Hoofdcategorieën
Device Settings

Sony Ericsson: Windows Phone niet zo goed als Android

Door Yoeri Nijs, maandag 3 oktober 2011 16:35, views: 34.675

Hardwarefabrikant Sony Ericsson is naar eigen zeggen minder geïnteresseerd in het mobiele besturingssysteem Windows Phone dan in Android. Volgens ceo Bert Nordberg is Microsofts besturingssysteem nog 'niet zo goed' als dat van Google.

Bert Nordberg - Sony EricssonNordberg kwam twee jaar geleden aan het roer van Sony Ericsson. Hij voerde direct radicale beslissingen door. Zo werd het besturingssysteem Symbian vervangen door Android. Achteraf noemt Nordberg dat tegenover The Wall Street Journal een verstandige keuze. "Onze Android-strategie blijkt succesvol en was de beste beslissing, ook als je kijkt naar de groei van het platform", stelt hij naar aanleiding van de opkomst van de iPhone.

De joint venture liet vorig jaar weten dat het bedrijf behalve Symbian-toestellen ook geen WP7-toestellen en -tablets gaat uitbrengen. Sony Ericsson mag Windows Phone 7 niet naar eigen smaak aanpassen, iets wat bij Android wel het geval is. Zo plaatst Sony Ericsson momenteel zijn eigen schil over het besturingssysteem van zijn Android-smartphones. Ook nu is Sony Ericsson onzeker of het Windows Phone in de toekomst gaat gebruiken. "Op dit moment zou ik me niet comfortabel voelen om in een platform te investeren dat niet zo goed is als hetgeen we nu gebruiken. We zijn daarom bij Android gebleven, maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar Windows Phone."

Het marktaandeel van Sony Ericsson is in twee jaar gezakt van 4,3 naar 1,7 procent. Een van de oorzaken zou zijn dat het bedrijf hinder ondervond van de aardbeving in Japan, waardoor de voorraden afnamen. De voornaamste reden zou echter zijn dat de productie van goedkopere toestellen is gestopt. "Mensen klagen vaak dat we een klein marktaandeel hebben, maar vergeet niet dat we de feature-telefoon hebben opgegeven en geen grote speler zijn als Nokia. We zijn voorzichtig met het introduceren van nieuwe technologie, omdat we simpelweg geen garantie hebben dat consumenten het ook kopen." Volgens Nordberg probeert zijn bedrijf nu groei in de VS te realiseren door zijn productenportfolio daar uit te breiden.

In het interview met The Wall Street Journal zegt Nordberg verder dat Sony Ericsson interesse had in de mobiele divisie van Motorola, die eerder dit jaar te koop werd aangeboden. Doordat de joint venture een kleine speler was, was er niet genoeg geld in kas om de concurrent ook daadwerkelijk te kopen. Uiteindelijk besloot Google Motorola Mobility te kopen voor een bedrag van 12,5 miljard dollar, maar de internetgigant moet nog wel toestemming krijgen voor de overname.

Volgende 16:47 'Screenshots BlackBerry Messenger voor Android uitgelekt'
Vorige 16:12 Oracle toont appliance voor gegevensanalyse
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Geheel ontoevallig heeft Soney-Ericsson een telefoon die Playstation games speelt terwijl de van Microsoft Xbox-Live integratie heeft.

Dat heeft er natuurlijk niets mee te maken, een Sony Xbox telefoon.

Ik zie hier een hoop blabla, maar er worden behalve de eigen UI geen argumenten aangedragen.

@computerjunky
Zoals hyptonize zecht, je eigen schil draaien op een OS vind ik het zelfde als een eigen UI.

[Reactie gewijzigd door LOTG op maandag 3 oktober 2011 16:50]


Sony-Ericsson mag Windows Phone 7 niet naar eigen smaak aanpassen, iets wat bij Android wel het geval is.

doen ze dus wel degelijk alleen heb je eroverheen gelezen of niet gelezen

Naar eigen smaak aanpassen en een eigen UI is vrijwel hetzelfde.

