Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 44, views: 33.681 •
Submitter: JanDM

Google heeft WebGL toegevoegd aan zijn kaartendienst Maps. De techniek maakt onder meer de overgang tussen de verschillende kaartniveaus vloeiender. Verder werkt de dienst door WebGL aanmerkelijk sneller, zo stelt Google.

Google baseert MapsGL op WebGL, dat hardwareacceleratie gebruikt voor het weergeven van 3d-beelden in de browser, zonder dat daarvoor een aparte plug-in zoals Flash moet worden geïnstalleerd. Volgens Google versnelt de techniek het renderen van beelden. Daardoor is het grotendeels overbodig om de webpagina in te laden.

Google biedt de functionaliteit vooralsnog als bèta aan. Met MapsGL verloopt onder andere het schakelen tussen verschillende lagen van Maps aanmerkelijk vloeiender, blijkt uit een snelle test. Ook heeft Google de integratie tussen de kaarten en Streetview onder handen genomen, zodat de overgang niet wordt onderbroken. Systemen die niet met WebGL overweg kunnen, vallen terug op de klassieke variant van Google Maps. Bij kaarten die de techniek voor een deel ondersteunen, wordt voor een hybride aanpak gekozen. De browser laadt dan de kaarten van tevoren in, waarbij WebGL wel de labels, zoals straatnamen, aanmaakt.

Inmiddels ondersteunt het leeuwendeel van de moderne webbrowsers WebGL. Grote afwezige in de lijst is Internet Explorer; Microsoft weigert pertinent zijn browser van de techniek te voorzien. Het bedrijf stelt dat WebGL leidt tot 'een lange reeks beveiligingsproblemen' en hint als alternatief op een eigen oplossing.

Reacties (44)

Google Maps is echt een goed programma, ik gebruik het altijd voor verkeersdrukte of om gewoon te kijken waar dit of dat zit.

Programma werkte al goed, nu nog beter.
website. Geen programma (of je bedoelt de mobiele app)

Heb het getest, het werkt goed. In chrome 14 (ook pchrome portable) inderdaad beschikbaar. Linksonder klikken, en maps test of het werkt en schakelt de mogelijkheid in.

Het loopt (denk ik) niet sneller, maar wel vloeiender, ziet er fraaier uit. Daarnaast is de overgang van kaart naar streetview goed voor elkaar: nu zie je hoe de streetview resulteert op de kaart, erg netjes.
Een web applicatie dus.

Ik zou niet zo expliciet zijn met web sites, web applicaties en lokale applicatie te scheiden. Die dingen vervagen en juist Google is daar een grote factor in.
Voor dat soort informatie werkt de livetraffic van TomTom echt vele malen beter

http://www.tomtom.com/livetraffic/
Wauw, daar heb je eens goed gelijk in :O Zelfs de miezerige file van 1 km voor mijn deur door een stom rood licht staat hierop.
Dan spreken we toch enkel over Nederlandse traffic-info.
Hier in België heeft TomTom (GoLive, maar dat is de zelfde dienst) mij al een paar keer serieus in de steek gelaten.
- Een afgesloten autosnelweg wat niet was (2x)
- Een kilometerslange file niet aangegeven
- De vertragingen moet ik bijna altijd x2 doen, waardoor 'de snelste route' niet optimaal werkt.
Goede momenten zijn er ook hoor! Ik denk dat veel te maken heeft met 'Touring Mobilis' de Belgische verkeersdienst. TomTom zou hun eigen netwerk moeten opstellen hiervoor. GPS toestellen die anoniem hun eigen data naar elkaar doorsturen. (Zoals de 'flitspalenlocatie').
Hmm verandering mocht wel, maps werkt(e) veel beter (hier in de zin van snelheid/vlotheid) op mijn tablet/smartphone dan de webbased versie vond ik
De laatste tijd werkte maps bij mij ook alles behalve soepel. De google earth plugin loopt daarentegen érg soepel.
Voor degenen die net als ik een tijdje zaten te zoeken: het is te activeren onder "Want to try something new?", linksonder bij Google Maps.
Knop alleen beschikbaar in chrome? In firefox 7 staat hij niet en in chrome wel...
Ik had hem gisteren al gebruikt, en in Firefox 8 (beta) staat die knop er. Hij controleert even of je browser alle functies die nodig zijn om een goede snelheid ondersteund en dan activeert het zich. Het resultaat mocht er wel zijn: zoomen en pannen ging een stuk vlotter, die 3D gebouwen zagen er zeer mooi uit en op laag niveau is het mooi om de satellietbeelden onder een hoek van 45° te zien.

