Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 152, views: 34.043 •

Gamesuitgever Electronic Arts heeft ontkend dat de client van downloaddienst Origin spyware bevat. Het programma zou meer in de gaten houden dan het verkeer tussen game en server. De uitgever reageert daarmee op ophef in de Duitse media.

EA spreekt tegen dat de client van Origin inbreuk maakt op de Duitse privacywetgeving. Origin is de downloaddienst die de uitgever eerder dit jaar introduceerde; de client is onder andere nodig om de pc-versie van het vorige week verschenen Battlefield 3 te spelen.

In een verklaring stelt de uitgever: "We hebben geen toegang tot informatie als afbeeldingen, documenten of persoonlijke data die niets van doen hebben met het draaien van Origin op het systeem van de speler. Zulke data wordt ook niet door ons verzameld. EA neemt de privacy van zijn spelers zeer serieus. We hebben elke voorzorgsmaatregel genomen ter bescherming van persoonlijke en anonieme data die we verzamelen." De uitgever besluit de verklaring met: "Origin is geen spyware en we gebruiken het ook niet om spyware te installeren op de pc van de gebruiker."

Om tegemoet te komen aan de klachten dat de gebruikersovereenkomst van Origin inbreuk maakt op de Duitse wetgeving, heeft EA die aangepast. De aanpassing is gedaan 'in het belang van onze spelers' en 'om meer duidelijkheid te verschaffen'. Volgens de uitgever voldeed de gebruikersovereenkomst aan de standaarden die binnen de industrie gelden. EA zegt wel bereid te zijn om met de Duitse overheid samen te werken, om te zorgen dat de overeenkomst aan de Duitse wetgeving voldoet.

De software van EA zorgde voor ophef in de Duitse media toen gebruikers klaagden dat de client meer deed dan waar deze voor bedoeld was. Zo zou Origin onder andere bestanden van een boekhoudprogramma en een applicatie voor een mobieltje in de gaten houden. Duitse gamers besloten daarop hun exemplaar van Battlefield 3 terug te brengen, en winkelketens als Saturn en Media Markt voelden zich genoodzaakt de games terug te nemen, ook al was het serienummer al gebruikt.

Reacties (152)

Reactiefilter:-11520143+190+216+30
Kan best zijn dat ze het ontkennen, maar toch informatie verzamelen, en niet alleen om hun eigen spel te verbeteren!
Misschien even van belang om te zeggen, in die screenshots gebruiken ze nergens de ReadFile API functie, en het lijkt er dus op dat het alleen kijkt wat voor bestanden er geopend zijn op de computer, en niet de inhoud van de bestanden.

Privacy is dus weer gewaarborgd. Zoals altijd.
Dus kijken welke bestanden open staan is geen schending van je privacy? Via bestandsnamen is natuurlijk niet te bepalen wat je zoal geinstalleerd zou hebben, wat je gebruikt en waarvoor?
Punkbuster, Warden en alle andere anti cheating software kijkt naar welke bestanden in je geheugen actief zijn, als alleen dat gebeurd is er niet veel aan de hand.
En Origin heeft zelfs een positieve kant als men voor cheaters checken, want wat ik nog erger vind dan vervelende software, is cheaters die een game helemaal kunnen verpesten.

Dat neemt niet weg dat ik Origin behoorlijk vervelende stuk software vind, maar ja EA vind warrez vast nog veel vervelender.

Maar geef mij liever maar een in game launcher, ipv deze wazige methode.

[Reactie gewijzigd door player-x op 1 november 2011 22:36]

Je moet nog eens goed de EULA lezen en dan nagaan of je nog steeds Origin wil gebruiken.
door akkoord te gaan met de EULA van EA (origin) zet je de deur van je PC wagenwijd open naar een game uitgever.

wat is dat toch met mensen die dit maar goed vinden.

Behalve als we het hebben over een elektronisch patiënten dossier, nee want wie weet kan dan een dokter in groningen zien dat ik schimmel tussen m'n benen heb.
Maar zodra een game ontwikkelaar aangeeft dat het even alle activiteit op je PC bijhoud incl alle mogelijke persoonlijke gegevens dan vinden we dat goed, want anders kan ik m'n spelletje niet spelen.

begrijp me niet verkeerd, ik ben een BF fan van het eerste uur, maar dit zuigt echt enorm.

Ohw wellicht is dit in de tussentijd een mooie oplossing, Origin draaien in een sandbox:
http://www.totalbantercom...wtopic.php?f=46&t=632

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 2 november 2011 15:27]

Het ziet er naar uit dat Razer1911 een 'patch' heeft gemaakt voor de mensen die BF3 hebben gekocht en het zonder Origin willen spelen:

http://steamunpowered.eu/...lay-online-without-origin
Ik draai al jaren met een Software Restriction Policy, misschien ben ik niet zo paranoid over EULA's daar ze toch niks op mijn PC kunnen spioneren, omdat alles is dichtgetimmerd!

