Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties, 30.435 views •

Sommige bezitters van de pc-versie van het schietspel Rage melden dat ze last hebben van crashes, texture pop-in en lage framerates. Nieuwe drivers van zowel AMD als Nvidia zouden de problemen moeten verhelpen.

Pc-gamers klagen onder andere op de fora van Steam en NeoGAF over technische problemen met het nieuwe schietspel van ontwikkelaar id Software. De meest voorkomende klachten gaan over crashes, texture pop-in en lage framerates. Het is in Rage niet mogelijk om de grafische instellingen handmatig aan te passen. De settings worden automatisch gekozen aan de hand van de aanwezige hardware, waardoor problemen met te zware textures of lage framerates niet met lichtere instellingen te verhelpen zijn. Er zijn overigens ook gamers die problemen met audio of met het instellen van keybindings ondervinden.

Op zijn blog bevestigt uitgever Bethesda dat sommige gamers problemen met de pc-versie van Rage hebben. De problemen zouden aan de videodrivers te wijten zijn en de uitgever raadt gamers aan om de laatste versies te installeren. AMD heeft een speciale driver uitgebracht om problemen met Rage te verhelpen; eigenaren van een Nvidia-gpu wordt aangeraden om driverversie 285.38 te installeren. Toch hebben gamers nog diverse workarounds op het Steam-forum gepost omdat de nieuwe drivers niet alle problemen verhelpen.

Rage verscheen op 4 oktober in de Verenigde Staten voor de pc, de PlayStation 3 en de Xbox 360. Nederlandse gamers kunnen vanaf 7 oktober met het nieuwe schietspel aan de slag.

Texture pop-in in Rage

Reacties (118)

Reactiefilter:-11180113+149+27+32
Ben ik nou raar?
Waarom zou je niet zelf de instellingen kunnen aanpassen (ofwel, waarom vindt Berthesa het nodig om je die mogelijkheid niet te bieden)?

Het lijkt weer zo'n goedkope port te worden van een console game.
Ik snap niet dat ze niet begrijpen dat een succesvolle launch meer geld in het laatje brengt dan een kreupele port uitbrengen.
opzich wel wat van te zeggen, zij denken immers dat bij een bepaalde instelling op jou type hardware een gegarandeerde framerate mogelijk is.

Zelf wil ik best die optie hebben, maar daarnaast wil ik een advanced mogelijkheid om toch die antialiassing te verhogen omdat ik eyecandy boven framerate verkies, bijvoorbeeld.
Maar als ik kijk hoeveel games zichzelf automatisch goed aanpassen aan mijn hardware is dat echt schrikbarend. Ik moet eigenlijk altijd wel wat instellingen aanpassen om of de game mooier te maken of juist wat sneller
Ik heb überhaupt nog nooit een spel gezien dat zich correct instelt.
sjah, The Witcher 2 stelde medium in uit zichzelf. Terwijl nu ik op Ultra settings (met een kleine tweak in het advanced menu) ook prima kan gamen.

overigens zijn dit soort problemen er vaak hoor. Dan worden er door nvidia en ati gewoon workarounds toegevoegd aan de drivers.
idd

Altijd als een game automatisch de instellingen bepaald, staan de instellen vaak erg laag ingesteld. Ik zet ze dan zelf op de hoogste stand en alles loopt nog steeds soepel.

Dat je dan ook niet zelf de instellingen kan veranderen vind ik dan ook een erg vreemde keuze

Had ik niet verwacht van ID Softwere / Bethesta , ben teleurgesteld in ze ;(

[Reactie gewijzigd door Sinester op 5 oktober 2011 17:49]

Te laag? Te hoog bedoel je. Bij Trackmania United Forever moet ik dan eerst de boel wat afzwakken, bij meer spellen is me dat opgevallen.
Battlefield 3 stelde zich voor mij in een keer goed in. Veel geheugen, dus textures lekker hoog en de rest op medium.