Je kan de nieuwe features bekijken door die tour te volgen die Google Maps voorsteld.
staat bij de requirements:
http://maps.google.com/su...?hl=en&answer=1630790

In order for Google MapsGL to run on your computer, your system needs to meet the following system requirements:
+ A WebGL enabled browser:
Chrome 14+ (Download Google Chrome)
Firefox 8+ (Download Firefox)
+ OS
Mac OS Snow Leopard 10.6+, Lion 10.7+
Windows Vista or 7
Linux
+ Video Card Hardware
GPU with Direct X 9.0c recommended (Shader Model 3.0+)
For Windows machines, must have drivers published later than January 1, 2009.
Some low-end integrated GPUs (like the Intel GMA 3100 and 3150) are not compatible

Read more information on supported browsers and graphics cards:
http://www.google.com/sup.../answer.py?answer=1220892

Opera 12.00 wordt ook geblokkeerd hoewel het webGL ondersteunt.
Drommels, da's jammer voor mij met een AMD/ATI kaart onder Linux... Weet iemand waarom deze kaarten dit niet ondersteunen? Waar in de hardware/OS/drivers zit de bottleneck?
Dat is toch een beetje een vreemde vereiste, WebGL zit toch al vanaf versie vier in Firefox? Dan zou dat moeten betekenen dat er een nieuwere versie van WebGL gebruikt wordt. Naar mijn weten is er niets groots aan de architectuur veranderd in versie 8. Hoogstends die Direct2D Canvas implementatie.

Edit: ik heb het net ook geprobeerd op mijn Aurora, maar Google vindt dat ik niet aan de minimumeisen voldoe.
Het blijkt dat ik met mijn GeForce 7400Go dus alleen niet aan de driverversie voldoe, de hardware kan dit prima aan. Zit je dan met je voor Sony aangepaste nVidia meuk... laptopvideo2go werkt niet met mijn kaart.
Ergo: MapGL kan niet werken, enkel en alleen omdat de drivers niet nieuw genoeg zijn. Misschien dat ze dat in de toekomst, als het een stable platform is, nog aan gaan passen. Ik hoop het wel, want maps is vaak niet vooruit te branden op mijn computer(s).

[Reactie gewijzigd door Buggle op 14 oktober 2011 16:11]

Weer een reden minder om Adobe Flash te installeren, Google streetview heeft het niet meer nodig :)

edit:

Wel irritant dat je als mac os x gebruiker Chrome moet downloaden om google maps webgl te kunnen gebruiken. Ook als je in Safari WebGl enabled (onder Develop menu) werkt het niet, terwijl alle andere webgl sites ( http://www.chromeexperiments.com/ )wel gewoon werken.

Dus ben je van Flash af moet je Chrome downloaden waar flash ingebakken zit :/

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 14 oktober 2011 13:50]

Dat is dan weer een kwestie van geduld natuurlijk. Google zal zijn best wel doen om dit in alle browser aan het werk te krijgen zolang browsers de functie aankunnen. Ik zou niet weten waar het probleem nu ligt (Google of Safari).

Maar het is natuurlijk logisch dat google dit soort technieken eerst in Chrome implementeert. Dat is het makkelijkste testen.
Ligt aan Google, als je WebGL in Safari aanzet en de useragent string veranderd (dus niet Safari) dan werkt het wel:
Set your UserAgent to Other, which is available in the Develop menu and paste in the following user agent string (which will fool Google maps into thinking your browser is Chrome):
Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7_2) AppleWebKit/535.2 (KHTML, like Gecko) Chrome/15.0.874.92 Safari/535.2
http://aussiebloke.blogsp...webgl-with-safari-51.html

Dus Google enabled het expliciet niet voor Safari, ook al is het een webkit browser en heeft het webgl enabled. ;)

Edit: werkt ook gelijk een stuk beter dan Chrome. Kennelijk is de webgl functionaliteit van Chrome/OS-X nog niet echt gefinetuned. Safari heeft een veel lagere load op de CPU!