Ruin a malware author's whole day with a Software Restriction Policy! : )

Ja het is een "bitch" om goed te leren mee omgaan, en af en toe kan het lastig zijn, als bepaalde programma's meer rechten nodig hebben om juist te werken.

Maar Origin net als Warden kan niks vinden, want het heeft bij mij geen rechten om andere processen te zien.
ReadFile zit in de win32-api. Misschien gebruiken ze gewoon de C-runtime en fopen? Ergens zullen ze toch iets met file-operaties moeten doen (aangezien ze vast ook updates downloaden).
Misschien gebruiken ze gewoon de C-runtime en fopen?
En hoe denk je dat fread() op Windows geimplementeerd is dan? Denk je dat dat op magische wijze de Windows API bypasst?
ALS ik battlefield ZOU kopen, dan is het omdat ik dat spel wil spelen... niet omdat ik mijn gegevens wil delen met EA en haar 'partners' ...

ik heb genoten van DICE haar pareltjes, maar de laatste versie laat ik links liggen want EA maakt er een marketingtool van, en sorry, in zo'n geval moet ik gecompenseerd worden. bv door een gratis game zoals bij bv America's Army het geval is... dat krijg je ook gratis nadat je geregistreerd hebt. (al is het spel een tool om mensen het leger 'cool' te laten vinden)

En niet andersom; door twee keer te betalen, want zo voel ik me volledig bedrogen. Als ik een spel koop vind ik niet dat ik verplicht kan worden om nog eens mijn gegevens te MOETEN blootgeven. EA gaat hierin gewoon te ver. Dat ik dan lees dat er vijf miljoen mensen het niet erg vinden dat ze geen privacy meer hebben (die dus het spel kopen en geen bezwaar hebben) vind ik zeer verontrustend want het geeft EA wel nog meer het gevoel dat ze kunnen doen en laten wat ze willen.

Het lijkt wel alsof de grote CORP's meer te zeggen hebben dan de wet, en dat zij dicteren wat wij mogen en moeten...
Steam had in't begin ook wat 'problemen', maar deze waren niet van dezelfde aard... en eens die problemen opgelost waren had ik geen probleem om steam te gaan gebruiken. Valve heeft geluisterd naar zijn publiek en het nodige gedaan... Nu hoop ik (ijdelijk hoop!?) dat ze bij EA ook eens iets aan dit zaakje doen, want anders zal dit letterlijk mijn laatste EA game zijn geweest...

Trouwens, ik heb ontdekt dat Razor 1911 (de hackersgroep) een aangepaste exe hebben uitgebracht voor BF3 zodat je het legale spel kan spelen zonder origin.. stond op pastebin. (http://pastebin.com/ycF4YqcT)
Ik vind het echt niet erg, van mij mogen ze elke handeling die ik op mijn game-pc doe registreren, ik doe er dan ook niets anders op dan gamen...
ok, maar ik geloof niet dat iedereen een aparte gamepc heeft.

De meeste mensen doen op hun gewone pc ook wel eens een spelletje. En dan is het niet meer zo tof als er ineens een spelletje zich blijkt in te lezen in zaken die totaal niets met gamen te maken hebben...

het zou mij ook niet storen als het anticheat technologie zou zijn, maar dat is het dus niet; en de EULA die met origin meekomt maakt de huidige bepleitingen van EA er ook niet echt geloofwaardiger op...

Volgens mij maken ze zich dan ook totaal niet druk. Het zal pas iets uitmaken totdat er een gelijkaardige game is die hen ineens in verkoopcijfers van de troon stoot en er een aantal groot-aandeelhouders van EA ook al kinderen hebben die zeggen dat ze het niet meer spelen omwille van die origin-toestanden... pas dan denk ik dat ze bij EA eraan zullen denken om iets te veranderen aan het zaakje en dan zal het waarschijnlijk ineens grondig zijn. (en dan bedoel ik; Corporate style; onslaan eerst de huidige baas, maken de volgende baas 'king', veranderen het zaakje, en de oude baas krijgt een half jaartje later ineens terug een functie want zijn ontslagpremie is bijna op)
Voor ons gamers betekent het gewoon een bittere pil die we moeten doorslikken; of liever nog in de kast laten liggen; want bitter is gif; dat is onze natuurlijke reflex maar die zijn we helaas door al die invloeden van de media en bedrijven die media mis/ge-bruiken een beetje aan het negeren.