De meeste games stellen zich echter veel te hoog in of hebben de textures veel te laag staan (met 4GB RAM en 1GB VRAM is het meestal mogelijk om de hoogste setting te hebben voor textures).
Je weet dat in BF3 nog helemaal geen high en ultra textures zitten he? Je kan het kiezen, maar hoger dan medium wordt het niet...
Wat een bullshit, ik wil altijd zoveel mogelijk fps hebben, waardoor ik vrijwel altijd op low settings speel, eyecandy doet bij mij niet zoveel in de broek. Bethesda vind dat ze mij eyecandy kunnen opdringen

helaas, geen rage voor mij dus


(en dit soort missers geven wel een behoorlijk het gevoel van een goedkope console port)
Het is id zelf die dit beslist heeft. idTech 5 is namelijk ontwikkeld om zelf de juiste instellingen te selecteren om een framerate van 60 fps te garanderen (ook op PS3 en 360).

En zoals ik in het artikel lees is het ATI en nVidia die driver fixes uit brengen. Persoonlijk geloof ik in Carmack, en dat deze problemen niet volledig te wijten zijn aan de software zelf.

Ik vermoed wel dat veel gebruikers zelf soms beter weten waar hun pc opstelling het moeilijk mee heeft. En waar hij zelf nood aan heeft, ik zet bijvoorbeeld AA altijd uit, gaat de fps niet omhoog dan spaar ik elektriciteit. uit

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 5 oktober 2011 15:51]

Vandaar dat hij op de PS3 op 20-30fps draait, i.t.t. 60fps op de 360 en PC.

http://controversy.typepa...xbox-360-but-not-ps3.html

Maar inderdaad ik bepaal ook liever zelf hoe ik hem instel. AA gaat bij mij ook altijd uit, het doet afbreuk aan de scherpte en het levert je nog een lagere framerate op ook. Vreemde beslissing dus en voor mij een reden om nog even te wachten met dit spel.
Zou me weinig verbazen als ze gewoon een deal hebben met Microsoft.
Mac versie verdwijnt zonder spoor, PS3 versie draait op veel lagere framerate, PC versie heeft extreem veel problemen.

Puur speculatie natuurlijk.
Lijkt me sterk aangezien het een behoorlijk slechte reclame is voor je bedrijf/spel. ID Software ligt behoorlijk onder vuur sinds de Sony fanboys in de gaten hebben gekregen dat hun versie inferieur is aan de 360 versie.
Er zal altijd wel een .cfg bestand lokaal te vinden zijn waar je de instellingen wel kunt aanpassen,
En bij startup overschrijft 'ie hem waarschijnlijk doodleuk.
Dan maak het het bestand readonly ;)
Dan start het spel niet op wat hij kan zijn config niet wegschrijven
Nou een goedkope port weet ik niet, maar het is wel heel duidelijk een port.

je ziet het terug in de opstelling van menus, en de weinige instellingen.

Naast het feit dat je dus niets kunt instellen voor video zijn er ook geen instellingen voor geluid op volume na.

wanneer je saved krijg je een melding in de trend van "zet de pc niet uit tijdens het saven"
als ik zoiets lees dan weet ik t al meteen :P
je kan dit spel toch helemaal nog niet opstarten ? of doe ik nu iets verkeerd ?
"Rage verscheen op 4 oktober in de Verenigde Staten voor de pc, de PlayStation 3 en de Xbox 360. Nederlandse gamers kunnen vanaf 7 oktober met het nieuwe schietspel aan de slag."

Wel vreemd dat geen van de reviewers van de game daar tegenaan gelopen is... :/

[Reactie gewijzigd door Sssquirrel op 5 oktober 2011 15:30]

die zin over het hoofd gezien! thx
IGN maakt er wel melding van in de PC review, dus die lopen er ook tegen aan. Wat ik heel vreemd vind is om de problemen naar zowel AMD als NVidia te gooien. Lijkt mij toch raar dat beide zoveel problemen hebben door de driver.
Ach ja wat is makkelijker? Zelf de schuld op je nemen of iemand anders de schuld geven? Ik weet wel voor welke optie 90% van de mensen zal kiezen
Dat is al zo'n oud probleem en is ook een oplossing vanaf de verkeerde kant. Als gamedevelopers zich wat meer aan gemaakte standaard hielden dan waren er al veel minder problemen. Maar eigenlijk zodra er in een videodriver speciaal optimalisatie voor een specifieke game moeten komen... dan klopt er simpelweg iets niet.
volgens mij houdt rage zich aan opengl standaarden. maar ati niet helemaal ;)

