Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 153, views: 48.365 •

Een ontwikkelaar heeft de spraakbesturing Siri van de iPhone 4S geport naar de iPhone 4. Er is nog wel een beperking: Apple blokkeert Siri op de iPhone 4 op de eigen servers, waardoor de functionaliteit van de spraakbesturing beperkt is.

Dat Siri werkt, toont volgens 9to5Mac aan dat er geen hardwarematige beperking is om de spraakbesturing te draaien op de iPhone 4. Volgens Troughton-Smith is het in theorie zelfs mogelijk om Siri te draaien op de 3GS uit 2009. De iPhone 3G kan niet voorzien worden van Siri, omdat iOS 5 niet beschikbaar is voor dat toestel.

De ontwikkelaar heeft Siri aan de gang gekregen door de bestanden van Siri uit de sandbox van de 4S te halen. In een eerste versie kon de software de gpu nog niet aanspreken, maar inmiddels kan dat wel. Daardoor draait Siri vloeiend op de iPhone 4.

De grootste beperking is dat Apple niet toestaat dat Siri op de iPhone 4 zoekopdrachten uitvoert op de servers. Daardoor zijn alle acties waarvoor internettoegang nodig is onmogelijk. Daaronder valt de speech-to-text functionaliteit in het toetsenbord.

Siri is spraakbesturingsoftware voor de iPhone 4S die commando's kan interpreteren in natuurlijke taal. De software werkt met de spraakherkenning van Nuance. Apple ondersteunt alleen de iPhone 4S met Siri. De software werkt niet in het Nederlands en veel van de functionaliteit, zoals het opzoeken van kaarten, is beperkt tot de Verenigde Staten.

Reacties (153)

Reactiefilter:-11530131+175+27+30
Kan er geen fake code aan het verzoek tot vertaling worden gehangen, zodat de Iphone 4 op de apple servers overkomt als een 4S?
Of gebruikt Apple daar het Imei nummer voor?
Volgens mij is het andersom: de servers blokkeren niet de input van een iphone 4, maar de software verbied internettoegang.
Dit zou betekenen dat ze een Third party server zouden moeten opzetten. Dat ze via de iPhone 4S alle bestanden kopiëren van de Apple server, en dat ze het dan op hun eigen server (Cydia bijvoorbeeld) zetten.

Overigens hebben ze hier één vereiste voor nodig: de iPhone 4S zou een Jailbreak moeten hebben.

En dit is een ongewenste reactie? :P

[Reactie gewijzigd door iApp op 15 oktober 2011 18:57]

Net of je zomaar code van een server kunt downloaden.
De data die ze ontvangen kun je opslaan, deze plaatsen ze op hun Third Party server waardoor een iPhone 4 of zelfs oudere iDevices hem weer kunnen opvragen. Zo kan Siri toch nog gebruikt worden op oudere devices. :)
Maar als dat doet krijg je vrij snel brieven van het advocatenkantoor van Apple.
Dat zou betekenen dat ieder mogelijke response op ieder mogelijk commando (lees gesproken stukje tekst) op basis van iedere mogelijk zinsvorm gecaptured zou moeten worden om vervolgens dat te serveren? Dat werkt natuurlijk nooit ;) gezien er wordt aangegeven dat text2speech via de servers verloopt
Hmm, nou ja volgens mij zijn er heel veel producenten die nieuwe software enkel op de nieuwe apparaten ondersteunen, terwijl oude producten het niet zouden kunnen draaien. Wel jammer voor iPhone 4 gebruikers. Maar wellicht weten ze iets te maken waardoor de servers van Apple voor de gek gehouden kunnen worden :)
Hmmmmm..

Apple brengt het alleen voor de 4S uit, maar blokkeert eea ook actief als het niet een 4S is??
Dan lijkt het erop dat Apple het echt een feature (USP) van de 4S wilde doen laten blijken, maar hebben ze, wetende dat het ook op de 4 kan draaien, toch bij voorbaat andere iPhones actief geblokkeerd om zeker te zijn dat het een 4S feature blijft...

Dat heet doordenken!
Het feit dat het nu een USP op de iPhone 4S is, is natuurlijk ook mooi meegenomen en zal vast ook voor extra sales zorgen, maar ik denk niet dat het de belangrijkste reden is.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat het vooral een server-based beslissing is geweest.

Je moet je voorstellen dat er +250 miljoen iOS apparaten zijn, stel dat 20% heeft geupgrade naar iOS5 en Siri zou daar bij inzitten, dan zouden die servers in een paar dagen tijd echt een zeer zware lading te verduren krijgen.

Apple heeft het zeer duidelijk neergezet als een beta product, dat al zeer goed werkt, maar nog zwaar door ontwikkeld moet worden, aan de hand van input van gebruikers.
Echter willen ze zeker niet nog een flater slaan als met de launch van MobileMe. iOS5 zorgde ook voor server-overlast, maar er werd veel meer gelanceerd dan alleen iOS 5. O.a. 10.7.2, iPhoto update, Aperture update, Cards, Find my Friends, Airport Utility, Apple TV update, iWork updates, iTunes update. Dit was waarschijnlijk de grootste online software launch van Apple ooit.

Ik verwacht dat Siri op den duur zeker voor de iPad 2 nog beschikbaar wordt gesteld en waarschijnlijk ook wel de iPhone 4. Zeker weten doe je het bij Apple echter nooit...
Een server-probleem?
Hoeveel geld hadden ze ook alweer op de bank staan?
Kunnen ze daar niet wat extra servers van kopen? 8)7
Ze hebben sinds kort een nieuw datacenter in gebruik genomen.
http://articles.businessi...30072633_1_netapp-hp-gear

[Reactie gewijzigd door Genicus op 15 oktober 2011 15:32]

Geld is ook maar een uitvinding van de mens. Dat iemand "oneindig" geld heeft, wil nog niet zeggen dat je ook oneindig kwaliteiten hebt. Dit soort dingen moeten goed doordacht worden, alles moet goed samenwerken en er mogen tijdens de reis van de telefoon naar het datacenter en weer terug naar de telefoon geen problemen zich voordoen.

Dat soort problemen los je niet alléén op met geld, en dus wil Apple Siri voorzichtig uitrollen en alle feedback die ze krijgen (doordat hun servers bij iedere request gehit worden) gebruiken om alles zo goed mogelijk te krijgen voordat ze Siri op de iPad 3 (en misschien wel iPad 2, iPhone 4) lanceren.

Vind er niets vreemd aan, en al die indianenverhalen over "USP voor de iPhone 4S" zijn natuurlijk onzin, Apple is juist een van de weinigen (de enige?) die voor vele jaren lang het maximale uit de hardware haalt met constante software updates.