Al vrees ik dat de grote massa dit nooit zal weten, of wil weten. En zelfs als ze het weten zetten ze nog liever hun principes opzij en spelen ze toch maar een spelletje battlefield 3, want hun privacy is minder waard dan een beetje schieten op het scherm. Men zou ocharme toch maar de hype gemist hebben hé??!!
Maar de dag nadien staan ze dan wel te roepen dat ze niet willen dat de overheid een centraal beheerd patientendossier aanlegt want dat is gevaarlijk en schendt hun privacy.

Dan vraag ik me toch af; wat is nu het ergste; weten dat de gegevens over je gezondheidstoestand kunnen ingezien worden in elk ziekenhuis waar je opgenomen wordt omdat al jouw medische gegevens centraal staan en dus door zulke instanties kunnen worden ingezien? Of niet weten welke gegevens er allemaal ingezien worden en zullen worden die op jouw computer staan vandaag en in de toekomst, noch weten wat er achteraf allemaal met deze gegevens zal gebeuren en aan wie ze allemaal verkocht worden en er dus op een of andere manier inzage in krijgt?
Geef mij dan maar dat patientendossier, dan weet ik tenminste wat er gedeeld wordt en wie er inzage in heeft en waar het beschikbaar is...

Ben ik een doemdenker? Neen, zeker niet, want als EA dit werkelijk doet dan gaan ze naar onze normen, waarden en ook wetten een stap te ver. Zeker omdat dit gebeurt bij een aangekocht spel en je niet de mogelijkheid hebt om het uit te zetten. Je MOET dus deze dingen goedkeuren om het spel te mogen/kunnen spelen en dat kan gewoonweg niet. Het zal dus vroeg of laat sowieso tot een rechtzaak komen in één of meerdere landen wegens het schenden van de privacy en dan zal EA zijn 'customer research' wel moeten schrappen of alleszins de mogelijkheid geven om het uit te zetten. Ze vergeten bij EA (en andere uitgevers) vaak dat een EULA in de VS misschien wel bindend is, maar in de EU is dat dus niet. Daar primeren nog steeds de EU-wetten, gevolgd door de landelijke en daarna de meer lokale wetgevingen. En pas als aan al deze wetten voldaan is kan er een overeenkomst worden opgesteld die geldig is, en dan moet ze nog worden gedateerd, ondertekend en in tweevoud worden opgemaakt....

oei, mijn reply is wat langer uitgevallen dan ik dacht, sorry ...
Grotendeels met jou gedachtegang eens.

Ik heb zelf nog niet gekeken wat Origin doet met andere bestanden, maar als het inderdaad in andere bestanden kijkt, of kijkt welke bestanden er op de PC staan, is het inderdaad een schending van privacy.
Zeg nou eerlijk; niemand zou het toch toestaan dat autoritaire instanties de bestands- namen, grootte, datums, etc.. op jou computer kunnen inzien? Dat zou de heilige graal voor Brein zijn!

Waar ik mij het meeste aan stoor is dat de inwoners van Duitsland hun privacy appreciëren, en ook voor hun recht opkomen, waar dat in Nederland nooit gebeurt! Want de meeste Nederlanders denken toch: "Ik heb toch niets te verbergen?".

[Reactie gewijzigd door Memori op 2 november 2011 09:55]

Wel grappig dat razor1911 deze patch uitbrengt lijkt erop dat ze uit duitsland komen.
Dat is op zich mogelijk, maar extreem riskant... Als het ooit uitkomt (iemand die erin slaagt het te decompilen, een ex-werknemer die ontzettend kwaad is over zijn ontslag, interne documenten die op welke manier dan ook uitlekken) dan hebben ze een ontzettend probleem. Kijk maar naar de Play Station Network of de DigiNotar problemen; hoewel de aanvankelijke hack natuurlijk al geen goed nieuws was hebben ze het nog veel erger gemaakt voor zichzelf door allerlei zaken glashard te ontkennen... totdat uitkwam dat ze wel degelijk gebeurd waren.
Als Origin iets doet wat niet mag (en ik heb geen flauw idee of dat zo is), dan is nu hun laatste kans om dat te corrigeren en er nog redelijk vanaf te komen. Als ze nu beweren dat er niks aan de hand is en later komt uit dat ze zich daarin "vergissen", dan zijn de rapen pas echt gaar.
De 2 links in het artikel geven toch direct bewijs dat EA liegt of zie ik dat verkeerd?
Ik heb met Origin en Process Monitor geen van de bovenstaande effecten kunnen waarnemen. Origin werkt gewoon zoals het hoort en komt niet aan andere software die ik op mijn computer heb draaien.

