Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 165 reacties

Nintendo verkoopt aanzienlijk minder Wii-consoles en -software dan vorig jaar en ook de verkoop van de 3DS blijft ver achter bij de verwachtingen. Het Japanse gameconcern waarschuwt dat het afstevent op het eerste verlies in zijn bestaan.

Nintendo wist in de eerste zes maanden van zijn fiscale jaar 3,35 miljoen Wii's te leveren, tegen 4,97 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het concern verkocht 3 miljoen 3DS-consoles, waarvan een derde in eigen land Japan. Van de overige DS-handhelds gingen er 2,58 miljoen over de toonbank.

Daarmee is het totaal aantal draagbare Nintendo-leveringen lager dan in het eerste fiscale halfjaar van 2010, toen er 6,69 miljoen stuks verkocht werden. Ook op het gebied van softwareverkopen bleven de verkopen achter bij de verwachtingen. Uiteindelijk kwam het verlies uit op 70,3 miljard yen, omgerekend 925 miljoen dollar.

Nintendo verwacht zijn fiscale jaar, dat eind maart 2012 eindigt, in totaal 12 miljoen Wii's en 16 miljoen 3DS-apparaten te verkopen, naast 6 miljoen DS-handhelds. Het concern houdt rekening met een verlies van 20 miljard yen, omgerekend 263 miljoen dollar.

Reacties (165)

Reactiefilter:-11650158+168+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
Maar...

Er is ook een lichtpuntje: de verkopen van de 3DS zijn aan het verbeteren :) Dus alles gaat gewoon weer goedkomen.

http://3ds.nintendolife.c...les_show_big_improvements

Let wel.. er zijn nu meer 3DSen verkocht dan in dezelfde periode van de DS (klein verschil maar toch een verschil) en dan moet de eerste 3DS kerst nog komen.

De grote klapper gaat 18 november komen (Super Mario 3D Land). Zo niet hebben we begin december allemaal Mario Kart 7. Ik ben echt niet bang dat de 3DS het niet gaat halen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 27 oktober 2011 19:13]

De3DS heeft inderdaad gewoon nog te weinig goede games. In november komt er inderdaad heel wat leuks aan dus zal de verkoop richting de feestdagen een stuk beter gaan. Op dit moment is er gewoon niet echt veel beschikbaar en het aanbod in de nintendo shop is ook bedroevend.
De 3DS moest veel meer verkopen maar het probleem is dat de 3D gimmick niet aanslaat. Zelfs 3DS gamers geven er niet om. Wat je dan overhoudt is een iets krachtiger DS. De Vita komt er al bijna aan en op hardwaretechnisch gebied is deze op alle vlakken beter.

Sony heeft fouten gemaakt met de PSP en heeft er van geleerd door te zorgen voor een 2e analoge stick en een goede reeks aan launchgames. Nintendo heeft niks geleerd en laat consumenten nu betalen voor een 2e analoge stick (!) en kent nog steeds een brakke online situatie.

De titels die je opnoemt zijn aardig voor een bepaald publiek maar het probleem is dat de 3DS nog steeds op kinderen gericht is, iets waar Nintendo al sinds de GameCube last van heeft. Voor de gamer die graag volwassener games speelt zijn er te weinig games uit en het handjevol games dat er aan komt valt in het niet bij titels als Uncharted en UMC3 Vita.

Nintendo is tegenwoordig slechts een bedrijf dat draait op nostalgie en inferieure hardware en deze cijfers zijn het bewijs ervan.
De verkopen van de 3DS zijn aan het verbeteren, maar hij is dan ook ¤110 goedkoper dan bij de release. Per verkocht exemplaar gaat Nintendo nog dieper de min in.
Daarnaast is het aantal verkochte games (waar op verdient moet worden) enorm laag, evenals bij de Wii maar die had als voordeel dat er winst op de hardware gemaakt werd.
Heeft dit iets te maken met het feit dat ze de "core" gamers afgeschrikt hebben?
De werkelijke reden dat Nintendo verlies heeft geleden is een combinatie van factoren: tegenvallende wii- en 3ds consoles / games verkoop, de aardbeving in Japan en de wisselkoers (zo'n 40 procent van het verlies heeft te maken met de wisselkoers).

Ten overvloede wellicht: Iedereen had dit kunnen weten als ze verder hadden gekeken dan alleen dit nieuwsbericht op tweakers. Vreemd dat tweakers niet duidelijk de redenen voor het verlies vermeldt (het is een beetje een half bericht). Het wakkert in ieder geval weer i.m.o. een zinloze discussie aan over de graphics van de wii, het beperkte spelaanbod etc.

[Reactie gewijzigd door DarkMatter op 27 oktober 2011 20:04]

De werkelijke reden dat Nintendo verlies heeft geleden is een combinatie van factoren: tegenvallende wii- en 3ds consoles / games verkoop, de aardbeving in Japan en de wisselkoers (zo'n 40 procent van het verlies heeft te maken met de wisselkoers).
De aardbeving heeft er zeer waarschijnlijk helemaal niets mee te maken. De 3DS wordt in China gemaakt, zojuist gekeken. Zeer waarschijnlijk wordt de Wii daar ook gemaakt.

