Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 70, views: 16.987 •
Submitter: Kinsmir

OCZ heeft een nieuwe lijn ssd's aangekondigd die gebruikmaken van een nieuwe controller van Indilinx, een bedrijf dat OCZ recentelijk overnam. De 2,5" Octane-ssd's moeten doorvoersnelheden tot 560MBps kunnen halen.

De Octane ssd's zijn de eerste high-end-modellen voor consumenten met Indilinx-controller sinds OCZ het bedrijf overnam in maart dit jaar. De nieuwe controller moet sequentiële leesnelheden tot 560MBps mogelijk maken en schrijfsnelheden tot 400MBps. Bij 4K random reads ligt het aantal iops op 45.000. Ook als gewerkt wordt met gecomprimeerde data zouden die snelheden behaald kunnen worden, claimt OCZ.

De nieuwe controller heeft twee processorkernen, kan tot 512MB cache aansturen en ondersteunt vanzelfsprekend de sata600-interface. Ten opzichte van voorgaande modellen zou de levensduur van de nandchips verdubbeld zijn en schijven die voor een groot deel volgeschreven zijn zouden weinig prestatieverlies kennen. Aangesloten op een sata300-controller liggen de maximale sequentiële lees- en schrijfsnelheden op respectievelijk 275MBps en 265MBps. Het aantal iops bij 4K random reads komt dan uit op 30.000.

De Octane ssd's moeten begin november uitkomen en OCZ zal de schijven gaan leveren in capaciteiten van 120GB tot 1TB. Het 120GB-model zou naar verluidt 156 dollar gaan kosten en de 1TB-versie 1100 dollar. Ook in Nederland moeten de schijven volgende maand uitkomen, maar prijzen zijn nog niet bekend.

OCZ Octane SSD OCZ Octane SSD OCZ Octane SSD

Reacties (70)

"het 128GB-model zou naar verluidt 156 dollar gaan kosten"

Dat is ongeveer 45euro goedkoper als de M4, met die snelheden een goede concurrent!

156 x 0.725110579 ( huidige koers ) = 113,12§ ten opzichte van de M4 128GB = 159,-

@dmvdberg
Het 128GB model is dan ook maar 0,88eu per GB erg aantrekkelijk!

/ edit
113 incl 19% btw =134,47 / 1,05eu per GB

[Reactie gewijzigd door xheroxkefx op 21 oktober 2011 10:31]

De M4 serie is momenteel erg scherp aan de prijs, als deze Octane lijn niet al te raar met Dollar / Euro conversie gaat doen (iets met: belasting, btw etc gaat in Amerika per staat dus deze prijzen liggen vaak hoger) en uitkomt op daadwerkelijk 156 Euro ... Dan is het zeer aantrekkelijk idd.
Dollar Euro kun je idd meestal wel nemen en lat op het gaat hier over prijzen over 1 maand. Voor de kest gaan de prijzen van de anderen meestal ook omlaag.

Onder de streep zal er weinig verschil zitten tussen een m4 en deze versie, tenminste als je niet op 5 of 10 euro verschil wil kijken.
Dat komt niet overeen, de amerikaanse prijzen zijn zonder BTW. §113,12 + 19% is ongeveer §135,-
dan is de lijn nogsteeds 24,- goedkoper als de M4
in de USA is de BTW echter geen 19%!
Sales tax is variabel maar zeker de helft minder dan 19%.
De sales tax in de VS heeft hier toch niks mee te maken? Amerikaanse prijzen worden altijd zonder belasting opgegeven, omdat de belasting tarieven per staat verschillen. Dus $156 omrekenen naar euro's (= §113) en dan de 19% erbij, dan kom je op §135 uit. Dat is nog voordeliger dan een Crucial m4. Maar ik zie niet staan of de $156 voor het sata-300 of voor het sata-600 model is.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 22 oktober 2011 00:21]

Alleen mag je die berekening zo niet maken omdat daar nog allerhande importtaxen en transportkosten bijkomen. Een omrekening van 1 Euro = 1 Dollar lijkt me realistischer.

edit - blijkbaar wat laat met mijn reactie :)

Het is natuurlijk wel zo dat de opgegeven prijs een richtprijs is. De M4 kost bij Crucial 210 dollar dus dat is een betere prijs om mee te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Waking_The_Dead op 21 oktober 2011 10:39]

Onzin, import tax heb je in de VS ook gezien die dingen daar niet gemaakt worden. Wat mensen wel vaak vergeten is de BTW. Geadverteerde prijzen in de VS zijn altijd (of in ieder geval voor 99%) zonder BTW.

