Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties, 29.089 views •

De eerste lichting zogeheten Aakash-tablets, die voor Indiase studenten bedoeld zijn, is woensdag verschenen. Het apparaat met 7"-scherm kost omgerekend 35 euro en moet uiteindelijk beschikbaar komen voor 'alle schoolkinderen'.

De tablets zijn woensdag door de Indiase onderwijsminister en de Britse fabrikant DataWind gepresenteerd. De Aakash draait op Android 2.2 maar de Android Market is niet geïnstalleerd; in plaats daarvan zijn de tablets voorzien van de alternatieve softwarewinkel GetJar. Studenten kunnen met het apparaat gratis lesmateriaal downloaden, bericht de Indiase tv-zender NDTV.

Het 350 gram zware apparaat is onder andere voorzien van wifi, 256MB werkgeheugen en 2GB opslaggeheugen, dat met sd-kaartjes tot 32GB kan worden uitgebreid. De cpu is op 366MHz geklokt en heeft gezelschap van een gpu die 1080p-video zou kunnen afspelen, al heeft het 7"-scherm een resolutie van 800x440 pixels. Dat scherm is aanraakgevoelig, waarbij de goedkope resistieve technologie is gebruikt. Met zijn 2100mAh-accu moet het apparaat normaal gesproken drie uur meegaan. Volgens The Economic Times wordt er ook gewerkt aan een commerciële uitgave met onder meer een simkaart-aansluiting, die omgerekend ongeveer 45 euro zou gaan kosten.

De Indiase regering kondigde de tablet een jaar geleden aan, maar de release werd een aantal keer uitgesteld. Bij de presentatie werden de eerste 10.000 tablets opgeleverd, en in de komende maanden komen daar naar verwachting nog 90.000 stuks bij. De prijs bedraagt volgens NDTV 2276 Indiase roepie, omgerekend 35 euro, maar scholieren en studenten betalen ongeveer 22 euro. Uiteindelijk moet de prijs van de tablet tot zo'n 14 euro dalen. Vanaf november moet het apparaat ook voor anderen verkrijgbaar zijn.

De Indiase regering, die de Aakash subsidieert, wil dat 'alle schoolkinderen' in het land te zijner tijd de beschikking over een dergelijk apparaat krijgen. India hoopt zo meer inwoners online te krijgen. Hoewel het aantal Indiase internetgebruikers volgens recente cijfers de afgelopen tien jaar is vervijftienvoudigd, heeft maar acht procent van de bevolking toegang tot het internet. Dat is laag vergeleken met bijvoorbeeld China, waar veertig procent van de bevolking over een internetverbinding kan beschikken.

De Aakash-tablet De Aakash-tablet De Aakash-tablet De Aakash-tablet Het Britse bedrijf DataWind produceert de Aakash-tablet De Aakash-tablet draait op Android 2.2 De Aakash-tablet draait op Android 2.2 De Aakash-tablet De Aakash-tablet De Indiase Onderwijsminister met de Aakash-tablet De Indiase Onderwijsminister met de Aakash-tablet

Reacties (84)

Reactiefilter:-184082+141+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dit bericht doet me meteen denken aan t 'Hole In The Wall' project wat hier in India een aantal jaren geleden plaatsvond. http://www.pbs.org/frontl...ories/india/thestory.html
Zie url voor info hierover.. Die street kiddos zijn megasmart dus, zo bleek!

Ik denk niet dat de tablet een succes zal worden. De meeste Indiers gaan naar t cybercafe om te internetten, voor een Rupee of 10 per uur, of ze gaan t net op via hun mobieltje, wat nog goedkoper is.

3G kost wel een paar euros, 1,80 euro voor 100 Mb per maand, en 5 euro voor 500 Mb, etc, maar wappen is spotgoedkoop. Als je niet op youtube gaat tenminste. Sowieso is MMS in India redelijk populair, wat youtube een beetje overbodig maakt. De meeste MMS'jes bevatten toch enkel schaars geklede dansende Bollywood sterren of sexuele clipjes van een paar avontuurlijke scholieren.

India kent overigens meer dan 858 miljoen mobiele gebruikers. Internet via de mobiel is dus een stuk toegankelijker. De meerwaarde van de tablet in het lower and middle class segment zie ik niet, en vele Indiers met mij niet. Je ziet hier wel mensen met die tabletjes rondlopen (en dan bedoel ik Samsunggetjes of Appeltjes), maar dat zijn er maar een paar, en enkel de hele rijken.

