Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 23, views: 10.089 •

Hoewel het 1,2 miljoen stuks van Warhammer 40.000: Space Marine heeft verkocht, leed THQ een kwartaalverlies van 90 miljoen dollar. De cijfers overstijgen echter de verwachtingen van de uitgever, die nog betere kwartalen ziet aankomen.

Brian Farrell, directeur van uitgever THQ, maakt zich opvallend weinig zorgen over het kwartaalverlies van ruim 90 miljoen dollar. Hij is blij dat de twee beste kwartalen van het financiële jaar er nog aankomen. De laatste maanden van 2011 worden, volgens de directeur, zelfs de beste uit de geschiedenis van de uitgever. THQ brengt voor het einde van het jaar Saints Row: The Third, de uDraw GameTablet en WWE ’12 op de markt, en UFC Undisputed 3 vlak na de jaarwisseling. Ondanks het optimisme van Farrell is het verlies van THQ groter dan een jaar geleden. Toen leed de uitgever een verlies van 47 miljoen dollar.

Via het kwartaalverslag liet Farrell ook los dat er van Warhammer 40.000: Space Marine, dat in het afgelopen kwartaal verscheen, 1,2 miljoen exemplaren verkocht zijn. Hij kondigde bovendien aan dat er in december een nieuwe uitbreiding van de shooter verschijnt. De uitbreiding bevat een nieuwe co-op-mode, die Chaos Unleashed heet, waarin spelers als een Chaos Space Marine strijden tegen Orks en Imperial Guard Forces. De uitbreiding bevat verder drie nieuwe multiplayer-maps en een nieuwe vijandelijke eenheid, de Imperial Sanctioned Psyker. Farrell liet tot slot los dat THQ nog voor het einde van het jaar een nieuwe hardcore-game aankondigt.

Reacties (23)

Tja, dat zat er al aan te komen. Hun aandelenprijs is echt flink laag momenteel.
Ik hoop dat Saints Row 3 wat word, maar bij een bedrijf in geldproblemen zou ik op een buggy launch rekenen.
ja, want THQ maakt ook echt het spel... :+

Saints Row 3 wordt ontwikkeld door Volition en uitgegeven door THQ. uiteraard is het zo dat de uitgever inspraak heeft op de release datum van het spel, maar ze zijn echt niet zo dom om het spel uit te geven wanneer het te buggy voor woorden is.
waarom niet? ik kan me best voorstellen dat een release op een bepaald punt meer oplevert dan een maand of nog meer uitstel. Misschien kunnen ze dan wel eens niet anders.

Maar goed, er komen dus 'betere' kwartalen aan, maar tbh als beter nog steeds betekent dat ze ipv 90 mln verlies nog 45 mln verlies draaien is het nog steeds geen goede zaak. Ik denk dat we THQ binnenkort wel zullen zien verdwijnen.
Dan heb je niet goed naar de (jaar)cijfers van EA gekeken...

2011: -276 (+- 8% vd omzet)
2010: -667 (+- 18% vd omzet)
2009: -1088 (+- 26% vd omzet)
2008: -454 (+- 12% vd omzet)
2007: +76

http://files.shareholder....-149262/712515/filing.pdf

De omzet van EA bedroeg voor 2011 overigens 3,5 miljard. Het lijkt ook een structureel probleem aangezien de grossprofit 300 miljoen onder de operational expenses zit. Dan is het lastig winst maken...

THQ rapporteert voor 2011 overigens -136 op 665 omzet (20%), 2010 nauwelijks verlies en in 2009 een megaverlies van 431 miljoen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 november 2011 13:23]

"Het lijkt ook een structureel probleem aangezien de grossprofit 300 miljoen onder de operational expenses zit."

Aangezien EA de laatste jaren alleen maar aan het opkopen is geweest is er feitelijk geen structureel probleem.
Ze zijn ontzettend gegroeid en hebben no redelijk wat snoeiwerk te verrichten maar kunnen nu met veel minder concurentie en een veel grotere organisatie in de markt staan.
Die tegenvallende cijfers zijn dus vooral vanwege afschrijfingen op aankopen van studio's en uitgevers en je ziet ook dat het nu minder aan het worden is.
Sinds EA bestaat kopen ze al bedrijven op. Dat is niet iets van de laatste jaren hoor.
Dus uw argument is een beetje wankel. Bedrijven opkopen kan je toch alleen realiseren door goed in de beurzen te staan. En in het verleden stonden ze naar mijn weten gewoon goed ervoor.
Er is toch echt wat meer aan de hand dan alleen afschrijvingen op aankopen van studio's en uitgevers.
En bedrijven opkopen terwijl je dat jezelf niet kan permiteren lijkt mij ook niet een slimme zet, maar EA heeft vast genoeg reserves..

[Reactie gewijzigd door sjaak88 op 3 november 2011 16:12]

maar ze zijn echt niet zo dom om het spel uit te geven wanneer het te buggy voor woorden is.
Want het gebeurd ook niet op regelmatige basis al sinds computer games bestaan :s

Meest kenmerkende voorbeeld wat ik ken is het spel Carrier command op de Amiga. De release is gerushed waardoor de functie om de tijd te versnellen niet geimplementeerd kon worden. Netto resultaat is dat je 20-30 minuten mag wachten voordat je een volgend eiland bereikt hebt, waardoor een anders goed spel behoorlijk onspeelbaar wordt.
Als er niet genoeg geld is om de game nog een maandje te blijven ontwikkelen, dan zullen ze dat ook niet doen wanneer dat nodig is. Uitgever betaald.
Tja, dat zat er al aan te komen. Hun aandelenprijs is echt flink laag momenteel.
Ik hoop dat Saints Row 3 wat word, maar bij een bedrijf in geldproblemen zou ik op een buggy launch rekenen.
Waar baseer je dat nou weer op? Elke game uitgever heeft geen stabiele inkomsten stroom. Zelfs de grote zoals EA ed hebben hier last van. Dit is gewoon de markt waarin ze opereren en in die markt moet je in het ene kwartaal je verlies nemen om in het kwartaal daarna winst te pakken en zo uiteindelijk een gezond jaar te draaien.