[Reactie gewijzigd door Dubbeldrank op 1 november 2011 17:27]

Ook ik heb met process monitor gekeken en Origin.exe opent wel degelijk andere bestanden / mappen. Ik heb geen andere zaken gezien dan programma's maar het gebeurt dus wel degelijk!
Het zou ook kunnen dat Origin een of andere anti crack of anti decompile scan functie heeft om illegaliteit tegen te gaan. Iets vergelijkbaars als scannen naar virussen met een antiviruspakket.
Zoals al gezegd zou networksniffing wat bewijs waardiger zijn.

edit @abom
Ik zeg ook niet dat het normaal is dat Origin zo werkt, maar het zou kunnen.
Als iets niet vanzelfsprekend is maakt het nog niet meteen spyware. Spyware zoekt naar persoonsgegevens en stuurt deze door. Het is niet gezegd dat de Origin tool dit doet -> vandaar de hint naar networksniffing als bewijslast..
Omdat een anti cheat mechanisme makkelijk is te omzeilen is het idee om het te proberen nog niet meteen bullshit. Beetje lame.

[Reactie gewijzigd door JW1 op 1 november 2011 20:16]

Dat virusscanners je systeem afgaan naar besmette bestanden is vanzelfsprekend. Dat Origin naar cracks, cheats etc gaat zoeken is niet vanzelfspreken en dat maakt het spyware.

Een tool als Origin hoort geen andere bestanden te raadplegen. Wanneer dit hun methode is om cheats te weren, is het sowieso bullshit, aangezien je simpelweg met NTFS permissies kunt voorkomen dat Origin bij de executables komt en dan vind Origin de cheats niet...

[Reactie gewijzigd door Abom op 1 november 2011 19:45]

Er zit toch PunkBuster in? Het lijkt me OK als die kijkt of er geen hacks/trainers/cheats meedraaien. Het is even afwachten wat de daadwerkelijke precieze reden/oorzaak is.
Ik heb Fiddler en Process Monitor gebruikt om te kijken wat Origin nu werkelijk doet op je computer. Het enige gekke wat ik zag was dat het bij het opstarten (of iets later in het opstart proces) naar de C:\Users\username\AppData\Local folder gaat. Vervolgens gebeurt er daarentegen niets.

Naar mijn weten is het enige interessante bij Process Monitor de werkelijke TCP Send waarbij ook werkelijk iets wordt verstuurd naar EA. (In veel gevallen gaat het hier om een Amazon server). Dit versturen gebeurd daarentegen met enige regelmaat en lijkt overeen te komen met de HTTP Request die Fiddler toont. Dit zouden dus gewoon de heartbeats kunnen zijn naar de EA server om te bepalen of je nog online bent.

Helaas kan je niet direct zien of er ook data wordt meegestuurd in de TCP requests in Process Monitor maar het lijkt erop dat er niet veel interessants gebeurd voor zover ik heb kunnen zien.
Ik denk dat fiddler helaas niet alles aan jou laat zien, fiddler zit niet op de diepste netwerk laag naar mijn weten en scanned alleen indien het via fiddler zijn gegevens wilt laten verlopen. Firefox heeft b.v. een fiddler plugin nodig van de maker om de traffic er naar toe te sturen, en chrome gaat vrolijk met fiddler om omdat het kijkt naar de proxy instellingen van IE die ook weer wordt ingesteld door fiddler zelf.

Deep packet inspection ofzo lijkt me eerder een uitsluitsel te kunnen geven, maar volgens mij is dat een stuk lastiger op windows dan op b.v. linux waar origin weer niet voor is.
@ultimatesnake

Nee hoor, gewoon wireshark gebruiken. Die vangt al het netwerk verkeer van een netwerkkaart af. Viddler vangt inderdaad veel minder af en doet sowieso alleen http verkeer.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 2 november 2011 07:37]

Voor de gene die dit niet weten, Wow doet dit al jaren, je computer afscannen tegen hacks. Of je nu wilt of niet, iedere anti-cheat werkt op deze manier.
Dat is een gevoelig punt, mag een anti-hack systeem bestanden controleren of kijken wat er open staat en is dit al schending van privacy? en is het echt nodig alles bij de client te checken in plaats van dat de servers zelf op onmogelijke acties valideert (kost natuurlijk veel rekenkracht voor de server, maar ja....)?
Dat de software deze bestanden/mappen benaderd is geen bewijs dat deze naar EA worden verstuurd. Als er met een netwerksniffer wordt gewerkt kan pas echt bewijs worden geleverd. Deze links laten alleen zien wat het process doet op het filesysteem van de computer......

Voor hetzelfde geld scanned de software alleen maar het systeem om te kijken of er nog meer EA software op het systeem is geďnstalleerd....
Maar wat heeft dan een bestand als .sms in de folder van je mobieltje ermee te maken?

Dat zou denk ik nog meer vraagtekens oproepen, dat Origins wel dergelijke bestanden zoekt en opvraagt maar er niks mee doet.