Zie als grote voorbeeld de iPhone 3GS, dat ding is twee jaar oud (een eeuwigheid in de telefoonwereld, en al helemaal in de Android wereld), en toch kunnen mensen gebruik maken van (bijna alle functies van) iOS 5, terwijl ze prima ervoor hadden kunnen kiezen om de 3GS niet meer te ondersteunen en mensen zo te pushen om te upgraden.
En daar gaan we weer... Apple hoeft maar een handjevol toestellen te ondersteunen, de concurrentie veel meer. Ja, dit is een keuze die de producenten zelf maken, maar nee, dit wil niet zeggen dat Apple, indien het een breder assortiment telefoons aanbood, deze keuze ook niet zou maken.
Wat is dat nu weer van bagger opmerking: "Ze willen Siri voorzichtig uitrollen". Denk je nou ECHT dat als ze over een half jaar de zooi op de rit hebben (wat jij dus denkt) ze het wel voor bijvoorbeeld de iPhone 4 alsnog beschikbaar stellen of de iPad 2.
De iPad 3 die er aan gaat komen zal ook Siri ondersteunen en dat is daarvoor weer een verkoop argument.

Denk zelf eens na, Siri is een verkoop argument voor de 4S. Dat gaan ze echt niet beschikbaarstellen op hun oudere phone.

De keus om iOS5 voor andere phones te ondersteunen is voor hun een hele simpele, eventuele fixes etc hoeven ze nog maar op 1 platform te maken. Bespaart geld, dus meer winst.

Het is gewoon tekenend dat ze de 4S uitrusten met dezelfde CPU als de iPad 2 en in hun verkoop praatje zeggen dat die veel power heeft en dat ze (daarom laten ze nog net weg) nu ook spraak herkenning kunnen doen. Kijk hun promofilmpje nog maar eens na. Daar wordt naar Siri toegepraat, "we hebben dit sneller gemaakt, dat sneller gemaakt en nu een groot wonder "spraak-herkenning"......"

Complete b*llsh*t, de oude hardware kan het ook aan, maar dan verkopen we geen nieuwe phones.
Ik begrijp je punt van kritiek niet. Zelfs de iPhone 3G-S heeft deze week met de release van iOS 5 enkele honderden nieuwe functies gekregen - waarvan zeker een tiental zeer omvangrijk is te noemen. Ook ontvangen gebruikers van de iPhone 3G-S - nogmaals een toestel dat méér dan twee jaar oud is - updates voor hun apps waarbij ontwikkelaars gebruik maken van de meer dan 1.500 nieuwe API's. Not to mention vier nieuwe apps: Cards, AirPort Utility, Movie Trailers en Find My Friends.

Kortom, gebruikers van oude toestellen kunnen behoorlijk lang blijven genieten van niet alleen de functies die het apparaat al kon op de dag van aanschaf, maar ook van de functies die het apparaat erbij krijgt. Moet het dan zo vanzelfsprekend zijn dat gebruikers van oudere hardware meteen álle nieuwe features krijgen?

En of Siri nu wel of niet op een iPhone 4 of 3G-S kan draaien; het kost ook wat om zoiets te ontwikkelen. Dan is het niet vreemd om dergelijke vernieuwing te koppelen aan een nieuw product; en om je klanten te vragen om daarvoor te betalen. Je kunt vandaag kiezen: heb je niet zo'n behoefte aan Siri en 8MP camera, dan neem je een voordeligere iPhone 4. Is Siri wel waardevol voor je, dan kies je de 4S. Die zogenaamde oude hardware die je noemt is namelijk ook nog te koop.

Bij monde van Jobs is vaak gezegd dat Apple erg perfectionistisch is. Simpel voorbeeld: onder iOS3 werd eindelijk een achtergrond op het thuisscherm geïntroduceerd. Maar niet op iPhone 3G. Waarom? Omdat de animatie dan niet soepel liep. Ander voorbeeld: Jobs belt een ontwikkelaar bij Google midden in de nacht op, dat de gele o in het logo van de Google app niet helemaal de juiste kleur geel is. Perfectionisme. Het is een vrij veilige aanname dat er zowel commerciële als product-technische redenen zijn dat Apple Siri voor alleen de iPhone 4S beschikbaar maakt.

Tot slot. Apple is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling. Ook geen reclamebedrijf. Dat betekent dat ze betaald willen worden voor wat ze doen en maken. Maar ondanks dat zijn ze niet te beroerd om ook zichzelf ieder jaar te verbeteren, en zelfs na 1-2 jaar al zeggen dat het nieuwe veel beter is.

[Reactie gewijzigd door t-h op 15 oktober 2011 18:14]

Je geeft het zelf aan: Oudere iPhones kunnen ook Siri aan en Apple heeft een unique selling point nodig voor de 4gs, gezien de dualcore in die zin niet genoeg is. Apple is net zo als andere bedrijven en we kunnen blijven hopen dat er een bedrijf is waarmee je een commitment kan aangaan waarbij je 2-3 jaar lang updates van kan wachten.

Maar waar maak ik me druk om? Ik koop ieder jaar een nieuwe telefoon -net als iederen- en zo zit de business in elkaar.

Laat ik de volgende vraag stellen: Wat moet de USP van de iPhone5 worden?
Ik zal hem beantwoorden: Geen idee, zolang Bellen en Internet prima werken is er voorlopig geen verbetering denkbaar, en de concurrentie kan dit ook. De iPhone was een vernieuwing toen die uitkwam in gebruiksgemak, maar de concurrentie weet dit nu ook te evenaren.
iPhone 5 zal waarschijnlijk LTE gaan ondersteunen. Als het allemaal loopt zoals carriers willen met de uitrol daarvan.
Praat voor jezelf. Ik koop een telefoon als ik dat nodig acht, niet omdat ie dan een jaar oud is.. Dan had ik nu ook de 4s moeten gaan kopen, terwijl m'n 4 nog minimaal een jaartje mee kan; kapitaalvernietiging en onzin, daar mijn 4 nog prima ondersteund wordt, en voldoende snel is voor alles wat ik ertegenaan gooi. Spellen op de iphone speel ik niet, dus dat is voor mij niet interessant, en of een website 1 seconde sneller laadt? Mij een biet.. M'n 3g heeft het ook 2 jaar uitgehouden, en nu is de 4 aan de beurt..