Niet helemaal natuurlijk... Voor SE is bijv het standaard laden van applicaties belangrijk in de commerciële zin (bijv de befaamde Amazone app)

Sony-Ericsson mag Windows Phone 7 niet naar eigen smaak aanpassen, iets wat bij Android wel het geval is.
En terecht een valide argument van Sony-Ericsson.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op maandag 3 oktober 2011 21:25]


Er valt natuurlijk ook iets te zeggen voor "als het niet kapot is loop er dan niet aan te prutsen".

Windows Phone werkt heel anders dan welke telefoon OS dan ook, alles is geintregeerd in elkaar op een best slimme manier, heb met WP7 veel gespeeld, en denk dat alles wat een fabrikant probeert te veranderen aan WP7, zal alleen maar een stap terug zijn, ipv voor uit.

En hoewel WP7 een goede start was, was het ook nog niet helemaal af, met wat ik over Mango heb gelezen, denk ik dat ik als ik mijn Galaxy S ga vervangen ik een WP7.5 telefoon neem, het is iig een top kandidaat als OS.

Nice intro video in to WP 7.5

[Reactie gewijzigd door player-x op woensdag 5 oktober 2011 18:47]


Er valt natuurlijk ook iets te zeggen voor "als het niet kapot is loop er dan niet aan te prutsen".

Correct me if i'm wrong, maar is dat nu niet juist datgene wat een overgroot deel van de tweakers hier doet ?

Als bedrijf wil je toch herkenbaar zijn , ook in je User Interface? Een geldig en valide argument.. Wie wil er betalen voor iets wat eigenlijk niet helemaal is wat ie wil, en dit vervolgens alleen zo mag laten. Natuurlijk doe je dat niet. SE is klein, en wil zich onderscheiden door de UI. Daarnaast zijn ze niet krachtig genoeg om een eventuele misser met WP7 op te vangen.

Edit: ongewenst? LOL, why??

[Reactie gewijzigd door HgnX op dinsdag 4 oktober 2011 13:08]


En waarom zou SE dat niet doen? Omdat ze zich op gebied van support, hardware en design niet kunnen onderscheiden van de concurrent. M.i. voegt eerder genoemde fabrikant dan ook weinig toe aan deze markt.

Daarnaast zit de meerderheid ook helemaal niet te wachten op bloatware waar voornamelijk SE beter van wordt.

Tip aan SE: Maak een nieuwe razor en vervang het traditionele toetsenbord door een touch display en uiteraard het bovenste scherm ook touch.

edit: ik denk dat men 'niet mee eens' verward met 'offtopic/irrelevant'.

[Reactie gewijzigd door densoN op dinsdag 4 oktober 2011 17:05]


Maar voor Sony is dat wel het argument. Sony is een kleiner speler en moet zijn eigen niche creëren. Windows Phone heeft een marktaandeel wat net zo groot is als dat van Sony. Zelf een Windows Phone toestel uitbrengen, die exact de zelfde interface hebben als alle andere concurrenten, en ook nog grotendeels de zelfde specs levert Sony zeg maar 2% marktaandeel op van de WP-toestellen, die van zichzelf slechts 2% groot is, Dan heb je het dus over 0,4 promille marktaandeel wat je kunt behalen.

Dat zegt hij toch ook?

Omdat Microsoft Xbox erin heeft zitten en Sony het er niet uit kan halen (en vervangen met Playstation) wil Sony het niet.

Simple as that. ;)

Het is maar wat je daar uit wilt lezen... wat ik daarvan begrijp is dat deze CEO twijfels heeft of SE een WP7 toestel kan produceren die mee kan doen met de rest. Aangezien er in OS-uiterlijk en hardware specs weinig te halen valt, zal het voornamelijk op de kwaliteit en afwerking van het toestel neerkomen. Is uiteraard mijn eigen interpretatie, maar de summiere uitleg laat wel veel ruimte voor eigen interpretatie over... maar goed, WP7 heeft een klein marktaandeel en de toestellen die er van bestaan zitten toch wel redelijk goed in elkaar, in dat opzicht kan ik het dus ook wel begrijpen want er is weinig rek in die richting. Maar deze woorden zal deze CEO snel terugnemen mocht blijken dat het aandeel WP7 het komende jaar flink gaat groeien. Zeker nu mango er is wordt WP7 voor het bedrijfsleven en de consument interessanter omdat je nu ook ten volle gebruik kan maken van je toestel.