Voor practisch alle apparatuur geld de regel gewoon: euro prijs = dollar prijs * wisselkoers * 1.19.

De uitzonderingen hierop zijn: Appartuur waarvan de fabrikant ook de verkoper is (zoals Apple en Dell) en appartuur waarvan de fabrikant zelf de import/distributie regelt (voornamelijk consoles, handhelds, etc).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 21 oktober 2011 11:45]

Nogmaals, de BTW (of afgeleide hiervan) is in de USA echt geen 19%.
Nee, maar die BTW komt er voor ons wel bij he. Daar gaat het om. Hij rekent de prijs in dollars om naar Euro en doet daarna de NL BTW erbij.
US heeft hier geen excise of andere vorm van duty op..
Als dat de verkoopprijs is en niet de 1000+ inkoopprijs, dan is dat zeker wel een goede ontwikkeling voor de consument.

Als ze maar betrouwbaar zijn zoals de M4 en dus niet hetzelfde probleem hebben als de SSD's met sandforce controllers.
Het kostenplaatje zal wel iets hoger vallen dan jij voor ogen hebt, maar ook al wordt het echt goedkoper. Het is eerst bezien of deze SSDs wel betrouwbaar zijn.
Dan kunnen ze nog zo goedkoop zijn, als het ding na een maand of wat uitvalt heb je nog geen klap aan ;)
Heb zelf twee Vertex 120GB met Indilinx Barefoot controller en heb er al twee jaar plezier van. Verder is de health van bijde SSds nog 99% en zouden ze ergens in 2020 dood.
Ok alleen deze SSDs hebben de Indilinx Everest controller en daar is zo te zien nog niet veel over te vinden/lezen qua betrouwbaarheid.

maar over de Indilinx Barefoot controller is genoeg te vinden, niet veel goeds helaas. Gelukkig dat het wel allemaal prima loopt bij jou.
Ach ja, tis allemaal wat. SandForce hoor je ook niks goeds over. Dan zou je net zo goed geen SSD kunnen nemen als je al die probleme leest.

Die problemen zullen toch wel met de gebruiker zelf te maken hebben want ik heb ze al 2 jaar en nog nooit gezeik gehad.
Indilinx Barefoot niet goed? Volgens mij was die controller een daverend succes en is hij lange tijd de snelste geweest tot de komst van Sandforce. Ik wil zelf binnenkort een ssd kopen en op de compressietechniek van Sandforce heb ik het niet zo, dus ik was van plan om voor een Crucial m4 te gaan vanwege de prestaties en goede §/GB. Maar nu ik dit nieuws zie wacht ik nog even, want dit klinkt me als muziek in de oren :)
Eerst de benchmarks afwachten, dan beslissen welke gekocht gaat worden. Heb laatst een Crucial M4 128 GB gekocht waar ik erg tevreden mee ben.
Houdt er wel rekening mee dat OCZ geen eindgebruikers garantie geeft, als je dus je schijf op Ebay en dergelijk koopt heb je geen garantie bij OCZ.

OCZ geeft alleen alleen garantie geeft als de aankoop is gedaan via geautoriseerde resellers, een aankoopfactuur van een Ebay verkoper of marktplaats o.i.d. wordt dus niet geaccepteerd.

Dit weegt uiteraard mee daar de meeste fabrikanten wel een eindgebruiker garantie hanteren.
een 512Gb model kost nu nog +/- 1100 dollar afhankelijk van de maker.
Als straks 1Tb 1100 dollar kost is het dus een halvering van de prijs.