Dan kun je je tevens afvragen, als iedereen een nieuwe telefoon na een jaar koopt, of de Apples nog wel zo duur zijn als iedereen zegt, gezien het feit dat deze makkelijk 2 jaar mee kunnen.. Maar goed, da's offtopic.
Denk zelf eens na, Siri is een verkoop argument voor de 4S. Dat gaan ze echt niet beschikbaarstellen op hun oudere phone.
Want dan is het geen verkoop argument voor oudere iPhones? :?
Dat iemand zoveel geld heeft, hoeft nog niet te betekenen dat ze niet nog verder willen groeien.
Zonder Siri was de iPhone 4S een nog grotere teleurstelling geweest.
sorry hoor maar iphone 3g gebruikers werder met ios4 anders flink in de kou gezet na korte tijd al door veel functionaliteiten uit de firmware voor de 3G te laten. Wat een geweldige ondersteuning had dat toestel gekregen zeg langer dan een jaar....

ontopic, volgens mij werd siri best wel als een USP gepresenteerd door apple, er werd best veel focus op gelegd. daarom nogal zuur dat ze het beperken tot de iphone4s als het ook op de 4 en 3gs draait.
De 3G heeft 2 en een half jaar ondersteuning gekregen
ja halfbakken, de meestte functies waren niet toegankelijk die andere toestellen wel kregen. Zelfs simpele dingen als wallpapers waren niet toegankelijk op de 3g, geen gamecenter etc.

Wat bugfixes in een firmware ondersteuning waar andere toestellen functies kregen noem ik nou geen denderende ondersteuning.
Moet je het eens vergelijken met wat de concurrenten uit die tijd geleverd hebben gekregen. Dus niet met hoe de android concurrenten het *nu* doen met ondersteuning, maar de toestellen uit die tijd. Toestellen -- inclusief de 3G -- hadden in die tijd processors die gewoon een stuk verder onder "snel genoeg" zaten dan nu, en dus kan er minder mee.

Wallpapers bijv zijn wel simpel, en je kunt ze met een jailbreak aanzetten op een 3G, maar je merkt het wel in de snelheid van de UI. En daar doet Apple dus niet in -- dan zeggen ze gewoon "nee sorry" ipv "ja, maar je ervaring wordt minder goed".
walpaper op de 3g zorge er via een jailbreak wel voor dat het scrollen soms schokte, dan lijkt het me duidelijk waar de keuze vandaan komt om dit NIEt te doen.
Het is een Beta, dat heeft Apple duidelijk gemeld. Het is heel normaal om een beta-gebruikersgroep te beperken. Dat doen Google, Blizzard en vast nog een boel anderen. In plaats van een ons kent ons uitnodigingen systeem heeft Apple ervoor gekozen om het aan de 4GS te koppelen.
Het lijkt me heel stug dat de Siri-exclusiviteit voor de 4S wegens technische beperkingen tot stand is gekomen hoor. Het klinkt mij logischer in de oren dat Apple de 4S een extra USP wilde meegeven om het verschil tusse de 4 en 4S groter te maken.
Gewoon marketing, lijkt me nogal logisch. De iPad 2 heeft bijna dezelfde hardware (A5 proc, zelfde geheugen) maar geen Siri. Misschien komt het in IOS 5.1 nog beschikbaar voor deze iPad maar ik denk dat Apple het gewoon als verkooppunt houdt voor de iPad 3.

[Reactie gewijzigd door dycell op 15 oktober 2011 15:16]

Dat heeft niet alleen doordenken maar ook de gebruikers "dwingen" om een nieuw toestel aan te schaffen als ze het willen gebruiken.
Dat het wel werkt/performed op een iPhine 3 of iPhone 4 maar dat het niet toegestaan wordt is een "marketing" keuze die ze bij Apple hebben gemaakt. Voor hun doen waarschijnlijk een hele slimme maar het toont maar weer eens aan dat Apple alles doet voor 't geld.

Waar ik gewoon niet tegen kan is dat ze er bij Apple alles aan doen om hun phone gesloten te houden. Je kunt er geen applicaties voor maken zonder dat die voor het grote publiek toegankelijk worden buiten de app-store om.
Heel leuk dat ze daar als argument voor gebruiken dat ze de gebruikers ervaring willen waarborgen maar het is gewoon een kwestie van geld. Als het namelijk buiten de appstore om kan zien zij er geen centen meer van en dat willen ze niet.

Apple is niet voor niets het "meest winstgevende" bedrijf. Alles loopt via hun en bij iedere transactie stroomt er weer geld in hun laatje.
Het hypocriete aan je reactie is dat je enige impliciete argument precies is wat je Apple verwijt: geld. Als het je niet om de gebruikservaring van de AppStore gaat dan kan ik slechts concluderen dat je niet wilt betalen voor Apples totaalpakket en daarom een vrije store wenst.
Dit is overigens geen Apple bash! De producten die ze maken zijn zeker gelikt en erg mooi etc. etc.
Ik begrijp waarom Apple zijn systeem gesloten houdt, maar ze gebruiken zo vaak het argument "we willen dat de gebruikers eenvoud/consistentie ervaren", maar dat is niet hun onderliggende idee.

En ik zeg toch ook heel duidelijk dat ik Apple wel begrijp waarom ze het doen (geld) maar dat ik dat dus verwijtbaar vindt. Wil toch niet zeggen dat ik het met ze eens hoef te zijn. Dus hoezo hypocriet?

Ik bezit overigens een iPhone, en wel precies om de reden die ik al aangaf. Ik vind dat ze grof te veel geld vragen voor hun producten. Dat geld is het namelijk niet waard.

En voor dat dan weer hele volksstammen hier beginnen, mijn argument is dat ze hun producten voor rond 3/4 v/h geld misschien wel de 1/2 v/h geld nog steeds winstgevend kunnen verkopen. Daarbij komt hun "investering" niet in gevaar. Sterker nog dan zullen ze nog meer producten verkopen.

Het geld dat het op levert wordt namelijk niet voor 80% in nieuwe ontwikkelingen gestoken maar gaat naar de aandeelhouders. Als de verhoudingen nu omgekeerd zouden liggen, tja, dan hadden we wss inmiddels al een iPhone 7 gehad????

Gewoon de prijzen omlaag, naar een reëel niveau. De hardware, ontwikkelkosten en de patenten die ze moeten afdragen zijn op de stuksprijs vele malen lager dan dat ze nu vragen (en helaas krijgen). Van markt-werking is al jaren geen spraak meer bij de Steve Jobs achterban.
En voor dat dan weer hele volksstammen hier beginnen, mijn argument is dat ze hun producten voor rond 3/4 v/h geld misschien wel de 1/2 v/h geld nog steeds winstgevend kunnen verkopen. Daarbij komt hun "investering" niet in gevaar. Sterker nog dan zullen ze nog meer producten verkopen.
Want als jouw werkgever je zegt dat je voor je werk op jaarbasis 100.000 euro kunt verdienen, maar je mag hetzelfde werk ook tegen 50.000 euro uitvoeren, dan zeg jij ook: "Ach, betaal mij dan maar 50.000 euro."?

