Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties, 22.744 views •

Tijdens BlizzCon 2011 heeft Blizzard bekendgemaakt welke eenheden er toegevoegd worden aan StarCraft II in de eerste uitbreiding Heart of the Swarm, die in 2012 verschijnt. Elk van de drie rassen krijgt minstens twee nieuwe eenheden.

In een presentatie tijdens BlizzCon 2011 liet StarCraft II lead designer Dustin Browder zien welke nieuwe eenheden er beschikbaar zullen zijn in het multiplayer-gedeelte van de rts zodra Heart of the Swarm uitkomt, de eerste uitbreiding van de game. Elk van de drie speelbare rassen krijgt nieuwe of vernieuwde eenheden. De Protoss krijgen beschikking over de controversiële Replicant, een eenheid die erg duur is en waarmee de Protoss-speler een kopie kan maken van een vijandelijke eenheid. Protoss-spelers krijgen daarmee dus beschikking over een eenheid van Zerg of Terran. Verder krijgt het Protoss-kamp een nieuw luchtschip, de Tempest. Die doet veel area-of-effect damage bij vijandelijke luchtschepen en heeft bovendien een grondaanval. Verder is er de Oracle, een luchtschip dat bedoeld is om een vijandige basis te ontregelen. Met de Oracle kan het winnen van grondstoffen en de productie van gebouwen stilgelegd worden. De Protoss verliezen ook; in Heart of the Swarm is geen plaats meer voor het Mothership en voor Carriers. Beide kunnen echter nog wel gebruikt worden in het multiplayer-gedeelte van StarCraft II: Wings of Liberty.

Ook de Terran krijgen nieuwe eenheden, zoals de Shredder. Een eenheid die geen schade kan doen als hij zich verplaatst, maar een area of effect heeft als hij stil staat. De Shredder slaat echter af als een andere Terran eenheid binnen de radius komt. De Warhound is een kleine, lopende mech die vooral anti-air damage doet. De Warhound lijkt daarmee op de Thor uit Wings of Liberty, al heeft de Warhound als extra een klein wapen dat grondeenheden aanvalt en daarbij vooral effectief is tegen andere mechanische eenheden. Het wapen heeft aanzienlijk minder kracht tegen niet-mechanische eenheden. De Thor zelf heeft wat veranderingen ondergaan. Dat is nu een duur endgame-wapen dat veel tijd nodig heeft om zichzelf op te zetten en af te breken. De luchtaanval van de Thor is verdwenen. In plaats daarvan kan de Thor nu een zwaar bombardement uitvoeren. Spelers kunnen nog maar een Thor bouwen in Heart of the Swarm. Tenslotte kan de Hellion voortaan getransformeerd worden in een Battle Hellion, die meer hitpoints heeft en meer vuurschade aanricht met de flamethrower, waarmee de Hellion meer waarde moet krijgen in de eindfase van een gevecht, waarin hij het op kan nemen tegen grote groepen goedkope eenheden als Zealots.

De Zerg krijgen als opvallendste toevoeging de Viper, een vliegende eenheid die is uitgerust met een soort tong waarmee hij vijandige eenheden naar zich toe kan trekken. De Viper kan zo bijvoorbeeld verdedigende eenheden van een richel af trekken. Ook nieuw is de Swarm Host, die zelf geen wapens heeft, maar zich kan ingraven en dan een constante stroom langzame wezens uitspuugt die Locust heten. De Swarm Host is bedoeld om een vijandige basis te overspoelen. De Zerg verliezen de Overseer, die is vervangen door de Viper. Verder zijn er veranderingen aan de Baneling en de Corruptor. De laatste kan nu langzaam schade doen aan gebouwen. De Baneling kan zich verplaatsen terwijl hij is ingegraven.

In de campagne van de uitbreiding staan de Zerg centraal, terwijl de campagne van Wings of Liberty zich richtte op de Terran. Na Heart of the Swarm verschijnt nog een tweede uitbreiding rond de Protoss. Die gaat StarCraft II: Legacy of the Void heten. Wanneer beide uitbreidingen verschijnen, is niet bekend, al heeft Blizzard aangegeven dat we Heart of the Swarm in 2012 mogen verwachten.

