Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 61, views: 12.859 •
Submitter: Bor de Wollef

In een interview stelt Sergey Grigorovich, hoofd van de studio waar shooter Stalker 2 wordt gemaakt, dat de game mogelijk een permanente internetverbinding vereist en dat delen van het spel tijdens het spelen van de server moeten worden geladen.

Grigorovich deed zijn uitspraken in een interview met een Oekraïnse website. Het hoofd van de studio in Kiev van ontwikkelaar GSC Game World stelde dat de beveiliging van Stalker 2 wordt opgevoerd. Om de welig tierende piraterij in de voormalige Sovjet-Unie het hoofd te bieden, wil de ontwikkelaar het schietspel beveiligen door een permanente verbinding met het internet te eisen tijdens het spelen. Die verbinding wordt gebruikt om delen van het spel te laden tijdens het spelen.

'Tekstuele informatie, code en quests' zullen tijdens het spelen gedownload worden, stelt het studiohoofd. Nadat het interview vertaald en op diverse buitenlandse sites geciteerd was, zwakte Grigorovich zijn uitspraken echter af. Via Twitter liet hij weten dat de studio een dergelijke beveiliging slechts overweegt, maar daarover nog geen definitieve beslissing heeft genomen.

Ondanks de titel is Stalker 2 het vierde deel in de serie. De game is gepland voor 2012 en verschijnt niet alleen voor de pc, maar ook voor de Xbox 360 en PlayStation 3. De voorgaande delen van de serie spelen zich af rond de kerncentrale van Tsjernobyl, in een alternatieve werkelijkheid, waarin de speler het opneemt tegen mutanten. Over Stalker 2 is nog weinig bekend. De titel is waarschijnlijk een werktitel.

Reacties (61)

Grappig, er is 10 minuten geleden aangetoond dat DRM zich niet verhoudt tot winst, link...
Dat gaat om DRM op muziek niet op games.

Misschien heb je een beetje gelijk. Zelf heb ik gezien afgelopen jaren bij pc games. Hoe vervelender de DRM, des te meer mensen het willen kraken.
Terwijl er een positieve trend lijkt te zijn rondom de prijs van pcgames(?)
Battlefield 3 limited edition is ¤35 en voor ¤36 heb je Rage. Toch wel de 2 topgames.
Als men op die prijzen blijft hangen snap ik niet waarom iemand nog zou willen downloaden? (cracks, updates en patches, online/multiplay, freezes en chrashes 8)7 )

Edit: Maandag ochtend..

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 10 oktober 2011 10:34]

Dat zijn niet de RRPs maar de kortingen die winkels geven zodat hij het spel bij die winkel koopt. De RRP voor Battlefield 3 en Rage is gewoon 50 euro. 30 tot 40% van de prijs gaat naar de retailer, dat is dus ook de marge van de retailer om het product goedkoper te verkopen.
Doet dat er toe? Voor de consument maakt dat echt geen drol uit. Bottom line is dat de game voor 35 euro in de winkel ligt, niet voor 50 euro.
Nou dan moet je toch is een bril kopen hoor, want hij kost in een winkel gewoon ¤ 49,99 en niet ¤ 35,-


Rage:

BartSmit

Intertoys


Battlefield 3:

BartSmit

Intertoys

Alleen bij Online Winkels waar je niet naar binnen kan lopen en alleen via de internet kan koppen zijn ze er voor rond de ¤ 35,-

En er zijn heel veel mensen die het bij Bartsmit en Intertoys koppen.


Ontopic: Maar het is wel achterlijk dat de ontwikkelaar Stalker 2 overweegt 'always on' drm te gebruiken, want dit zorgt juist bij PC games er voor de mensen ze gaan downloaden en niet koppen 8)7
Ook al is BF3 voor 10 euro verkrijgbaar. Er blijven mensen die geen cent willen betalen. En zij verpesten het voor de rest.
DRM is de reden dat ik een aantal spellen gewoonweg niet heb aangschaft (en dus ook niet gespeeld) als protest. Zo graag wilde ik ze nu ook weer niet spelen, jammer dan.
Het stuk waar jij naar verwijst gaat over muziek. Dit is software. ;)

OVerigens snap ik de ontwikkelaars wel. Alle 3 de delen waar zeer eenvoudig te kraken dus het is logische dat ze daar wat aan willen doen.
Ik hoop alleen wel dat niet de eerlijk betalende consument de dupe wordt van de DRM. Iets wat we in het verleden wel vaker hebben gezien...
Het stuk waar jij naar verwijst gaat over muziek. Dit is software.
Het zijn beiden data, ofwel een rij bitjes, ofwel een rij putjes in een DVD.
Nee muziek is data.
Aps games is software. Dus programma met data.