Kom op zeg, bij economie nog nooit gehoord van zaken als marketingmix, winstmaximalisatie of zelfs het zeer eenvoudige mechanisme van vraag & aanbod?

Apple brengt een nieuwe iPhone uit, in de voorverkoop worden er binnen 24 uur 1 miljoen van verkocht (tegenover 600.000 van het vorige model) en jij gaat Apple hier serieus vertellen dat hun prijsbeleid verkeerd is?
Je hebt je kennelijk niet echt ingelezen voor dit antwoord want Apple keert al sinds 1995 geen cashdividend uit. De enige winst die aandeelhouders maken is door stijging van de koers. Oftewel 100% van de winst blijft in het bedrijf en wordt gestoken in nieuwe ontwikkelingen...

Bron: http://investor.apple.com/faq.cfm
Persoonlijk vind ik Apple-producten ook te duur. Ik hoef ze niet en vind het overpriced, gehypede producten.

Maar er zijn blijkbaar meer dan genoeg mensen die het het geld wel waard vinden. Hoe kan je dan zeggen dat het te duur is of dat ze te veel vragen? Als ze inderdaad te veel vragen zouden mensen het niet kopen. Blijkbaar is hun prijs niet te hoog (want men blijft kopen) en niet te laag (want Apple blijft perfect winst maken).

Dus inderdaad, voor 3/4 van het geld zouden ze nog steeds goed winst maken. Maar men vindt de huidige prijs ook goed, dus waarom zouden ze?
Alleen is de 'winst' v/d AppStore niet zo absurd groot als iedereen doet geloven.

De laatste paar kwartalen heeft Apple 1 miljard omzet gedraaid op de AppStore, dat is dus die 30% die ingehouden wordt op: Boeken, Films, Muziek en Apps.

Van die 1 miljard moet het hele ecosysteem draaiende gehouden worden; Servers (incl. de energie die ze vreten), personeel om apps te checken, etc.

Dan houden ze nog een flinke bak geld over, maar dat is niks vergeleken met wat ze aan de hardware verdienen. Natuurlijk gaan ze het niet non-profit draaien, het blijft een bedrijf.

Daarnaast kun je aan 100 app-developers vragen aan welk platform ze het meest verdienen en ik kan je garanderen dat er 98 iOS zullen zeggen. (Waarvan piracy en het alleen kunnen betalen met creditcard de belangrijkste problemen zijn) (kun je ondertussen al met iets anders dan creditcard betalen in Android? serieuze vraag..)

Je kunt het als app-developer prima maken om alleen voor iOS te ontwikkelen (bv. Instagram). Maar alleen voor Android en dikke winst binnen halen zie je vrij zelden gebeuren. (het kan wel)

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 15 oktober 2011 16:01]

Je kan het ook zo bekijken, apple heeft de omgeving gecreeerd waarin iedereen zeker is van hoge kwaliteit apps, en op deze manier geen virussen binnen kan halen.
En natuurlijk doen ze het voor het geld, het is toch een bedrijf? Als jij ijsjes gaat verkopen op straat doe je dat toch ook om geld te verdienen? Als jij dit had bedacht piepte je wel anders, maar omdat apple het bedacht heeft is het ineens slecht.

Ze hebben een goede omgeving gecreeerd waarin iedereen zorgeloos apps kan binnenhalen, developpers 70% van de opbrengst krijgen(wat nog best veel is) en de 30% die apple krijgt gaat toch weer zitten in het up to date houden van de app store. Als je net zo rijk wilt worden moet je ook maar iets bedenken wat niemand heeft bedacht, daar wordt je rijk van.
Ik zou zeggen, kijk even naar ZEITGEIST. Dan snap je waarom ik hier zo fel op ben. Ik ben niet tegen "winstgevendheid" maar er zit een subtiel verschil tussen, ik maak iets en verdien er mijn geld mee en ik maak iets, zeg dat het subliem is en maak VEEEEEEEL winst.

Dat geldt voor alles in deze context. Patenten zijn mooi, ze zorgen er voor dat wat jij uitvind en dat jij het geld kunt krijgen voor jou investering, maar we slaan door, het wordt nu niet gebruikt zodat iemand uit de kosten kan komen maar dat je
1) een concurrent de nek om kunt draaien óf
2) mega veel winst kunt maken

Daarvoor waren Patenten in eerste instantie niet bedoeld, maar dat is wel waar het nu voor wordt gebruikt.

Waarom moet het gvd alleen maar draaien om rijk worden, |:( .

typo's en slecht lopende zin verbeterd

[Reactie gewijzigd door pijltje_hoog op 15 oktober 2011 16:55]

Waarom moet het gvd alleen maar draaien om rijk worden, |:( .
Omdat dat, en alleen dat het enige bestaansrecht van een commercieel bedrijf is.

De opmerking "nooit opgelet bij economie?" is al gemaakt dus ik zal het niet nog een keer doen.

Als je het er niet mee eens bent kun je twee dingen doen:
1. Geen Apple producten kopen.
2. Jailbreak projecten of initiatieven ala Cydia steunen.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 16 oktober 2011 00:43]

Je kunt er geen applicaties voor maken zonder dat die voor het grote publiek toegankelijk worden buiten de app-store om.
Ehm, sinds wanneer kan dat niet meer?

Je kunt voor jezelf een dev-account aanmaken en daar iets van 50-devices aan hangen, of je kan een enterprise dev-account kopen (met als ik het goed heb een eigen app-store voor jezelf)
Ik snap best dat het niet toelaten van SIRI op een iPhone4 zuiver uit marketingtechnische wordt gedaan, maar juist van dit soort beperkingen gaan bij mij de nekharen overeind staan.
want bij andere telefoons is het heel normaal dat er zo'n grote update komt van het OS en dit soort features gratis worden toegevoegd :S

Apple had ook heel IOS 5 niet compatible kunnen maken met de Iphone 4 en 3GS, kwa development waarschijnlijk nog een stuk makkelijker ook voor ze en had niemand er iets van gezegd. Nu bieden ze het ook voor oudere telefoons aan maar omdat je niet alle feature krijgt die ook in de nieuwe 4S zitten is het allemaal weer vreselijk krom wat ze doen.

zeiken is ook een sport he
Alles goedpraten wat Apple doet is ook een sport.
Het is steeds duidelijker dat de iPhone 4s niet zo spectaculair beter is dan de gewone iPhone 4. Een van de features van de 4s blijkt nu helemaal niet exclusief op de 4s te hoeven draaien maar dat hebben ze bij Apple gewoon actief geblokt op de servers.
Dit is willens en wetens dus je gebruikers een oor aannaaien omdat je zo per se moet verkopen.

