto IV. Na 1:05 minuut is een zwarte man te zien die wegrent bij achtervolgende politieagenten. De man en de situatie lijken gegrepen uit Grand Theft Auto: San Andreas, waar hoofdpersoon Carl Johnson ook vaak voor de politie moest vluchten. Dat er geen nieuwe hoofdpersoon in de clip geïntroduceerd wordt, maar wel oude bekenden te zien zijn, komt overeen met een gerucht dat al langer de ronde doet over Grand Theft Auto V. In de nieuwe game zou de speler in de schoenen van diverse personages kunnen stappen.

Rockstar heeft behalve de clip geen informatie over de game vrijgegeven. Zo is niet bekend wanneer de game uitkomt en op welke platforms deze verschijnt. De verwachting is echter dat GTA V in 2012 op de markt verschijnt, zoals een bron 'dichtbij het bedrijf' eerder dit jaar al liet weten.

Trailer Grand Theft Auto V - Niko Bellic Trailer Grand Theft Auto V - Carl Johnson Trailer Grand Theft Auto V - Tommy Vercetti

Reacties (109)

Reactiefilter:-11090105+150+26+30
Press release van rockstar:

http://www.rockstargames....fficial-announcement.html
We are very proud to officially announce that Grand Theft Auto V is in full development.

Developed by series creator Rockstar North, Grand Theft Auto V heads to the city of Los Santos and surrounding hills, countryside and beaches in the largest and most ambitious game Rockstar has yet created.

A bold new direction in open-world freedom, storytelling, mission-based gameplay and online multiplayer, Grand Theft Auto V focuses on the pursuit of the almighty dollar in a re-imagined, present day Southern California.

[Reactie gewijzigd door ph4nt0m op 3 november 2011 13:21]

Met dit persbericht lijkt de kans ook kleiner dat Las Venturas erbij zit (aangezien dat Nevada zou zijn). Dat het de grootste game van Rockstar wordt lijkt het echter wel weer mogelijk te maken, of ze hebben Los Santos (en eventueel San Fierro) op grotere schaal neergezet.
Stonden de namen van deze steden (minus Venturas) niet op dat snelweg bord in het filmpje, naast Los Puerta & Little Seoul?

*Te lui om zelf nog een 3e keer te kijken...

[Reactie gewijzigd door djunicron op 3 november 2011 15:32]

Klopt volgens mij niet, vooral gegeven de leeftijden van de spelers.

GTAIV: Niko is daar 30 ofzo en het speelt zich af in 2008, in de film ziet hij eruit als minimaal 40
GTASA: CJ was 30 in 1994, in de film zit hij eruit als maximaal 40
GTAVC: Tommy was volgens mij ook iets van 30 in 1984, en die ziet eruit als 45 oid.

Als het zich afspeelt in 2012 is Tony bijvoorbeeld 60, Niko 35 en CJ 50! Dit komt niet overeen met de plaatjes....

[Reactie gewijzigd door M_V op 3 november 2011 13:26]

Wellicht zijn het zonen van.
Maar Niko komt uit Rusland. Ik snap de geruchten ook niet goed, ik vind die zwerver totaal niet op Niko lijken; het is gewoon een zwerver. Beetje wishful thinking misschien? :?
Nee, Niko komt niet uit Rusland, maar uit Servië.
Heb het eens opgezocht, zijn nationaliteit schijnt nergens genoemd te worden, hoewel een keer word gezegd dat hij uit "de Balkan" komt.
Sterker nog... ik kan het stukje eventjes niet terugvinden, dat is volgens mij zelf een totaal bewuste keuze geweest van Rockstar. Om eventueel gezeur te voorkomen met mensen die zich negatief voelen aangesproken, hij zou eigenlijk een beetje nationaliteit-loos zijn vanwege onrust in Oost-Europa etc. Maar het is wel een feit dat hij Servisch spreekt en leest in de game... daar kan je dus wel enige conclusie uit trekken.