Als het nou puur bestanden rond besturingsysteem of hardware aansturing ging, dan zou het nog enigzins kunnen. Maar dat heeft op geen enkel vlak dan ook met EA of games of computer prestaties te maken.
Dan nog blijft het een kwalijk ding dat het ongevraagd gebeurd... speuren naar andere EA software... met welke bedoeling? Die software hoeft bepaalde mappen e.d. helemaal niet te zien, dat er blijkbaar een paar gevallen zijn waar dat wel gebeurde is al een paar teveel.

Maar goed, EA ontkent dus grote kans dat er een breder onderzoek komt... dat kan 2 kanten op, maar het zou een zéér slechte beurt voor EA zijn als straks toch blijkt dat origin meer in de gaten houdt dan het zou moeten doen, dit ongeacht of deze gegevens worden doorgestuurd, ze hebben daar simpelweg niets te zoeken.

EA (e.a. uitgevers zoals Ubisoft) heeft de reputatie het niet zo nauw te nemen met de regeltjes en (vergaande) maatregelen daaromtrent... zo zijn er wel meer game-uitgevers. Het grote nadeel van dit soort dingen is, wat EA en vele andere uitgevers nog steeds niet blijken te begrijpen: Het zijn alleen je eerlijke klanten die last hebben van de maatregelen, de illegale versies worden toch zover verbouwd dat dergelijke ellende eruit gesloopt is.
Voor hetzelfde geld scanned de software alleen maar het systeem om te kijken of er nog meer EA software op het systeem is geďnstalleerd....
En hoe is dat geen bespioneren? Ik hoe echt niet iemands systeem te scannen om te kijken of programma X geďnstalleerd is. Ik kijk gewoon naar de registry entry van programma X.
Ja want ieder spel staat in het register.... not
Legale games die je moet installeren wel...
nee... wow staat er ook niet in.. en zo zijn er wel meer
Zodra je launcher.exe of wow.exe op start worden er direct register entries aangemaakt, dus ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt maar het is compleet incorrect.
En wat als je je pc regelmatig opnieuw installeerd? Ik zie het probleem niet om op file niveau te zoeken.
"Voor hetzelfde geld scanned de software alleen maar het systeem om te kijken of er nog meer EA software op het systeem is geďnstalleerd...."

En dus niet door de registry te raadplegen?
:/
zelfs dat is teveel en zou een bewuste keuze moeten zijn, géén verborgen eigenschap van het programma
"Voor hetzelfde geld scanned de software alleen maar het systeem om te kijken of er nog meer EA software op het systeem is geďnstalleerd...."

Lees: ze kijken of je illegale versies van EA games geinstalleerd hebt. Ook dat zou uit den boze moeten wezen; dadelijk zit je met een 'localized BREIN client' op je computer!

En nou niet aankomen met dat je dan maar geen illegale software op je computer moet zetten, want daar gaat het totaal niet om: we hebben een rechter hier die bepaalt of, en ik welke mate, er inbreuk gemaakt mag worden op iemand's privacy, door middel van huiszoekingen en zo. EA is niet die instantie! En dat wil ik graag zo houden.
Of legale EA games, dat hij zoekt op illegale games maak je er zelf van.
Een screenshot op het internet bewijs noemen gaat wel wat ver, lijkt mij. Bovendien, de applicaties die bespioneert zouden worden zijn niet echt bekend te noemen, lijkt mij nou niet echt nuttig.

[Reactie gewijzigd door Tijger op 1 november 2011 17:35]

Bijna ieder huis tuin en keuken samsung mobieltje gebruikt die software, zo onbekend is dat niet. ;) Deze maakt dus ook backups van je sms'jes.
Het is helemaal niet erg dat origin naar iemands sms'jes kijkt 8)7

[Reactie gewijzigd door Meekoh op 1 november 2011 17:57]

Orgin doet hier verder niets mee, ga niet gelijk drama maken om niks, open WIreShark en bekijk het zelf eens ;)
Ik kan mij totaal geen scenario bedenken waarin EA geinteresseerd zou zijn in alleen de bezitters van een Samsung mobieltje die dan ook nog eens de Samsung software op hun PC hebben staan EN hun mobieltje gekoppeld hebben aan hun PC.

Als ze nu interesse hadden in alle koppelingen met mobiele telefoons (HTC, Apple etc) dan zou ik mischien nog enige logica kunnen zien hierin.
En de gebruikers overeenkomst in de andere landen dan?
Hoe zit het eigelijk met nederland en de rest van europa voldoet daar de gebruikersovereenkomst wel aan de eisen? Kunnen wij het spel hier ook terug brengen bij mediamarkt? want dit is toch wel zeer ernstig wat moet origin met de gegevens van boekhoud programma of die van mijn mobiel? :S

[Reactie gewijzigd door glennox op 1 november 2011 17:12]