De armen hebben allemaal wel een oud klein tv-tje, en een mobieltje, en een cybercafe in de straat. Waarom dan een tablet aanschaffen? Internationale trends pakken in India vaak anders uit. Zo was Orkut razend populair (voor Facebook), verkoopt Apple zwaar onder de maat, maar Blackberry als broodjes. Een duidelijk andere trend dan de rest van de wereld. Dat laatste voorbeeld is wel logisch: Indiers letten op de centen. Zodra iets gratis is, volgt een 'stampede' naar de winkel om t aan te schaffen, ongeacht de kwaliteit. Vandaar dat de zwarte bessen t beter doen dan de appeltjes, ivm bbm.

En dan is er nog 1 'rule of thumb' in India: alle projecten van de overheid, of waar de overheid erg in betrokken is, zijn gegarrandeerd een flop. Men vertrouwt t spul kennelijk niet, dus men koopt t niet. Als t een particulier initiatief was, dan had t kunnen slagen misschien.. Maar een overheidsproject daar krijgt een straathond nog geen harde van hier... :)

Kleine toevoeging dan nog: India kent een joint family system, dat betekent dat men samenleeft met de opa en oma en ooms en tantes, in 1 huis. Dit systeem is vooral nog intact bij de armeren. Men kan dus wel een maandloon hebben van 40 euro, als 6 mensen in t huis verdienen, dan is dat 240 euro, en kan men makkelijk een tablet of 2 aanschaffen. Zo komt men hier aan t spul.. En wat van je familie is, is van jou.. Arme Indier kunnen dus wel degelijk dingen aanschaffen zo nu en dan.

[Reactie gewijzigd door 361336 op 5 oktober 2011 17:25]

Het klopt inderdaad dat veel meer dan 8% van de bevolking toegang heeft tot internet; zelfs jaren geleden toen m'n zus daar rondreisde gebruikte een groot deel van de bevolking internet in cybercafés, voornamelijk voor e-mail en het sturen van e-wenskaarten.
35 euro is niet veel voor een Android tabje, jammer dat er subsidie opzit ik zag er anders nog veel meer toepassingen voor...

Ik bedoel, aan kostprijs en waarschijnlijk aan patentclaims zal dit appraat een reeele prijs hebben die veel hoger ligt. Toch goed te zien dat de regering in India een dergelijke inverstering doet...

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 5 oktober 2011 13:38]

Als je de Engelstalige video bekijkt dan komt de volgende informatie te voorschijn:

Produktie kosten fabrikant = $37.98/¤29 (1730 Rupee)
Verkoop prijs fabrikant = $49.98/¤38 (2276 Rupee)

Studenten prijs na subsidie van regering (en quantum korting) = $32.99/¤25 (1500 Rupee)
Ongesubsidieerde prijs in winkel = $65.98/¤50 (3000 Rupee)

Dat zijn dus normale prijzen, je kan op dit moment bij CircuitCity ook gewoon een Cruz R103 7" Android 2.2 tablet kopen voor $89.99, en die is al redelijk oud. Door produktie schaalvergroting en goedkopere componenten is een $66 tablet dus zeker te doen. Als een fabrikant een belofte krijgt dat er minimaal 1 miljoen verkocht gaan worden door de regering en dat die geld op tafel legt om de produktie te starten, dan sta je er verstelt van hoeveel goedkoper iets geproduceert kan worden. Hetzelfde truukje gebruikt Apple ook bij bedrijven zoals Foxconn. Ze laten geen 100 iPad2 fabriceren en als die verkocht zijn een volgende batch, nee dat zijn er meteen 10 miljoen bij wijze van spreken, met eventueel een garantie op meer. Als er dan tevens geld van tevoren wordt betaald, dan is het gemakkelijk voor het produktiebedrijf om optimalisaties toe te voegen aan het produktieproces aangepast op dat specifiek produkt, zodat het zo goedkoop mogelijk gemaakt kan worden. Foxconn heeft hele fabrieken op dit moment die specifiek op Apple produkten zijn aangepast.

