Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 88, views: 27.361 •

Volgens berekeningen blijkt Amazon minder geld te vragen voor zijn tablet Kindle Fire dan dat de onderdelen gezamenlijk kosten. Het apparaat kost 199 dollar, terwijl de onderdelen en het in elkaar zetten samen ongeveer 209 dollar kosten.

Dat meldt iSuppli, die geregeld de kosten voor de hardware bepaalt van mobiele apparaten. Dat wijst erop dat Amazon de verkoop van zijn tablet zoveel mogelijk wil stimuleren door de prijs laag te houden. Het onlinewarenhuis levert verscheidene diensten mee op zijn Kindle Fire, zoals een eigen applicatiewinkel, streaming van audio en video en verkoop van tijdschriften en e-books. Het is aannemelijk dat Amazon het gebruik van zijn diensten wil gebruiken om winst te maken op de tablet.

Amazon kondigde zijn Kindle Fire-tablet kortgeleden aan, nadat er al lange tijd geruchten waren over een eigen tablet. Het apparaat wordt aangedreven door een ongespecificeerde dualcore-soc, volgens geruchten uit de Omap 4-serie van Texas Instruments. Op de tablet is 8GB vrij voor opslag van bestanden, maar gebruikers kunnen een eindeloze hoeveelheid content stallen op de servers van Amazon. Het scherm heeft een diagonaal van 7" en is van het ips-type. De software is gebaseerd op Android, maar Amazon heeft het mobiele OS zwaar aangepast. Daarbij zijn de diensten van Google niet beschikbaar.

De Kindle Fire lijkt momenteel alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt. Het is onbekend of Amazon plannen heeft om de tablet in Europa uit te brengen.

Amazon Kindle Fire Amazon Kindle Fire Amazon Kindle Fire Amazon Kindle Fire Amazon Kindle Fire Amazon Kindle Fire

Reacties (88)

Ach tis niet de enige markt:

Printers, de originele xbox, en natuurlijk niet te vergeten de grondlegger van deze vorm van verkoop het scheermes-handvaatje (voor gebrek aan een beter term :P) Allemaal apparaten waar pas verdient op wordt bij verkoop van supplies/games/randappatuur.

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 2 oktober 2011 10:31]

Het is echter wel de enige in de tabletmarkt die apple op content-gebied probeert te concurreren. Het gebied waarin apple nu heer en meester is en daarom dik wint van samsung, die met apple probeert te concurreren op gebied van specificaties.

Een slimme zet van Amazon, ze verkopen nu eigenlijk een digitale catalogus. Het zelfde als met de Kindlle reader :) Alleen jammer van de 7inch en beeldverhouding.
De meningen zijn verdeeld of het Amazon vs Apple is, of Amazon & Apple tegen de rest.
De Silk browser geeft Amazon automatisch inzicht waar Google veel moeite voor moet doen.
Maakt Apple zoveel winst op de iPad dan? Ik denk dat de hoogste marge op de apps zit.
Apple pakt zeker een hogere marge op zijn iPad dan bijvoorbeeld Samsung op z'n tabs. En daarnaast hebben ze nog een lekker inkomen op de apps. Niet gek.

Moet wel zeggen dat ik een beetje een 'and so it begins' gevoel heb bij dit product, specifiek om de features en de manier waarop de fabrikant het op de content speelt in plaats van de hardware. Over 20 jaar leest niemand nog een papieren krant of boek :/

[Reactie gewijzigd door Singular1ty op 3 oktober 2011 00:55]

Ik denk dat de hoogste marge op de apps zit.
Volgens Apple's eigen jaarcijfers draaien ze vrijwel kiet op zaken als iTunes, de appstore, etc. Ja, ze pakken 30%, maar heel veel apps zijn gratis, waar ze wel degelijk kosten voor hebben.

Eigelijk zijn die dingen bijzaak voor apple, die vormen iets wat het afmaakt, en waarmee ze hun eigen hardware en software kunnen verkopen. Dat is waar voor Apple de echte winst in zit. Ze pakken ergens tussen de 20% en 33% winstmarge op hun hardware, wat gewoon gezonde marges zijn.

Ik wordt altijd een beetje kriegel van bedrijven die risico's nemen door zaken onder kostprijs te verkopen, dat trekt de markt uit balans en komt kwaliteit niet bepaald ten goede. Kijk maar hoeveel xbox 360 problemen er zijn geweest tot de Jasper chipset, dat is volgens mij direct te herleiden naar beknibbelen omdat de console met verlies verkocht wordt.
Lijkt een beetje op de ps3, in Amerika maken ze daar ook geen winst op. Maar wacht maar tot de kindle naar Europa komt voor 199, daar maken ze wel winst
verzendkosten, invoerrechten, en btw vergeet je maar even voor het gemak?