Mensen die liepen te twijfelen over de aanschaf van een telefoon worden zo niet echt met vertrouwen richting Apple aangemoedigd. Een beetje backwards compatibiliteit mag je toch wel verwachten maar blijkbaar wordt daar maar in beperkte mate gehoor aangegeven.

Ik ben dan toch blij met mijn BB 9860 ondanks de tijdelijke problemen met de switch van de afgelopen week!
Het is niet alleen Apple die dit doet. Hetzelfde ervaar ik ook bijvoorbeeld bij HTC. De meest recente versie van Sense komt voor de Desire namelijk niet beschikbaar als OTA update. Het schijnt wel te kunnen via een omweg, maar dat is voor de normale gebruiker geen doen.
Ware het niet dat in dat geval er wel een hardware matige beperking is, namelijk (onder meer) het geheugen. De nieuwste versie van sense neemt vrij veel plek in in je geheugen dat er nog minder beschikbaar is voor je apps, iets waar de desire sowieso al een probleem mee had...
Slecht geschreven shit dan, of marketing bull*. Laten we er ons gewoon bij neerleggen: Iedereen is gek op gadgets, en telefoons zijn de ultieme gadget. Ieder jaar 'kopen' wij bij ons abbo een nieuwe telefoon. De fabrikanten moeten dan iets nieuws bieden tegenover het vorige toestel, nogal wiedes dat ze geen update geven, en wij pikken dat en willen het nieuwste dualcore ubertoestel hebben, terwijl het vrij weinig toevoegt.
Het is steeds duidelijker dat de 4S een flinke stap vooruit is tov de 4. Maar dat deze er het zelfde uitziet. Verwachten dat je op een oud apparaat gratis nieuwe features krijgt is echt een raar idee. Dat gebeurt met iOS en Android omdat de eerste versies gewoon niet zo erg goed waren en dus iedereen alle bugfixes moest hebben. Nu worden die systemen volwassen en verdwijnen de gratis nieuwe features. Ik zou het fair vinden als Apple Siri voor een euro of 10 in de Appstore zet voor oudere apparaten.
Volgens mij bij Android wel, de afgelopen updates.
Bij ICS moeten we het nog zien, ligt ook aan de fabrikant of ze het nog naar het toestel willen porteren.
Ik hoop het wel in ieder geval.
Als er genoeg mensen klagen gaat Apple misschien ook wel overstag.
Neemt niet weg dat het onzin is om features te blokkeren om een nieuwe telefoon te promoten. Zowel Apple al MS zullen toch meer moeten gaan brengen als je kijkt naar de huidige kosten van de telefoons en de tijd dat die dingen updates krijgen.

Als Apple IOS 5 niet zou toestaan dan zou de Iphone 4 slechts een ondersteuning van 1 jaar hebben, en daar komt een producent gelukkig nog niet mee weg. En als er dus features weg worden gelaten binnen een jaar na aanschaf die zouden moeten werken dan mag je inderdaad zeiken naar mijn mening.
Vóór de iPhone werd geïntroduceerd verwachtte niemand nog een update voor zijn telefoon na een maand of 6 - op een bugfix na. Als je echt mazzel had, de wind goed stond en genoeg planeetjes op één lijn te zien waren werd een topmodel nog wel eens met de nieuwe Win Mobile uitgerust, maar dan mocht je ook echt in je handjes klappen (of zelfs bijbetalen).

Gezeur elk jaar weer.

Daar komt natuurlijk nog bij dat het gewoon geld kost om dit ook op de 4 te ondersteunen (denk aan de extra variabelen die je hebt om de boel echt goed te testen), en dat het niet echt goed is voor de uitstraling van het merk als zo'n feature op de 4 slecht werkt doordat de processor het niet trekt, bv. op het moment dat er ook achtergrondtaken lopen.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 15 oktober 2011 17:35]

Sterker nog, updates van andere telefoons dan de iP`hone houden vrijwel altijd na minder dan een jaar op. En ja, ik negeer xda-dev volkomen -- Dat is nu eenmaal niet echt te doen voor het gros van de markt. En degenen die het wel kunnen kunnen ook een iphone jailbreaken.
Als die telefoons dat harwarematig kunnen ondersteunen, waarom niet?

Het is een terecht punt, maar als je de Apple erbij zet klopt het plaatje weer.
Ik zeg dit enkel omdat Apple compleet afgewerkte producten uitbrengt. Ze willen mogelijke problemen kost wat kost vermijden. Daarom dat ze hun producten limiteren, en er zoveel gebruikers tevreden van zijn. Omdat het werkt, en niet omdat het maximale potentieel eruit wordt gehaald, zoals tweakers gewent zijn.
Dat is hopelijk de eerste, maar allesinds de 2de reden dat ze ervoor gekozen hebben om Siri niet uit te brengen voor Iphone4 of 3GS.
Daarbij is het een van de main features van de 4S, dus marketinggewijs is dit ook de reden.
Er zullen er mensen zijn de Iphone 4 inruilen voor de 4S.

[Reactie gewijzigd door Soggney op 15 oktober 2011 15:11]

Ze bieden de 3GS en iPhone 4 ook nog gewoon aan vanuit het 'assortiment' dus kunnen ze deze toestellen ook met 'het nieuwe besturingssysteem' verkopen. Dat ze IOS 5 werkend maken op de iPhone 4 en 3GS is dus zo vreemd nog niet en vooral voor Apple zelf interessant. Het feit dat de update gratis is, is natuurlijk wel relaxed.
Ja, hetzelfde geldt voor de iPhone 4 16GB niet meer aan te bieden maar alleen een 8GB versie. Apple biedt dan wel een goedkoper alternatief; voor veel mensen is dit geen reële optie. Je bent namelijk je iPhone 3GS 'verwend' met je 16GB of 32 GB en wilt daar niet op achteruit gaat. De iPhone 4 valt daardoor meteen af, dus 'moet' je het paradepaardje wel kopen.
Gaan jouw nekharen overeind staan bij elke fabrikant die onderscheid maakt tussen modellen door in software features toe te voegen aan een duurder model...? Lijkt me handig, lekker warm in de winter.

