Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 11.889 •

AMD ziet zijn omzet uit processors voor laptops flink stijgen en vooral de vraag in opkomende landen als China is hiervoor verantwoordelijk. Negentig procent van de processors voor notebooks betreft inmiddels Brazos- of Llano-apu's.

De omzet uit AMD-laptopchips groeide in het afgelopen kwartaal met 35 procent ten opzichte van het vorige kwartaal en met 20 procent ten opzichte van een jaar geleden. Nog niet eerder had AMD een zo goed derde kwartaal op mobiel gebied. Vooral in de opkomende landen verwacht AMD marktaandeel gewonnen te hebben, en dan vooral in China, waar de omzet met 23 procent groeide.

"We denken dat ons marktaandeel in het prijssegment van 200 tot 600 dollar is gegroeid naar 28 procent", maakte de kersverse ceo Rory P. Read bij de presentatie van de kwartaalcijfers bekend. Volgens hem blijft de vraag naar het zuinige Brazos-platform voor netbooks en ultraportables hoog, met een leveringsgroei van 36 procent ten opzichte van het vorige kwartaal.

Wel kampte AMD in het afgelopen kwartaal met problemen om genoeg 32nm-chips te produceren bij GlobalFoundries. De omzet uit gpu-verkopen steeg met 4 procent ten opzichte van vorig jaar en de omzet van de servertak steeg zelfs met 27 procent. Hoewel het bedrijf verbeteringen ziet, laat het weten dat de problemen nog niet de wereld uit zijn. Uiteindelijk kwam de kwartaalomzet uit op 1,69 miljard dollar, 4,4 procent hoger dan een jaar geleden. De winst bedroeg 97 miljoen dollar, terwijl vorig jaar nog een verlies van 118 miljoen dollar werd geleden.

Reacties (46)

Toch nog een kleine meevaller. Die fusionprocessors zijn ook wel degelijk. Jammer dat de bulldozers wat tegenvallen.
De Brazos chips zijn echt een gat in de markt. Ik heb pas een subnotebook gekocht met een Brazos chip. Precies waar ik al een jaar naar loop te zoeken, namelijk een notebook met het formaat van kladblok, klein en licht en dus gemakkelijk mee te nemen. En toch 4GB (max 8MB) waarmee je serieus werk kan verzetten, waarin je gerust 10 tabs in een broweser open kan zetten en tekstverwerker en spreadsheet er bij kan draaien. Grafisch kan hij alles aan behalve de nieuwste spellen. De processor wordt door sommigen zwak genoemd, maar het is een relatieve zwakte omdat vergeten wordt hoe sterk processoren zijn geworden.

Ik heb voor aardigheid VMware player met Ubuntu virtueel geinstalleerd. Het draait prima. Geheugen is daarvoor kennelijk veel belangrijker, want de als de host niet veel doet kan het virtuele systeem over bij de gehele processor kracht beschikken en die is ruim voldoende. Op mijn desktop met i7 processor gaat het processorgebruik met een 2-5% omhoog als ik een virtueel OS gebruik. Op de Brazos schiet het processor gebruik naar 60-70%. Maar, who cares, het werkt.

Nu browsers de GPU meer gaan gebruiken en Windows 8 juist minder syteemeisen gaat stellen, zie ik best een lang leven beschoren voor mijn notebookje. Hij draait vlot zes uur op de batterij. Wat mij ook erg goed bevallen is, is de 1360x 768 resolutie op het 11" schermpje, daardoor lukt het mij ineens wel om priegelletterjes te lezen, daardoor kan je toch verrassend veel op zo'n klein schermpje kwijt.

Intel heeft dit gat in de markt zelf geschapen door de Atom processors aan zoveel beperkingen te binden. Daarmee wilden ze voorkomen dat deze de duurdere procesoren gingen kannibaliseren. De netbook blijft daardoor een nogal gecastreerde notebook.

AMD duikt nu in het gat tussen netbook en notebook met zijn Brazos want daar zit precies de sweetspot. Zelf zie ik het zo: Of ik kies voor een dure krachtige ultralight notebook en gooi mijn desktop de deur uit. Of ik kies voor een krachtige desktop en daarnaast een vooral licht, mobiel notebookje voor onderweg. Dat hoeft dan geen rekenmonster te zijn als ik het normale werk maar goed kan uitvoeren.

Notebooks zijn te zwaar en duur, netbooks zijn sloom. De Brazos notebook heeft precies de goede eigenschappen. Natuurlijk kan Intel met zijn I3 daar mee concurreren maar wie koopt er dan nog een zware notebook voor erbij?