IMO is het grootste probleem van Nintendo de vanaf de release datum gedateerde hardware.
Nu hebben ze ook het probleem dat smartphone veel betere hardware hebben en vaak ook nog games die een stuk goedkoper zijn en vaak niet onder doen voor de 3DS.
De spellen op een Sony-Ericsson Xperia Play R800i zien er IMO beter uit.
Nintendo had IMO beter voor een Nvidia Tegra 2 kunnen gaan voor een 3DS en een fatsoenlijke resolutie.
Tevens haden ze Wii vorig jaar al moeten vervangen toen zal je al aankomen dat de verkoop flink zou terug lopen.
nieuws: Nintendo schrijft rode cijfers

Ik denk dat als Nintendo hun business model niet flink omgooit en betere hardware gaan leveren, dat ze binnenkort Sega zullen volgen.
Nintendo heeft de laatste jaren altijd gedateerde hardware uitgebracht, en dat heeft tot heden niet erg veel uitgemaakt. Daarbij gaat het bij de platformen van Nintendo vooral om de games. Mobiele telefoons mogen dan wel steeds meer kunnen i.v.m. de handhelds, zolang spellen als Pokemon en Monster Hunter alleen voor de Ninendo 3ds uitkomen zal het de (Azische) consument niet zoveel uitmaken. Daarnaast mag de productie dan vooral in China zitten, de Japanners zijn over het algemeen wel een groot afzetgebied voor Nintendo. Hier zie je toch rond maart de verkopen sterk achteruitgaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_DS_sales
Azie is een groot gebied, maar hier in Indonesie heeft Nintendo toch echt geen noemenswaardig aandeel, je vind hier en daar wel een Nintendo product in de schappen maar daar liggen ze ook maar stof te vangen. Microsoft en Sony doen het hier stukken beter, en voor mobiel gamen pakken toch echt steeds meer mensen hun mobieltje, wie wil er dan ook een DS meesleuren wanneer je telefoon hetzelfde kan en meer. En Mario hebben we nu wel gezien.
De Gamecube was anders een stuk sneller dan de PS2. En de N64 was op zijn beurt sneller dan de PSX. Ja ik weet dat deze consoles later uitgebracht zijn, maar om dan te zeggen dat ze de laatste jaren altijd gedateerde hardware aanbieden is nogal kort door de bocht. Sterker nog, de Gamecube was niet eens zoveel langzamer dan de eerste Xbox welke de snelste was van die generatie.

Je statement zou je wel kunnen voeren voor hun handhelds, die qua graphics toch flink achterlopen (liepen) op de PSP's.

Edit: @Vyo:
Ik reageer op martindelaat90. Hij zegt dat Nintendo de laatste jaren alleen gedateerde hardware uitgebracht heeft terwijl ik vind dat dat niet het geval is. Misschien moet je ook de reacties doorlezen waarop gereplied wordt voor je de strekking van de reply kunt begrijpen.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 28 oktober 2011 12:28]

Waarbij je dan ook de twee grootste miskleunen van Nintendo aankaart.. De N64 werd compleet overschaduwd door de PS1 en de Gamecube was de console die Nintendo destijds voor het eerst rode (kwartaal)cijfers liet schrijven.

Hun handhelds daarentegen hebben het destijds juist énorm goed gedaan. De Playstation 2 is de all-time best verkochte console met ergens in de 152 miljoen units sold, de NDS zit daar vlak achter met circa 149 miljoen units sold.

Ik begrijp dus niet helemaal wat je wilt zeggen met je statement over 'krachtigere hardware'.

edit @A Lurker:
Ik heb zijn reactie wel degelijk doorgelezen, maar ik vind dat je slechte voorbeelden geeft - juist de consoles die je opnoemt zijn degene waarbij Nintendo het significant slechter deed ondanks de superieure hardware. Bovendien is de Gamecube alweer van 2001, de DS uit 2004 en de Wii uit 2006, dus wat dat betreft vind ik martindelaat90's statement dat Nintendo de laatste jaren enkel gedateerde hardware heeft uitgebracht volledig terecht.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 28 oktober 2011 13:55]

De GameCube was zelfs technisch gezien de sterkste console van de drie... Maar het volk om de GC te voorzien van games waren ze kwijtgespeeld in de generatie daarvoor. Hopelijk pakken ze het met de Wii U beter aan. Want Nintendo blijft Nintendo: de grote eerste liefde qua gaming.
De aardbeving heeft er zeer waarschijnlijk helemaal niets mee te maken. De 3DS wordt in China gemaakt, zojuist gekeken. Zeer waarschijnlijk wordt de Wii daar ook gemaakt.
Uuuhm het gaat dus zo... Nintendo gebruikt de yen, op het moment dat ze iets bestellen kopen ze dollars in (China heeft zijn munt gekoppeld aan de Dollar) en betalen ze de leveranciers in Dollars. Krijgen ze de spullen en die verkopen ze grotendeels weer in Dollars en Yens. Al heeft de Yen een dramatische koers dan merk je dat enorm bij je inkopen ;)