Dit is echt volstrekt normaal en gebeurt in zo'n beetje elke industrie, van auto's via kantoorapparatuur en GSM's tot wasmachines. Bij Apple is het elke keer dat er een nieuwe iPhone uitkomt zogenaamd weer een probleem.
Apple heeft hetzelfde geflikt met de iOS5 multitask gestures, deze zijn wel beschikbaar op de iPad 2 maar niet op de iPad 1, terwijl ze geadverteerd worden als 'iPad feature', niet als 'iPad 2 only feature'. De multitask gestures waren al te vinden in iOS 4.x, je kon ze aanzetten met een ontwikkelaarsaccount of via een jailbreak, er is geen enkele technische beperking. Toch zijn ze niet beschikbaar, waarom? Siri is een ander verhaal, wat word puur en alleen voor de iPhone 4S geadverteerd.

Overigens is het heel normaal dat duurdere apparaten softwarematig wat extra gimmicks krijgen, zo zijn er verschillende routers waar je de firmware van het duurdere model op kunt zetten en daarmee dezelfde functionaliteiten krijgt van het duurdere model, op het goedkopere model, de hardware is dan (bijna) identiek.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 15 oktober 2011 17:09]

De SECONDE dat je met je telefoon de winkel uit loopt heeft de leverancier GEEN ENKELE verplichting om die telefoon met alle, of enige, nieuwe features die toekomstige modellen krijgen uit te rusten. Wees BLIJ dat je iOS 5 op je iPhone 4 krijgt, Apple had het niet hoeven doen.

Dit geldt voor Apple, Samsung, Nokia, Sony Ericcson, etc, etc, etc.
Je geeft het zelf aan: Oudere iPhones kunnen ook Siri aan en Apple heeft een unique selling point nodig voor de 4gs, gezien de dualcore in die zin niet genoeg is.
Ze hebben er zelf ook baat bij. De 3GS en 4 presteren beter onder iOS 5 waardoor ze de 3GS nog een jaartje kunnen verkopen voor de mensen die er interesse in hebben en ik verwacht dat die 3GS nog best goed zal verkopen.

Bovendien neemt de tevredenheid bij de klant alleen maar toe waardoor ze de volgende keer eerder geneigd zullen zijn om weer een iPhone aan te schaffen.

Ik ben zeer tevreden over de iPhones die ik heb gehad, maar aangezien ik er behoorlijk wat voor betaal vind ik het eigenlijk niet meer dan gepast dat Apple met enige regelmaat software updates beschikbaar stelt. Ook voor toestellen die meer dan een jaar oud zijn, want ik denk dat de gemiddelde iPhone bezitter niet elk jaar een nieuw toestel aanschaft.
Als er marktverzadiging optreed zal ook Apple de vervangingsmarkt belangrijker gaan vinden en dan is het actueel houden van oude producten iets wat je tegen werkt.
Waarom? Afaik blocken ze niet een iphone4 specifiek, ze hebben enkel de 4S gewhitelist.

Dat is een redelijk groot verschil. Nu staan ze het ook niet toe dat android / pc- / mac-gebruikers eigen programma's gaan maken die van hun servers gebruik maken, en dat vind ik best logisch.
als siri ook op de 4 kan. dan hou je bijna niks meer over. ja een betere camera en een snellere tel. merk je t verdchil en gebruik je zo vaak je camera. kansloos vind ik die 4s
Dan koop je 'm toch niet.
nr.1 gebruikte camera op flickr - iphone 4, dat word nu de 4s.
Ik snap het bijgaande filmpje niet. Siri is "spraakbesturingsoftware " maar het blijft volledig stil in het filmpje? :?
Doe eens lezen: Siri vereist een actieve verbinding met de Apple servers. En daar worden iPhone 4's geblokeerd.
Er staat dat het "beperkt" is; verderop staat dat zoekopdrachten niet mogelijk zijn.

Er staat niet dat er dan niks mogelijk is; nam dus aan dat spraakbesturing nog WEL mogelijk is?
Elke command die je tegen Siri spreekt is een zoekopdracht. De iphone doet de speech to text. Stuurt dat naar de apple server die daar uit de context de command haalt, en vervolgens terugstuurt naar de iPhone.
De speech to text is ooh het enige waarvoor je de A5 chip nodig kan hebben. Dat dit niet gedemonstreerd wordt betekent dat dit filmpje volledig nietszeggend is.

Ja, de wrapper app loopt! Nogal wiedes, die kan je ook draaien op een Nokia N95.

Wat je moet zien is hoe goed en hoe snel de spraakherkenning loopt, want dat is bed bottleneck. En dat kan je prima laten zien door bijvoorbeeld de dictatiefeature van het toetsenbord te gebruiken, of desnoods gewoon iets in te spreken en dan de error message weg te klikken.
FIlmpje is ook alleen om aan te tonen dat siri op de iphone 4 werkt :) (dat het een 4 is, is te zien aan het 'antenne streepje' in de zijkant tussen de volume en mute knoppen wat hier ontbreekt en bij de 4s er wel in zit).

[Reactie gewijzigd door jan bikker op 15 oktober 2011 15:05]

Kijk, nu vallen ze eindelijk door de mand. Siri maakt gewoon gebruik van de servers van Apple om de berekeningen te doen, en er was voor de release van de 4S al een beta beschikbaar die zelfs op de 3S te gebruiken was, maar die beta hebben ze gesloten om het exclusief voor de 4S te maken!

Dus:
1) Er is niets vernieuwends aan de stemherkenning van Siri, het enige verschil is dat je Siri bij naam aanspreekt.
2) Alle berekeningen voor Siri worden niet door de hardware van de 4S gedaan, maar op de Cloud.
3) Een eerdere versie van Siri werkte al op eerdere iPhones, maar dat hebben ze voor de lancering van de 4S geblokkeerd.
4) De 'echte' stem van Siri is een stuk robotischer dan de vooraf ingesproken lijntjes die ze gebruikten tijdens de demonstratie van de 4S.

Ja Apple, erg innovatief weer ...

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 15 oktober 2011 15:13]

Ze vallen door de mand? Dude :'). Het zijn aannames geweest van technologie blogs die dachten dat Siri alleen voor de 4S is wegens de hardware, het is nooit bevestigd. De enige conclusie die je hieruit kan trekken is dat Apple een commercieel denkent bedrijf is. Wow, surprise surprise!

Je conclusies kloppen stuk voor stuk niet.