Wel een beetje een ommekeer in de denkwijze van SE, want juist het leveren van kwalitatief goede toestellen met meestal net even wat betere materialen en robuuster dan die van de concurrent, was waar SE toch wel het onderscheid in maakte. Op dat niveau hebben ze bij SE imo altijd gelijk aan Nokia gestaan; Qua software en hardware niet het snelste en het modernste, maar kapot gaan deden ze bijna nooit, gewoon degelijk.

Misschien zou SE zich juist daar weer op moeten gaan toeleggen, dat heeft ze jarenlang een vrij vaste schare gebruikers opgeleverd... waarom proberen mee te komen met de rest, doe juist wat de rest NIET doet...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op maandag 3 oktober 2011 17:14]


Vergeet zeker niet te vermelde dat service ook een belangrijk punt is om uit te schieten als het over het gebruik van WP7 gaat om te verschillen van de rest. Niet dat die service nodig zal zijn, maar toch snel even vragen waar dat zit zonder eeuwig te worden doorgestuurd is natuurlijk ook fijn.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op maandag 3 oktober 2011 19:20]


A ja, ff kijken wie deden wat de rest niet doet...

*Siemens, met oerdegelijke Duitse telefoons: Overgegaan naar Benq en gestopt.
*Nokia, met degelijk plastic en rubber (Nokia's specialiteit) en het ' eigen' Symbian en eerst Maemo en toen MeeGo: Aandelen van 16 naar 6 Euro in 3 jaar tijd, beide Nokia only OS'en gestopt. Verschillende bestuursleden het veld geruimd.
*RIM met het ' eigen' BlackBerry: Aandeeltjes van 80 naar 20 dollar in 2 jaar tijd.
*HP met WebOS: Heel de apparaten-divisie wordt waarschijnlijk afgestoten. 3e CEO in zo'n 2 jaar tijd, maar deze "veilinghuisdame" is weer net zo slecht en weinig visionair als sommige van de eerderen, en gaat ook geen jaar vol maken. Bedrijf zwalkt als een zeilbootje in een orkaan, want de Board of Directors is gewoon door en door verrot (aandeeltjes 50% in de min sinds jaar geleden)
*LiMo foundation: "Open Linux" zou het worden. Zo goed als dood.
*Windows KIN: Buitengewoon hartstikke eigenzinnig, en ook buitengewoon hartstikke dood.

En dan kijken wie doet "wat de rest ook doet":
Samsung, HTC, Huawei, LG (en in mindere mate Archos) etc: Toko's lopen allemaal als een tierelier! En onderdelen zijn dikwijls niet aan te slepen.
Sinds zowel LG als ook SE hebben besloten hun eigen chips te gaan maken (zoals Apple ook zei het in veel mindere mate doet) kunnen ze daar ook nog eens meer winst op maken. Motorola is denk ik zelfs van de dood gered door overstap op Android een paar jaar terug, met hun succesvolle Droid-merk, aggresieve marketing en samenwerking met Verizon.

[Reactie gewijzigd door kidde op maandag 3 oktober 2011 23:48]


In het verleden heeft SE gewoon WinMo toestellen gehad. Naar mijn mening heeft Nordberg goed gezien dat SE te klein is om in meerdere platformen te investeren.

Verder heb ik nog niet gezien dat SE een patentdeal met MS heeft moeten afsluiten, dus is er ook geen financiele prikkel om met MS in zee te gaan. Het zal mij in ieder geval niets verbazen dat bijvoorbeeld Samsung en HTC lagere licenties hoeven af te dragen zolang ze Windows toestellen verkopen.

Verder is Android enorm gegroeid (zegt Nordberg ook) en is het waarschijnlijk makkelijker voor SE om zich daar in een leuke niche te plaatsen. Met Windows moet je nog maar afwachten hoe het gaat groeien en of je niet door Nokia in de marge gedrukt wordt.

Het is zo dat SE te klein is om in meerdere platformen te investeren, maar wat moeten ze precies bij WP7 investeren? In Android moeten ze meer investeren, daar moeten ze die eigen schil doen enz. Bij WP7 kunnen ze puur voor het toestel gaan, meer niet.