Cruz R103 = http://www.circuitcity.co...No=7331817&CatId=6957
Die Cruz is voor mij in ieder geval beter als een iPad, Gallaxy Tab of Iconia want er gaat een full-size SD-card in, kan ik dus on the road gebruiken samen met mijn D-slr. Daar mag geen micro-SD/micro-SDHC in. Het keyboard-doc van de EEEpad is niet handig onderweg en de Camera connection kit is ook niet handig, steekt uit, dat levert problemen op, op de eerste plaats al bij het uit de tas halen en er in steken.

Dat resistieve scherm is wel een nadeeltje, maar wat me het meest opviel is dat er nergens iets staat vermeld over de cpu van die Cruz R103.

Het geeft in ieder geval wel aan dat de lage prijs niet onrealistisch is.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 9 oktober 2011 11:19]

Subsidie? Volgens mij is de kostprijs 35 euro, en wordt hij met subsidie verkocht voor 22.
"kostprijs" is natuurlijk een heel rekkelijk begrip in dit soort gevallen. Als de staat de grondstoffen voor weinig aan de fabrikant geeft, de ontwikkeling financiert, de fabriek neerzet op gratis grond, de stroomrekening naar nul draait en een belastingvrijstelling regelt, dan wordt de kostprijs vanzelf laag :)

Ik denk dat het grootste gevaar voor zo'n initiatief is dat elke Indier zo'n ding koopt en direct in het buitenland voor het dubbele wegdoet.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 oktober 2011 13:53]

Ik verwacht eigenlijk niet dat de kostprijs veel hoger ligt voor een dergelijke tablet als deze in grote oplagen geproduceerd wordt.

Vergeet niet dat veel van de specs beneden gangbaar liggen. Dergelijke tablets liggen hier inclusief winst en transportkosten voor ¤99,- in de winkel.

Ze willen de hele indische jeugd voorzien van deze tablet. Dat is een zeer grote oplage in vergelijking tot de oplage van de meeste van dit soort tablets.


Dus ja, ze kunnen na ontvangst 7 euro winst maken door hem door te verkopen aan exporteur. Maar ik verwacht niet dat dit veel zal gebeuren.
Je kunt de prijzen van India niet vergelijken met westerse prijzen!
Ten eerste is er inflatie, ten 2e wordt het product gemaakt in het land met een grote industrie. Welke ook tablets maken voor westerse landen, waardoor er al voldoende kennis is qua apparatuur evenals productie kennis.
Ten 3e vergeet je de belachelijke marges die gegeven worden hier in het "Westen".
Ik denk dat het grootste gevaar voor zo'n initiatief is dat elke Indier zo'n ding koopt en direct in het buitenland voor het dubbele wegdoet.
Zou kunnen, maar moet hij wel eerst internet hebben met e-bay ;). Maar ik verwacht dat het verkopen van de tablet niet geheel makkelijk gaat. Vooral door duanes of overheden (mss wordt het verboden).
Ik bedoel, aan kostprijs en waarschijnlijk aan patentclaims zal dit appraat een reeele prijs hebben die veel hoger ligt.
Liggen er dan patientclaims in India? Als in India (daadwerkelijk) de Indische wet geldt, en daarmee de patentclaims van "elders" daar niet van toepassing zijn, dan weet je gelijk waarom of die jongens dat waarschijnlijk graag zo houden ...
Meeliften op buitenlandse kennis is idd een stuk makkelijker. :*)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 oktober 2011 13:55]

Het is onze keus om andermans patenten te erkennen. Net zoals zij ook die keus hebben. Dus als een land denkt beter af te zijn met een beperkte patenten bescherming, wat let ze.
Je kunt als "patenten houdend" land altijd nog een export verbod instellen. En dat betekent dan dat een land het zelf moet gaan maken. En dat kost ook een hoop geld. Het is maar net hoe je het geld wilt uitgeven ...
Je kunt als "patenten houdend" land altijd nog een export verbod instellen.
Dat werkt helaas alleen voor fysieke produkten...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 oktober 2011 14:53]

Genoeg verdragen die als eis zullen stellen dat je patenten erkent. Echter vraag je patenten meestal aan per land/unie (alleen in nederland iets aanvragen of bijv. 2 aanvragen, 1 voor de VS en 1 voor de EU etc.).
35 euro is niet veel voor een Android tabje, jammer dat er subsidie opzit ik zag er anders nog veel meer toepassingen voor...
Die 35 euro is zonder subsidie (studenten kunnen hem voor 22 euro kopen).
Wat ik knap vind is dat de fabrikant van deze tablet er dan toch nog winst op maakt:

"The $35 price is achievable at higher volume levels. When we supply the product to the government at $35, then too it will allow us a margin, albeit at higher volumes"
Dat het zo goedkoop kan, is dat landen zoals India gewoon patenten uit het buitenland niet erkennen net als china. Dus alles namaken voor intern gebruik mag gewoon zolang je het niet wil verkopen in een land waar dezelfde technology onder een patent valt.

