Hoofdcategorieën
Device Settings

'Apple heeft processor in iPhone 4S ondergeklokt'

Door Bauke Schievink, dinsdag 11 oktober 2011 15:27, views: 81.515

Uit benchmarks blijkt dat de processor in de iPhone 4S minder presteert dan die in de iPad 2. Omdat beide apparaten over Apples eigen A5-chip beschikken, is het aannemelijk dat de fabrikant de processor in zijn smartphone heeft ondergeklokt.

Dat concludeert Anandtech, nadat processorbenchmarks aantoonden dat de iPhone 4S bijna 25 procent lagere scores behaalt dan de iPad 2. Wel presteert de nieuwe Apple-smartphone aanzienlijk beter dan zijn voorganger, de iPhone 4. De iPad 2 zou op 1GHz draaien, waardoor Anandtech verwacht dat Apple de A5-soc in de iPhone 4S op ongeveer 800MHz heeft geklokt.

De techsite onderwierp ook de ingebouwde gpu op de A5-chip aan een reeks benchmarks. Ook daaruit valt op te maken dat de iPhone 4S lager scoort dan de Apple-tablet. Hier is het verschil ongeveer 20 procent, waardoor het aannemelijk is dat Apple de gpu eveneens heeft ondergeklokt. Wel blijft ook hier de iPhone 4S de iPhone 4 ver voor. Ook concurrerende toestellen, zoals de Samsung Galaxy S II, behalen aanzienlijk lagere scores in de benchmarks.

Apple heeft nog geen opheldering gegeven over de kloksnelheden in de iPhone 4S. Misschien heeft het bedrijf uit Cupertino het aantal MHz verlaagd vanwege de kleinere batterij in de smartphone, vergeleken met de tablet. Met een lagere kloksnelheid kan de spanning op de chip doorgaans ook verlaagd worden, waardoor het stroomverbruik minder is.

iPhone 4S benchmarks door Anandtech iPhone 4S benchmarks door Anandtech iPhone 4S benchmarks door Anandtech iPhone 4S benchmarks door Anandtech
Volgende 15:49 Twitter krijgt alleenrecht op de term 'tweet'
Vorige 15:07 Sony zal Vita-bezitters met PSP-games op UMD tegemoetkomen
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Heb dan ook ècht geen 1Ghz nodig om te bellen. Op een iPad 2 kan ik mij die extra snelheid wel voorstellen.

Ik weet niet waar jij je smartphone voor gebruikt, maar bellen doe ik er het minst vaak mee. :)

Tja, je kunt het ook omdraaien: als ik er weinig mee zou bellen zou ik er ook geen 500 euro voor neertellen ;)

Als je hem snapte had je begrepen dat die dus doelt op het feit dat een smartphone meer voor andere dingen gebruikt wordt dan te bellen, bellen kan altijd wel het gaat juist om hoe goed een telefoon de rest (naast bellen) dus kan...

Ik bel bijv. vrijwel NIET :) denk 1 a 2 uur per maand... en toch zit ik dagelijks 2 a 3 uur aan me telefoon voor andere dingen... Oftewel of ik goed kan bellen is dan minder relevant :) Als ik wil bellen (en veel) koop ik wel een dumphone, oftewel een gouwe oude nokia :)

1 of 2 uur vind ik wel erg veel :P

ik bel gemiddeld niet meer dan 30 minuten ofzo per maand.

Inderdaad. 30 min red ik misschien niet eens. Hooguit 20 smsjes en de rest lekker emailen of ping etc.

En dat is niet veel omdat? Je hoeft op Tweakers echt net te doen alsof je een sociaal leven hebt hoor.. Je mag hier gewoon jezelf zijn :)


Nou, wij hebben een heel sociaal leven omdat we mensen opzoeken ipv ze onpersoonlijk via een telefoon te spreken ;)

Nee, dat is sociaal... Ga 's wat meer naar buiten... :P

On-topic:
Het lager klokken van de processor, en zoals ik ergens las zeker de dual cores, kan een beduidend lager verbruik teweeg brengen.

Ik hoor van bijna iedere bezitter dat ze hun iPhone minimaal 1x per dag aan de lader moeten leggen. Sommigen halen het eind van de dag niet eens...

Voor het gemak zouden ze ook de soc bij idle toestand terug kunnen klokken. Scheelt nog meer lijkt me, alhoewel het rendement natuurlijk steeds minder wordt.

[Reactie gewijzigd door Radhe op woensdag 12 oktober 2011 10:48]


toch zou het voor een telefoon hoe smart dan ook een eerste vereiste moeten zijn dat je goed en langdurig kunt bellen.
De batterijduur van de huidige generatie android en IOS toestellen is om te huilen.
Als bellen een vereiste is voor een telefoon ( open deur inderdaad;) dan ben je dus aangewezen op een Symbian apparaat. het enige OS dat blijkbaar een goede gebruiksduur kan leveren. ( E7 Nokia ca 3 a 4 dagen)
De reden dat Apple de A5 onderklokt zal inderdaad wel zijn om ervoor te zorgen dat er tenminste een dag gebruiksduur is. dat is zon beetje het maximum voor iphones op dit moment en ook precies de reden om geen android of iphone te kiezen.
Een smartphone die binnen en dag leeg is komt behoorlijk dom over .

Vandaar ook de markt voor extra batterijen sterk toeneemt. Dit type bijv: http://www.iphoneclub.nl/...-batterij-voor-iphone-3g/
http://www.dealextreme.co...eaker-for-iphone-3g-16083
etc etc..

Misschien is de naam smartphone (al) niet meer van deze tijd? Misschien is een Personal Entertainment Device een betere naam?.

Denk dat er een aantal redenen voor het underclocken zijn, de eerste zoals SED al aangaf de accuduur. De tweede zal denk ik zijn om de warmte. Een iPad heeft een groter oppervlakte waar hij de warmte over kan afvoeren, de iPhone is natuurlijk een stuk kleiner en heeft dus minder oppervlakte. Een gloeiendheet apparaat als je aan het gamen bent in je handen is niet tof (misschien wel in de winter ;)).

Ik stem voor "GlobalLink" Als nieuwe naam voor smartphone. We gaan hopenlijk die kant op namelijk met buigbaar schermmateriaal etc. Concept fotootje:

http://core77.com/blog/ob...handheld_dreams_10902.asp

Nu nog een remake van de serie :) (Earth Final Conflict)

Zal lastig gaan worden op een gegeven moment. zit je op je gemak in de kroeg en dan trekt er iemand even een 12 inch scherm uit zn mauw:P als iedereen dat doet krijg je gekke dingen haha

Prima dan noemen we de iPhone 4S nu iPED :)

Misschien is de naam smartphone (al) niet meer van deze tijd? Misschien is een Personal Entertainment Device een betere naam?.

Denk dat er een aantal redenen voor het underclocken zijn, de eerste zoals SED al aangaf de accuduur. De tweede zal denk ik zijn om de warmte. Een iPad heeft een groter oppervlakte waar hij de warmte over kan afvoeren, de iPhone is natuurlijk een stuk kleiner en heeft dus minder oppervlakte. Een gloeiendheet apparaat als je aan het gamen bent in je handen is niet tof (misschien wel in de winter ;)).
Personal status symbol.. Je kan toch echt niet meer met een iPhone 3 aankomen O-)

De batterijduur van een (smart)phone is voornamelijk afhankelijk van het gebruik en minder van het OS.
Als je een Android smartphone op dezelfde manier gebruikt als een Nokia E7, dan gaat de batterij ook makkelijk 3 à 4 dagen mee.

