Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 8.222 •

Op zijn OpenWorld-conferentie in San Francisco heeft Oracle aangekondigd dat Solaris 11 in november op de markt komt. Nieuw zijn onder andere de ondersteuning voor meer cpu-threads en de mogelijkheid om meer werkgeheugen te gebruiken.

OracleOp OpenWorld kondigde Oracle-topman John Fowler officieel de nieuwste Solaris-release aan. Solaris 11 komt in november op de markt, bijna zeven jaar na de release van Solaris 10.  De nieuwste release heeft onder andere ondersteuning voor meer cpu-threads en meer werkgeheugen aan boord.

Waar Solaris 10 niet meer dan 512 threads en 'enkele terabytes' aan werkgeheugen aankon, moet Solaris 11 'duizenden cpu's en honderden terabytes aan werkgeheugen' kunnen gebruiken, meldt The Register. De precieze maxima zijn nog niet bekend.

Solaris 11 gaat bovendien efficiënter met het geheugen en de netwerk-resources om. Daarnaast is ondersteuning voor de dynamic threading-functionaliteit van de vorige week aangekondigde Sparc T4-cpu's aanwezig. Wie Solaris 11 in gebruik neemt en ontevreden over de nieuwe versie is, kan bovendien eenvoudig weer terugstappen, belooft de softwaregigant.

Oracle kreeg het op Unix gebaseerde Solaris in handen door de overname van Sun. Vorig jaar november verscheen al een proefversie van Solaris 11: Solaris Express 11.

Reacties (31)

Cool, ik heb hier nog een SunBlade 100 staan, kijken of het daar op draait :P
Ik had verwacht dat Solaris toch een beetje van hetzelfde uitstervende ras als HP-UX was...dat het toch nog door ontwikkeld wordt, lekker safe voor bedrijven die hier hun architectuur op staven (ING is er één van, die hebben dacht ik nog redelijk veel Solaris staan.)
Het is ook uitstervende, zeker nu die geldwolven van Oracle het in handen hebben en en er woekerprijzen voor vragen.

Er is tegenwoordig niet zo'n goede reden meer om Solaris te draaien, tenzij je bedrijfssystemen het nu al gebruiken.
Volgens mij ben je FUD aan het verspreiden. Heb je bronnen die aangeven hoeveel meer Oracle vraagt dan SUN deed toen het nog zelfstandig was?
En als het zulke geldwolven zijn, dan gaan ze toch geen woekerprijs vragen waardoor het uitsterft? Dan probeer je een prijsstelling te vinden waarbij je wel goed verkoopt.

Waarom is er geen goede reden (meer) om Solaris te draaien? Er kunnen eisen zijn waaraan bijvoorbeeld Linux niet kan voldoen. Dat is niet ineens veranderd.
Alleen al het feit dat Oracle 90 dollar wilde verdienen aan de ODF plugin voor Word welke gratis al amper werd gedownload/gebruikt geeft dat al aan:

http://webwereld.nl/nieuw...llar-voor-odf-plugin.html

Noem eens eisen op dan waar Linux niet voldoet en Solaris wel? Voor zover ik weet draait ZFS en dtrace nu ook al op Linux en heb je er geen Solaris meer voor nodig.
Waarom dan Solaris kopen als Linux 'gratis' is? Oracle heeft notabene zelf een Linux distributie die volledig supported wordt.

Even opgezocht:

he Linux port of DTrace has been available since 2008 (http://en.wikipedia.org/wiki/DTrace)

ZFS: http://webwereld.nl/nieuw...em-geport-naar-linux.html

Dus noem mij aub één of meerdere goede redenen om nu nog nieuwe Solaris systemen in gebruik te gaan nemen?
ZFS zou ik voorlopig liever op FreeBSD draaien voor productiedoeleinden.
Waar Linux te kort komt?

Backward compatibiliteit. 3rd party Kernel-module nodig? Hoop dan maar dat er een binary versie voor jouw kernel versie is en indien niet dat de source (als je die al hebt) wil compileren met jouw versie. Want de linux-dev's durven nogal eens dingen te breken.

Zelfde geldt voor GNU; bug in versie 1.x? Die wordt gesloten want versie 2.x is uit. En als commentaar: kijk of het in 2.x nog zit en indien wel log een nieuwe bug....