Muziek is dus puur data.
Muziek is geluid; dus een golfje ;).

Alles dat je digitaal opslaat -muziek/films/programma- BESTANDEN zijn een rij bitjes =)

[Reactie gewijzigd door BoozeWooz op 11 oktober 2011 09:24]

Ik hoop alleen wel dat niet de eerlijk betalende consument de dupe wordt van de DRM.
Natuurlijk worden die de dupe. En in dit geval ook de niet-betalenden. Want als er besloten wordt dat er te weinig spelers meer over zijn, of als het game-bedrijf failliet gaat, wordt de DRM-webserver gewoon offline gehaald en kan je je spel wegflikkeren.
Ook brengt het veiligheidsproblemen met zich mee - wat als zo'n DRM-webserver gehackt wordt? Wat waarschijlijk ooit al eens gebeurd is.
Verder kunnen er ongewenste zaken opgedrongen worden, zoals het onmogelijk maken om je game te verkopen op de 2e-hands markt.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 10 oktober 2011 10:39]

Ik ben het eens met je stelling echter mogen we niet vergeten dat we een game niet "kopen". We mogen gebruik van de software maken maar het wordt geen eigendom. We hebben nauwelijks rechten, slechts privileges.
Ik ben echter benieuwd hoe zich dit juridisch verhoudt als je gebruik koopt van een game waarna een deel van de game niet meer te spelen valt....Heb je recht op teruggave omdat het product niet meer doet zoals toen je het "kocht" 8)7

Het probleem met dit soort drm-verhalen en rechten op software is aan de door ons (? stemgeheim) gekozen volksvertegenwoordigers om op te lossen. Wetgeving dus....
Voorlopig kunnen ze doen wat ze willen, wij als een kudde makke schapen volgen toch wel de marketingmachine....(ik heb trouwens ook net de algemene voorwaarden van Origin blindelings geaccepteerd en BF3 beta geinstalleerd...) :z
Precies wat je zegt, en wat in het vorige artikel ook aangehaald wordt: De eerlijke koper is de enige die er echt de dupe van wordt.
(ik herrinner me een game, ik meen spellforce, waarbij ook zo'n geweldige DRM zat, werkte voor geen meter, en het is erop uitgedraaid na verschillende contacten met hun support dat ik gewoon ben gaan "shoppen" bij de piratenbaai...
En dan draait alles direct als een zonnetje ;(

Dit soort oplossingen zijn alleen symptoonbestrijding. De mensen die hierdoor afhaken zouden de content waarschijnlijk toch niet aanschaffen (ongefundeerde aanname).

De games met DRM blijken net zo makkelijk te kraken als zonder, en ik denk zo dat de "crackers" zich alleen maar meer hard maken om zaken mét DRM te kraken, puur al om het feit dat het er op zit.
Uit die link:
Uit de analyse blijkt zelfs dat {als DRM wordt toegepast} onder sommige omstandigheden, behalve de piraterij, ook de inkomsten dalen.
Met andere woorden, volgens dat onderzoek: meestal dalen de inkomsten dus niet... Dat staat er toch? Soms = minder dan 50%. Lijkt mij.
Wij van wc-eend adviseren wc eend. Dat onderzoek kan dus direct de prullenbak in

Dit leidt tot lagere prijzen voor downloads en cd's. Consumenten zijn daardoor eerder bereid te betalen", staat in het onderzoek.


Nou , DRM beveiligde games en niet DRM beveiligde games kosten nog gewoon evenveel, dat is feit 1 .In het onderzoek staat dat het kan leiden tot lagere prijzen, dit is nog nooit gebeurd met een drm-vrije game. En het is gewoon een enquete die ingevuld is met de vraag, wat koopt u meer, beveiligde (DRM) software of software die niet beveiligd is.