Wat Buldozer betreft dat is een lange termijn verhaal, denk ik. Het houdt AMD in deze markt, en AMD is er aan gewend dat ze niet dezelfde winstmarge als Intel kunnen binnenhalen, ze moeten altijd met prijs/performance concurreren. Ze kunnen ook niet zo snel nieuwe ontwerpen brengen, omdat een lager marktaandeel en marge de terugverdientijd langer maakt. Buldozer neemt daarom een voorschot op de toekomst door veel core's te brengen, wat nu nog niet zo belangrijk is maar voordeliger wordt als de software er beter gebruik van gaat maken.

Maar ik denk dat de integratie van de GPU zijn belangrijkste toepassing vindt in het lagere segment.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 28 oktober 2011 14:01]

De Atom was inderdaad de enige mogelijkheid tot zuinig 24/7 PC's (en die heb ik ook genomen met de Asus Eee box PC) maar de performance is helaas uitermate bedroevend, AMD had toen nog geen alternatief.

Je uitleg over de Atom en de I3 klopt ook precies, geen enkel bedrijf zal zijn eigen product de nek omdraaien, AMD hoeft zich daar echter geen zorgen over te maken.

Ik moet natuurlijk nog wel weten hoeveel stroom een dergelijk systeempje gebruikt en of er nog ergens rare restricties zijn. Ik verwacht dan eigenlijk mini PC systeempjes die als mediaplayer gaan fungeren met HDMI en optische audio uitgangen.
Atom (of liever, de Bonnell architectuur) lijkt doomed. Je krijgt volgend jaar goedkope Cortex A15-based systemen voor de low end (embedded/kiosk/thin clients), je hebt Brazos voor media-boxes (ok cpu performance is ook beroerd, maar de gpu maakt een hoop goed), en zelfs de underclocked versie van Intels eigen Sandy Bridge doet het beter. Tis mooi geweest, Atom heeft de markt opengebroken, maar zoals wel vaker met pioniers - ze leven niet lang. Als Intel verstandig is rollen ze zo snel mogelijk een Sandy-Bridge-light cpu naar buiten voor het netbook/nettop segment.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 oktober 2011 17:28]

Wat een enthousiasme zeg! Nu ben ik erg benieuwd welk merk/type laptop je precies hebt...
"Wat mij ook erg goed bevallen is, is de 1360x 768 resolutie" ik denk dat je 1366x768 bedoelt? ;)
Sorry, inderdaad 1366x768. Ik heb lang gedubt tussen Sony VPCYB2M1E (kwaliteit), ASUS Eee PC 1215B (USB3) en de HP Pavilion dm1-3200sd. Ze hebben allemaal zo hun voor en nadelen. Sony kan het geheugen niet uitbreiden, heeft kleinere tragere schijf, is duurste, maar degelijker. Asus wat duurder heeft een USB3 poort, maar 3GB (1+2) geheugen. HP is de goedkoopste (379), kan je er voor 25 zo een extra 4GB chip voor bijpluggen heeft een 7200 500GB schijf. Uiteindelijk heb ik voor de HP gekozen, maar met de snel veranderende aanbiedingen had het ook zo een andere kunnen zijn, want ze ontlopen elkaar niet veel. Ik ben dik tevreden. Na jaren met 3,5 kilo laptops gesjouwd te hebben en ook een netbook geprobeerd te hebben, is dit wat mijn behoeften goed dekt.
Even linkjes erbij gedaan ter info:
Sony
Asus
HP

edit: Lenovo

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 29 oktober 2011 20:42]

En natuurlijk de Lenovo x121e (op dit moment met cash back actie)
Uiteindelijk is er op het gebied van low voltage processoren ook wel voldoende te verkrijgen. Mijn ULV Core2Duo Acer 1810T doet het toch ook al heel erg aardig. Het systeem verbruikt bij normaal workplace gebruik ook gewoon niet meer dan zo'n 9W (met het scherm op 50% brightness). Draait gewoon met 4GB DDR2 en W7x64, en een 500GB HD.
Het is natuurlijk wel zo dat de grafische mogelijkheden behoorlijk achterblijven met de G45 chipset die hierin zit, maar dat het gat tussen Atom en de rest zo groot is als je nu laat voorkomen is niet geheel waar.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 28 oktober 2011 13:59]

Ik zit precies in de zelfde situatie met mijn 11inch laptop.
de zelfde situatie als Magalaan.

[Reactie gewijzigd door qlum op 28 oktober 2011 15:31]

In het hogere segment heeft men vaak geen gpu nodig (compileren, databases, giga-spreadsheets) en als men die wel nodig heeft (CAD, filmbewerking, gaming e.d.) voegt men die in een desktop wel toe (of kiest voor een notebook met een dergelijke gpu).