101 distro's met elk hun verschillen en eigenaardigheden. En dan wil die ene applicatie die je wil installeren nu niet op jouw distro draaien :'(

ZFS op Linux? Ofwel in userland (en dus traag) of via voorlopig enkel een beta kernel-module die "jaren" achterloopt (ZFS v18 in beta, 26 in stable vs v31 in OpenSolaris). En die draait dan, zoals ik hierboven aanhaalde enkel op bepaalde distro's en versies. Op FreeBSD 8.2-STABLE zitten ze trouwens al op v28.

DTrace op Linux? Nog niet geprobeerd; ik draai wel DTrace op FreeBSD en die ligt enorm achter op Solaris. Solaris bevat veel meer providers. De helft van mijn scripts werken op FreeBSD niet.

Solaris: ZFS (productie rijp), deftig resource management, zones, draait op Sparc-T4 (hoeveel CPU's met 256 threads ken jij?).
Daarom zijn er 'Enterprise' distro's van RedHat en SuSE. RedHat 5.x draait volgens mij al 8 jaar met kernel 2.6.18 aangevult met bergen aan backported patches en feature aanvullingen. Laatst is RHEL 5.7 nog uitgegeven....
Wat nu third-party driver dinges... Voor RHEL 5.x worden de meeste drivers voor enterprise randapparatuur wel uitgegeven.

Zelfde verhaal als met de apps ....

In de Enterprise wordt RedHat gebruikt ... (en wat SuSE (IBM hardware))

Zones, dat ken ik wel als Linux OpenVZ/Virtuozzo, niks 'spectaculairs' aan...
Probeer eens ProxMox VE, een OpenVZ & KVM based virtualisatie distro...

En de T4 moet nog maar bewijzen of de snelheid er een beetje is, 256 threads die samen bij elkaar trager zijn dan de 20 threads van de nieuwste Intel DecaCore CPU's schiet je dus in de praktijk ook niet veel mee op.
2.6.18 was released in 2006 dus zal iets minder lang zijn. Heb ook al met RHEL gewerkt en was niet echt onder de indruk maar ja. Als ze al die backports en patches moeten maken zijn ze dus enorm veel dubbel werk aan het doen en uiteindelijk kies je er dan voor om een zekere compatibiliteit te breken. Uiteindelijk wijk je af van stock kernel en heb je 1001 kernel-versies...

Dat Linux "zone-like" features heeft weet ik maar ja, de welke ga je gebruiken? Xen, OpenVZ, KVM.... Door de bomen zie je het bos niet meer.

Ik raad je aan om de benchmarks eens te bekijken. En waar kan ik je fameuze DecaCore CPU vinden/kopen? De T4 is er....
Xen en KVM zijn helemaal geen 'zone like' virtualisatie methoden... OpenVZ wel...
RH kost veel meer (aanschaf en onderhoud) dan Solaris, check de prijzen maar op de sites. Daarnaast werken alle enterprise feauters in 1 keer op Sol10. Heb je b.v. wel eens een SAN met dual-path active/stanby (zoals dat spul van LSI) aangesloten op RH linux? eindeloos geklooi met vage RDAC drivers en hercompilatie van kernel. Houtje-touwtje oplossingen zijn dat. Niet geschikt voor het echte7*24*365 werk. Op solaris is het aansluiten en werken (zonder reboot)!
Onlangs gehoorde uitspraak van een collega aangaande Linux: "Mouse movement detected, please re-compile the kernel", ik moest wel even glimlachen ;)
ik werk zowel op linux als op solaris en in mindere mate met HP-UX en AIX.
Laatste paar jaar bijna uitsluitend op linux omdat veel klanten daarnaar overgegaan zijn.
Ook voor kritische systemen die 24*7 moeten draaien (industrie en health care)

San storage is geen enkel probleem, met multipath en udev kan je dit perfect doen (en tegenwoordig heb je meestal enkel maar multipath nodig). Niets kernel hercompileren.
Luns online toevoegen of verwijderen gaat ook zonder problemen.

Wel zie ik dat de echt zware zware systemen inderdaad nog gaan voor de Unix versies, maar meestal wordt er nu gewerkt met geclusterde commodity systemen, puur vanuit kost standpunt.

Kan linux nog wat opsteken van de Unix broertjes en zusjes?
Zeker!
Zo loopt de instrumentatie van de linux kernel inderdaad nog achter in vergelijking met Solaris, zodat SystemTap niet zo krachtig is als Dtrace.
En de opzet van Solaris zones / containers kan ook interessant zijn.