[Reactie gewijzigd door Datafeest op 15 oktober 2011 15:20]

1) Er is niets vernieuwends aan de stemherkenning van Siri, het enige verschil is dat je Siri bij naam aanspreekt.
(...)
Ja Apple, erg innovatief weer ...
Laten we het eens over WordPerfect Office 2000 hebben, die in 1999 uitkwam:
There are four options within FreeSpeech 2000 for you to operate its functions. The Dictation mode obviously allows you to input text into your document by just speaking the words. You are not only limited to dictate in English but other major languages like Spanish and Italian which are included in the FreeSpeech language packages on the CD-ROM.

Each user of FreeSpeech 2000 will have his own personal settings and Context which contains the active vocabulary and language model of the user. You can expand the Context by adding words that you frequently use in the active vocabulary.

The Command mode enables you to control your operating system, programs, and dialogue boxes by issuing the appropriate commands by voice. You can even perform formatting and editing in the suite under this particular mode.
Siri is.... Niet vernieuwend, maar 12 jaar oud.
Wat een onzin. Deze "feature" was onbekend m.u.v. een aantal geruchten (screenshot van het toetsenbord met Mic). Onderbouw je verhaal anders....
Dat Siri servers van Apple gebruikt was direct bekend (vereist internet melding op keynote)

En:
1) Siri is wel vernieuwend. Het is een cloudbased stemherkening die overal in het OS is verwerkt. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met Google Android:
Siri is vastly more sophisticated than Google Voice Actions. Google’s system is a limited set of verbs (send, listen, go to, call, etc.) coupled with a limited set of nouns (email, music, web site, contact, etc.) in that order, plus speech to text for text content and search strings.
Siri is an AI system that parses natural English to determine context and intent, so I’m not limited to a library of terms or a certain construction (verb noun). I can say “What’s the quickest way get to Jim’s house from here” or “Remind me to buy milk when I go to the store” or “Move my appointment with Susan a half hour forward.” Any of those would leave Voice Actions scratching its head.

Doe anders een een beetje research. Deze stelling is nu al tientallen keren langsgekomen op Tweakers.
http://www.google.com.hk/...p;q=google+andoid+vs+siri
2. Zie keynote, spuit 11.
3. Onzin. De oude voice software van Nuance (waar Siri van komt) is gewoon nog in de appstore te krijgen als je die soms bedoelt....
4. Zoek eens op Youtube naar demo's en ik hoor echt geen verschil met de keynote.

Erg lekker onderbouwt ook weer....
1) Zoek dan eens wat Youtube videos op over Siri, en je ziet dat het niet beter werkt dan oude systemen. De integratie is beter, maar dat is het probleem met stemherkenning niet. Het probleem is dat ze je soms gewoon helemaal niet begrijpt - dat hebben ze niet opgelost, want er zijn in de afgelopen 20 jaar geen grote doorbraken in stemherkenning geweest. Alleen incrementele verbeteringen die nog steeds niet klaar zijn voor prime time.

2) Ik zeg niet dat Apple daar op hun keynote heeft staan liegen, dit punt was tegen Apple fans gericht die overtuigd zijn dat Siri 's werelds meest geavanceerde AI is, die volledig op de 4S draait.

3) Dan ben ik verkeerd geïnformeerd of hebben ze het na klachten weer teruggezet. Hoe dan ook, point taken.

4) Zie de post van alteclansing.
Siri is nog in beta en 'leert' naarmate er meer gebruik van gemaakt wordt. Dit houdt dus in dat dialecten ook steeds beter begrepen worden. Dat is ook de reden van de titel 'beta'....

Als Siri je niet 'begrijpt' is dat omdat de tekst niet goed wordt verstaan (Wat ondersteunt wordt door het Nuance-systeem, waar vrijwel iedere spraakbesturingssysteem gebruik van maakt).

Ik heb het zelf nu een dag in gebruik en met mijn 'verNederlandste' Amerikaans heb ik nog maar 2x een error gehad in de vertaling. Als ik geen antwoord kreeg, dan was dat vooral omdat ze het antwoord gewoon niet kon vinden. bv. "Why is the ocean blue?", waarna ik de suggestie kreeg om het op het web te zoeken.

Maar de praktische dingen: Agendapunten toevoegen, Reminders maken, Alarm zetten ging allemaal in 1x goed. Maar vooral, vele malen sneller dan het handmatig invoeren.

Daarnaast, noem jij eens een voice-controlled systeem, die 's ochtends als mijn wekker afgaat en ik er tegen zeg: "Can you wake me again in 45 minutes", drie kwartier later weer de wekker zet.

Kortom, Siri is in bèta, en zal na verloop van tijd alleen maar accurater worden.
1) nee, het is geen perfect systeem. Dat bestaat niet. Er is echter wel een begin van een goed systeem. Ik ook enorm veel potensie omdat de software bij Apple steeds verbeterd kan worden zonder dat de telefoon veranderd.. Reviews zijn ook positief.

“Crazy good, transformative, category-redefining speech recognition,” said David Pogue, the New York Times reviewer.
“Vastly better” than rival phones with voice commands, said Bloomberg’s Rich Jaroslovsky.
Siri is the “standout feature,” said Walt Mossberg of the Wall Street Journal.


Kijk eens om je heen. Wie gebruikt er nu stemherkenning? Niemand. Ik zie hier wel een begin in als NL ondersteund wordt. Alleen al in de auto lijkt het me erg fijn.
Leuk voorbeeld en tekortkomingen:

Here are some of my favorite examples from experimenting with Siri:

Me: “I’m drunk.”
Siri: “I found a number of cabs fairly close to you.” (Perfect; it didn’t dial my ex-girlfriend.)

Me: “I have a flat tire.”
Siri: “I found 14 towing services. 12 of them are fairly close to you.”

Me: “Remind me to steal a ream of paper when I arrive at the office.”
Siri: “Here’s your reminder for when you get to work: Steal a ream of paper. Shall I create it?”

Me: “I’m going to kill myself.”
Siri: “I found four mental health agencies. Three of them are fairly close to you.” (This was just a test — don’t be alarmed.)

And here are some examples of where Siri let me down:
Me: “Book me a table at Mission Beach Cafe tonight at 7.”
Siri: “OK, here’s Mission Beach Cafe. It looks pretty close to you.” (No option to book the restaurant. That’s disappointing because before Apple’s acquisition, the older Siri app had partnered with OpenTable.com to book restaurants for you.)

Me: “Add Steve Urkel to my address book.”
Siri: “Sorry, Brian X. — I’m not allowed to create contacts.” (Shucks. It still takes too long to add a new person to my address book, and the third-party app Bump for wirelessly swapping contact information is very poorly designed.)

Me: “Lower screen brightness.”
Siri: “Sorry, I don’t understand ‘Lower screen brightness.’” (This would be really useful, because it takes too many steps to do this on the iPhone normally.)