Hoezo zou je met een nokia minder doen dan met een android? Ik zit met mijn N8 dagelijks op internet en heb best vaak muziek aan en toch gaat hij 2-3 dagen mee.

Ik snap gewoon niet waarom sommige denken dat je met een nokia minder kan?

Mijn HTC Desire S gaat met zuinig gebruik 4 dagen mee. Vooral het scherm is de grootste stroomvreter. Scherm op 15% en na 30 sec uit, auto app killer op 2 uur. Geen live wallpaper ect. 3g alleen aanzetten als je het nodig hebt. Het is maar net hoe je hem gebruikt.

Live wallpapers maakt NIETS uit, behalve als je scherm AAN staat en er geen app op de voorgrond staat. En dat gebeurt zelden bij mij.

3g alleen aanzetten als je het nodig hebt
Altijd dus 8)7 hoe wil je anders whatsapp degelijk gebruiken en consorten?

nee, helaas voor je. De android en iphone zijn vele malen sneller leeg.
Symbian is een zuinig en prima systeem met helaas een vreselijk verouderde interface/gui. Daarom kan een E7 ook met een veel lichtere proc af dan een ander OS. Symbian ligt daar nog steeds ver voor.

Gedeeltelijk mee eens.

Naar wat ik heb begrepen, is dat Android slecht gebruik maakt van de grafische capaciteiten die een phone aan boord heeft. Dit resulteert in een flink hoger verbruik voor de soc/cpu, aangezien die ook alle grafische elementen op het scherm moet toveren en 3D beweringen doet. Een cpu heeft daar significant meer cycles voor nodig t.o.v. een gpu. Ditzelfde geldt namelijk ook voor PC's (ja, ook Mac & co.).

Kun je het cpu gedeelte dus ontlasten door de grafische bewerkingen echt over te laten aan het gpu gedeelte, kan het cpu gedeelte waarschijnlijk ook standaard al meer worden teruggeklokt - uiteraard resulterend in een (zij het matig) langer verbruik.

Wellicht heeft Apple dit trucje dus al toegepast in de 4S, waardoor de kloksnelheid lager kan en toch aanzienlijk beter presteert.

De batterijduur van de huidige generatie android en IOS toestellen is om te huilen.
Als bellen een vereiste is voor een telefoon ( open deur inderdaad;) dan ben je dus aangewezen op een Symbian apparaat. het enige OS dat blijkbaar een goede gebruiksduur kan leveren. ( E7 Nokia ca 3 a 4 dagen)
Helemaal waar, ik heb een crappy Nokia telefoon van 35eu, en die haalt gewoon 2 a 3 weken met zn accu. Er zit dan ook niks extra's op (niet eens en camera).

Hoe duurder de telefoon (en dus meer features), des te slechter de accuduur.

Lol en dan is de batterij om te huilen?

Apple staat juist bekend om haar goede batterijen en energie-efficiënte systemen. Ik kan ruim 2 dagen doen met de batterij van mijn iPhone 4 en kon dat ook met de iPhone 2g. Niets crappy aan als ik dat vergelijk met vergelijkbare htc 's en samsungs.

Het is appels en peren vergelijken als je een Nokia 3310 vergelijkt met een iPhone of andere smartphone.

Als er een telefoon is die het langer uithoudt dan de iPhone 4, is het wel een HTC (: HTC Sensation zo 2 dagen, en dat met zo'n huge scherm. :)

maar wel behoorlijk crappy als je het vergelijkt met een n82 o.i.d. die kunnen bijna 2 weken mee. mij interesseert het trouwens niet dat ik m tel elke dag moet opladen. so what? als ik lig te pitte heb ik daar geen last van

Opladen kost je ook niks etc..

Als bellen een vereiste is voor een telefoon ( open deur inderdaad;) dan ben je dus aangewezen op een Symbian apparaat.
Wat voor onzin is dit nu? Bellen is voor mij een vereiste, en mijn android smartphone doet dat goed. Waarom zou het mij iets kunnen schelen dat ik hem om de 1 a 2 dagen moet opladen? Ik heb twee laders, eentje ligt op het werk en eentje naast m'n bed. Nooit zonder stroom, altijd klaar om te bellen.

Ik heb twee laders, eentje ligt op het werk en eentje naast m'n bed. Nooit zonder stroom, altijd klaar om te bellen.
precies wat ik bedoel. Allerlei zaken regelen voor iets wat al lang gewoon werkte. Dagenlang probleemloos mobiel zijn, mag je toch gewoon verwachten van een koderne telefoon. Helaas lijkt men de beroerde gebruiksduur normaal te vinden.. liever een kerstboom dan een telefoon..

precies wat ik bedoel
Neen, toch niet. Je stelde dat je "aangewezen bent op een Symbian apparaat" als bellen een vereiste is, en dat klopt gewoon niet. Het voorzien van een lader op 2 locaties is niet "allerlei zaken regelen". Het is natuurlijk leuk en fijn om zaken op te blazen om zogezegd een punt te maken, maar het blijft zaken opblazen. Het kost me geen centje pijn en is puur ter gemak.

Punt is dat ik altijd en overal meer dan genoeg kan bellen. Met een android smartphone. Had je nu gezegd "je bent aangewezen op een Symbian apparaat als je vijf dagen autonomie wil", dan had ik je ergens nog begrepen, maar nu simpelweg niet.

Daarnaast begrijp ik eigenlijk niet waarom ik 5 dagen autonomie zou willen. Wat is het nut daarvan? Als ik ooit een reis onderneem waarbij ik dagenlang afgesloten ben van elektriciteit, dan koop ik wel een klein wegwerpbaar beldingetje voor ¤20. Tot die tijd trek ik m'n schouders op bij "autonomie" en geniet ik van de vele functies ter mijner beschikking. 2 dagen is meer dan genoeg.

Een iPhone heeft helemaal geen beroerde batterijduur. Als je 'm op standby laat staan en er alleen wat mee belt (dus 'm gebruikt zoals een niet-smartphone) duurt het ook dagen voordat 'ie leeg is.
Juist het feit dat het een smartphone is zorgt dat je 'm voor meer gebruikt dan alleen bellen en dat zorgt er weer voor dat je accu sneller leeg is. Simple as that. Het is niet de batterij die anders is, het is hoe je 't beestje gebruikt.

Dat vind ik een beetje tegenvallen eigenlijk. Toegegeven, het beestje is nu 2 jaar oud dus het heeft al wel wat geleden, maar mijn vriendin heeft van haar zus een iPhone 3GS gekregen. Ze heeft geen dataplan, dus ik heb het mobiel datagebruik uitgeschakeld en ze kan, als ze wil, enkel via ons WiFi-netwerk thuis de smartphone-functies gebruiken; voor de rest kan ze alleen bellen en sms-en, en dat doet ze niet bijster vaak.

Met bovenstaand gebruik kan ze met moeite 2 dagen vooruit...

Ook bij een smartphone is het bellen nog gewoon een heel belangrijk onderdeel. Helaas is dat bij deze meeste smartphone zoals de iPhone of HTC Sensation qua ontvangst én geluid kwaliteit compleet waardeloos. Qua telefoon verlang ik vaak terug naar mijn stront eenvoudige oude Nokia 6330....

Ik bel niet vaak... maar als ik bel, dan wil ik wel gewoon ontvangst hebben, en een behoorlijke geluidskwaliteit. En dat is bij de huidige smartphones helaas een zwaar ondergeschoven kindje...