Maar als je Linux tegenwoordig nog steeds beschouwt als enkel geschikt voor huis-tuin-keukentje server, dan sla je de bal toch grondig mis.
we hebben een sun 7410 storage waar we voorheen (pre geldwolven) 3000 euro onderhouds kosten per jaar moesten betalen.. Toen het over werd genomen ging dat bedrag naar 9000 euro per jaar... zelfde service contract etc.. Dus onze ervaring is niet zeer positief
Een goede reden om Solaris te draaien is als je SPARC systemen moet/wilt gaan gebruiken.

Enne... welke woeker prijzen vraag Oracle dan voor Solaris, ten opzichte van Sun?
Toen het nog Sun was, was er voor Solaris x86 vier (4) support mogelijkheden.
- OS / patch download only (249 dollar per jaar, onbeperkt aantal servers,onbeperkt aantal sockets, geen verdere support)
- bronze support ( patch download, 12/5 email support, ergens rond de 500 US$ per server met 2 sockets)
- silver support ( rond de 1000 dollar , met 2 sockets)
- gold (premium support) (nog iets duurder met meer CPU/socket regels)

(exacte prijzen en support packages ben ik even kwijt, is uit het hoofd)

vrijwel direct na de overname was alleen de premium support package nog over....
Ze noemen het nu overigens Premier support.

Wij liepen op het werk precies tegen zo'n 'probleem' aan:
net na de overname vroeg een klant om Solaris x86 op een IBM server, met laatste patches Solaris x86 gedownload en geburned, geinstalleerd en willen de patches downloaden...
Helaas, dan MOET je nu een 'Premier Support for non-Oracle Hardware' package aanschaffen ....

[Reactie gewijzigd door BWzes03 op 5 oktober 2011 18:11]

Ja, maar niet heel lullig ofzo, maar als je zulke serveraangelegenheden aanlegt, maal je echt niet om een euro of 10000 meer of minder.

Maar ik geef toe, sinds Oracle er achter zit, zijn de prijzen wel de pan uitgerezen, silver support was zat. Solaris vond ik altijd wel een erg fijn server OS, zeker voor de grote setups heb ik begrepen. Wel eens met een oude versie met OpenSolaris gespeelt, wat overigens niet meer in het huidige beeld te tekenen is, maar het werkte erg fijn als server OS. Ik hoop dan ook dat ze Solaris dan ook niet afsluiten. Dat zou echt een gemis zijn.

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 5 oktober 2011 18:50]

Ja, maar niet heel lullig ofzo, maar als je zulke serveraangelegenheden aanlegt, maal je echt niet om een euro of 10000 meer of minder.
Werk jij bij een gelddrukkerij ofzo? Wij, MKB'ers, malen daar dus echt wel om he.
Die kopen toch geen IBM server met Solaris? Die nemen lekker Windows icm een "goedkope" beheerder ;)
Denk dat ik voor een BSD server ga, kan ik het ding tenminste zelf beheren zonder het uit het raam te gooien ;)
Nee, niet bij een gelddrukkerij. Ook bij een VOF.
Maar als MKB'er leg je ook geen serverstraat met Solaris aan. Dat doe je lekker lichtjes. Voor een MKB heb je tenslotte ook geen terabytes aan geheugen nodig en honderden cores. Dan neem je een licht dingetje. Een HP Mini ofzo. En het beheer besteed je uit aan een netwerkbeheerder. Dan ben je echt geen 10000 per jaar aan kwijt.

En zelfs in middelgrote handelsbedrijven gaan jaarlijks miljoenen in en (grotendeels) uit.
Daarbij komt ook dat als je voor hardware voor een periode geen support neemt en dat na een poosje weer aan vraagt, dan kost het als eigenaar het aantal jaar wat Oracle aan support heeft misgelopen + 50% daarvan voordat je weer support hebt van Oracle.

Om maar even te zwijgen over hoe strikt de support afdeling geworden is sinds de overnamen.
Versie 11 op 11/11/11 ?


Wordt Solaris eigenlijk nog wel gebruikt buiten op Sun's (Oracle) eigen serversystemen? Had altijd gedacht dat Oracle het een stille dood zou laten sterven.
offtopic:
De elfde van de elfde is ook de dag van de gekken (en dwazen) welke de start van het carnavals seizoen inluid (en om 11:11u wordt ook Prins Carnaval bekend gemaakt)..