Me: “Remind me to buy toothpaste when I arrive at Safeway.”
Siri: “When would you like me to remind you?” (Turns out Siri and the Reminders app can’t yet create a geo-fence for anywhere besides your office location or your home. And dammit, I forgot to buy toothpaste again when I was at Safeway yesterday.)


Zoals RobbieB al aangeeft is het een feature in Beta. Ik wil er in ieder geval graag even mee spelen.

http://www.youtube.com/watch?v=u1rSkfmQ0tQ

4)
Het ligt zo te zien aan de vragen die je stelt. Als je eenvoudige antwoorden krijgt klinkt het heel vloeiend maar complexe klinkt anders.
Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=Mq-UTP9YU_Q
http://www.youtube.com/watch?v=u1rSkfmQ0tQ
Het klopt wel dat de stem tijdens de keynote natuurlijker klonk.
http://www.youtube.com/wa...e=player_detailpage#t=20s
http://www.youtube.com/wa...e=player_detailpage#t=22s

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 15 oktober 2011 15:42]

Zeer logisch verklaarbaar.....
iPhone speaker richting el cheapo video recording
versus
iPhone Airplay naar een degelijk Hi-Fi systeem (conferentie-centrum kwaliteit) richting een high-quality video recording gekoppeld aan datzelfde Hi-Fi systeem voor audio-ontvangst
Ik denk dat alleen bij jou dat kwartje nog niet was gevallen hoor... Overigens doet Apple niet eens geheimzinnig over dat feit.
Dan nog even dit........

Siri is nog steeds in de Beta fase. Door het te beperken tot de 4S kunnen ze het aantal testers beperken tot een groei van miljoenen per maand.
Als het standaard in iOS 5 zou zitten waren er ineens tientallen miljoenen nieuwe gebruikers, in 1 keer, in de beta fase. Waarschijnlijk zouden nog meer iOS 5 gebruikers toestromen dan nu al het geval was.
Kijk dan eens naar de problemen met de activatie servers die er nu al waren bij het uitkomen van iOS 5. Zoiets wil je voorkomen met een feature als Siri. Siri MOET zo goed mogelijk uit de verf komen wat betreft voice recognition en AI, het mag niet misgaan, anders is het gedoemd. Siri weet nu indruk te maken en dat is noodzakelijk voor het slagen van dit initiatief.

De mogelijkheid bestaat dus ook dat de 4S nu voorrang krijgt en dat Siri alsnog breder wordt uitgerold wanneer het beta label eraf gaat.
Zit allemaal toch niet zo op hete kolen.....Er is op dit moment nog niets zeker over de beschikbaarheid van Siri in een later stadium.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 15 oktober 2011 15:24]

Reken er maar niet op. Ze hebben nu 3 modellen in de winkel liggen: 3GS, 4, 4S. Lijkt me logisch (en 100% legitiem) om sommige features voor het topmodel te houden.

En voor de mensen die daarover zeuren: hoe gefrustreerd moet je wel niet worden als je in de Pricewatch even om je heen kijkt. Er zijn echt zoveel producten waar het prijsverschil volledig of voornamelijk wordt bepaald door een verscil in software (of de aanwezigheid van een of meer SMD-weerstandjes op de print waardoor al aanwezige features worden aan- of uitgezet). En dat beperkt zich echt niet tot de wereld van computers en gadgets.

Als je denkt dat het op deze manier creëren van stapjes in je product line-up iets nieuws of unieks is geef je Apple echt teveel credit.
Daar heb je gelijk in, al verschilt Apple's aanpak op één fundamenteel punt waar je compleet aan voorbij gaat. Apple brengt namelijk 'maar' één toestel in 1 a 1½ jaar uit. Dit toetsel is gelijk het top-toestel van Apple en kost een hele bom duiten met een winstmarge van 40%. Als je een dergelijke investering maakt dan verwacht je toch op z'n minst dat Apple de jaren erna volledige upgrades en ondersteuning geeft, waar dit mogelijk is. Om hardware-beperkende redenen (de 4 is bijvoorbeeld niet snel genoeg meer) kan dergelijke ondersteuning uitblijven, al is dit ookal discutabel (programmeer het gewoon anders/beter), maar daar is in dit geval dus geen sprake van.

De duurste mobiel in het veld die na dik een jaar al niet meer volledig ondersteund wordt? Ik vind het vreemd.
Hoe kom je erbij dat het toestel niet volledig wordt ondersteund? Alle functionaliteit waar je het ding mee gekocht hebt wordt 100% ondersteund, en er wordt een berg hele fijne features aan toegevoegd.

Het is echt helemaal nergens zo dat je spreekt over niet-volledige ondersteuning als een model dat meer dan een jaar later uitkomt, een feature extra heeft. Alleen hier is dat plots zo, en schijnbaar ook nog heel erg raar. Ik vind het allemaal nogal overdreven.
Ja zo zijn de mensen die nog niet lang de Iphone4 hebben gekocht gekloot. Als de 4 het kan waarom niet gewoon ondersteunen??? Ze hebben immers ook veel betaald voor hun telefoon. Dat noemen ze costumer service. 8)7
Die mensen zijn al blij dat de iPhone 4S qua uiterlijk het zelfde is gebleven. Maar wees gerust. Als Siri uit de beta fase is, is het 90% kans dat het ook voor andere modellen verschijnt.
Net zoals facetime al over 3g kan en open source geworden is?

Oh, wacht....

Ik heb het eerder gezegd en zeg het nog eens, siri is, mijns inziens, vervroegd op de markt gezet om te compenseren voor een matige upgrade van de iphone4. Siri is door de koppeling met de 4s verworden tot een stuk hardware en derhalve dus onderdeel van de 4s, waardoor deze telefoon een grotere stap voorwaarts lijkt te hebben gedaan dan in werkelijkheid.

Dat terwijl het eigenlijk onder ios5 hoort, maar was siri ook voor de iphone4 uitgekomen, dan was de teleurstelling vanwege de 4s denk ik wel groot..
Onzin. Die mensen hebben een iPhone 4 gekocht wetende wat dat apparaat allemaal kon en hadden daar dat geld voor over. Dat er nu een extra feature beschikbaar komt op een duurder model verandert daar niets aan.
Als ik nu een nieuwe auto koop, daar veel geld aan uitgeef, en er komt een maand later een nieuwer model uit met stoelverwarming, dan ga ik ook niet lopen huilen bij de garage. Die telefoon, net zoals de auto, koop je as-is, en elke extra feature die je daarna nog krijgt (iOS 5) is mooi meegenomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013