Bellen? Wa's da? Een nieuwe app? :)

Misschien wil je wel gamen op je smartfoon of andere apps gebruiken waarbij performance geen overbodige luxe is.

de peformance van de iphone was al ruim voldoende... vergelijk het eens met een bb of een samsung galaxy

Ik denk niet dat dát de reden is waarom het ondergeklokt is.
De iPhone staat nou niet bepaald bekend om accuduur..

Je moet het vergelijken met het vorige model, het is en sneller en doet langer op de accu tijdens bellen... dan lijkt me dat een prima reden.

mischien toch de warmte productie van de chip in z'n kleine behuizing?

Ja, dat is wel het meest waarschijnlijke. Er zit ook geen opening in de behuizing, dus kan het alleen z'n hitte kwijt via het aluminium.

Kan dit dan wel bij de SGS II? Ik denk omdat de iPhone prima presteert op deze klok-snelheid, en meer dus simpelweg niet nodig is. De voordelen (langere accuduur) zullen tegen de voordelen (snelheid?) van een 1GHz geklokte processor.

Dit is trouwens ook weer een mooi voorbeeld dat Apple efficiënter omgaat met de hardware dan andere fabrikanten, maar dat terzijde.

[Reactie gewijzigd door JoeriBlaau op dinsdag 11 oktober 2011 15:43]


Dit is trouwens ook weer een mooi voorbeeld dat Apple efficiënter omgaat met de hardware dan andere fabrikanten, maar dat terzijde.
Dat slaat nergens op.

Het duidt er vooral op dat iedere fabrikant door de kleine formfactor gehinderd wordt bij het uitrollen van nieuwe, snellere CPU's/SOC's, vanwege de warmte ontwikkeling dan wel batterijduur.

Daar is overigens helemaal niets mis mee. Ik snap best dat <wie dan ook> z'n SOC's onderklokt in zo'n geval.

Is allebei een Dual Core Cortex A9 hoor. Alleen de GPU is dus anders..

a-hum, allebei gebaseerd op de Cortex A9. Je weet niet wat Apple allemaal toevoegt/weglaat van het Cortex A9 design om er een Apple A5 van te maken.

Er valt niks weg te laten van "Cortex A9". Cortex A9 is *alleen* maar een CPU core. Zowel de diverse andere SoCs als de A5 voegen daar (naast de GPU) nog heel veel andere units aan toe.

Overigens is wel degelijk bekend in grote lijnen welke units er in de diverse SoCs zitten, in het geval van de A5 simpelweg door een die te isoleren uit een chip en die onder een microscoop te leggen. En in de A5 zitten meer extra units dan je misschien wel zou denken. Meer ook dan in de concurrenten.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op dinsdag 11 oktober 2011 23:32]


Artikel van Ars over oa Apple's afwijkende productie tov andere 'PC fabrikanten', wat oa ondersteund wordt door een verticale supply chain (verdienste van Cook). Waardoor het niet zo makkelijk is om voor andere PC fabrikanten een PC laptop te maken zoals een macbook air. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, de eerste PC Ultrabooks zijn beschikbaar maar wel met hulp van Intel.

http://arstechnica.com/ha...ple-at-its-own-game.ars/2

Vanaf halverwege pagina 2 wordt het interessant.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op dinsdag 11 oktober 2011 17:31]


SGSII gebruikt een compleet andere cpu, mag en kan je dus niet vergelijken.

Wat betreft je 2e opmerking... die moet je toch echt even uitleggen, wat is daar efficiënter aan, zeker vergeleken met de concurrent? Je vind in heel veel verschillende telefoons van verschillende merken dezelfde cpu, maar op andere snelheden geklokt. Dat is heel normaal in die wereld... dus wat is je punt?

@Aaargh!

De basis van beide chips is idd hetzelfde, maar dat gaat eigenlijk niet verder dan de core... de A5 is helemaal gespecificeerd door Apple en is in die staat in geen enkel ander toestel te vinden.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op dinsdag 11 oktober 2011 18:55]


SGSII gebruikt een compleet andere cpu, mag en kan je dus niet vergelijken.
Volgens mij gebruiken beide een dual-core ARM Cortex A9, dit kan je dus prima vergelijken.

Is allebei een Dual Core Cortex A9 hoor. Alleen de GPU is dus anders.

Er bestaat niet zoiets als een een Cortex A9. Er bestaat een basis design, wat ongeveer zo bruikbaar is als een losse intel CPU. Je hebt nog allerlei meuk nodig om er een werkende SOC van te maken. Zo voegen Apple, Samsung, TI, etc, etc allemaal nog hun eigen Applicatie Processors, GPU's en andere foefjes toe (die regelmatig uniek voor het bedrijf in kwestie zijn) die het een complete SOC maken.

Vrijwel alle units in de A5 zijn gewoon ingekocht, en dat geldt net zo hard voor de concurrenten. Er zijn maar zeer weinig stukken IP die door een SoC fabrikant zelf ontworpen worden, en dat is zeker niet regelmatig zo.

Dit is trouwens ook weer een mooi voorbeeld dat Apple efficiënter omgaat met de hardware dan andere fabrikanten, maar dat terzijde.
Ik vind het een mooi voorbeeld dat Apple kan doen wat ze hardware wat ze maar willen zonder dat de normale consument het ooit zal ontdekken ;) Maar ja marketing technisch doen ze het natuurlijk slim... Ze zeggen gewoon dat dr een A5 proc in zit... Meer zeggen ze niet :P Dat die niet dezelfde snelheid bied als bijv een iPad zullen alleen de techies ontdekken

Goed punt. Het maakt de doorsnee hipser echt niet uit wat er in zit. Zolang het maar een iPhone is. Een beredenering waar ik me persoonlijk aan erger, maar ieder z'n keuzes.

T is echter ook weer zo dat voor de basissetup ook niet meer nodig is, de gebruikservaring wordt er niet drastisch beter op - het lijkt me zelfs eerder zo dat Apple de underclock heeft toegepast wegens accuduur.

Wat dat betreft ben ik erg geïnteresseerd in een concurrent waar ons oude vertrouwde merkje mee in zee is gegaan - zeker in t geval van die ene telefoon met die ene naam. :)

Je ergert je aan een beredenering die je zelf bedenkt en niet kan staven... raar hoor.

"Ik denk omdat de iPhone prima presteert op deze klok-snelheid, en meer dus simpelweg niet nodig is."

Jah dat wordt je al sinds het begin wijsgemaakt met de iPhone.. Er is niets snelelrs nodig, kijk maar het draait perfect... En toch komt er elk jaar een snellere variant, dus dat is blijkbaar wel nodig...

Zo kan je natuurlijk niet redeneren. Dat er na een jaar een snellere versie uitkomt heeft te maken met vooruitgang, nieuwe inzichten en ontwikkeling. Iedere fabrikant levert een zo snel mogelijk apparaat af volgens de dan geldende standaarden. Die standaarden zijn na een jaar anders, dus ben je bijna genoodzaakt een snellere versie uit te brengen.

Dat is alleen maar omdat tegen die tijd sommige software en bijv. mogelijkheden op de iPhone weer zwaarder zijn geworden of iets nodig hebben wat pittig is. Dat is toch niet zo vreemd, wat Apple doet is gewoon een iPhone produceren die snel genoeg is (als in alles moet vloeiend lopen) voor de huidige software-mogelijkheden. Wat ik prettig vind aan Apple is dat ze dus gaan voor een soepele UI en goede accu-duur ipv alleen maar meer Mhz-en... inderdaad is dat iets wat mij op een mobiel geen drol uitmaakt, als het maar goed loopt.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 11 oktober 2011 16:19]


Opzicht niet, mijn 3GS met IOS 5 draait nogsteeds erg goed.