Zo werk ik bij een internationaal bedrijf en wij hebben mensen die vrijwel de hele dag de dollar koers bijhouden om op het juiste moment dollars te kopen en daarmee dus tientallen duizenden euro's te besparen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 28 oktober 2011 09:47]

Mogelijk in china in elkaar gezet maar dat wil niet zeggen dat 1 of meer crusiale onderdelen niet uit japan komen.
Weer de stelling dat hardware alles uitmaakt.
Vaak genoeg is aangetoond dat content de dienst uitmaakt. Je koopt hardware om bepaalde content, niet andersom. En mocht die content lage hardwarespecs vragen, dan ben je als fabrikant niet slim bezig om dure high-end hardware aan te bieden (want dan verkoop je minder).
De aardbeving heeft er zeer waarschijnlijk helemaal niets mee te maken. De 3DS wordt in China gemaakt, zojuist gekeken. Zeer waarschijnlijk wordt de Wii daar ook gemaakt
Maar de productontwikkeling vindt plaats in Japan en de cijfers worden omgerekend naar yen.
Door de hoge koers van de yen levert de verkoop (bij per product) gelijkblijvende winstmarge in dollar/euro/... minder op wanneer dit omgerekend wordt naar yen.
Voorbeeld: Stel dat de opbrengst $2.000.000 is, echter de yen stijgt van 1$=2yen naar 1$=1,33 yen, dan daalt voor Nintendo de opbrengst van 4.000.000 naar 1.500.000 en als de kosten die in Japan gemaakt worden (R&D, gebouwen, interest op vreemd vermogen enz) op 2.000.000 blijven, dan gaat men van een winst van 2.000.000 naar een verlies van 500.000.

Worldcitizen geeft hierboven aan dat de koersverschillen verantwoordlijk zijn voor 40% van het verlies. De overige verschillen komen mogelijk doordat men te laat was met het uitbrengen van een opvolger voor de DSi(XL), te laat is met een opvolger voor de Wii, en het te weinig aanspreken van de enthousiaste gamer door de Wii vanwege de verouderde hardware, al denk ik dat het effect van het wel aanspreken van de casual gamer en jongere spelers minstens zo groot is.
Zinloze discussie over graphics e.d., daar ben ik het mee eens. Maar klagen over het aanbod van games... dat mag (nu) toch wel zeker bij de Wii. Ze hadden een stroef begin met eigenlijk alleen maar casual games, dat ging later beter met de aankondiging van bekende namen en meer 'hardcore' games. Maar er is het afgelopen jaar bijna geen fatsoenlijke 'echte nintendo-game' uitgebracht, volgens mij was de enige waardige game de nieuwe Zelda en een Mario game, de rest waren vooral vrij generic games... okay, die FF kloon bleek nog wel aardig te zijn, maar dat is weer een game met een vrij beperkte doelgroep.

Dat is volgens mij waar het voor de echte nintendo liefhebbers om draait, die willen titels als Mario, Zelda etc. De games die released worden in die geest zijn nog altijd echte nintendo games. Maar als ik het goed begrijp zijn de echte nintendo liefhebbers afgehaakt. Zeker er nu er op de diverse andere gameplatformen genoeg aanbod is van (indy) games welke juist dat gevoel van klassieke consoles games heel goed weten te benaderen.
3 weekjes -> Zelda Skyward sword, wordt een echte OoT beater zeggen ze :)
Wisselkoersen wisselen. Nintendo had zich daar vrij gemakkelijk op de financiele markten tegen kunnen indekken.

Nintendo had niet door dat je tegenwoordig wat sneller moet vernieuwen maar in plaats daarvan hebben ze getracht de Wii tot op het bot uit te melken en de markt verkeerd ingeschat. Gewoon een beleidsfout.
Inderdaad, het wisselkoers argument hoor je altijd als het slecht gaat met bedrijven. Vreemd genoeg wordt een positief effect van een wisselkoersschommeling nooit aangehaald als het goed gaat met bedrijven en schrijven ze het dan altijd toe aan eigen verdiensten.
Belangrijke factor lijkt mij toch dat ondertussen iedereen (zeker de meisjes) in de leeftijdscategorie van 5-13 een Nintendo heeft en dat de verschillen tussen de DS en de nieuwere versies nu ook niet van die aard zijn dat de ouders zomaar hun kind van de nieuwste versie zullen voorzien. Hun markt is redelijk verzadigd, serieuze groei zoals de afgelopen jaren kan je dan wel vergeten.
En even in de gedachte te houden dat de nieuwe console al is aangekondigd... Logisch dat de verkopen van de Wii instorten (zeker aangezien het zo groot is aangekondigd, zelfs in de spits krant las je berichten over die nieuwe console).

Toch vind ik de 3DS persoonlijk echt een gefaald product, het bied geen tot weinig meerwaarde vergeleken met een normale DS waardoor ik nog steeds mensen bij ons op de zaak hoor praten over het kopen van een normale DS voor de kids.