Ik denk juist dat WP7 goed voor SE zou zijn, juist doordat de markt kleiner is kunnen zij zich beter onderscheiden. Bij Android is 1 het van de vele vele toestellen en iets bijzonders maken ze toch niet.

Initiele drivers voor de hardware schrijven. Kost een hoop tijd en geld.

"Het marktaandeel van Sony-Ericsson is in twee jaar gezakt van 4,3 naar 1,7 procent."

"Sony-Ericsson: Windows Phone niet zo goed als Android"

Erg kredietwaardige opmerking. Het is niet zo POPULAIR als Android, dat maakt een heel verschil met de eigenlijke kwaliteit van het product.

Sjah wat SE goed vind hoeft een ander natuurlijk niet goed te vinden.
Het is en blijft een mening en die mening is en blijft correct :P

Dat andere een andere mening hebben is logisch natuurlijk... Het zou juist vreemd zijn wanneer de SE ceo over zijn eigen product zegt dat het niet goed zou zijn

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op maandag 3 oktober 2011 16:43]


als totaal pakket is het natuurlijk minder goed als je er niet je eigen draai aan mag geven en dus vastzit aan wat MS je leverd ook als je klanten dat niet willen.

dus ja al se klanten bepaaldin denken uit onderzoek niet willen is het minder goed voor se.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op maandag 3 oktober 2011 16:45]


Bij Android kopen mensen bewust een SE omdat de interface bijv fijn is, of bewust een HTC vanwege sense, dat kan op de WP7 markt niet, dat en de vaste hardware eisen maakt dat je je totaal niet kan onderscheiden van andere fabrikanten, op de looks van je telefoon na. En op prijs na!

Dus ja dan kan je als SE zijnde niet op tegen de groote die veel betere naamsbekendheid hebben... Zeker niet als de MS ook nog is geld steekt in bijv. Nokia ipv dat die er voor moeten betalen WP7 te gebruiken ;)

Het is niet een keuze zoals de consument die maakt, het is een keuze van een fabrikant die totaal andere invals(kijk)hoek hebben :) Uiteindelij kwillen ze zoveel mogelijk verkopen en daar lijkt Android vrij goed in te zijn, verkopen genereren ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op maandag 3 oktober 2011 16:51]


Eh, niet voor Sony Ericsson gezien de daling van hun marktaandeel.

Als je leest waarom dat is, ze hebben de Feature-Phones gedag gezegd :) Heeft niks met Android te maken, daar is die zegt ie juist blij mee :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op maandag 3 oktober 2011 17:09]


Daling van marktaandeel wil nog niet zeggen dat ze bijvoorbeeld minder omzet of verlies hebben. Kan wel zijn dat ze door de adoptie van Android het veel beter doen. Maar de markt zelf nog veel harder groeit dan je als bedrijf doet.

Dus die marktaandeel zegt geen hol...

Nou blijkbaar geldt dat niet voor SE, want hun marktaandeel blijft maar dalen. :)

Ook voor jouw geldt: daar is een rede voor zie vorige reactie :)

Het zijn geen vaste hardware eisen maar minimum eisen..een HEEL groot verschil.

Goed en populair heeft natuurlijk ook veel met elkaar te maken. Iets wat niet goed is wordt nooit populair.

Iets wat net zo goed is, als iets anders hoeft ook niet populair te worden, maar wanneer iets duidelijk beter is dan iets anders, en daarbij ook net zo duur/goedkoper dan wordt het altijd (vanzelf) populair. Als je maar het geduld hebt.

. Iets wat niet goed is wordt nooit populair.
Justin bieber?

Goed en populair heeft natuurlijk ook veel met elkaar te maken. Iets wat niet goed is wordt nooit populair.
Dat is onzin natuurlijk, er zijn zat voorbeelden te noemen waarbij een inferieur product toch de slag wint. Zeggen dat dat niet kan gebeuren houdt in dat marketing niet kan werken volgens jou. :-P
Als je slim je imago opbouwt, en de juiste zakenpartners strikt, dan kun je heel goed een markt domineren met een minder goed product..

Wel grappig, waarom zouden we een bedrijf wat 'vroeger' gro(o)t(er) was en nu nog maar een marginale rol speelt op de markt serieus nemen? Het lijkt me duidelijk dat ze eerder ook al niet echt de goede keuzes hebben gemaakt....

omdat ze nog steeds perfecte telefoons maken en de telefoon met het beste scherm op de markt hebben op dit moment en ook de afgelpen anderhalf jaar.