Reacties (67)

Reactiefilter:-167061+134+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Hier een duidelijkere beschrijving van de units a.d.h.v. Blizzcon info:
http://www.youtube.com/watch?v=0XHMD7Hnh4A&feature=feedu
lol husky volgens mij kijken veel mensen husky die starcraft spelen
Mothership en Carriers verdwijnen? Dat vind ik toch een dubieuze keuze. Ze worden toch amper gebruikt behalve in games die zeer lang duren en zijn sterk maar ook enorm duur. Rare keuze om units die al geïntegreerd zijn te verwijderen.
Mwoa, in de pro-games werd er zelden gebruik van gemaakt. Kiwikaki was een van de weinige protoss spelers die het Mothership écht innovatief gebruikte. Carriers zie je vrijwel nooit. Ik denk dat het vrij logisch is dat ze verdwijnen.

Daarnaast is de 'mass recall' functie van het mothership nu toegevoegd aan de Nexus, dus veel bruikbaarder en interessanter.
Ik denk dat er veel meer casual spelers zijn dan pro spelers. Ik zag ze bijvoorbeeld wel regelmaltig. Blizzard zal overal wel data over verzameld hebben en zo hun conclusie getrokken hebben.
offtopic:
Wat ik de laatste tijd veel doe met een maat van mij in 2v2 is baneling toilet.
Dat is echt zoooo epic.
Archon toilet is helaas generft, er is nu een cooldown van een aantal seconden voordat de units uit de vortex geraakt kunnen worden.

Ik gebruikte carriers en motherships regelmatig op high diamond level. Ik vind ze zelf meer potentie hebben dan de nieuwe tempest die eraan gaat komen als ik de footage goed beoordeel. Ik heb het idee dat je vrij weinig aan de tempest hebt omdat de anti air vrijwel alleen tegen mutas erg goed is, een unit die al weinig tegen protoss gebruikt werd.
Irrelevant. Blizzard had zeker best wel zelf innovatief kunnen zijn en bedenken hoe ze de mothership en carriers bruikbaarder hadden kunnen maken. Desnoods doe je het radicaal en maak je ze zwak, snel en goedkoop, of pas je de tree aan, een combinatie van die twee zou ook interessant zijn.

Blizzard toont hiermee aan dat zij niet de creativiteit hebben om deze units zodanig aan te passen dat ze vaker worden gebruikt. Een unit uit de game halen is is gewoon heel extreem, het maakt niet uit wat de reden is.
Carriers waren mijn favo units in Starcraft, spijtig genoeg waren ze niet zo sterk in Stracraft II :(
Dat hebben ze met een hele duidelijke reden gedaan.
De makers van StarCraft hebben altijd gezegd dat ze het spel overzichtelijk wouden houden voor iedereen. Een onderdeel daarvan is het hebben van niet te veel verschillende eenheden, zodat je na een paar potjes tenminste de meeste eenheden kent.
Daarom hebben ze blijkbaar besloten dat wanneer ze eenheden toevoegen, er andere eenheden zouden moeten verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door job_h op 22 oktober 2011 13:18]

Het komt in de meeste gevallen vooral neer op een herverdeling. De mothership was sinds het begin al een dubieuze unit, aangezien het om een zogenaamde hero unit ging. Je kon er maar één van maken. Veel van de abilities zijn soms in iets aangepaste vorm bij andere units terecht gekomen.

Erg vreemd dat ze in de laatste patch er dan voor kiezen om de mothership te buffen in plaats van carriers als deze toch verdwijnt. Carriers waren wat mij betreft nog wel viable te maken.
Daarom vind ik het dubieus dat ze nu dus eigenlijk weer een hero unit toevoegen, in de vorm van de Thor.
Ze verdwijnen alleen in heart of the swarm(uitbreiding). In the wings of liberty (originele game) blijven ze gewoon bestaan. De multiplayer van beide games blijven daarmee gescheiden.

Zoiets dergelijks is destijds ook met warcraft III en Frozen throne gebeurt. Er is blijkbaar animo onder de spelers de multiplayer van de games ook na een uitbreiding gescheiden te houden.
Hoe kan een multiplayer van een uitbreiding niet gescheiden zijn van het orgineel zonder uitbreiding? Dat is toch technisch onmogelijk (en onwenselijk).
Hmm, de nieuwe units zijn dus niet alleen een aanvulling van de huidige units maar ook een aanpassing of vervanging. Hoe gaat dit met de multiplayer? Is het zo dat deze aanpassingen (zoals bij de Protoss wordt gemeld) alleen van toepassing zijn in de singleplayer?