Meta informatie is goud waard. Durf te wedden dat ze er meer mee kunnen verdienen dan aan de gameverkoop.
Oh? Nou, dan denk ik toch niet aangezien deze methode illegaal zou zijn en ze dus een fortuin in boetes zou kosten.
Maar dus niet als ze niet gepakt zouden worden. ;-) Dat is altijd de afweging die je maakt als je zoiets doet natuurlijk.
Boetes in dit soort zaken zijn vaak lager dan de winst. Daarbij kan je verlies in 1 land makkelijk compenseren met winst uit andere landen.
ja, zo zou dat gaan in een ideale wereld

helaas is het tegenwoordig vaak zo dat zelfs met (miljoenen) boetes bedrijven nog steeds winst maken :'(

zoek maar 's op wat nieuws hier op tweakers over spambedrijven, tijdje geleden veel in het nieuws geweest

OT:
ik geloof niet dat EA hun hele reputatie zó op het spel zouden zetten, zeker niet met een nieuw platform dat ze de wereld in proberen te helpen
en een screenshotje is idd geen bewijs
Wees is wat minder paranoďde.
Wat een onzin. Meta informatie is wel wat geld waard maar echt niet zoveel als de winst die EA op de spellen zelf maakt. Verder is een business model waarin je de wet overtreedt natuurlijk zeer dubieus; beter kan EA dan gewoon drugs gaan verkopen naast hun spellen, dat levert nog veel meer op.

Wat hier waarschijnlijk gebeurt is dat Origin regelmatig draaiende applicaties scant om te kijken of het cheat tooltjes zijn. Het is namelijk bekend dat het concurrerende platform van Origin, Steam, dit ook doet.

Wat wel een slechte zaak zou zijn is als men hier geen openheid over geeft. Als men mijn PC wil scannen a la een virusscanner tijdens het spelen van spellen zodat er niet vals gespeeld kan worden, dan sta ik (en ik vermoed velen met mij) hier welwillend tegenover, dit maakt het spelen namelijk eerlijker en leuker, maar ik wil wel gewoon op de hoogte gesteld worden hiervan en ik wil graag weten waarom, wanneer en hoe er gescand wordt.
Men zou het altijd nog kunnen gooien op onschuld, zolang ze maar geen bewijslast tegen krijgen dat ze er ook echt geld aan zouden verdienen. Zie Google Streetview, kun je paranoďde noemen, kun je ook zien als Amerikaans kapitalisme ten top. Trouwens, er zijn genoeg bedrijven die aan bedrijfsspionage doen om concepten te jatten en daar verdienen ze ongetwijfeld geld mee, anders zouden ze het niet doen. Ook een dubieuze manier, maar het komt dus wel voor, dubieuze manieren van geld verdienen!

Dat scannen is naar mijn idee makkelijk te blokkeren (NTFS rechten wordt hier al geroepen). Dus dan ik zie de toegevoegde waarde bovenop Punkbuster niet. Want de cheaters willen, en zullen dus cheaten.

En opent Steam zelfstandig ook non-executables? Of checkt die alleen de executables?

Metadata is inderdaad niet megaveel waard, maar als voorbeeld: er zijn genoeg studentenbedrijfjes die in NL adressen van bedrijven gebruiken, om zo bezoekers te lokken, en dan zo op hun site om advertentie inkomsten te genereren. Je kan dan makkelijk geld verdienen.
Je draait een zootje scripts over een of andere KvK bron, en je gooit het resultaat van die uitvoerscripts op je site. Je betaalt hosting en voor toegang tot KvK data, en je bent klaar. Ook al gaat het niet om tonnen of miljoenen in dit voorbeeld, het is wel een soort van slapend rijk worden. Dus reken maar dat er genoeg business is rond metadata.
"Origin is geen spyware en we gebruiken het ook niet om spyware te installeren op de pc van de gebruiker."

Zou ook stom zijn om zo toe te geven. Het is misschien geen spyware, maar het komt wel aardig in de buurt.
Er zal inderdaad technisch wel een andere term voor zijn. Puur op de woorden valt bijna alles te ontkennen. Doet me denken aan mn broertje van 13. Als mijn moeder zegt, tien uur thuis, en hij komt om twaalf uur aanzakken is het ook van; Ja tien uur s'ochtends is het dan toch?
Beetje flauw.

Ook doordat Origin voor mijn idee mn strot is ingeduwd moet ik er nu helemaal niet zoveel meer van hebben.
Daarnaast vraag ik me af waarom EA dit soort gegevens zou willen hebben. Wat heeft het nu voor nut om bestanden van een boekhoudprogramma en een applicatie voor een mobieltje in de gaten te houden. Vreemde praktijken.
Het is naar mijn mening onze eigen keuze om Origin te installeren. EA verplicht je het niet, echter kun je zonder helaas geen gebruik maken van BF3. De oorzaak voor het moeten hebben van internet verbinding om te kunnen spelen ligt niet bij EA. Het ligt aan de hackers en de mensen die de software gebruiken zonder ervoor te willen betalen.