Mooie ontwikkeling, zeker met het 'tekort' aan HDD levering vanuit Thailand worden de SSD's momenteel steeds aantrekkelijker in prijs per Gb =)
de SSD markt stelt amper iets voor tegenover het volume HDD's dat nog verkocht wordt
toch is het aanbod van types/merken groter tegenwoordig dan de HDDs en zie je dat de markt aan het groeien is. Bij de HDDs is het keuzeaanbod aan het afnemen. Alleen een paar types/merken worden nog verkocht (in die grote volumes) met weinig marge.
Nu stelt de SSD markt niet veel voor, maar zodra de HDDs duurder worden(minder keuze en concurrentie) en de prijzen steeds dichterbij komen te liggen, dan weet je dat alles gaat verschuiven.

[Reactie gewijzigd door knightofn1753 op 21 oktober 2011 13:04]

naar alle waarschijnlijkheid gaan nieuwe schijven volgende maand al weer duurder worden. iig die van WD dankzij de overstromingen in Thailand.
in de HDD markt zijn "the sweet spots" al lang gevonden, namelijk een relatief beperkte grootte voor een zeer beperkte prijs en dan de grote schrijven met de hoogste §/GB ratio. Buiten die 2 heb je geen enkele doelgroep die groot genoeg is om een uitgebreid gamma op te richten.

De SSD-markt is veel te verplinterd. Fabrikanten goochelen met SLC/MLC geheugen, controllers, burst read/write performance en IOPS. Voor elk van die punten is er wel een schijf in het gamma van een fabrikant en daardoor krijg je de indruk dat het aanbod enorm groot is, maar in absolute getallen stellen de retail verkopen amper iets voor.

Je moet rekening houden met het feit dat de OEM-markt gigantisch groot is en wij nog altijd deel uitmaken van het selecte clubje mensen (ik durf het zelfs geen tweakers meer noemen, want velen hier droppen gewoon wat onderdelen in een case en klaar) dat weet welke invloed elke component heeft en voor elk onderdeel de markt bestudeerd alvorens het te kopen. Als we 5 % uitmaken, dan zal het veel zijn.

Ik heb in de retail gewerkt en per dag had ik regelmatig een omzet van 20.000§ in het weekend en boven de 10.000§ in de week en dat waren getallen PER VERKOPER. Zo zie je maar wat voor een gigantische hoop mensen niets van een computer (willen) kennen en zomaar kopen wat er in een foldertje staat met een zogezegd interessante prijs.
Hoewel je gelijk hebt in absolute termen, mag je de relativiteit niet uit het oog verliezen: 1TB aan SSD is in het beste geval binnenkort te vinden voor $1100, terwijl je een HDD van die grootte voor een fractie van de prijs vindt.
Ik zou alleen al SSD's willen gebruiken omdat je amper nog normale HDD's krijgt zonder actief powermanagement. Ik wil niet steeds wachten vanwege up- en downspin de hele tijd. Wordt er bloednerveus van. Bovendien slijten je schijven hier heel erg van en zoveel zuiniger is dit hele gedoe niet. Zodra een schijf op snelheid is heeft deze momentum; het op toeren houden kost relatief weinig stroom. Die paar cent die je daarmee op jaarbasis bespaart ben je dubbel en dwars kwijt door het vervangen van vesleten schijfen.

Zodra SSD's ongeveer op de prijs van normale HDD's zitten, worden alle overige HDD's in huis omgeruild.
in windows 7 kan je gewoon je HDD's nooit in stand-by laten gaan en zal je geen spin-up hebben
Ik had het niet vermeld maar ik bedoelde externe USB schijven. Tegenwoordig hebben heel veel losse HDD's standaard APM ingeschakeld. Bij Hitachi is dit vrij eenvoudig uit te schakelen d.m.v. de "Feature Tool" die onder anderen op de Ultimate Boot CD te vinden is.