Verder deel ik de mening overigens van anderen, men ziet volgens mij meer in het filmpje dan de bedoeling is. Die zwerver lijkt niet op Nico Bellic en die rennende gangster ook niet op Carl Johnsson... ze hebben alleen hetzelfde witte hemd aan. Tony zou misschien nog wel kunnen... maar dat zou dan weer niet kloppen met de tijd waarin hij een verhaal krijgt en de tijd waarin deze nieuwe game zich gaat afspelen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 3 november 2011 14:43]

Die zwerver heeft wel wat weg van Johnny Klebitz, een Niko Bellic zie ik er niet in.
Sorry hoor, maar na GTAIV zie ik niet hoe Niko uberhaupt als zwerver op straat komt te leven.

Ik was schatrijk en na zoveel mensen te hebben vermoord voor minder zou dit een heel vreemd vervolg zijn. Plus hij lijkt er inderdaad niet op, en GTA IV zag er niet zo slecht uit dat hij nu onherkenbaar is.

CJ was ik nooit zo'n fan van, en je had als speler redelijk wat invloed op zijn looks.

Voor zowel Tony als CJ geld, ze zagen er als een redelijk platte texture uit in de vorige games ds het is maar wat je er in wilt zien.
CJ is toch wel heel duidelijk hoor! ik dacht hem al te herkennen toen ik dit filmpje zag, ik wist alleen even niet meer welke GTA hij uit kwam. Nu dit gelezen te hebben lijtk het me helemaal duidelijk. Tony ook. Alleen Niko Bellic totaal niet? Hij kan natuurlijk dikker zijn geworden e.d.
Kan het niet het personage van gta 3 zijn?
GTA 3 speelde zich meer in deze tijd af en de char lijkt er ook wel een beetje op.

http://images.wikia.com/g...es/0/0f/Claude-GTAIII.jpg

10-15 jaar kan hem er zo wel doen uitzien toch?
Door M_V, donderdag 3 november 2011 13:22
Klopt volgens mij niet, vooral gegeven de leeftijden van de spelers.

GTAIV: Niko is daar 30 ofzo en het speelt zich af in 2008, in de film ziet hij eruit als minimaal 40
GTASA: CJ was 30 in 1994, in de film zit hij eruit als maximaal 40
GTAVC: Tommy was volgens mij ook iets van 30 in 1984, en die ziet eruit als 45 oid.

Als het zich afspeelt in 2012 is Tony bijvoorbeeld 60, Niko 35 en CJ 50! Dit komt niet overeen met de plaatjes....
Is er dan een jaartal in de trailer genoemd??? Heb hem namelijk niet gezien. Kan het fout hebben...
Rockstar zelf heeft het over "present day" southern California.
Door brama, donderdag 3 november 2011 15:03
Rockstar zelf heeft het over "present day" southern California.
Dan heb ik het gemist... ;)
Dat doet er toch niet toe? Welk jaartal je er ook bij verzint, it doesn't add up. De genoemde 2012 dient louter als voorbeeld.
in GTA 4 is er ergens graffiti te vinden waar uit blijkt dat Claude, Tommy en Carl dood zijn.

/edit link:
http://gta.wikia.com/inde...P_graffiti_-28GTA4-29-png

[Reactie gewijzigd door Schway op 4 november 2011 01:18]

Het beste uit Vice City (de sfeer, personages,...) + het beste uit San Andreas (voertuigen, wereld,...) zou een fantastische combinatie zijn.

De "zwarte gangsters" in SA spraken imho veel minder tot de verbeelding als de "druglords" uit VC.
Wat ik hoop dat ze terug brengen, en in mijn opinie het beste van vice city was, het kopen en uitbuiten van verschillende bedrijven!
De "zwarte gangsters" in SA spraken imho veel minder tot de verbeelding als de "druglords" uit VC.
Dat verschilt denk ik van persoon tot persoon en van interesse tot interesse. Ik vond veel karakters in SA echt geweldig. Ryder, OG-Loc, Catalina... allemaal karakters waarvan ik in een deuk heb gelegen en die mij veel meer zijn bijgebleven dan welk karakter uit VC of eerdere GTA games.

Dat zal bij mij dan ook komen omdat mijn muzikale interesse voornamelijk in hip-hop ligt, vele karakters gebaseerd zijn op bekende rappers etc. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat als je een grote maffia-film-fan bent dat VC weer veel meer tot de verbeelding spreekt.
Dat is vrij apart, aangezien Catalina uit GTAIII komt.