[Reactie gewijzigd door Sarza op 1 november 2011 17:38]

Het probleem waar we als gebruiker tegen aan kijken is dat we nooit de EULA lezen omdat we een hebbedingetje willen.
Een ander probleem is dat we nooit de EULA te zien krijgen totdat we het spel geinstalleerd hebben of tijdens de installatie en dan heb je het product al gekocht en is het natuurlijk zonde om het dan niet te gebruiken.
Als het ergens in de EULA staat maakt dat het meteen goed?
Niet perse, maar jij hebt wel je akkoord gegeven dat EA games dit mag doen met hun software.

Het is hetzelfde dat iemand jouw auto leent en door rood heen kart, het maakt het door rood rijden niet minder goed of slecht, maar je hebt wel zelf de permissie gegeven dat dit gedaan mag worden.

Dit is ook de reden waarom ik EULA's tegenwoordig wel probeer te lezen van nieuwe software, gewoonweg omdat het steeds gebruikelijker wordt om dingen gewoonweg in de EULA neer te zetten.
Dit is ook de reden waarom ik EULA's tegenwoordig wel probeer te lezen van nieuwe software, gewoonweg omdat het steeds gebruikelijker wordt om dingen gewoonweg in de EULA neer te zetten.
En dat is wel een oplossing, de EULA toch maar lezen?
De enige oplossing is een wettelijk en wereldwijd verbod.
Een contract lezen voor je er akkoord mee gaat kan nooit kwaad ;)
Serieus: je gaat dit probleem altijd hebben. Het enige dat je kŕn eisen is een wetsaanpassing waardoor producten steeds geleverd moeten worden met een beknopt, human-readable versie van de EULA met een maximum lengte.
correct me if i'm wrong, maar kun je de EULA toch pas lezen als je het voor de eerste keer opstart. Dus dan heb je het spel/programma al aangeschaft.

als je er dus niet mee eens bent heb je het product al in huis, volgens mij is dit de omgekeerde wereld. men zou de EULA leesbaar moeten maken voor je het aanschaft, dan kun je de keuze maken als je het er mee eens bent of niet
(even buiten beschouwing gelaten als deze danwel rechtsgeldig isor niet) en dan besluiten het artikel wel of niet aan te schaffen.
Dan nog.. door rood rijden is nog steeds verboden ;)
Agressieve data mining/collecting is een vorm van spyware.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 1 november 2011 20:00]

Blegh, had ik toch moeten lezen...

Nu weet ik dus waarom Origin in m'n Office, Browsers, Antivirus, muis driver, geluidsinterface controllers, netwerk printers en Nassen loopt te kijken.

M'n NOD suite gaf zelfs aan dat het programma silent changes in Firefox aanbracht (refuse) en zichzelf silent update. Als ik het programma start en niets doe, behalve browsen, wordt er ongeveer 140Kb per minuut verstuurd. En dat zijn zelf geďniteerde send acties naar Amazon AWS, niet de ea.Heartbeats, daar komt namelijk een request voor door. Al met al zorgen m'n browser en origin voor 27 (!!!!) actieve TPC / UDP connecties na het starten en browsen naar een BF3 server. Dan heb ik nog niets gestart.

Ik krijg op die manier 400 connecties per minuut aan traffic. Bizar veel dus. Dit lijkt mij bijzonder veel op actieve datamining. No way dat ik nu nog binnenkort BF3 ga spelen. Heb toch niet veel tijd, maar zal me wel met een humble bundle op steam gaan vermaken dan.
Hoi Djunicron,

Rare vraag wellicht maar heb je hier een overzicht van waarin je kan laten zien dat dit gebeurd?

Dit zou het standpunt van de Duitsers namelijk aanzienlijk versterken. Op dit moment baseren zij hun bevndingen alleen op het browsen door de directory structuur wat niet echt een sterk punt is als ze hier iets aan willen doen.
Heartsbeats naar servers van amazon die EA hoogstwaarschijnlijk gewoon gehuurd heeft. Ik zie het probleem niet.
Kan wel, behalve dat er veel werk spul op deze PC staat en ik dus geen Screenies wil plaatsen.

Met een NOD32 trail en Firefox op je systeem kan je het zelf meemaken als je de geen auto-rules wilt en interactive mode kiest.

dmv windows widgets op een 2e scherm inspecteer ik altijd wat er gaande is (taskmanager staat daar permanent op services aan)

Ik bedoel maar, het is bijzonder simpel om aan meer bewijs te komen. Gaan spitten waar er wel niet allemaal comminucatie naar is gaat mij te ver. Ik start het wel gewoon niet meer op.