Het artikel zegt het al, kleinere accu mindere lange levensduur. Lagere kloksnelheid langere accutijd. De ipad heeft meer ruimte voor een accu dus zal het gewoon zijn om de standby tijd te verbeteren.

Tijdens stand-by wordt een cpu nog veel verder onderklokt, zo draait de Sgs2 in stand-by op 200mhz

Warmteproduktie en stroomverbruik. In de iPad 2 is ruimte voor een joekel van een batterij, in zo'n telefoontje past wat minder ampere-uur.

Warmteproductie = stroomverbruik.

nope, want je scherm geeft ook nog licht, en dat is een aanzienlijk deel van de energeconsumptie van je telefoon. Verder heb je ook nog de radio die redelijk wat zal verstoken, uiteraard afhankleijk van je dataverkeer


Ook de CPU geeft licht, alleen geen zichtbaar licht (voor ons). Maar de gemiddelde mug zal een CPU als nachtlampje kunnen gebruiken ;)

Weet je dat zeker? Ik ga er eigenlijk van uit dat zo'n scherm welliswaar veel energie kost, maar dat het merendeel ook hier bestaat uit warmteproductie.
Ik weet haast wel zeker dat zo'n scherm ook in (near)infrared uitzendt, dus warmte.

offtopic: Goed idee. Ik zal straks als ik thuiskom mijn galaxy s2 eens bekijken met mijn gemodificeerde compact camera die ook near infrared kan zien.
Een demofilmpje van een hete soldeerbout heb ik ooit eens op youtube gezet
http://www.youtube.com/watch?v=4PCeEMkpuMY

near-infrared is geen warmte, dat is wat verder in het spectrum. http://en.wikipedia.org/wiki/Infrared

Vandaar ook 'near' tussen haakjes.
LCD is gewoon niet efficient, het uitgezonden licht in het zichtbare spectrum is maar een fractie van het opgenomen vermogen.

Het is inderdaad het display dat op telefoons meestal het meeste stroom kost.

Mijn beeldscherm (amoled +) gebruikt maar 17% van mijn batterij. (sgs2)

Doe je goed. Kijk nog eens na een spelletje angry birds. Zit ik al gauw op me dan 60% hoor. Wat ik me vooral afvraag is waarom de iphone zo veel hoger scoort op die benches dan de sgs2. Zijn dit voorgeselecteerde benches? Is de gpu beter? Enlighten me:-)

Die twee zijn inderdaad gerelateerd, maar blijven onafhankelijke overwegingen.

Een apparaat kan namelijk voldoende accuduur hebben, maar toch te warm worden. Maar een telefoon kan ook koel zijn en toch nog te weinig accuduur hebben.

Je zoekt een punt waarbij je beide voorwaarden (warmte en stroomverbruik) allebei op het punt hebt waar je ze hebben wil.

omdat de accu anders te snel leeg loopt , de telefoon over verhit raakt ? of omdat het 5 model wel sneller moet lijken .. we zullen het met de tijd zien.

Denk vooral om de accu, 20% langzamer kan resulteren in 50% minder verbruik bijv.

Lijkt me gewoon een afweging die gemaakt kan worden zoals ook met de iPhone 4 gedaan is.

Ik neem aan dat ook de A5-chip schakelt qua snelheid. Dan valt het batterijgebruik reuze mee, omdat het opstarten van programma's ook korter duurt, dus hij gebruikt voor kortere tijd meer vermogen.

Ik heb mijn Motorola Milestone overklokt en merk vooralsnog geen negatief effect qua gebruikstijd op de batterij. Als ik het nodig hebt schakelt hij naar 800MHz, maar idle blijft hij op 125/250MHz hangen (afhankelijk van de situatie/het profiel).

Ik denk dus dat het vooral de warmte is die een rol zal spelen. De behuizing is aanzienlijk kleiner dan een iPad en wellicht was de behuizing niet helemaal berekend op de A5, aangezien de iPhone 4 oorspronkelijk voor de A4 ontworpen was.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom deze underclocked is;

Warmte, accuduur etc prima. Maar zou het wel beetje jammer vinden als ze dezelfde proc in de iphone5 stoppen alleen dan "normaal" geclocked.

Hangt er vanaf. Als ze over een jaar de batterij-capaciteit zover hebben uitgebreid dat het dan wél kan met een gelijkblijvende accuduur.. dan zou ik het prima vinden. Als ze hem dan sneller maken, maar tegelijk de accuduur terug laten lopen, ja dan hadden ze dat net zo goed nu al kunnen doen.


Passief koelen doen ze al. Gelukkig wel.

of omdat het 5 model wel sneller moet lijken ..
Juist dat zal dan ook de reden zijn waar de Galaxy SII ineens langzaam lijkt.. Volstrek onzin natuurlijk.. Dit bewijst maar weer eens dat MHz-en, MB's en MP's niet maar dan ook niets zeggen over de prestaties van een apparaat. En dan niet eens alleen de gebruikerservaring maar ook nog bij synthetische tests..

Misschien is het nu eens afgelopen met claims dat A5 CPU precies hetzelfde is als zijn andere Cortex-A9 broertjes.

Doe mij maar een apparaat wat goed werkt en zo lang mogelijk op een batterij. Een theoretisch snelheidsmonster heb ik niet nodig, de ervaring is wat telt. Waarmee ik overigens niet will zeggen dat ik een 4S ga kopen.. De 4 voldoet nog steeds prima..

@watercoolertje:
The A5 contains a rendition of chip based upon the dual-core ARM Cortex-A9 MPCore CPU[3] with NEON SIMD accelerator and a dual core PowerVR SGX543MP2 GPU.
En de software is juist een van de dingen die geen betrekking hebben op de hardware en de cijfertjes, precies mijn punt dus..

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op dinsdag 11 oktober 2011 15:52]


Misschien is het nu eens afgelopen met claims dat A5 CPU precies hetzelfde is als zijn andere Cortex-A9 broertjes.
Dat is aan de hand van de genoemde benchsmarks echt niet de conclusie hoor :) Dit gaat sowieso niet over de CPU maar over de GPU, en dan nog 2 verschillende OSen is een vrij grote variable :)

Nee want jij hbet het over de CPU terwijl de test op de GPU slaan dus als het inderdaad in beide gevallen direct op de hardware draait zonder tussenkomst van het OS klopt het nog niet wat je zegt :)

De SoC is dus niet hetzelfde maar de CPU wel vrijwel hetzelfde als ze Cortex A9 broeders :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op dinsdag 11 oktober 2011 16:18]


@watercoolertje:

[...]
En de software is juist een van de dingen die geen betrekking hebben op de hardware en de cijfertjes, precies mijn punt dus..
Draaide deze testen direct op de hardware zonder tussenlaag zoals het OS?

Met andere woorden, op zn dooie gemak 2 x zo snel als de Galaxy S2

In deze benchmark wel ja ;) Een toestel is een geheel, deze test richt zich enkel op grafische taken (en dan ook nog op 1 soort berekening)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op dinsdag 11 oktober 2011 15:37]


Niet alleen deze benchmark, bekijk het originele bericht en je zult zien dat ze een aantal benchmarks hebben gedraaid.