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 14 oktober 2011 14:29]

Even een vergelijk; als ik in IE9 maps.live.com en maps.google.com (de 'oude' versie) gebruikt; dan is maps.live stukken vloeiender met scrollen. In FF merk ik hetzelfde. Iemand een verklaring?
Kortom, heb je eigenlijk wel dergelijke WebGL technieken nodig als de hw-accelleratie al super is?

Natuurlijk ben je wel sneller met WebGL, maar toch...

[Reactie gewijzigd door WinL op 14 oktober 2011 13:34]

Vreemd dat Microsoft op maps.live.com nog altijd oude luchtfoto's gebruik. Als je via arcgis.com een nieuwe map aanmaakt met de bing luchtfoto's dan zijn die veel recenter en gedetailleerder. Voor mijn woonplaats zijn ze (op het eerste zicht) nog maar iets van een jaar oud.

Ook op arcgis.com vind ik de bing maps sneller scrollen dan op maps.live.com en voor zover ik weet, ondersteunt esri nog altijd geen hardware acceleratie of dat zou in de laatste maanden veranderd moeten zijn.

Hierbij mijn tip van de dag: arcgis.com ;)
Scrollen is nog steeds iets anders dan 3D ;)
Het is wel een hoofdfunctie van maps.
Het lijkt onder IE dat Google een zeer matige implementatie heeft tov van bijvorobeeld Bing maps.
Mogelijk om gebruikers naar hun eigen browser te pushen.
Google maps onder IE9 kan dus veel sneller ook zonder webgl.

[Reactie gewijzigd door hAl op 14 oktober 2011 14:44]

Mogelijk, maar om het onder IE9 sneller te maken moeten ze technologieëen gebruiken die alleen op Windows werken, neem ik aan.

Natuurlijk is het handiger om dan een technologie te gebruiken die in één keer op alle platformen / architecturen werkt.

Zowiezo zou het inderdaad op IE9 sneller kunnen als Microsoft gewoon fatsoenlijke OpenGL-drivers meelevert en WebGL ondersteunt. Als veiligheid een issue is kunnen ze net als Intel, ARM, Samsung, Mozilla e.d. gewoon lid worden van de Khronos groep en invloed op de toekomstige ontwikkeling uitoefenen.
Geen verklaring anders dan dat Google Maps technieken zou gebruiken die wel lekker werken onder Chrome, maar niet onder IE of FF. Is ook al eerder hier, en op Slashdot, in de comments voorbijgekomen.

Velen wijzen dan naar SPDY, maar analyse zou uitgewezen hebben dat die techniek (waarbij meerdere pakketten in 1 worden verstuurd van de server naar de browser) niet de oorzaak van de snelheidswinst in Chrome is.

Wat, gezien Bing maps maar ook Google Maps langs sommige andere aanbieders wel vloeiend loopt, ook niet logisch zou zijn.
Ik denk dat misschien Google maps voor alle IE versies nog gebruikt maakt van VML.

Maar IE9 bevat inmiddels hardware accellerated SVG in HTML5 terwijl het oude VML zovel ik weet niet hardware accellerated is.
Sterker nog, de grafische hardware accellerated ondersteunde HTML5 en CSS3 elementen in IE9 zijn vaak sneller dan in alle andere browsers.
Google heeft echter belang bij een implementatie van maps die in Chrome beter performt dan in IE9 en aangezien IE9 zeer snelle grafische svg en CSS transforms ondersteuning heeft maar geen WebGL zal Google gekozen hebben voor WebGL.

Bing Live maps gebruikt HTML5 en kan dus in alle HTML5 ready browsers gebruiik maken van hardware accelleratie.

[Reactie gewijzigd door hAl op 14 oktober 2011 15:01]

Ik denk dat misschien Google maps voor alle IE versies nog gebruikt maakt van VML.
Geen idee bij IE9*, in FireFox voor zover ik weet in ieder geval niet. Bovendien zou dat alleen van toepassing zijn op bijv. routes en niet satellietbeelden, toch?