Daarom vind ik het altijd zonde om dit soort bedrijven in de aandelen markt te zien, dan heb je veelste veel aandeelhouders die geen snars van de game industrie snappen maar toch willen voordoen dat ze hier wat van snappen... Bij elke cijfer presentatie heb je dit soort discussies met mensen die een constante inkomensstroom verwachten bij een bedrijf wat sterk afhankelijk is van elke producten in een jaar

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 november 2011 11:48]

Alhoewel dus blijkt dat THQ blij blijkt te zijn met de resultaten, ben ik persoonlijk toch bang dat THQ gaat snoeien in zijn personeelsbestand of projecten moet schrappen, zoals Warhammer 40,000 Dark Millennium Online. Nou moet ik zeggen dat ik de laatste tijd zeer weinig spellen koop van uitgever THQ. De laatste zijnde Dawn of war 2 Retribution, en daarvoor Supreme Commander 2 (Wat trouwens een echte tegenvaller was).

Ik houd er uiteraard wel rekening mee dat THQ de uitgever is en niet de developers, want dan spreek ik over Relic (Waar ik erg tevreden over ben) en Gas Powered Games (Zware teleurstelling in zijn latere spellen, Supreme Commander 2, Dungeon Siege 3 waren in mijn ogen zware achteruitgangen vergeleken met vorige delen.)

Ik hoop echt dat THQ vooruitgang boekt want ze kunnen zeker wel resultaten halen samen met de development teams.


Edit: Fout van mijn kant, Supreme Commander 2 en Dungeon Siege 3 zijn van uitgever Square Enix en niet THQ. Mijn excuses daarvoor. Reden is dat bijvoorbeeld Supreme Commander 1 en de expansion pack WEL werd uitgegeven door THQ.

[Reactie gewijzigd door Xeneonic op 3 november 2011 11:26]

THQ gaat volgens mij echt niet hun 40k MMO de nek omdraaien, want volgens mij zijn juist de spellen uit het 40k franchise (zoals DoW 1&2 en nu ook SM) juist de spellen die erg goed verkopen en (hopelijk) winst op wordt gedraaid. THQ heeft juist een hoop andere spellen uitgegeven die het heel slecht doen (zoals bv. Homefront en dergelijke). Supreme Commander #1 was een heel erg vet spel, SC2 was wel aardig.

Wat ik me trouwens afvraag is hoeveel invloed de uitgever heeft op het eind product van de ontwikkelaar, SC1 onder THQ was een topper, SC2 en DS3 onder Squire Enix juist weer niet.
Saint's Row 3 gaat ze wel weer een impuls geven, dit spel wordt zo super lollig. Wie wilt dit nou niet spelen? Al helemaal met vrienden is dit super veel lol.
En waar blijft de opvolger van Company of heroes potjandorie. Ik vond supreme commander 2 zo slecht niet. Alleen een beetje (veel) een dumb down versie geworden.
Echt al hun 2011 spellen zijn er waar ik totaal geen interesse in heb. Een 13 in een dozijn spellenmaker dit jaar. Erg jammer want als ik eens op mijn spellerek kijk staat daar toch enkele keren THQ tussen.

[Reactie gewijzigd door Joindry op 3 november 2011 11:34]

Ik heb ook inderdaad heel veel uurtjes lol gehad en nog steeds met Company of heroes, een geweldige game. Tip: Eastern Front is een erg leuke Mod waarmee je met de Russen kan spelen ;)
DoW3 komt er aan DoW1&2 hebben het heel goed gedaan, dus de verwachting is dat DoW3 ook erg goed zal verkopen...
O dan ga ik snel wat games van hun kopen want, de warhammer games kicken ass !!
De games industrie is zo gammel. Of je maakt veel winst of je gaat ten onder.
Wel ze mogen van mij metro last stand uitbrengen als opvolger van 2033.
Dat zal toch wel wat geld in het laadje brengen?
Ik had gehoopt op kerst 2011 maar ik hoor niks meer er over.
Zal wel kerst 2012 worden,helaas.
THQ staat meeestal wel garant voor vette games.
Ik ben nu bezig met frontlines fuel of war,ook van THQ.
Warhammer valt persoonlijk zwaar tegen,en is niet mijn ding.

Ik denk i.d.d net als de c.e.o Brian Farrell dat het laatste kwartaal wel weer winst gevend zal zijn.
Veel mensen zitten te wachten op saint row 3.
Wat dan te verwachten van
.de uDraw GameTablet ???
Erg benieuwd wat dat dan is.
"Hollywood Accounting"?

Weet iemand of hier misschien sprake is van een soort Hollywood accounting? Nogal wiedes dat je je dan geen zorgen maakt om verlies, want dan betaal je ook geen belasting en komen allerlei overheidssubsidies ook niet in gevaar.
Dit verbaast me eerlijk gezegd niet echt gezien de games die ze de laatste tijd hebben uitgebracht...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.