Bij dit soort berichten krijg ik altijd het gevoel dat het een slecht gegeven is om een game bedrijf op de beurs te zetten. Dat soort bedrijven gaan gewoon op en neer als een gek
Misschien ook dat veel mensen mobiel gamen tegenwoordig?
waar haal je dat vandaan? Ja mensen gebruiken hun mobiel maar ze gaan echt niet liever een spelletje op hun mobiel doen dat achter de pc/wii/ps3 zitten.
Maar mensen die gamen met hun telefoon hebben vaak geen/minder behoefte aan een handheld console, zoals de 3DS.
Maar zouden de mensen die mobiel gamen anders uberhaupt een 3DS of PSP gekocht hebben?
Ik heb games op mijn telefoon maar die zijn voor als ik echt niets anders heb. Nee, telefoons kunnen imo echt niet op tegen de kwaliteit van echte games / apparaten. Alleen al puur door het ontbreken van knoppen.
Een grote rol speelt dat op sites zoals Tweakers.net de Wii en DSi al lang geleden zijn doodverklaard.

De Wii is niet leuk want hij spreekt de hardcore gamers niet aan. Dat diezelfde Wii wel ideaal is voor kinderen van 3 tot pakweg 12 en voor (oudere) meisjes, die anders dan de jongens niet vooral voor ultrasnelle racegames en ultra-wrede shooters gaan, en voor party-gamers van 12 tot 30 (of zoiets) doet niet ter zake want hij wordt sinds zijn introductie afgekraakt, vooral op tweakers.net als elders.

Iets soortgelijks kan gezegd worden over de DSi, ook die wordt al tijden afgekraakt. Er wordt (op de fora (GOT) en in de reacties) geroepen dat er niets leuks voor uit komt omdat hij gekraakt is en iedereen R4-kaartjes gebruikt. Als op alle sites dit geschreven wordt, dan gaan game-developers dat op den duur ook geloven (ongeacht in horverre het waar is) en besluit men geen games meer voor de Nintendo te ontwikkelen. De Sony PSP is trouwens volgens diezelfde reacties ook geflopt.

Dat dood-verklaren is na de wisselkoers (waarvan men de invloed vaak onderschat, jij echter niet) de eerste oorzaak voor de tegenvallende verkopen, meer nog dan de recessie. De aardbeving komt daar nog bovenop.
Wat een nonsens. Ontwikkelaars kijken niet naar fora maar naar verkoopaantallen.
Een Wii is leuk om als tweede console te hebben. Met een paar vrienden en wat biertjes kun je een best melige avond creëren.

Echter biedt Microsoft de Kinect aan en heeft Sony de "Move" / "Eye-Toy". Beide bieden veel leukere games aan die toch een grotere doelgroep aanspreken. Bij de Wii blijft je ervaring beperkt tot low-end "kiddy" graphics en een beperkt aanbod aan goede games.

Begrijp me niet verkeerd; ik heb (als bezitter van 2 PS3-consoles-) een hoop lol gehad aan Wii-Sports (Resort). Je kunt je een beetje afreageren terwijl je flink voor schut staat. Prima begin van je weekend na een lange werkweek. Ik heb vroeger een PS2 met Eye-Toy gehad en dat vond ik toch leuker. Ninja's wegslaan, hamburgers maken (incl. tomaten / komkommer hakken etc.) en ramen poetsen.

Het is financieel aantrekkelijker de motion-sensor add-on voor de XBox360 respectievelijk de Playstation 3 aan te schaffen dan Wii-games te spelen, tenzij je voorkeur naar Nintendo uit gaat.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 27 oktober 2011 23:14]

Je eerste zin klopt voor een heel groot deel, al valt niet te onderschatten hoeveel hardcore tijd je kan besteden aan games als Super Mario Galaxy 1 & 2, Zelda Twilight Princess, Muramasa, The Last Story en nog wat RPG's. Maar inderdaad, een Mario Kart ofzo spelen met wat vrienden in de zetel is het leukste eraan. Al zal met de nieuwe Zelda mijn Wii weer iets meer draaien als de rest.

Maar ik heb ook de andere consoles en ik vind Kinect en de Move aanzienlijk minder leuk dan hetgeen de Wii biedt. En als je de kritieke ontvangst bekijkt, vind je daar eenzelfde mening. Het is gewoon een handig makkelijk alternatief voor zij die geen Wii hebben, maar een minderwaardig. Eigenlijk hetzelfde als de Wii qua hardcore games vs de PS3 en 360.
sorry in welk opzich is een sensor die alle lichaamsbewegingen en geluid kan reagisteren minder dan een bewegingssensor ?
Ik denk eerder dat dit te maken heeft, dat iedereen toch wel eens een nintendo wii of gameboy achtige console hebben gehad. Moet je eens zien destijds met die rage van de wii. Dat ding was toen niet aan te slepen..

Ik heb hem zelf destijds ook gekocht.. Maar zag mezelf maanden erna steeds er minder mee spelen.. En echte goede games bleven destijds ook uit.. En alleen maar beloftes van nintendo over dit en dat.. Mijn apparaat stond alleen maar stof te happen.. En daarna maar verkocht..

Ik denk dat het bij meerdere mensen het zo ongeveer wil is gegaan.. Mensen vinden het niet leuk als ze voor gek worden gehouden met alleen maar beloftes..