Het probleem is echter dat deze tool geen USB schijven ondersteund. Zowel mijn HTPC alsmede mijn laptop hebben enkel een bay voor 2,5" harde schijven. Anders had ik die externe schijven (3,5") uit de behuizing gewipt en deze fix in een computer gepropt om APM uit te schakelen.

Hitachi heeft veelal schijven die onder een of ander "eco-green" label vallen waarbij APM is ingeschakeld in de firmware. De Feature Tool kan hier verder niet veel mee, dus je zit toch weer te prutsen met die spin-up / spin-down tijden.

Nu zijn er wel tooltjes die iedere 5 minuten een leeg bestand naar een willekeurig station kunnen sturen zodat door de schijfactiviteit de HDD geen kans heeft om te "downspinnen". Maar eigenlijk zou dat allemaal niet nodig moeten zijn. Als ik een harde schijf koop wil ik geen APM hebben. Voor mijn part doen ze er een CDtje bij (of een downloadlink-) waar je software kunt downloaden om dit alsnog te activeren maar voor mij is het een grote ergernis.

Ik had namelijk een harde schijf met films en muziek die ik aan de USB poort van mijn router had gehangen waarmee je een soort primitief NAS creŽert. Het probleem was dat de router steeds de schijf kwijt raakte na het "downspinnen" en je netwerkdrive daardoor ongeldig raakte. Nu heb ik daar wel een fatsoenlijke NAS voor maar het ging me even om het principe.
Er komt ook een sata 2 variant, de Octane-S2, deze heeft een max van 30.000 IOPS bij 4K random reads. Dit verklaart de 30.000 IOPS in het artikel.

bron: OCZ introduces Octane SSD's
Huh ?!? is de sata3 versie dan niet 100% backwards compatible ?
Tuurlijk wel. Maar mensen willen nou eenmaal graag kunnen kiezen. En als de sata2 versie tien euro goedkoper wordt zullen veel mensen die aanschaffen als ze een oude chipset hebben. Misschien wordt de sata2 ook wel ingezet voor systemen van PC-makers.
(Ik denk dat dit de voornaamste reden is voor de keuze van OCZ)
De sata2 versie gebruikt iets goedkoper geheugen.

Anand:

The 6Gbps version will ship with 25nm IMFT synchronous NAND, while the 3Gbps version will use 25nm IMFT async NAND similar to the Vertex 3/Agility 3 divide today.
Ligt het aan mijn of beginnen de prijzen te dalen? Want 156 Dollar voor 128Gb is niet duur voor een SSD lijkt mij. En ze zijn ook nog is lekker snel.
Volgens mij kan je ze al een tijdje voor ongeveer deze prijs kopen hoor. Prijzen zijn niet meer zo hoog als in het begin, maar nog steeds een veelvoud van wat een traditionele schijf kost als je per Gb kijkt.
De prijzen dalen al jaren, kijk maar eens in de pricewatch. Als je als voorbeeld naar enkele ssd's van OCZ kijkt:

2009: Vertex1 120GB ___ introductieprijs: § 425 ___ 3.54 §/GB
2010: Vertex2 120GB ___ introductieprijs: § 325 ___ 2.71 §/GB
2011: Vertex3 120GB ___ introductieprijs: § 230 ___ 1.92 §/GB

Vertex3 120GB ___ actuele prijs: § 165 ___ 1.38 §/GB

Meer bewijs heb je toch niet nodig? Deze nieuwe Octane ssd past mooi in dit rijtje trouwens met een nog lagere introductieprijs en een nog voordeliger §/GB verhouding :)

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 22 oktober 2011 01:07]

En nu natuurlijk de vraag hoe betrouwbaar ze gaan zijn en hoeveel firmware-updates er nodig zullen zijn om dit acceptabel te maken. Hopelijk in 1 keer goed!
precies.
Maar blijft een feit dat als de prestaties de beloftes nakomen, het een mooie prijsstelling is.
Voordeel is dat ze nu de controllerontwikkeling in-house hebben. Ze zijn dus niet meer afhankelijk van de documentatie die ze voor hun SandForce controller krijgen en kunnen alles uit die controller halen wat erin zit.
Klinkt goed! Hopelijk zullen deze schijfjes direct met een bugvrije firmware uitkomen, is toch wel iets dat me zorgen baart bij SSD's.