En dat artikel gaat over muziekpiraterij en niet game-piraterij

[Reactie gewijzigd door Rockvee2 op 10 oktober 2011 10:30]

En hoe vaak lees je hier niet in de comments dat mensen de game net downloaden ipv kopen vanwege DRM? Als de mensen die dat schrijven eerlijk zijn dan klopt de stelling wel degelijk.
Always-on DRM is vooral irritant op die momenten dat je geen internet hebt. Zoals een maandje geleden toen Ziggo er een hele avond uit knalde. Gelukkig heeft Deus-ex geen always-on DRM en kon ik Steam gewoon in offline mode starten om te kunnen spelen. Anders was ik heel erg pissed off geweest.
Om de vergelijking goed te maken, moet je even snel stiekum een kopie van die BMW maken. En het origineel dus laten staan. :P
You wouldn't download a car :*)

[Reactie gewijzigd door BoozeWooz op 11 oktober 2011 00:40]

Ik wil ook graag een auto maar op veel auto's zit een inbraakalarm, dan ga ik toch ook niet de ruiten ingooien om zo met een opel of bmw weg te rijden?
Ah, daar is de autovergelijking weer. In dit geval gaat het er dus om dat je EIGEN gekochte auto DRM heeft en niet kan starten als je geen internetverbinding op die parkerrplaats hebt... terwijl de dief daar dus juist geen last van heeft.
Zie hier het argument van iemand die het niet kan winnen met echte argumenten en dus maar loze vergelijkingen trekt die nergens op slaan.

Als je het dan toch goed wilt doen vergelijk je het met een huis kopen waar je geen sleutel krijgt, maar je met je mobiel moet inbellen naar een nummer waardoor je huis ontsloten wordt. Dit nummer kan alleen wel eens overbelast zijn, of het telefoon netwerk ligt eruit, waardoor je je eigen huis niet in komt totdat dit opgelost is.

En kom op, nog steeds de auto vergelijking |:( Heb je de afgelopen 10 jaar onder een steen geleefd zodat je niet weet dat deze vergelijking al lang niet meer kan.


En " ik heb nog nooit last gehad van DRM" :O dus jij hebt er geen last van, dus het probleem bestaat niet, simpele ziel.
Helaas... als je even de link in jouw artikel volgt, dan blijkt dat het onderzoek helemaal niets heeft aangetoond. Ze hebben alleen beredeneerd dat DRM een extra barriere voor verkoop is... En dat er daardoor wellicht misschien minder verkoop zou zijn. Er is geen enkel bewijs geleverd voor die stelling.

Onderzoek op het niveau van de 'vleesetende hufters'....
Niet alleen dat maar ook het feit dat het in totaal een paar uur duurde voor de Ubisoft oplossing (die exact het zelfde was) gekraakt was en men gewoon de Ubisoft games kon spelen zonder de verbinding nodig te hebben en dus mensen die een slechte of geen verbinding hadden zich eigenlijk automatisch tot de gekraakte versie wenden omdat deze ook voor hun te gebruiken was.

Laten we hopen dat ze zo'n belachelijke "beveiliging" toevoegen dan zitten er in ieder gevalgeen rootkits, andere spyware, cripleware of rommel bij en dan is het kinderlijk eenvoudig om een gekraakte versie te maken voor de release groups. :)
Jammer. De enige personen die hier last van zullen hebben zijn legitieme klanten. Piraten hebben dit binnen een week gecracked en kunnen rustig op hun laptopje spelen zonder internet.

Denk sowieso niet dat ik nog een STALKER spel ga spelen, ik vond Call of Pripyat zeer tegenvallen.
Maar hoe gaat dat dan met delen die via internet geladen moeten worden tijdens het spelen?

[Reactie gewijzigd door TMBST op 10 oktober 2011 10:33]

Die staan al ge pre-load op je harde schijf en worden ingeladen door de crack...
Er is een oplossing voor alles.
Het ligt er aan of ze statische content van de server gaan halen of dynamische content.
In het geval van statische content kan een cracker dit simpel weg capturen, en zelf een nep-server maken die de content serveert.