Dat kastje wat je achterop je controller kon doen voor nauwkeurige bewegingen verraadde al dat die console erg begont te floppen en hiermee voor de produktie niet naar was gekeken en het maar met een snelle fix (in de vorm van een upgrade nog wel) het probleem te verhelpen..

Mensen zitten niet meer te wachten op een nieuwe WII of 3DS ze gaan hun heil ergens anders zoeken dat wel bevredigd.. Achter de pc of Xbox360 of PS3.
De wii "was" nieuw en bijzonder voor de normale consument. Als je geen wii had hoorde je er niet meer bij. Het was gewoon een hype net zoals veel andere dingen. Maar nu niet meer en das ook een reden voor de slechte omzet.
Volgens mij heeft het afschrikken van core gamers toch zeker een negatief effect. Alle huisvrouwen die een wii hebben gehaald zijn toch alleen geďnteresseerd in WII sports en kopen dan misschien nog 1 tot 2 soortgelijke 'games'. Vervolgens ligt het apparaat stof te happen bij de hometrainer en het buikspierapparaat. Ik heb thuis een doos met spellen voor de SNES, een andere voor de N64 en de grootste voor de Gamecube. Verder heb ik een handjevol (vaak tegenvallende) spellen voor de WII, puur omdat er weinig bijzonders uitgekomen is.

Nee het is een leuk idee om wat casual gamers te trekken, maar ze hadden hun originele titels niet moeten aanpassen aan dit soort mensen (denk bijv. aan Brawl). Dit heeft er toch toe geleid dat een heleboel mensen die elke Nintendo console steevast met een flink aantal spellen kocht er bij de wii een stuk minder heeft gekocht en in spellen zit natuurlijk de echte winst, zeker first party games.

Uiteraard is dit niet de (enige) reden dat Nintendo verlies maakt dit jaar maar anders hadden hardcore gamers ze misschien de winter door kunnen helpen, terwijl die nu naar de concurrent of PC uitwijken. Persoonlijk heb ik dit jaar meer PC games gekocht dan in 3 jaar WII, bij de Gamecube was dit toch andersom.
Ja en ook omdat de casual gamer de Wii omarmt heeft maar het nieuwen ervan af is er eigenlijk niet meer naar om kijkt. Terwijl core gamers door blijven kopen met spellen en consoles.
De "hardcore-gamers" zijn de mensen met geld; daar verdien je aan. De Wii heeft geprobeerd deze doelgroep aan te spreken; echter doordat de hardware (grafisch + bediening) hier niet geschikt voor zijn beperkt de Wii zich tot kinderen en huisvrouwen met te veel vrije tijd.

Laten dit nou nét de mensen zijn die amper geld te besteden hebben (of geld willen besteden aan games). Kinderen hebben veelal enkel hun zakgeld en zoals ik mijn moeder ken mag het allemaal niet te veel kosten. Liever dagenlang rondstruinen op Marktplaats om dat "ene" artikel tegen een spotprijs te kopen. Zij zal een spel eerder 2e / 3e hands kopen voordat het nieuw gekocht wordt in de winkel. Omdat dit spel bereids betaald is door de oorspronkelijke eigenaar, verdient (in dit geval Nintendo) daar verder niks meer aan.

Niet dat mijn moeder een Wii heeft; maar de moderne huisvrouw bezit nou eenmaal een laptop en waar geld bespaard kan worden, wordt geld bespaard. Al is het maar die symbolische Euro. Ze hebben tijd genoeg om wat online "research" te doen. Tot 5 jaar geleden wist mijn moeder amper wat Internet was. Ondertussen weet ze precies waar ze de koopjes kan vinden.

Mooi voorbeeld; mijn stereomeubel. Vond zij voor op Marktplaats. Prijs : ¤ 45 incl. bezorgen. Nieuwstaat (stond bij niet-rokende senioren) en modern design. Bleek een Aldenkamp te zijn met een huidige nieuwprijs van ¤ 499. Ik bedoel maar ... Maar even terug naar het onderwerp ...

Sony probeert dit te voorkomen door voor nieuwe spellen de zogenaamde "online-pass" te gaan gebruiken zodat een game maar 1x aan een account gekoppeld kan worden voor het online (multiplayer-) gedeelte. Zo wil Sony aan een enkele kopie meerdere malen verdienen om zo eventuele verliezen te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 28 oktober 2011 02:02]

De "hardcore-gamers" zijn de mensen met geld; daar verdien je aan. De Wii heeft geprobeerd deze doelgroep aan te spreken; echter doordat de hardware (grafisch + bediening) hier niet geschikt voor zijn beperkt de Wii zich tot kinderen en huisvrouwen met te veel vrije tijd.
Het gaat natuurlijk om uiteindelijke doorloop. Al heb jij een groep van 10 mio die hard gamers dan betekend het niet dat jij meer verdient dan iemand anders met een groep van 40 mio casual gamers

De diehards zien zichzelf, net als bij de PC markt, als belangrijkste partij maar dat is, helaas voor die mensen, niet zo...