[Reactie gewijzigd door terracide op 13 oktober 2011 08:41]

Tjemig, dat is dus niet duur, nette prijs.
Nu weet ik wel dat 14 euro (uiteindelijke prijs) voor veel mensen daar in India nog veel geld is, maar dit zijn goede ontwikkelingen in dergelijke landen.

Nu nog overal gratis wifi natuurlijk....
Ik zie echter dat het inkomen per capita (nominaal) $1440 is. Er leeft nog wel een groot aantal onder de armoedegrens van $0.40 per dag, maar de schoolgaande groep zal dit toch wel goed kunnen betalen, want dat is in vergelijking ongeveer even duur als een nieuwe laptop voor de studenten in dit inkomensklimaat (ongeveer omgerekend naar $450 dollar (of ¤330) voor een Nederlands inkomen).

Ik haal dit ook maar van Wiki, dus als je betere info hebt, ben ik zeker geďnteresseerd :)

Bron inkomen Nederland
Bron inkomen India
Omrekenen:
¤33.000 (modaal Nederland EUR) * 1,35 = $44.550 (modaal Nederland USD)
$44.550 / $1.440 (modaal India) = 31
$14 * 31 = $434 (*0.76 = ¤330)
of $22 * 31 = $682 (*0,76 = ¤520)

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 5 oktober 2011 14:26]

In 2006 was het gemiddelde jaarinkomen van een gezin 400 US Dollars. Zo'n 33 dollar per maand dus. in 2004 was het officiele minimum inkomen 1.2 dollar per dag (60 rupees), 14 dollar is dan nog steeds een half maand salaris en dus erg lastig op te brengen voor zo'n gezin.

Het is een goed initiatief want ondanks dat helaas niet iedereen bereikt zal worden, zullen wel meer leerlingen kunnen deelnemen aan het onderwijs en elk kind dat een opleiding krijgt is winst.

In de westerse wereld is zo'n tablet leuk voor wat internetten en lezen in bed..
Zulke oude cijfers zijn voor een land als India niet relevant voor vandaag de dag:

India's Per Capita Income has tripled from $ 423 in 2002–03 to $ 1219 in 2010–11, averaging 14.4% growth over these eight years. It will further go up to $ 1440 during 2011–12 fiscal.

(zelfde bron als stukje hierboven)

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 5 oktober 2011 14:29]

Wikipedia meldt: "De Indiase overheid schatte zelf dat over de jaren 2004 en 2005 gemiddeld 27,5% onder de armoedegrens leefde, wat neer kwam op ruim driehonderd miljoen mensen. Het verschil tussen de armoede in de landelijke gebieden (28,3%) en de armoede in de stedelijke gebieden (25,7%) is relatief gezien niet zo groot, ook al ..."
zie: wikipedia

Dan is 35,00 voor een 'arme' student ineens veel geld (ik schat al gauw een maandinkomen of twee).
Er zijn al meer initiatieven gebouwd om goedkope computers / laptops te bouwen voor ontwikkelingslanden. Totnutoe verdwijnen veel van die initiatieven in de la of komen niet van de grond door dure licenties en slechte afspraken met (relatief rijke) fabrikanten.

Nu maar hopen dat dit wel goed van de grond komt en Google niet te veel gaat vragen voor android-ondersteuning. (Moest Microsoft nu ook geld hebben voor android licenties? Of was dat alleen voor telefoons?)
Nu maar hopen dat dit wel goed van de grond komt en Google niet te veel gaat vragen voor android-ondersteuning. (Moest Microsoft nu ook geld hebben voor android licenties? Of was dat alleen voor telefoons?)
Ze hoeven niks aan Google te vragen dus dat is gratis (niet voor niks market-loos), en dat van MS is enkel bij fabrikanten die MS aanvalt en daarmee meestal dus tot een schikking dwingt... Dat zal en hier niet gebeuren omdat het een soort van goed doel is, MS wil echt geen goede doelen dwars zitten dat is slechte reclame... Daarbij heeft India maling aan US-patenten dus valt er weinig te halen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 oktober 2011 14:22]

India is toch geen technologie bedrijf? De titel is een beetje vaag :?