Volgens mij had de xperia arc best een goede kwaliteit scherm. in ieder geval beter als menig HTC en Motorola telefoon....

Ik heb zelf android gebruikt (van 2.1 t/m 2.3.5) en het komt niet in de buurt van de snelheid en stabiliteit van Windows Phone.
Het enige waarop WP het moet afleggen is het aantal apps

android mits op een goede telefoon is instant dus daar geloof ik helemaal niks van als je 2.3 op een verouderd model gaat zetten met 320 ram en wijnig rom ja dan word het traag...

Dit was op een galaxy S, dus geen verouderd model.
En ik heb hier bijna alle roms wel op geprobeerd (stock/custom/AOSP)
De eerste week draait het allemaal fijn en daarna wordt het trager en trager...
Met WP7 heb ik dit niet.

Wat doe jij dan met je telefoon? Ik ben nu toe aan mijn 3e toestel en merkte alleen bij de Desire HD dat hij na een week trager werd, eventjes de apps killen en hij was weer net zo snel

Niks bijzonders, beetje facebook/twitter, internetten.
Het werkte gewoon niet lekker, spontane reboots, slechte apps die het hele OS onderuit halen, mp3's die haperen bij het afspelen.

ddan ligt het probleem dus eerder bij de slechte apps en niet bij android lijkt mij google is niet verantwoordelijk voor de apps natuurlijk.

Tja, maar dan blijven de spontane reboots, mp3's die haperen bij het afspelen nog over en vooral dat eerste is toch niet zo wenselijk bij een telefoon.

en het is zeker dat dat niet door slechte apps komt ik heb etr namelijk nog nooit van gehoord.

Volgensmij ben jij één van de weinigen die het heeft en aan de gegevens te horen zal je wel spyware malware of andere ongerechtigheden op je telefoon hebben gehad of gewoon teveel poortjes open en teveel op de achtergrond hebben willen draaien. Valt wat voor te zeggen dat het OS dat beter aan zou moeten kunnen maar ik denk dat t eerder te zoeken valt bij je hardware specs. Telefoons zijn nog niet zo krachtig als pcs.

Ik heb ook een SGS gehad (wat voor zijn tijd het topmodel was) en na 1 jaar klooien met custom-roms heb ik het opgegeven. Ik wil een telefoon met een goede en mooie UI welke snel gaat.

vraag me af of je de stock 2.3.4 ook daadwerkelijk geprobeerd hebt op je sgs1. Geloof het niet want die is flitsend snel. Heb hier een sgs1 en sgs2.

Inderdaad, zelf heb ik een Samsung Galaxy Spica na een maand werd de telefoon trager, nu heb ik er 2.1.1 opzitten maar het werkt gewoon niet.

Dit komt hoogstwaarschijnlijk door het feit dat het een "oude" telefoon is. Ondanks dat ben ik zeer tevreden met Android en ik kan niet wachten tot ik mijn SGS2 heb zodat ik het ware potentieel van android kan zien.

OT: Ik snap duidelijk waarom SE Android verkiest boven WP7. MS wil hun OS houden zoals het is vandaar de strengere eisen voor fabrikanten in tegenstelling tot android wat veel meer open is.

Wat is er precies sneller en stabieler op een WP phone dan?

Ik gebruik android (2.2.3 nu geloof ik) en ik vind het gewoon super snel, zonder noemswaardige vertragingen.

Van instabiliteit heb ik ook (nog) geen last gehad, dus een beetje onderbouwen mag wel

Android is heel snel gefragmenteerd. Ik heb eens een Android gehad (ik geloof 2.2) en tja, toen zag ik de snelheid na een paar dagen toch echt wel inzakken. Enkele weken later maar een WP7 gekocht, werkt fijn, heb hem nog steeds.

gekke is dat ik dat alleen hoor in combinatie met dat diegene toevallig een iphone en of wp7 telefoon heeft gekocht.

Wat is er precies aan gefragmenteerd? Want ik begrijp je niet. En wat werd er precies trager?