Edit: het komt misschien vreemd over maar personen zoals ik zijn belangrijker voor de fabrikanten. Ik speel altijd offline, koop regelmatig games, heb weinig eisen en speel een game uit en ga dan door naar de volgende (al doe ik wel vaker enkele weken over 1 game natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 28 oktober 2011 10:09]

Nee, eerder dat de gimmick er nu wel af is voor iedereen :)
Dit heeft niets te maken met de verkopen maar alles met de sterke YEN.
Nee, de hele consument geeft minder uit en games komen als laatst, for sure.
Games het laatst? Niet voor mensen die games als elementaire levensbehoefte zien :)

Maar dat zijn over het algemeen juist weer niet de mensen die Nintendo leuk vinden :)
als elementaire levensbehoefte zien
Maar dat is maar een zeer kleine (bijna) verwaarloosbare groep mensen. Dat is niet een groep waar je je bedrijf winstgevend mee kan houden. En ook zit in deze groep waarschijnlijk de grootste groep mensen die 'home brew' op hun console willen kunnen draaien.
Je kan het ook eten en het houdt je warm ;)
Om je eten warm te houden heb je een 360 nodig :D
Meteen weer downvote voor een grapje? Kom op zeg.
Mensen die gamen als elementaire levensbehoefte zien gaan denk ik niet op een Wii spelen gok ik zo.
Ja maar 'core' gamers kopen over het algemeen een stuk meer dan casual consumenten. Nintendo heeft veel aan casual verkocht en in goede tijden heeft het ze geen windeieren gelegd maar nu de fad over is hebben ze eigenlijk helemaal geen doelgroep meer. Vandaar die wanhopige claim dat de wii u helemaal voor core gamers is.
Nouja, het zal wel. Ik heb nintendo iig niet nodig. De PC en 360 geven me meer dan ik kan spelen dus waarom zou ik nog nu opeens hun apparaat aanschaffen?
Goede games komen eerst, slechte games als laatst. Wanneer gaan er nu eens echte leuke spelletjes voor de 3D's komen? Kan ze nu nog op 1 hand tellen.
moet je helaas gelijk geven. wat je krijgt staat totaal niet in verhouding tot de prijs..
Het is toch altijd raar om te lezen dat een verkoop van 4 miljoen apparaten in een jaar een flop genoemd word en verlies oplevert. Ik kom uit de tijd van de amiga en van die computer zijn in de 8 jaar dat ie verkocht werd in totaal 5 miljoen van gemaakt en dat gold als een succesvolle computer. Ben ik de enige die 4 miljoen in 1 jaar gruwelijk veel vind?
Het probleem is dat men prognoses maakt over de te behalen winst om zo te bepalen hoeveel men investeert.
Als de winst dan tegenvalt heb je effectief een verlies, ondanks de hoge winst.
als je 20% winst maakt per toestel en je verwacht er 8 miljard te verkopen aka je produceert er 8 milj .... gelukkig zie je dit aankomen en heb je er nog maar 5 milj geproduceerd, maar de stock van de grondstoffen heb je wss wel liggen.
Aah, dat zie je helemaal verkeerd! :*)

Alle consolefabrikanten verdienen geld aan de spelletjes, niet aan de machines.
De machines zijn het platform.
Vandaar dat ze allemaal de machines eerst met dik verlies verkopen.
Een klant koopt meestal maar 1x een machine maar koopt vervolgens meerdere spellen voor het platform en daar wordt pas echt op verdient.

Het feitelijke probleem is dus dat de uitrol van het platform achterblijft bij de verwachting waardoor ze minder klanten hebben dan ze berekend hebben.
Dit heeft weer een direkt gevolg voor de hoeveelheid spellen die ze gaan verkopen.
Het is nu meer ingeburgerd (spelcomputers niet alleen meer voor de elite) en het aantal mensen is ook erg verhoogd.... vandaar dat de verhoudingen momenteel wat anders zijn :)
Het jaar is ook nog niet eens over en de kerst hebben we nog niet eens gehad. 4 miljoen is ook niet verkeerd maar Nintendo kampt enerzijds met afkalvende verkopen van oudere platforms (Wii, DS), nog niet op stoom gekomen verkopen van een nieuw platform (3DS) en hoge investeringskosten voor een toekomstig platform (Wii U). Logisch dus dat het financieel nu even wat minder gaat.
Ik weet niet precies hoe dat in Japan zit, maar binnen IFRS (en ik ga er even van uit dat ook Nintendo IFRS hanteert in haar jaarcijfers), mag je ook kosten van dit research naar nieuwe producten activeren. Het zal wel meevallen met de invloed van de WiiU investeringskosten...

[Reactie gewijzigd door Flozem op 28 oktober 2011 13:22]

ik hoop voor nintendo dat ze het juiste doen met de Wii-U
aangezien die grafisch beter wordt dan de Xbox 360 en PS3
maar ja, er komt ook weer een nieuwe PS3
succes nintendo

groeten een nintendo-liefhebber
Nintendo heeft gezegd dat de WiiU niet veel krachtiger is dan de Ps3 en Xbox360. Wanneer de opvolgers van Sony en Microsoft uitkomen zal Nintendo dus weer achterhaald zijn en doordat Xbox360 en Ps3 een grotere markt hebben nu zal het zeer onwaarschijnlijk zijn dat de WiiU een leading platform wordt. Dit heeft als gevolg dat de multiplatformgames voor de WiiU ports van de Xbox360/Ps3 zal krijgen.
Er is nooit gezegt dat de Wii U grafisch beter is dan de Xbox 360 en PS3. Alleen dat hij niet veel krachtiger zal zijn. De graphics die ik tot nu toe heb gezien van de Wii U waren niet veel beter dan die van de Wii.