De multiplayer wordt anders wel erg aangepast en moet totaal opnieuw gebalanced worden. Ook de playstyle wordt waarschijnlijk erg anders, de meeste oude strategiën werken dan niet/anders. Vraag me erg af hoe Blizzard hier mee om gaat om de hoeveelheid kritiek te minimaliseren.
Veel nieuwe units worden ook toegevoegd om de balance te verbeteren. Vrij weinig behoefte om hier een lang betoog te gaan houden, maar deze reddit post gaat vrij diep op de functies v/d nieuwe units in, incl videos en Q&A met antwoorden van Dustin Browder en Kim Lee.

Daarnaast zal HotS waarschijnlijk ook eerst in beta-vorm uitgebracht worden om bepaalde balance-verschillen eruit te werken.

Ik ben er wel enthousiast over. Eindelijk een soort van siege-unit voor zerg. Een goede anti-air unit voor Protoss en grond defence voor Terran. Maar het meest interessante lijkt me de Viper voor Zerg, die als een soort Raven dient.
Terran heeft de beste anti-ground defense al beschikbaar, namelijk: siege tanks.
Dat is alleen waar in de huidige versie. Als je kijkt naar de nieuwe versie dan zou ik uit gaan kijken met de (toch niet zo heel goedkope) siegetanks als Vipers en Replicants in de buurt zijn (zie ook de site van RobbieB).
De multiplayer van HotS staat los van WoL. Inderdaad opnieuw leren spelen dus :)
sprekende als een protoss speler zelf, denk ik dat protoss wel erg sterk gaat worden.
4 verschillende flyers (phoenix/void ray/oracle/tempest), het grondleger zoals we die kennen, en de oracle te gebruiken om je zwakte te compenseren.
tegen T stel ik me zo voor dat je marines of medivacs dupliceert, en tegen zerg zou ik zerglings of misschien banelings dupliceren.

waarschijnlijk zijn niet alle "nerfs" al besproken, maar zoals het er nu uitziet lijkt protoss de beste upgrades te krijgen.
1 belangrijk ding is nog niet vermeldt, en dat is waar de developers ook over aan het nadenken zijn:
Je kunt op dit moment de workers van de tegenstander ook dupliceren en dus als Protoss, Terran en/of Zerg gebouwen gaan bouwen.
Ze gaven zelf als voorbeeld het Orbital Command, dus als Protoss Mules en Scans krijgen.

Verder mis ik nog 1 ding in de tekst van dit nieuwsbericht:
Ultralisks krijgen een burrow-charge (dus eerst burrowen ze, en dan een charge bv midden in een groep marines).

Edit:
Links van puntsgewijze samenvatting van alle veranderingen:
http://eu.battle.net/bliz...Con_2011_-22_10_2011#blog

[Reactie gewijzigd door Hermg op 22 oktober 2011 15:06]

Dat kan nu ook al, met de Infestor.

Ik had niet de indruk dat de Ultralisk te zwak was. Wat log, maar zijn attack (mét spash) weegt daartegen op.

Dat de mothership verwijnt, vind ik jammer. Het zorgt toch voor mooie momenten, hoewel schaars. Als die mass-recall van Kiwikaki meer gebruikt gaat worden, krijg je leuke matches om naar te kijken.

De carrier is een redelijk saaie unit, ook in SC1. r.i.p., hoewel ik om nostalgische redenen liever alle units zie blijven.

Ik moet zeggen dat veel van de nieuwe units wel erg op units uit Brood War lijken, al is dat natuurlijk niets slechts. (defiler, lurker, etc).

[Reactie gewijzigd door TheMajor op 24 oktober 2011 02:12]

Dat dupliceren van marines of zerglings dus juist niet voordelig. Want het kost 200/200 én 4 supply om een unit te dupliceren. Als je dus met 1 replicant een marine namaakt is dat het meest inefficiënte ooit. Het is logischer om bv. tanks te maken. (Je kunt overigens geen 'massive' units repliceren).