Op m'n sandbox zag ik dat met Outpost firewall (pakt ook alle 127.0.0.1 comm / reg requests op) dat Origin.exe én de browser tool gewoon met alles en nog wat lopen te comminuceren, incl. excel / word 2010. (wel heel dubieus)
"Origin is geen spyware en we gebruiken het ook niet om spyware te installeren op de pc van de gebruiker."

Zou ook stom zijn om zo toe te geven. Het is misschien geen spyware, maar het komt wel aardig in de buurt.
Malware
:+ op heterdaad betrapt en dan alsnog volhouden onschuldig te zijn! 8)7
door wie zijn ze op hetetdaad betrapt? een paar duitse gamers die er de pest in hadden dat activatie niet werkte noem ik niet serieus
door wie zijn ze op hetetdaad betrapt? een paar duitse gamers die er de pest in hadden dat activatie niet werkte noem ik niet serieus
Heb je het artikel wel gelezen? Anders wist je wel dat het niet even om een "paar" Duitse gamers ging en al helemaal niet over activatieproblemen.
Het gaat hier om wat Origin doet en dat gedraagt zich als spyware. Zoals je aan de vele reacties hier kunt zien wordt het verhaal van de Duitsers beaamt. Dat jij je kop in het zand steekt en het botweg niet wilt zien is dan aan jezelf. EA zal blij met je zijn.
Het verhaal wordt helemaal niet beaamt hier, Origin doet wat alle anti-cheat software doet en waar niemand over valt.
Doet me denken aan het google tafereel dat ze draadloze netwerken in kaart brachten.
Die ontkennen niet dat er (te veel) info verzameld is hoor dus vergelijking gaat helemaal niet op :)
Die hadden in het begin ook ontkent dat ze teveel data hadden verzameld
Gezien het feit het "teveel" ook gewoon publiek te bekijken is door iedereen met een wirless g/b/n kaart. Het probleem zat hem meer in de definitie van "teveel", waarbij de overheid er anders over dacht dan Google zelf.
Origin is de nieuwe downloaddienst van EA? Ik heb die client nog eens goed bekeken, en hij lijkt sprekend op een late versie van EADM, met een chatfunctie. Het is niet netjes van EA, ook niet om mensen te dwingen om malware te installeren... doet me denken aan XCP van Sony, SafeDisc van Macrovision...
mooie truc om mensen een gratis game te geven.

misschien zijn er Duitsers met meerdere keys.
Ze kunnen wel ontkennen maar wanneer er genoeg bewijs is dat ze het wel doen hebben ze geen poot om op te staan wanneer ze ook nog eens wetten hiermee overtreden.
Gewoon massaal de game terug brengen + een kort geding trekt wel de aandacht.
Maar is dat bewijs er eigenlijk wel? Ik zie voorlopig niet veel meer dan een paar vage verdachtmakingen.... Concrete bewijzen heb ik nog niet gezien.
DIt. Ik heb echt nog niks gezien wat zou bewijzen dat er data verstuurd word naar EA zelf
Toch vraag ik me af hoe juist deze "spywareconstateringen" zijn...
Het lijkt me gewoon zo ontzettend stom om zoiets te doen als groot bedrijf.
Tegenwoordig kan en word elke applicatie blijkbaar doorgelicht en grondig bekeken, dus is het een kwestie van tijd dat dit soort duistere praktijken aan het licht komen, in het geval van EA met een dag of wat.

Hoe dom ben je dan?
Zijn er mensen die er belang bij hebben dat mensen hun Batlefield3 spel terug naar de winkel brengen of zelfs nooit meer iets van EA willen kopen?

Het is maar een gedachte...
Sony die een rootkit installeert...

Had Sony er belang bij ? Ja, DRM etc.
Slim. Nope, heeft ze flink veel negatieve reclame gebracht. Op lange termijn zal het niet heel veel uitgemaakt hebben uiteindelijk.

EA kan echt wel voordeel halen hieruit. Al zou het maar zijn om te kijken of er naast je legale BF3 niet ook een illegale Sims3 op je PC staat.
Op lange termijn zal het niet heel veel uitgemaakt hebben uiteindelijk.
Weten de minder tech-savvy mensen dan wat een rootkit is? Of dat Sony uberhaupt er ééntje op je PC forceerde? Tuurlijk maakt het op lange termijn niet uit, voor die 1 op 10 die van dit soort nieuws op de hoogte zijn, is het genoeg om nooit meer iets te maken te hebben met Sony. Voor die andere 90%, wel die halen gewoon hun schouders op en trekken zich er niets van aan.
Zo krijg je dus bedrijven die (denken dat ze) zich zo goed als alles kunnen permitteren.

Hou je onderdanen (lees:klanten) dom en je bent oppermachtig.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 1 november 2011 18:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.