Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

John Carmack, medeoprichter en vooral programmeur van id Software, gaat de textureproblemen in de pc-versie van Rage aanpakken. In de volgende patch voor deze versie moet het probleem met wazige textures in de shooter opgelost zijn.

Carmack laat via Twitter weten dat er een patch aankomt voor de pc-versie van Rage, het schietspel van id Software dat sinds 7 oktober in de winkel ligt. "We hebben een bicubic-upsample+detail-texture-optie voor de volgende pc-patch, die het probleem met wazige textures in Rage moet verhelpen", stelt de programmeur. De oplossing zal niet komen van een patch met textures van hogere resolutie, zoals veel fans hoopten. In een latere tweet laat Carmack weten dat veel textures niet op hogere resolutie beschikbaar zijn. "Onze eerste test met een page file van hogere resolutie hielp niet veel, omdat de meeste brontextures niet meer detail hebben", stelt de programmeur.

Na de release van Rage klaagden veel eigenaren van de pc-versie over twee problemen. Aan de randen van het beeld is bij veel spelers te zien dat textures nog moeten worden geladen en spelers rapporteerden problemen met de verticale synchronisatie. Carmack wijt de problemen, die zich niet voordoen bij de consoleversies van de game, aan gebrekkige grafische drivers. De studio had met zowel Nvidia als AMD afspraken gemaakt die beide bedrijven niet nagekomen zouden zijn. Sindsdien probeert id Software de problemen met de pc-versie met patches te verhelpen.

Reacties (48)

Reactiefilter:-148046+128+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Voor allen die ook last hebben van lage resolutie/blurry textures is er ook een manier om de HighRes textures te forceren. Let wel op dat dit ten kosten kan gaan van je FPS maar in mijn geval scheelde dat nagenoeg niets.

Je kunt de uitgebreide instructies hier nalezen:
http://www.geforce.com/Ne...-with-a-few-simple-tweaks

Samengevat komt het neer op een simpele configuratie file die je in je RAGE install dir plaatst. Deze loste voor mij het probleem van lage resolutie/textures op.
De game is prachtig na het toepassen van deze patch.

Maar voorzichtigheid is dus geboden, overschat je systeem niet.

EDIT: Let er wel op dat je config file met een hoofdletter 'R' begint (Rageconfig.cfg). In de door mij hierboven vermelde tutorial halen ze dat telkens door elkaar en heb ik dus zelf moeten testen welke versie nou opgepikt wordt. Het bleek dus de file met hoofdletter te zijn.

[Reactie gewijzigd door NASUM op 17 oktober 2011 10:57]

om preformance zou ik me niet drukmaken een gtx 285 draait deze game zonder problemen al op max.
Ik heb RAGE vrijdag op Steam aangeschaft en toen was de eerder uitgekomen patch, die bepaalde config tweaks als optie aanbied in het menuscherm, al actief.

Toen ik begon met spelen merkte ik het texture-popping probleem gelijk al op na het betreden van de buiten omgeving. Het deed bijna pijn aan mijn ogen! Elke keer na een draaitje versprong alles weer alsof god de wereld aan het herscheppen was...

Toen bleek dat al die opties die met die patch meekwamen standaard uit stonden. Dus had ik 'large texture cache' en een soort vorm van videoversnelling voor het geheugen aangezet, en toen was de popping bijna weg! Ik draai het spel trouwens op een SSD, dat verneld het laden van alles, en verminderd het poppen dus ook.