Ook de fire in amerika is 199 excl sales tax. Dat moet er nog op komen.
Verzendkosten en invoerrrechten, ok, maar BTW, dat gaat niet naar de maker. T is een tax for a reason.
Sales tax speelt daar maar in een paar staten, alleen voor verkopen binnen die staten.
Sales tax speelt daar maar in een paar staten, alleen voor verkopen binnen die staten.
Inderdaad, het is niet echt iets wat veel voorkomt. Sales tax hebben ze maar in 45 van de hoeveel staten ook al weer?

En dan heb ik het alleen over de sales tax op staatsniveau, lokaal wordt daar soms nog wat bovenop gezet.

Online verkopen worden ook in steeds meer staten belast, dat is op dit moment een hot topic in de VS
Handelaars in de VS moeten geen sales tax aanrekenen als het gaat om een levering die wordt gedaan in een staat waarin het bedrijf niet opereert.
Met de ps3 maakt Sony ook winst in Europa en verlies in Amerika, dus Amazon vind hier ook wel een weg omheen. Ze hebben ook locaties in Europa he
Je bent fout geinformeerd. Sony maakt overal ter wereld winst met de PS3 (op het begin niet, maar dat is met elke console launch (met uitzondering van Nintendo, die gebruiken altijd het goedkoopste van het goedkoopste).

Omgerekend betaal je in Nederland 30 dollar meer als je de adviesprijs van 249 volgt. In de VS is de laagste prijs de adviesprijs: 249 dollar. Lager vind je het niet (met uitzondering van bepaalde onafhankelijke acties van winkels). Hier kan je de 160 GB versie al voor 220 euro krijgen. Omgerekend betaal je hier dan 248 dollar.

Dan zit je een hele dollar onder de adviesprijs in de VS. En dat terwijl Sony met die prijs van 220 euro nog steeds winst maakt!

Ze maken in de VS dus minstens even veel winst. Alles wat eigenlijk boven die 220 euro zit, is voor de winkelier.

Het is zelfs mogelijk dat ze in de VS méér winst maken, omdat het duurder is om producten naar Europa te verschepen dan de VS. Daarnaast heb je met allerlei extra regels van de EU te maken als bedrijf.
Je vergelijking klopt, mits je aanneemt dat overal evenveel verkocht wordt. Als ze 1 device in de VS verkopen, en 10 in Europa - ik noem maar wat - dan blijft het niet meer bij die ene dollar verschil. Ook moet je verzendkosten in rekening brengen. Waar komt het product vandaan uiteindelijk, en op welk eindpunt is de kortste afstand afgelegd en zijn dus de minste kosten gemaakt?
Bestel hem in Engeland, dan heb je geen invoerrechten. De gewone Kindle is inmiddels gewoon op amazon.co.uk te vinden.
Dan kun je hem beter via Amazon Duitsland bestellen. Dat scheeld enorm in de verzendkosten. Dat kanaal overwippen is schijnbaar erg duur.
Amazon.co.uk heeft al tijden gratis shipping naar nederland toe.
Free super save delivery kiezen bij checkout.
Werkt alleen bij amazon en directe partners.
De Kindles zijn alleen voor Nederland alleen via Amazon.com te bestellen. Voor de levertijd hoef je het niet te laten (indien op voorraad), die is 2 a 3 dagen.

[Reactie gewijzigd door Laudor op 2 oktober 2011 12:06]

Nadeel is dat je de e-books ook alleen daar (.com) kan bestellen en die zijn in Engeland soms goedkoper.
Prijs in ponden is echter meer dan de prijs in dollars (incl. invoerrechten), tenminste, dat was het toen ik hem bestelde.
Kindles kan je voor bijna alle landen behalve de UK en DE ook alleen maar via amazon.com bestellen.
Als je kijkt naar het ontstaan van Amazon, dan hebben ze altijd een strategie gehad om onder de normale prijs proberen te gaan en meer geld verdienen met zeldzame titels.
Zeer goede prijs voor een tablet met goed hardware,(dual core). Denk dat het heel populair kan worden onder tweakers als het kan worden geroot en een mod kan worden geïnstalleerd. Weet iemand toevallig de resolutie? Heb al in een eerder bericht gelezen dat er een ips scherm in zit.
kans is zeer groot dat het een 800x480 resolutie scherm zal zijn. Het is een beetje de standaard in tablet wereld.
welke tablet ken jij met die resolutie??