In geval van dynamische contect, waarbij de bots op de server draaien en de gebruiker daar mee interactie ondervingt, is dat niet het geval. Dan ontstaan er oneindig veel mogelijkheden. In dat geval hoeft de game-developer alleen maar te zorgen dat de gebruikers-accounts op de server goed beveiligd zijn.
De 1e reactie was op moment van mijn schrijven nog niet zichtbaar. Dus helaas kan ik daar niks aan veranderen. Maar in ieder geval bedankt voor je oplettendheid.
Gaat om muziek piraterij en niet om game-piraterij :)
Tot hoever dit werkt dan eh.
Games waarbij een live account nodig is, dacht men ook het lek boven te hebben :+

Ik denk dat deze manier van beveiligen binnen de kortste keren gekraakt is, en men fijn zit te spelen zonder permanente internet verbinding.
Hopelijk dat de Steam versie deze always on drm niet krijgt. De laatste prince of persia had ook een dergelijke vorm van drm, maar ook die was gekraakt en veel gedownload van torrentsites. Waarom nu investeren in een beveiliging die waarschijnlijk toch niet het beoogde effect zal hebben? Het zal enkel de mensen die het spel kopen dwars zitten of potentiële kopers ervan weerhouden het spel te kopen.
Dat wordt nog leuk als je de game over een paar jaar wilt spelen en die servers niet meer bestaan.... heb je dus een incomplete game die niet uit te spelen is.

Natuurlijk zouden de makers een "final patch" kunnen uitbrengen die die content in de game integreert, maar het zal niet de eerste keer zijn dat een bedrijf de complete support laat vallen bij EOL...
En ziedaar, de gekraakte versie is beter dan de legale, en nog gratis ook! Dit soort DRM mag echt heel hard afgestraft worden wat mij betreft met extreem lage verkopen.

Laatst heb ik ook eens wat series op bluray aangeschaft, om eerst fijn minuten lang voor potentiele crimineel te worden uitgemaakt. Dank u, ik download mijn videomateriaal voortaan wel weer... Het zou een stuk vriendelijker zijn om de betalende gebruiker te begroeten met een bedankje ipv dreigementen.
Ik snap het wel. Piraterij wordt zo een stuk moelijker terwijl het voor de gebruiker niet veel uit hoeft te maken. Tegenwoordig beschikt iedereen immers over een internetverbinding. Het enige wat dan nog lest is constante bereikbaarheid van de servers.
Ook dat is prima te kraken / verzorgen door de crack.
Voor mij is het gewoon een reden om het spel te schrappen van mij lijst. Het continue online moeten zijn om een spel te spelen vind ik belachelijk. En ik denk ook dat er meer mensen zijn die er zo over denken.

Van DRM heb je alleen maar last, zeker als de servers en/ of je verbinding eruit ligt. Zeker als je een keer alleen wilt spelen.De piraterij zal er niks minder om worden, als het eenmaal gekraakt is dan heeft als nog iedereen het en heb je alleen maar eventuele kopers weggejaagd.En ik vrees zelfs dat eventuele kopers nu gaan wachten op een crack version.
ik zou die game dan al uberhaupt niet kopen om die reden, waarom niet? als ik op vakantie ben en ik heb geen internet of als internet eruit ligt bij mij in de regio, of erder hackers zijn het niet eens met hun methodiek en ddos'en hun servers....en dan 50 euries betalen voor een game en niet te kunnen spelen als dit gebeurt zou mij irriteren....
koop zowizo weinig games omdat ze allemaal slecht zijn naar mening en weinig diepgang hebben :(

kleine edit: ik download ze overgins ook niet, als ik ze speel dan beta of demo en dan kopen of niet...

[Reactie gewijzigd door MrHarry op 10 oktober 2011 10:39]

Ik vindt het toch wel en slimme aanpak, zeker als een deel van het spel van de server voor het spelen geladen moet worden Wel jammer dat ze er dan geen MMO van maken, maakt ook weer interessantere verdienmodellen mogelijk zoals f2p.
In de praktijk blijkt 'Always On' DRM slechts een kwart of een half jaar lang te worden gehandhaaft. Daarna wordt het eruit gesloopt omdat de nieuwtermijn dan verstreken is.

/edit; Denk maar aan Bioshock bijvoorbeeld. Het is puur om de eerste vloed van nieuwsgierigen maar niet kopen te blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 10 oktober 2011 10:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013