Ik vond idd de karakters uit SA meer diepte hebben dan die uit VC. En betere voice-actors/scripts.
Leuk dat je dat zegt, dat zeggen ze namelijk in San Adreas ook :) Catalina is degene die je in San Andreas steeds belt (en je stalked enz).

CJ was voor zijn terugkeur naar San Andreas dan ook in Liberty City :)
Dat is vrij apart, aangezien Catalina uit GTAIII komt.

Ik vond idd de karakters uit SA meer diepte hebben dan die uit VC. En betere voice-actors/scripts.
Catalina komt ook voor in San Andreas, evenals Claude.
Na de missie Badlands van CRASH (je zit dan inmiddels in Angel Pine) kom je met Catalina in aanraking, wat de nicht is van Cesar Vialpando. CJ en Catalina hebben een kortstondige verhouding (soort van) en je doet dan wat missies (overvallen voornamelijk), waarna Catalina in de missie Farewell My Love CJ dumpt voor Claude. San Andreas speelt zich ook voor GTA III af. GTA III speelt zich af in het Liberty City van 2001. GTA San Andreas speelt zich af in 1992. Vice City speelt zich af in 1986.
Ik hoop eerder dat de eerdere personages in een bepaalde rol langskomen, maar dat jij gewoon 1 character bent. Anders voelt het toch niet hetzelfde. Als je plotseling iemand anders speelt voelt het toch minder als 'jouw stad/staat'.

Met DLC zou het wel kunnen, maar ik hoop niet dat we het punt hebben bereikt waar je 2/3e van het spel moet 'unlocken' met DLC.
Dit inderdaad, GTA draait voor een groot deel om het verhaal en dan vind ik het leuker om één personage te spelen.

Off-topic: Ik hoop dat deze eens een keer gelijktijdig voor PC als consoles uitkomt maar dat zal wel weer niet.
En geen slechte port of iets dergelijks. Gewoon een lekkere speelbare GTA!

Met GTA IV ging het nog wel, bij de uitbreidingen was het vaak niet meer te spelen!
[reply] Door Janusch, donderdag 3 november 2011 17:31
En geen slechte port of iets dergelijks. Gewoon een lekkere speelbare GTA!

Met GTA IV ging het nog wel, bij de uitbreidingen was het vaak niet meer te spelen!
Vind de manier waarop ze de grafische instellingen hadden "gelocked" nou niet echt geweldig, hij blokkeerde instellingen aan de hand van je video geheugen. Hij gebruikte geeneens crossfire.
ik heb erg zin in deze gta versie! na san andreas was gta4 wel ontzettend mooi, maar ik miste de vliegtuigen en ook de landschappen waar je in san andreas heel veel boederijen en bergen had ook een woestijn, was gta4 maar gewoon een serie steden naast elkaar. leuk dat het weer terug gaat!
Ik vraag me wel af of het alleen om Los Santos gaat of dan ook bijvoorbeeld San Fiero weer te bezoeken is.
En dan hopen dat die stad nu wel af is, itt GTA SA, waarbij SF maar matigjes is uitgewerkt ivm LA.
Grand Theft Auto V heads to the city of Los Santos and surrounding hills, countryside and beaches in the largest and most ambitious game Rockstar has yet created.
Dit geeft me toch een kleine hoop dat het nog groter zal worden dan San Andreas al was. Of het goede hoop is dat weet ik natuurlijk niet, alles is een gerucht tot Rockstar met bevestiging komt. Hopelijk duurt dat niet te lang meer :9
Haha, ik ga echt proberen het huis van Carl Johnson te zoeken. xD Lijkt me leuk om bekende plekken van San Andreas weer opnieuw te bezoeken, dit keer in full-HD :D
Zelfs met de beste wil van de wereld herken ik daar niet Niko Bellic in. Hij heeft wel gelijkaardige kleren, maar dat is al.
Datzelfde had ik dus ook, ik snap die geruchten totaal niet. Ik zie gewoon een zwerver, geen Niko Bellic. Wishful thinking van de fans, denk ik zo.
Precies, ik vind het raar dat mensen dat zien als Niko. 8)7
Op verschillende forums is het de kleding die het `m doet.