[Reactie gewijzigd door Martux op 5 oktober 2011 13:39]

Er is geen harde bron te vinden, maar zo hier en daar lees ik wat over Tata, die waarschijnlijk in opdracht van de Indiase overheid deze goedkope tablet heeft ontwikkeld.

Zo heeft Tata in 2008 de Tata Nano auto uitgebracht, voor ¤1800 de goedkoopste auto ter wereld (nieuw, uiteraard). Dit om het autobezit van de Indiërs te bevorderen.


Zo'n budget tablet is geen slecht idee. Ik denk dat er wereldwijd genoeg mensen zijn die zo'n ding wel willen, niet alleen studenten.
Die Tata Nano is helaas 1 van de grootste flops van de laatste tien jaar geworden, dus laten we hopen dat dit tablet toch was beter loopt.
Hij is alleen in India te koop, sinds 2009. Het absolute dieptepunt was afgelopen November toen er maar 506 Nano's verkocht werden, al is dat inmiddels naar een paar duizend per maand gegroeid.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 oktober 2011 15:49]

Grappig te zien dat juist de (oneerbiedig genoemd) 3e wereld landen massaal investeren in digitale technieken voor educatie.
Nu India. Landen als Peru en Uruguay gingen ze afgelopen jaren al voor. Lees de verhalen maar eens over het OLPC project: http://one.laptop.org/summary
In Peru alleen al zijn er meer dan 1 miljoen laptops verdeeld voor het onderwijs: http://blog.laptop.org/2011/04/05/peru-to-expand-to-1m-xos/

Ik vraag me wel eens af hoe lang het nog moet duren voordat Europa wakker wordt en er achter gaat komen dat investeren in Electronische leeromgevingen niet alleen noodzakelijk is, maar als er nog veel langer gewacht gaat worden, er een onoverkomelijke achterstand opgelopen wordt ten opzichte van deze zogenaamde 3e wereld landen.
dat investeren in Electronische leeromgevingen niet alleen noodzakelijk is
Is dat een feit of een mening? Ik vermoed het laatste. Zouden de middelen niet een ondergeschikte rol zijn in de kwaliteit van het onderwijs, de kennis en kunde van de docent kan wel eens veel belangrijker zijn.
De huidige methodes die voor de vakken in het onderwijs gebruikt worden gaan ongeveer 7 Jaar!!! mee (moeten 7 jaar meegaan omdat contracten met de uitgevers over deze periodes gaan) Wat er dus gebeurd is dat er op dit moment les gegeven wordt met informatie en boeken tot 7 jaar oud. Dan heeft het niet zo veel meer te maken met het niveau van de docenten maar alles met het niveau van het lesmateriaal.

Zodra er gebruik gemaakt wordt van elektronische leeromgevingen is dit lesmateriaal jaarlijks aan te passen zodat de informatie altijd up-to-date is.
Combineer dit met een actief open content beleid dan hoeft er ook niet de hoofdprijs betaald te worden voor de gesloten content die door de uitgeverijen wordt opgedrongen.

Misschien mag je het als mening aanmerken, maar voor mij staat als een paal boven water dat, met name het PO en VO grote stappen kunnen maken als er overgestapt gaat worden naar een elektronisch systeem.
Als ik nu lees op Wikipedia over de ontwikkelingen in het onderzoek naar o.a. dinosauriers, geografie (m.n. platentectoniek en vulkanologie) e.d. dan was de stof die ik in de jaren 80 op de middelbare school geleerd kreeg al in de jaren 70 achterhaald.

Eind jaren 90 werkten we op het hbo met Windows 3.11 op de pc's, die werden in 1999 vervangen door NT4 dus ook toen liep men daarmee jaren achter.

Sindsdien is er steeds meer bezuinigd op het onderwijs en vooral het kabinet Rutte lijkt alle bezuinigings-records te willen gaan breken. Kortom nu maken ze het helemaal kapot.
Haha nou ik deed in 2004 nog Medewerker beheer ICT en kreeg lesboeken van Windows 98 en Office 97... Ben er dan ook maar gouw mee gestopt wat is school (MBO iig) ontzettend kansloos (saai) in NL :) En HBO is ook niet veel beter, hoeveel HBO diploma's zijn er ondertussen al gedegradeerd tot MBO :P

Ben dus blij dat ik op me 18de ben gaan werken en nu ~6 jaar werkervaring heb opgebouwd :)
Ik denk dat je het wat overdrijft. Hier hebben ouders wel de middelen om hun kind kennis te laten maken met internet, laptops, tablets en smartphones. En ik ben het wel een beetje met mashell eens: een elektronische leeromgeving is niet noodzakelijk om goed onderwijs te geven, het is vooral handig.