Tweakers refereert alleen aan 1 benchmark.

Ik heb gekeken en kom echt niet tot de conclusie dat ie 2x zo snel is als de SGS2 :)

Enkel op GPU gebied, dus nee ik ben het er nog steeds niet mee eens, buiten dat er aardig achterhaalde getallen gebruikt worden wat het verschil kleiner maakt dan ze zeggen. Slaat het nergens op om te zeggen dat een toestel 2x zo snel is omdat 1 (GPU-based) benchmark dat aangeeft. De andere benchmarks geven NIET het beeld dat ie 2x zo snel is :)

In your face Apple-bashers }>

Why ik heb nog niemand horen bashen over de GPU in de A5 hoor :) Wil gelukkig ook niet zeggen dat alles beter is natuurlijk...

Daar ben ik een die hard Android fan zelfs van overtuigd dat die (GPU) de huidige beste (en verkrijgbare) op de markt is :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op dinsdag 11 oktober 2011 15:36]



Tsja ik zou graag een CPU bench willen hebben en niet een GPU bench. Wat heb je nou echt aan een GPU in een telefoon? CPU is veel belangrijker, snelheid vs. stroomverbruik. Dan gamen, video afspelen en fotos maken zullen ze allebei toch wel zeer goed in presteren.

De GPU handelt tegenwoordig ook vaak de GUI af dus simpel gezegd hoe beter je GPU presteert hoe soepeler de GUI reageert.

Niet alleen dat, ik weet niet of dit al gebeurt in mobieltjes, maar op de computer kan je ook de GPU voor voormaling CPU taken inzetten... en dat scheelt enorm.

In windows (desktop) gebeurt dat ook maar ik merk op me desktop echt niet het verschil tussen een HD6650 en 2xHD6950 in Crossfire... Simpelweg omdat er een bepaalde rekenkracht vereist wordt en alles daarboven voor de GUI iig nutteloos is ;)

Dus zodra een GPU genoeg rekenkracht heeft is meer niet perse beter (voor de GUI uiteraard).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op dinsdag 11 oktober 2011 16:26]


CPU bench staat er ook bij in de vorm van een Java test. En daaruit blijkt dat de Galaxy tab 8.9 en de IPhone 4S niet zoveel van elkaar verschillen. Zelfde CPU, alleen GPU is anders.

[Reactie gewijzigd door triviant op dinsdag 11 oktober 2011 16:53]


Alleen blijkt dus in de praktijk dat je er weinig aan hebt onder Android omdat dat OS niet goed geoptimaliseerd is. Dat een 1,5 jaar oude iPhone met een single core CPU op 800MHz even vlot is als Samsung's nieuwste vlaggenschip met dual core 1,2GHz CPU spreekt natuurlijk boekdelen. Dat betekent dat Android gewoon een extra CPU core nodig heeft om enigszins vlot te werken.

Het gaat uiteindelijk om de gebruikservaring van het apparaat en niet de specs en gezien de prestaties van de 4S is deze telefoon aardig future proof.

. Dat een 1,5 jaar oude iPhone met een single core CPU op 800MHz even vlot is als Samsung's nieuwste vlaggenschip met dual core 1,2GHz CPU spreekt natuurlijk boekdelen
Waar haal jij deze informatie vandaan?
Niet uit bovenstaande artikel iig, want daar scored de iPhone 4 in alles het traagste


Edit: die testen waar de 4s boven de SGII staat, zijn GPU benchmarks en zeggen dus niks over de CPU

[Reactie gewijzigd door Sinester op dinsdag 11 oktober 2011 16:47]


Een android toestel kan multitasken, een Iphone enkel in heel beperkte mate. Dat is dus apple's met peren vergelijken. Het nieuwste vlaggenschip van Samsung kan 10 applicaties tegelijk draaien dat kan zelfs de nieuwste Iphone niet.

ach multitasking is overated ... je hebt er toch niks aan.
Android draait lekker je applicaties door en op iphone staat het in een soort "savestate"
En het zal de accu niet goed doen om 10 applicaties tegelijk te draaien, lijkt mij
Uiteindelijk merk je niet eens het verschil.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op dinsdag 11 oktober 2011 18:22]


Het verschil merk je wel degelijk. Bij Apple producten moet je de informatie gericht uit het apparaat trekken door de daar voor specifieke app te openen. Bij Android wordt die informatie je gewoon simultaan aangeboden. Je kunt in één scherm van alle info verzien worden die jij maar wilt hebben. Dat kan bij een Ipad of Iphone simpelweg niet.

Macquarius, ik kan je zwart op wit zeggen dat de cijfers die AnandTech presenteren over de S2 zo goed als allemaal gewoonweg niet kloppen.

edit: Als ik straks tijd heb post ik screenshotjes van oa. mijn score van 2994 in sunspider (deze herinner ik me nog uit het blote hoofd); da's bijna 1100 punten minder (en dus beter) dan het bij AnandTech het geval was. Kijk trouwens overal op het internet in de reacties van het originele artikel, jan en alleman zegt dat de cijfers gewoon op niks trekken

@ allen: Lies, Damn Lies & Statistics
http://www.bestsmartphone...26/javascript-benchmarks/
Ik ben écht diep teleurgesteld in het niveau van vele tweakers die gewoon domweg roepen "APPLE WINT" zonder ook maar iets of wat kritisch te kijken naar deze cijfers.

[Reactie gewijzigd door 108886 op dinsdag 11 oktober 2011 17:26]


Ik zou zeggen, geef een linkje van het zwart op witte feit.

edit: Ok op javascript benchmarks, maar dat is dan ook het paradepaardje van Chrome bijv. en vrijwel het enige wat echt sneller is.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 11 oktober 2011 23:49]


Dus dan kan je 2x sneller bellen en smsen?
Met deze snelheden kan je alles makkelijk aan, een 2x zo snellere processor is overbodig en beperkt alleen maar de accu duur.
Mij lijkt het een verstandige beslissing van Apple.


Apple betaald haar medewerkers niet onder, dat was Foxconn. Foxconn produceert voor Apple, maar is toch echt een ander bedrijf.

Dat is hetzelfde als zeggen dat Nike geen kinderarbeid faciliteert door hun schoenen/voetballen in India te laten maken, als daar minderjarigen 12+ uur achter elkaar ballen in elkaar aan het naaien zijn.

Nike/Apple/<vul naam in> is opdrachtgever, en daarmee (mede)verantwoordelijk voor wat er in de fabrieken gebeurt.

Naar Foxconn wijzen is dan ineens wel ERG makkelijk...

Ik weet niet, maar volgens mij was Apple ook niet happy met dat soort berichten. Foxconn produceert voor allerlei fabrikanten, het is gewoon een fabriek welke je een eigen design kan geven die dan wordt gemaakt (met je eigen kwaliteits-eisen). Maar het blijft een ander bedrijf met eigen management en eigen verantwoordelijkheden en Apple heeft met slechte berichten wel wat gedaan. Verder is Foxconn dusdanig groot dat je bijna een doorsnee van de bevolking hebt, waar dus ook mensen met zelfmoordneigingen en what not gewoon tussen zitten. Dat er dan soms wat plaatsvindt is volkomen logisch, maar werd door de media uiteraard volledig uitvergroot.

Apple betaald haar medewerkers zwaar onder, het is zelfs zo erg dat ze zelfmoord plegen.
Dat doet Apple niet, dat doet Foxconn. Bovendien lag dat meer aan de enorme uitkering die de familie kreeg van mensen die stierven in dienstverband bij Foxconn, het had weinig met het salaris te maken.