tenminste ATI heeft op twitter gezegt dat de eerste RAGE ATI driver niet goed was omdat daar oudere opengl bestanden in verwerkt zaten en dat ze bezig waren met een nieuwe driver die wel goed was!
All - don't use the current Rage performance driver - package includes very old OGL files, that's why you're seeing corruption etc.
New Rage driver with proper OGL component will be posted later today
http://twitter.com/#!/CatalystCreator

[Reactie gewijzigd door Proxx op 5 oktober 2011 16:23]

En ik maar denken dat die Rage kaartjes achterhaald waren.
Denk ik niet.. meldingen uit de VS luiden: zet Open GL Triple Buffering uit in CCC bij dit spel anders start hij niet eens op. Dat is zowel de 11.9 CCC als 11.x versies.
dan denk dat maar niet. feit is dat ati het verprutst heeft door de verkeerde driver online te zetten. en Rage (id software) nu in kwaad daglicht komt te staan.
Het probleem met de PC is dat de videokaart drivers een enorme overhead hebben, omdat ze allemaal fixes en workarrounds hebben om aannames die programmeurs hebben gemaakt de compenseren.

Als voorbeeld, wat Carmack heeft zelf ook aangegeven dat het deels zijn schuld is, hij een aanname gedaan dat 1000 tekens wel genoeg zou zijn voor de OpenGL extensions string, waar de game door zou crashen op nieuwere systemen. NVIDIA en AMD/ATI hebben daarom een controle in de driver zitten die kijkt of je Quake 3 draait, zo ja dan geeft de OpenGL extensions string een waarde wat Quake 3 verwacht (ingekort, en alleen wat Quake nodig heeft), inplaats van de eigenlijke waarde.

En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen, dat is ook een van de redenen dat een spel beter kan presteren op een console dan op een PC met betere hardware, door de enorme overhead die de drivers met zich mee brengen.

In de changelog van drivers zie je vaak dingen langs komen in de zin van "10% more preformance in game X", dat is niet altijd simpel een profiel bestande bijgewerkt, maar gewoon hardcoded 'hacks' in de driver omdat game developers verkeerde aannames doen, of gewoon aan het prutsen zijn.
De video waarin Carmack aangeeft waarin hij mede verantwoordelijk voor de hacks is kun je hier bekijken. Hij verteld daarin ook eerlijk over het popping probleem in Rage.

http://www.youtube.com/watch?v=4zgYG-_ha28

Het is een lange zit maar zeker de moeite waard _/-\o_
dat is allemaal relatief hoor, als men dit maakt via profielen die kijken naar de naam van de applicatie (quake3.exe of zoiets), dan zal dit helemaal niet zo veel impact hebben op de performance en hebben aanpassingen voor Quake 3 geen invloed op de performance van een ander spel
"Als voorbeeld, wat Carmack heeft zelf ook aangegeven dat het deels zijn schuld is, hij een aanname gedaan dat 1000 tekens wel genoeg zou zijn voor de OpenGL extensions string, waar de game door zou crashen op nieuwere systemen. "

Ik denk dat je dit niet helemaal begrepen had.
Je hebt gelijk dat op de PC er een heleboel overhead is, maar dit komt niet zozeer door de diverse patches voor games.