Juist in het lagere notebook-segment waar stroomverbruik en/of prijs belangerijke criteria zijn, is dat minder makkelijk en het is daar ook dat de huidige Core iX'en vaak tekort komen. Bij een Brazos en zeker een Llano is dat laatste zelfen het geval. De gpu is bijna altijd voldoende krachtig.

Die 1360x 768 is prima op een 11" schermpje, maar op een 15" is 768 toch echt aan de lage kant, toch hebben de meeste notebooks van dit formaat niet meer pixels vertikaal.
"4GB (max 8MB) " lol wut? oO....

anyway oO.. ik lees dus dat die APU spullen gewoon een 32nm fenom stuff is? met een vga erop geplakt :o ? best kool eigenlijk.. heb nu een 955 x4 8). ben er blij mee. als ze die nou eens 32nm maken ? of (28)? mss passen ze wel 8 cores erop :9~ zou daar blijer mee zijn dan die crapdozers die ze nu hebben ><
90 procent is toch best een beetje, als ze dit vasthouden dan zijn ze binnekort groter dan intel.
-edit-
ah, das idd wat anders, misschien dan ff de titel aanpassen, want wat ik las wat 90% van de laptops een amd cpu mee kreeg.

[Reactie gewijzigd door sjaakwortel op 28 oktober 2011 11:57]

Ik begrijp uw verwarring. Maar ik lees dit
Negentig procent van de processors voor notebooks betreft inmiddels Brazos- of Llano-apu's.
als "90% van de CPU's die AMD levert voor laptops, is van het type Brazos- of Llano-apu".

en niet als "90% van de laptops heeft een AMD CPU aan boord"
Altijd goed dat het marktaandeel van AMD stijgt..

Ik denk dat AMD een nog meer serieuze partij aan het worden is dan dat het al was.
De extra omzet die ze hier uithalen kan mooi gebruikt worden in de ontwikkeling van nieuwe producten.
Of zorgen dat ze het gebruiken om de FXjes terug op de rails te zetten door Piledriver perfect te maken.. of iig zorgen dat we de 'flop' van de bulldozer te vergeten
bulldozer is voor desktop inderdaad een tegenvallend produkt, maar er wordt wel verwacht dat het op servergebied een stuk beter zal doen, omdat daar de kracht van de cpu ligt....multitasking.

Singlethreaded is het helaas niet zo'n goed preseterende cpu, maar je zag in alle benchmarks dat zogauw er iets werd getest wat zwaar multithreaded was, de performance behoorlijk omhoog schoot en bij een aantal zelfs tegen de i7 990X aanzat qua performance, wat wel weer netjes is.
Naar mijn bescheiden mening is bulldozer minder geschikt voor consumenten.
(lees grafische en / of single threated toepassingen)

Bulldozer is wel uitermate geschikt voor servers, daar is ie ook voor ontworpen.

Llano is in tegenstelling tot bulldozer heel erg geschikt voor middenklasse consumenten systemen.

Brazos en aanverwanten zijn een natte droom voor AMD, niet aan te slepen en de consumenten ervaringen zijn erg positief, dit in tegenstelling tot Atom.

Overigens gaat inmiddels ruim 50 procent van alle door AMD geproduceerde apu's naar China !

Tot slot heeft AMD ook nog plannen voor een "Ultrabook", zie:
http://www.tomshardware.c...Kabini-Wichita,13800.html

ipv de verwachte Q3 (en voor gewaarschuwde) 10 cent per aandeel winst kwamen de resultaten uit op 13 cent per aandeel. Voor de waarschuwing was dit nog 15/16 cent.
Is bulldozer geschikt voor servers? Daar heb ik ook maar weinig van gezien hoor..
opteron spul oO. kijk daar maar naar. stuff is goooooeed : DDD (bd architekt dinges)
Zekers, en aangezien de laptop-markt stijgt ten koste van de desktop-markt is vooral daar groei belangerijk. Op de servermarkt telt AMD ook nog mee.

Desktop wordt een niche voor bedrijfs-werkstations, Game-PC's en amateurs die zelf hun foto's of video's bewerken, zelf muziek (multitrack) opnemen e.d.
Goed nieuws! Ben erg benieuwd hoe groot AMD in de toekomst gaat worden en of ze kunnen blijven concurreren met Intel.
idd, concurrentie op de cpu markt is alleen maar goed..
Ik kan me herinneren dat de enige keer dat er winst is gemaakt de laatste jaren was toen Intel schadeloosstelling uitkeerde (en toen was de winst lager dan dat bedrag...). Is dit dus de eerste keer dat er winst is gemaakt op eigen kracht?