Maar goed, Nintendo komt met de Wii U, die gelijk moet zijn aan de Xbox 360 en PS3 terwijl er al geruchten opduiken dat de Xbox 360 en PS3 een opvolger zullen krijgen. Nintendo loopt achter de feiten aan. Wat mij betreft, hebben ze hun doodvonnis getekend met de Wii U en 3DS.
De beelden tijdens de Highlight reel op de E3 waren beelden van PS3/Xbox games....ik denk dat dat precies de houding van Nintendo tov hardcore gamers weergeeft.
aangezien die grafisch beter wordt dan de Xbox 360 en PS3
Laat me niet lachen. Ik heb nog niks gezien dat beter is dan PS3. Nintendo moet het ook niet hebben van de graphics.
Laatste tijd wel eens een nieuwe PC game gezien? Kwa grafische pracht moet je echt weer bij de PC zijn, al kan het wat centen kosten.
Ik heb het hier dus over consoles en niet over de PC.
en de Wii-U word niet extreem veel beter als de xbox360/PS3.
Ik vermoed dat de 3DS beter gaat verkopen bij kerstmis..
Er zijn nu verschillende games die GOED zijn.. starfox, super mario 3d land
mariokart 7
pokemon rumble
luigi mansion 2<3
etc
en dan ook nog eens resident evil.. 't wordt een dure maand..


de wii is een stille dood gestorven.. graphics/games waren gewoon niet goed genoeg..

edit:
en de 3DS kost bijna evenveel als een DSi XL..

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 27 oktober 2011 17:52]

We hebben hier nog een DS Lite. Die is 5 jaar oud nu, bijna 6 gok ik, maar doet het nog prima en er zijn nog legio spellen voor die we niet gedaan hebben. Ik zie werkelijk 0,0 reden om te upgraden. En ik vermoed dat dat voor meer mensen geldt.
Ik heb een andere reden...
De hardware was al achterhaald toen het uitkwam... ze proppen er gewoon wat oude hardware in en verkopen het voor veel te veel. Goed gedaan hoor nintendo...

Ook de WiiU slaat na mijn idee compleet de plank mis... om principe is die hardware ook al achterhaald... ik bedoel, ze beweren dat ze BF3 zouden kunnen draaien... geweldig, dat kan mijn 3 jaar oude video kaart ook!

Nintendo loopt gewoon achter de feiten aan, als ze dat nou eens door gaan krijgen, en er wat aan gaan doen... dan koop ik heel misschien weer wat nintendo :/
Maar maakt het zoveel uit dat de hardware achterhaald is? Als je je doelgroep toch kan voorzien van een berg leuke spelletjes en die zijn tevreden met de kwaliteit ervan, dan maakt het toch geen ruk uit op welke hardware dat het ding draait.

Wij tweakers geven daar misschien nog wel om, maar de rest interesseert het allemaal geen fluit.
Maar maakt het zoveel uit dat de hardware achterhaald is? Als je je doelgroep toch kan voorzien van een berg leuke spelletjes en die zijn tevreden met de kwaliteit ervan, dan maakt het toch geen ruk uit op welke hardware dat het ding draait
Ik ben het helemaal met je eens dat het aanbod van leuke en goede spellen belangrijker is dan de hardware kwaliteit. Helaas heeft Nintendo echter zwaar gefaald op dit vlak. Ze zijn er niet in geslaagd om zelf veel leuke en goede spellen te maken, nog hebben ze andere game studio's kunnen overtuigen. Buiten een handjevol casual games is er eigenlijk niet veel te krijgen en de meeste wii's die zijn verkocht staan dan ook stof te vangen. Niet alleen bij hardcore gamers maar ook bij casual gamers.
Luigi Mansion en Resident Evil komen niet eerder dan volgend jaar.

Dit jaar is idd aan Pokémon Rumble Blast, Super Mario 3D Land en MarioKart :) Niet vergeten Legend of Zelda Skyward Sowrd (Wii)
Ik denk dat als het publiek aanslaat op het Wii U concept dat Nintendo weer bovenop kan komen, zo niet dan zie ik het somber in aangezien ze dan geen groot nieuw product meer in de maak hebben staan.
Aan de andere kant Nintendo wist altijd wel haar kop boven water te houden door zich te richten op alle doelgroepen en zal door deze kleine terugslag echt niet terugdeinzen.
Ik, en vele uit mijn omgeving (behalve dan die ene Nintendo-fanboy die alles wat flopt goed vind zolang het maar van Nintendo komt) lopen niet warm van de Wii U. Geef mij maar een PlayStation 3 in combinatie met een PSP of PSVita.
En vergeet uiteraard niet pokemon rumble blast.

http://www.pokemonrumble.com/blast/

Ziet er superstrak uit, pokemon heeft altijd wel iets speciaals bij mij.