Bovendien produceert Foxconn niet alleen voor Apple, misschien 10% is Apple spul. De rest is voor HP, Dell, Acer, Packard Bell, etc, etc.

Maar toch is het kwalijk dat het gebeurd. Als klant van Foxconn zou je hier zwaar op tegen moeten zijn. Als ik kijk naar Albert Hein dan worden al de fabrieken waar zei spullen kopen zwaar gecontroleerd (ook logisch gezien het om levensmiddelen gaat). Dit zouden de klanten van foxcon ook moeten doen. Helaas werkt de overheid natuurlijk ook niet helemaal mee en mag je, volgens mij, alleen vooraf aangekondigde bezoeken / controles uitvoeren dus de bedrijven kunnen gewoon maatregelen nemen.

Maar ja het is zwaar offtopic maar ik vind het wel jammer om te zien dat mensen niet genoeg betaald krijgen omdat wij zo graag de nieuwste en goedkoopste productjes willen hebben. Ik heb laatst nog foto's gezien van een fabriek in China en de werkplekken waren echt triest (vooral als je na gaat dat mensen daar ong 10 uur per dag werken)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op dinsdag 11 oktober 2011 16:10]


Maar ja het is zwaar offtopic maar ik vind het wel jammer om te zien dat mensen niet genoeg betaald krijgen omdat wij zo graag de nieuwste en goedkoopste productjes willen hebben. Ik heb laatst nog foto's gezien van een fabriek in China en de werkplekken waren echt triest (vooral als je na gaat dat mensen daar ong 10 uur per dag werken)
Ben ik met je eens, maar hier op Tweakers doen we daar hard aan mee. Bijvoorbeeld in elk topic over HDMI kabels word je hier haast verplicht om die kabels bij de Action te kopen omdat ze daar zo goedkoop zijn. Waar zouden die kabels nou vandaan komen?

Helaas staat de prijs die wij betalen niet in relatie tot het loon/omstandigheden van het fabriekspersoneel daar.

Dan zou een Nike fabriekswerker het 10voudige verdienen van een Scapino fabriekswerker. Maar dat is helaas niet het geval.

De vraag is wat je wel kan doen, fairtrade misschien

OT: mijn auto is ook ondergeklokt. Dezelfde motor geeft in andere auto's meer vermogen. Voordeel is wel dat hij al lang meegaat.

[Reactie gewijzigd door stefanv op woensdag 12 oktober 2011 03:56]


Als klant van Foxconn zou je hier zwaar op tegen moeten zijn.
Waarop? Dat ze een levensverzekering hebben op de werknemer, ten bate van de familie van genoemde werknemer? Als een werkgever dat hier zou doen zou ie 'beste baas van het jaar' prijzen winnen.

In tegenstelling tot wat veel media je willen doen geloven hebben de klanten van Foxconn wel degelijk allerlei eisen op dat gebied, en dat geld ook voor de Chinese overheid.

Ja natuurlijk maar toch is de levenskwaliteit van die persoon een fractie vergeleken met wat wij gewend zijn. Ik snap dat het vanuit het oogpunt van die persoon super kan zijn (niet alleen voor hem, ook zijn familie idd) maar dat betekend nog niet dat het goed is.

Ik werk hier zelf hard aan mij, iets harder dan andere omdat ik wel eens iets voor mijn werk moet doen met chinezen maar wanneer de discussie oplaait en je dr goed over gaat denken dat zou vrijwel niemand willen ruilen met iemand in zo'n fabriek. Wij klagen allemaal wel eens wanneer we een aantal weken veel uren maken en dus weinig naast het werk doen maar in China heb je veel mensen die lange uren maken en dan op de fabriek leven (of in een campus naast de fabriek) en dus alleen in het weekend echt vrij zijn.

Heel hun leven lang...

Maar ja dat geldt natuurlijk niet alleen voor de hierboven genoemde namen zoals Foxconn of Apple, dit geldt voor enorm veel bedrijven. De echt grote hebben hun zaken geregeld naar de standaard wat het westen heeft van Chinese bedrijven maar ik weet zeker dat de kleinere fabrieken (of iig degene die minder in de spotlight staan) nog een aantal jaar achterlopen op dit gebied

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op dinsdag 11 oktober 2011 20:50]


Linkje?

Kan me niet herinneren ooit zoiets gelezen te hebben.
Wel waren er in de fabriek waar apple spul liet produceren (net zoals een heleboel andere fabrikanten zoals Dell, Sony, Nokia enz.)

[Reactie gewijzigd door boelensman1 op dinsdag 11 oktober 2011 15:49]


Apple heeft wel degelijk contracten bij zijn leveranciers over niet onderbetalen, en controleert dat ook regelmatig (zeggen ze). Dat er een aantal zelfmoorden waren is waar, maar het was nog altijd minder dan het aantal zelfmoorden per inwoner in Nederland. Hier hebben we er 5 per dag, daar (uit mijn hoofd) 20 in 1 jaar, en er werken 1 miljoen mensen. Dus die mediahype valt heel erg mee.

Daarnaast, wie is er nu hypocriet bezig? De leverancier, of de consument die het product koopt?

De Iphone 4S werd afgekraakt vanwege de "matige" specs. Het is dan wel vermakelijk om te zien dat ondanks die mindere specs de Iphone 4S de concurrentie ver achter zich laat. (op dit moment)

Op dit moment zou ik eigenlijk liever wat geloofwaardige cijfers zien. Mijn SGS2 haalt in de meeste van deze tests een stuk betere scores dan Anandtech hier presenteert.

De iPhone 4S is een knap toestel, maar 1) het kost 200¤ meer dan een GalaxyS2, en 2) deze cijfers slaan gewoon nergens op. Ik geef het een week en dit artikel wordt volledig ontkracht.

Dan zal je moeten kijken naar wat jij anders doet dan Anandtech en of dat op een goede manier gebeurt, want dat zou frappant zijn.

Hoezo frapand kijk naar de cijfers van de benchmarks van tweakers en je ziet al dat de SGS2 ruim 30% beter is (sunspider haalt echt geen 4000+ maar rond de 3000 en een beetje, dan is het verschil met de 4S ineens geen factoor 2 maar facoor 1.5) dan anandtech beweerd in sommige test...

Waarom ziet tweakers het verschil, en gebruikers zo te horen ook? Het is juist frapand dat er blind van cijfers uit wordt gegaan :)

Ik zou zeggen lees de comments op Anandtech want daar wordt dit meerdere keren aangehaald. Anandtech test met standaard ROMs en de standaard browser. Uit de comments blijkt dat dan de cijfers dus ook realistisch zijn.

Dus, voordat je op een crusade gaat voor de juiste cijfers, hoe heb jij het getest en wat is het verschil tov Anandtech? Welke versies van test software, welke browser, welke rom? Als je echt zo dol bent op correcte cijfers dan post je dat.

2.3.3 dolphinbrowser

Beter opletten

de iPhone 4s werd afgekraakt omdat de verschillen minimaal zijn met de vorige iPhone. alleen dus betere specs, geen cosmetische verschillen, of echte inovaties

Dat de specs lekker zijn kon iedereen ook wel bedenken

Het grappige is dat als de iPhone mindere specs heeft dan andere telefoons hij hierop wordt afgezeken, en als de specs beter zijn dan worden deze als irrelevant beschouwd. Zo ging dat vorig jaar ook met de nieuwe display die een grote vooruitgang was ten opzichte van de 3GS en alle andere low-res telefoons van die tijd.