7" heeft vaak: 1024 x 600 net als de kindle fire..
Het is alles behalve de standaard, als je een beetje opgelet hebt.

800x480 is vooral te koppelen aan Windows Phone Mango. Edit: tegenwoordig. Sure, als je ver terug gaat in de tijd, krijg je ook wel andere devices met deze resolutie te zijn.

[Reactie gewijzigd door Senzune op 3 oktober 2011 01:33]

Vooral windows phone mango? Dat alleen die resolutie is toegestaan, betekent niet dat t vooral dat platform is. Kijk bv ook naar wat oudere WM toestellen (touch pro 2, xperia x1, touch HD, HD2), maar ook de Desire, Desire Z/HD en nog veel meer... 800x480 is (iig was) de standaard bij high-end toestellen.

Edit: wat ik wilde zeggen: voor tablets is 800x480 inderdaad niet de standaard, maar het is niet alleen te koppelen aan WPM.

[Reactie gewijzigd door gordian op 2 oktober 2011 11:45]

1024x600, net zoals de orginele Samsung Galaxy Tab. Voor een 7" scherm is dat eigenlijk wel een ideale resolutie, gezien de dingen die je met een dergelijk apparaat wilt doen.
Slim en logisch dat ze de prijs lager doen dan de kosten. Alhoewel ze uitrekenen hoeveel het kost op basis van schattingen en niet daadwerkelijk kunnen inzien wat er betaald wordt door Amazon.

De enige manier om te kunnen concurreren met de iPad en de andere tablets (die wellicht veel uitgebreider zijn) is de prijs veel lager te houden en proberen om met hun diensten het verschil terug te verdienen.

Toch denk ik wel dat zo'n grote speler wel wat kan betekenen in de tablet markt, maar zal wel lastig worden als ze blijven "kopiëren" ipv innoveren...
Amazon concureert niet met ipad, ze overlappen elkaar maar hebben een totaal andere strategie. Het heeft ook totaal geen nut om een kopie op de markt te zetten, dat gaat ten koste van je eigen naamsbekendheid. De kindle is een apparaat met een eigen gezicht dat hoort bij amazon, moeten ze ook zo houden. Lange termijn is dat het beste.
Ze hebben juist niet gekopieerd. Het ding kan minder dan andere tablets.

Maar zo te zien heeft Amazon heel goed gekeken naar wat mensen nou eigenlijk wel en niet doen met een tablet.
Die dingen die mensen veel doen kan die Kindle Fire ook en veel goedkoper. Vervolgens besparen ze een boel dure hardware om de zaken weg te laten die mensen in de praktijk toch niet doen.

Het ding lijkt heel goed afgestemd op de werkelijke behoefte van de klant.

Ik had tot nu toe geen interesse in tablets. Veel te duur voor wat ik er mee zou doen. (en wat ik vrienden en collegas er mee zie doen). Maar deze Kindle is wel interessant.
Amazon heeft de e-reader zo'n beetje uitgevonden, of is minimaal de drijvende kracht geweest waarom e-readers nu zo populair zijn. Ze zijn, zeg maar, de Apple van de ereaders. Dat ze nu in de tablets stappen is niet zo'n hele gekke stap, en ik moet zeggen dat ze een behoorlijk innovatief product hebben.
Niet zomaar een 'middle of the road' Android toestel, maar echt een eigen product, met eigen browser, appshop, cloud computing ondersteuning en enorm veel content voor een heel zacht prijsje. $50 voor een jaar video streaming, $0.69 voor een MP3 liedje, daar kan Apple niet aan tippen!
wel jammer dat ondanks dat het op android gebasseerd is de google diensten niet werken.

als ik apps uit de markt kon halen zou dit apperaat voor mij veel aantrekkelijker zijn.
Opzich geen probleem, want de Amazon App Store staat er wel op..
Het is dan ook Amazon Android en geen Google Android, een leuke geste naar Google zullen we maar zeggen. De iPad is zelfs Google-vriendelijker dan de Kindle Fire.
fijn dat er een ips scherm in zit. ik ga mijn schoonbroer in de VS eens vragen er 1 op te sturen.
geen google diensten ook een hele verademing wat mij betreft. alleen is 8gb niet heel veel, en er kan vast geen SD kaart in, en of je al gebruik kan maken van de online storage als je er 1 laat over komen is natuurlijk de vraag.
8GB is ruimschoots voldoende als je onbeperkt kan opslaan op hun "cloud"
Niemand verplicht je toch die Googlediensten te gebruiken? Er zijn alternatieve markets beschikbaar. Android werkt ook zonder de Google apps... etc etc... Het enige wat je moet hebben is een gmail account...
Geen Google account nodig op de Kindle Fire als ik het goed heb.
Deze tablet is een groot issue voor Google omdat het ding de helft kost van de Android apparaten waar Google aan wil verdienen.
Je kunt nog tablets verkrijgen voor die prijs hoor. Daarbij denk ik niet dat Google veel geld verdient aan hun OS bij verkoop van een tablet. Ze willen gewoon de gebruiker volgen en reclame in de maag duwen. Verdienen ze meer dan genoeg aan :p. En ik denk ook dat ze wat aan de betaalde app in de market verdienen.