Het is essentieel dat kinderen met computers leren omgaan, maar daarvoor had je in mijn tijd (opa vertelt :D ben pas 31) al een computerlokaal op de middelbare school en een computer met internet in de bieb. In de westerse wereld leren ze dat (als school het ze al niet leert) thuis wel, in India hebben arme families geen computer thuis en al helemaal geen internet. Dan is zo'n "betaalbare" (want nog steeds duur voor een Indiër) tablet een goede stimulans om kinderen met ICT in aanraking te laten komen :)
- 366 Mhz CPU
- 256MB RAM
- 800x440 resolutie.

Het is natuurlijk leuk bedacht én goedkoop, maar dit kun je gewoon niet serieus meer nemen. Wat kun je hier in godsnaam praktisch op doen? Als het is voor studiedoeleinden, heb je nog meer aan een Kindle die je nu al voor $79 hebt.

Weggegooid geld voor R&D en ontwikkeling. Zelfs in dergelijke landen. De subsidies die voor deze ontwikkelingen zijn uitgedeeld hadden veel beter in belangrijkere projecten gestopt kunnen worden (zoals fatsoenlijke watervoorzieningen e.d.). Maar goed, ik zal ophouden met de ethische verantwoorde pessimist uit hangen.
Ongeveer dezelfde specs als de iPhone 3G dus. 3 jaar geleden was dat hier nog helemaal cool en fantastisch, dus dat zal voor hun ook nog prima zijn. Ik vind het een fantastisch initiatief!
Wat kun je hier in godsnaam praktisch op doen
Internetten, schoolboeken op lezen, aantekeningen maken
door de GPU kan je zelf filmpjes kijken

Wat wil je nog meer kunnen op een"school tablet" ?
Relax, het zijn niet jouw belastingcenten. Als de Indische burgers dit een goed plan vinden, dan is dat hun zaak.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 oktober 2011 14:41]

Toch leuk dat er ook eens wordt gekeken naar goedkope alternatieven. Op deze manier is het mogelijk om het 'achterland' van India ook een inhaalslag te laten halen.

Op een andere site (volgens mij NU) heb ik gelezen dat India een behoorlijke achterstand heeft in te halen t.o.v. China als het gaat om de online bereikbaarheid van de bevolking. Als met deze ontwikkeling een tablet bereikbaar wordt voor een groot deel van de bevolking zou dat een sprong voorwaats zijn.

Ik meen mij trouwens te herrinneren dat een aantal jaar geleden hetzelfde is gebeurt met een goedkope laptop, alleen was die volgens mij voor de Afrikaanse markt.
Ik meen mij trouwens te herrinneren dat een aantal jaar geleden hetzelfde is gebeurt met een goedkope laptop, alleen was die volgens mij voor de Afrikaanse markt.
Ik denk dat je de OLPC[1] bedoelt. Leuk dat je het zegt, ik dacht dat dat niet echt van de grond gekomen was maar blijkbaar wordt hij al best veel ingezet. Ben benieuwd of dat ook hiermee gaat gebeuren.. het is goedkoper dan de OLPC dus aan de prijs zal het niet liggen lijkt me ;)

[1]: http://en.wikipedia.org/wiki/OLPC
Kijk dit is nog eens ergens voor durven gaan en staan als overheid. Hier wordt duidelijk gekozen om te investeren in onderwijs en innovatie. Daar kan onze polderpolitiek nog een puntje aan zuigen.
Zonder dat je het kosten/baten plaatje van dit initiatief hebt gezien, hoe weet je of dit een slim plan is?
35 euro! de specs mogen dan wel niet denderend zijn dit lijkt me voor ontwikkelingslanden een zeer mooie tool om mensen kennis te laten maken met technologie. In hoevere is dit apparaat gesubsidieerd lijkt me stug dat zelfs met deze low budget componenten je daadwerkelijk onder de 35 euro blijft?