De iPhone 4S is fors sneller dan de iPhone 4 en heeft een veel betere camera. Bovendien zitten er veel innovaties in iOS 5. WiFi-sync en iCloud gaan zorgen voor een hele fijne verbetering van het gebruiksgemak, vooral voor mensen met meerdere iOS-devices. De meeste features in iOS 5 (alles behalve Siri) zijn weliswaar ook beschikbaar voor de iPhone 4 en 3GS maar het zijn wel verbeteringen die het iPhone-platform beter maken. Het is overigens ook een voordeel van de iPhone dat je vooraf weet een apparaat te kopen dat in ieder geval twee jaar lang software updates krijgt inclusief nieuwe features en waarvan het uiterlijk na een jaar niet is verouderd. Bij andere fabrikanten is die zekerheid er vaak niet.

ook alleen bij de open GL es 2.0 test. de cpu en over test zijn er nog niet.
(of staat er in ieder geval niet bij als vergelijking)
dus erg kinderachtige en flauwe trol.

Er zijn al wel andere tests gedaan. Engadget heeft bijvoorbeeld laatst de resultaten van de SunSpider benchmark gepost: http://www.engadget.com/2...00mhz-show-major-gpu-upg/

Dat is voornamelijk een CPU-test met behulp van de Javascript-engine van de browser. Ook in die test scoort de iPhone 4S ongeveer 2x zo snel als de Galaxy S2.

"Dat is voornamelijk een CPU-test met behulp van de Javascript-engine van de browser. Ook in die test scoort de iPhone 4S ongeveer 2x zo snel als de Galaxy S2."

De iPhone 4S haalt daar een waarde die gelijk is aan de Galaxy Tab, een apparaat met mindere hardware dan de Galaxy S2 maar wel draaiend op een nieuwer OS. Als er voor de S2 dus ook een OS3.x komt zal deze vrijwel zeker ongeveer hetzelfde scoren als de 4S. Moet er wel een 3.x OS voor komen natuurlijk...

Hehe hoe dan ook heb ik het snelste apparaatje dus ;) Is het niet de SGS2 is het wel me Transformer met een gare/verouderde Tegra2 die alles weg blijkt te blazen :D

En wat doe je dan precies met die snelheid vraag ik mij af, op zowel een smartphone als een tablet doe ik bar weinig aan reken-intensieve taken. De GUI is vaak al snel zat, tenzij dat bij Android idd niet optimaal werkt nog (wat mijn ervaring van een jaar geleden nog was). Ben wel benieuwd naar apps die die snelheid idd rechtvaardigen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 11 oktober 2011 16:38]


Tegra optimized games :P Zijn wel erg mooi (voor zo'n device) maar verder is snel, snel zat :P

Ik kijk veel films op mijn tablet (ook n transformer) en op dat gebied ben ik erg blij dat ik zo'n snel apparaat heb. Nu gaat nog steeds niet alles soepel maar een hoop wel

Al denk ik niet dat het vloeiend afspelen puur op de specs afgerekend kan worden, ik denk persoonlijk dat dit ook te maken heeft met de software (en heb je dus alleen snelle specs om het gemis van geoptimaliseerde software te ontlopen)

Dus ja op die 2 zaakjes na ben ik het helemaal met je eens, en als ik nu eens eerlijk kijk naar het aantal games wat ik speel dan praat je over 1 keer per maand ofzo

Ik maakte meer een statement :)

Alsof de Tegra 2 in me transformer de snelste is XD Eerder de sloomste... Maar in bepaalde test scoort ie hoger ;) Dus wat Bradd Pitt voor mij zei, het is meer een softwarekwestie dan een hardwarekwestie bij de meeste browser/javascript test ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op dinsdag 11 oktober 2011 18:06]


GPU = Games en User Interface
CPU = User interface en berekeningen.

Denk dat je liever zo'n combi hebt als andersom... of wil je graag trage games maar snelle synthetische benchmark draaien?

Zoek eens op peacekeeper benchmarks van de iPad 2 vs de Galaxy S2. Ik denk dat je vaker browser intensieve taken nodig hebt dan hoge prestaties bij games.

Zullen we wel even appels met appels blijven vergelijken? De Galaxy S2 is alweer een halfjaar oud (een eeuwigheid op IT-gebied natuurlijk). Vergelijk hem dan met de bijna gelanceerde Nexus Prime van Google. Die wordt overigens ook overclockt volgens de geruchten van 1,5GHz naar 1,2GHz :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op dinsdag 11 oktober 2011 15:43]


Dat is onderclocken... en we zullen wel zien.. ben benieuwd hoe de Nexus Prime gaat presteren.


Waar heb je het over .. Hoe moet je "phone" dan alle taken uitvoeren? Mechanisch?

Misschien moet je eens "een phone" uitproberen, met name een smartphone dan. Dan weet je wel waarom dit handig kan zijn.

Mijn oude iPhone 3G was zo ontzettend traag en de snellere CPU toen in de 3GS en 4 waren daardoor een verademing. Niet meer 3-4 seconden wachten tot je settings scherm werd geopend.

Smartphones zoals de iPhone gaan steeds meer doen en hebben steeds meer reken kracht nodig. Zeker niet om te bellen, maar dat is ook niet meer het primaire doel van dit apparaat. Nog een paar jaar en je hebt thuis geen PC meer staan, alleen een beeldscherm, keyboard en muis die draadloos communiceren met je smartphone. Altijd je PC op zak, dat is het idee van steeds snellere CPU's in een telefoon.

Simpel , omdat het kan. Als iedereen zo een instelling had , dan stonden we nergens.
dan zat iedereen nog met een nokia 3310 , want het doet wat verwacht wordt.


On topic:
Ofwel is het inderdaad een technische belemmering (warmte/batterijduur). Hoewel dit toch dingen zijn die vermeden kunnen worden.

Of apple maakt ergens plannen om een 4s+ oid te maken die wel op 1gz loopt.. Maar lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Rare keuze mijn insziens.

Het betreffende artikel trekt ook nog andere leuke conclusies. De iPhone 4 en iPhone 3GS zijn ook in de verschillende benchmarks meegenomen waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen iOS 5 en iOS 4.2.1. Daarin zijn ook significante verschillen te zien, met soms zelfs een (meer dan) verdubbeling van prestaties.

De komende software update draagt dus ook een behoorlijk steentje bij aan de snelheid van de 4GS, én de bestaande modellen.

Jep, lijkt op het "kunstje" wat Google deed bij de overgang van Android 2.1 Eclair naar 2.2 Froyo. Toen werd een 600Mhz ARM11 HTC Legend ineens sneller dan de 1Ghz Snapdragon SE X10.

Een vriend van me met een 3GS zei nog bij het lezen van dit artikel: Oooh nu hou ik mijn 3GS nog wel even, daar hoef ik geen 4(s) voor te halen..

"Slecht" voor de verkoop dus, dat iOS5 haha

[Reactie gewijzigd door Dahwe op dinsdag 11 oktober 2011 15:41]


Maar ook goed voor de verkoop.. Support is ook belangrijk, misschien niet voor Android liefhebbers maar wel voor mij.

Kortom koop gewoon een iPad 2 als je al een iPhone hebt.