Dat is niet zo gek als jij het wellicht ervaart; door de diversiteit aan door Android ondersteunde hardware zit er ook veel kaf onder het koren. Het zou dus zomaar kunnen dat de desbetreffende personen simpelweg 'niet zo'n goed' Android device hadden, en om die reden over zijn gestapt op een WP of iPhone. Omdat daar wel keiharde hardware-eisen en een vooraf gedefinieerd OS wordt gebruikt kan de ervaring daarop inderdaad veel stabieler zijn.

Ik vrees dan ook met grote vrezen het toekennen van meer vrijheid aan de WP makers; dit zou wel weer eens het begin kunnen zijn van een 'minder goed' imago van WP.

Heeft denk ik met 2 dingen te maken.

1. Android is bekender, meer sales. Open source lekker aanpassen en playstation zooi er op gooien (ik zeg niet dat dit slecht is de play is, het is een mooie telefoon alleen oogt android aan de instabiele kant, het kan veel maar niets echt goed(als WM6/6.5)
2. WP7 heeft Xbox, do i need to say more.

Aandeel blijft zakken, ik gok op een stortvloed aan goedkope android phones, net als samsung heeft.
Ze hebben ten tijde van de opkomst van de touch phones te lang met die oerlelijke walkman phones blijven wandelen, ik had er een ;(

(zie net dat mijn 2 punten al boven me genoemd zijn, ik ben ook zo'n held in typen)

[Reactie gewijzigd door kristan op maandag 3 oktober 2011 16:48]


Whahaha:
et is een mooie telefoon alleen oogt android aan de instabiele kant, het kan veel maar niets echt goed
Noem is iets wat niet goed kan? Me telefoon loopt nooit vast tenzij IK aan overclocken ben :) Apps lopen nooit vast enkel keer iets uit de market maar dat is niet Android dat is een app die slecht is gemaakt :) Elke optie die er in zit werkt gewoon, ooit was het half af maar sinds versie 2.0 is daar geen sprake meer van...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op maandag 3 oktober 2011 16:54]



Market hoort trouwens bij android, aan google de taak de kwaliteit te controleren...
Beide nee (Market staat los van Android, en Google controleerd juist NIET of je dat fijn vindt of niet is niet relevant en een losse/andere discussie) :) En ik heb juist ervaring met Samsung ;)

Ik krijg nooit dat er iets vast loopt dus vervelend kan ik kan inderdaad weinig moeite hebben met die melding ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op maandag 3 oktober 2011 17:11]



Check google en android freeze.
Check Google met elk willekeurig OS en zet er freeze achter en je vind wat.... |:(

Zegt natuurlijk geen moer

[Reactie gewijzigd door Sinester op maandag 3 oktober 2011 17:40]


10.500.000 hits, en check even wat voor ook links he.
Bij wp7 freezed er ook heel wat maar dat is vooral htc

[Reactie gewijzigd door kristan op maandag 3 oktober 2011 17:49]


"IPhone freeze" 19,600,000 results. Zie je, android doet het beter! |:(
Geweldig trouwens google result counter gebruiken als argument om je gelijk te bewijzen

Achja over het vastlopen... Bij Android krijg je dan een dikke force close melding op je scherm. Bij apple doen ze dit sneaky zodat het lijkt alsof er niks.aan de hand is. Dan sluit de app af zonder enige form van een melding.. Dat noem ik mensen voor de gek houden. Apps op de iphone lopen net zo goed wel vast. Op de WP7 vast ook wel.

Het probleem voor Sony-Ericsson is dat ze het liefst een hele eigen UI maken en dat kan niet met WP7. Kijk maar eens wat ze van Android hebben overgelaten.

Behalve de launcher is Android op de SE's verrassend clean. Van alle UI's is die van SE dan ook nog een van de beste, en naar mijn mening zelfs de beste. Ze hebben enorm veel features vergeleken met andere merken, hun telefoons werken erg snel, ze doen heel snel updates voor alle toestellen, EN ze supporten de development van Cyanogenmod voor AL hun devices.

Ten tijde van de dumbphones waren ze echt goed met de K750 en de K800. Helaas hebben die nooit meer goede opvolgers gehad en werden er veel toestellen uitgebracht met één thema, maar zonder een toestel welke alles combineerde.