12 jaar geleden mijn favoriete tv serie. Khad elke pokemon game die uitkwam voor de gameboy gekocht en honderden uren in gestoken om ze te verzamelen.
Geloof je nu echt dat dit een hit gaat worden? Dit is geen echte Pokémon game, het is net zoiets als dat Pokemon Dungeon waarbij je eigenlijk niets van de ''echte'' Pokémon games terug ziet. Pokémon is in mijn optiek nog altijd het strategische spel waarin je de wereld verkent en kleine monsters vangt en Gym leiders verslaat.
De reden waarom de 3DS niet loopt is omdat mensen niet duidelijk kunnen zien dat het apparaat nieuwer is. Het ziet er hetzelfde uit als de voorgangers. Nintendo had beter kunnen gaan voor een nieuwer ontwerp.

Ik ben bang dat de 3DS nooit zal lopen, want binnen paar maanden wordt de Vita gelanceerd en die laat duidelijk zien wat het in huis heeft:

- http://2.bp.blogspot.com/...00/ncUnchartedVita-26.jpg

http://cdn.digitaltrends....11/10/fifa-12-ps-vita.jpg
Ik ben ook bang dat de Wii U niets gaat worden. Weken na de aankondiging had Apple het gewoon al voor elkaar!

Daarnaast schijnt de hardware dus ongeveer dat van de XBox 360 en PS3 te benaderen, en misschien ietsje krachtiger. Waarom zou je dan een nieuwe console kopen?
Als er dan een nieuwe PS en XBox uitkomen, dan zijn die ALWEER een generatie verder.
Ik denk ook wel dat de 3DS verkoop niet loopt omdat het 3D effect met de prisma display in de praktijk gewoon niet goed werkt. Ik heb er zelf in de winkel met het demo exemplaar wel geëxperimenteerd omdat ik eigenlijk wel fan ben van 3D gaming (het geeft echt toegevoegde waarde vind ik, mits dat het goed werkt). Echter, op de 3DS gaat het 3D effect verloren zodra je het scherm+toestel een beetje schuin houdt ten opzichte van je ogen. En dat is iets wat je intuďtief constant doet als je door een spelletje aan het rondrennen bent. Op onbewust niveau stuur je niet enkel met de controller maar met je hele handen. Je moet daar dus echt tegen vechten en dat werkt gewoon niet prettig. Ik heb na dit experiment in de winkel dan ook besloten om geen 3DS te kopen omdat het dus gewoonweg niet prettig speelt op zo'n manier.

[Reactie gewijzigd door awulms op 27 oktober 2011 21:55]

Misschien heeft het te maken dat er geen één leuk spel is uitgekomen voor de Wii dit jaar (misschien op Fifa na, maarja wie gaat dat nou op de Wii spelen).
Op dit moment zijn nogsteeds de Mario klassiekers het meest populair.
Wacht nog 3 weken en het leukste spel OOIT komt op de Wii uit ;)
Zelfs al zou dat zou zijn dan nog heeft 90% zijn Wii gemod en geeft geen geld uit aan legale spellen. Daarnaast zijn Zelda games sinds Ocarina of Time al hetzelfde op het feit na dat je deze keer met een plastic controllertje mag zwiepen om te zwaardvechten. Als dit het beste is dat Nintendo te bieden heeft kunnen ze maar beter de SEGA kant op gaan.
Ja, want sega heeft het echt goed gedaan 8)7
Ik heb het over het pad van hardwareontwikkelaar naar softwareontwikkelaar....als de 3DS zo doorgaat en de WiiU niet flink opgepept worden hebben ze geen keus
xenoblade chronicles is de beste game die ik tot nu toe op de wii gezien heb het is alleen jammer dat op op lvl 72 ineens een gat van 5 levels zit en op level 77 weer een gat van 5 levels zit waardoor je 2x 5 levels moet grinden wat echt saai en hersendodend is.
maar de eerste 70 levels waren echt geweldig en er is in deze game dan ook meer dan 100 uur game plezier te beleven en het ziet er nog redelijk uit ook.
Te dure games
Te makkelijk om te bouwen
Weinig nieuws meer dat me persoonlijk aantrekt

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 oktober 2011 18:07]

"Te dure games" kun je altijd wel roepen, maar Nintendo-games zijn nu goedkoper als ze bijv. 15 jaar geleden waren. En nieuwe releases zijn sowieso goedkoper als ze bij Microsoft/Sony zijn.
Vergeet niet dat de markt in die 15 jaar enorm is veranderd en gegroeid. Als je in een winkel staat en je ziet de gemiddelde Wii game voor 45 euro en de laatste Assassin's Creed (Xbox360, PS3) voor 60, dan zie je toch een enorm verschil in waar voor je geld. Veel Wii games zijn van het niveau flashgame aangevuld met een pretpookje als controller. Mensen kunnen hun geld maar een keer uitgeven en de concurrent biedt gewoon een veel beter pakket.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5 (2015) Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True