Elke telefoon is een compromis tussen snelheid, batterijduur en grootte. Iedere fabrikant heeft zijn eigen redenen om die balans anders te leggen. Sommigen maken meerdere modellen waarbij sommige de maximale snelheid krijgen en andere een wat lagere. In het geval van de iPhone is er maar 1 model, en is het dus logisch dat Apple een tussenweg kiest waarmee zij denken dat de meeste mensen het beste uitkomen.


.. of misschien omdat alles lekker smooth loopt, zoals je zelf al zegt? Het is maar een ideetje.

Als Apple vindt dat het ding fijn loopt op deze snelheid, waarom zouden ze dan de accu sneller laten leeggaan dan nodig is.

Raar dat een 800MHz-toestel nog zoveel kost. Het is wel zo dat alles smooth loopt omdat de software helemaal is afgestemt op de hardware, maar dit is weer een duidelijk voorbeeld dat mensen alleen maar voor het Apple-logo gaan.
Klopt ook wel, maar ik snap van Apple niet waarom er zo een snelle processor in moet.. En dan nog gaat lopen onderklokken 8)7 Ten tweede is het een beetje overkill voor een smartphone om er zo een snelle processor in te stoppen. Wat wil je dan doen.. Een fullHD film kijken op een 3" schermpje? :X

Wat dacht je van een full HD film streamen vanaf je iPhone naar je full HD televisie?

Om maar een optie te noemen wat deze en toekomstige steeds snellere CPU's ons gaan brengen.

Daar heb je dus geen zware CPU in je smartphone voor nodig aangezien je TV dan deze decodeert en niet je telefoon. Of te wel onzin argument.

STREAMEN heeft niks te maken met je TV, die ontvangt het signaal en laat het zien... Meer niet :P

Want jouw TV heeft wel een zwaar genoeg CPU om te decoderen?

Ik heb liever een smartphone met een zware CPU waar ik ook andere zaken mee kan doen en mobiel mee ben dan dat mijn TV een zware CPU heeft.

ook @Mellow Jack

Als jij gaat stream dan verzend je alleen bytes richting de TV, de TV is de geven die deze moet decoderen. Als jij dus een mkv bestand verstuurt is de TV die deze interperteert en niet je telefoon.

Ja mijn TV kan dat, ik kan met mijn mobiel een full HD filmpje laten stream naar mijn TV en die speelt dat vervolgens af en niet mijn telefoon.

Dat is wel een feature wat ik erg graag zou willen, maar dan via de hdmi-out.

maar ik snap van Apple niet waarom er zo een snelle processor in moet.
Simpelweg omdat ze dan het schaalvoordeel hebben: ze produceren immers enorm veel van die processors, ook voor de iPad. Het is gewoonweg goedkoper om veel van 1 ding te maken. En een deel ervan laten ze dan wat langzamer lopen. Dat is alles.

Bovendien staat het ook beter als men domweg de specs gaat vergelijken. Je hoeft in een Audi S8 niet persé sneller te gaan rijden dan in een VW Passat.
"Hahaha... mijn ouwe [Android-phone] heeft zelfs betere specs" is bij voorbaat al de kop ingedrukt. Of zelfs: "mijn onder geklokte 4S presteert al beter dan jouw SGS2"

En natuurlijk neem ik aan dat er ook mensen zijn die de 4S gaan kopen om die dan de 'overklokken'. Hierbij stelt Apple deze mensen ook tevreden en vervalt tegelijk ook de garantie; twee vliegen (waarschijnlijk meer) in één klap.

Kortom, tal van bijkomende voordelen :) .

Er zit wel redelijk fancy stem herkenning in, wil dat echt gaan werken dan kan je proc in principe niet snel genoeg zijn. Je kan natuurlijk wel alles via een server doen, maar daar ben ik nooit zo'n fan van geweest (geen bereik = geen stemherkenning, buitenland, etc).

Ook denk ik dat ze de idevices steeds meer als gaming device neer willen zetten. Ik verwacht persoonlijk veel van de video streaming/mirror mogelijkheid van iphones naar apple TV. Ik ben geen gamer, maar zie het nog wel gebeuren dat je iphone de controller is en je gewoon streamend op je 50" TV aan het gamen bent.

De tijd dat je alleen maar belt met je telefoon is al een paar jaar achter ons.

Prima, maar voordat Siri door apple overgenomen werd was er ook al een iPhone app van (inmiddels uiteraard uit de store gehaald) die het ook prima op een 3G deed. Met OS-integratie kan dat dus alleen maar sneller worden.

je geeft zelf al 2 redenen waarom dat niet waar is.
alles draait super smooth en in vele benchmakrs is hij de Exynos te snel af...
MHZ =! performance, en in de benchmarks staat hij constant bovenaan (onder de ipad 2 met de zelfde processor) kortom dit is mogelijk de snelste mobiele ARM van het moment,. 800Mhz of niet.

OT: mooie scores, die GPU is zowieso erg indrukwekkend!, en overall zijn de scores lang niet slecht. hopen dat de batterijduur door te niet extreem hoge clock ook acceptabel is, dat zou helemaal mooi zijn.

Of misschien koopt men de telefoon wel omdat, en ik citeer je eigen tekst, "alles smooth loopt omdat de software helemaal is afgestemt op de hardware".

Heb je hier überhaupt wel over nagedacht? Misschien dat je het gemist hebt, maar de MHz-race is al een tijdje over ;) Het is tegenwoordig belangrijker wat er per kloktik gebeurt, behalve dat spelen er nog wat andere zaken mee, maar verdiep je eerst maar eens in bovenstaande.

Wil je daadwerkelijk zeggen dat je liever een 1GHz toestel koopt die sluggish aanvoelt dan een 800MHz toesten met een soepele interface, alleen maar omdat het getalletje hoger is?
Specs boeien me totaal niets in the end. Het gaat om hoe het toestel dagelijks functioneert, niet om wat er in het specstabelletje staat.
Als ik er alles mee kan doen mag het desnoods een 1MHz processor betreffen, wat boeit dat? Zolang de functionaliteit er niet onder lijdt; prima.

[Reactie gewijzigd door Intrepidity op woensdag 12 oktober 2011 00:49]


Wil je daadwerkelijk zeggen dat je liever een 1GHz toestel koopt die sluggish aanvoelt dan een 800MHz toesten met een soepele interface, alleen maar omdat het getalletje hoger is?
Specs boeien me totaal niets in the end. Het gaat om hoe het toestel dagelijks functioneert, niet om wat er in het specstabelletje staat.
Als ik er alles mee kan doen mag het desnoods een 1MHz processor betreffen, wat boeit dat? Zolang de functionaliteit er niet onder lijdt; prima.
Eindelijk iemand die het snapt.. Ik heb een Blackberry, en die is echt al een paar jaartjes oud maar werkt lekker smooth.. En batterij gaat 3 dagen mee, en doe er behoorlijk veel mee. email chat txt muziek, films.. af en toe een game... En die heeft echt geen dual core 1ghz of zo

[Reactie gewijzigd door demilord op woensdag 12 oktober 2011 07:01]


Ze blijven wel komen met benchmarks van GLBench he, zeker optimized voor A5.

Dus 800mhz en 512mb geheugen, valt me allemaal wel een beetje tegen voor die prijs die ze toch vragen.

MHZ =! performance, je kan ook zo redeneren... waarom moet ik bij Android zoveel betalen voor crappy software.. schijnbaar trekt de software zoveel dat er weinig overblijft...
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:49 Twitter krijgt alleenrecht op de term 'tweet'
Vorige 15:07 Sony zal Vita-bezitters met PSP-games op UMD tegemoetkomen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011