De outfit die Niko in het begin aan had lijkt veel op de outfit van de zwerver.


Zelf zou ik het brilliant vinden.. Vercetti, CJ, Niko, 3 characters die zich omhoog hebben gewerkt maar over de jaren weer naar beneden zijn gekletterd, en nu samen proberen weer omhoog te klimmen.
Dat zou echt briljant zijn inderdaad!

Ik dacht zelf ook trouwens dat het Niko was toen hij voorbij kwam, maar na teruggespoeld te hebben zag ik dat hij het hem niet wat.
Maar als meer mensen denken dat hij het is, is het hem misschien toch wel.
De graphics uit die screenshots vallen mij eigenlijk een beetje tegen..?
Het zijn screenshots uit een filmpje. Ik denk dat het er wel wat beter uit gaat zien (sowieso een hogere resolutie als het filmpje, dat scheelt ook al veel).
Ik heb eigenlijk GTA nooit gezien als een voortrekker op graphics gebied, meer als een voortrekker van het sanbox-genre.

Op het moment dat VC, SA ed uit kwamen waren er ook al veel mooiere games, deze waren meestal echter veel beperkter in vrijheid of vnl wereldgrootte.
GTA IV was anders toch echt wel even een vernieuwing hoor, voor de mensen die anders denken bekijk dit filmpje maar eens.
"Jouw" filmpje bevestigd juist eigenlijk zijn stelling; in de previews, reviews, teasers, en dergelijke ziet het er allemaal fantastisch uit, maar op het moment dat je de game geïnstalleerd hebt en daadwerkelijk gaat spelen valt het allemaal ontzettend tegen, ondanks je ubersysteem met 3 videokaarten, zware processor en bijbehorende, haast nodige debiele overklok. Zo ook met GTA IV, de filmpjes die we met zijn allen kregen voorgeschoteld leek een complete revolutie te zijn, na de install vielen echter de meest gekoesterde dromen in diggelen. Iets waar ik mij persoonlijk intens aan kan storen, net als alle zogenaamde screens die vertoond worden van bijvoorbeeld console games, deze worden vaak vrijgegeven op een resolutie die ze in Japan nog niet eens hebben uitgevonden en strijkt totaal niet met de werkelijkheid.

ontopic: Ik heb de teaser nu al een keer of 4 bekeken, en ik zie dan ook geen enkele overeenkomst met eerdere personages, tenzij ze allemaal bij robert schoemacher zijn geweest. ;)
Het is geen next gen game hè, ik verwacht dat het niet veel beter er uit zal zien dan GTA4, welke er prima uit zag overigens. :)
De graphics uit die screenshots vallen mij eigenlijk een beetje tegen..?
De screenshots zijn inderdaad wat onscherp, maar zijn waarschijnlijk gecomprimeerd dus daar kun je geen oordeel over vellen. De graphics in de trailer zien er in ieder geval subliem uit.
Ik zou zeggen: Kijk hem nog eens en vergeet niet om op HD is off te klikken. ;)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 3 november 2011 14:20]

En dan zie je gewoon GTAIV graphics. De road textures zijn volgens mij exact hetzelfde.

Maar niet gevreesd. er is nog altijd Icenhancer!
Ik zie die verschijning van Nico in de trailer als een prachtige steek in de rug naar de voice-actor, Michael Hollick, die strijd had met Rockstar over zijn salaris. Prachtig :)
There you have it. Dat was ik alweer vergeten..

http://www.google.nl/imgr...1,s:0&tx=92&ty=87

Vergelijk bovenstaande link maar eens met de zwerver, denk de kleren van Nico Belic erbij en je hebt em..

Denk dat we daarmee wel kunnen uitsluiten dat Nico Belic er daadwerklijk inzit, lijkt me sterk dat ze het zo kort na GTA4 zouden doen met een andere stemacteur.
Je ziet duidelijk vinewood voorbij komen in de trailer, wat weer een referentie is naar san andreas.
Je kunt duidelijk San Andreas zien staan op verschillende kentekenborden.