Hiermee zitten we denk ik ook wel zo'n beetje aan de max van de huidige sata bus, voor NOG meer snelheid zullen we moeten wachten op een nieuwe standaard of via PCIE moeten gaan werken.
Wat ze ook kunnen doen is peering van 2 Sata3 bussen, ik weet niet of dat is gedaan, maar dan zou je 2 sata kabels naar 1 ssd kunnen leggen en zo dus de dubbele data rate halen zonder dat er een nieuwe standaard voor nodig.

Ik denk dat de standaard nu wat te traag gaat oor de ontwikkeling van de ssd's
Goed nieuws, grappig dat OCZ nu kiest voor Indilinx controllers, ze waren altijd Sandforce fans.

Ook grappig dat sinds er Sata600 SSD's uitkomen de snelheid alweer tegen de volgende cap aanzit.
Ik ben benieuwd wat voor snelheden er worden gehaald als er een nieuwe sata standaard uitkomt.

De prijzen beloven veel, maar er valt nog te bezien wat het doet als ze naar NL komen.
Zo grappig is dat nu ook weer niet. OCZ heeft Indilinx overgenomen. Het is dus eerder logisch dan grappig.
Logisch inderdaad, dat had ik gemist :)
Volgens mij waren de eerste OCZ SSD's juist gebaseerd op indilinx controllers, OCZ heeft indilinx overgenomen en dit is schijnbaar het eerste resultaat van die overname.
Klopt, de Vertex, Agility en Solid en de Turbo/Plus veries waren allemaal Indilinx Barefoot.
ze waren altijd Sandforce fans
Zij wel, hun klanten steeds minder.... Sandforce is voor sommigen synoniem aan onbetrouwbaar geworden. Dus OCZ moest wel iets.
Heb er mijn twijfels over of de nieuwe controller wel goed zal werken op een desktop windows 7 systeem. Ik raad iedereen die dit als thuisproduct zou willen gaan gebruiken toch aan om nog even te wachten en de bugfixes / firmware releases in de gaten te houden.
Voorzichtigheid lijkt verstandig, het is tenslotte een OCZ, maar waarom speciaal voor Win 7 desktops? Geeft dat problemen die je onder andere OSsen niet tegenkomt?

@ppl:
1 OCZ heeft veel meer uitval dan uitgerekend Intel.
2 OCZ gaat rustig door met rampzalige produkten verkopen (JMicron SSDs).
3 Support is echt een probleem bij OCZ. Ik kan het weten, er ligt hier een dooie Vertex.

[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op 21 oktober 2011 17:45]

Ja want bij andere merken zoals Intel heb je geen rare problemen zoals een drive die zich presenteert met een max capaciteit van maar liefst 8MB! Kortom, je reactie is zonder onderbouwing niets meer dan een flame.

Daarnaast is het ook nog maar de vraag of je 1 specifieke fabrikant aan de schandpaal kunt nagelen aangezien de problemen voornamelijk ontstaan door de firmware van de controllers. Die controllers komen niet bij de ssd fabrikanten zelf vandaan maar bij anderen zoals Sandforce. Intel was vroeger de uitzondering omdat het een eigen controller gebruikte maar dat is nu niet meer (ze gebruiken nu Marvell). OCZ lijkt nu de enige te zijn die z'n eigen controller gebruikt en daar is de Octane het 1e resultaat van. Hoe die zich gaat houden t.o.v. performance en stabiliteit moet zich nog uitwijzen daar die dingen pas op 1 november beschikbaar zullen komen. Anandtech heeft in ieder geval al aangekondigd om een test te gaan doen (en ze hebben al wat vragen naar OCZ gestuurd).
De problemen met de Intel SSDs ten opzichte van OCZ SSDs staan niet echt in verhouding. (Je hoeft alleen maar even op de GOT-forums te kijken of te googlen om te zien hoe de verhoudingen liggen)
Wat dat betreft heeft OCZ wel een lange weg te gaan om zijn reputatie weer op te bouwen.