Daarna hadden ze met hun topmodellen toch wel kwaliteitsproblemen en hebben ze op dit moment geen weerwoord tegen de iPhone en de Galaxy serie.

Ben ik het niet mee eens, de xperia is een goede alles in een opvolger, de x10 is al bijna anderhalf jaar oud en draait nog steeds uitstekend (met SE ondersteuning).

Verder hebben ze met de Arc en Ray, telefoons in een goedkoper segment die wel goede kwaliteit foto en geluidskwaliteit hebben. Prima als alternatief op de zoveelste iphone of galaxy, wat in jouw ogen de norm zou zijn.

De Android stap was inderdaad een goede, dat ben ik met hem eens, maar juist door die aanpassingen is het al meer dan eens voorgekomen dat Sony telefoons niet eenvoudig van een update kon voorzien, iets wat HTC en Samsung minder hebben. En de updates zijn, blijkt, iets waar klanten vaak verbazingwekkend op wachten. Android "mist" blijkbaar soms iets.

Persoonlijk ben ik erg blij met m'n HTC Desire, maar ik heb, puur voor de dev (zit geen SIM in), nu ook een Samsung Omnia 7, en ik heb echt zoiets van... tsja... dit OS werkt eigenlijk wel érg smooth. Goed, het zoeken binnen de telefoon zelf is nog niet zo uitgevoerd als het is in Android, maar het is perfect werkbaar, en als de Windows 8 dev-prev (qua zoeken) een preview is voor het ARM-platform van MS, dan komt dat zoeken ook wel goed. Zeggen dat het platform "niet zo goed is als" is hierbij dus niet aan de orde.

Natuurlijk houd ik er van dat ik elke APK kan installeren op m'n Android telefoon die ik tegen kom, en dat ik in feite een directory structuur kan verkennen als ik dat wil, en natuurlijk baal ik dat ik in WP7 alleen mijn eigen "*.XAP"'s kan installeren. Het feit dat Zune erbij zit (ook al is het een 1000x minder grote ramp dan iTunes) is ook niet helemaal koosjer, hoewel het gelukkig wél te ontwijken is in tegenstelling tot iTunes. Android heeft dat niet.

Maar de soepelheid, snelheid, en tiles zijn echter weer iets wat Android niet heeft. Ook de ontwikkel omgeving van WP7 voelt beter aan, en de live-integratie en sowieso: algemene integratie is een stuk sterker. Koppel dat aan goeie koppeling van diensten en MS Office, en WP7 heeft ook z'n sterke punten.

Moet ik een kiezen? Ik heb een Desire met Android 2.3 die ik zwáár getweaked heb. Ik heb een Omnia 7... en ik zal denk ik, ondanks dat ze qua hardware nogal op elkaar lijken, toch de Omnia 7 kiezen. Het "voelt" wat beter, hoezeer ik ook bezwaren heb tegen bepaalde dingen. Het OS is moderner dan iOS, en voelt gewoon geweldig aan. Android is opener, maar ik voel me lang niet zo opgesloten als dat ik deed met de iPad die ik had. Leg ik er echter een Galaxy SII naast... dan wordt de keuze moeilijker. Maar zelfs dan: WP7 blijft geweldig voelen en er uit zien.

Wat dat betreft ben ik het dan weer niet met Sony eens... WP7 is eigenlijk niet eens een grote investering, want het draait grotendeels op dezelfde hardware als Android. En natuurlijk: aan eigen smaak aanpassen kan niet. En dat is voor hun een goed ding, want ze kunnen blijkbaar het niet ondersteunen, getuige de trage updates. Zelfs Acer is sneller in het updaten van hun devices (hoewel dat in feite makkelijk is aangezien die geen custom UI hebben haast).

En hun marktaandeel dat krimpt? Hoeveel komt door die beving, en hoeveel komt er door één slechte ervaring (kuch X10 kuch)

Mooie post maar je beargumenteerd nu vanuit de consument...

De argumenten en prioriteiten van een fabrikant liggen bij geld verdienen ;)

My point: met weinig instapkosten kunnen ze óók WP7 toestellen maken, waarbij ze mogelijk een hogere kwaliteit kunnen verkopen door het gegarandeerde update traject.