Ik ben wel teleurgesteld dat bij Zerg de Overseer verdwijnt. Dat betekent dus dat zerg pas mobiele detectie heeft vanaf een spire (Viper), waar dit eerst vanaf de Lair al was. Protoss heeft dus observers die vrij snel gebouwd kunnen worden en Terran heeft scans. Een overseeer was eigenlijk de enige redelijke snelle counter tegen DT's, maar dat kun je nu dus ook vergeten....
spore op een strategische plaats? tegen de tijd dat er warp prisms zijn heb je dan hopelijk al spire tech.
Ja, maar dan investeer je dus in een niet-mobiele unit (of vrijwel niet, want je bent afhankelijk van creep), waar terran en protoss dat niet hoeven.
Bainlings die kunnen bewegen. Gadver! Ik haat die "chees" aanpak. Raven dus standaard bouwen.
hoezo nou weer cheese aanpak? DT's zijn toch ook niet altijd een Cheese, het ligt er net aan hoe je het gebruikt. een paar banelings naar binnen sneaken en in de mineral line laten ontploffen is gewoon een goede straf als je niet genoeg detection hebt.
Daarbij is het de bedoeling dat die upgrade pas laat in een spel beschikbaar wordt, dus waarschijnlijk Hive tech, net als Adrenal Glands.
Dat ziet er weer erg interessant uit. Ook een leuk filmpje al lijken ze al wel weg te geven waar de gehele campagne over gaat wat een beetje jammer zou zijn. Wie weet is het verhaal alsnog verrassend.

Volgens mij heeft de Blizzard site het ook moeilijk met alle aandacht... voelt een beetje langzaam aan. Was even aan het kijken of ik wellicht al kon pre-orderen maar dat lijkt nog niet te kunnen. Jammer want deze wil ik gegarandeerd hebben en Blizzards manier van de games digitaal aanbieden bevalt me goed. Gewoon de download op de site (nou ja.. de 'downloader' - een mini torrent client) in plaats van Steam of EA Origin spul dat lokaal geïnstalleerd moet worden.
Goed om te zien dat Blizzard niet terughoudend is om units uit de game te verwijderen. Jammer dat de carrier weg gaat though, alhoewel de Tempest al wel een bekende unit is van previews vóór de beta (?), leek afaik erg veel op de carrier, met een iets andere attack. Mass recall op nexus lijkt me erg tricky om balanced te houden, maar een ideale oplossing om bijvoorbeeld terran drops tegen te houden. Dat is op dit moment haast niet te doen zonder een shitload aan warpins te verspillen.
Ik hoop van harte dat ze ook wat durven te doen aan marines en evt. de protoss basis units. Eigenlijk zie ik het liefst dat ze uberhaubt een heleboel parameters veranderen aan de meeste basis units, maar ben benieuwd of ze dat aandurven, want dat zou het spel wel erg veel veranderen. Zeker marauders en roaches zijn op dit moment wel erg saaie units die toch vrijwel altijd goed zijn.
Ik mis de tijden van Yuri's Revenge, dat je nog een compleet nieuwe tegenpartij, nieuwe missies en behoorlijke hoeveelheid nieuwe units kreeg
Ik denk dat deze nieuwe units al genoeg werk geven om te balancen. Je kunt SC niet echt vergelijken met CNC op dit gebied.
Ik weet het niet zeker, maar ik heb de indruk dat Starcraft 2 bij lange na niet het succes heeft van Starcraft 1, en dat het daarom voor Blizzard 'tegenvalt'. Vandaar de aanpassing van de units misschien?

Ik speelde zelf fanatiek SC1, maar na wat potjes met SC2 ben ik ermee gestopt.. Compleet andere speel/strategiestijl wat mij niet aantrekt.
Tja ik weet het niet.... Ik vind de nieuwe units persoonlijk pure BS. Het voegt niets toe het maakt het alleen maar meer inbalanced zie bv die viper. Dat gaat gewoon nergens over om massive units zoals de thor en de collosus gewoon even weg te pullen. Tos heeft het al lastig genoeg om die Colussus heel te houden bv corruptors en nu krijg je ook nog zo iets.
Altijd detection + een zieke pull ability.
Dan die Swarm host of zo. Had dan gewoon de oude lurker er weer in gedaan...

En dan niet te spreken over die nieuwe zogenaamde goliaths alleen veel lelijker. En de protos units zijn allemaal gass heavy en er gaan er ook nog twee weg ook niet.
Ik hoop echt dat ze nog heel veel gaan veranderen aan die units. Want zoals ik het nu in de trailer zie gaat het een chaos worden. Ik denk dat de balance die nu best goed is dan heel ver te zoeken is.
*kuch* nothing is final *kuch*

1. alpha
2. beta
....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True