Het enige 'probleem' is dus nog die wazige textures, die zich meestal op objecten en 'props' bevinden. Maar toch vindt ik het spel door alle post-processing, licht, en omgevingseffecten er ver van lelijk uitzien. Integendeel, het is een van de mooist ogende games op mijn PC!
de wireframes zijn ook een aardig probleem bij veel objecten deze zijn simpel en te strak voor een pc game waardoor alles vierkant lijkt of scherpe hoeken heefd.
Ik snap het probleem niet. Ik heb in het begin twee keer de problemen met de textures gezien, daarna niet meer. V-Sync problemen heb ik helemaal niet gehad. Ik vindt het een kwalitatief goede game en leuk om te spelen.
Alle opmerkingen dat de problemen het spel zouden vernaggelen snap ik dan ook niet...
Prijs jezelf gelukkig.
Blijkbaar ben je een van de weinige die geen problemen heeft.
Dat neemt niet weg dat de rest wel problemen heeft. Als je even op youtube kijkt snap je het probleem snel genoeg.
ik heb wel vsync problemen maar stoor me er niet zo aan.
die textures was in het begin even vervelend maar dat went wel.

ik heb dit weekeind begonnen aan de 2e run van de game (bij gebrek aan beter)
maar wacht nu wel tot die patch.
dan heb je of een kleine monitor of zie je standaard al niet helemaal scherp of geef je niks om graphics ja ook die mensen zijn er maar je kan niet ontkennen dat de textures slecht zijn en de wireframes beroerd van vele objecten.


even voor de duidelijkheid ik ben op de will xenoblade chronicles aan het spelen en die game heefd BETERE graphics (textures) dan Rage dat zegt meer dan genoeg dacht ik zo als die game dan ook A en betere AF zou hebben zou hij zo op de pc door kunnen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 17 oktober 2011 16:09]

Het is natuurlijk niet 'Carmack' pakt textureproblemen aan maar ID medewerkers pakken textureproblemen aan. :)
Dat zou ik niet zo hard roepen. Carmack staat er om bekend dat hij, ondanks een status vergelijkbaar met die van een rockster (inclusief het geld), puur voor de code gaat. Volgens mij sluit hij zich wat hem betreft het liefste op om alleen maar prachtige code te kloppen. Het is niet voor niets dat hij zo ontzettend veel innovaties op softwaregebied op zijn naam heeft staan, volgens mij heeft hij voor zichzelf een enorme drang te bewijzen dat hij voorheen onmogelijke zaken in de praktijk werkelijkheid kan maken.

Als ik ťťn man in de softwareindustrie zelf aan de slag zie gaan is hij het wel. Waarom zou je het een ander ook laten doen als je het zelf veel beter kunt?
Bij de iPhone port van wolfenstein 3D had hij ook zoiets van "het duurt te lang en jullie zitten te kloten, laat mij het maar doen" en vervolgens had hij binnen 4 dagen het spel geport :)

Bron: http://www.dailytech.com/...o+iPhone/article14672.htm
Zijn eigen twitter bericht spreekt iig niet van alleen zichzelf, verder is hij op dit moment (wederom bron=twitter) vooral bezig met onderzoek naar motion tech zover ik het begrijp.

Wat betreft de texture problemen, ik denk dat het vooral content problemen zijn, misschien dat betere filtering gaat helpen maar dit doet me wel anders denken:

http://twitter.com/#!/ID_AA_Carmack
quote: John Carmack
@DesignerDon our first test of a higher res page file didn't help
much, because most source textures didn't actually have any more detail.
Ze doen iig hun best bij ID... de game was in eerste instantie op vele systemen niet eens speelbaar, crashes, allemaal grafische problemen en connection verlies etc. De meeste dingen hadden ze al aangepakt, als dit nu gepatched is dan hebben ze de grote problemen volgens mij allemaal getackeld.