Voor de rest geef ik je gelijk, het is afwachten hoe betrouwbaar alles wordt en dat geld voor elke nieuwe SSD van welk merk dan ook.

[Reactie gewijzigd door knightofn1753 op 21 oktober 2011 14:03]

Als je ergens NIET moet kijken dan is het wel een internetforum als GoT omdat daar nou eenmaal de mensen komen die hulp zoeken. Hulp heb je alleen nodig als je ergens niet uit komt en/of een probleem hebt. Hulp heb je niet nodig als alles naar wens is. Het levert een hele scheve indruk van de gang van zaken.

Als je nou zelf eerst eens even dat fameuze Google zou gebruiken zou je zelf ook hebben kunnen achterhalen dat er heel wat meer spelers zijn waarbij het leeuwendeel van Sandforce gebruik maakt. Anandtech heeft een stukje over een probleem bij die OCZ ssd's welke ook bij alle overige Sandforce afnemers speelde. Net als voorgaande problemen dat ook al waren. Sandforce en OCZ zijn daarin ook overduidelijk: het probleem ligt bij Sandforce en nergens anders. Inmiddels hebben ze ook een firmware update uitgebracht die het probleem oplost, zoals ze dat ook bij de voorgaande problemen hebben gedaan. Waar hebben we het dan nog over?

Als je wederom dat fameuze Google gebruikt zul je zien dat de problemen bij Intel in den beginne (hebben we het over 2009) ook aanwezig waren. Sterker nog, bij Intel waren ze op een gegeven moment zo gigantisch groot dat ze helemaal geen opvolger voor de G2 hebben uitgebracht. Pas sinds dit jaar zijn ze weer terug, feitelijk hebben ze daarmee een jaar overgeslagen. Daarbij gebruiken ze nu ook ineens controllers van een ander (Marvell dus). Als we echter weer teruggaan naar de eerste Intel ssd's zien we daar ook aardig wat problemen. Support met name is niet om over naar huis te schrijven. Toen de G2 aka de Postville uitkwam was de support van de ssd die er voor zit ook meteen stil gezet (er zou eerst TRIM support komen, na het uitkomen van de G2 niet meer; er is ook geen firmware update meer gekomen). Bij OCZ daarentegen is er dit jaar nog een 1.7 firmware versie gereleased voor de Indilinx Barefoot ssd's die de concurrentie met die G2 en z'n voorganger aan gingen (o.a. de allereerste Vertex). Ook zijn firmware flashes e.d. ondersteund terwijl ze dat bij Intel niet waren waardoor OCZ de ssd onder garantie repareert/vervangt terwijl je bij Intel vette pech had. De release van de G2 was overigens ook niet zonder problemen, daar moest ook eerst weer een patch voor komen.

Al met al heeft Intel net als de Sandforce ssd's van fabrikanten zoals OWC en OCZ evenredig veel problemen en even ernstige problemen gehad. In alle gevallen werden die problemen keurig netjes met firmware updates weer opgelost. Om dan te gaan roepen dat fabrikant X nogal problemen heeft is dan ook schromelijk overdreven en neigt zelfs naar smaad/laster (je beschuldigd iemand ergens van wat niet klopt).