Erg goed om te zien, ik draag AMD een warm hart toe.
De vorige kwartalen was er ook al een (kleine) operationele winst. De uiteindelijke winst/verlies is nogal variabel geweest door diverse eenmalige mee/tegenvallers (aan de positieve kant de verkoop van Global Foundries en de settlements van Intel, aan de negatieve kant een aantal afschrijvingen op oa de ATi aankoop). Maar de core business kan het hoofd al een tijdje redelijk boven water houden, al houdt het allemaal niet over.

Q4 moet de grote knaller worden voor AMD: Brazos nog steeds in trek, Llano weer volop leverbaar, het eerste volledige kwartaal van Interlagos, introductie van Zambezi (Bulldozer-for-desktop), een groeiende GPU markt, bedrijven kopen weer volop servers en nog holiday season ook.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 oktober 2011 13:33]

ze maken al een aantal quartalen winst.

http://investing.business...arnings.asp?ticker=AMD:US

de afgelopen 2 jaar (2009 en 2010) zijn totaal ook positief geweest waarvan alleen 2009 de settlement had die groter was als de winst.

http://investing.business...ancials.asp?ticker=AMD:US

en 2011 lijkt opnieuw een winstgevend jaar te worden
Dit is een goede zaak Als AMD beter in de markt staat kunnen ze ook weer beter met intel gaan concureren.

Want Intels CPU prijsen zijn nog steeds belachelijk hoog maar ja ze hebben ook geen goede tegenhangers dus laten we hopen dat AMD met deze winst zijn prestatie achterstand wat kan inlopen.
prima dat het aandeel van AMD stijgt, zorgt voor meer concurrentie en ze maken gebruik van de dingen waar ze goed in zijn: GPU's. Nu wordt het verschil in het CPU gedeelte met intel steeds kleiner, maar vergeet niet dat er bijna SandyBridge-E uitkomt.
De Hexacore met HyperThreading maakt waarschijnlijk in singlethreaded en multithreaded applicaties gehakt van AMD's bulldozer. Wel tegen een klein fortuin, maar die processors zijn toch alleen bedoeld voor de hardcore game-addicts en andere mensen die eigenlijk nog niet genoeg hebben aan zo'n ding. Vergeet niet dat intel zijn 2600 (K) classificeert als een premium segment: tussen de mainstream en High-end in. Terwijl de 2600 wel AMD's high-end CPU evenaart of voorbijstreeft.

Daarbij wordt Intel ook steeds beter in integrated GPU's.

ik denk dat de performance van AMD op GPU's altijd ietsje beter blijft dan die van Intel, maar Intel zal ook niet makkelijk voorbijgestreefd worden in CPU's.

t ligt er uiteindelijk aan wat je in je notebook wilt: een sterkere GPU of CPU. dat en mogelijk de prijs bepaalt of je intel of AMD kiest. Vanwege de prijs kiezen de ontwikkelingslanden dus ook AMD.
Maar Intel heeft wel een heel groot R&D budget, dus die voorsprong op integrated GPU-gebied van AMD kon wel eens heel snel kleiner worden...
maar vergeet niet dat er bijna SandyBridge-E uitkomt.
totaal niet relevant voor AMD.
en eigenlijk niet relevant voor 95+% van de mensen.

zelfs voor Intel's bottom line is de consumenten SB-E niet erg relevant.
Daarbij wordt Intel ook steeds beter in integrated GPU's.
beter, maar niet snel genoeg.

en met de overgang naar 22nm zorgt intel voor maar 30% extra performance. GPU gaan bij een die shrink zo'n 50% omhoog bij gelijk oppervlakte.
en dat is dan van half nod naar half nod,(32nm --> 28nm) en niet een full node upgrade zoals van 32nm naar 22nm.
intel heeft de GPU dus kleiner gemaakt als voorheen in relatie tot de CPU. daar gaan ze AMD dus echt niet mee voorbij.

daarbij zijn de drivers nog steeds best wel ruk.

[Reactie gewijzigd door Countess op 28 oktober 2011 14:55]

Ben heel erg blij dat AMD groei heeft en winst maakt, hoop dat ze deze stijgende lijn kunnen blijven voortzetten. :*)
@.ScorpionSquad :

Wat je kiest ligt uiteraard aan je te besteden budget, dat bepaald wat je kunt kopen.

In de desktop CPU sector zul je in het laag of midden segment voor een AMD kiezen daar je dan voor je geld de beste prestaties aanschaft.
Kun je na gaan als GF geen Yield problemen gehad had..... Ondanks dat ze CPU's niet de snelste zijn kunnen ze wel een hele goede prijs preformance bieden. En de on die GPU is vele malen beter dan die van Intel. Dus als je wat simpele games wilt spelen en gewoon wat wilt internetten en simpele filmpjes/ foto's wil editten is een AMD systeem nog steeds een prima keuze.