Het probleem begint eigenlijk bij het feit dat een PC heel veel verschillende soorten hardware aan kan.
Maar dit maakt dat het eigenlijk niet te doen is om voor elke videokaart een appart stukje software te maken dat je game gaat renderen op die hardware.
Er is behoefte aan abstractie en daarom zijn DirectX en OpenGL in gebruik genomen.
Vervolgens moesten de fabrikanten van videokaarten drivers maken die de output van DirectX en OpenGL omzetten naar de specifieke architectuur van de videokaart.
Dat proces is enorm ingewikkeld geworden over de jaren en de programmeur kwam steeds verder van de hardware te staan.
Carmack gaf het voorbeeld van het updaten van een texture.
Op een console kon hij gewoon de desbetreffende texture direct op de juiste plaats in het videogeheugen proppen.
Op de PC moet hij het eerst aan OpenGL vragen, die gaat opzoeken wat zijn referentie is van de texture, mischien ook nog een kopie maakt (wat tijd kost en op zich onnodig kan zijn), dan wordt dat vertaald naar iets dat de driver begrijpt. Vervolgens gaat de driver weer zijn referenties er bij zoeken, etc etc etc en uiteindelijk komt daar een commando en data uit die de videokaart er toe zet de texture aan te passen.
Op een console kan je dus gelijk deze laatste stap uitvoeren.

Carmack gaf aan dat een gemiddelde videokaart op de PC ongeveer 10x meer performance heeft dan wat je er in werkelijkheid uit kunt halen (En dat geeft redelijk wat stof tot nadenken over hoe PC gaming in elkaar zit. Je dure graka kan dus in feite 10x beter performen, maar dat ga je dus nooit meemaken).

Ik ben het dus ontzettend eens met Carmack dat het voor de toekomst cruciaal is dat videohardware op de PC meer gestandariseerd wordt.
Hij noemde al het gebruikte geheugenmodel (dat nu nog enorm verschilt tussen de fabrikanten) maar er zijn legio aan zaken die gestreamlined kunnen worden.
Uiteindelijk denk ik dat het richting GPGPU gaat en dat videokaarten minder specifiek voor graphics ontworpen worden maar veel meer een hardware weerspiegeling van een gestandariseerde commandoset waar je vanalles mee kan doen.
Nu wordt nog een hoop weggeabstraheerd door de driver maar dat zou dan niet meer nodig zijn, je kan dan vrij direct tegen de hardware aan praten.
Als voorbeeld, wat Carmack heeft zelf ook aangegeven dat het deels zijn schuld is, hij een aanname gedaan dat 1000 tekens wel genoeg zou zijn voor de OpenGL extensions string, waar de game door zou crashen op nieuwere systemen.
Als de extensions string van de OpenGL library groter is dan de 1000 tekens dan gooit hij alles na die 1000 tekens gewoon weg. Dat doet de Enemy Territory: Wolfenstein engine althans, en dat is een idTech3 (quake3). Crashen doet hij iig niet.

Dit probleem is overigens allang opgelost in ioquake3.
Het ging er even om dat graka drivers erg 'bloaty' zijn geworden.
Carmack gaf in de 2011 ID keynote aan dat ie ook een beetje schuldig is aan de bloat in de drivers omdat hij ooit de extention string variabele te klein had gemaakt. Vervolgens werdt dit probleem opgelost door de graka fabrikanten door eerst te detecteren of dat specifieke spel runde en dan de extention string in die gevallen korter dan 1000 regels houden.

Maar het is niet echt noemenswaardige overhead (en dat was waar ThomasG het over had hierboven) , die check wordt 1 keer uitgevoerd bij het starten van het spel en verder doet het niks met de performance.
Waarom niet? release van 4 oktober. (gisteren dus)
Toch raar dat het voor PC gamers niet mogelijk is om gemakkelijk de settings aan te passen :/
en dat die via een driver update geregeld moet worden :S

Willen ze soms het gemak wat een console heeft proberen te evenaren op de PC?
Nee het is een multiplatform game. We krijgen de beperkingen van de consoles opgelegd.
Rage maakt gebruikt van adaptieve instellingen wat betekend dat je op je scherm de pracht en praal te zien krijgt die jouw systeem aan kan op een acceptabele frame. Mocht je PC het wat zwaarder krijgen dan gaat de grafische kwaliteit wat omlaag en mocht je PC het wat minder zwaar krijgen dan gaat het allemaal wat omhoog. Dit om de gebruiker een zo vloeiend mogelijke ervaring te bieden met zo mooi mogelijke beelden.