Zijn andere ssd fabrikanten daar een uitzondering op? Zeker niet. Kijk alleen al eens naar jMicron wiens controllers volledig afgefakkeld werden destijds. Vrijwel iedere ssd die stotterde had zo'n controller van ze aan boord. De controllers die volgden waren wel wat beter maar konden absoluut niet tegen de concurrentie op. Als er dus 1 partij is die nog immer een hele lange weg heeft te gaan om z'n reputatie weer op te bouwen dan is het jMicron wel. Die hadden iets wat niet met een firmware update op te lossen was. Erg jammer maar we moeten niet vergeten dat we toen ook echt aan het begin stonden van ssd's voor consumenten (of ze betaalbaar zijn is een andere discussie). Je kunt dus ook helemaal niet zeggen dat je voor fabrikant x moet oppassen. Als je een ssd aanschaft moet je oppassen, geen enkele ssd of fabrikant uitgezonderd. En laat dat nou ook exact de conclusie zijn die uit vrij veel van die betrouwbaarheidstest komt rollen.
Inmiddels hebben ze ook een firmware update uitgebracht die het probleem oplost, zoals ze dat ook bij de voorgaande problemen hebben gedaan. Waar hebben we het dan nog over?
Je bedoelt: Inmiddels hebben ze 10 firmware updates uitgebracht die de bugs zouden verhelpen.

Dat is het grote verschil met een goed merk. OCZ maakt een fout (of sandforce. Maar dat doet er niet toe, je hebt nota bene een koop gesloten met OCZ). Vervolgens ontkenning, constante firmware updates, en vragen: is het probleem opgelost?
Dan een goed merk, laten we zeggen intel. Probleem wordt gesignaleerd, en met de eerstvolgende firmware update opgelost. Duurt misschien wat langer, maar de gebruiker wordt niet als beta test gebruikt.. dat is een groot verschil. Problemen is een, omgaan met die problemen op een fatsoenlijke manier is 2. Dat doet OCZ gewoon verkeerd. Je gaat niet met je klanten om door ze in te zetten als beta-testers.
Sterker nog, bij Intel waren ze op een gegeven moment zo gigantisch groot dat ze helemaal geen opvolger voor de G2 hebben uitgebracht. Pas sinds dit jaar zijn ze weer terug, feitelijk hebben ze daarmee een jaar overgeslagen. Daarbij gebruiken ze nu ook ineens controllers van een ander (Marvell dus).
En dat een bedrijf een slecht product niet uitbreng, is slecht, omdat???? Ik snap echt niet wat je hiermee wil zeggen.

En we gaan even een reactie terug. De bekende 8MB bug. Hoeveel mensen ben ik tegengekomen op de fora met die bug? ehh. niet een.
Kan je nagaan. Niet een! Misschien wel de meest populaire SSD, en geen enkele faulure dmv de 8MB bug. Ik kan me slechts een failure van een intel drive herinneren meer dan een jaar terug op de fora. De bewuste persoon had overigens al een vertex 2 laten sterven..
En om de bewering nog meer kracht bij te zetten: de 8MB bug sloopt je SSD helemaal niet. Een enkele format en hij doet het weer.
Dan nu de andere kant van de munt: Ik heb een maand lang bijgehouden hoeveel klachten er werden gemeld over niet werkende drives op GoT. intel:0, crucial: 1, OCZ: 8. En geloof me. Dat is niet enkel die maand zo, dat gaat al minimaal een jaar zo door. En ik ben heus niet de enige die dat opmerkt.

Je noemt een aantal issues, tuurlijk, elke fabrikant heeft issues.. maar wat echt belangrijk is is hoe vaak die issues voorkomen. Voor cijfers verwijs ik je graag door naar deze reactie: Darkstone in 'nieuws: OCZ introduceert Deneva 2- en Intrepid-ssd's voor oem's'
Zoek maar verder op newegg of welke site dan ook, je krijgt eenzelfde beeld te zien. Sandforce schijven sterven veel vaker dan de marvel en intel equivalenten.

Edit: en nog iets. Je zegt dat sandforce verantwoordelijk is voor de firmware bugs. Dit is niet helemaal correct. OCZ heeft een hele dikke vinger in de pap bij sandforce, de kans is heel erg groot dat sandforce flink heeft meegewerkt aan de firmware.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 22 oktober 2011 01:33]

Edit: onbedoelde dubblepost

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 23 oktober 2011 23:58]

Heb er mijn twijfels over of de nieuwe controller wel goed zal werken op een desktop windows 7 systeem.