Zou de game graag spelen, maar dit is helaas wel een titel waarbij ik toch nog eventjes afwacht wat het gaat doen. Zeker de problemen op de pc zullen velen wat afschrikken en ik ben bang dat deze game over een maand of 2 nog maar heel beperkt gespeeld gaat worden omdat men interesse verliest.
Het is toch voornamelijk een single-player spel, dus wachten kan nooit kwaad :) Ik heb hetzelfde met Mass Effect 1/2 gedaan, gewoon een paar maanden na release kopen voor §20-30, en alles draaide prima
Zolang het contrast zo enorm groot blijft, dwz zolang je in de donkere gebieden eigenlijk niks kunt zien (begieden die in werkelijkheid niet zo donker zijn, bv voorgevels van gebouwen zoals op het screenshot te zien is) blijft het onrealistisch. Dit komt natuurlijk doordat het menselijk oog een enorm dynamisch bereik heeft, maar hier moeten de programmeurs meer rekening mee houden.
Er zit wel een slider onder de grafische settings (de enige setting die je wel kan aanpassen) waarmee je het contrast kan aanpassen. Daar staat bij vermeld dat je de slider moet slepen totdat je net het "Rage" plaatje kan zien.
Als je daar nog niet mee gespeeld hebt en ook nog eens een LCD hebt die sowieso al geen ster is in het weergeven van het verschil tussen zwart/grijs dan kan ik me voorstellen dat je niks ziet.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 17 oktober 2011 12:19]

Hier zie je dus typisch het geval van porten van console naar pc. Jammer dat het tegenwoordig alleen maar om geld draait, omdat hun grootste markt bij de console gamers zit. Het enige spel in de afgelopen tijd (een grote release dan) die ik gehoord heb die het andersom doet, dus van pc naar console, en ook echt zich kwalitatief beter toont qua graphics is Battlefield 3.
Bij de Witcher II (toch wel vrij groot) hebben ze het ook gedaan alhoewel ik toch het idee heb dat te wel het idee in het achterhoofd hebben gehouden om een console port te maken (getimed op een knopje drukken in de vechtscenes.. iets wat ik normaal alleen bij console ports tegenkom).
Niets mis met de id tech5 maar de Megatexture/Virtual Texturing techniek is koren op de molen van de huidige consoles en bied gewoon weinig voordelen voor de huidige PC.

Met de streaming techniek zijn gigantische werelden te bereiken op de consoles die eerder door het gebrek aan geheugen onmogelijk waren maar dat streamen is nu juist een techniek waar een PC bezitter met zijn al zijn Werkgeheugen & Video Ram helemaal niets aan heeft. (Tenzij je een 100GB+ aan textures op je HD wil hebben staan)

XBox 360 Shared 512 MB of GDDR3 RAM
PS3 256 MB system and 256 MB video
PC 4GB+ RAM en 1GB+ VRAM

MegaTexture is gebaseerd op Clipmapping.
Omschrijving Clipmapping:
Clipmapping is a method of clipping a mipmap to a subset of data pertinent to the geometry being displayed. This is useful for loading as little data as possible when memory is limited, such as on a graphics processing unit.

Nu ben ik wel heel benieuwd naar PC benchmarks, ik vermoed dat de video kaart niet echt de limiterende factor is maar het aantal cores en de latency van de HDD (SSD).
Helaas is Rage lastig te benchmarken door de limitaties in de configuratie

[Reactie gewijzigd door Zanac-ex op 17 oktober 2011 11:38]

yeah right... Ook de PC is zeer gebaat bij streaming technieken zeker omdat bij de PC de configuraties enorm verschillen. Das typisch een probleem van de hedendaagse developers, ach, ze zetten er maar wat extra geheugen in, of een proc met meer cores, ipv goed te optimaliseren (wat vaak meer pluspunten met zich meebrengen)..
Of je doet een beta test voor dat je een spel in de winkels legt...
kijk, dat is nog eens een slimme opmerking :) je zou toch verwachten dat ID zoiets zelf ook had kunnen bedenken. het is niet dat het 'slechts op een heel klein aantal computers niet goed werkt'. het werkt op de helft van de computers niet (alles met AMD video/dual core CPU).

of zou nvidia hier achter zitten :P
je kan heel ver komen als je zelf een beetje een tweaker bent. in je nvidia cq ati settings kan je zelf al een hoop doen om problemen te voorkomen.
je v-synch aan forceren bijvoorbeeld.
ben vanaf dag 1 aan het spelen, en heb zelf vrij weinig problemen gemerkt na wat rommelen met mn settings.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True