Jammer alleen dat het niet helemaal uitpakt zoals ze voor ogen hadden.
PC's hebben geen adaptive instellingen nodig behalve erg langzame bakken. Dit is een feature die voor de console nodig is omdat ze anders de nieuwste spellen niet meer op fatsoenlijk resolutie bij kunnen benen.

Voor PC releases kunnen ze deze dingen uitschakelen, settings kunnen we zelf aanpassen mocht dat nodig zijn.
Adaptieve instellingen zijn ook voor pc's nuttig. Immers, sommige scenes zijn nou eenmaal makkelijker te renderen dan anderen. Een muur vlak voor je neus, maakt het renderen heel simpel, omdat alle objecten erachter irrelevant worden. (En vroeg uit de render queue geflikkerd wordt). Loop naar achter, en je ziet ook de bomen en huizen achter die muur... Plotseling wordt het veel moelijker te renderen. Zet een NPC voor die muur, en plotseling moet je een high-polygon object er bij renderen, hetgeen het nog veel moeilijker maakt.

Zie je ook in alle time traces van spellen. De framerate schommelen enorm, simpelweg omdat bewegingen in een 3D omgeving er voor zorgen dat de complexiteit van de rendering veranderd. Dat is volkomen natuurlijk. Vereisen dat je hardware onder alle omstandigheden de minimale framerate haalt, is uiterst verspillend. Het is veel logischer om horten en stoten op te vangen door kortstondig iets minder mooi te renderen. Dat zie je niet of nauwelijks, en daarmee kun je de gemiddelde kwaliteit van de rendering hoger intestellen, omdat je gemiddelde hardware vereisten lager worden.

Maarja... dan moet je natuurlijk niet dit soort gerommel produceren. Dit is gewoon broddel werk, wat nooit de beta versie had moeten verlaten.
Vroegah ja. Maar met de huidige hardware hebben we dit ook al lang niet meer nodig. NPC's zelfs van dichtbij hebben verbazend weinig polies, is allemaal texture werk en normal maps.
Sorry hoor, dit vind ik bloedirritant. Ik wil gewoon zelf bepalen wat ik wel en niet weergeef. In shooters zet ik bepaalde details graag uit om constant een zeer hoog aantal frames te hebben voor de beste respons en onder bepaalde omstandigheden vijanden beter te kunnen spotten. Als ik offline RPG's spelen schroef ik juist de details op ten koste van de framerate voor een betere immersion. Als ik dat niet kan doen én het systeem dat poogt dit vóór mij te doen ook nog eens niet werkt raak ik gefrustreerd.
Ik heb hem. En ik kan gewoon resolutie en AA instellen. gewoon settings -> video in main menu. Dus snap niet waar dit vandaan komt :?
er zijn nog veel meer instellingen normaal gesproken...

dingen als anisotropic filtering, vsync, level of detail, texture filtering, caching, motion blur, videomemory enz.

je kunt eventueel wel zoals op de forums wordt vermeld handmatig een config file maken en daar de settings forceren.
Pirma die adaptieve instellingen, maar waarom alleen op die manier? Adaptieve instellingen is overigens niet nieuw, er zijn al zat games die zelf een calculatie maken van de aanwezige hardware en stellen je systeem daar al automatisch goed op in... maar nemen dan niet direct de mogelijkheid weg om zelf nog te kunnen rommelen met de instellingen... want ze zitten er ook nog wel eens flink naast namelijk. Geef gamers dan op zijn minst de keuze... Ik kan bijvoorbeeld prima een game met lagere AA spelen als mij dat wat meer ruimte geeft in lighting e.d. Consumenten reageren er doorgaans al sowieso niet erg goed op als de fabrikant/developer dergelijke dingen voor ze gaat beslissen. Als ik nu een freak ben die perse alles op high/ultra wil hebben en dan tevreden is met 20fps... dan maak ik dat toch zelf wel uit?
Dus op zware stukjes krijg je opeens bagger graphics en op minder zware stukjes ziet het er opeens prachtig uit? (overdreven voorbeeld ik weet)