Ik weet niet of Oracle direct een X86 versie uitgeeft naast zijn Sparc uitvoering, maar Solaris 10 is gewoon verkrijgbaar voor systemen gebaseerd op Intel processors.
http://www.oracle.com/tec...aris/downloads/index.html
Beetje vreemde gedachte dan. Waarom zouden ze dat een stille dood laten sterven? De zaken die een strategisch belang dienen gaan ze natuurlijk niet droppen. En wat hun strategische visie is, is al lang door Oracle uit de doeken gedaan.
Dus minder aannames doen en meer onderzoek.

En wat is er zo bijzonder aan Unix versies die alleen op eigen hardware draaien? Dat wordt toch ook door IBM en HP bijv. gedaan? Solaris draait ook op x86, maar het ligt in de enterprise wereld meer voor de hand om Solaris op SUN te draaien.
Strategisch belang en Oracle??? Onder welke steen zit jij. OracleSQL is de cash-cow, markt vraagt om NoSQL oplossingen et voila Oracle is de NoSQL held met het re-packagen van sleepycat DB. OracleSQL is de moeder alle SQL databases dus kopen ze MySQL. IBM verdient geld met Java dus koop Sun om zo ook een graantje mee te pikken (de appservers die ze tot dan toe gekocht hadden waren al gefaald, dan de bron maar kopen). De enige strategische keuze van Oracle is die voor de aandeelhouder. Inhoudelijk is het gewoonweg opportunisme en geen strategie.

HP/UX is dood (er is geen eigen hardware meer over nu dat Itanium Itanic is geworden). IBM is een verhaal apart: probeer maar eens van IBM af te komen..... Maar ook IBM is niet gek en zet inmiddels ook vol in op Linux naast AIX (ze zijn groot genoeg om 2 Unix derivaten te promoten).
OracleSQL is de moeder alle SQL databases
Als één database de titel "moeder van alle SQL databases" verdient is het Ingres natuurlijk, en niet Oracle...
markt vraagt om NoSQL oplossingen et voila Oracle is de NoSQL held[...]
Was toch het zelfde met de object oriented database?
Daarbij is oracle de enige met een installer die precies het zelfde doet en werkt op elk platform dan ook.
OpenSolaris hebben ze toch al dood laten gaan?
Daarom bestaat OpenIndiana, een fork van OpenSolaris: http://openindiana.org/
En Illumos, Schillix, http://www.belenix.org/, Nexenta OS met Ubuntu userland, StormOS met Debian userland (logo lijkt op dat van Storm Linux 2000), OpenSolaris JeOS
en nog enkele anderen waarvan de namen te vinden zijn op http://hub.opensolaris.or...+Group+distribution/links
en http://en.wikipedia.org/wiki/OpenSolaris
Overigens zijn die niet allemaal apart van elkaar bezig met hun eigen forks maar wordt er ook samengewerkt. Verdere detaïls ken ik niet, ik volg het verder nog niet zo, ik ontdekte Opensolaris ook pas toen het al was stopgezet. Ik oriënteer me nog welke versie ik het interessantst vind.
Klinkt interessant maar ik vraag me af hoe veel machines we gaan zien met duizenden CPU's en honderden TB aan geheugen. De meeste van deze computers draaien toch echt op een HPC vesie van Linux (heel soms ook Windows, en zo af en toe een ander dingetje dat speciaal hier voor geschreven is).

Ik moet zeggen dat is Solaris toch wel mis. Ik werk u al weer een paar jaar met HP-UX en RedHat en het is toch echt een pijnlijk verschil Solaris of HP-UX (zeker de oudere versies 11i bijvoorbeeld) RedHat is minder vervelend maar bij ons helaas voornamelijk te vinden op kleinere minder bedrijfskritische systemen.
Maar om eerlijk te zijn bij Solaris is het vaak voor een gebruiker (niet een GUI gebruiker) niet te merken of je nu met 7 of 8 werkt ook 10 "voelt" het zelfde aan dus ik vermoed dat er waarschijnlijk voor een gebruiker (geen operator/admin) eigenlijk geen verschil te merken is. De nieuwe features zitten eigenlijk altijd in de manier waarop de server zelf werkt en wat je er mee kan doen maar op de command line is er eigenlijk geen verschil te merken.
Toen Solaris wederom closed source werd is er aangegeven dat er een source drop zou komen bij iedere major release. Ben benieuwd of dat nog gaat gebeuren voor Solaris 11. Vooral de source van de nieuwere ZFS versie is interessant. Versie 28 is de laatste opensource ZFS release. Vanaf versie 30 is er encryptie aan de feature list toegevoegd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Microsoft Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013