De enige con's die ik kan bedenken zijn de XBox Live integratie, een probleem voor Sony alleen, en het feit dat ze geen sponsor-ware kunnen embedden (overigens: apps meeleveren kan altijd, als ze willen mogen ze d'r bloatware op meeleveren. Zolang het maar verwijdert kan worden is de regel).

Daarnaast: nu met het hele motorola verhaal zou het goed zijn om een stok achter de deur te hebben door op veel paarden te wedden.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op maandag 3 oktober 2011 17:13]


Met dat argument moeten Apple en RIM ook maar WP7 telefoons gaan maken. Maar hier geldt ook weer: S-E wil zich kunnen onderscheiden. Met een WP7 telefoon zijn ze gelijk aan alle anderen: ZTE, Huawei, HTC, Samsung, LG...ze hebben nou juist aangegeven dat ze iets eigens willen bouwen. En dat kunnen ze bovenop Android, ook al is het niet erg succesvol.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op maandag 3 oktober 2011 17:27]


Dus misschien is die strategie van zich willen onderscheiden toch niet zo slim?

Hp is marktleider op vlak van laptops, toch willen ze hun pc-divisie afstoten wegens niet winstgevend genoeg, apple daarentegen met hun klein aandeel op laptop-gebied maakt er meer dan genoeg winst op. Soms is een speler met een kleiner marktaandeel succesvoller dan eentje met een groter. Daarvoor zou je eerder naar hun winstcijfers moeten kijken in vgl met vroeger.

Duidelijk onderbouwd verhaal hierboven. Op youtube te zien is WP7 inderdaad erg smooth en vooral modern geworden. Als ik ze kwa lay-out naast Andriod en IOS leg dan kan je zeker zeggen dat WP7 er mega modern uitziet.

Ik ben het alleen niet eens over het update beleid van SE. Met alle 2011 modellen is SE 1 van de eersten erbij . Zo zitten ze allen al op 2.3.4 welke nog lang niet op elk merk te vinden is. Tevens heeft de X10 ook een update naar 2.3 ontvangen.

Nou hebben ze het met de X10 inderdaad aardig verknalt door een inschattingsfout. Dit hebben ze ook toegegeven. Ze hadden niet verwacht dat de Android versie zoveel uit zou maken bij de consument en hadden dan ook zelf de hele boel verbouwd zoals SE het wou zien. Met klagende consumenten*/tweakers als gevolg. (*op tweakers wil het nog wel eens lijken dat iedereen met smart op updates zit te wachten maar in mijn persoonlijke kring heeft de helft er nog nooit van gehoord).

Dat SE niet om WP7 zit te wachten verbaasd me niets en voor hun is het nog niet zo goed als Android. Ze kunnen zelf geen aanpassingen doen kwa lay-out, geen aanpassingen doen in de software waardoor ze zich niet kunnen onderscheiden.

Als je dan als kleine speler een telefoon ontwikkeld waar je WP7 op zet terwijl je er met Andriod ook nog eens veel meer van verkopen ben je toch stom bezig? Een nieuwe telefoon ontwikkelen koste dacht ik minimaal 2 jaar? Zonde van de tijd voor hun dus op dit moment.

De opmerking dat WP7 dan ook niet zo goed is als Andriod kan je zien vanuit hun punt en dus niet vanuit de consument.

Hoop overigens wel dat WP7 nog gaat slagen want het verdient zeker een plekje in de markt.

Ik volg je mening op het punt na dat ik met gewoon niet goed voel bij Android én dat ik Zune een geweldige mediaspeler vind. Ik snap niet dat Windows Media Player nog altijd met Windows wordt meegeleverd en Zune niet...

Mr. Nordberg: At this point I wouldn’t feel comfortable investing in a platform that isn’t as good as the one that we currently use. Therefore we have remained with Android, but I am quite curious about Windows Phone.
I think if Sony Ericsson does manage to push out a Windows Phone, we will probably not buy is as the company is not quite as good as the companies we use at the moment.
WMPowerUser: Sony Ericsson disses Windows Phone 7,

Achja, ze hadden de ambitie om 's werelds grootste Android manufacturer te worden, is ze nog niet erg gelukt denk ik...
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:47 'Screenshots BlackBerry Messenger voor Android uitgelekt'
Vorige 16:12 Oracle toont appliance voor gegevensanalyse
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011