Dat klinkt mij echt als een heel slecht systeem...
als ze dat willen hadden ze moeten zeggen werkt alleen op amd x6 cpu met amd 6970 1gb versie met 4 gig ddr3 1600 windowx7 32 bit only en controller. :)

verder moet ik zeggen dat alle gameplay filmpjes toch voor de pc echt zwaar ondermaatse graphics laten zien...
de textires zijn zeer zeer slechte kwalitijt wat echt niet meer kan voor een pc game.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 5 oktober 2011 15:44]

De PC Gaming industrie help zichzelf naar de klote door dit soort releases. De 'rage' op verschillende forums is ongekend.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 5 oktober 2011 15:30]

Zelfde verhaal als met BF 3. Daar was ook een update voor nodig naar de 285 driver van NVIDIA...

[Reactie gewijzigd door handymen op 5 oktober 2011 15:30]

BF3 is een totaal ander verhaal.

A. Het is een BETA.
B. De drivers worden nog geoptimaliseerd voor deze game.
C. De BETA van battlefield 3 draait op een oude build.
Zelfde verhaal als met BF 3. Daar was ook een update voor nodig naar de 285 driver van NVIDIA...
En niet alleen NVIDIA ook AMD (Ati) AMD Catalyst 11.10 BETA (Battlefield3 driver)

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 oktober 2011 15:42]

nieuwe drivers brengen mischien nieuwe features dus dat is zo gek nog niet :)
Wat een faal game van Carmack... Althans voor de pc, geen gfx opties voor een bedrijf als ID software.
Ja ik weet dat het niet nodig zou moeten zijn, maar om de popins te verhelpen kun je het volgende proberen

Maak een Rageconfig.cfg aan in de map valve\steam\steamapps\common\rage\base\ en zet daar het volgende in:

Videokaarten met een geheugen van 512 mb tot 1.5 gb:

seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly2 "8192"
seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly "8192"
seta vt_pageimagesizeunique "8192"
seta vt_pageimagesizevmtr "8192"

Videokaarten met een geheugen vanaf 2 gb:

seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly2 "16384"
seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly "16384"
seta vt_pageimagesizeunique "16384"
seta vt_pageimagesizevmtr "16384"
Noooo!!!

Straks moet ik weer .bat files aanmaken met geheugen toewijzingen en welke drivers er geladen moeten worden, ik dacht dat we hier al ver voorbij waren en dit soort ongein niet meer nodig was.

Dat het spel bepaald welke grafische settings er gebruikt worden op basis van mijn hardware vind ik prima, zolang ik nog wel resolutie kan bepalen. Dat het niet helemaal lekker werkt op sommige machines is zwaar lastig, helemaal omdat er driver updates voor nodig zijn om het gedeeltelijk op te lossen...
@ Cergorach

de resolutie kun je gewoon ingame aanpassen.
Je kan ook nog volgende toevoegen:

vt_restart
vt_maxaniso 4
image_anisotropy 4
Dan kun je zorgen als uitgever dat je installatie procedure van de game deze drivers als requirement stelt in de setup procedure, of zorgen dat je workarounds maakt voor de issues met oudere drivers.

Either way, dit is natuurlijk van wel heel slechte kwaliteit en dan kun je niet zomaar een AMD of Nvidia de schuld geven.
Ik was nog van plan om deze game te kopen omdat het een goede sfeer had (net als Fallout een beetje) en omdat de gameplay + graphics er goed uitzagen. Nu wacht ik nog wel even totdat de problemen zijn opgelost (en de prijs nog meer daalt).

Een tijdje geleden had ik Fable 3 gekocht voor de PC en na een half uur spelen begon het spel te haperen en werd het onspeelbaar. Heel erg jammer terwijl het een zeer vermakelijke game was.

Dan klagen de makers/publishers dat PC gamers geen games meer kopen, dit soort crappy console ports zijn voor mij de grootste reden om games eerst uit te proberen en pas daarna een beslissing te nemen om het wel of niet te kopen. Ik hoop in ieder geval dat LA Noire geen GTAIV-achtige console port wordt.
Als je bij LA Noire naar de systeemeisen kijkt weet je al genoeg helaas...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True