edit:
typfoutjes

[Reactie gewijzigd door white modder op 2 oktober 2011 10:18]

Precies, Google verdient passief aan Android, niet actief. Maar de OEMs zullen binnenkort wel beter weten met Android. Grote kans dat ICS niet veel beter is qua patentlicenties. Terwijl Windows Phone uiteindelijk goedkoper uitkomt. Wat betekent dit voor ons? Meer competitie van Microsoft, meer van Google, iedereen wint.
Volgens berekeningen blijkt Amazon minder geld te vragen voor zijn tablet Kindle Fire dan dat de onderdelen gezamenlijk kosten. Het apparaat kost 199 dollar, terwijl de onderdelen en het in elkaar zetten samen ongeveer 209 dollar kosten.
Ach iSupply weer de Gartner van de onderdelen.
Ze hebben totaal geen inzicht in prijsafspraken en kortingen van Amazon met de onderdelenfabrikanten.

Kijk naar dit soort stukken tekst, uit onderzoek Amazon Sells Kindle Fire at Low Profit Margin to Promote Online Merchandize Sales
The preliminary virtual teardown of the Kindle Fire estimates that display/touch screen is the most expensive subsystem of the device, at $87.00.
IMO erg vertrouwenwekkend. ;)

Het enige waar ze IMO goed in zijn is in het laten bestaan van een bedrijf puur op gebakken lucht. Op zich een hele prestatie.
Ik snap niet dat Tweakers deze informatie publiceert.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 2 oktober 2011 10:35]

Zelfs als zouden ze voor in totaal 100 dollar minder aan materiaalkosten kunnen komen (wat volgens mij alleen Apple kan doen), dan nog moeten ze investeren in het software gedeelte. En what about support? Apparaten die afgeschreven/DOA worden bv? of die terugkomen voor garantie?

Dat 199 een kostprijs is mag toch wel duidelijk zijn. De winst moet komen van hun (amazon) appstore, boeken en de betaling voor clouddiensten.

|Zelfde model als wat ze hadden voor de eink-kindles.
Spijker op z'n kop!
Idd, 10 euro:

Als je alleen al onderedelen bulk inkoopt kan je vaak tot zelfs 10% korting krijgen. Daarnaast als de onderdelen exclusief zijn dan wil de fabrikant dat ze ook daadwerkelijk afgenomen worden, daardoor krijg je vaak ook een korting.
En niet te vergeten de Future request korting oftewel: Voor dit product koop je bij ons in, doe je dit bij volgende product ook dan krijg je ook korting.

Oftewel: dit is eigenlijk een flutonderzoek!
Amazon heeft een klein winkeltje waar deze "verliezen" heel makkelijk en slim mee word gecompenseerd.
Hij is juist van mening dat ook op de verkoop geen verlies wordt gedraait, wat probeer je hem vertellen?

Het kan prima EN niet verliesgevend verkocht worden EN goed verdient worden met dat winkeltje :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 oktober 2011 14:17]

mijn aanhalingstekens staan er ook niet voor niets.
Wat ik me afvraag hoe dat zit met het gebruik van Android als basis en de werking van GPL. Moeten ze de broncode niet openbaar maken?
Wat ik me afvraag hoe dat zit met het gebruik van Android als basis en de werking van GPL. Moeten ze de broncode niet openbaar maken?
Android c.q. de Google code zelf is helemaal niet vrijgegeven onder GPL maar onder Apache License. Het heeft wel GPL programma's en de GPL Linux kernel natuurlijk.
Google released most of the Android code under the Apache License, a free software license.[14]

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 2 oktober 2011 10:41]

Ach het is android en er komen toch wel custom roms voor. :)
Dan heb je dus een dual-core tablet voor 199 dollar.
vast wel, maar dan verlies je alle amazon goodies.
En dat is dus waar amazon op hoopt, dat je bij hun zaken blijft kopen.