* op wikipedia staat de claim dat google maps sinds versie 3 (van de javascript API) geen VML meer gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Kamiquasi op 14 oktober 2011 20:07]

Volgens mij gebruikt Bing Maps Silverlight. Ook onder XP met IE8 gaat het rap.
Het bedrijf stelt dat WebGL leidt tot 'een lange reeks beveiligingsproblemen' en hint als alternatief op een eigen oplossing.

Alsof IE geen lange reeks beveiligingsproblemen heeft gehad. En die eigen oplossingen ken ik wel van ze. Ik ben ook al zo blij met de komst van dat prachtige gesloten silverlight.
Wat je zegt over IE klopt voor een groot deel, maar zou het niet kunnen dat MS uit die jaren ervaring en uit het verleden geleerd heeft, en daarom een standaard, die zich baseert op rechtstreekse toegang tot hardware drivers, niet zomaar opneemt?

Het dan promoten van hun eigen tech doet een beetje af aan hun geloofwaardigheid, maar het is beter als zeggen:

MS: WebGL suckt!
comm: Ok, wat doen we dan?
MS: Weet ik veel, maar WebGL suckt!
Dat gesloten silverlight werkt anders wel fantastisch, zeker in vergelijking tot flash. Het is ook oorspronkelijk als krachtiger variant op flash gebracht, en het is gewoon inherent beter. Het enige waar ik problemen bij ondervind is na een upgrade op RTL gemist. Dat is een beetje jammer.
Zit het nu even te testen, volgens google zou mijn computer niet geschikt ervoor zijn. Maar ik hebt het toch ingesteld en het werkt echt perfect. Het ziet er prachtig uit en werkt net zo goed als op mijn smartphone en tablet. :)
Hoe heb je dit gedaan?

Ik krijg ook de melding dat mijn PC niet aan de minimum requirements voldoet, terwijl dit wel het geval is.

Heb nu alleen mogelijkheid tot klikken 'Classic' knop.
Het zou mij ook helpen. Kennelijk wordt er toch voor veel (moderne) computers een foutmelding geven "Niet geschikt".

Ook mijn relatief nieuwe I5 laptop zou niet goed genoeg zijn?!
Dit is een echte vooruitgang. Het is voelbaar vloeiender en sneller. Dit soort vooruitgang kan ik enkel luid toejuichen. :)
Je kunt er geld opzetten dat Microsoft een web based DirectX gaat proberen te maken.. en dan natuurlijk alleen ondersteunen in Internet Explorer.. hoop niet dat ze hetzelfde truukje gaan proberen als dat ze deden met DirectX tegen OpenGL...
Die is er al lang. IE heeft namelijk gewoon hardwareversnelling aan boord via Direct2D.
Sterker nog, FF ondersteunt er ook het een en ander van tegenwoordig.

Ik vind het helemaal prima. Als het maar goed werkt, en dat doet het meestal bij MS.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 14 oktober 2011 16:16]

Mét WebGL werkt Google Maps vloeiender maar de lettertypes op de kaarten zien er een stuk minder scherp uit.
Ik krijg op mn gloednieuwe laptop de melding in Chrome 14 dat mijn systeem niet snel genoeg is voor WebGL. Met Flash werkt het toch allemaal prima.

En dan crasht de tab in Chrome...
Crashes zijn eerder mogelijk bij WebGL omdat veel opengl en hardware drivers niet voldoende goed zijn om met webgl om te gaan.
Er worden onvoldoende waarschijnlijk onvoldoende data checks gedaan op de WebGL invoer. Maar controles zouden ook de performance weer aantasten
Klopt, text en kaarten schalen niet goed. Een soort van interpolatie, alsof je je LCD-monitor niet op de native resolutie hebt ingesteld. Verder lijkt het onmogelijk om Streetview in fullscreenmodus te draaien. Al met al een teleurstelling dus.

Het gedraagt zich nu het zelfde als Bing maps. niet verkeerd, maar net niet. Gauw terug naar de oude versie dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013